Úvod
Pokud požádáte nezasvěceného člověka, aby si tipnul nejstarší českou (československou) hru, odpovědi se budou asi dost lišit. Někdo si tipne prvního Poldu (1998), ti více znalí vyrukují s Tajemství Oslího ostrova (1994), načež je ještě více znalí opraví, že předtím přece ještě vyšly nekomerční hry typu Vlak či Cervii (1993). Tady si však dovolím tvrdit, že většina lidí skončí a co se dělo na české / československé vývojářské scéně před rokem 1993, bude vědět málokdo.Ani já jsem to nevěděl, a tak jsem popustil uzdu své úchylce v herní archeologii a vydal se pátrat po informacích. Hned na začátek chci upozornit, že se nebudu příliš zabývat okolnostmi vzniku her (na to vyšly dobré články na games či rootu a já bych je pouze kopíroval), ale zaměřím se spíše na hry samotné a zkusím je buď dohrát, nebo jim alespoň dopřát dostatek času, abych je mohl popsat a zhodnotit.
Tak která byla ta nejstarší?
Začněme tím, že se koukneme, co nám říká naše databáze. Pokud si vyfiltrujeme české hry a seřadíme je podle roku vydání, tak zjistíme, že nejstarší českou hrou je textovka Belegost (1991), což je pravda, ale jen pro české hry na DOS. O samotné hře si povíme jindy, teď jen zmíním, že hra vyšla původně v roce 1989 na platformu ZX Spectrum a to je také směr, kterým se dále vydáme.Z vícero zdrojů je totiž patrné, že pokud nepočítáme hříčky na mikropočítače VIC-20, ZX-81 a Atari 800, které kolovaly mezi několika málo lidmi a do dnešních dnů se nedochovaly, tak zpočátku hrála prim právě platforma ZX Spectrum a nejstarší dochované původní československé hry se jmenují "Poklad" a "Business" (1984). Nezbývá tedy nic jiného, než stáhnout ZX Spectrum emulátor a sehnat hry (viz odkazy na konci článku).
Poklad & Poklad v2.1
Rok vydání: 1984 & 1985Autor: František Fuka alias Fuxoft
Platforma: ZX Spectrum 48K
Počet hráčů: 1
Dohráno: Nelze (bug) / Ano
Poklad je klasická textová hra, pod kterou je podepsaný tehdy asi nejznámější vývojář František Fuka působící pod jménem Fuxoft (web). Právě on byl v týmu Golden Triangle, který vytvořil zmiňovanou první českou hru pro DOS Belegost.
Úvodní obrazovka hry
Úvodní menu
Jak už vidíte z prvního obrázku, cílem je najít 5 pokladů, načež následuje seznam příkazů - S(ever), J(ih), V(ýchod), Z(ápad), N(ahoru), D(olů), VEZMI, POLOZ, ZASTREL, INVENTURA, ROZSVIT. Ty vždy musíte zadat (stačí první 3 písmena) a potvrdit klávesou Enter. Klasika. Zatímco prvních 8 je asi jasných, ZASTREL je něco jako "zaútoč", INVENTURA zobrazí inventář a ROZSVIT se použije jednou za hru pro rozsvícení zhasnuté lampy.
Takto vypadá většina hry
Začínáte v blíže nespecifikovaném lese, po kterém se můžete volně pohybovat a hledat poklady. Mapa je velmi malá (4x5 políček) a pokud "narazíte do zdi", hra vás na to upozorní hláškou "TAM SE NEDA JIT". Brzy jsem pochopil, že bez mapování to nepůjde a asi poprvé v životě jsem si začal kreslit mapu do Excelu, což mě nakonec překvapivě bavilo.
Mapa první lokace
Nejdříve jsem našel zamčené dveře, a tak jsem se vydal na druhou stranu, kde se zatím se studnou nedalo nic dělat, a tak jsem sesbíral všechny předměty (klíč, puška, svítilna, ptáček), odemkl dveře (stačilo mít klíč u sebe) a našel jámu a vedle hada, který mě nechtěl pustit dál. Položil jsem tedy ptáčka na zem (jak je vidno, příkaz "použít" tu není), načež had zmizel (dobrou chuť) a cesta k diamantu byla volná (1. poklad). Poté jsem trochu tápal, ale vyšlo najevo, že musím přijít k jámě a zvolit D(olů). Tím se dostanete do "1. podzemí", kde je ovšem tma jak v pytli a musíte mít připravenou rozsvícenou lampu, jinak ihned zemřete.
