Automobily měly původně reálné názvy, ale protože tvůrci nedostali svolení od jejich výrobců, museli nakonec vymyslet názvy zkomolené. Z nejznámějších značek stojí za zmínku například Alfa Romeo = Caesar, Buick = Wright, Cadillac = Lassiter, Ford = Bolt, Chevrolet = Schubert, Mercedes-Benz = Celeste Marque či Pontiac = Crusader.
Zajímavosti
Vývoj
Ve složce s texturami se dá najít mnoho zajímavých věcí. Například textury na auta jež se ve hře nevyskytují, mladý Salieri, starý Paulie, hospoda "The Tavern" a nebo také textury ze závodů ve městě. Ty měly být původně v zamýšleném multiplayeru na který se však v původní hře nedostalo.
Na hře se začalo pracovat již v roce 1998, a to v enginu prvního dílu Hidden & Dangerous. Ten nakonec nesplňoval požadavky, které si autoři stanovili, a tak se rozhodli hru udělat na výkonnějším LS3D enginu, který byl použit také v titulech Hidden & Dangerous 2, Wings of War a Chameleon.
Původně byl pro hru zamýšlen i multiplayer, který měl vyjít v podobě patche, přičemž by obsahoval několik modů. V prvním by spolu soupeřili policisté s mafiány o rukojmí, dalším měly být závody ve třicátých letech, kde by soupeři závodili s formulemi na tratích Hoboken, Central Island, Downtown a Oakwood a posledním modem byla hra na vlajky. Nakonec ale multiplayer do hry zakomponován nebyl.
Mise Molotov party měla být původně úplně jiná. Původně jste měli vymlátit celou hospodu jen boxerem. Ve složce s texturami se dají najít obrázky k této verzi misi. Autoři ji však nakonec zaměnili za Molotov Party.
Herní doprovod obsahuje skladby od gipsy-swingového kytaristy Djanga Reinhardta, přesto však v době, kdy se děj odehrává (30. léta minulého století) některé skladby teprv vznikaly, nebo vůbec neexistovaly.
Hra je inspirována filmem Mafiáni (v originále Goodfellas), který v roce 1990 natočil Martin Scorsese.
Muzeum v jižní části města, ve kterém se odehrává závěr hry, je vymodelované podle Uměleckohistorického muzea (Kunsthistorisches Museum) ve Vídni v Rakousku.
(Foto1, Foto2, Foto3).
(Foto1, Foto2, Foto3).
Tvůrci měli problém s vytvořením rukou pro postavy. Aby nemuseli vytvářet různé varianty a řešit co postava dělá nebo s čím pracuje, tak vytvořili pouze jednu variantu takzvanou figurínovou ruku. Do té se pak dá vložit zbraň či jiný předmět. Proto ve všech animací a všechny postavy mají stejné ruce držení figurín.
Lost Heaven se v průběhu vývoje několikrát přepracovalo. V jedné misi lze vidět část původního vzhledu města, a to v misi Coura, když jste na střechách.
Tvorba českého dabingu pro Mafii stála tvůrčí tým téměř sto tisíc korun a už v době natáčení většina zúčastněných tušila, že se celková investice s největší pravděpodobností nevrátí. Přesto všechno však byli k účasti na dabování přizváni profesionální herci/dabéři. Podle většiny dohledaných informací se i přes dobré prodeje dabing skutečně nezaplatil.
Jízdní vlastnosti vozidel ve hře nejsou výmyslem autorů, ale vycházejí ze specifikací reálných dobových vozů. Fyzikální model v reálném čase vypočítává např. váhu, sílu motoru, vlastnosti převodovky, typ náhonu, ale třeba také trakci a třecí sílu pneumatik. Podle Dana Vávry se ve své době jednalo o ultimátní jízdní model, který později doznal svého vylepšení v Mafia II.
Textury do hry byly nejprve foceny klasicky na film a skenovány. Následně vývojáři pořídili digitální fotoaparát Olympus Camedia C-2000Z a například galerie na konci hry je již celá otexturovaná fotografiemi z tohoto digitálního kompaktu.
Finální vzhled Paulieho ve hře byl částečně ovlivněn Petrem Rychlým, který si přál, aby se postava podobala Joeu Pescimu. Podobně jako Daniel Vávra, kterého film Mafiáni (Goodfellas) inspiroval k vytvoření Mafie, si Petr Rychlý rovněž našel ve filmu inspiraci, konkrétně postavu Tommyho DeVita, kterého hrál právě Pesci. Podobně si představoval Paulieho a v tomto stylu jej i herecky ztvárnil v dabingu.
Brasikona, 07.06.2022, zdroj: Petr Rychlý
Tvůrci
Anglický dabing Mafie je zaujímavý hlavne z toho hľadiska, že viaceré herné charaktery (Sam, Frank, Paulie, Sarah, Yellow Pete a Don Morello) sú nadabované hercami zo seriálu Sopranos, ktorý je známym seriálom z mafiánskeho prostredia.
