Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

aha, tak uz jsem si asi odpovedel, ono to s katapultama nijak nesouvisi .. tady je vypis z CIV4BuildingInfos.xml ..

bNeverCapture 1 znamena, ze budova bude vzdy znicena, a pokud je bNeverCapture 0, tak  iConquestProb  je procentualni sance, ze budova prezije dobyti mesta ..

to je ale pekne hloupe .. katapulty na to vubec nemaj vliv, takze napriklad

BUILDING_WALLS /  bNeverCapture 0 /  iConquestProb 0

to skutecne dava skvelou logiku .. zdi budou vzdy zniceny :D .. valceni v civ4 je jak sebetortura v ohanbi za pouziti smirkoveho papiru a soli ...
kdyz bombim mesta katapultama (a nebo trebuchetem) tak nicim ty budovy ? jak to funguje ? ted jsem delal pokus dobyvani mesta a pokazdy jsem po dobyti mel jine budovy .. funguje to takhle ?
Každopádně díky za názory a diskuzi. Jak už zmiňoval @mrazikcomp: Civ V complete edition je nyní za 9,99USD na Humble odkaz Zakoupil jsem. Civ VI později v nějaké akci zakoupím také.
@Jab (19.10.2021 12:53): No, možná to je právě o tomhle, že já si raději zahraji jednotlivých plných 10 titulů a nezabývám se tím, že hraji jeden pořád dokola na věky a když mě to už omrzí, tak očekávám datadisk, rozšíření, vložení nových a nových prvků, které to ještě více zkomplikují a pak už to není o tom, jak reaguji na to, co se opravdu děje viditelně na mapě, ale přijdou prvky, kdy se hraje s nějakými čísly v pozadí a já třeba přes absolutní převahu prohraji, protože soused, vypadajíci neškodně, pokoutně nějak investoval ve svých jediných 4 městech do kultury a začal mi kulturou polykat mé největší metropole s celými armádami, což mě u čtverky mimochodem strašně vytáčelo.

Já se k Civkám vracím, jsou to nej hry, ale mám jich už 6 a mohu si vybrat. K tomu x dalších strategií podobného typu, jen zase s jinými prvky. Když se jich dostatečně nahraji, tak jdu k jiné hře a k těm, co se mi momentálně ohrály, se zase vrátím třeba až za několik let.

Nicméně, ve své době, když byla jen Civ 1, tak jsem ji hrál několik let pořád dokola a vůbec mě nenapadlo, že bych tam chtěl něco navíc, replayabilita byla v tom, že mě bavily ty různé situace na mapě a snaha vyhrát.
@Ringo (19.10.2021 12:38): Tomuhle se dá rozumět. Jedničku, dvojku, Alphu Centauri jsem dohrál mnohokrát. Další díly, s tím jak se multiplikují mechaniky, jsem hrál o dost méně. Jednotlivé hraní bylo asi lepší. Ale replayabilita byla horší. Imho právě proto mám nejraději Alphu Centauri, která má úměřeně mechanik a dobrou hratelnost/replayabilitu. Škoda jen té neustálé starosti o formery a zbytečně přísné znečištění.
@Gordon (19.10.2021 12:26): Ne, otázkou je, zda to do Civky potřebuji. Takže hovězí s pepřem třeba zůstává, v základu, někdo k tomu rád třeba ještě zásyp dalšími deseti druhy koření. Civ 4 jsem kdysi hrál v základu a super hra, v které mi nic nechybělo. Když vyšly ty datáče, tak jsem si je sice z principu nainstaloval, ale vůbec jsem nezkoumal, co přinesly nového, hrál jsem tak jako před tím. Jestli to, že ti město sebere soupeř, který ti k němu přetáhne svou kulturní hranici bylo už v základu nebo až v datadisku si ani už nepamatuji. Pokud to bylo až v datadisku, tak na rovinu, mě se hrálo lépe bez tohoto efektu.

Popravdě mnohé ty nové prvky přinesly zbytečně i nepřehled a rozmělnění toho, co mě na pradávné Civ bavilo nejvíce.
@Ringo (19.10.2021 10:19): Zrovna BtS čtyřky přidavá kulturní válku, špionáž, přepracované válečnictví... argumentovat tím, že jde o kosmetické změny je jako říkat že když dostaneš místo vepřového hovězí, že se změnil jen vzhled a chuť zůstala stejná.
@Jab (19.10.2021 11:03): Já nepopírám, že to gameplay v nějakém ohledu mění a tlačí to na hráče si vyzkoušet jinou možnost hraní v daném konceptu a v konečném důsledku třeba jen jinou grafickou scénku na monitoru. Ale u DLC mi to vždy opravdu přišlo jako kosmetická změna, asi jako když bych si při náboženských vítězstvích mohl vybrat místo klasik judaismu, křesťanství, budhismu, islámu třeba i v DLC navíc přidanou sektu Bratrů a sester sedmého dne. Mně to fakt přijde jako prkotina. Stejně jako přidání třeba nějaké další jednotky. Možná je to proto, že mi to stačí jak to je a bavím se tou hrou jako takovou a nerozebírám ji na šroubky a nepřemýšlím, jestli by celému hernímu konceptu neprospělo, kdyby tahle či ona jednotka měla vyšší útočné číslo 8 a ne 7.

