Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Hardware

@Paul (01.03.2019 09:09): Ty procesory jsou dneska hrozně OP ... problém je ten, že hry jsou od základu dělané na konzole a to hlavně aby to zvládli ty krabice z roku 2013 .. :) Pak tady člověk vyhodí 60 tis za sestavu a může si dovolit maximálně tak zvýšit rozlišení a framerate, neříkám že to není málo, ale je to k nasrání, když si člověk vezme, co by z toho šlo vytáhnout :/
Tak jo, musím se pochlubit. Plácl jsem se přes kapsu a koupil si fungl nový počítač.
To nejzajímavější: RTX 2080ti (když už - tak už), 32GB RAM, 1TB SSD a i7 9700K (dost jsem přemýšlel nad Ryzenem, ale tato i7 není o moc dražší a přece jenom využiji kvůli hrám častěji víc výkonu na jedno jádro).
Bylo to levné? Ne. Bylo to výhodné? Ne. Lituji této koupě? Ne.
+ jsem si to nechal smontovat přímo CZC, kde jsem počítač kupoval. Jsem zvědavý, jak to zvládnou.

A btw, splnil jsem si ještě jeden dlouhodobější sen a konečně jsem si koupil PS4. Já věděl, že si to The Last of Us jednou zahraju!
https://youtu.be/iqv7btFcIFo

Tohle je celkem recht. Skládací telefony imho do deseti let nahradí cestovní konzole. A ta možnost používat je jako "mininotebook" bude pro spoustu lidí také fajn.

Problém je ale váha. A pak i rozměry, kdy už to naopak bude ztrácet přitažlivost, když bude člověk chtít "telefon".
@Bursoft (28.02.2019 20:05): Jo, to máš pravdu, na nastavení grafických detailů u GTA V je někdy nutné si vzít dovolenou, zvlášť když po změně některých hodnot musíš restartovat hru, což při jejím opětovném nabíhání je celkem pruda. Mně to ze začátku jelo úplně ukázkově a to jsem ty hodnoty měl našponované celkem vysoko, ale pak se to v pozdějších misích začalo škubat i při chůzi hlavní postavy a to mě vytáčelo. Bohužel se to právě příliš nezlepšilo ani poté, co jsem spoustu hodnot výrazně sundal. Přišlo mi, že bych s mojí současnou sestavou mohl zrovna tuhle hru zvládat úplně v pohodě....aspoň teda pokud koukám na doporučenou konfiguraci a ne na tu minimální.
@Paul (28.02.2019 20:50): To mluvíš o Windows fičuře nebo Afterburneru? Mně je to vlastně jedno, páč můj PC je crap a nepotřebuju overlay, abych viděl, že se mi CPU škvaří na 100% celou dobu (stačí, co dělají větráky) :D
@Bursoft (28.02.2019 20:29): ingame si ten overlay musíš nastavit (settings, monitoring, active HW monitoring graphs, in OSD). A samozřejmě je potřeba mít spuštěn rivatuner statistics server (instaluje se s afterburnerem).
@Bursoft (28.02.2019 20:05): Afterburner je naprosto primitivní a už při prvním spuštění napravo vidíš všechny možné grafy, ovšem vytížení může sledovat i přes Správce úloh... (pokud má W10)
@marwel (28.02.2019 19:14): příklad, dejme tomu, že ty další konzole budou mít ekvivalent Ryzenu 2600X a Radeon Vega 56 (to je imho celkem pravděpodobnej odhad). Warhorse na ně budou dělat Kingdom Come 2. Budou chtít mít masovější bitky s mnohem víc AI na scéně oproti jedničce a prioritizujou to před frameratem, takže budou targetovat 30fps a rozlišení co zvládne grafika v detailech který zvolej (ať už 1440p a upscale/checkerboard nebo 4K). Takhle tam ta hra vyjde. Myslíš, že ti na PC pojede s 2600X v 60fps?
I když na PC snížíš rozlišení, tak to ten procesor prostě nedá.
@Chuck (28.02.2019 19:12): Tak tady je zase otázka, jak to máš nastavený... GTA 5 má mrtě grafickýho nastavení ve dvou různých záložkách (Graphics a Advanced Graphics).. Klidně věřím tomu, že pokud jsi to nepřiměřeně ohulil, tak ti to 1060 nebude zvládat - já jsem to řešil u kamarádové RTX 2070, že při max settingu a maximálním vyhlazování to semtam taky škublo a to je grafika o dvě třídy výš (ačkoliv si myslím, že tam něco nehraje softwarově, ale to je bokem)..

