VR verze (pro PS4) vyšla 17. listopadu 2017. Obsahuje základní hru, i oficiální rozšíření Dawnguard, Hearthfire a Dragonborn.
Zajímavosti
Verze hry
Vývoj
V posledních měsících vývoje hry se ve hře vyskytla chyba zvaná "Kuřecí policie". Tato chyba měla na svědomí to, že i pouhá kuřata mohla nahlásit vaše nekalé počínání ve hře...
Postavu draka Paarthurnaxe nadaboval Charles Martinet - dabér známé herní postavy Mario.
Ve vesnici Rorikstead lze narazit na postavu jménem Erik the Slayer, který se následně může stát společníkem hlavního hrdiny. Jméno tohoto společníka je odvozeno Erika Westa (také známý pod internetovou přezdívkou Immok the Slayer), který coby velký fanoušek série TES navštívil vývojářské studio Bethesda a přítomné pracovníky ohromil svými znalostmi o hře The Elder Scrolls IV: Oblivion. Na jeho počest se vývojáři rozhodli, že pojmenují jednu z postav ve hře podle něho. Bohužel Erik West se okamžiku, kdy uvidí sám sebe ve hře, nedočkal, protože podlehl rakovině 6 měsíců před vydáním Skyrimu.
Pět let, pět různých platforem a 30 milionů prodaných kusů - to jsou statistiky The Elder Scrolls V: Skyrim od Bethesdy.
Prodejní čísla prozradil sám Todd Howard v rozhovoru pro server Glixel.
Prodejní čísla prozradil sám Todd Howard v rozhovoru pro server Glixel.
Tvůrci
Ve Větrném Žlebu můžete vidět kamenný útvar připomínající bránu do Oblivionu, nachází se pod Dračí síní vedle sochy Talose.
Příběh
Zajímavost hlášky But then I took an arrow in the knee neboli pak mě střelili šípem do kolene, kterou říká skoro každý strážný, je ve skutečnosti severský slangový pojem pro padnutí do chomoutu. Tudíž pak většina strážců pořádku neskončila s dobrodružstvím kvůli zranění, ale protože se zkrátka oženili.
Brzy po začátku hry, má hráč možnost získat Knihu o Drakorozených, která končí veršovaným Proroctvím Drakorozených. Verše tohoto proroctví jsou odkazy na jednotlivé díly celé série The Elder Scrolls, a některé události popsané v knihách.
(Upozornění: Následující spoilery odhalují závěry popř. jiné části her z celé série The Elder Scrolls, nejenom ze Skyrimu!)
„Až chaos nastane ve všech osmi koutech světa...“
V prvním díle The Elder Scrolls: Arena císařský trůn uchvátil zrádný mág Jagar Tharn a císaře uvěznil v Zapomnění. Abyste ho osvobodili, musíte najít osm úlomků mocného artefaktu Hole chaosu. Každá část je ukryta v jedné z osmi provincií Tamrielu.
„...až se Mosazná věž rozejde a čas bude překován...“
Mosazná věž symbolizuje Numidium, obřího dwemerského golema. V závěru The Elder Scrolls II: Daggerfall hráč rozhodne o tom, komu v rozhádané provincii věnuje Srdce Mantelly, šém ke zprovoznění golema, což vede k tomu, že hra má několik různých konců. Tato událost je v historii Tamrielu pak nazývána „The Warp in the West“ (popsaná ve stejnojmenné knize ve hře The Elder Scrolls IV: Oblivion), což je vlastně časoprostorová anomálie, na kterou odkazuje závěr verše.
„...až třikrát požehnaní zklamou a Rudá věž se otřese v základech...“
Třikrát požehnaní je odkaz na Tribunal, tedy žijící dunmerské bohy Viveca, Almalexii a Sotha Sil, se kterými se setkáme ve třetím díle The Elder Scrolls III: Morrowind (resp. datadisku Tribunal), a kteří nakonec selžou při ochraně Vvardenfellu před šíleným Dagoth Urem, ukrývajícím se v Rudé hoře. Ztráta božství a zmizení Lorda Viveca vedly k oslabení kouzla udržující obří levitující skálu Baar Dau (Ministry of Truth) nad městem Vivec. Dunmerům se sice podařilo udržet ještě dalších pět let skálu ve vzduchu, ale nakonec došlo k pádu, což vedlo ke zničení města a několika přírodním katastrofám, z nichž nejhorší byla erupce Rudé hory (také nazývané Rudá věž), která zdevastovala celý Vvardenfell a donutila většinu dunmerů k opuštění ostrova. Tyto události jsou popsané v knize The Infernal City, která vyšla v roce 2009 v nakladatelství Del Rey Books a jejím autorem je Gregory Keyes.