Naopak to, co zmiňuji - hexové souboje, nemožnost stackovat, districty ve městech měnící naprosto systém budování měst, to není právě jen další Civka, v podstatě už je to úplně jiná hra v konceptu Civky, jak byla položena v základech. Šestý díl byl pro mě tak velkým překvapením, že mohli přijít ještě s něčím tak zábavným, co tu úroveň budování pozvedlo. Na druhou stranu si říkám, že koncept vycházející z původní Civky je tím asi ale už dovršen na max. a už z toho nepůjde příště dostat více a ty DLC mi zásadní změny nepřidávají. Ale třeba mě překvapí a vyjde Civ 7, která veškeré představy opět zbourá dalším posunem někam. Otázkou je, zda tomu ještě může přináležet název Civilization, jestli už nepůjde komplexně v podstatě o jinou hru.

Jinak je zbytečné se přetahovat o tom, zda DLC něco mění o 1% nebo o 2% nebo o 10. Mně šlo jen o to, že mi nepřijde hra i bez těch DLC nějak v zásadě špatná. Pro mě to je tak, že když vyjde další díl Civky, tak je buď ta hra dobrá nebo není. Bez DLC. A podle mě Civ IV, V i VI patří k nejlepším strategickým hrám vůbec, i kdyby žádné DLC nepřišlo. Proto se divím, že někdo dává hře hodnocení na základě toho, kolik už má DLC a na kolik jí to změnilo od původní verze.
@Ringo (19.10.2021 10:52): Však v poho. To je samozřejmě na tobě, co ti přijde jako primární. Ale to mnou zmíněné jsou velké změny gameplay a vyhnout se tomu nelze. Beru, že to pro tebe není třeba. Mě by se zase nechtělo hrát další civku, která od jedničky mění třebas jen tu jednu tebou zmíněnou věc.