Mapa 1. podzemí
Tady jsem našel Zázračnou komnatu a hra mě vyzvala "rekni ALLAH", což jsem prozatím raději neudělal a šel sebrat náboje a lahvičku s jedem. Na druhé straně jsem našel lva, který mě nechtěl pustit dál, a tak jsem na něj poprvé zkusil příkaz ZASTREL a díky tomu, že jsem měl v inventáři pušku i náboje, tak se povedlo (představuju si, že jsem vystřelil do vzduchu a lev utekl, ehm). Zjistil jsem, že hlídal pytlík zlaťáků (2. poklad) a hlouběji v jeho doupěti jsem našel skafandr.
Vrátil jsem se ke strace a přemýšlel, co s ní. Nakonec jsem jí taky zastřelil a získal stříbrnou lžičku (3. poklad). Nezbývalo nic jiného, než v komnatě začít skandovat "ALLAH", načež mě hra poslala zpátky do lesa ke studni. Chvíli jsem tápal, co to má znamenat, ale poté jsem zjistil, že se skafandrem můžu do studny skočit, proplavat jí a vylézt na další mapě.
Mapa 2. podzemí
Zde jsem nejprve přišel na políčko, kde jsem zjistil, že je na zdi napsáno "Vstup zakázán". Nedbaje varování jsem postoupil o políčko na západ a skončil v Kobce smrti, ze které prý není návratu. Našel jsem zde jen nějaké lidské ostatky a opravdu se odtamtud dostat nedá. Load.
Ruská komnata a game-over
Na druhé straně jsem našel švýcarské hodinky (4. poklad) a zajímavou Ruskou komnatu, kdy mě hra opět nabádala, ať řeknu "Balalajka", což jsem udělal a... skončil jsem opět v Kobce smrti. Load. Kromě dalších předmětů jsem našel hlavně draka a podle mapy mi bylo jasné, že hlídá poslední políčko, na kterém je velice pravděpodobně pátý a poslední poklad. Jenže... nemohl jsem se draka zbavit.
Zkoušel jsem všechno - ZASTREL nešel, protože prý není koho. Dával jsem mu na zem lahvičku s jedem - nic. Zkoušel jsem mu dávat květináč, jestli si ho třeba nezískám květinou - nic. Měl jsem ještě nevyužité předměty - šroubovák a kleště. Zkoušel jsem s nimi různé kombinace a nic. Prostě jsem se naprosto zasekl. Hledal jsem tedy návod a dlouho jsem nemohl nic najít (už jsem i přemýšlel, že napíšu email přímo Fukovi, aby mi poradil), ale nakonec jsem ho našel, ovšem trochu překvapivě pod názvem "Poklad 2".
Po menším průzkumu jsem zjistil, že je v tom totální chaos. Totiž, oficiálně podle rozhovoru s F. Fukou by se hra měla jmenovat "Poklad 2", protože sám vycházel z jakési hry "Poklad", která vyšla na předchůdce ZX Spectrum - ZX81.
"Hru Poklad jsem udělal na motivy stejnojmenné hry, kterou jsem viděl na ZX 81 (v češtině!). Netuším, kdo ji vytvořil a jestli byla původní česká, nebo jen přeložená. Nedohrál jsem ji a neviděl jsem její zdrojový kód. Nicméně jsem se jí při svém "Pokladu" velmi inspiroval"
"POKLAD 2 byl inspirován hrou POKLAD na ZX-81. Byla to první textovka, kterou jsem kdy viděl a rád bych touto cestou poděkoval tomu, kdo ji tenkrát přeložil z Angličtiny a jehož jméno si bohužel nepamatuji. Z předchozího samozřejmě vyplývá, že hry POKLAD 1, PODRAZ 1 a PODRAZ 2 na Spectru neexistují."
Podle prvního obrázku ale můžete sami vidět, že hra se jmenuje "Poklad" - je to tam šedé na červeném! Každopádně jsem si stáhl i hru označenou jako "Poklad 2".
Tak je to Poklad 2...
...nebo Poklad v2.1?
Tentokrát je hra označena jako "Poklad 2", ale jen na úvodní obrazovce, na té další se zase mluví o "verzi 2.1", takže Fuka v tom nadělal pořádné zmatky. Každopádně kromě toho, že je hra o něco hezčí a obsahuje systém ukládání, tak je úplně stejná, rozhodně tedy existuje jen jeden díl "pokladu".
Mezi verzemi je jeden podstatný rozdíl a to fakt, že novější Poklad se dá konečně dohrát! Ano, nakonec jsem zjistil, že verze z roku 1984 obsahuje bug a drak se nedá zabít, takže nejde dokončit.
