Komentáře
Po úvodní střelbě a ne až tak nečekaném obratu v ději jsem se dostala k vynikající honičce v oblacích. Byla to zábava (včetně Still better than Mako) a vděčím vývojářům, že udělali plavidlo trochu více nezničitelným, neboť jsem samozřejmě při první příležitosti naletěla do bomby. Jen škoda, že tato část byla tak krátká, vůbec by mi nevadilo strávit ve vzduchu více času. Podobně jsem si užila i druhou část, která byla opravdu originální a pálit své nepřátele blesky mi činilo čistou radost. I ten souboj se Shadow Brokerem byl v rámci série trochu jiný.
Pročítání korespondencí a záznamů o postavách mě pobavilo a můžu říct, že s Legionem bych si rozuměla, i když má trochu jiný vkus na hry. Na konci jsem se také dočkala soukromé návštěvy včetně vína a vyříkání si věcí minulých. Budu se těšit na třetí díl, Liaro.
Toto DLC rozkrývá jednu z linek nastíněných již v základní hře a to ohledně Liary, bývalou členku týmu z prvního dílu. Pokud jste navíc četli komiks Redemption, budete okamžitě vědět která bije.
Atmosféra tedy tomuto přídavku rozhodně nechybí. Příběh se brzy velmi rychle rozjede a po celou dobu hraní příjemně odsýpá. Co potěší, nejvíce však hráče jedničky s naimporotvanou postavou obzvláště pokud jste navázali romanci a zůstali věrní, jsou dialogy mezi Sheppardem a Liarou. Bravurně napsané, vtipné a často pomrkávající na předchozí události. Dva příklady za všechny. Taxametr a Omni-gel.
Na druhou stranu zamrzí, že druhý parťák v týmu nežbreptne po celou dobu DLC takřka nic. Což v mém případě bylo o to tristnější, jelikož sem si sebou vzal Garra, kde se nějaká interakce vyloženě nabízí.
Boje si zde člověk užije požehnaně a jsou uspokojující výzvou. Dobře zpracované byly i souboje s bossy, jenž byli zase trochu něco jiného a působili jako skvělé zpestření. Design úrovní je taktéž podařený, originální a navíc obohacený o zajímavé bojové prvky. Vypíchnout lze například honičku ve vznášedlech.
Mezi největší slabiny patří jednoznačně délka, jenž mně na střední obtížnost zabrala, pravda s vymaxovanou postavou, něco kolem dvou hodin, což za cenu v přepočtu 10 eur je vážně málo.
I když po dokončení získáte přístup k jistým datům, jejímž pročítáním jsem se taktéž velmi pobavil (pařan Legion nebo čtenář Grunt), plus další aktivity u kterých sem strávil taky dobrou hodinku.
Pokud bych měl jmenovat jedno ze všech DLC pro Mass Effect 2 doporučil bych jednoznačně toto. Jedná se o kvalitní kousek, jenž by fanda série rozhodně neměl minout. Doporučil bych však počkat na nějakou slevovou akci.
Pro: příběh, dialogy, atmosféra, design úrovní
Proti: cena, délka, mlčící parťáci
Lair of the Shadow Broker přínáší pěkné kosmetické vychytávky, docela zajímavou zápletku a pár netradičních vsuvek (alespoň v době vývoje). O to více potěší širší interakce s oblíbenou Liarou, které se v základní hře nedostalo takového prostoru, který by si jistě zasloužila.
Byl jsem spokojený, zajimaví protivníci či hlavní "záporák", atraktivní atmosféra. Kéž by ME2 obsahovala méně týmových postav, a více bylo vloženo do příběhových misí, čí misí loajality. V tomto opravdu platí, že kvantita není rovnocená kvalitě. Na co Kasumi a Zaeed, jejichž atraktivní charaktery nemají prostor, aby se pořádně projevily v interakci s hlavní postavou.
Pro: Liara, skvělý přídavek k základní hře.
Proti: Krátká herní doba, přece jen detail jakým jsou skryté kamery, zaujmou pouze na první hraní.
