@Bodkin (19.12.2013 13:43): A vážně si myslíš, že jsou všechny dungeony a lokace jedničky dělané ručně?
Diskuze
@Say (19.12.2013 12:58): ... 3 ano. Jednička právě že ne, ona totiž není ani malá, ani velká, ale něco tak rozumně mezi.
@valcik (19.12.2013 12:19): Tak u takhle rozsáhlých světů se musí počítat s jistou mírou generičnosti, ne? To má snad i Gothic...
@Tulareanus (19.12.2013 03:32): Mne teda imperiálne stavby v Morrowinde pripadali špatné, akoby ich navrhol sám Todd po svojej víkendovej návšteve Disneylandu. Bledá ošklivosť so štvorcovým pôdorysom. Hru zachraňuje pôvodná Vvardenfellská architektúra, ale napríklad Vivec a veže Telvanijských mágov sú podľa mňa trestuhodne sprasené! A podzemné interiéry sú tragické od prvého až po posledný, vyzerajú ako lacný výstup z automatického generátora. U mňa v tomto vedie Gothic. ^^
@Tulareanus (19.12.2013 03:32): Přiznám se, že když jsem psal "TES", měl jsem na mysli hlavně Skyrim, a tam si stojím za tím, že je prázdný a bezduchý. Morrowind a Oblivion jsem sice hrál pár hodin, ale ne dostatečně dlouho na to, abych to dokázal z tohohle hlediska posoudit.
@Mount (19.12.2013 01:43): V češtině (původně v polštině a následně přeložené do angličtiny) jsou například Temná tajemství. Žádný klasický datadisk nevyšel.
@Zero (18.12.2013 17:12): Lenže pozor, ja nehovorím, že ťa TES musí baviť. Ja len hovorím, že ty vlastne tvrdíš, že tam nie je niečo, čo je vlastne základným pilierom tej série (a asi aj dôvodom, prečo to hráči majú radi). Prvý príchod do Vivecu, Souleova melancholická a občas dobrodružná hudba, piesočné búrky na Red Mountain a majestátna bariéra. Hmly a v nich stojaci silt strideri alebo objavenie pohrebiska Silt Striderov, dwemerské ruiny, lesy prerastených húb, lietajúce chobotnice/medúzy, zvláštna architektúra Telvanni a kontrast Ebonheartu, Wolverine hall a celkovo rímsky koncept a vizuálna stránka impéria a domáceho, na fantasy veľmi exotického a svojského prostredia a architektúry Dunmerov. Bez ohľadu na samotnú hrateľnosť, NPC alebo questy, toto je niečo, čo má svojho špecifického ducha a z toho vychádza aj atmosféra.
Ja súhlasím v podstate s tým, čo napísal Jab. Mne ide hlavne o to, že hoci zo začiatku mal pre mňa Gothic zaujímavý koncept a atmosférou, po krátkej dobe ukázal celú svoju náplň a všetky tromfy a akosi nič vo mne nezarezonovalo. Je to ako keď nejaké švédske stoly namotajú človeka vôňou a prísľubom mnohých chutí, ale všetko vlastne ochutná v prvom jedle a potom zistí, že ostatné veci chutia tak isto a niečo im chýba, žiadna z tých chutí a žiadne z tých jedál nie je vypilované, ale oscilujú na tom, aby tam bolo pár vecí, no vo výsledku mi neprídu individuálne zapamätelné. RPG sú rôzne. Niektoré sú zamerané viac na npc a questy, iné na boj, ďalšie vynikajú v levelovaní a niečo má trebárs perfektný level dizajn, niektoré majú aj viac tých prvkov dobrých, no pri Gothicu som z ničoho nemal taký dobrý pocit. Hra pôsobila ako zaujímavý koncept, ale nedotiahnutý, v mnohom pre mňa zanedbaný a nedostačujúci, aby som si ho obľúbil (npc, questy). Ďalší príklad: máme rodinný dom, ktorý má obývačku, jedáleň, izby, bazén, zimnú záhradu, no žiaden z tých priestorov nie je výnimočný či naozaj dotiahnutý do konca. O to horšie, keď som potom hral Gothic 2 a neskôr Risen. Bol som šokovaný tým, že autori ako keby koncept od prvého gothicu nikam neposunili, len pridali na kvantite.
Ja súhlasím v podstate s tým, čo napísal Jab. Mne ide hlavne o to, že hoci zo začiatku mal pre mňa Gothic zaujímavý koncept a atmosférou, po krátkej dobe ukázal celú svoju náplň a všetky tromfy a akosi nič vo mne nezarezonovalo. Je to ako keď nejaké švédske stoly namotajú človeka vôňou a prísľubom mnohých chutí, ale všetko vlastne ochutná v prvom jedle a potom zistí, že ostatné veci chutia tak isto a niečo im chýba, žiadna z tých chutí a žiadne z tých jedál nie je vypilované, ale oscilujú na tom, aby tam bolo pár vecí, no vo výsledku mi neprídu individuálne zapamätelné. RPG sú rôzne. Niektoré sú zamerané viac na npc a questy, iné na boj, ďalšie vynikajú v levelovaní a niečo má trebárs perfektný level dizajn, niektoré majú aj viac tých prvkov dobrých, no pri Gothicu som z ničoho nemal taký dobrý pocit. Hra pôsobila ako zaujímavý koncept, ale nedotiahnutý, v mnohom pre mňa zanedbaný a nedostačujúci, aby som si ho obľúbil (npc, questy). Ďalší príklad: máme rodinný dom, ktorý má obývačku, jedáleň, izby, bazén, zimnú záhradu, no žiaden z tých priestorov nie je výnimočný či naozaj dotiahnutý do konca. O to horšie, keď som potom hral Gothic 2 a neskôr Risen. Bol som šokovaný tým, že autori ako keby koncept od prvého gothicu nikam neposunili, len pridali na kvantite.
@Zero (19.12.2013 01:49): Aha, mno jestli se nepletu tak kolem Gotiky 3 je celkem velká modderská komunita. Mě třeba osobně Gothic 3 bavil nejvíc.
Jinak díky za info!
