Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

RPG

@Bragi (10.07.2021 19:13): Jen se nenech vyvest z miry tim ze na tebe bude hra hazet jeden tutorial za druhym a to klidne i po 20ti hodinach hry. Vse se vetsinou tyka soubojaku, ktery je trosku prekombinovany, ale dobra zprava je ze polovinu veci ktere na tebe hra hodi muzes celkem v klidu ignorovat, tedy pokud nebudes hrat na nejakou vysokou obtiznost. Na Normal nebo moderate obtiznost proste nemusis znat vsechno :)




@Hitsuran (10.07.2021 18:56): Vesperia je problematicka hlavne v plneni ruznych vedlejsich ukolu a cinnosti, bez navodu toho clovek pulku mine a ani nevi ze to v te hre je :)
@Bragi (10.07.2021 17:34): Berseria asi nejspis. Vesperia je nekdy dost nepruhledna co se tyce toho co ma hrac delat a umi byt dost narocna a da se povazovat jeste za takove old school jrpg. Cold Steel by sla asi doporucit taky, jen to ma dalsi tri dily co primo navazuji a cele to je na skoro 500 hodin. Pribehove taky nejspis lze doporucit Berserii, ma fakt dobre postavy i dej. Cold Steel samozrejme ma ten pribeh a postavy asi nejlepsi, ale jak uz jsem psal, je to zavar na skoro 500 hodin :)
Vypadá to trochu jako mobilní hra, přijde mi divné, že se rozhodli dělat cutscény v prvním pohledu, když se celá hra odehravá "behind the shoulder", souboják působí těžce tuctově a ty krysy mi připadají jako alegorie na Gypsies. Ale hej, třeba to překvapí!
@SilentWolf (01.07.2021 12:01): Tak jako dotuje jim to THQ. :D Myslím, že tady víc než peníze chybí skill, jakkoliv to zní hnusně. Ale jasně, AAA budget jim na to určitě nedali.

Mě to teda extra neláká už jen proto, že se to snaží být Souls, ale stejně mě těší, že u nás zas vzniká trochu větší hra. Takový level Piraně by to být mohl. Když to bude mít dobrý příběh, tak tomu lze odpustit kde co.
Nový gameplay z Edge of Eternity. Tohle už je hádám víceméně finální podoba před vydáním v červnu. Furt to vypadá trochu amatérsky, ale na indie hru teda dost dobrý. Snad budou krabice na konzole pak.
@Tulareanus (17.05.2021 18:15): Místo druhé série minulý rok vzniklo filmové pokračování. Ale ještě jsem neviděl, musím dohnat.

Jinak viz ten negativní komentář na csfd. "sestup do propasti Abyssu není ani tak objevováním fantastického světa, ale spíš nořením se do hlubin choré a úchylné mysli sadisty zafixovaného na děti. Podivuhodný fantasy svět se někam ztratil, tohle dobrodružství je jen hrůzná návštěva v pokusné laboratoři doktora Mengeleho."  

Ne každý to zdá se zvládá. :D
@Fritol (17.05.2021 16:52): Made in Abyss mi nepripomínaj. Videl som to v čase keď to vyšlo a stále čakám na druhú sériu. :(

A súhlasím, animácia toho anime klame telom, hlavne po odchode do Abyss to začne byť celkom brutálne (premena Mitty bola asi najbrutálnejšia vec), ale zároveň je to po pár častiach aj scenáristicky určené pre dospelé publikum, ktoré nechce pozerať pubertálne shoneny. A hra s vrstvami priepaste, by bola cool, ale ako poznamenala starletka, bojím sa, že to nedopadne dobre...
@Starletka (17.05.2021 17:03): Pravda, že většinou to jsou takové licencované rychlokvašky na podojení, ale tak výjimky se najdou. Spíš nevěřím moc Chunsoftu, mají takovou kolísavou kvalitu titul od titulu.
@Charllize (17.05.2021 16:47): Nějak takhle. Není to vyloženě krvavá lázeň nebo tak něco, ale je to takové "nepříjemné" spojení pohádky a světa, který se s těmi postavami nesere. :D Mám takové obavy ale, že to v té chunsofťácké 3D grafice trochu zanikne. Ale i tak je to fajn námět, kde děti sestupují do propasti a objevují tamní svět, přičemž s kazdým patrem se nebezpečí zvyšuje, což by imo herně mohlo skvěle fungovat. :)