O Shadow Brokerovi jsme už ledacos slyšeli v předchozím dílu, zde nám ukáže, že to opravdu není žádné ořezávátko, jeho síť je dokonce natolik velká, že i Cerberus musí zatínat pěsti.
To, co činí LotSB nadupanou jízdou je onen fakt, že to není pouze o prostřílení se nepřáteli z bodu A do bodu B, čeká nás taktéž vynikající podívaná, chytře napsané dialogy a skvělá akční sekvence s autem, při které jsem si připadal jak Anakin ve SWEII, dobarvovala to ještě ustaraná Liara, která mi nahrazovala Obi-wana. Skvělý! Postupnost celkového příběhu je taky příjemně hladká, hrajeme si na Columba, máme honičku ve stylu Mission Impossible a skvěle si i zastřílíme. Do toho všeho nám hraje i vynikající hudba, přičemž totálně tomu vládne základní soubojový track, ve kterém mám v části 0:35 vždycky husinu.
Souboje jsou jedna báseň. Silně doporučuju si na vyšší obtížnost dát souboj s Telou Vasir, ta mrcha mi dala daleko víc zabrat, než ten Spectra borec Saren. Dokonce jsem měl nutkání na ni jednou použít i můj M-920 Cain. Na jednu osobu!!! To už je jako fakt serious!
Liara. Nejenže se jí změnila barva očí z nebesky modré na oceánově modrou, ale taktéž se jí krapet změnila i povaha. Je tvrdší, rozhodnější a evidentně i mocnější. A já to pouze uvítal, zatímco v jedničce to byla taková puťka (sorry, hoší), zde už s věcmi tolik nesere. Pokud vám ve dvojce chyběla, zde si jí užijete dosyta. A je správňácká, dokonce v pohodě akceptovala fakt, že jsem začal randit s Tali. (Technicky vzato jsem jí nezahnul, že ne? ... že ne??!)
Pokud DLC dohrajete, odměnou vám bude parádní terminál Shadow Brokera, přičemž silně doporučuju si pročíst určité informace o svých parťácích. Zjistíte například, že Grunt si postahoval mluvená slova Hemingwayovo klasik, zjistíte, jak to přesně bylo s Tali těsně před její záchranou, nebo i Thaneovo způsoby eliminace cíle podle rasy. No to chceš! A ta ambientní hudba tam je vynikající. To občasné zapípání ve mně z nějakého důvodu evokuje pocit klidu a bezpečí. Inu, rád sem se tam vracel. Už kvůli těm videím.
Přijde mi ale velká škoda, že vaši parťáci během celého přídavku neceknou ni slovo. Myslím, že takovej Garrus nebo Mordin by rozhodně měli co říct. Takhle ale byli však celou dobu smutně mrtvě němí. Jinak je ale tento přídavek naprosto parádní záležitost, která by klidně mohl být i součástí původní hry. Bez tohohle tu dvojku ani nezkoušejte hrát, já už třeba nemůžu.
Vynikající.
Pro: Akce, Liara, hudba, skvělá odměna po dohrání
Proti: němota parťáků, závěrečný souboj mohl být tužší
Nezanedbatelná herní doba, s několika docela tuhými souboji a vychýtávkami, které doufám uvidím i v "Andromedě" Souboj s Telou Vasir na čtvrté obtížnosti, je už docela dost nepříjemný. A to prohánění se v taxíku - když jsem to vyzkoušel, tak jsem si teprve uvědomil, jak mi tento prvek v celém ME chybí :D, děla z tohoto přídavku ultimátní záležitost, kterou mohu srovnat jen s DLC k ME3 - Citadel.
Hra má náboj, emotivní stránku i zajímavá odhalení a to vše ve velice atmosférických lokalitách. Shadow Brokerův křižník, který putuje atmosférou společně se západem slunce, aby nebyl odhalen. Honička v Iliu, které naprosto přesně asociuje Corrusant ze Star Wars... atd.. Různě výhody a vychytávky, spojené s finální etapou, taky aspoň minimálně potěší. Lair of the Shadow Broker opravdu stojí zato.