Chápu pak v posledku tvůj názor. Nutně mi ale přijde, že to stejné je možné vyžadovat od tebe stran níže uvedeného. Tedy že novější civky kompletují až hlavní DLC (což u nich zaznívá na DH častěji). Ty změny z nich vyplývající pro tebe nemusí být důležité stran zábavnosti hry (a tedy je ani nemusíš potřebovat). Ale gameplay bezpochyby hodně mění.
@Jab (19.10.2021 10:50): V pětce nebylo náboženství, špionáž a kulturní vítězství v základu? Ve čtverce měl tohle už základ. V šestce je to taky v základu. Ale pořád jde o to, jestli tyhle prvky považuji v Civce za nezbytné k tomu, abych se bavil více než třeba u jedničky. Zjistil jsem průřezem všemi díly, že nikoliv. Nejrevolučnější považuji to, co už měly základy trojky - hranice, nezbytnost konkrétních surovin, u čtverky rozdělení ekonomiky od politiky. Dále pak soubojový systém v pětce a districty v šestce. To jsou devizy nových dílů, kvůli kterých člověk do nich jde a jsou v základu. Ostatní považuji za kosmetické věci, které kolikrát stejně ani nevyužívám, není proč.
@Ringo (19.10.2021 10:44): 10 DLC? Ta hlavní bývají dvě. I v dílech před pětkou. A třeba u pětky přidávají náboženství, špionáž, kulturní vítězství aj. Což pak ano, překopají celou hru.
@Jab (19.10.2021 10:40): Můžu si přečíst, co DLC mění, to máš pravdu a nepřišlo mi to v podstatě nikdy důležité, pokud DLC v pdostatě neopravuje něco, co je od základu v původní verzi rozbité. Já jsem na té sérii odrostlý od první Civky a DLCčkování, které započalo pátým dílem, mě opravdu nikdy neohromilo. Ani ty datadisky k CIV 2, 3, 4 jsem nepovažoval nikdy za něco, co mění gameplay natolik, že bych si začal o původní základní verzi myslet, že je oproti tomu špatná. Jestli mi přijde něco zvláštní, tak představa, že základ hry je špatný a dovede jej k dokonalosti až 10 DLC. To by pak značilo jedno, že základní hra je veskrze špatná, dokud ji nevylepší. A já si to o základních verzích jakékoliv Civky právě nemyslím.
@Ringo (19.10.2021 10:19): Promiň, ale mě se nechce argumentovat něčím, co si můžeš přečíst sám. Stran toho, co dělá to či ono velké DLC k novějším civkám, tě odkáži do jednotlivých profilů. Přijde mi zvláštní, že ti ty změny nepřijdou důležité.
@Jab (19.10.2021 10:14): to jsou kosmetické věci, kterých si kolikrát ani nevšimnu, herní mechanika v Civce byla vždy jasná, založit města, rozvinout ekonomiku, vyrobit jednotky a zabrat města soupeři. Jaká zásadní mechanika může tenhle koncept změnit natolik, že bych nad tím doslova jásal, jak to vyšperkovali ke konečné špičkové hratelnosti? Třeba sice skvělou pětku s plnou palbou všech DLC jsem stejně velice brzy vystřídal za Civ 6 bez jakékoliv DLC a už jsem se k té pětce hodně těžko vracel. Herní mechanika musí být převratná v základu, což jsou např. districty v Civ 6 a proto do ní člověk pak jde místo té pětky. DLC nějaký převrat málokdy přinese, pokud se ta hra nejmenuje zrovna Stellaris, kde ty poslední DLC mi přišly spíše na škodu, protože překopaly celý původní ekonomický koncept a člověk se to musel učit hrát znovu úplně jinak.
Mě teda všechny ty Civky královsky baví i bez jakýchkoliv DLC. Jestli je tam národů na výběr deset, nebo padesát, na tom mi popravdě nikdy nesešlo.
@Rapier (18.10.2021 23:01): Beru za důležité právě hodnocení šestky a jejích hlavních DLC zde. Nic z toho se tu do zelených čísel nedostalo. Důležité je zejména finální hlavní DLC ke každému dílu, neboť to "dolaďuje" hru do konečné podoby. A podle jeho hodnocení bych se tak primárně u novějších civek řídil (tady vede druhé DLC k pětce). Šestka prý nebyla špatná v té "vanilla" podobě bez DLC (proti vanilla pětce). A ta hlavní DLC k šestce se asi nepovedla tak, aby to přesvědčilo fandy série. Imho pak nemá moc smysl utrácet desítky euro za complete verzi šestky. Počkal bych na nějakou pěknou slevu. A mezitím doporučuji completku pětky. Či ještě více Alphu Centauri s datadiskem, anžto ty jsou "za facku".
@Red (18.10.2021 11:16): To je právě důvod, proč mi stackování jednotek nevadí, je to takové realistické, i to bombardování, ve městě máš spousty jednotek a dělostřelectvo jich tudíž poškodí víc. Taky se může využít to, že ten stack je sice nezničitelný, ale po jeho segmentování už tolik ne, a když AI s ním na tebe útočí, můžeš přesunout armádu k nějakému nechráněnému městu AIčka, a AI se tak rozhodne tam armádu přesunout místo, aby na tebe útočilo.
@Jab (18.10.2021 11:23): díky, také jsem netušil co jsou ty zkratky zač. :) SMAC/SMAX bych měl mít, ale Civku koupím nejspíš tu rovnou šestku.
Civ IV je fajn, ale už jsem několikrát prohrál díky tomu hromadění jednotek na jednom políčku. Zlaté hexy. Jinak se mi graficky Civ IV docela líbí i přes své stáří.
@Jab (18.10.2021 11:23): btw, na to "prizpusobeni AI" jsou asi nejvetsi odbornici v Paradox Interactive .. ti maj x-generaci hry (hoi, EU) a tragicka AI porad utoci tanky v bazine a nebo kavalerii v lese ...
@Red (18.10.2021 11:16): Sid Meiers Alpha Centauri, Sid Meiers Alien Crossfire.

Mně jde o to, že civilizace má mít více způsobů dohrání. A žádný způsob nemá být přespříliš penalizován. U soubojů ale měla trojka obří korupci (v dobytých městech na jiném světadílu) a pětka z tebe zase systémem potlače tahá obří množství jednotek, což žere i spoustu času. Je to prostě velmi neelegantní. Chápu, proč přešli na ten jiný systém v pětce. Jakkoliv mu nedokázali přizpůsobit AI.
@Jab (18.10.2021 11:04): Já popravdě nevím, co je SMAC/SMAX. Ale jak se mluví o tom stack of doom, tak problém to byl. Nicméně ten systém kdy máš jednotku na políčko, AI se motá jak opilý námořník a města magicky střílejí mi nepřijde lepší. Stack of Doom trochu evokuje ty tažení jako Kartaginců nebo Alexandra Velikýho. No a to zaseknutí kdy ani jedna strana nemůže dál zase 1.světovou válku:)
Mám to podobně, hrál jsem 1,2,3,4,5,6 a nejlepší je čtyřka, i když má nejošklivější grafiku.
@Rapier (18.10.2021 09:55): Jojo. :(

Šestka mě zatím moc neláká. Ta správa měst mi nepřijde zajímavá a mobilní grafika se mi moc nelíbí.

