Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Portal

Valve Corporation •  NVIDIA Lightspeed Studios (Android, Switch)
10.10.2007
22.12.2007
12.05.2014
28.06.2022
kompatibilní
85
777 hodnocení Platformy
Žánr

Forma
placená hra
Rozsah
samostatná hra
Multiplayer
ne

Portal od vývojářů z Valve, který je součástí kompilace her nazvané The Orange Box, představuje prakticky nový žánr sám o sobě - a to logickou hru z vlastního pohledu s důrazem na příběh. V kůži hlavní hrdinky Chell se podílíte na testování vynálezu korporace Aperture Science - takzvaného "portal gun", tedy ručního přístroje na tvorbu portálů. Tato hračka vytváří portály pro rychlé cestování v prostoru a technologie byla původně vyvinuta jako náhrada za sprchové závěsy. Portal je plný puzzlů a humoru. Přibližně tříhodinovou zábavu v kampani značně rozšiřují mapy pro pokročilé, které znatelně navyšují obtížnost a nutnost plánování postupu.

Portal získal řadu ocenění, a o čtyři roky později autoři vydali výrazně delší pokračování Portal 2 znatelně rozšiřující koncept do plnohodnotné podoby.


Poslední diskuzní příspěvek

@MarkJude (21.08.2024 12:04): Ja by som len dodal, že Portal ani nebol vytvorený Valve štúdiom ako takým, ale partičkou študentov, ktorých práca sa Valve tak páčila, že ich Gaben najal, aby urobili podobnú hru na ich engine - a potom ju pridal do Orangeboxu :)

Nejlépe hodnocené komentáře

  • PC 95
Také přidám svůj názor, k Portalu jsem se bohužel (a zároveń i bohudík) dostal teprve nedávno. A to mě vlastně žene k tomuto komentáři.

Probouzíte se v rozsáhlých místech velkého komplexu Aperture Science. Stejně tak jako v rivalské společnosti Black Mesa jde o jakýsi test, při kterém vás provází hlas z audia vysoce vyspělého počítače. Dostáváte do rukou portal gun a jak postupujete dál, dostáváte se od primitivních úkonů až k těm těžším a těžším. To ovšem neznamená, že to pro vás bude nějaký problém. Já jsem si z nějakého důvodu pořád myslel, že si s něčím nebudu moct poradit. K nějakému zádrhelu jsem došel někdy ve 3/4 hry, jinak na tom nebylo nic nezvladatelného.

Jako takový příjemný vtípek mi přišly věžicky s tím dětským hláskem a pár skrytých hlášek, ovšem co bylo párádní, byla závěrečná mise, kterou jsem si naprosto vychutnal a o to větší bylo překvapení v podobě finální scénky.

Celé to na mě udělalo strašně silný dojem. Nevím, jak se to stalo.. ale celý Half-Life na mě vždy působil tak živě, silně a chytlavě. V závěru mohu říci, že Portal není vyjímkou, jako logická hra to není žádný zápřah, ale pokud jste fanoušci Valve, nesmíte si Portal nechat ujít!
+34 +35 −1
  • PC 90
Jednoduchý, leč geniální koncept. Dejte dítěti (v mém případě lehce přerostlému) do ruky elegantní nablýskanou bouchačku, která sice moc škody neudělá, ale na oplátku držiteli umožní házet po stěnách a stropech a podlahách barevná kolečka (striktně geometricky řečeno se jedná o ovály) a o zábavu je postaráno.

V čem je háček? Inu, ona barevná kolečka (no jo, ovály) nejsou kolečka (vrrr, ovály) jen tak ledajaká/é. Jsou to totiž interdimenzionální portály. Tedy jakési magické dvéééře, které jsou mezi sebou propojené.

V principu to funguje tak, že na jednu stěnu vystřelíte modrý portál, na druhou oranžový, vlezete do jednoho a vylezete z druhého. Zní to komplikovaně? Princip je to jednoduchý, ale dokud si to nezkusíte, nepochopíte, jaké psí kusy s tím jde vyvádět.

Potřebujete vyskočit výš a ještě výš? Není problém. S trochou kreativity a šikovnosti pomocí portálů překonáte jakoukoliv překážku.

Když k tomu přidáme sympatickou cynickou záporačku GLaDOS (pohlaví a charakter je věc diskuze), supervýkonný to počítač s osobností, ovládající laboratoře Aperture Science ve kterých se hlavní hrdinka nachází, který suše komentuje její snažení a častuje ji parádními hlody, máme zcela jasný pětihvězdičkový materiál, který by, pravda, mohl být ještě propracovanější a delší... čehož jsme se dočkali ve druhém díle.