Hráli:
Tommy: Marek Vašut
Paulie: Petr Rychlý
Salieri: Antonín Molčík
Sam: Luděk Čtvrtlík
Frank: Dalimil Klapka
Vincenzo: Miroslav Saic
Ralph: Tomáš Sýkora
Norman: Alexej Pyško
Sarah: Linda Rybová
Lucas: Václav Knop
Yellow Pete: Karel Rychter
Luigi: Tomáš Karger
Vedoucí výroby: Petr Vochozka
Produkce: Lukáš Kuře
Hlavní programátor: Dan Doležel
Vedoucí vývoje LS3D Engine: Denis Černý
Hudba: Vladimír Šimůnek
Kamera: Tomáš Hřebíček
Hlavní grafik: Pavel Čížek
Scénář a režie: Daniel Vávra
Level Design: David Šemík, Pavel Tretera, Pavel Brzák, Lukáš Kuře, Radek Pešl
Programování fyzikálního modelu: Václav Král
Závody, multiplayer, AI: Martin "Branner" Brandstätter
Kolize a animační systém: Daniel "Gif" Čapek
Umělá inteligence: Jiří "JIPO" Pop
LS3D Engine Team: Radek Ševčík, Tomáš Blaho, Pavel Dlouhý, David Levínský
Programování: Aleš Bořek
Moduly pro LS3D Engine: Marek Rabas, Miroslav Ondruš, Tomáš Štěpánek
Návrhy a tvorba postav: Roman Hladík
Speciální efekty: Jan Straka
3D grafika: David Šemík, Pavel Tretera, Tomáš Hřebíček, Michal Mach, Milan Šaffek, Pavel Procházka
2D grafika: Pavel Čížek, Roman Hladík, Jan Straka, Milan Šaffek
Grafický design: Daniel Vávra, Pavel Čížek
Na grafice dále spolupracovali: Jan Žatecký, Benedikt Záhora, Aleš Filka, Michal Beran, Pavel Grim, Radek Marek, Eduard Doležal, Martin Duda, Michal Babjár, Karel Matějka
Animace a střih: Michal Mach, Patrik Marek, Zbyněk Trávnický, Štěpán Prokop, Roman Hladík, Lukáš Homola,
Storyboardy: Martin Dvořák, Tomáš Hřebíček
Herci pro snímání pohybu: Tomáš Sedlák, Josef Vašek
Dále hráli: Jiří Alán, Jan Konečný, Zdeněk "Denny" Ratajský, Kateřina Svobodová, Petra Hřebíčková
Kaskadéři: Martin Šebela, Karel Malčík, Vojtěch Malčík, Jiří Puchýř
Zvuk: Michal Chovanec, Petr Klimunda, Jan Absolín
Testeři IS
Hlavní tester: Vladimír Nečas
Testeři: Jiří Matouš, Libor Kvasnička, Michal Axmann, Josef Vašek, Viktor Procházka, Jan Kittler
Externí betatesteři: Jiří Vašek, František Sitárik, Vladimír Šenflok, Petr Baláš, Tomáš Bezděk, Jindřich Průža, Jiří Dočkal
Technická podpora: Petr Olšanský, Tomáš Hocek
Zbraňový poradce: Jan Krčmář
Režie českého znění: Jakub Saic, Daniel Vávra
Zvuk českého znění: Petr Mekina
Nahráno ve studiu MC Production Prague
Dirigoval: Adam Klemens
Hudební režie: Jiří Zobač
Zvuk: Vladimír Fila
Orchestr: Bohemia Symphonic Orchestra
Contractor: Jiří Křižanovský
Nahráno ve studiu: Studio B, National Theatre Prague
Mix a mastering: Evoo studio
Závěrečná skladba: Lordz of Brooklyn
Take 2 Interactive
Producer: Andrew Morley
Development Manager: Luke Vernon
Group Production Co-ordinator: Chris Madgwick
Technical Services Manager: Sajjad Majid
Special Advisor: Joe Howell
Voice Talent Casting and Direction: Renaud Sebbane
QA Manager: Mark Lloyd
Supervisor & Mafia Lead tester: Kevin Hobson
Test Supervisors: Paul Byers, Tim Bates
Testers: Andy Mason, Charlie Kinloch, Lee Johnson, Matt Hewitt, Kit Brown, Rob Dunkin, Denby Grace, Phil Alexander, Phil Deane, James Cree, Michael Emeny, Jonathan Stones, Michael Blackburn, Antoine Cabrol
Poděkování: Martin Beneš (Mission 18), Peter Kubek (moral support), Martin Rečka (installer), Honzík Hlavatý (sexy tattooer), Michal Bačík (first engine), www.lordzofbrooklyn.com, Dan Svátek, Vladimír Čížek and Štefan
Našim rodinám, manželkám a přítelkyním za všechnu podporu po tak dlouhou dobu. Všem majitelům vozidel za cenné technické informace.
Velké díky za podporu těmto lidem a stránkám: Tomas "TeSjit" Verheyen, Frorrari, Florian Schröder, Fred Seidel,
Mafia Epicenter - mafia.gtacenter.com; Mafia World - www.3dap.com/mafia/; www.mafiamatch.com; www.mafiacentral.com; www.mafia-thegame.de; www.game-mafia.de; www.mafia-city.de; www.mafia-network.de; www.mafia-player.de; www.planet-mafia.de
(c) MMII Illusion Softworks, a.s.
Vyrobeno v Illusion Softworks a.s. Vydal Gathering of Developers. Všechna práva vyhrazena.
Tommy: Marek Vašut
Paulie: Petr Rychlý
Salieri: Antonín Molčík
Sam: Luděk Čtvrtlík
Frank: Dalimil Klapka
Vincenzo: Miroslav Saic
Ralph: Tomáš Sýkora
Norman: Alexej Pyško
Sarah: Linda Rybová
Lucas: Václav Knop
Yellow Pete: Karel Rychter
Luigi: Tomáš Karger
Vedoucí výroby: Petr Vochozka
Produkce: Lukáš Kuře
Hlavní programátor: Dan Doležel
Vedoucí vývoje LS3D Engine: Denis Černý
Hudba: Vladimír Šimůnek
Kamera: Tomáš Hřebíček
Hlavní grafik: Pavel Čížek
Scénář a režie: Daniel Vávra
Level Design: David Šemík, Pavel Tretera, Pavel Brzák, Lukáš Kuře, Radek Pešl
Programování fyzikálního modelu: Václav Král
Závody, multiplayer, AI: Martin "Branner" Brandstätter
Kolize a animační systém: Daniel "Gif" Čapek
Umělá inteligence: Jiří "JIPO" Pop
LS3D Engine Team: Radek Ševčík, Tomáš Blaho, Pavel Dlouhý, David Levínský
Programování: Aleš Bořek
Moduly pro LS3D Engine: Marek Rabas, Miroslav Ondruš, Tomáš Štěpánek
Návrhy a tvorba postav: Roman Hladík
Speciální efekty: Jan Straka
3D grafika: David Šemík, Pavel Tretera, Tomáš Hřebíček, Michal Mach, Milan Šaffek, Pavel Procházka