Doporučuji dvojku, pětku a hlavně Alphu Centauri. ;)
Čtyřka určitě nebude má oblíbená. S tím už se nic asi nedá udělat. Ale šanci jí ještě dám.

Drbu si obočí nad mechanikami, které novější civilizace přidávají, aby mi znepříjemnily válčení. Trojka měla malá města s city walls, jejichž dobývání bylo neuvěřitelně dementní (katapult nic netrefil). O systému korupce nemluvě, podobně o nutnosti zdlouhavě pacifikovat obyvatelstvo měst.

Pětka se dost zlepšila. AI ale souboje neuměla a války se nesmyslně dlouho odrážely v diplomacii.

Čtyřka a její obří stacks of doom je pro mě ale vrchol "civilizační" hrůzy. Samozřejmě jsou cesty, ale strašně to dobývání zpomaluje. A civilizace bez dobrého systému válčení je trochu mizérie.

Nic také ve zlém. Že tohle nezmiňují zdejší komentáře je možné asi přičítat tomu, že dotyční předchozí díly nehráli a čtyřka byla jejich "hlavní" civilizace. Na druhou stranu pro fandy "mírových" průchodů hrou asi fajn. Už teď se ale neubráním zhodnocení, že čtyřka patří mezi ty horší díly v sérii. A vysoké hodnocení je dané tím, že jiné aspekty hry fungují dobře nebo celkem dobře.

@ntz (18.10.2021 09:08): Tvůj komentář také v tomhle zklamal. Místo abys identifikoval problém, tak se v něm zbytečně opakuješ a argumentuješ jak dřevák. Nic ve zlém, ale děsivě tvým komentům škodí, že nemáš vůbec rozmyšlené, o čem chceš psát. Humpolácký rant případnému čtenáři mnoho nedá. Dávej si prosím více záležet. ;)
presne tohle na CIV4 uplne nesnasim ... hlavne potom ty tanky proti kopinikum ... radsi doporucuju zasmahnout si skvele MV2:TW (+ pro strategic fanatics s modem Stainless Steel)
@Jab (17.10.2021 16:05): Několikrát se mi stalo, že v pozdní fázi hry, opoziční supervelmoc získá podobně silnou industriální sílu a tak se válka zasekne na mrtvém bodě boje o jedno město, kdy já i protivník láduje všechnu mašinerii do jednoho bodu a nelze se z toho dostat.
Koukám opozičník pochytil můj vytvářející se stack of doom, tak si opevnil město a postavil v něm svůj stack of doom. A teď bychom se asi o to jeho město měli dvě hodiny rvát. Trochu už jsem asi od pětky ztratil tu chuť do takových alotrií. Můžu samozřejmě počkat. Nové vynálezy jedou jak na běžícím pásu. Tak jej časem ubiji, až budu mít tanky proti jeho kopiníkům. Ale že by se mi chtělo hrát zase další civilizaci (po trojce), kde trvají souboje o jedno prašivé město mnoho kol (dokud člověk nemá zbraně negující city walls)...

P. S. Katapulty mám.
Neskutečná hra. Mám ji už snad 10 let. Ze začátku frustrující, protože jsem nevěděl, jak na to. Když jsem se to naučil, několikrát jsem ji přestal hrát, protože už to byl stereotyp a nuda. Ale vždycky, když jsem se k ní třeba po roce vrátil, jsem objevil nové možnosti, jak od základu změnit svoji strategii. Dnes mám rekord 267478 (Domination) a několikrát se mi povedlo vyhrát na Conquest (nejvyšší conquest skóre 248288). (Ano, chlubím se, sorry :) Co hraji:
Beyond the sword (špionáž tomu dává šťávu)
Pouze Huge maps (abych měl čas se rozvinout)
Rychlost EPIC
Obtížnost Immortal
@Ringo (05.10.2020 11:31): 90% case jsem odehral na Noble, tedy vychozi obtiznost ... Zbytek jsem hral Prince (+1) nebo Emperor (+2)

heled uz jsem to psal nize .. ten muj koment proste pluje na kriticke vlne .. tak to je .. neni v tom nic osobniho .. protoze me proste civilizace 4 nikdy nechytla, tak jsem ji tedka lehce zdrbnul ...
Btw ty rozdíly v náboženstvích jsou v pětce třebas. Tady jsou koukám ale nemalé rozdíly u civilizací (v pětce jsou zase větší) a zejména leaderů (a jejich tratů). Ten komentář působí trochu dojmem, že ntz mluví obecně o prvních čtyřech dílech, přičemž čtyřku ale hrál minimálně. A napsal koment k ní, páč má z těch "moderních" civek nejvyšší hodnocení a s tím také přichází asi největší pozornost.