90% - Liara je jednou z mých nejoblíbenějších postav, o to více mě těšilo, že jsem ji pomohl na cestě, na jejiž konci se stane samotným Shadow Brokerem.
DLC se veze v temném duchu což beru jako velké plus, ještě aby né, když hlavní náplní je sejmout....však víte koho....velkého šéfa, který má kontakty všude. Jako parťačka do týmu je nám přiřazena již zmíněná Liara která si jinak moc prostoru v ME2 neužila.
DLC je svižné, neustále se něco děje (například si užijeme jednu fajn honičku ve vznášedlech), postavy dobře hláškují a herní délka je přijatelná. Navíc výstup na lodi....však víte koho...no to byla pastva pro oči, opravdu nádherně zpracována lokace. Navíc po poražení....však kurva víte koho...se na loď můžeme vrátit. Čekají tam na nás nejrůznější terminály, ze kterých se například dovíme informace o postavách jak v našem týmu tak i těch ostnatých které mají nějakou tu reputaci a nebo si můžeme prohlédnout co se dělo na různých místech na Citadele.
Takže abych to shrnul, Lair of vy víte kdo je výborné DLC, které obsahuje hromadu obsahu, skvělý akční příběh a navíc možnost si pak užit šmechtle pechtle s Liarou na Normandy.... V době Mass Effectu 2 rozhodně nejlepší DLC co bylo k sehnání...jenže přišla Citadela a všechno změnila, ale to už je kurva jiný příběh.
Do hajzlu, já si tu píšu komentář a přitom bych se měl učit do něminy, takže Auf Wiedersehen....a víte co, jebu na němčinu, jsem sám doma takže se jdu dívat na porno!
Pro: Atmosféra (myšleno atmosféra hry, né plyný obal Země), je to svižné, nakopete prdel vy víte komu, délka, Liara má konečně koule! (jako že kuráž, né chlupatá varlata)
Proti: Ostatní společníci nejsou nadabováni
Pro: příběh, Liara, boss fight, nové lokace
Proti: 2. následující postava v týmu je nevyužitá
Na rozdíl od ostatních DLC pro Mass Effect 2 není Lair of the Shadow Broker tupou střelnicí, je vynikajícím příběhovým dodatkem, který se točí kolem vaší bývalé parťačky z jedničky, Liary T'Soni.
Co mě osobně potěšilo, že autoři konečně použili fantazii na trochu větší obrátky, než kolik bylo nutné, aby se splnily požadavky manažerů. Jinak si totiž nedovedu vysvětlit, že LotSB je tak daleko před ostatními DLC. Vlastně dovedu, je očividné, že koncept questu s Liarou jako takový je ze hry buď násilně vyrván nebo Liara do ní vecpána - každopádně se s ním počítalo od počátku vývoje a není tak jen ubohým nastavovákem kaše.
Těšit se můžete na jednu příběhovou postavu (včetně dvou questů k ní - v podstatě jí získat a následně splnit v podstatě její quest loajality), ačkoli jí nemůžete zapojit do jakékoli jiné mise, dále teoreticky novou loď/základnu, modýlek lodi na stůl, zarámované psí známky u postele, fajn pocit shlédání se starou kamarádkou (v tomto se autoři zejména vyznamenali!), setkání s novou emzáckou rasou, několik zábavných složek o vašich parťácích k přečtení, nějaké nové planety k vytěžení a možnost zadat quest (což v zásadě znamená, že vy investujete do questu, ten buď vyjde nebo nevyjde a vy získáte nebo tratíte; probíhá samozřejmě pouze textově).
Hraje se to velice příjemně a atmosféra dýchá béčkovými akčními sci-fi. Musím zmínit i lehkou vytuhlost situací, díky níž jsem si zhebnul osmkrát v průběhu hraní (pro srovnání - za původní Mass Effect 2 bez poslední mise jsem zhebnul čtyřikrát na vysokou úroveň obtížnosti). Pokud tedy nějaké DLC skutečně má smysl, je to LotSB. Nicméně právě výskyt Liary ve hře a tedy lákání na LotSB ve mně vyvolal nepřekonatelný odpor k DLC politice a tehdy jsem si řekl, že legálně žádné z nich nezaplatím, pokud to nebude formou GOTY.