2D grafika: Pavel Čížek, Roman Hladík, Jan Straka, Milan Šaffek
Grafický design: Daniel Vávra, Pavel Čížek
Na grafice dále spolupracovali: Jan Žatecký, Benedikt Záhora, Aleš Filka, Michal Beran, Pavel Grim, Radek Marek, Eduard Doležal, Martin Duda, Michal Babjár, Karel Matějka
Animace a střih: Michal Mach, Patrik Marek, Zbyněk Trávnický, Štěpán Prokop, Roman Hladík, Lukáš Homola,
Storyboardy: Martin Dvořák, Tomáš Hřebíček
Herci pro snímání pohybu: Tomáš Sedlák, Josef Vašek
Dále hráli: Jiří Alán, Jan Konečný, Zdeněk "Denny" Ratajský, Kateřina Svobodová, Petra Hřebíčková
Kaskadéři: Martin Šebela, Karel Malčík, Vojtěch Malčík, Jiří Puchýř
Zvuk: Michal Chovanec, Petr Klimunda, Jan Absolín
Testeři IS
Hlavní tester: Vladimír Nečas
Testeři: Jiří Matouš, Libor Kvasnička, Michal Axmann, Josef Vašek, Viktor Procházka, Jan Kittler
Externí betatesteři: Jiří Vašek, František Sitárik, Vladimír Šenflok, Petr Baláš, Tomáš Bezděk, Jindřich Průža, Jiří Dočkal
Technická podpora: Petr Olšanský, Tomáš Hocek
Zbraňový poradce: Jan Krčmář
Režie českého znění: Jakub Saic, Daniel Vávra
Zvuk českého znění: Petr Mekina
Nahráno ve studiu MC Production Prague
Dirigoval: Adam Klemens
Hudební režie: Jiří Zobač
Zvuk: Vladimír Fila
Orchestr: Bohemia Symphonic Orchestra
Contractor: Jiří Křižanovský
Nahráno ve studiu: Studio B, National Theatre Prague
Mix a mastering: Evoo studio
Závěrečná skladba: Lordz of Brooklyn
Take 2 Interactive
Producer: Andrew Morley
Development Manager: Luke Vernon
Group Production Co-ordinator: Chris Madgwick
Technical Services Manager: Sajjad Majid
Special Advisor: Joe Howell
Voice Talent Casting and Direction: Renaud Sebbane
QA Manager: Mark Lloyd
Supervisor & Mafia Lead tester: Kevin Hobson
Test Supervisors: Paul Byers, Tim Bates
Testers: Andy Mason, Charlie Kinloch, Lee Johnson, Matt Hewitt, Kit Brown, Rob Dunkin, Denby Grace, Phil Alexander, Phil Deane, James Cree, Michael Emeny, Jonathan Stones, Michael Blackburn, Antoine Cabrol
Poděkování: Martin Beneš (Mission 18), Peter Kubek (moral support), Martin Rečka (installer), Honzík Hlavatý (sexy tattooer), Michal Bačík (first engine), www.lordzofbrooklyn.com, Dan Svátek, Vladimír Čížek and Štefan
Našim rodinám, manželkám a přítelkyním za všechnu podporu po tak dlouhou dobu. Všem majitelům vozidel za cenné technické informace.
Velké díky za podporu těmto lidem a stránkám: Tomas "TeSjit" Verheyen, Frorrari, Florian Schröder, Fred Seidel,
Mafia Epicenter - mafia.gtacenter.com; Mafia World - www.3dap.com/mafia/; www.mafiamatch.com; www.mafiacentral.com; www.mafia-thegame.de; www.game-mafia.de; www.mafia-city.de; www.mafia-network.de; www.mafia-player.de; www.planet-mafia.de
(c) MMII Illusion Softworks, a.s.
Vyrobeno v Illusion Softworks a.s. Vydal Gathering of Developers. Všechna práva vyhrazena.
Marek Vašut na afterparty po Mafia koncertu prozradil Mikoláši Tučkovi, že za dabing Mafie obdržel 10 tisíc. Sám má pak ještě původní nerozbalenou krabici a sleduje, jak jde její hodnota nahoru.
Na snímání pohybu pro motion capture se podílela i známá herečka Petra Hřebíčková. Ta se po letech objevila i v pokračování Mafia II, když nadabovala sestru hlavního hrdiny Francescu.
V úvodní sekvenci jsou chybně zapsaná jména anglických dabérů. Matt Servitto (Sam) je zde uveden jako Matt Sevitto a Dan Grimaldi (Frank) zase jako Dan Grimaldy, v manuálu hry jsou však jména napsána správně. Výjimkou je David O'Brien (detektiv Norman), který je v titulcích i manuálu veden jako David O'Brian. Chyba se ovšem nachází i v závěrečných titulcích u výčtu českých dabérů, kde je Karel Richter (Žlutý Pete) uveden jako Karel Rychter.
Brasikona, 02.02.2021, zdroj: vlastní / hra
Modelem gangstera na přebalu hry byl vývojář Tomáš Hřebíček. To se týká i siluety v číslovce II v logu druhého dílu.
Příběh
V misi Volební kampaň jsou možné 3 scénáře.
1) Vlezete do kanalizace a nebudete si všímat dělníka. Ten vás pak až zabijete politika a vylezete z věznice ven práskne poldům a ti vás budou prohledávat. Pak je dobré odložit všechny zbraně ještě před tím než vypáčíte dveře a půjdete ven (nože a basebalové pálky poldům nevadí)
2) Zabijete dělníka a necháte ho tam ležet. Pak při až vyjdete z vězení narazíte na policajty, kteří vyšetřují vraždu tohoto dělníka. Pak platí to samé co v případě 1.
3) Zabijete dělníka a jeho tělo schováte do kanalizace. Pak můžete z věznice v klidu odejít.
1) Vlezete do kanalizace a nebudete si všímat dělníka. Ten vás pak až zabijete politika a vylezete z věznice ven práskne poldům a ti vás budou prohledávat. Pak je dobré odložit všechny zbraně ještě před tím než vypáčíte dveře a půjdete ven (nože a basebalové pálky poldům nevadí)
2) Zabijete dělníka a necháte ho tam ležet. Pak při až vyjdete z vězení narazíte na policajty, kteří vyšetřují vraždu tohoto dělníka. Pak platí to samé co v případě 1.
3) Zabijete dělníka a jeho tělo schováte do kanalizace. Pak můžete z věznice v klidu odejít.