„...až Drakorozený vládce přijde o trůn a Bílá věž padne...“
V závěru The Elder Scrolls IV: Oblivion poslední potomek rodu „drakorozených“ Septimů, císař Martin Septim sice zastavil vpád daedrického lorda Mehrunese Dagona, ale sám se při tom obětoval a linie drakorozených vládců skončila. Bílá věž byla centrální stavbou Císařského města a sídlem císaře. Ta sice odolala vpádu daedrického lorda, ale byla zničena o 174 let později v tzv. Velké válce, kdy na oslabené císařství zaútočila obnovená říše Aldmerů (Aldmeri Dominion). Tyto události jsou popsány v knize „Stručné vylíčení Velké války mezi Císařstvím a Aldmerským spolkem“, kterou lze najít ve hře.
„...až budě Sněžná věž ležet krvácejíc v troskách bez krále...“
Sněžná věž je označení Jícnu světa, centrální a nejvyšší hory Skyrimu, nicméně v proroctví je toto označení chápáno i jako označení nordského lidu, protože podle nordských pověstí, lidstvo vzniklo právě na této hoře. The Elder Scrolls V: Skyrim začíná v době, kdy provincie je na pokraji občanské války. Na jedné straně stojí Císařství společně s loajálními skyrimskými jarly. Ti se snaží zastavit povstání Bouřných Hávů v čele s jarlem Ulfrikem, který zabil posledního skyrimského velekrále Torygga.
„... vzbudí se Požírač Světů a Kolo se otočí na posledního z Drakorozených.“
Požírač světů je označení mocného draka Alduina, se kterým se hráč setká v rámci hlavní příběhové linie v části Čepel v temnotě (A Blade In The Dark). Drak Alduin, potomek božského draka času Akatoshe, má moc oživovat mrtvé draky, což je důvod proč se najednou objevují ve Skyrimu. Kolo je v textu s velkým písmenem, protože se jedná o odkaz na Aurbis, což je v mytologii The Elder Scrolls celý svět, jehož struktura je znázorňována právě jako kolo, které má svůj střed (Mundus), paprsky (Aetherius), prostory mezi paprsky (sféry Zapomnění) a okraj oddělující tyto světy od Prázdnoty (Void). Posledním z Drakorozených je samozřejmě myšlena hráčova postava, která dokáže pohlcovat dračí duše a s jejich pomocí získávat schopnost řevu Thu’um.
(Upozornění: Následující spoilery odhalují závěry popř. jiné části her z celé série The Elder Scrolls, nejenom ze Skyrimu!)
„Až chaos nastane ve všech osmi koutech světa...“
V prvním díle The Elder Scrolls: Arena císařský trůn uchvátil zrádný mág Jagar Tharn a císaře uvěznil v Zapomnění. Abyste ho osvobodili, musíte najít osm úlomků mocného artefaktu Hole chaosu. Každá část je ukryta v jedné z osmi provincií Tamrielu.
„...až se Mosazná věž rozejde a čas bude překován...“
Mosazná věž symbolizuje Numidium, obřího dwemerského golema. V závěru The Elder Scrolls II: Daggerfall hráč rozhodne o tom, komu v rozhádané provincii věnuje Srdce Mantelly, šém ke zprovoznění golema, což vede k tomu, že hra má několik různých konců. Tato událost je v historii Tamrielu pak nazývána „The Warp in the West“ (popsaná ve stejnojmenné knize ve hře The Elder Scrolls IV: Oblivion), což je vlastně časoprostorová anomálie, na kterou odkazuje závěr verše.
„...až třikrát požehnaní zklamou a Rudá věž se otřese v základech...“
Třikrát požehnaní je odkaz na Tribunal, tedy žijící dunmerské bohy Viveca, Almalexii a Sotha Sil, se kterými se setkáme ve třetím díle The Elder Scrolls III: Morrowind (resp. datadisku Tribunal), a kteří nakonec selžou při ochraně Vvardenfellu před šíleným Dagoth Urem, ukrývajícím se v Rudé hoře. Ztráta božství a zmizení Lorda Viveca vedly k oslabení kouzla udržující obří levitující skálu Baar Dau (Ministry of Truth) nad městem Vivec. Dunmerům se sice podařilo udržet ještě dalších pět let skálu ve vzduchu, ale nakonec došlo k pádu, což vedlo ke zničení města a několika přírodním katastrofám, z nichž nejhorší byla erupce Rudé hory (také nazývané Rudá věž), která zdevastovala celý Vvardenfell a donutila většinu dunmerů k opuštění ostrova. Tyto události jsou popsané v knize The Infernal City, která vyšla v roce 2009 v nakladatelství Del Rey Books a jejím autorem je Gregory Keyes.