Být tebou, stáhnu si nějakej program, kterej ti bude v reálným čase ukazovat, jak moc máš vytížený CPU (např. zmiňovaný MSI Afterburner, akorát ti někdo jinej musí poradit, jak to nastavit, já to nepoužívám). Pak lehce zjistíš, jestli a jak moc se ti vytěžuje procesor na 100%..
@Rapier (28.02.2019 19:31): Jo, tak jsem to myslel a napsal to obracene. GPU bottleneck proste neni problem a optimalizovat to tak, aby vetsina vykonu stala na GPU je dle meho spravne (Witcher 3 nebo Rise of the Tomb Raider maji adekvatni pozadavky na procesor, Odyssey nikoli). S poctem postav na scene, vzdalenosti vykreslovani, k tomu s pokrocilou fyzikou stoupaji naroky na CPU ale ne tak radikalne jako v pripade GPU. Jedna z veci je take to, jak je sakra mozne, ze v soucasnosti vysla hra jako Odyssey, ktera je schopna vytizit procesor tak, jako zadna jina i presto, ze se hardware konzoli nezmenil? Protoze to Ubisoft zase jednou podelal. Na druhou stranu musim rict jedno - Odyssey na mem pocitaci funguje lepe nez Black Flag. Black Flag je o vysokych taktech a max ctyrech jadrech, Odyssey alespon tezi z vice jader plus HT, i kdyz je ta optimalizace mizerna.
@marwel (28.02.2019 19:14): o tom jsem tu nedávno mluvil. Vyšší rozlišení snižuje nároky na CPU ale je jasné, že CPU krmí GPU, přesto si myslím že drtivá většina her (včetně The Division o kterém tu byla nedávno řeč) těží více z výkonu GPU, výjimky jsou strategie a simulátory.

Ostatně to je také jeden z důvodů proč lze k CPU Sandy Bridge osadit GPU GTX 1060 6GB a stále to CPU stíhá krmit daty. Jak je to možné?! S koupí Sandy Bridge i5-2400 jsem začínal na ATI HD 6850 1GB, teď mám GPU GTX 1060 6GB a její výkon je cca o 383% vyšší (v průměru) a stále to krmí CPU z prehistorických dob. :)
Pochopitelně má to své limity. MSI Afterburner mě u DCS World verze 2.5 u heavy misí ukazuje místy vytížení CPU na 100% po relativně dlouhou dobu (cca 0,5-3 min) a díky chlazení drží těch 100% ale obávám se že už to nestíhá GPU tak úplně krmit daty, i když GPU také beží na 60-90% výkonu v QHD podle scény a počtu objektů, které musí vykreslit.

@Kwoky (28.02.2019 18:00): ano B je brutálně vyšší multi core výkon. O tom jako žádná. Tam se žádný starý Sandy Bridge na Ryzen 2600X nechytá.
C jsou peníze které musíš vrazit do nového PC. :) A že jich v tomto případě není málo
D je možnost upgradu na Ryzen 7nm 2nd generation v roce 2020 podle toho co AMD slibuje a věřím že velmi jednoduše splní (viz desky kde jsi osadil Phenom II X4 ale i FX posledních generací)
@Chuck (28.02.2019 19:21): Samozřejmě že davá, ale je to střední třída a v některých scénách to prostě klesne.

Z mého pohledu právě kvůli té nutnosti vyměnit vše, davá upgrade na střední třídu ještě menší smysl, smysl by to podle mě mělo, pokud bys přecházel na něco o dost výkonějšího. třeba i o 60 % nebo více.
@Chuck (28.02.2019 19:12): Pokud si to GTA měl ja FullHD a high, pak je klesání k 40 FPS normální a není to omezením CPU, nýbrž grafiky. DE:MD je mizerně optimalizované.

Proč chceš upgrade z 16 GB ram na 16 GB ram?
@Paul (28.02.2019 18:22): To neni tak docela pravda. GPU bottleneck je v poradku (kdyz mas 200 fps GPU bottleneck, tak te to asi nemusi moc trapit), nezpusobuje zadne problemy, stuttering apod. jako CPU bottleneck. Krom toho otevira moznost ke snadnemu upgradu v budoucnu. Pokud to bude "vyvazene" jak rikas, budes muset v urcity cas upgradovat oboji. Na PC, kvuli silnym grafikam, nemusi pri spravne optimalizaci CPU nic moc delat. Nejakou tu fyziku pocitat, ale nakonc se stara predevsim o to, aby zpracoval data z graficke karty. Na konzoli, protoze tam budes mit grafiku, ktera je prilis slaba na to, co od ni vyvojari chteji (ocekavam uroven rx580 v nove generaci), daji procesoru za ukol i veci, ktere normalne delat na PC nemusi. Ostatne zpracovava pouze 30 framu za sekundu, tak vocodoprdelejde? Krom toho pokud budou cilit u nextgen konzole 30 fps v native 4K, tak 60 fps 1080p musi byt ok i na sestijadre (musi mit rezervu, u CPU bottleneck je snizovani detailu a rozliseni k nicemu). Krom toho ta konzole musi zvladat jeste nejake chujoviny na pozadi, streaming, 4K upscale (pokud nebude native), background download a kdovi co jeste. A jak tu bylo receno, pri zvysovani rozliseni se naroky na CPU nezvysuji, spis naopak - mene framu ke zpracovani, mene prace pro procesor.
@Gordon (28.02.2019 18:59): Toť právě otázka.

