Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Fingon (30.05.2012 16:50): A sakra, škoda! Nosím plný batoh liečivých nápojov a verný hobitek mi vykrváca? No nič, hodím pár bodov do schopnosti Heal a zaplátam ho lekárničkami. Som na piatej úrovni, ingame hintov bolo zatiaľ málo a niektoré nestíham prečítať, na modernej mašinke tie loadingy odsýpajú. :-))
Dajú sa nejako presúvať predmety do inventára spoločníkov? Nepamätá si niekto?
Povedal som si, že hra postavená na D&D si zaslúži druhú šancu a rozbehol som to tentokrát s datadiskami. Hrám za bojovníka, ktorý má vysokú múdrosť a približne na deviatej úrovni presedlá na klerika, zatiaľ si to užívam. (aj keď ten respawn zabitých spoločníkov pri hardcore pravidlách je na facepalm)
Já bych ještě dodal Ultimu (a desítky dalších). Takže zase tak málý počet rpg co mají vývoj, příběh a questy není.

malingus: Jo, Albion je výborný. V mnoha směrech lepší rpg než ty z éry prvního BG a dalších.
Say: Když už se bavíte o RPG questech a příběhu, tak nelze zapomenout na stařičký Albion.
Ech, keď sme to načali, Diablo je zamerané skôr na získavanie lepšej výzbroje. Vlastnosti postavy sú spracované len okrajovo a jednoducho, prím hrajú milióny rôzne vylepšených predmetov. 8-)
Je to "bohužel" tak, skutečně variabilní/promakané questy jsem snad měl možnost spatřit pouze v BG 2, který se svými "obřími" vedlejšími úlohami pak během jejich plnění nabízel i jiné věci, než jen "najdi a zabij", "přines". A byl bych rád, kdyby spíše podobným směrem se u RPG vedlejší úlohy ubíraly... tudíž kvalita vítězí nad kvantitou... anžto to naházení desítek "najdi/přines", "zabij" umí každý blbec, jakkoliv originální příběhové podkreslení tomu dodá.

Jako příklad snad dostatečně poslouží quest s kultem "nevidoucího oka", při němž jste museli: Najít části žezla pro likvidaci zlého "božstva"=Beholdera, přičemž jste narazili minimálně na jednu lehčí hádanku viz. "zprovoznění mostu" a k získání prvního kousku žezla jste museli přijít na to, jak zničit "démona" (Empatickou Manifestaci)... kterého bylo možno nakonec udolat pouze vyléčením hned několik oživujících, variabilních a dokonce i originálních prvků v jednom rozsáhlém vedlejším questu, přičemž hra byla takovýchto plná.
Ted kdyz nad tim premyslim, spousta RPG variabilitu ukolu maskuje za zajimave pribehove pozadi (U Planescape je to asi nejvyraznejsi). A jde to vlastne udelat jinak? No, asi jde, ale je to dost komplikovane. Co se tyce variability ukolu jako takovych, pak sandboxove akcni hry jsou na tom casto vyrazne lepe nez rpg.:-) Co takhle si od nich vzit priklad, BIoware a dalsi?

No pribeh se mi libil napriklad i v NWN2 a v Masce. U jednicky pak u druheho datadisku. Prvni ME ma dobry pribeh. Drakensang me take zajimal az do konce (i kdyz nektere 'zvraty' byly dost mizerne). O moc vic jsem toho nehral.:-)
..voľby a následky sú väčšinou ukryté priamo v úlohách, marwel. Ak sú úlohy dôkladne prepracované a navzájom sa ovplyvňujú, je to pre hru iba plus, to je jasné. Ak ide o úlohy, Diablo kríva na obe nohy, tam je to naozaj zamerané iba na vývoj postavy.
marwel: Ano, souhlasím. Ale takových RPG je jako šafránu. Mít dobrý příběh i vývoj postavy a zároveň variabilitu questů... Kolik her se může něčím takovým pochlubit. Napadá mě akorát P:T, snad BG série, Fallouty a Morrowind (i když tam ten příběh kulhá, ale stále na dnešní poměry nadstandard), možná Witcher (variabilita questů trochu chybí) a... Snad ještě M&M série. Dál?
v multiplayeru jsem to nehral. V singlu se kazdopadne o strategii mluvit neda.

Diablo jsem uvedl jako priklad 'rpg', ktere je zamerene pouze jednim smerem - na vyvoj postavy. Danou linku mozna mas, ale presto mas pro vyvoj hry dostatecne volnou ruku. Ale chtel jsem tim predevsim rict, ze pro kvalitni rpg zalezi stejne tak na vyvoji postavy jako na pribehu, vykresleni sveta, ukolech, volbach a nasledcich, atd. Rozhodne neberu kvalitni pribeh jako prijemny bonus, ale jako nutnou soucast kvalitni rpg hry. Muze to byt klise, ale musi te zajimat!
marwel: Strategii? Hráls to někdy v multipalyeru? A Diablo má vývoj postavy jak víno? WHAT? Dyť tam máš předem danou linku tzv. schopností. Nebuď směšný=)

