Final Doom je samostatně spustitelné rozšíření navazující na hru Doom II: Hell on Earth. Zahrnuje dva kompletní megawady o 32 levelech - TNT: Evilution a The Plutonia Experiment. Epizody obsahují novou grafiku a textury, avšak nikoliv nová monstra či zbraně. TNT Evilution je obohaceno novým soundtrackem.
TNT: Evilution se odehrává na Jupiterově měsíci Io, kde UAC v bezpečné vzdálenosti od Země experimentuje s technologií interdimenzionálních bran. Vše zprvu funguje úspěšně, démoni pronikající branami jsou spolehlivě likvidováni posílenou osádkou mariňáků. Ovšem později se nad základnou objevuje samotné zhmotněné zlo v podobě mocné kosmické lodi, zbudované z oceli, masa a kostí. Její ohromné brány se otvírají a déšť příšer se vznáší na základnu a vše živé je zničeno. Jedině Doom Guy, který unikl invazi díky tomu, že si vyšel na procházku, je připraven pomstít své mrtvé kamarády.
V příběhu The Plutonia Experiment se nacházíme na Zemi. Po opakovaných invazích démonů vláda přemýšlí nad opatřeními, jak Zemi ochránit. Vědci v přísně tajném komplexu UAC sestrojili kvantový urychlovač, který umožňuje uzavřít interdimenzionální brány a zabránit tak přívalu démonů. První experiment s jednou otevřenou branou vychází skvěle. Ale druhý pokus se sedmi teleporty dopadá tragicky. Šest bran se podaří uzamknout, ale záplavy démonů se zuřivě vrhají do komplexu skrz sedmou bránu, navíc ovládanou démonem Gatekeeperem. Vláda posílá hrdinnou námořní pěchotu, aby příval mutantů zneutralizovala. Doom Guy se nachází poblíž a jako první vniká do základny, aby zpacifikoval mutanty a zneškodnil Gatekeepera.
Hratelnost Final Doomu se nese v typickém duchu pro FPS hry z Doom universa - spočívá v likvidaci zástupů zombifikovaných či zmutovaných nepřátel, průzkumu architektonicky různorodých úrovní, v hledání klíčů k uzavřeným dveřím a pátrání po secretech. Oproti předchozím dílům je obtížnost nastavena citelně výše a zejména Plutonia Experiment je výzvou i pro zkušené hráče.
Final Doom běží na enginu Doomu (id Tech I), novinkou oproti jeho předchůdcům byla alternativní možnost pohodlného provozu pod Windows 95. Program se spouštěl prostřednictvím launcheru, který umožňoval vyšší rozlišení (640x480), hraní předchozích Doomů pomocí zdrojového WAD souboru a v neposlední řadě nastavení množství parametrů i snadné připojení uživatelských úrovní ke hře.
Zajímavej megawad TNT Goes Boom! pro TNT: Evilution. Mám rozehrané. Mapy jsou spletité, secrety pěkné. Funguje mi i s Brutal Doom, co jsem používal před 10 lety. Fakt mě to baví.
Map 09 jsem musel opakovat. Neotevřely se dveře k exitu. Bylo to podmíněno skriptem, jelikož záleží na správném projití secretů. A jeden lze získat i jinak. Při prvním průchodu jsem měl pět secretů, při druhém jen čtyři. Zatím to s Brutal Doom jde dobře. Již v map 10.
Získány regulérní vstupy do Map 31 a 32, skrze sofistikovaný systém složitě koncipovaných secretů. Ta první je s motivy ze starověkého Egypta, ta druhá se jmenuje Tropics. Lepší dobu na hraní tohoto megawadu jsem si vybrat nemohl.
Map 09 jsem musel opakovat. Neotevřely se dveře k exitu. Bylo to podmíněno skriptem, jelikož záleží na správném projití secretů. A jeden lze získat i jinak. Při prvním průchodu jsem měl pět secretů, při druhém jen čtyři. Zatím to s Brutal Doom jde dobře. Již v map 10.
Získány regulérní vstupy do Map 31 a 32, skrze sofistikovaný systém složitě koncipovaných secretů. Ta první je s motivy ze starověkého Egypta, ta druhá se jmenuje Tropics. Lepší dobu na hraní tohoto megawadu jsem si vybrat nemohl.
Pro: Bohatá kolekce levelů profesionální úrovně
Proti: Mapy nedosahují kvalit originálních Doomů. Bug v 31. mapě.