Mise Smetánka má tři možné konce. První je klasicky na letišti. Druhý je ten, kdy Morello neodbočí na letiště, ale jede rovně a vy ho pak shodíte z mostu. Třetí je nejvíce vzácný, Morello to napálí do zdi a vy ho zabijete. Hra potom bez animace pokračuje dál. Povedlo se mi Morella vybourat už ve městě, ale nefunguje to. Musí se vybourat sám a na venkově.
Pokud v misi Běžná rutina střelíte třikrát do kola žlutého Lassitera, uprchlík následně s kufříkem neodjede vůbec a ušetříte si čas s obvyklou automobilovou honičkou..
V misi Omerta, když jdete do budovy, kde ukrývají Frankovu ženu a dceru tak tam je v budce chlap co telefonuje. Když ho zabijete nepřivolá na vás policii. Pokud ho nezabijete mužete očekávat spoustu policistů s brokovnicema.
Poté co zastřelí Thomase Angela můžete slyšet později v titulcích Sáru. V nastavení si dejte
zvuky na maximum, hudba a vozidla na minimum a dabing na maximum. Hned jak se ukáže
před titulkami obrázek, že je konec, pozorně poslouchejte. V titulcích jde slyšet Sára jak
naříká na Thomasovou smrtí.
zvuky na maximum, hudba a vozidla na minimum a dabing na maximum. Hned jak se ukáže
před titulkami obrázek, že je konec, pozorně poslouchejte. V titulcích jde slyšet Sára jak
naříká na Thomasovou smrtí.
Na začátku mise Fair Play po rozhovoru se Salierim jdete za Ralphem. Ten na dvoře něco pálí a v jedné z papírových krabic můžete spatřit panenku.
V misi Uprchlík nejsou nesmrtelní jen ti dva gangsteři co vás honí, ale naprosto všichni (kromě vás)
V misi Kněz při úniku z kostela máte připravené před vchodem pohřební vozidlo, abyste mohli uprchnout. Jelikož jste v policejním pátrání, čeká vás honička ve vozidle. Nicméně se to dá snadno obejít, pokud se nechcete honit po městě. Stačí vyběhnout doleva, zaběhnout za roh kostela a tam se skrčit za podpěrnou zídkou. Když nebudete mít extrémní smůlu, policie vás tam nenajde, odvolá pátrání a můžete odkráčet středem.
Nejjednoduší způsob jak zabít v misi Bastard se štěstím Sergia Morela je, že se schováte za bedny a přes bedny hodíte granát.
Ve hře bojujete proti Morellově kriminální rodině. Mafiánská rodina s tímto jménem skutečně existovala. Založil ji Giuseppe Morello v 90. letech 19. století. Dnes je však tato rodina známá spíše podle Vita Genovese, jako Genoveseho kriminální rodina. Genovese byl bossem rodiny v 50. a 60. letech. V současnosti tato organizace dominuje New Yorkskému podsvětí.
V extrémní jízdě se nalezne mise ve které musíte dojet s náklaďákem plným nitroglycerinu na místo určení. Tato mise odkazuje na film Mzda Strachu ve které se vesničani museli ujmout stejného úkolu.
Fígl jak v misi Bastard se štěstím v přístavu zabít 3 lidi (2 na věži) jednou ranou. Mezi strážníma věžema naproti budově, kde se skrývá Sergio je vagón se sudama. Střelte do něj (ale musíte být daleko) a sudy bouchnou a výbuch zabije odstřelovače na věžích a chlápka s Thomsonem schovaným mezi krabicema.
V úrovni Molotov Party je možné zablokovat dveře z baru na dvůr bednou, kterou lze zvednout. Pokud pak spustíte poplach, je slyšet nadávání, jak se Morelovi muži snaží dobýt přes ty dveře.
V misi Coura se vyskytuje Cheat. Jakmile se ocitnete na střechách, nechoďte rovnou na "schodiště", ale obejděte po římse budovu. Policisté se pak neaktivují a vy můžete v klidu dojít ke kostelu.
V misi Molotov Party, když ničíte všechny tři vozy, můžete otevřít vrata od garáže (kůlny) nacházející se vedle od vozů, a v něm je zaparkovaný automobil Falconer, který můžete ukrást. Když tak učiníte, Paulie pojede za vámi ve voze, ve kterém jste přijeli
Když se v misi Smetánka k Lucasovi od útesu vrátíme pěšky, uvidíme alternativní dialog.
Hardware
Minimální konfigurace:
Procesor: Pentium III / AMD – 500 MHz
Paměť: 96 MB RAM
CD-Rom: 16 rychlostní CD / DVD ROM
HDD: 1,8 GB volného místa na harddisku
Grafická karta: 16 MB
Operační systém: Windows 98 a novější
Zvuková karta: integrovaná
Doporučené hardwarové vybavení:
Procesor: Pentium III / AMD – 700 MHz a více
Paměť: 128 MB RAM
CD-Rom: 32 rychlostní CD / DVD ROM
HDD: 1,8 GB volného místa na harddisku
Grafická karta: 32 MB a lepší
Operační systém: Windows 98 a novější
Zvuková karta: s podporou prostorového zvuku
Procesor: Pentium III / AMD – 500 MHz
Paměť: 96 MB RAM
CD-Rom: 16 rychlostní CD / DVD ROM
HDD: 1,8 GB volného místa na harddisku
Grafická karta: 16 MB
Operační systém: Windows 98 a novější
Zvuková karta: integrovaná
Doporučené hardwarové vybavení:
Procesor: Pentium III / AMD – 700 MHz a více
Paměť: 128 MB RAM
CD-Rom: 32 rychlostní CD / DVD ROM
HDD: 1,8 GB volného místa na harddisku
Grafická karta: 32 MB a lepší
Operační systém: Windows 98 a novější
Zvuková karta: s podporou prostorového zvuku
Steam verze
MINIMÁLNÍ:
OS: Windows XP / Vista / 7 / 8 / 10
Procesor: 1.4 GHz or faster
Paměť: 2 GB RAM
Grafická karta: 3D Graphics card compatible with DirectX 9.0
DirectX: Verze 9.0
Pevný disk: 3 GB volného místa
Zvuková karta: DirectX 9.0c compatible sound card
Compatibility notice: Windows 8 and above require DirectPlay. Windows XP 64-bit is not supported.