Jinak neznám nic obsáhlejšího a variabilnějšího, než vývoj postavy pod D&D pravidly 3.5.
K roleplayingu se pristupuje ze dvou stran. Bud je to roleplaying ve smyslu voleb a nasledku a nebo ve smyslu vyvoje postavy. Pokud je to ten prvni pripad, pak se da tezko mluvit napriklad v pripade Diabla o RPG. Pokud o ten druhy pripad, pak je naopak Diablo RPG jak vino. Kazdopadne vyvoj postavy je v NWN bez datadisku velmi omezeny, takze v tomto ohledu je NWN1 na hovno. Ale i s datadisky je vyvoj postavy ve dvojkach stejny jako v prvnim dile. Tezko tak mluvit o tom, ze je vyvoj postavy v NWN1 lepsi nez ve dvojkach.

"Děj nic moc, vývoj postavy zabitý, variabilita questů skoro nulová, strategii to nezná vůbec." :-D Hlavne ze hack n slash NWN1 je na tom se strategii a variabilitou questu lepe.
valcik: Přesně, IWD mě baví na výbornou. NwN stejně jak popisuješ, s tím, že technické chyby a děj je to, co tomu ubírá nejvíc. Inu... Je pak jasné, proč takový D:A nebylo moje kafé. Děj nic moc, vývoj postavy zabitý, variabilita questů skoro nulová, strategii to nezná vůbec.

Drolin: No a co je na tom naopak?=)
Hm, ja to vidím podobne, ako Say. K roleplayingu mi stačí aký-taký príbeh, ktorý vykreslí základné udalosti a potom už treba len poriadne prepracovaný systém pre rozvoj postavy, aby som mohol určovať, aké vlastnosti sa budú u pandrláka počas hry vyvíjať. Všetko ostatné nechám na vlastnú fantáziu, charaktery NPC a vzťahy medzi postavami si viem domyslieť aj na základe jednoduchých a strohých plávajúcich hlášok.
(Preto som si užíval aj IWD. Pri NWN mi prekážalo najmä to technické prevedenie celej hry, ale ešte sa s tým niekedy popasujem.)
Say: U mě je to naopak. Když si chci ale zahrát něco, kde je faktor roleplayingu vysoký, pak sáhnu zvětšiny po klasickém dungeonu (imho nejlepe to provádí W7/8 - tam variabilta vývoje je dotažená k dokonalosti).
Drolin: Pro mě je v RPG nejdůležitější roleplaying. Tzn. variabilita vývoje postavy a plnění questů. Když má navíc dobrý příběh, považuji to za těžký nadstandard.

Jinak mě osobně víc vyhovovalo hrát za sólo postavu (NwN), pokud partu tak kompletně svoji = Sortm of Zehir, na kterého se chystám. A Maska měla opravdu dobrý příběh. Hratelnost ale stále stejná jako u základní hry.

Isair: Neporovnával bych to s P:T. Možná je to nefér, ale v některých věcech ho spíš vykrádá (léčba choroby hlavní postavy, létající mluvící lebka, podsvětí...).
Dvojka ma hlavne Masku a ta ospravedlnuje existenciu samotnej dvojky, ehm :) Ked uz nic ine. A potom ma samozrejme Storm of Zehir, co je pre zmenu RPG s vlastnou druzinou dobrodruhov po hodne dlhej dobe. Takze nech uz je samotny druhy diel kolisavy po pribehovej a hlavne technickej stranke (nie, ta nikdy Obsidianu nesla), tak ten zvysok urcite stoji za to. Ostatne, v konecnom dosledku ma i samotna dvojka dost zaujimaveho, aby sa oplatila hrat.
Dvojka je hlavně docela rozporu plná. Vynikající pasáže se střídají s u zoufání nudnými jak na běžícím páse a příběh je to největší klišé jaké si dovedete představit, ale je pravda, že dialogy jsou znatelně lepší a i těch pár dobře napsaných a zajímavých postav, které v jedničce citelně chyběli se tu najde.

A co se týče Masky tak to je podle mě to nejlepší co na poli RPG za poslední dobu vyšlo (tedy až Witchera). Už jen ten vylepšený theme stojí zato - http://www.youtube.com/watch?v=OlDA4y7f22A
Dvojka se vraci k BG - tj, souboje s celou skupinou. V tomto ohledu je dvojka mnohem lepsi nez jednicka. Jako srovnavat jednicku napriklad za fightera s dvojkou, kde bojujes s celou partou je tedy opravdu nadhera. A jeste lepsi je kdyz nekdo rekne, ze je jednicka lepsi. :-) A take dialogy a pribeh no. Kamera je na hovno, ale da se na to zvyknout a to celkem v pohode (dvacet minut hry a je to v cajku). Jen je potreba si pohrat s citlivosti (coz je pro me vzdycky ta nejotravnejsi cinost pri nastavovani her). Maska ma skvely pribeh, ale souboje jsou tam prilis jednoduchy (alespon pro celou skupinu hrdinu). Prijde mi, ze je cely datadisk delany po vzoru prvniho dilu, tedy ze se pocita s hranim za jednu postavu maximalne za dve. V takovem pripade to muze byt mazec, ale nezkousel jsem.
Isair: Právě proto mi více sedla dvojka (hodně také čekám od Masky až na ni budu mít dostačující hw). Tam ten příběh a omáčka okolo je větší. Nic extra se ale také nekoná.
"dialogy jsou téměř to nejdůležitější u příběhového rpg, ne? "

Tedy nevím jak dvojka, ale jednička rozhodně nebyla "příběhové" RPG:)... pokud se v tomhle směru u dvojky konal nějaký ten posun, pak bych jej rozhodně ocenil.