@Paul (28.02.2019 19:05): Onehdy jsem měl problém s Grand Theft Auto V, kde mi to pořád padalo ke 40 FPS, sem tam se Sniper: Ghost Warrior 3, ale tam je to spíš ojedinělé. Možná by opravdu stačilo tu i5 nataktovat a nebát se toho. Nedávno jsem upgradoval RAM na 16 GB, což třeba té druhé hře prospělo dost výrazně. Takový Deus Ex: Mankind Divided kromě úvodní mise běžel velice slušně, a to i s 8 GB RAM.
@Kwoky (28.02.2019 18:00): A to ani nemluvím o tom, že se z jiné strany ozývají hlasy, že mám vlastně na dnešní poměry slabou grafiku. :-) To už mi ale přijde vyloženě úsměvné. :-/
@marwel (28.02.2019 18:05): současný konzole (a ty budoucí ještě víc) jsou jen uzavřený PC. Mají x86 a GCN architekturu stejně jako PC. S žádnou nulovou optimalizací nepočítám. Ale jaksi když máš hru co ti dává 30fps na konzoli co má 6core ryzen, tak asi nemůžeš počítat že ti PC který má taky 6core ryzen bude dávat 60fps.
A CPU a GPU dělaj jiný věci. Stavět "víc" na GPU je blbost, GPU nemá co vykreslovat když CPU nedodá data, obojí je stejně důležitý a musí být dobře vyváženo aby ani jedno nebyl příliš velkej bottleneck.

Btw samozřejmě je možný že se mýlím, a vývojáři ten extra výkon ryzenu skutečně využijí na extra framerate a budou targetovat 60. Osobně bych to i uvítal, protože by sice hry vypadaly hůř/dělaly toho méně, ale hrát na 30ti je vopruz.
Ja jsem jen zvedav, jak se nakonec projevi ta zvysena latence u Zen 2 procesoru ve hrach.

@Paul (28.02.2019 17:09): Takze uz pocitas s nulovou optimalizaci na PC. Jn, asi to tak dopadne. Kdovi ale, co za procesor nakonec v novych konzolich bude. Treba se jim konecne rozsviti a postavi to vice na GPU nez CPU. Jenze bohuzel jsou procesory stale levnejsi nez graficke karty. Tedy alespon ty od AMD. :P
@marwel (28.02.2019 15:01): proč myslíš, že 2500K vydrželo 7 let? Protože do konzolí dali prastarej tabletovej jaguar, a i ten dva roky starej (v roce 2013 kdy konzole vyšly) 2500K byl oproti tomu drtič asfaltu. Ale když tam najednou místo jaguaru bude 6-8 core ryzen, tak to bude dost brutální nárůst výkonu - a developeři ho určitě nevyužijou na zvýšení frameratu. A pokud bude hra na konzoli targetovat 30fps, tak se stejným/podobným CPU jako je v té konzoli prostě budeš mít na PC taky 30. A je jedno jestli jde o zfušovanou optimalizaci nebo víc fyziky nebo víc panáků na scéně, výsledek je stejnej.
@Rapier (28.02.2019 16:47): K tomu bych jen dodal, že se snad i Intel vzchopil a první Ice Lake procesory (i když asi jen mobilní) půjdou nejspíš zároveň s Ryzenem, takže to možná udělá vítr na trhu konečně.

@Chuck (28.02.2019 13:36): Nepíšu 2600X, ale ten slabší.. nicméně platí to, co jsem ti tu psal už kdysi.. být tebou, tak chvilku počkám.. Upgradovat má smysl, pokud tvůj PC opravdu nedává nic (můj kamarád měl v podstatě 10-12 let starej HW, takže tam měl jakejkoliv upgrade smysl). Já osobně bych třeba bral jenom novou grafiku do své sestavy zatím. Ale pěkný počasí se blíží, takže zas všechny prachy půjdou na lepší aktivity :D

A pokud fakt chceš upgrade teď, tak za sebe bych bral prostě tu 2600X, nehledě na horší poměr cena/výkon.
@Chuck (28.02.2019 14:11): přidám se k Valčíkovi. Počkej si ještě chvíli na Ryzen 7nm. Vydání je za dveřmi. Nevidím žádný důvod proč k GTX 1060 6GB dokupovat zbytek sestavy.
Máš málo FPS? Už jsi přetaktoval ten Intel Core i5-2500K jak jsem Ti tu radil? Máš pocit, že tě v FHD rozlišení brzdí CPU? Spěcháš někam?