MINIMÁLNÍ:
OS: Windows XP / Vista / 7 / 8 / 10
Procesor: 1.4 GHz or faster
Paměť: 2 GB RAM
Grafická karta: 3D Graphics card compatible with DirectX 9.0
DirectX: Verze 9.0
Pevný disk: 3 GB volného místa
Zvuková karta: DirectX 9.0c compatible sound card
Compatibility notice: Windows 8 and above require DirectPlay. Windows XP 64-bit is not supported.
Easter eggy
V misi Melouch při obhlídce banky, když stojíte a mluvíte s Paulim, přijde k pokladně člověk, který se představí jako Viktor Kožený.
Tvůrci Mafie mají zálibu v metalové muzice. Prozradí vám to soupiska jezdců při závodu. Vyskytují se mezi nimi jména jako Chris Barnes (zpěvák - ex Cannibal Corpse, Six Feet Under), Peter Tätgren (zpěvák - Hypocrisy), Mick Harris (bubeník - Napalm Death), Thomas Warrior (zpěvák - Celtic Frost), David Vincent (zpěvák - Morbid Angel), Bill Steer (kytarista - Carcass, Napalm Death), Will Rahmer (zpěvák - Mortician), Kirk Windstein (zpěvák - Crowbar)
Caelos, 28.12.2011, zdroj: vlastní
Když se načítá mise uprchlík, na loadovací obrazovce je peněženka. Úplně spodní bankovka v té peněžence je česká dvoustovka.
V misi kněz když prolezete po žebříku na střechu kostela se nachází zavěšené vědro na laně. Když do něj střelíte tak spadne a zabije dole člověka.
Ve hře se dá narazit na člověka s psí hlavou. Kdy a kde je věcí náhody.
****** KASÍNO JE HOAX, OBVYKLE SE UVÁDÍ NÁSLEDOVNĚ ******
Ve hře je možnost navštívit kasino. V modu jízda stačí dojet před Pepeho restauraci (mějte na paměti že ve hře se nachází nejméně čtyři Pepeho restaurace) a vystřílet do vchodových dveří přesně 15 náboju ze zbraně Thompson 1928. Následně se otevřou dveře a můžete vkročit do kasina. Přeji příjemné, hazardem strávené chvíle ;)))
Ve hře je možnost navštívit kasino. V modu jízda stačí dojet před Pepeho restauraci (mějte na paměti že ve hře se nachází nejméně čtyři Pepeho restaurace) a vystřílet do vchodových dveří přesně 15 náboju ze zbraně Thompson 1928. Následně se otevřou dveře a můžete vkročit do kasina. Přeji příjemné, hazardem strávené chvíle ;)))
V misi Všechno nejlepší se dá opít. Na parníku vejdete do salónku s barmanem kde je na barovém pultu plná sklenička. Po stisku akčního tlačítka se tom napije. Když se ovšem napijete třikrát po sobě, začne se to s vámi všechno motat...
V misích Jen tak pro radost a Radši si zvykej v místnosti, kde se setkáváte s Pauliem, Samem a Salierim je gramofon. To není žádná novinka, ovšem jedině v těchto misích ho lze spustit.
V Extrémní jízdě se dá nalézt neviditelné auto. Je na staveništi v Hobokenu schované v rozestavěných základech domu (či co to je). Vchod je zakrytý deskama, ale dá se jimi projít. Auto ze začátku vypadá normálně, ale jak s ním jedete, tak postupně po částech mizí. Schovka se nachází i v normálním módu hry, ale auto tam není, nicméně dá se použít jako schovka před policií.
Je v Mafii kasino? Zřejmě největší otázka kolující o této hře.
Kasino se ve vanille (čisté verzi) hry NEnachází - neexistují o něm ani žádné soubory. Je však možné ho mít díky modifikaci Casino mod.
Kasino se ve vanille (čisté verzi) hry NEnachází - neexistují o něm ani žádné soubory. Je však možné ho mít díky modifikaci Casino mod.
V Extrémní jízdě je v Hobokenu vytesaná ve skále velká tvář. Dá se do ní dostat tajnými dveřmi v železničním tunelu. Zábrany na kolejích se dají obejít, vyšplháte bokem a spadnete za ně. Po chvíli po pravé straně narazíte na místo co lze použít. Dveře ovšem neotevřete! Prvně si musíte v obchodě Ironmongers (železářství) koupit paklíč. Ovšem jde to jen v jednom a to v tom který se nachází poblíž místa kde startuje mód Jízda v Hobokenu (stačí jen stisknout akční tlačítko u dveří do obchodu). Po otevření dveří v tunelu projdete chodbou ve skále až do úst vytesané tváře.
V misi Běžná rutina - Clarkův Motel můžete vykonat potřebu na WC, stačí si zajít na pánské WC a použít akční tlačítko u prvního záchodu.
Dole na baru je také možnost střelit do petrolejové lampy, která v kombinaci s lahvemi alkoholu vykoná své.
Dole na baru je také možnost střelit do petrolejové lampy, která v kombinaci s lahvemi alkoholu vykoná své.
Jak získat Lassiter V16 Police v misi Výlet do přírody? Sežeňte si nějaké vyšší auto například Schubert Six. Postavte ho ke zdi v Hobokenu, tam kde se hlavní silnice kříží s takovou menší silnicí která dělá okruh a vrací se na tu samou silnici (tam kde v misi návštěva v lepší společnosti nabíráte kasaře Salvatora). Vylezte na auto a přelezte zeď. Tam jsou baráky, běžte k nim a za jedním z nich, blíž k té hlavní silnici je ten vůz.
Tohoto lze dosáhnout jen s trainerem, či úpravami hry. V misi Uprchlík zabijte ty dva co vás honí. Při předchozím hraní jste si jistě všimli, že v jednom průchodu čeká žena na muže a v dalším muž na ženu. Domluvili si schůzku, ale žena si spletla místo. Řekněte jí o muži který na ní čeká a ona se za ním vydá po ulici. Vy se musíte vrátit stejnou cestou jakou jste přišli zpět k muži a počkejte si na ženu. Ta příjde, ale jakmile se k muži přiblíží tak se otočí, nic neřekne a odejde.