Jinak díky za info!
@Mount (19.12.2013 01:43): První Gothic datadisk neměl. Modderská komunita je ale celkem bohatá, i když ne moc módů imho stojí za to. Navíc je většina buď v němčině nebo polštině.
Tak jsme se stali svědkem nostalgického patosu jednoho hráče, zatlačíme slzu v oku a jedeme dál.
Tak mě tak napadá měl vůbec Gothic datadisk? a má modderskou komunitu?
Tak mě tak napadá měl vůbec Gothic datadisk? a má modderskou komunitu?
Na baldursgate.cz byl kdysi týpek, který se skrze dva nicky hádal sám se sebou. Samozřejmě vůbec nevím, proč o tom teď píši...
Btw ta promyšlenost světa Gothic ve smyslu zajímavého průzkumu herní mapy je nepochybná. O tomhle se těžko dohadovat. Ale vzhledem k tomu, jaké mám na RPG nároky já (které ale nikomu nevnucuji a ani je asi sám vždy nedodržuji), tak mi to prostě od druhého dílu dále přijde jako promarněný potenciál. Holt potřebuji, abych měl z hraní nějakou specifickou a podstatnou hezkou vzpomínku. U prvního dílu to byl skvělý nápad (a provedení) světa odděleného bariérou a různé způsoby, jak se s tím vyrovnat. U Gothicu 2 jsem si rychle uvědomil, že se na hraní vlastně vůbec netěším (anžto nebylo na co).
Většina RPG mi nabízí minimálně nějaký quest či NPC, na něž budu vzpomínat jen v dobrém (viz výše). V tomhle pro mě (což asi víte) není Dungeon Master omluvou, páč jsem se u něj šíleně nudil (platí i pro EoB a kolikrát i ten Ishar 2, jenž jsem nedávno dohrál). KotOR byla báječná Star Wars pohádka, kde jsem si poprvé zcela vychutnal vlastní vstup do silného příběhu v rámci univerza. VtM: Bloodlines měl některé questy, jež byly nápadem na hranici dokonalosti. NWN 2 byl dobře zpracovaný a některá NPC jakoby bourala tradiční klišé družníků a ukazovali tedy (víceméně) jejich debilitu. Jade Empire byl řemeslně dobře odvedený kousek (byť u něj zpětně leccos hapruje) v krásném prostředí. Baldurs Gate je skvěle odvedené představení nejklasičtějšího a nejbohatšího světa, který kdy lidská fantazie vymyslela (a proto je v něm i dost místo pro fantazii hráče). Planescape Torment má občas úžasně nápadité questy. Družníky jimž jejich kolegové v jiných hrách stěží šahají po paty a další výhody (aj nevýhody samozřejmě). Fallout vytvořil uvěřitelný sci-fi postapo svět. Kde má hráč velkou chuť se vší tragiky něco vytřískat (v pozitivním či negativním smyslu). Vždy se prostě najde něco, co tyhle hry tak nějak činí zapamatovatelnými v průběhu herních dějin. Nemám pocit, že to stejné se týká Gothica 2 a dál. A koneckonců myslím, že Morrowind také není žádný zázrak (ani další díly) a časem upadne v zapomnění (byť se hraje velmi dobře - zde ale viz ono porušování zásad mnou samotným).
Btw ta promyšlenost světa Gothic ve smyslu zajímavého průzkumu herní mapy je nepochybná. O tomhle se těžko dohadovat. Ale vzhledem k tomu, jaké mám na RPG nároky já (které ale nikomu nevnucuji a ani je asi sám vždy nedodržuji), tak mi to prostě od druhého dílu dále přijde jako promarněný potenciál. Holt potřebuji, abych měl z hraní nějakou specifickou a podstatnou hezkou vzpomínku. U prvního dílu to byl skvělý nápad (a provedení) světa odděleného bariérou a různé způsoby, jak se s tím vyrovnat. U Gothicu 2 jsem si rychle uvědomil, že se na hraní vlastně vůbec netěším (anžto nebylo na co).
Většina RPG mi nabízí minimálně nějaký quest či NPC, na něž budu vzpomínat jen v dobrém (viz výše). V tomhle pro mě (což asi víte) není Dungeon Master omluvou, páč jsem se u něj šíleně nudil (platí i pro EoB a kolikrát i ten Ishar 2, jenž jsem nedávno dohrál). KotOR byla báječná Star Wars pohádka, kde jsem si poprvé zcela vychutnal vlastní vstup do silného příběhu v rámci univerza. VtM: Bloodlines měl některé questy, jež byly nápadem na hranici dokonalosti. NWN 2 byl dobře zpracovaný a některá NPC jakoby bourala tradiční klišé družníků a ukazovali tedy (víceméně) jejich debilitu. Jade Empire byl řemeslně dobře odvedený kousek (byť u něj zpětně leccos hapruje) v krásném prostředí. Baldurs Gate je skvěle odvedené představení nejklasičtějšího a nejbohatšího světa, který kdy lidská fantazie vymyslela (a proto je v něm i dost místo pro fantazii hráče). Planescape Torment má občas úžasně nápadité questy. Družníky jimž jejich kolegové v jiných hrách stěží šahají po paty a další výhody (aj nevýhody samozřejmě). Fallout vytvořil uvěřitelný sci-fi postapo svět. Kde má hráč velkou chuť se vší tragiky něco vytřískat (v pozitivním či negativním smyslu). Vždy se prostě najde něco, co tyhle hry tak nějak činí zapamatovatelnými v průběhu herních dějin. Nemám pocit, že to stejné se týká Gothica 2 a dál. A koneckonců myslím, že Morrowind také není žádný zázrak (ani další díly) a časem upadne v zapomnění (byť se hraje velmi dobře - zde ale viz ono porušování zásad mnou samotným).
@USER47 (18.12.2013 21:17), @Zero (18.12.2013 21:58): Tak já začnu... Ne, nebyl.