Na DH to asi bude znát leda tak @Starletka.
Made in Abyss: Binary Star Falling into Darkness. Trochu starší oznámení, nicméně jsem si toho všiml až teď. Skvělé! V Japonsku to navíc dostalo nejvyšší rating, takže zdá se zachovají brutalitu.

Když jsem před pár lety koukal na anime, tak jsem si uplně říkal, že to je námět na hru jak dělaný. No a vida. :)
@S4TW (26.04.2021 12:15): Děkuji za tenhle odkaz. Bez něj bych asi nikdy neobjevil Underrail. Už dlouho mě něco takhle nechytlo. Ta hra je svinsky těžká, ale indexy hustoty atmosféry a moji zvědavosti, co bude v další jeskyni, jsou na maximu. As close to Fallout as you can get :-)
Tu družinu bych jako základ nedával. Naopak bych ten koncept RPG osekával, co to jde. S tím, že pokud jej něco pak splňuje, ale zároveň dalšími atributy více pasuje do jiného žánru, tak to není primárně RPG. Tak bych vyřadil třeba ten Deus Ex či System Shock 2 jako FPS s prvky RPG. A nikoliv naopak. Je sice pravda, že se J. C. Dentonovi v jedničce klepe ruka, pokud nemá při střelbě vražené body do zbraní, ale jinak se ta hra hraje jako akce. Včetně značně koridorovitého gameplay. Human Revolution btw už to klepání ruky, co si pamatuji, nemá. Resp. mám jej ve více logických situacích (střelba dávkami a střelba v pohybu). Je tak více o "schopnostech" hráče. Ale upřímně ten RPG systém v prvním Deus Ex byl zrovna v tomhle úplně debilní. A šel tak proti logice first person pohledu. Dále se ještě dalo trefovat do takřka nepotřebného plavání, které se nějakou shodou náhod stalo jednou ze základních vlastností, do nichž bylo možné investovat. Hra na to ale nebyla stavěná. Kdyby se to téměř každé lokace dalo dostat i pod vodou, tak by to bylo něco jiného.

Zpět k CRPG obecně. Souhlas se statistikami (a jejich vývojem), které mají odraz ve světě a v tom, co postava dovede. Nesouhlas s tím, že se nutně musí projevovat primárně v soubojích. Naopak nesoubojová RPG vítám, jakkoliv si myslím, že by měla zůstat osvěžující zvláštností a nikoliv novým standardem.

Rovněž parta kolem hlavního hrdiny pro mě není zásadní, jakkoliv je většinou vítána. Naopak esenciální jsou pro mě možnosti volby, které ovlivňují svět. Které straně pomohu, kdo bude žít a kdo ne aj. Obecně to pojím s nelinearitou, jak se dostat ve světě dále, jak splnit nějaký quest a pro koho. Tzn. beru i ono plížení, paklíče místo "head on" zmasakrování opozičníků. Beru ale i přidání se k jedné straně místo druhé (např. upíři vs. zloději v BG2). Na takových volbách podle mého RPG stojí. Dotáhl bych to skoro až tak daleko, že hra, kde jen procházím všechny lokace, mastím nepřátelé a zlepšují se mi statistiky (a dále dokola) pro mě RPG vlastně není. Resp. je jen jeho velmi primitivní formou. Musí tam prostě být něco z výše uvedeného. Není pro mě "ovlivnění světa" když za hrdinou resp. hrdinou a jeho partou zůstávají jen prázdné chodby. To je pak opravdu doomovka po čtverečkách. A už to pak u mě nezachraňuje, jestli mám namaxované firebally nebo mrazení.