Projel jsem tedy celou hru ve verzi 2.1 znovu, draka otrávil jedem a získal poslední, pátý poklad - "kousek platiny".
Seznam příkazů je o něco rozšířený
Vítězství
Celkově mě hra poměrně překvapila, 16ti letý Fuka předvedl na tehdejší dobu slušné programátorské schopnosti. Hra je ale pořád spíše takový krátký prototyp bez jakéhokoliv příběhu a přijde mi, že zatímco v předchozích patrech se použilo vše, ve 3. patře zůstaly některé nevyužité předměty (kleště, šroubovák, květináč) - možná měla být hra původně ještě o něco delší.
Business
Rok vydání: 1984Autor: mch84
Platforma: ZX Spectrum 48K
Počet hráčů: 2 - 4
Dohráno: Nelze (bug)
Druhá a poslední hra z roku 1984, kterou se mi podařilo najít. Někdy je označovaná také jako "Obchod" nebo "Business – Obchod", ale ve hře je vždy jen jako "Business". Pod hrou je podepsán jakýsi "mch84", ale o tomto vývojáři se mi nepodařilo zjistit žádné další informace.
Úvodní obrazovka
Hra samotná není nic jiného než převedení deskové hry Monopoly na ZX Spectrum. Ze začátku si zvolíte počet hráčů (2-4), napíšete jejich jména a pak už vidíte "herní svět" složený z 48 políček. Na začátku každého kola má hráč několik možností, ale většinou padne volba na hod virtuální kostkou, načež následuje posun o daný počet políček. Políčka jsou různého typu - z větší části jsou to nemovitosti (různé pražské ulice a náměstí) a železnice, ale jsou tu i speciální políčka, kdy hráč získá/musí zaplatit určitý obnos či skončí v žaláři.
Martin hodil prvním hodem trojku a teď přemýšlí, jestli koupit Podolí
Jakmile hráč projde přes poslední políčko, vrací se na start a získá startovné 200 Kčs. Kromě hodu kostkou se můžete na začátku tahu kouknout na informace o nějakém políčku, či nemovitost prodat. Pokud se dostanete na nemovitost, kterou již vlastníte, můžete přikoupit další dům, čímž zvednete "nájem", čili obnos, který musí ostatní hráči zaplatit, pokud skončí na vašem políčku. Prostě Monopoly.
Bug
Hru jsem se pokoušel dohrát, ale je to poměrně zdlouhavé a hrát za dva hráče není ani moc zábavné. :) Každopádně jsem poměrně brzy objevil bug, kvůli kterému jsem musel hru restartovat. Bohužel je poměrně lehké do toho bugu "spadnout" a to většinou v momentě, kdy chcete koupit něco, na co nemáte peníze. Po dalším rozehrání jsem se dostal do situace, kdy jeden z hráčů neměl na zaplacení nájemného a hra mě vyzvala, abych něco prodal. O což jsem se pokusil, ale rozhraní je v tomto případě nepřehledné a když už se mi to povedlo, tak se hra opět bugnula - sice pokračovala dál, ale ani jeden z hráčů už nemohl nic koupit, i když měl peníze.
Z tohoto důvodu si myslím, že hru nelze dohrát. Možná za to může emulátor, možná je hra prostě zabugovaná. Každopádně vítězný screen nemám - pokud se mi ozve nějaký odvážlivec, který hru dokáže dohrát, tak doplním.
Co bude dál?
Pokud mě někdo neupozorní na další československé hry z roku 1984 (či starší), tak se příště podívám na některé hry z roku 1985. Tentokrát už je seznam delší, takže to vyjde na více článků. Konkrétně se podíváme na tyto hry, většinou ze Spectra, ale je tu i pár her pro československou platformu Tesla PMD 85:- Bowling 2000 (Fuxoft)
- Boxing (Fuxoft)
- Exotron (P. Zapletal)
- Horác a Pavouci (Tesla PMD 85)
- Indiana Jones a Chrám zkázy (Fuxoft)
- Itemiada (Cybexlab Software)
- Karel 85 (Jan Ruppert)
- Maglaxians (Cybexlab Software)
- Manic Miner (Tesla PMD 85)
- Space Saving Mission (Ultravideo Software)
- Willy Walker (Tesla PMD 85)
Odkazy:
Seznam her (anglická wiki)Seznam her (česká wiki)
České a slovenské hry pod koly času (games.cz)
Historie vývoje počítačových her (root.cz)
ZX Spectrum Games
Textovky.cz
World of Spectrum
Emulátor SpecEmu
Tesla PMD 85
ugraugra