Na strategické suroviny už se tu upozorňovalo. Stran kritiky jednoho stromu výzkumu... To je trochu lol. Plus je to stále strom. Nevynalézají jej všechny civilizace stejně. A je možné se zaměřit po určité větvi a získat tak výhodu. O Civics a jak ty odlišují jednotlivé civilizace ani nemluvě. V posledku tedy imho mraky systémů, které odlišují státy. A ty samotné bonusy se u jednotlivých civek také odlišují. Jinde hrají větší úlohu. Koment beru jako volání o pomoc. To bych pak odvětil, že je opravdu v posledku na konkrétním hráči, zda jej hra baví. Ale při komentování má smysl mluvit ke konkrétnímu dílu série a ten i znát. Pokud si čtyřku hrál dost, tak nechápu, proč ti unikly (minimálně v komentáři) ty vypsané rozdíly u civilizací a jejich vývoje.
@ntz (05.10.2020 01:33): Já ti ten mínus dal taky a to proto, že na té hře to, co kritizuješ, že tě nebaví, vysvětluješ tím, že je to vlastně ve hře špatně a v jiných hrách je to uděláno na rozdíl od Civky dobře. Tudíž spousty hráčů podle tebe teda asi baví "špatná" hra. Kdybys napsal koment, že tě to či ono nebaví a tam ten či onen prvek ti nesedí, tak ok, ale napsat, je to ve hře strašně špatně, ale s ohledem na to, že se to lidem líbí, to úplně neodstřelíš, je fakt na pováženou. To je podobné, jak tu někdo psal recenzi na Heroesy a odstřelil je jako příšernou hru jen proto, že ji neuměl hrát a nevěděl, co v ní dělat.

Civka je snad jediná strategie, která umí komplexně hráče provést celou historii lidstva, včetně vývoje technologií, rozvoje zemědělství, průmyslu, kultury, v pozdějších dílech se přidaly různé ekonomické modely a taky náboženství a nechybí samozřejmě objevování, dobývání, diplomacie.

Logicky nejde o válečnou taktickou hru typu Battle Isle, Panzer General, Steel Panthers, které se detailně zabývají konkrétním bojištěm, byť díly 5 a 6 s tím lehce začaly koketovat. Není ale primárním cílem simulovat detaily bojiště z taktického pohledu, je to strategie, která spíše řeší, kolik kam pošleš vojenských sil. Takticky je zohledněn terén (hory, lesy atd. z hlediska pohybu a obrany). Na komplexní strategii zabývající se vývojem celé civilizace myslím až až.

To, že je přístupno všechno všem, platilo tak pro první dva díly, kdy se nerozlišovaly suroviny a šlo jen o to umět toho naprodukovat co nejvíce a utéci soupeřům v technologiích. Od třetího dílu je značný rozdíl v tom, jestli najdeš třeba železo nebo nenajdeš. Čili to zase docela reálně odráží situaci národů na Zemi, přístup k surovinám, schopnost je zpracovat a od toho se odvíjí rychlost pokroku. Národ bez železa a jeho schopnosti využití prostě nebude mít legionáře s meči a bude se mlátit klacky, v tom je ten rozdíl. Lidi jsou pořád lidi. Jejich odlišnost vytváří samotná hra dle toho, jak se chová hráč a jak se chovají soupeři, jak umíš co objevit, získat, vyzkoumat. Ne každý národ to v historii uměl a tím se od sebe liší, stejně jako v té Civce.

Takže se nabízí otázka, jaká je skutečnost? Na jakou obtížnost jsi tu hru hrál? Přišel jsi na to, že existuje x druhů vítězství a odlišuje to národy naprosto zásadně? Že se můžeš soustředit na válku a když to budeš dělat blbě, prohraješ to klidně se soupeřem třeba na kulturu a tvá města přejdou k soupeři? Nepřipadá ti to dost jako odlišnost?

Šteloval jsi ty ekonomicko-politické modely? Tam máš šanci se od ostatních národů odlišovat rovněž. Prostě každý si nastaví ten model jinak.

