Hra se odehrává v Benátkami inspirovaném městě Citte della Ombre, kde zuří občanská válka. Na jedné straně stojí privilegovaná třída zvaná Masquerada. Ta využívá své bohatství k hromadění magické moci, spočívající v tajemných maskách, které propůjčující svým nositelům vládu nad živly. Na druhé straně barikády jsou tzv. Contadani, kteří se snaží tuto moc získat násilně pro sebe. Do tohoto prostředí přichází hráč coby vyšetřovatel Cicero Gavar, který byl před lety z města vyhnán do exilu. Teď je však povolán zpět, aby v těchto neklidných časech objasnil únos důležitého diplomata a předešel katastrofě, hrozící v okolním chaosu na každém kroku.
Hráče čekají souboje v reálném čase s možností pauzy dle vzoru Baldur's Gate aj. V nich může ovládat tři postavy a využívat jejich magické schopnosti, včetně četných možností jejich vzájemných kombinací. Gavarovi společníci také mohou ovládat jeden ze tří možných bojových stylů / povolání, od sebe velmi odlišných a s různým využitím v poli. Autoři celkově slibují důraz na taktický rozměr bojů, který bude chtít po hráčích jistou míru přemýšlení spíše než přímočarý "klikfest" styl. To vše je pak oděné do barvité 2,5D izometrické grafiky s komiksovým nádechem. Nechybí ani plný dabing.
Z Masquerada: Songs and Shadows se vyklubalo příjemné překvapení, jen neuspokojivé po RPG stránce. Na tu jsem naštěstí rychle zapomněl a nechal se vtáhnout skvělým příběhem v unikátním světě masek a zajímavými postavami. Masquerada předčí v ukecanosti dokonce toustovač Švitorku, doporučuju tedy jen hráčům, co rádi pročítají kvanta textu. Příběh vás vleče z rozhovoru do rozhovoru, chrlí na vás kvanta doplňujícího loru a když to všechno pročtete, pořád můžete poslouchat, co se šušká mezi lidmi ve městě. A musím vypíchnout skvělý dabing, pod jehož mocí komiksově řezané modely postav vskutku ožívají.
Hratelnost samotná je po čertech osekaná, v podstatě jen chodíte z lokace do lokace, bez možnosti návratu. Minimum aktivních míst a většinu času jsem měl pocit, že mě autoři prachsprostě vlečou ze scény do scény, úplně zapomínajíc, že tvořili hru a že bych si občas taky mohl kliknout. Souboje vypadají atraktivně a stojí na systému elementů, jen jsou dost jednoduché a na hlubší taktiky není prostor kvůli neustálému obměňování vašich parťáků. A konec příběhu mohl být méně dramatický. Ale to jsou jen malé kazy.
Hratelnost samotná je po čertech osekaná, v podstatě jen chodíte z lokace do lokace, bez možnosti návratu. Minimum aktivních míst a většinu času jsem měl pocit, že mě autoři prachsprostě vlečou ze scény do scény, úplně zapomínajíc, že tvořili hru a že bych si občas taky mohl kliknout. Souboje vypadají atraktivně a stojí na systému elementů, jen jsou dost jednoduché a na hlubší taktiky není prostor kvůli neustálému obměňování vašich parťáků. A konec příběhu mohl být méně dramatický. Ale to jsou jen malé kazy.
Pro: svět masek, příběh, postavy, dabing
Proti: linearita, žádné příběhové rozhodnutí, občas vás hra hodí do další lokace, aniž byste mohli dozkoumat aktuální.