Schválně kdo se chytí=)
Schválně kdo se chytí=)
@USER47 (18.12.2013 21:17): Já nevím, já jsem Mafii nikdy nehrál. :-D
@USER47 (18.12.2013 21:17): ;-D Krásné odlehčení :))
@Usermator (18.12.2013 19:11): Jasně jsem ti říkal, že jestli se chceš bavit o mé osobě, ať zanecháš všech vulgarismů a infantilního chování. Když si přečtu tu hloupost co jsi napsal, nezbývá mi než citovat: "Ty už to taky nehul." A zároveň dodat, jestli diskuze nezvládáš, tak se jich vůbec nezúčastňuj. To co jsi napsal bylo opravu velice "intelektuální" a taky "dospělé" a "nezaujaté", že mi nezbývá než smeknout a požádat tě ať na mě již nereaguješ.
Děkuji za pochopení.
PS: Kdyby jsi měl všech svých pohormadě, zjistil by jsi, že český dabing u mafie kritizuje každý druhý a hlavně i samotní vývojáři hry. Pane chytrý ;)
Tak se převelice omlouvám, že mám na dabing u mafie stejný názor, jako Vávra.
Takže ještě jednou, rozmysli si, jakým způsobem na mě budeš reagovat. Jestli na to nemáš reagovat bez urážek, nesnaž se o to, jen by jsi se opět ztrapnil a ukázal tu část své stránky, která tu rozhodně nikoho vůbec nezajímá.
@Usermator (18.12.2013 19:11): Jasně jsem ti říkal, že jestli se chceš bavit o mé osobě, ať zanecháš všech vulgarismů a infantilního chování. Když si přečtu tu hloupost co jsi napsal, nezbývá mi než citovat: "Ty už to taky nehul." A zároveň dodat, jestli diskuze nezvládáš, tak se jich vůbec nezúčastňuj. To co jsi napsal bylo opravu velice "intelektuální" a taky "dospělé" a "nezaujaté", že mi nezbývá než smeknout a požádat tě ať na mě již nereaguješ.
Děkuji za pochopení.
PS: Kdyby jsi měl všech svých pohormadě, zjistil by jsi, že český dabing u mafie kritizuje každý druhý a hlavně i samotní vývojáři hry. Pane chytrý ;)
Tak se převelice omlouvám, že mám na dabing u mafie stejný názor, jako Vávra.
Takže ještě jednou, rozmysli si, jakým způsobem na mě budeš reagovat. Jestli na to nemáš reagovat bez urážek, nesnaž se o to, jen by jsi se opět ztrapnil a ukázal tu část své stránky, která tu rozhodně nikoho vůbec nezajímá.
Já mám nápad, pojďme se bavit o tom, zda byl dabing Mafie kvalitní nebo ne.:-D
@Zero (18.12.2013 20:49): Jo, ale měly by se snažit alespoň konstatovat skutečnost, a není-li člověk vyspělý tak, aby dokázal posoudit klady a zápory v rozumném rozmezí, na základě skutečných faktů, ať komentáře nepíše.
@Usermator (18.12.2013 19:11): Ničí názory nelze brát jako objektivní.
Ty už to taky nehul.
Teď jsem tak kouknul na uživatele s nickem Mount, který se také účastní této diskuse a říkám, že jeho názory nelze brát jako objektivní, nýbrž jako subjektivní a velmi trapné. Připadá mi, že komentáře píše tím negativnější, čím je hra lepší. Důkazem jeho demence je to, že největší výhody Mafie, uvedl jako její zápory, čili napsal "špatný dabing, fyzika aut, slabý děj". Následně to, že napsal jako klady WoW "vše", a zápory nenašel, z něho činí mentálně chorého člověka, jehož názory nelze brát vážně.
@emxd (18.12.2013 17:15): Řekl bych, že neexistuje. V G2 každý působí čímkoliv komukoliv minimálně 5 dmg, takže díky tomu to jde teoreticky dohrát s nevylepšenou postavou. Oproti tomu v G1 tohle minimální dmg není, takže s nevylepšenou postavou si proti spoustě nepřátel ani neškrtneš (a naopak).
@emxd (18.12.2013 17:15): Neexistuje, protože to je jen bodkinův žvást.
@valcik (18.12.2013 17:25): Jo tak tohle určitě 'Gothicu upřít nejde, Krajina je vymazlená,ale někdy místy až absurdní, ale to jen kdybych chtěl bých hoodně velký hnidopich, jinak určo v tomhle bodě souhlas.
@valcik (18.12.2013 17:25): Jo tak tohle určitě 'Gothicu upřít nejde, Krajina je vymazlená,ale někdy místy až absurdní, ale to jen kdybych chtěl bých hoodně velký hnidopich, jinak určo v tomhle bodě souhlas.
@Mount (18.12.2013 17:12): Máš recht, Gothic je rozlohou malý. Ale ručne vymodelovaný, zákutia sú odlišné, nápadité a človek ich skúma so záujmom. Doporučuje pět z pěti Indiana Jonesů! ^^
Existuje nejake video z hrania, kde hrac s nevylevelovanou postavou (cisto player skill) hra Gothic 1 ? Viem, ze je takych dost na druhy diel, zaujima ma specificky Gothic 1.
@Bodkin (18.12.2013 09:27): "Gothic(ové) je u mne synonymum explorace, která doposud nebyla snad nikým překonaná. " To nemyslíš vážně :D
Na pár metrech čtverečních je toho fakt moc k prozkoumávání, to je fakt. Jinak když už jsme u toho, tak existuje spousta předchůdců. V tomhle gothic rozhodně není průkopník. Měl bych pro něj spíše jiná synonyma.
@Tulareanus (18.12.2013 16:31): souhlas
Na pár metrech čtverečních je toho fakt moc k prozkoumávání, to je fakt. Jinak když už jsme u toho, tak existuje spousta předchůdců. V tomhle gothic rozhodně není průkopník. Měl bych pro něj spíše jiná synonyma.
@Tulareanus (18.12.2013 16:31): souhlas
@Tulareanus (18.12.2013 16:31): Netvrdil bych, že jde o chybu mezi židlí a klávesnicí, spíš bych to nazval rozdílnými preferencemi.