Vozidlo Bolt-Thrower, které je možné vidět v finální cutscéně, lze získat i jinak, než plněním úkolů v extrémní jízdě. Stačí jet na západní West Marshal Bridge (je to ten západní sklápěcí). U něj je pozorovací věž, na níž je řada oken. Stačí střelit do jednoho z oken na západní straně věže. Obrazovka by pak měla černě bliknout. Pokud se stak stalo, tak jeďte k East Marshal Bridge. Pod ním by jste měli dané vozidlo najít. Tento postup by měl fungovat nejen ve volné a extrémní jízdě, ale i v příběhové hře.
Návod jak mít všechna auta z extrémní jízdy aniž by jste museli všechny extrémní jízdy dělat
Před každou misí, když si máte jít k Ralphovi pro auto a k Vicenzovi pro zbraň, tak lze opustit Salieriho bar aniž byste spustili misi. Vjeďte s dvěma auty ke konci výjezdu ze dvora. Jedno zaparkujte nalevo a druhé napravo (nechoďte k Viccenzovi ani Ralphovi abyste nespustili misi). Vezměte si třetí auto a vjeďte mezi ty zbylé dvě. Vystupte a měli byste se ocitnout před auty. Můžete pak prozkoumávat. Je zde vygenerována pouze část mapy a můžete najít pár zajímavostí před některými misemi. Například před misí Všechno nejlepší tam jezdí auta, která řídí Stará babka, a nebo před misí Běžná rutina lze najít vedle baru stojícího týpka.
Taktéž je možné rozmlátit výlohu baru a vylézt jí ven.
Taktéž je možné rozmlátit výlohu baru a vylézt jí ven.
U Vicenza lze najít tajný Colt 1911. Když vlezete za jeho pult a zmáčknete akci, tak můžete dát "Zvednout bednu. Tom místo toho zvedne Colt, ale udělá pózu, že nese bednu. Když použijete cheat "boxer", tak se začne zvětšovat (když už je pořádně velký a vy ho zvednete, tak to vypadá poněkud komicky).
Když v clarkově motelu střelíte do některých obrazů, tak změní velikost.
V tutorialu splňte všechny úkoly. Pak jeďte na konec ulice, ze směru když jedete z kopce dolů. Jeďte kolem spomalováků až ke zdi. Tou byste měli projet a za zdí naleznete figuranta.
Do Ralphovy pracovny se lze dostat. Jděte v Ralphově garáži ke dveřím pracovny a zmáčkněte akci měli byste se objevit na druhé straně dveří. Jedná se o prázdnou místnost s texturami budov.
Ve volné jízdě, jeďte do severozápadní části Central Islandu. V místě, kde zatáčí nadzemka. Na mapě je to východně od zastávky Little Italy. Pod nápisem obchodu Italian Garden jsou zelené dveře, jejichž texturou lze projít. Najdete tady ukrytou telefonní budku.
V noční jízdě jeďte do dvora, kde jste v misi Jen tak pro radost nechali Sama a Paulieho na přepad ( je to ve Works Quarter. Najdete tam Lassiter V16 Phaeton
V jízdě je možné vlézt na dvůr Morellova baru. Červená vrata, která by vám měla bránit ve vstupu, jsou totiž průchodná.
Obrázky k některým misím pochází z betaverze hry. Například Bolt Ace na obrázku k misi Molotovv Party má na obrázku zadní okénko, ale v finální verzi ho nemá. Dalším příkladem je obrázek k misi Sára na němž má Sára krátké vlasy. Taktéž mrtvé tělo Paulieho k misi Smrt umění je v jiné pozici než ve finální hře.
Všimněte si, že v cutscénách v Mafii jsou lahve whisky, na kterých je napsáno Brno. viz foto
Ostatní
Fanoušci hry natáčí film podle hry.
Močení a zvracení:-) V misi Uprchlík když utíkáte před gangstery si můžete všimnout chlápka který močí. Když do něj bouchnete, začne utíkat, ale čůrat nepřestane! Podobného efektu se dá dosáhnout v misi Všechno nejlepší. Tam najdete chlápka který zvrací přes zabradlí. Když ho oslovíte zrovna když zvrací, tak se otočí, bude zvracet na sebe a ještě při tom mluvit.
V Extrémní jízdě v modrých dveřích jednoho z domků u školy v Oak Woodu je takřka neocenitelná věc – stačí kliknout a rázem máte všechny bonusové vozy.
Hra je jednou z nejvíce modifikovaných her (v našich končinách 100%). Díky programu Mafia DataXtractor si zvládne minimálně překreslit textury nebo změnit zvuky úplně každý. I proto komunita okolo hry žije i spoustu let od jejího vydání.
V Extrémní jízdě vám dveře od majáku (mezi Oak Woodem a Oak Hill) ukážou všechny mávající chlápky.
Když byla Mafia vydána ve verzi pro PlayStation 2, ihned v prvním týdnu zahájení prodeje (2. – 8. února 2004) se stala nejprodávanější konzolovou hrou v USA. Předstihla i takové “velikány“ jako Need for Speed: Underground nebo Medal of Honor: Rising Sun. V Británii se PS2 a XBOX-ová verze dostaly na 3. a 5. místo v žebříčcích prodejů.
Menší fígl, jak se vyhnout závodění v misi Fairplay, je schovaný za zátarasami u prvního kontrolního bodu. Projeďte ním a než se vrátíte zpět na trať, zmáčkněte nulu na numerické klávesnici (obvykle slouží k umístění zpět na trať). S trochou štěstí se dostanete na cílovou rovinku, přičemž stačí projet, opět dojet ke kontrolnímu bodu a až do pátého kola opakovat.
V misi Coura se vyskytuje jeden bug umožňující vrátit se do vybouchlého hotelu. Jakmile jej odpálíte a Tom skočí na střechy, stačí vyjít nahoru po prvním schodišti, ale nahoře zabočit doleva. Z této střechy pak skočit na hotel a jste zpátky. Je však nutné mít dostatek, života, přecejen je to docela výška.