Tedy v posledku vylepšování statistik a jejich dopad na hru, volby ovlivňující svět a příběh (vulgární simplifikace by zněla "nelinearita"). Souhlas asi také s tím, že svět musí do nějaké míry vypadat tak, že by fungoval i bez hlavního hrdiny/družiny. Tzn. lineární kobky by tohle nesplňovaly. Jakkoliv samozřejmě hrdina už pak musí mít možnost, jak takový svět ovlivnit (viz výše).
@Red (05.05.2021 01:21): Tak ono to sólo vs party je obojí takovým základním parametrem hry jako takové, že mě ani nenapadl tam uvádět, stejně jako jsem tam třeba nedal preferenci izometrický pohled vs pohled vlastníma očima. Ale jako preference to tam klidně vlastně mohlo všechno figurovat podobně, jako souboje akční vs tahové nebo RPG západní vs jRPG. Ale ono by se těch parametru dalo najít klidně dalších 20, třeba volba obtížnosti a pod.
Mám dva pro mě důležitý parametry, který v článku nejsou. První je to, že hraju sám za sebe a tvořím si svou osobnost. Ne za národ nebo nějakou skupinu. A druhý je, že neputuju sám, nejsem někdo kdo by se vymykal postavení světu (jsou i jiní, co mají podobné atributy), nejsem ze světa úplně vydělen, zákonitosti světa nejsou založeny čistě na mě ale fungují univerzálně. Já osobně prostě považuju za pravé RPG to, kde jsem jedna osoba a putuju s družinou.

Tím neříkám, že by se měly vyškrtnout všechny tam uvedené dungeony a akce. Jenom jsou to pro mě už takový hybridy. Z těch parametrů a definic u mě hodně rezonuje to, že by měly být primární schopnosti postav a nikoliv schopnosti hráče. To je pro mě taky hodně důležitý atribut RPG, zároveň ale degraduje tento žánr oproti jiným žánrům a vede k nechvalně známému grindu.
@Ringo (04.05.2021 15:53): S tým klasifikovaním na základe prvotných dojmov to môže byť ošemetné. Hra, ktorá na prvý pohľad pôsobí ako strieľačka môže klamať telom. A nie, nenarážam na Mass Effect. Mám na mysli napríklad Alpha Protocol.

@Charllize (04.05.2021 16:31): Vzkriesiť smutne známy paragraf o hanobení republiky a transformovať ho na hanobenie čistoty žánru? To bude v celách dosť plno. Beriem si hornú palandu. :)
Tak pěkne se tu krouží okolo definice rpg, ale každý má rozum a nepřijde s ničím na tvrdo, pac tuší kam by to vedlo :)
Ony tyhle diskuze co je a co není rpg jsou staré jak ten žánr sám. A výsledek který by se dal zarámovat nepřichází. Čím to bude? Asi tím ze v názorovém spektru hráčů je megalomanske rozpětí a nejde obsáhnout jednou definici pro všechny, aby to všichni, nebo majoritní většina, vzala za své.
Jedine to nějak pacifikovat zákonem a odchylky zavírat do vězení :D
A stejne by se našli rebelske skupiny!
@Ringo (04.05.2021 15:53): No jo, ty jsi purista. Nechceš aby se na příslušnosti k RPG "přiživovalo" kde co. Já si naopak myslím, že je ten žánr velice bohatý a dost možná nejvariabilnější ze všech ostatních. Proto je myslím ukázkou jeho síly, že pojme vše od klasických dungeonů, po téměř FPS, až k obskurnostem typu Princess Maker. Sims bych tam taky nedal, ale chápal bych že by někdo argumentoval opak.
@hanak_v_exilu (04.05.2021 15:00): No já nevím, já to rozhodně nepodceňuji, protože jsem dohrál celou škálu různě "tvarovaných" RPG a tabulka výběru myslím ukazuje, co vše jsme do RPG zahrnuli. Jde o to nenazvat RPG vše jen proto, že to má nějaký vývoj něčeho a přitom se gameplayem jedná jasně o odlišnou hru. Třeba ti The Sims - RPG ani náhodou. Prostě jde o to neuidělat z žánru dort pejska a kočičky, jen proto, že někdo by RPG chtěl hrát, ale přitom preferuje jiné žánry a tak to na to RPG roubuje. Čili jak jsem psal v definici: RPG žánr považuji za vznešený. Ale není ostudou jej nehrát, každého baví něco jiného, ostudou je tvářit se u střílečky, že hraji RPG.