„...až Drakorozený vládce přijde o trůn a Bílá věž padne...“
V závěru The Elder Scrolls IV: Oblivion poslední potomek rodu „drakorozených“ Septimů, císař Martin Septim sice zastavil vpád daedrického lorda Mehrunese Dagona, ale sám se při tom obětoval a linie drakorozených vládců skončila. Bílá věž byla centrální stavbou Císařského města a sídlem císaře. Ta sice odolala vpádu daedrického lorda, ale byla zničena o 174 let později v tzv. Velké válce, kdy na oslabené císařství zaútočila obnovená říše Aldmerů (Aldmeri Dominion). Tyto události jsou popsány v knize „Stručné vylíčení Velké války mezi Císařstvím a Aldmerským spolkem“, kterou lze najít ve hře.
„...až budě Sněžná věž ležet krvácejíc v troskách bez krále...“
Sněžná věž je označení Jícnu světa, centrální a nejvyšší hory Skyrimu, nicméně v proroctví je toto označení chápáno i jako označení nordského lidu, protože podle nordských pověstí, lidstvo vzniklo právě na této hoře. The Elder Scrolls V: Skyrim začíná v době, kdy provincie je na pokraji občanské války. Na jedné straně stojí Císařství společně s loajálními skyrimskými jarly. Ti se snaží zastavit povstání Bouřných Hávů v čele s jarlem Ulfrikem, který zabil posledního skyrimského velekrále Torygga.
„... vzbudí se Požírač Světů a Kolo se otočí na posledního z Drakorozených.“
Požírač světů je označení mocného draka Alduina, se kterým se hráč setká v rámci hlavní příběhové linie v části Čepel v temnotě (A Blade In The Dark). Drak Alduin, potomek božského draka času Akatoshe, má moc oživovat mrtvé draky, což je důvod proč se najednou objevují ve Skyrimu. Kolo je v textu s velkým písmenem, protože se jedná o odkaz na Aurbis, což je v mytologii The Elder Scrolls celý svět, jehož struktura je znázorňována právě jako kolo, které má svůj střed (Mundus), paprsky (Aetherius), prostory mezi paprsky (sféry Zapomnění) a okraj oddělující tyto světy od Prázdnoty (Void). Posledním z Drakorozených je samozřejmě myšlena hráčova postava, která dokáže pohlcovat dračí duše a s jejich pomocí získávat schopnost řevu Thu’um.
Hardware
Minimální hardwarové požadavky
Operační systém: Windows XP/Vista/Windows 7
Procesor: 2 GHz dual-core
Operační paměť: 2 GB RAM
Grafická karta: Karta s 512 MB paměti
Harddisk: 6 GB volného místa
Doporučené hardwarové požadavky
Operační systém: Windows XP/Vista/Windows 7
Procesor: Quad-core Intel/AMD
Operační paměť: 4 GB RAM
Grafická karta: Karta s 1 GB RAM - Nvidia GTX 260/AMD Radeon 4890 a výkonnější
Harddisk: 6 GB volného místa
Operační systém: Windows XP/Vista/Windows 7
Procesor: 2 GHz dual-core
Operační paměť: 2 GB RAM
Grafická karta: Karta s 512 MB paměti
Harddisk: 6 GB volného místa
Doporučené hardwarové požadavky
Operační systém: Windows XP/Vista/Windows 7
Procesor: Quad-core Intel/AMD
Operační paměť: 4 GB RAM
Grafická karta: Karta s 1 GB RAM - Nvidia GTX 260/AMD Radeon 4890 a výkonnější
Harddisk: 6 GB volného místa
Easter eggy
Když bojujete, nepřátelé občas vykřiknou "It's just a flesh wound" (je to jen povrchové zranění). Je to odkaz na scénu z filmu Monty Python a Svatý Grál, kdy Král Artuš bojuje s Černým rytířem. Černý rytíř tuto hlášku prohlásí potom, co mu Artuš usekne ruce.
V Endonově domě (v Markarthu) v zadní části místnosti na poličce leží kus sýru a vystavěná řada česneku. Rozestavění vypadá jako scéna z herního Pac-Mana. Video zde.
Během noci můžete narazit na bezhlavého jezdce na koni, jež odkazuje na The Legend of Sleepy Hollow (Legenda o Ospalé díře). Jezdec se objevuje kdekoli od 10 hodin večer do 5 hodin ráno a vždy cestuje k hrobce "Hamvir's Rest". Nelze s ním komunikovat, ani ho nijak zranit, ostatní NPC postavy na něj útočí, ale jezdec je ignoruje.
Ve hře se nachází krumpáč s názvem Notched Pickaxe, který odkazuje na přezdívku tvůrce Minecraft Markuse „Notch“ Perssona.
V Dawnstaru (česky Jitřenka) žije muž jménem Horik Halfhand, jehož jméno je odkaz na postavu Qhorin Halfhand (česky Qhorin Půlruký), z knižní série "Píseň ledu a ohně" od G.R.R. Martina.