V extrémní jízdě se vyskytuje mise v níž musí hráč dojet s náklaďákem plným výbušnin na určité místo. Musí přitom jet určitou rychlostí. Pravděpodobně se jedná o odkaz na akční film Nebezpečná rychlost, z roku 1994. Ve zmíněném filmu jsou hlavní postavy nuceni jet autobusem v určité rychlosti jinak vybuchne.
Pro Mafii se chystá již delší dobu tzv. Titanic Mod na kterém autor intezivně pracuje už více jak rok. Namodeloval celou loď a chystá se na poslední úpravy. Doporučuji sledovat:
https://www.facebook.com/pages/Mafia-Titanic-Mod/222312544516846
a http://www.moddb.com/mods/mafia-titanic-mod
https://www.facebook.com/pages/Mafia-Titanic-Mod/222312544516846
a http://www.moddb.com/mods/mafia-titanic-mod
Chyba ve hře: Když praštíte baseballovou pálkou do hydrantu, telefonní budky, nebo obrazu v galerii, většinou zemřete.
Hráči zvolili Mafii na webu Bonusweb za nejlepší hru roku 2002. Získala necelých 61%. Na druhém místě bylo The Elder Scrolls: Morrowind, které obdrželo jen necelých 8%.
Hra obsahuje jeden veľmi užitočný bug, vďaka ktorému sa dá urýchliť nabíjanie. Stačí začať prebíjať zbraň a urobiť pritom kotrmelec do strany. To je výhodné najmä pri zbraniach, ktoré sa dlho prebíjajú, ako napríklad Thompson.
Plot u majáku lze velmi lehce překonat. U jeho levého kraje (z pohledu hráče) lze tento plot obejít.
Pokud nemáte mapu města Lost Heaven (byla součástí originálního balení) je řešení jednoduché. Mapa je v texturách hry jako soubor 0mapar.bmp. Stačí ji trochu upravit, vytisknout a máte výbornou herní pomůcku.
V misi Jen tak pro radost je zmíňka o společnosti Scorsese Import-Export. To je pravděpodobně odkazem na Martina Scorseseho, známého režiséra gangsterských filmů, včetně těch, které inspirovaly tuto hru.
Německá verze hry je cenzurována. V této verzi se nevyskytuje žádná krev a navíc hráč nemůže žádným způsobem zabít chodce (například při přejetí si pouze lehnou na zem a kryjí se rukama). Nicméně v herních cutscénách se překvapivě krev vyskytuje.
Čtenáři Bonuswebu zvolili Mafii nejlepší česko-slovenskou hrou.
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 2 hodiny 28 minut a 35 vteřin.
V misi Běžná rutina lze opustit běžná hrací místa. U Clarkova motelu lze vylézt na jeden z barelů, a z toho přeskočit vedlejší plot. Hráč se tak dostane do míst, která mu jsou normálně uzavřena. V krajině lze jít jen do určité dálky, protože pak se propadne texturami.
Plná hra časopisu SCORE 184
Hlavní hrdina hry, Thomas Angelo se stal vítězem ankety Souboj hrdinů, kterou pořádal XZone
V misi Běžná Rutina vylezte z auta jakmile Paulie vleze do Pompeii Baru. Jakmile vyjde ven, tak si lehne na zem.
Máte-li problém se zprovozněním vertikální synchronizace, dejte do složky se hrou dll soubor z odkazu. Synchronizace začne fungovat.
V případě první Mafie jsou hned dva jazyky originálem, čeština i angličtina. Oba dabingy byly vytvořeny samostatně a nijak na sebe nereagovaly, česká verze byla dokonce nahrána před tou anglickou, nebyla jí však vzorem. Není tedy divu, že v obou verzích dochází k několika rozdílům. Známý opravář fasád Robert se v angličtině jmenuje Lou a William Wickets se pro změnu jmenuje William Gates, což je jasná narážka na Billa Gatese. Když Paulie představuje Toma Ralphovi, Ralph poznamená, že Paulie pořád kulhá a dodá, že to už jsou společně dva pajdavci, pronese to však pouze v anglické verzi, v té české je replika vystřižena, ačkoli existuje. Naopak během slavného Paulieho nadávání v misi Radši si zvykej stihne v češtině Paulie do jedné věty zakomponovat "zasranej lunapark" i rozstřílenou "prdel na sračky", v angličtině však mnohem pomaleji zazní jen "lunapark" samotný.
V remaku se ovšem česká verze plně řídila anglickým originálem, a tak jej následuje i v těchto náležitostech – setkáváme se zde s postavou Loua a Williama Wicketse, rovněž zazní hláška o pajdavcích (zde "dva kriplové"). Český dabing se musel u Paulieho nadávání nicméně omezit kvůli délce repliky a použít jen polovinu slavné věty. Ačkoli v angličtině opět zazní "lunapark", čeští tvůrci se rozhodli Pauliemu do úst vložit druhou polovinu repliky s "prdelí na sračky".
V remaku se ovšem česká verze plně řídila anglickým originálem, a tak jej následuje i v těchto náležitostech – setkáváme se zde s postavou Loua a Williama Wicketse, rovněž zazní hláška o pajdavcích (zde "dva kriplové"). Český dabing se musel u Paulieho nadávání nicméně omezit kvůli délce repliky a použít jen polovinu slavné věty. Ačkoli v angličtině opět zazní "lunapark", čeští tvůrci se rozhodli Pauliemu do úst vložit druhou polovinu repliky s "prdelí na sračky".
Brasikona, 27.07.2021, zdroj: hra / vlastní
V 3. a 18. misi se můžete nechat odvézt jedním ze svých parťáků. V misi Molotov party stačí, když nastoupíte na místo spolujezdce do Zeleného Boltu a Paulie vás odveze. V 18. misi, když Sam jede pro Salieriho, tak můžete udělat to samé.
Odraz mostu v řece není odraz. Jedná se o textury mostu, který se nachází pod vodou.
Když zabijete žlutého Píta v misi Melouch, tak v v misi smrt umění už nebude. Za jednou z beden však u něj můžete najít Colt 1911.
Pokud hra při spuštění Steam verze hned spadne, použij následující postup:
Pro Windows 7, 8, 8.1 a 10
1) Spusť nastavení hry (Setup) a nastav si vše dle chuti. Setup ulož a zavři.
2) Spusť jako administrátor příkazový řádek Windows.