To se fakt musí všichni RPG hráči dělit na TES a Gothic? Např. já na Morrowind nedám dopustit, ale přesto, že jsem na tom s Gothicem podobně jako Isair (několikrát rozehrané, ale vždy odloženo po pár hodinách), tak si myslím, že má podobné kvality (a nedostatky) jako TES. To škatulkování mi v tomhle případě přijde fakt zaujaté.
@Bodkin (18.12.2013 15:27): Tak ale nech mi potom netvrdí, že má rád, keď je to komplexné a príbehové, keď si chce len sekať príšerky a zbierať itemy. :)
@Zero (18.12.2013 16:14): Filozofia TES je niekde úplne inde, než filozofia Gothicu, ale napr. "autoři si dali práci s různýma detailama, například poklady či easter eggy ukryté na těžce dostupných místech a podobně. V drtivé většině případů je hráč odměněn za to, že jde jen tak prozkoumávat svět." rozhodne platí aj pre TES. A ten svet nie je neživý, je možno "Realistickejší" v tom, že to nie je všetko nakope (navyše od Oblivionu a zmenšujúcej sa rozlohy bolo vlastne aj tak vždy niečo takmer na každom kroku) a záleží aj na hráčovi, aby sa zapojil a mal predstavivosť. Chce to jednoduchšie väčší input od hráča (A nemyslím tým modder komunitu), je to totiž pomalšia a hlavne menej doslovná séria ako Gothic. Určite má aj svoje chyby, ale obviňovať TES sériu z toho, že nemá dušu a atmosféru, to je skôr chyba medzi stoličkou a klávesnicou, pretože práve to sú asi najsilnejšie elementy TESu - exploring a s ním spojená atmosféra. Príbeh tam nikdy nehral takú veľkú rolu ako pri izometrických klasikách od Black Isle a BioWare či Troiky.
Ale hlavne nechápem, prečo sme sa dostali k odvolávaniu sa na TES, hoci tie hry sú fakt odlišné a nie je žiaden dôvod ich riešiť pri riešení nejakých kvalít či nekvalít Gothicu...
@Zero (18.12.2013 16:14): Filozofia TES je niekde úplne inde, než filozofia Gothicu, ale napr. "autoři si dali práci s různýma detailama, například poklady či easter eggy ukryté na těžce dostupných místech a podobně. V drtivé většině případů je hráč odměněn za to, že jde jen tak prozkoumávat svět." rozhodne platí aj pre TES. A ten svet nie je neživý, je možno "Realistickejší" v tom, že to nie je všetko nakope (navyše od Oblivionu a zmenšujúcej sa rozlohy bolo vlastne aj tak vždy niečo takmer na každom kroku) a záleží aj na hráčovi, aby sa zapojil a mal predstavivosť. Chce to jednoduchšie väčší input od hráča (A nemyslím tým modder komunitu), je to totiž pomalšia a hlavne menej doslovná séria ako Gothic. Určite má aj svoje chyby, ale obviňovať TES sériu z toho, že nemá dušu a atmosféru, to je skôr chyba medzi stoličkou a klávesnicou, pretože práve to sú asi najsilnejšie elementy TESu - exploring a s ním spojená atmosféra. Príbeh tam nikdy nehral takú veľkú rolu ako pri izometrických klasikách od Black Isle a BioWare či Troiky.
Ale hlavne nechápem, prečo sme sa dostali k odvolávaniu sa na TES, hoci tie hry sú fakt odlišné a nie je žiaden dôvod ich riešiť pri riešení nejakých kvalít či nekvalít Gothicu...
@Usermator (18.12.2013 15:39): Tak tak, to je můj hlavní problém s TES hrama - sice mají obrovský svět, tunu questů a tak, ale působí to prázdně a nemá to žádnou "duši".
Oproti tomu na Gothicu je vidět, že autoři si dali práci s různýma detailama, například poklady či easter eggy ukryté na těžce dostupných místech a podobně. V drtivé většině případů je hráč odměněn za to, že jde jen tak prozkoumávat svět.
Oproti tomu na Gothicu je vidět, že autoři si dali práci s různýma detailama, například poklady či easter eggy ukryté na těžce dostupných místech a podobně. V drtivé většině případů je hráč odměněn za to, že jde jen tak prozkoumávat svět.
Ani jsem si nestihl přečíst všechny nové příspěvky, ale mě se Gothic líbil, právě proto, že je plný aktivit, například narozdíl od TES, kde je velký svět, není živý, je prázdný a mezi úkoly jsou obrovské nudné mezery.
@Tulareanus (18.12.2013 13:49): Kvalitnější?
Člověk hraje Diablo, protože ho baví levelovat postavu a učit skilly a následně je používat na tunách nepřátel a nemůže se dočkat toho, až mu dropne nějaký item a ty mu dáš Baldurs Gate 2 jako že je to taky dobré RPG.
To pak není zrovna překvapivé, že to odmávne jako kravinu. To je jako vzít zažraného fotbalistu a odvézt ho na golfové hřiště s tím, že je to taky sport tak, sakra, proč se mu to nelíbí?
Člověk hraje Diablo, protože ho baví levelovat postavu a učit skilly a následně je používat na tunách nepřátel a nemůže se dočkat toho, až mu dropne nějaký item a ty mu dáš Baldurs Gate 2 jako že je to taky dobré RPG.
To pak není zrovna překvapivé, že to odmávne jako kravinu. To je jako vzít zažraného fotbalistu a odvézt ho na golfové hřiště s tím, že je to taky sport tak, sakra, proč se mu to nelíbí?
@Phoenix (18.12.2013 08:51): Pod tohle bych se podepsal.
@Phoenix (18.12.2013 08:51): Ja som tým chcel povedať toľko, že taký človek potom milerád nevidí, až slepo obhajuje chyby hry alebo elementy, ktoré boli narozdiel od iných zástupcov žánra horšie spracované častokrát preto, lebo vlastne bolo niečo také jeho prvým rpg alebo moc tých rpg nehral, nebavia ho. Poznám osobne zopár ľudí, ktorých kričia "dávno som si nezahral dobré rpg/chcem si zahrať nejaké rpg" a keď im človek podstrčí niečo zložitejšie ako Diablo, ohrnú nad tým nos alebo to vôbec nepochopia (a pritom to nemusí byť nič hardcore oldschool komplexné, kde sa hráč musí týrať kreslením mapy, zlým ovládaním alebo tak).