Quest "A Night To Remember" je odkazem na film Hangover (Pařba ve Vegas). V questu cestujete po Skyrimu a hledáte opilého kamaráda Sama, přitom napravujete všechny problémy co jste způsobili v opilosti.
Kámen pany (The Lady Stone) se nachází uprostřed jezera, což je dlaší odkaz na Artušovské legendy.
Mírně na severovýchod Bleakwind Basin leží jezírko v níž kostnatá ruka drží meč, což odkazuje na Jezerní paní v Artušovských legendách...
Ve hře je jedna zajímavá kniha založená na stylu "Vyber si své vlastní dobrodružství" v anglickém názvu "Kolb & the Dragon: An Adventure for Nord Boys".
Pokud jste poblíž Sheogoratha, můžete jej slyšet říkat: "Vadí ti? Dělám rybí prsty. Je to delikátní stav mysli." Jedná se o odkaz na žert o Kapitánu Morganovi a rybích prstech z oficiálního fóra.
V jedné ledové jeskyni můžete narazit na do stropu zarytou kostru. Je to narážka na scénu z filmu Star Wars: Epizoda V - Impérium vrací úder, kdy Wampa odvlekla Luka Skywalkera do svého doupěte a pověsila ho ke stropu. Meč pod kostrou symbolizuje Lukův Světelný meč.
Ostatní
Bethesda několik měsíců před vydáním hry ohlásila možnost rodičům, kteří pojmenují své děti narozené 11. 11. 2011 jménem Dovahkiin, že jejich dítě bude mít doživotně bezplatné hry od Bethesdy. Dokonce se taky tak stalo.
Server GameTrailers zvolil hru The Elder Scrolls V: Skyrim jako hru s nejlepším soundtrackem roku 2011.
(Na soundtracku se podílel známý hudební skladatel Jeremy Soule)
(Na soundtracku se podílel známý hudební skladatel Jeremy Soule)
Skyrim je asi nejdražší českou lokalizací, náklady na českou lokalizaci hry překročily celkovou hodnotu 1,25 miliónu korun. Překlad pro Cenegu na zakázku vytvořila společnost Comgad (někdejší CD projekt), přičemž translace byla v přípravě ještě dlouho před vydáním. Na překladu pracovalo 10 překladatelů, každý týden přeložili kolem 50 stránek čistého textu.
Chalid Himmat, šéf marketingu Cenegy, dodal: "Kvůli velkým nákladům byla česká lokalizace velkým rizikem, nicméně hra předčila všechna očekávání a hra se dobře prodávala."
Chalid Himmat, šéf marketingu Cenegy, dodal: "Kvůli velkým nákladům byla česká lokalizace velkým rizikem, nicméně hra předčila všechna očekávání a hra se dobře prodávala."
Na koncertech Video Games Live (koncert, kde symfonický orchestr hraje nejznámější znělky z her) se znělka ze Skyrimu - Dovahkiin těší opravdu velké popularitě a fanouškovsky patří k těm nejočekávanějším a nejoblíběnějším.
Tento koncert proběhl v roce 2015 i v Praze (viz zdroj) a následký potlesk jednoznačně dokazuje tento fakt.
Tento koncert proběhl v roce 2015 i v Praze (viz zdroj) a následký potlesk jednoznačně dokazuje tento fakt.
Special Edition: Do hry lze převést staré pozice z původní hry, avšak uložené pozice s modifikacemi vám fungovat nebudou. Stejně tak není možné aplikovat většinu starých módu, jelikož spousta jich využívá Skyrim Script Extender, 32bitovou aplikaci, ale Special Edition je již aplikací 64bitovou.
Special Edition: Ačkoliv majitelé hry, kteří na Steamu vlastní původní hru se všemi datadisky nebo edici Legendary Edition, obdrželi remasterovanou edici zdarma, majitelé PS4 a X1 jsou nuceni si pořídit hru za plnou cenu. Šéf marketingu, Pete Hines, to vysvětlil slovy: "Přínášíme tím hru na nové platformy, na PS4 a X1. Je to stejné jako u kteréhokoli jiného remasteru, který je dostupný na nových platformách. Oproti tomu na PC už existuje, navíc s texturami ve vysokém rozlišení."
Hra obdržela hodnocení PEGI 18 (pro EU) a ESRB Mature 17+ (pro USA).
Doposud se hru podařilo nejrychleji dohrát za 22 minut 58 vteřin a 430 milisekund s využitím glitchů. Bez využití glitchů se hru podařilo nejrychleji dohrát za 1 hodinu 6 minut 55 vteřin a 365 milisekund. Údaj může být ve zdrojovém odkazu průběžně aktualizován.