PS: sám mám takřka shodnou sestavu a nestěžuji si, tzn. nemám pocit, že by CPU nestíhalo krmit GPU, byť se to možná trochu děje.

@Gordon (28.02.2019 14:52): ano to srovnání co jsi postoval hezky ilustruje, že přechodem z i5-2500K na Ryzen 2600X získáš "jen" o 31% vyšší CPU výkon ale peněz do PC musíš vrazit mnohem víc. Pochopitelně nové CPU má některé instrukce, které staré CPU nemá a pokud hra/aplikace je umí vyžít tak výkon může značně růst.

V tvém případě jsi fakticky upgradoval z velmi slabého CPU které reálně nemělo 4 cores + HT ale díky některým sdíleným částem CPU se fakticky jednalo o 2 cores + 2 HT (viz architektura FX AMD CPUs) na opravdových a plnohodnotných 6 cores / 12 HT, což je značný rozdíl! O slabém výkon AMD FX CPUs ani nemluvě. U Tebe to musel být doslova přechod jako z Fabie do monopostu F1. :)
@Gordon (28.02.2019 14:59): r5 2600 a msi b350 gaming plus narvane v budget jak prase skrini z3 od zalmana. Chci koupit carbon ac desku (a nebo neco od jineho vyrobce, to dodržování power limitu muze byt vec msi desek nebo se mi prehriva napajeni desky) a nejakou lepsi skrin. Ale ted asi radeji koupim konecne ps4, uz ji chci koupit nejaky ten patek.
@Paul (28.02.2019 14:51): 10 let jsme se s vykonem CPU poradne nikam neposunuli (do te doby co amd paberkovalo) a ted nam najedou 16 vlaken nebude stacit na 60 fps. :) Jak rikam, pokud hram nebudou stacit, tak jde o mizernou optimalizaci. Odyssey je schopne vytizit i 8c/16t na 100 procent peak, dusledek naprosto zfusovane optimalizace, protoze fyzika nikde.
@Chuck (28.02.2019 13:50): Pro 1060 je 2600 naprosto dostacujici. S koupi 2600x ziskas nejaky ten frame v minimalnich hodnotech, tedy pasaze narocne na CPU nebudou hru tolikb zpomalovat, a lepsi procesor do budoucna.

@Gordon (28.02.2019 13:52): Skoda, ze u me to neplati. 80 stupnu a nizka frekvence 3,45Ghz max kvuli power limitum v all-core zatezi. Nevim, jestli je pricinou nizkych frekvenci MBO nebo spatny chip, mam v planu koupit jinou desku, ale to az se vic otepli, ted ty teploty nejsou takovy problem. ;p
@marwel (28.02.2019 14:47): tak jde o to, že na konzolích se bude stále targetovat primárně (na 99%) 30fps a ušetřenej výkon se využije na fyziku/AI atd. Takže hry budou dělaný tak, aby na ryzenu v konzolích jely na 30. To potom současnej ryzen na PC asi 60 nevytáhne (a je možný že 9900K taky ne).
@Paul (28.02.2019 13:40): Jestli natoky skokove stoupnout bzde dusledkem mizerne optimalizace ze strany vyvojaru. Hry na PC by mely vzdy byt optimalizovane primarne na GPU, skoda, ze to stale nejaka velka atudia nechapou (Ubisofte). 8c/16t by spravne ted sest let vydrzet melo. Osobne ani neocekavam, ze bychom se v budoucnu dostaly do hodnot frekvenci vyrazne nad 5Ghz.
@Chuck (28.02.2019 11:06): Nemáš důvod se bát teplot, krabičkovej chladič uchladí oba modely stejně dobře, možná by šlo verzi bez X uchladit boxem i kdyby si jí zvedl tak na úroveň Xka. pokud použíješ koupený chladič, tak se nemáš vůbec čeho obávat, chlazení bys měl řešit, pokud by sis kupoval procák za 10k s nějakým šíleným napětím. v Midu tohle vůbec nemusíš řešit. Záleží jen na tom, jestli chceš tu tisícovku ušetřit, nebo ne, Xko ti vydrží trošku déle, bez iXka ušetříš a případnej výkonostní nedostatek můžeš za několik let dohnat absurdně jednoduchým zvednutím taktu.