Vymenoval si viacero rôznych RPG. Ja som však nehovoril o tom, že ten štýl je alebo by mal byť unifikovaný. Skôr som narážal na to, že Johncz generalizoval to, že RPG sú vypchaté priveľa filler súbojmi, čo je imho fakt problém akurát tak jRPG a je to v podstate len výhovorka. :) Ide mi skôr o to, že Gothic je celkovým konceptom fakt ako niečo pre začiatočníkov a žiaden zo svojich aspektov nerozvíja do nejakého konca. Ja chápem, že so mnou nemusíš a asi nebudeš súhlasiť (Svoj názor som vyjadril v komentári), ale z môjho pohľadu je práve v Gothicu tá jednoduchosť previazaná s plochosťou hry, ktorá má naozaj len pár tromfov, ktoré vyťahuje tak po úlohy v starom tábore a neskôr už nejak nemá čím zaujať. V každom ohľade/vlastnosti pre mňa vždy viac zarezonovala iná hra a "Skvěle namluvené postavy, úžasný a rozmanitý svět, perfektně vymyšlený charakter hlavního hrdin alebo vynikajúce ovládanie a podobne sú z môjho pohľadu absurdné mýty, ktorými si chce niekto obaliť tento zážitok buď z nostalgie alebo lebo jednoducho nehral/nechce hrať a pochopiť niečo, čo je kvalitnejšie (och ja snob!). Je to ako považovať Hangover za najlepšiu komédiu, človek na to buď musí byť príliš mladý, príliš jednoduchý, príliš neskúsený alebo alkoholik, ktorý bude tvrdiť, že je to vlastne jeho skutočný príbeh, len toho Tysona vlastne nestretol. Jednoducho ako keby tí hráči naozaj nemali s čím porovnávať. Je to podobné ako s bezbrehovou adoráciou Mafie na tomto webe, taktiež skôr lokálny kult, no tam je aspoň tá hra lepšie spracovaná (nielen technicky) a vo svojej dobe originálnejšia.
Vymenoval si viacero rôznych RPG. Ja som však nehovoril o tom, že ten štýl je alebo by mal byť unifikovaný. Skôr som narážal na to, že Johncz generalizoval to, že RPG sú vypchaté priveľa filler súbojmi, čo je imho fakt problém akurát tak jRPG a je to v podstate len výhovorka. :) Ide mi skôr o to, že Gothic je celkovým konceptom fakt ako niečo pre začiatočníkov a žiaden zo svojich aspektov nerozvíja do nejakého konca. Ja chápem, že so mnou nemusíš a asi nebudeš súhlasiť (Svoj názor som vyjadril v komentári), ale z môjho pohľadu je práve v Gothicu tá jednoduchosť previazaná s plochosťou hry, ktorá má naozaj len pár tromfov, ktoré vyťahuje tak po úlohy v starom tábore a neskôr už nejak nemá čím zaujať. V každom ohľade/vlastnosti pre mňa vždy viac zarezonovala iná hra a "Skvěle namluvené postavy, úžasný a rozmanitý svět, perfektně vymyšlený charakter hlavního hrdin alebo vynikajúce ovládanie a podobne sú z môjho pohľadu absurdné mýty, ktorými si chce niekto obaliť tento zážitok buď z nostalgie alebo lebo jednoducho nehral/nechce hrať a pochopiť niečo, čo je kvalitnejšie (och ja snob!). Je to ako považovať Hangover za najlepšiu komédiu, človek na to buď musí byť príliš mladý, príliš jednoduchý, príliš neskúsený alebo alkoholik, ktorý bude tvrdiť, že je to vlastne jeho skutočný príbeh, len toho Tysona vlastne nestretol. Jednoducho ako keby tí hráči naozaj nemali s čím porovnávať. Je to podobné ako s bezbrehovou adoráciou Mafie na tomto webe, taktiež skôr lokálny kult, no tam je aspoň tá hra lepšie spracovaná (nielen technicky) a vo svojej dobe originálnejšia.
@Matthew.J (18.12.2013 09:29): Publikace šmudlikace.
RPG je dobře definováno v PnP světě, byť i tam se to místy stírá. Ale v cRPG je jeden velký bordel. A jestli cRPG se začalo používat třeba pro Wizardry 1, tak ať mi někdo řekne, ve kterém vesmíru je BG2 naprosto stejné jako Wizardry.
RPG v počítačovém světě je velmi široké označení, podobně jako se některé filmy odbijí jako 'hollywood'. To že se v průběhu věků původní 'RPG' změnily ze stat a combat heavy her na příběhové hry, ještě neznamená, že RPG teď míní jen větvené dialogy a nabobtnalé příběhy a cokoliv střídmějšího a odlehčenějšího není 'pravé RPG'.
Tul si tu tedy hraje na elitistického snoba.
RPG je dobře definováno v PnP světě, byť i tam se to místy stírá. Ale v cRPG je jeden velký bordel. A jestli cRPG se začalo používat třeba pro Wizardry 1, tak ať mi někdo řekne, ve kterém vesmíru je BG2 naprosto stejné jako Wizardry.
RPG v počítačovém světě je velmi široké označení, podobně jako se některé filmy odbijí jako 'hollywood'. To že se v průběhu věků původní 'RPG' změnily ze stat a combat heavy her na příběhové hry, ještě neznamená, že RPG teď míní jen větvené dialogy a nabobtnalé příběhy a cokoliv střídmějšího a odlehčenějšího není 'pravé RPG'.
Tul si tu tedy hraje na elitistického snoba.
@Bodkin (18.12.2013 09:27): Mno nvm, do toho bych sa nepůšťal. Nebude to trvat dlůho a Tulareanus ti sem začne postovat "odborné publikace" a pak sa sníží k urážkám.
@Phoenix (18.12.2013 08:51): Amen. Máš u mě pusu nebo pivo. Jak budeš chtít.