Logicky se to odehrává na planetě Zemi, tam je lidstvo a to vymyslelo různé druhy politických režimů, technologicky dokázalo přijít na různé i shodné věci a tak samozřejmě potkáš národy, které budou mít třeba demokracii jako ty, ale naopak se budou lišit třeba tím, že budou mít totalitu. Některé národy budou mít střelný prach, ty třeba teprve katapulty. Všechny tyhle věci způsobují ve hře takové odlišnosti, že ti zřejmě vůbec nedošly a hra se tak stala příliš sofistikovanou na to, abys její systém vlastně pochopil. Tak mi to vychází dle tvého komentáře i toho, čím jej tady hájíš.
@Ringo (04.10.2020 22:16): jedine, co tam v ramci te rozdilnosti hraje nejakou roli, jsou world wonders .. a u tech je defakto u nejakejch potreba (/pomuze, eg double prod speed) marble a nebo stone (a irrc u jednoho nebo dvou copper, iron nebo gold) ..

Me prose nebavi civ4, a napsal jsem k tomu koment, kterej jsem se snazil napsat aby to melo hlavu a patu a abych vysvetlil proc, takze co se tyce te cele strasne kontroverze, tak si rozeberme muj koment:

** 1. a 2. odstavec (Nedokazu .., Znam ..) - tady snad neni nic kontroverzniho .. je to jen takova omacka na zacatek kdy popisuju svuj vztah k civ a ze i pres velkou snahu a mnozstvi vynalozeneho casu me proste CIV4 nikdy nezacaly bavit ..

** 3. odstavec (Pokud ..) - Zevrubny popis hry, tady snad neni nic kontroverzniho, na tomhle se vetsina lidi shodne

** 4. odstavec (Ve hre ..) - tady se odvazuju tvrdit, ze opet zcela nezaujate navazuju na predchozi odstavec a ac velmi zkratkovite, popisuju doslova faktograficky ctenari svyho komentu vybrane aspekty hry - vybral jsem si negativni aspekt a sice stejnost uplne vseho pro vsechny, coz je i neprekvapive jedna z veci, co me na tom stve a proto o tom pisu ..

** 5. odstavec (Dalsi ..) - je vedeni valky, ktere je skutecna tak straslive drevacke, ze to je jedna z dominant CIV a proto se o ni zminuju .. nevim, jestli nekoho bavi valcit v civ, me to prijde jako utrpeni .. a pritom valka je jeden ze stezejnich hernich elementu - nemyslim si, ze tenhle odtsavec by mel bejt kontroverzni

** 6. odstavec (Ekonomika ..) - dtto jako valka .. ekonomika je tak strasne zkratkovita a dumb, ze to je az ostudne .. nemluvme o produkci zlatacku, ktere se daji smenit za vyzkum .. mluvim o *trejdovani a obchodu, kterej by v takovehle hre mel bejt zastoupenej ne na urovni 2-3. tridy zakladni skoly .. O5, protoze me CIV neba a tohle je jeden z vyznamnych aspektu, co me na tom stve, tak o tom pisu - nemyslim si, ze tento odstavec je kontroverzni neb jen popisuje aspekt hry

** 7. odstavec (Jako posledni ..) - co je tady kontroverzniho .. pisu o micromanagementu kterej je otravne protoze .. a popisuju proc ..

** 8+ odstavec (Shrnuti ..) - Tady rikam svy dojmy .. dobre, uznavam .. ty deti jsem si mohl odpustit

takze nevim o co vam jde .. :D

dostal jsem 5 minusu od lidi co, kdyz nesouhlasi s komentem/hodnocenim, tak daj minus .. tohle ja nikdy nedelam, v mych kriteriich na minus pro koment neni jestli se s danym clovek shodnu v nazoru na dany kus .. mam tam kriteria naprosto odlisna ..

dostal jsem se do zajimave debaty s Kunickem, kdy mi Kunick zatvrzele rekl, ze je pokrytectvi, pokud hodnotim hry na zaklade i dalsich kriterii nez jen me nejblizsi bavi/nebavi ..

shrnuti kauzy kohout-si-bere-do-zobaku-civ4:

1:0 kohout

ta jednicka je za tech 5 minusu :D .. tak to proste cejtim .. dokazal jsem sdilet svuj nazor primerenou cestou (viz rozbor vyse) a byl jsem slysen .. co vic si muzu prat

jeste tam byla v pulce penalta od Kunicka, on to ale diky sve zatvrzelosti nepromenil, kdyz uz me musel nazvat pokrytcem a jeste se u toho tvarit tak fatalisticky .. budiz mu ale prano, budu zpetna analyzovat, co k te penalte vedlo, pac to je skutecne zajimavej podmet ..