Každopádně i jako odpůrce původní hry musím uznat, že datadisky jsou o řád zábavnější, o žádný zázrak se sice opět nejedná, ale hrát se dají a poměrně slušně.
Say: Nijak výrazně, je to spíše otázkou preferencí. Ale z hlediska sp mi přišla dvojka kvalitnější.

(btw, dialogy jsou téměř to nejdůležitější u příběhového rpg, ne? :)
Drolin: 2 a lepší? Nesouhlasím. Kromě výrazně lepších dialogů nic jiného nenabídne.
valcik: Pokud ti vadila kamera u jedničky, tak dvojku ani nespouštěj :). Jinak se ale jedná o lepší hru.
valcik: Opravdu si to zahrej, oba datadisky jsou vážně dobré.
..sakra, tam bude možno pes zakopaný! Hral som iba základnú hru. Však som aj plánoval, že tomu dám ešte jednu šancu, ale akosi nezostal čas a celé to nakoniec zapadlo prachom. :-)
valcik: Fígl je v tom, že základní kampaň dělá výborný dojem s obou datadisků... Ty rozhodně stojí za zahrání.
Nedokázal som prekúsnuť 3D kameru, zápasil som s ňou celú hru. Okrem toho som sa do hry vrhal s nadšením a tešil som sa na niečo podobné Baldur's Gate, dokonca som dúfal, že si importnem postavičku z BG2. NWN mi ale pripadalo akési mŕtve a prázdne, dohral som ho iba jedinýkrát a bez nejakého veľkého nadšenia. (zdá sa, že druhý diel od Obsidianu je o čosi prepracovanejší, ten som už ale nemal odvahu skúšať)
SilentWolf: To rozhodně. Co se týče vývoje postavy, změny vzhledu a různých serepetiček... je v tomhle NwN opravdu asi nejlepší. Prostě si můžeš vytvořit Kena dle vlastních představ! *lol*
Sand byl komediant xD jinak mě NWN překvapil.. ta možnost kosmeticky upravit brnění- lahůdka, příběh se rozjel zajímavě.. jsem zvědavý no.. zatím se to hraje lépe než dvojka
Isair: Tam je to ještě jiná kategorie. Že by zrovna společníci oživovali hru celkově se teda říct nedá. Ale pravda, tam si na nich dali záležet. Žádní psychicky labilní jedinci s nutností řešit kde jakou chujovinu.
Jj, kingamker tam je na beton. Další výhodou je kompletní instalace + patchování + čeština. Co se jinak oproti platinové verze mění nemůžu posoudit.
Bodkin: Opatchuj ho klasickým updaterem v launcheru, protože spolehlivě najde poslední patche a navíc záleží, jestli máš verzi Gold, Diamond nebo zvlášť, s čím si samozřejmě taky poradí. Na konec češtinu jestli vedeš. Modifikace a úpravy hosts v poště.
Say: Tak mě napadlo, hodit na NWN nějaký mod, patch, whatever? Existuje něco užitečného?
Isair: Pokud chceš zábavu s novým classem a původní hru už opravdu hrát nechceš, začni první datadisk od prvního levelu. Přesně jak říká Tul. A za monstra to nebude jen po 4XP=)
Nj, tak já to tedy rozehraji tak jak se má (tedy oba datadisky s tím nově vytvořeným klerikem), to bude asi opravdu tak nějak nejlepší. Díky za info:).

Ale stejňak se k tomu dostanu kdoví kdy, takže nevím, proč to tu teď řeším (no alespoň mám už jasno:)).
Isair: Je to tak, ten datadisk som prešiel aj s novou postavou (paladin) a aj s naimportovanou z pôvodného NWN, ale veľkú časť hry som s naimportovanou postavou dostával za killy symbolických 1-5 expov a za celý datadisk som sa posunul iba o jeden level. Každopádne príbehovo je to vnímané tak, že hrdina pôvodnej hry niekam odišiel a hrdina prvého datadisku je hlavnou postavou aj druhého datadisku (rozpoznávajú ťa tak NPC). Ale inak ti nič nebráni celú ságu hrať s postavou jednou, hlavne ak ti ide o itemy alebo prejsť to ako celok. Ja som do drhého datadisku pokračoval s postavou z pôvodnej hry + prvý datáč, miesto tej čisto datadiskovej.