Gothic(ové) je u mne synonymum explorace, která doposud nebyla snad nikým překonaná. Navíc má vynikající setting a atmosféru, boje jsou fajn, ze začátku šíleně náročné, ale pokud má hráč (ne postava) dostatečný skill, je schopna prorazit na místech, kde by postava neměla normálně šanci. Což je velmi sympatické.
A ještě jednou nějaký trouba použije 'RPG' jako popis nějakého žanru s pevně stanovenými charakteristikami a zákonitostmi, tak se mu všichni společně vysmějme a zaklepejme si na hlavu.
A takový BG(1 i 2) nebo Planescape je combat filleru plný, stejně jako TESové a spol.
Gothic(ové) je u mne synonymum explorace, která doposud nebyla snad nikým překonaná. Navíc má vynikající setting a atmosféru, boje jsou fajn, ze začátku šíleně náročné, ale pokud má hráč (ne postava) dostatečný skill, je schopna prorazit na místech, kde by postava neměla normálně šanci. Což je velmi sympatické.
A ještě jednou nějaký trouba použije 'RPG' jako popis nějakého žanru s pevně stanovenými charakteristikami a zákonitostmi, tak se mu všichni společně vysmějme a zaklepejme si na hlavu.
A takový BG(1 i 2) nebo Planescape je combat filleru plný, stejně jako TESové a spol.
@Phoenix (18.12.2013 08:51): "level postavy nebo každá trochu lepší zbraň je strašně znát" přesně. Do pátýho levelu si ani neškrtneš, pak už pomalu můžeš jít na vlky a lidi :)
@Tulareanus (18.12.2013 00:45): Souboje v Gothic (1, 2, NotR) mi přišly zábavné hodně. Právě proto, že nejsou úplně jednoduché a každý level postavy nebo každá trochu lepší zbraň je strašně znát. Korunu tomu samozřejmě nasadil NotR. Sérii beru jako něco mezi akční adventurou a RPG. Vývoj postavy není nijak složitý, na druhou stranu člověk opravdu ve hře pozná každý investovaný bod nebo naučený skill. NPC (byť mohou být opravdu svým způsobem ploché) reagují velmi uvěřitelně a "spiklenci", spolupracující přes rozmístění v různých táborech, jsou třešničkou na dortu. Série klade obrovský důraz na exploraci, žádný objekt není v mapě umístěný náhodně a celý svět je tak radost prozkoumávat. Do některých míst se člověk nedostane nebo v nich nepřežije, dokud nezíská třeba lepší brnění, což je zase podmíněno postupem v příběhu (hierarchii tábora).
Příliš nechápu, proč by měl Gothic vyhovovat někomu jen proto, že nemá vztah k RPG. Osobně mám k RPG velmi pozitivní vztah a přesto (nebo právě proto ;-) ) mi série Gothic velmi vyhovuje. Nemá složitost pravidel ToEE (o sérii RoA nemluvě) ani zápletku Planescapu, jenomže mi přijde, že pořád zapomínáme na to, jak jsou často jednotlivá RPG stylově a obsahově velmi vzdálená. Co má společného Dungeon Master, Fallout, Final Fantasy VII, Arx Fatalis, Dark Souls a třeba Soulbringer?
Rád si zahraji Dungeon Mastera, přestože obsahuje "pouze" jeden čtrnáctipatrový dungeon, vůbec se v něm nemluví, neobchoduje, vztahy mezi postavami v partě se nikam neposouvají protože žádné nejsou, neobsahuje viditelný mechanizmus získávání zkušeností a navíc (proti mraku tehdejších RPG téměř svatokrádež) jsou boje realtime :-) Stejně jako si rád zahraji Fallout s bohatými možnostmi vývoje postavy, který je možné dohrát bez absolvování jediného souboje, zato zase nemá povolání, není first person a přestože obsahuje jakés takés mechaniky chování celé party, tak jej nejraději hraji sólo. Navíc existuje spousta legendárních RPG, která mají vývoj postavy ještě jednodušší než série Gothic a přitom jim to na legendárnosti nic neubírá (jeden příklad za všechny je Lands of Lore). To, že má nějaká hra jednoduchá pravidla, nemá nic společného s tím, jak je celkově propracovaná či zábavná (Gothic II s NotR šedesát herních hodin, jeden z nejpamětihodnějších herních zážitků).
Příliš nechápu, proč by měl Gothic vyhovovat někomu jen proto, že nemá vztah k RPG. Osobně mám k RPG velmi pozitivní vztah a přesto (nebo právě proto ;-) ) mi série Gothic velmi vyhovuje. Nemá složitost pravidel ToEE (o sérii RoA nemluvě) ani zápletku Planescapu, jenomže mi přijde, že pořád zapomínáme na to, jak jsou často jednotlivá RPG stylově a obsahově velmi vzdálená. Co má společného Dungeon Master, Fallout, Final Fantasy VII, Arx Fatalis, Dark Souls a třeba Soulbringer?
Rád si zahraji Dungeon Mastera, přestože obsahuje "pouze" jeden čtrnáctipatrový dungeon, vůbec se v něm nemluví, neobchoduje, vztahy mezi postavami v partě se nikam neposouvají protože žádné nejsou, neobsahuje viditelný mechanizmus získávání zkušeností a navíc (proti mraku tehdejších RPG téměř svatokrádež) jsou boje realtime :-) Stejně jako si rád zahraji Fallout s bohatými možnostmi vývoje postavy, který je možné dohrát bez absolvování jediného souboje, zato zase nemá povolání, není first person a přestože obsahuje jakés takés mechaniky chování celé party, tak jej nejraději hraji sólo. Navíc existuje spousta legendárních RPG, která mají vývoj postavy ještě jednodušší než série Gothic a přitom jim to na legendárnosti nic neubírá (jeden příklad za všechny je Lands of Lore). To, že má nějaká hra jednoduchá pravidla, nemá nic společného s tím, jak je celkově propracovaná či zábavná (Gothic II s NotR šedesát herních hodin, jeden z nejpamětihodnějších herních zážitků).