@Bragi (04.05.2021 15:24): Deus ex byl jedním z obrovských dilemat a opravdu je na hraně taky, hodně dlouho jsem se rozhodoval a při případné divoké polemice bych byl tady u něj ochoten možná i ustoupit s tím, že jej plesknu mezi neRPG jako Mass Effect :-)
@Ringo (04.05.2021 14:53): Určite. Niektoré premisy si skrátka staviame inak. Podľa mňa je napríklad na hrane jeden z mojich večných favoritov na umiestnenie v rebríčku 10 najlepších hier. Prvý Deus Ex je skôr akčná FPS s RPG prvkami ako čistokrvné RPG. Ale súčasne nespochybniteľne ovplyvnil smer, ktorým sa jedna odnož RPG žánru vydala.

@Rapier (04.05.2021 14:55): System Shock 2 medzi RPG zaraďujem aj ja. Na rozdiel od vyššie spomenutého Deus Ex. Ale je to tesne na hranici.
@Ringo (04.05.2021 14:44): Ja myslím že podceňujeme jak bohatý žánr je RPG. Ttypický pohled na RPG je něco ve stylu Eye of the Beholder, nebo ten Albion. Pak je jasné, že se tam nevejde nic co se blíží střílečce. Ale RPG můžou být z určitého úhlu pohledu i Sims. Je tam role playing, jsou tam vlastnosti, je tam vylepšování vybavení. Ne, tedy výzbroje, ale bytu. Přitom se to EoB vůbec nepodobá. Osobně bych tam zařadil hry u nichž je vylepšování postavy zásadní část herního zážitku a interakce s prostředím druhá část. Případně i hry umožňující přizpůsobit postavu hráčově stylu. DOOM se bude hrát pokaždé stejně a pokud ho hraju jinak, tak ho hraju špatně. Ale už i ten střílečkoidní System Shock 2 umožňuje výběr ze tří postav, a ty můžu dál tvarovat.
Stejně to je zajímavé. Když jsem kdysi dávno hrával Fallout 2 a v době vydání i System Shock 2 nikdy by mě nenapadlo říci, že SS2 není RPG. U jedničky SS je to jasné, to je FPS jak vyšitá. I když je trochu zvláštní že Fallouty 3,4,NW by neměly být RPG když tam stejně jako u Fallout 1,2, SS2 postava bojuje/koná na základě statistik z dovedností, atributů, atd.
@Bragi (04.05.2021 14:46): Ono je třeba zajímavé, že o tom, že Quest for Glory (Hero´s Quest) byl, je a bude jasná adventura bez pochybností, protože gameplay to jasně určuje a přitom nikdo nerozjížděl tehdy tendence, že by to jasně mělo být RPG, protože ono to má opravdu tolik RPG prvku a grindování, že by to klidně pravověrné RPG být mohlo, jen řešeno adventurně (to, že se QfG občas na abandonware webech ve škatulce RPG objevil nepočítám). Bez vycvičení si vlastností by se hráč nehnul dále, ale stejně hlavním motorem bylo klasické adventurní používání předmětů, občas všeho na všechno a případný pixel hunting. Ten gameplay je podle mě asi hodně rozhodující, samozřejmě musí jít ruku v ruce s dalšími aspekty. Každopádně myslím, že jsme si to ale v pohodě fajn vysvětlili, proč to tak kdo máme nastavené.