Troufám si tvrdit, že Portal je už ted herní klasikou, kterou doporučuji vyzkoušet hráčům všech kategorií.

P.S. Mrkněte se do odkazů na mod Portal - Prelude, jedná se o neoficiální prequel, rozsahem podobně jako Portal, obtížnost docela brutální, osobně jsem si na tom před lety slušně vylámal zuby. Ale hlavně to moc pěkně rozvádí příběh, aneb co bylo předtím, než se k moci dostala GLaDOS. Doporučuju všem fanouškům :)

Pro: Originální koncept, GLaDOS

Proti: poněkud kratší

+32
  • PC 70
Logické hry moc nevyhledávám, a tak jsem se k prvnímu Portalu dostal až téměř třináct let po jeho vydání. Po Counter-Strike je to vlastně teprve druhá hra od Ventilové korporace, kterou jsem hrál a nepředpokládám, že se to někdy v brzké době změní.

Vyhovovalo mi, že mě Portal až na pár míst netrápil příliš složitými hádankami a vše pěkně odsýpalo. Hra je protkána skvělým humorem a je jen škoda, že mi často blbly titulky, kdy se třeba každá třetí či čtvrtá věta GLaDOS nezobrazila, což je nejspíše současný problém a dříve tím hra netrpěla. O pár vtipných hlášek jsem tak přišel. Že jsou portály zcela bezpečné, akorát se nikdy nesmím dotknout konce portal gunu a zbraň se nesmí ani zčásti namočit do vody, jsem se však naštěstí dozvěděl.

Bavilo mě lovení achievementů, z nichž je bezesporu nejlepší devíti kilometrový pád, trvající několik minut. Hlavní příběhová linka není příliš dlouhá, ale vyzkoušel jsem pokročilé mapy, a ty mi chvíli zabraly. Na výzvy na čas, počet kroků nebo počet portálů jsem se ale vybodnul. Na to bych neměl nervy.

V podstatě jsem dostal to, co jsem od hry po zhlédnutých videích a přečtených recenzích očekával. Pohodovou logickou hru z pohledu první osoby. Sice se vcelku rozcházím s obecným hodnocením, ale to je tím, že takovéto kousky nejsou úplně mým šálkem a daleko více se zabavím u jiných žánrů. Závěrečný soundtrack byl ale parádní, ne že ne.

Pro: humor, achievementy, soundtrack

Proti: blbnoucí titulky, není to úplně hra pro mě

+30
  • PC 85
Dohráno za dvě hodiny. A to jsem ohledně logického uvažování docela poleno. Nicméně to úplně stačilo. Je dobře vidět, že se jednalo o pokus vytvořit opravdu originální hru zejména v principu postupu (o žádné předloze nebo inspiraci jsem se nikde nedočetl), a to se Valve povedlo. I přestože je hra veskrze jednotvárná a rychlá, jako předváděčka funguje výborně. Bavil jsem se... celé dvě hodiny, být hra delší, jsem si jistý, že by ztrácela dech a vše by upadlo do frustrující opakovačky stejných triků a způsobů, jak se dostat dál.

Cestička pro druhý díl a vlastně plnohodnotnou hru byla ale připravena výborně. V pokračování se různé mechanismy a logické prvky upravily a vypilovaly, zde si musíte vystačit jen s portály, energickými koulemi a s testovací místností plné záměrných komplikací v první části, až po velmi nepřívětivé prostředí v části druhé. Dabing GLaDOS mi trochu trhal uši, ale její monology a (záměrně) nevědomý sarkasmus mě skoro vždy rozesmál.

Navíc se tvůrcům podařilo vykreslit zvláštně depresivní a sterilní atmosféru testovacích místostí, v kontrastu s téměř pekelně působícím "zákulisím". A dabing malých kulometných střílen (turrets) byl úžasný, až mi jich bylo chvílema líto x).
+27
  • PC 90
Dlouho jsem hraní Portalu odkládal ale konečně jsem se na něj vrhnul a podle očekávání jsem si ho parádně užil. Puzzle hra s mysteriozním pozadím, vtipným průvodcem a (na tu dobu) originální mechanikou - přesně moje gusto. Řešení nejsou nijak těžká ale donutí vás chvíli přemýšlet, i tak bych uvítal hru trošku delší - nečekal jsem, že za tři hodiny bude konec. Ale za cenu za kterou se dnes Portal prodává si nejde stěžovat vůbec na nic. Doporučuju všem.

Pro: Jednoduché ovládání, vtipnost, originálnost, grafika

Proti: Nejsem obecně fanoušek Source Enginu, na hře je vidět pár neduhů co plynou z použití SE jako u Half-Life ale nejde o nic zásadního

+26