@JohnCZ (17.12.2013 21:47): Bojové fillery majú možno tak japonské RPG. Je stále veľa izometrických, firstperson, thirdperson a aj iných RPG, ktoré majú jednoducho zábavné súboje a preto nemožno hovoriť o nejakých filleroch, pretože to človek hráva aj kvôli tomu. To, že nemáš vzťah k RPG vo všeobecnosti len vysvetľuje, prečo ti Gothic tak veľmi vyhovuje, väčšinu RPG prvkov totiž nerozvíja a zanedbáva, čím sa jedná o veľmi zjednodušený model oveľa komplexnejšieho (A zábavného) žánra.
@JohnCZ (17.12.2013 21:47): Teda ja mam Priranha hry zaradene prave v kategorii "akcne-bojove RPG bez akychkolvek narokov na mozgovu cinost". Teda primarne zameranie na akciu a boj, veci ako postavy skladba questov skor povazujem iba za taky pekny background aby to nebolo uplne ako v Diable :-)).
A prave kvoli tomu postupnemu schematu exploring/trening/dalsi exploring/trening/finish exploring povazujem za jasne najlepsi Risen. Byt teda potom tuto perfektne odvedenu fazu hry totalne skurvia v poslednych aktoch ktore su iba debilnym prepalenym subojovanim s nekonecnymi poctami nepriatelov.
Ale ta uvodna explore&train&further explore faza hry je tam s prehladom zdaleka najlepsia. A k tomu este navyse jasne najlepsi combat system zo vsetkych Piranha hier, robi z prvej fazy Risenu najlepsiu zalezitost od Pirani.
A prave kvoli tomu postupnemu schematu exploring/trening/dalsi exploring/trening/finish exploring povazujem za jasne najlepsi Risen. Byt teda potom tuto perfektne odvedenu fazu hry totalne skurvia v poslednych aktoch ktore su iba debilnym prepalenym subojovanim s nekonecnymi poctami nepriatelov.
Ale ta uvodna explore&train&further explore faza hry je tam s prehladom zdaleka najlepsia. A k tomu este navyse jasne najlepsi combat system zo vsetkych Piranha hier, robi z prvej fazy Risenu najlepsiu zalezitost od Pirani.
@JohnCZ (17.12.2013 21:47): Na jednicku se chystam i na dvojku datac a na 4 taky.
Kazdopadne :D bylo to wow hodne tezke libil se mi pribeh. Ale zkratka, kdyz je neco dobreho a ty to neumis hrat ci tomu nerozumis :D tak je to na prd.Si pamatuju, jak v tom kempu ti nekdo nabidnul ochranu na tyden za nejakej peniz..Ted mozna kecam, ale mam pocit, ze sel semnou a nechal jsem ho zabit jestli to slo a obral jsem ho jestli to slo :D pac jsem nemel nic na sebe :/
Kazdopadne :D bylo to wow hodne tezke libil se mi pribeh. Ale zkratka, kdyz je neco dobreho a ty to neumis hrat ci tomu nerozumis :D tak je to na prd.Si pamatuju, jak v tom kempu ti nekdo nabidnul ochranu na tyden za nejakej peniz..Ted mozna kecam, ale mam pocit, ze sel semnou a nechal jsem ho zabit jestli to slo a obral jsem ho jestli to slo :D pac jsem nemel nic na sebe :/
@Usermator (17.12.2013 21:25): Ano a to naprosto promrhaný potenciál. Kvalitní názory na tuto hru z komentářů: [neexistující komentář]: ; @Tulareanus (komentář):
Jinak ještě co mi vadilo: málo zbraní, kouzel, absence štítu( jako rpg, které se snaží býti hodně Evropské a bez štítu? Tomu se může člověk jenom vysmát)., lockpicking je v téhle hře naprostá blbost, slabé questy. Nesporné klady jsem zmińoval v příspěvku, na který si reagoval.
Po rpg stránce vzato už první TES: Arena, je mnohem zábavnější. Navíc narozdíl od isometrických rpg, 3d grafika velmi rychle stárne a dneska se na to nedá ani podívat.
Osobně preferuji rpg s povoláními.
Odpověď na tvou otázku: Ne, nezdá se ti to, oči tě neklamou.
Jinak pro příště..bez vulgarismů a infantilního chování, díky.
Jinak ještě co mi vadilo: málo zbraní, kouzel, absence štítu( jako rpg, které se snaží býti hodně Evropské a bez štítu? Tomu se může člověk jenom vysmát)., lockpicking je v téhle hře naprostá blbost, slabé questy. Nesporné klady jsem zmińoval v příspěvku, na který si reagoval.
Po rpg stránce vzato už první TES: Arena, je mnohem zábavnější. Navíc narozdíl od isometrických rpg, 3d grafika velmi rychle stárne a dneska se na to nedá ani podívat.
Osobně preferuji rpg s povoláními.
Odpověď na tvou otázku: Ne, nezdá se ti to, oči tě neklamou.
Jinak pro příště..bez vulgarismů a infantilního chování, díky.
@FildasCZ (17.12.2013 21:36): Z Level DVD, které jsem si půjčil od kámoše. Ze začátku mě to moc nechytlo, protože tehdá to na mě bylo dost těžké (mohl jsem mít nějakých 10 let?) a navíc mě odrazovala podivná animace skoku Bezejmenného (která je prostě vtipná, to bez debat). Dostal jsem se do Old Campu, kde jsem se hrou sekl a radši se věnoval Call of Duty, které tehdá frčelo. Ó jaká to chyba! Poprvé jsem Gothica opravdu dohrál cca před třemi lety a nakonec sjel celou sérii během prázdnin a okamžitě hru označil jako ideální příklad RPG hry. Škoda, že mě nikdy žádné RPG nebavilo právě tolik jako hry od Piranha Bytes. Imo se do RPGček cpe zbytečně moc filleru v podobě nudných soubojů a Gothic mi sedl právě tím větším zaměřením na exploring a adventurní řešení.