3) Do příkazového řádku zkopíruj následující příkaz:
Pro Windows x64 (64-bit):
REG COPY "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Illusion Softworks\Mafia" "HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Illusion Softworks\Mafia" /s /f
Pro Windows x86 (32-bit):
REG COPY "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Illusion Softworks\Mafia" "HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Illusion Softworks\Mafia" /s /f
4) Stiskni Enter. Příkaz se provede a zobrazí se informace "Operace byla dokončena úspěšně."
5) Spusť hru.
Pro Windows 7, 8, 8.1 a 10
1) Spusť nastavení hry (Setup) a nastav si vše dle chuti. Setup ulož a zavři.
2) Spusť jako administrátor příkazový řádek Windows.
3) Do příkazového řádku zkopíruj následující příkaz:
Pro Windows x64 (64-bit):
REG COPY "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Illusion Softworks\Mafia" "HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Illusion Softworks\Mafia" /s /f
Pro Windows x86 (32-bit):
REG COPY "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Illusion Softworks\Mafia" "HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Illusion Softworks\Mafia" /s /f
4) Stiskni Enter. Příkaz se provede a zobrazí se informace "Operace byla dokončena úspěšně."
5) Spusť hru.
Na hřbitov, který se objeví v jedné z cutscén se lze dostat ze Salieriho baru. Na místě, kde je plakát "Story of Soul" lze pomocí programu projít zdí. Jděte pak mírně vlevoo a uvidíte v dáli černé objekty. Jděte k nim a dostanete se na hřbitov. Můžete najít i Frankův hrob.
Pokud zabijete psa granátem, tak mu upadne hlava a vy ji můžete vzít. K tomu je však potřeba trainer, protože v žádné misi se neobjevuje pes a granát zároveň.
V Hobokenu lze na jednom místě projet texturou. Když jedete k Hobokenu od Giulianiho mostu a v zatáčce jedete rovně, projedete zábradlím a sjedete jednotlivé plošiny, Dostanete se k dřevěné budce. Texturou nalevo od ní lze projet.
V misi Bastard se štěstím se lze dostat do restaurace v níž máte zabít Morella. Napřed musíte ujet Pauliemu a pak přijet vedle restaurace autem. Pokud vlezete na kapotu auta, a rozbijete výlohu, tak lze z kapoty přelézt výlohou dovnitř.
V misi Smrt umění když procházíte barák v němž má Paulie byt, tak lze ze dveří v baráku syšet různé hlasy,
pokud se je pokusíte otevřít.
pokud se je pokusíte otevřít.
V misi Melouch lze z trezoru ukrást i balíček peněz.
V misi "Dobrou chuť" jakmile Tom vyrazí dveře Carlova bytu, zmáčkněte přebití zbraně (nutno držet brokovnici) a Tom nevyleze z okna. Můžete si tak prohlédnout Carlův byt.
V misi Omerta když jdete do budovy, kde ukrývají Frankovu ženu a dceru tak uvidíte objímajícího se chlapa s ženskou. Když zastřelíte chlapa, tak na vás ženská zaútočí a bude vás chtít zmlátit.
V misi Sára když vás napadne gang tak můžete vzít do ruky prkno válící se opodál a požít jej jako zbraň.
V misi "Všechno nejlepší" můžete u jednoho z členů ochranky najít klíč od kajuty pana radního. Pokud ochranku zabijete můžete vlézt do kajuty a splnit úkol dříve a navíc si prohlédnout kajutu.
Na oplocený pozemek se ve volné jízdě dá dostat přes skálu za Motelem. Je třeba si dát pozor, protože v jednom místě je nutné skočit jinak hráč spadne a pád z této skály ubírá hodně životů. Přes tuto skálu se dá také dostat mimo hrací místa a propadnout texturou.
Hodiny v Mafii se řídí časem ve Windows, takže když posunete čas na správnou stranu, prodloužíte i čas.
1. místo v redakční anketě Games.cz ohledně 15 nejlepších českých her.
Na jedné straně mostu, co přes něj vede dálnice, se nacházejí barely. Za těmito barely vede stezka na skále. Na konci této stezky propadnete texturou.
Na závodech si na startu lze všimnout tabule s rokem 1940, ale závody se přece konaly v roce 1932. foto
Jakmile máte ukrást auto Thor 812, které se nachází v autobazaru v Čínské čtvrti, a poslal vás pro něj Lucas Bertone v misi Smrt umění, můžete jet nejdříve směrem k letišti. Od mostu z Čínské čtvrti, po levé straně je velká budova s parkovištěm. A před ní zelený trávník, na něj stačí vjet. Být u čtvrtého stromu, nasměrovat vozidlo k levému rohu budovy a rozjet se. Přímo rovně se dostanete k zatarasenému parkovišti, jelikož je část malé zídky průjezdná. A máte tak šanci spatřit opodál neúplnou část silnice, respektive chybějící mapy. Byl to směr k letišti. A dá se tam propadnout do prázdna.
V misi Omerta, když jste na letišti je možné opustit prostor letiště. Vezměte si auto a zkuste vyjet hlavním vchodem. Na určitém místě se zastavíte a hra Vás nenechá pokračovat. Vylezte z auta a jeďte si pro jiné. Tím trochu strčte do prvního auta a vraťte se do něho. Nyní můžete prozkoumat co je mimo letiště.
V dabingu hry se nachází hned několik zajímavých chyb. Jednou z nich je například replika 20990151 z ingame části poslední mise Smrt umění. Když Tom pronásleduje Sama galerií, v jedné části zakřičí „Same! Same!“, přičemž je druhé zvolání o něco intenzivnější. Zajímavé je, že pokyn k tomu můžeme v oné replice slyšet, neboť pokud se pořádně zaposloucháme, po prvním zvolání můžeme slabě slyšet kohosi z nahrávacího studia, kterak Marku Vašutovi řekne „Ještě víc!“.
Hra obdržela hodnocení PEGI 18 (pro EU) a ESRB Mature 17+ (pro USA).
Hra byla zařazena do knihy 1001 Video Games You Must Play Before You Die.
Recenze v Levelu č. 92 od Jana Herodese - hodnocení 92/100.
Dunemaster, 14.06.2023, zdroj: Level 92