takze hosi, dekuji ... bylo to pekne :D ... svuj koment musim vylepsit po stylisticke strance, za tu jsem ale -5 asi nedostal
No, tak kladívka jsou číselná hodnota průmyslové produkce a bochníky jsou ukazatel produkce jídla. Nevím, jestli by něčemu pomohlo, že by tam místo kladívek měl někdo rýče, lopaty, krompáče, sekyry, kosy, aby měl někdo vizuální pocit, že se národy fakt odlišují. U peněz by to ještě chtělo odlišovat měny, ne? Takže by tam nebyly mince, ale někdo by měl Dolary, druhý Libry, třetí Koruny.... Přitom ta hra klade důraz na zcela něco úplně jiného a jde o komplexní postup civilizace od pravěku po novověk. Takže to zase někdo nepochopil hru a chce ji srovnávat s Europa Universalis, která je spíše simulací dějinných událostí v konkrétním historickém období než tahovou strategií typu Civ, kde opravdu lidstvo tak nějak odstartovalo stejně a pak se to jen lišilo dle přístupu k surovinám a schopnosti se vyvíjet, což hra odráží perfektně.
@Kunick (04.10.2020 13:22): a co je prosim teda za problem ? ja jsem se snazil popsat ve svem komentu svuj pohled a svuj nazor na civ4 .. nedal jsem hodnoceni 80%+ protoze me ta hra zas tak nebavi ... myslim si, ze jsem nerekl nic, co by nebyla pravda ... je pravda, ze jsem v komentu elaboroval, ze sachy nejsou wargame a ten koment vyznel negativne, protoze me civ4 proste nebavilo .. takze jsem nepsal koment s negativnim vektorem misto s pozitivnim .. nize jsi psal:

.. jako důvodu, proč si do tohohle komentu kopnout je dost. Za všechny jen unifikovanost národů...

ale dyk to je v poradku .. to je o cem pisu vyse .. ja jsem zrovna ten, kdo to proste napsal v negativnim vektoru pac me to stvalo ..

co se tyce te dalsi veci, co jsi psal, a sice to percentualni hodnoceni, dobre, popremyslim o svem pristupu .. nemyslim si, ze to je pokrytectvi ale budu o tom premyslet - myslim tim o svych policies a rules, ktere uplatnuji, kdyz vyjadruju hodnoceni her cislem zde na DBH .. dekuju za podmet

@Gordon (04.10.2020 13:48): gordyno, tvuj prihlouplej nepratelskej pazeci ton me skutecne nebavi .. ani se to ostatne neslusi, chovat se takhle trapne .. budiz, u tebe to chapu, nesouhlasim s tim, ale racionalne rozumim tomu, ze to je silnejsi nez ty, nicmene ..

.. nicmene nevim co to kvakas .. ** vsechno ve hre se stavi za kladivka a nebo za bochnicky, je uplne jedno jakou mas civilizaci, protoze kazdyho stoji unifikovanej stejnej kopinik 35 kladivek a uplne kazdyho stoji knihovna, co dava +2 kultury, 90 kladivek a uplne kazdyho stoji city growth uplne stejne, takze je uplne jedno jestli mas kozu, nemeckou ovci, kuzi z bobra a zrni a nebo jestli mas kravu, vlastni prase, vino a rejzi ** .. pokud tomu gordyno nerozumis, tak si prosim cti text mezi **hvezdickama stale dokola, nez se ti rozsviti .. diky
@Kunick (04.10.2020 13:22): On si hlavně protiřečí. Hru sice všechny frakce začínají stejně, ale mají rozdílné podmínky a bonusy, takže to pak směřuje k tomu, že se každá frakce vyvíjí zcela odlišným způsobem. Kromě toho si můžeš nechat hru už nasimulovat do určité doby a začít třeba od koloniílního věku, takže máš pak naprosto náhodně vyvinuté civilizace a můžeš klidně začít hrát za tu nejméně pokročilou. Kromě toho se také stavá, že pokud máš vygenerovaný svět s více kontinenty, civilizace na některých kontinentech mohou být absolutně zaostalé, takže se tu vlastně při prvním kontaktu vytváří takový Kolumbus 2.0.

Obecně je nejlelší hrát svět s více kontinenty, který je velmi fraktální a má třeba dlouhé horské pásma a má hodně ostrovů. Dvakrát jsem zkoušel hrát zaplavenou planetu, kde jsou jen titěrné ostrovy a byla to velmi zajímavá hra, zvláštní bylo to, že i přes naprostou vodní pustinu se dokázalo pár civilizací s tou mou vyvinout technologicky realtivně "podle historie", i když rozjezd byl velice pomalý.

