@
Fingon (18.08.2020 18:16): Na to, že tě to ale moc nebere, tak o tom máš rozhodně nadprůměrné znalosti.
Tak s klasickou/vážnou hudbou je to po roce 1900 takové komplikované. Jsou někde statistiky, že vážná hudba zajímá asi 4% lidí. A jen 1% zajímá ta novější. Myslím, že spousta lidí si myslí, že dneska už ani žádná neexistuje. Místo vážné hudby je tu přece hudba filmová a jinak se to přetransformovalo do populární hudby. A vážná hudba je přece jenom ta stará. Což je samozřejmě omyl. Stejně jako je mylná představa, že snad všichni v 19. století poslouchali Beethovena. Taky to byla jen záležitost elit. Rozdíl je v tom, že tenkrát ty neelity neměly vůbec žádné slovo. Kdežto v posledních 120 letech rozhodují o celém hudebním směřování. Chvilku to možná fungovalo, ale myslím, že posledních 20 let je vidět, že to směřuje docela do záhuby. Je to asi kontroverzní názor, ale myslím, že pokud se nestane něco s našimi mozky nebo nějaký zásadní technologický zlom, tak se hudba, jak ji známe dnes, už vyčerpala. Točíme se dokola a nikam to nesměřuje.
Do roku 1900 se ta vážná hudba dá sjednotit pod těmi zastřešujícími termíny jako baroko, klasicismus, romantismus. Ale od té doby je to absolutní pelmel. V tom 20. století už od začátku existovala vedle sebe celá řada protichůdných žánrů (dozníval romantismus, impresionismus byl na vrcholu, do toho začínala 2. vídeňská škola a dodekafonie, jazzové vlivy, folklorismus a o něco později neoklasicismus) a v průběhu let to bylo akorát ještě komplikovanější, takže si myslím, že šmahem to celé odsoudit, vyplývá spíš z neznalosti. Samozřejmě se nejvíc člověk učí o těch, kteří nejvíc ve své době a na svém místě bourali konvence - Schönberg, Cage, Boulez, Ligeti, Stockhausen. A pak to vypadá, že veškerá hudba 20. století je pro běžného posluchače neposlouchatelná. Ale zároveň je spousta autorů, který vycházejí z tradice, jen jdou zase o něco dál - v podstatě všichni Rusáci, Martinů, Poláci, Poulenc. Pak jsou tu autoři, kteří přijali vlivy populární hudby a i tak je to hrozně fajn - Gerswhin, Bernstein, Webber, Glass, já :D, i když se na ně ti "pravověrní" můžou dívat skrz prsty.
No a pak je tu taky samozřejmě strašná spousta autorů, které nemám rád a nemám je rád ne proto, že by se mi jejich hudba nějak hnusila, ale prostě mi přijde, že to nemá nápad. Že se schovávají do nějakého rádoby inovatismu, ale chybí invence, nemá to tah na branku, strašně se to snaží neudělat jedinou kličku, které by se mohl běžný posluchač chytit, no nebudu radši jmenovat. Ale mám prostě pocit, že v tom 20. století se prosadila celá řada autorů, kteří, kdyby pracovali v 19. století, tak nebudou nikoho zajímat, protože ta jejich hudba nemá ty nápady.
Jinak Ligetiho si určitě slyšel, jestli znáš Kubricka, i v Osvícení a v Eyes Wide Shut. V druhém jmenovaném byla použita úžasná skladba Musica Ricercata z jeho raného období, kde hodně stylově vycházel z Bartóka a je moc dobře poslouchatelná. To jeho pozdější období, tzv. témbrová hudba, to je samozřejmě úplně někde jinde. Ale je to tak moc jinde, že to hrozně uznávám a je to prostě zjevení.