Pro: Skvělá atmosféra, setkání se starou kamarádkou, feeling akčních sci-fi, vytuhlejší, bonusy navíc, ideální délka.
Proti: Koncept questu je vyškubnutý ze hry (aneb moje morální 'proti').
• Zajímavá práce s kamerou. Očividně dostal autor volnější ruku, nebo usedl za tvorbu kompozic v cutscénách někdo zcela jiný.
• Liara se bohužel nemůže stát členkou týmu, ale jak mi v ME1 nepřirostla k srdci, tak tady se dobře poslouchá. A může za to i slušný příběh.
• Po dohrání je tu nová oblast, nabízející terminály s hromadou informací a archív různě posbíraných videí.
• Graficky je zde vidět opět (podobně jako u Kasumi) slušná práce. Pasáž na křižníku byla výborným oživením.
• Minihra v podobě honičky vzdušných taxíků. Další oživení a důkaz toho, že Unreal Engine 3 toho nabízí mraky.
• Dostala mě jedna vtipná poznámka - Shepard: "Remember the old days where you could just slap omni-gel on everything?" Liara: "That security upgrade made a lot of people unhappy."
∙ Kdo by chtěl český překlad, je dostupný např. zde. Oficiálně EA českou lokalizaci pro toto DLC nepodporuje.
∙ Pár nových skladeb v OST, které neurazí, ale ani nepřekvapí.
◦ Obrovský a zbytečný spawn nepřátel. Místy vážně otravné.
◦ Čekal jsem během závěru nějakou zradu a ono stále nic.
Galerie screenshotů (29, možné spoilery)
Pro: Množství informací kolem dění klíčových postav | Nejobsáhlejší DLC pro ME2
Proti: Zbytečně velký spawn nepřátel
Toto DLC sa rozhodne oplatí zakúpiť a prejsť, a dúfam, že Shadow Broker bude viac zapojený do diania v trojke.
Pro: hrateľnosť, príbeh, spracovanie, doplnkový obsah
Proti: mohol obsahovať nejakú misiu od Shadow Brokera
Keby bolo viac DLC ako Lair of the Shadow Broker, asi by som tie DLC aj začal mať rád. :) Kvalitatívne tento doplnok rozhodne prekonáva väčšinu obsahu pôvodnej hry. Pripomienky mám len dve: 1. škoda, že tá naháňačková minihra je tak krátka a 2. výtka je k príbehu DLC na to ako bol a je Shadow Broker vykreslovaný ako prefíkaný, inteligentný perfekcionista, ktorý má o všetkom veľmi pragmatický pohľad, tak je to celé nejaké priveľmi naivne easy. A to hlavne v druhej polovici DLC. .
Pro: zábavné, naháňacia minihra, viacero prostredí, efektné a napínavé
Proti: krátkosť minihry, v istých ohľadoch až prehnane naivne podaný príbeh
Když ale budu hodnotit Shadow Brokera v kontextu původní hry, jak jsem jej hrál, musím uznat, že bez něj by byl Mass Effect 2 znatelně chudší. A to ani ne tak po stránce herní doby (i když ty 2-3 hodiny zase nejsou tak málo, vezmu-li v potaz herní dobu některých "plných" her), jako po té příběhové. Tohle dobrodružství totiž platí za jednu z nejparádnějších misí ve hře - děj má (hlavně zpočátku) skoro až mafiánský nádech, ve kterém není nouze o nepříjemná překvapení a celé to pak uzavírá docela vyvedený příběhový zvrat. Samotná akce je jinak velmi slušná (arkádová Fifth Element-like honička mimochodem potěší) a zdobí ji hlavně atmosféricky úchvatná přestřelka "v oblacích".
Jako samostatná hra se to sice fakt počítat nedá, ale skoro by se dalo říct, že pokud jste Lair of Shadow Broker nehráli, tak jste Mass Effect 2 nedohráli.
Pro: akce a její rozmanitost, Liara
Proti: opět nereagující druhý společník