A rovnou jsem překopal komentáře na oba dva díly. Obzvlášť ten na první díl byl po literární stránce hodně mizerný. Příště po sobě radši ty starší kousky číst nebudu :D
A rovnou jsem překopal komentáře na oba dva díly. Obzvlášť ten na první díl byl po literární stránce hodně mizerný. Příště po sobě radši ty starší kousky číst nebudu :D
@JohnCZ (17.12.2013 21:32): To je, jako asi ten novej batman v kine, co byl teda posledni dil z meho hlediska nejhorsi dil a propadak vyhozene prachy :)..A zase avatar me bavil a spousta lidi ne.. Apd :D clovek si nevybere a kazdej ma nejakej vkus, ale nekdo zbytecne trollí a pak nekdo se chytne a jede to :D
Kdyz uz jsme u toho , kdy jses dostal k jednicce ? A jak te to tenkrat chytlo ?
Kdyz uz jsme u toho , kdy jses dostal k jednicce ? A jak te to tenkrat chytlo ?
Tak ono si to v podstate nezada s diagnozou >_>
Ale notak. To musí tahle debata dojít až k dětinskému urážení?
@Usermator (17.12.2013 21:25): Proc ty nadavky ? :O :( To je dna kazdeho vec, co se komu libí , a nebo se mejlim ? Ja tenkrat hral wowko nonstop a klidne bych mu 100% dal, ale kvuli lidem a nechuti uz ne a wotko to je kapitola sama o sobe.. To same chytlo me to pak jsem prestal platit premium nebavilo me to horsi a horsi hraci at meli efr, jake chteli no a ted si to obcas zahraju jen tak for fun..
Pokad se nemejlim tak to bylo v levlu na dvd a vim, ze nikdo v okoli dvd romku nemel.
No a pak v roce 2005 na Vanoce, kde jsem mel herni pc ano herni za takove prachy, ze za dva roky to byl totalni srot...
No kazdopadne vim, ze jsem tenkrat cumel, jak to bylo tezke :D cumel jsem na to asi, jako na oblivion..
Kazdopadne me to tolik nechytlo kvuli ovladani dvojka uz byla zajimavejsi a trojku jsem dohral, ale datac byl totalni fiasko, ktere by se dalo hrat, ale nesmel bych hned v zakladnim tabore ziskat spousta penez a hned dobrou zbroj a nesmelo by to pusobit, umele a mam pocit, ze postavy byla nazvany NPC ? Misto jmen ? :D
Pokad se nemejlim tak to bylo v levlu na dvd a vim, ze nikdo v okoli dvd romku nemel.
No a pak v roce 2005 na Vanoce, kde jsem mel herni pc ano herni za takove prachy, ze za dva roky to byl totalni srot...
No kazdopadne vim, ze jsem tenkrat cumel, jak to bylo tezke :D cumel jsem na to asi, jako na oblivion..
Kazdopadne me to tolik nechytlo kvuli ovladani dvojka uz byla zajimavejsi a trojku jsem dohral, ale datac byl totalni fiasko, ktere by se dalo hrat, ale nesmel bych hned v zakladnim tabore ziskat spousta penez a hned dobrou zbroj a nesmelo by to pusobit, umele a mam pocit, ze postavy byla nazvany NPC ? Misto jmen ? :D
@Mount (17.12.2013 18:55): Co to čtu? Nevěřím vlastním očím. Promrhaná potenciál? Na to si musim dojít na hajzl. To jsem už hodně dlouho nežral. Že někdo nadává na ovládání, to se ještě dá pochopit, ale promrhaný potenciál, ještě jednou: TO JAKO FAKT?? Gothic svůj potenciál naplnil až dost a celkově je hodně dobře zpracovanej, nechápu teda, co jseš zač. Buď uplnej retard, nebo FPS hráč. Teď na to koukám, ty jsi fakt dal Wotku a Wowku 100% a Gothicu polovinu? To budeš spíš ten retard
@pipboy (17.12.2013 00:44): Gothic je pro mě hlavně promrhaný potenciál. Jinak částečně s tebou souhlasím, postavy jsou dobře udělané, víc lidské a logičtější ohledně prostředí. Navíc ty snahy o podělávky(hned snad první úkol jak chce pomoct proti lapkům, vyláká tě a rozbije držku a okrade :D) to bylo fajn. Já oceňoval hlavně "AI" těch postav, hlídaly si domovy a při první příležitosti ti rozmlátily tlamu a celkově postavy žili svým nasriptovaným a životem. Nidky jsi je nenašel na stejném místě. Vytáhl si před nimi zbraň logicky reagovali :) prostě v tomhle byl gothic jedinečnej, jinak zbytek obyčejná fušeřina.
Mně se třeba nejvíc líbil gothic 3 z celé série.
@Jab (16.12.2013 23:31): "složité volby?" To jak naznačuje Drolin s rpg moc společného nemá, v tomhle mi přijde unikátní až zaklínač, který rozšířil spektrum dobra na úhly pohledu. Jinak mezi staršími hrami, nevím.
Mně se třeba nejvíc líbil gothic 3 z celé série.
@Jab (16.12.2013 23:31): "složité volby?" To jak naznačuje Drolin s rpg moc společného nemá, v tomhle mi přijde unikátní až zaklínač, který rozšířil spektrum dobra na úhly pohledu. Jinak mezi staršími hrami, nevím.
Gothicovske postavy proste sazi na prirozenost - jsou napsane dostatecne jedinecne na to, aby se dala z rozhovoru odhadnout povaha, ale v podstate nikdo prilis nevycniva a nikdo taky nema za potrebi se hraci sverovat se svym zivotnim pribehem. Me se prave tohle libilo a pridavalo to tem postavam a potazmo i svetu na uveritelnosti.
Jasne, taky to logicky znamena, ze nejsou tak zajimave jako postavy od BioWare a uprimne receno jsem radu "starych znamych" ve dvojce nepoznal ani podle jmena, ale rek bych ze to jsou proste dva nekombinovatelne pristupy a kazdy me svoje vyhody.
Jasne, taky to logicky znamena, ze nejsou tak zajimave jako postavy od BioWare a uprimne receno jsem radu "starych znamych" ve dvojce nepoznal ani podle jmena, ale rek bych ze to jsou proste dva nekombinovatelne pristupy a kazdy me svoje vyhody.