A ano, je to pokrytectví, ale taková diskuze s ntz je dopředu odsouzená k záhubě.
@ntz (04.10.2020 12:30): tak ja si budu stát za tím, že to je pokrytectví.

Sám jsi nazval Civku arealistickou a ahistorickou. Poté příjdeš s příklady her, které na to jdou opačně a místo zobecňovaní a schematičnosti se snaží dosáhnout na co nejvěrnějšího obrazu dané doby. Všimni si, že tyhle hry fungující v daných obdobích a pokrok v nich je spíše potlačený. Jak by fungovalo pokud by měly pokrýt cele dějiny je otazkou. Nicméně by muselo docházet ke změnám pravidel pro různé epochy. Nemám problém s tím, že Tě Cívka nebaví...mam problém s tím, že vytýkáš Šachům, že nejsou Wargame.
Taky nechápu proč vycházet vstříc nějakému obecnému hodnocení. Když to je právě výsledkem hodnocení individuálních. Btw každý díl je trochu jiný. Pětka či ještě více Alpha Centauri ty vlastnosti jednotlivých civilizací mají. Čtyřka nevím. Zatím jsem ji nehrál.
@Kunick (03.10.2020 20:20): s tim zlem bych to nerozebiral .. tenhle koncept se v podstate netyka ani hry jako takove jako spise tech scenaru co v ni jsou .. to v podstate neni chyba ty hry jako takovy .. asi se shodneme na tom, ze vetsina lidi asi nejvic hraje ten earth scenar .. tam proste vsichni zacinaji s jednim osadnikem a jednou druhou jednotkou a dava to uplne rovne sance vsem a zpusobuje to, ze jsou si vsichni rovni ..

reknu ti priklad tech nerovnejch sanci ... pokud si chci zasmazit tezkou hru v mejch oblibenejch strategiich abych nemusel hejbat sliderem obtiznosti, tak si treba vezmu Francii nebo Italii v HoI3 a nebo treba Dansko a nebo Kingdom of Bohemia v M2:TW .. tohle proste CIV4 defakto z podstaty neumoznuje pro ta hra designovana na soupereni rovnych sanci ..

to s tim hodnocenim - za tim si stojim, uz tady tech diskusi na tohle tema (a ne jen se mnou) bylo vic .. taky nedam witcherovi 60%, protoze me subjektivne ne uplne tak bavi .. uplne stejnej princip ...
@ntz (03.10.2020 13:44): jo, myslím že to je pokrytectví. Bud ji chceš dát 60 nebo 75. A je jen na Tobě jak se rozhodneš. Ale říkat, že Tě baví na 60, ale dostane 75, protože se libi ostatním je lhani si do kapsy. A nazývání to objektivitou je jen snaha to skrýt.

Proč je to zlo? Dějiny jsou často převráceny naruby jediným rozhodnutím. Tak nechápu proč by neměli mít všichni podobné šance. Tohle není pohádka ani sci-fi aby mohly vedle sebe existovat výrazně odlišné strategie vývoje.
@Kunick (03.10.2020 13:34):

Jo a tvrzení, že dáš teda aspoň 75% abys zohlednil i názor ostatních.. Tak buď koule na to kritizovat máš a případné protiargumenty ustojiš a nebo si tyhle ty alibistické kecy nechej od cesty. Ale možná ti stačí schovávat nejistotu za předstírání jak moc je ta hra pro mrňata.

takhle to je ... ja si myslim, ze to delam dobre .. ja jsem objektivne hru ohodnotil na 75% ackoliv me bavi tak na 60%, co s tim mas za problem ?

co se tyce strategicka casti, tak si za tim stojim ... tahle hra nabizi doslova stejne sance pro vsechny, coz je u pseudohistoricke budovatelske strategie zlo ...
@ntz (komentář): jako důvodu, proč si do tohohle komentu kopnout je dost. Za všechny jen unifikovanost národů... To je jednak nutnost-odpovídá to realitě (buď začneš pracovat s technologií která je aktuálně na špici, jinak nemáš šanci) l, jednak je to vhodnější do pvp (viz asymetrické strategie, kde jsou vždycky některé ras/národů/frakcí vždy znatelně slabší).

Jo a tvrzení, že dáš teda aspoň 75% abys zohlednil i názor ostatních.. Tak buď koule na to kritizovat máš a případné protiargumenty ustojiš a nebo si tyhle ty alibistické kecy nechej od cesty. Ale možná ti stačí schovávat nejistotu za předstírání jak moc je ta hra pro mrňata.
@Charllize (03.10.2020 11:51): heled, me na tom nezalezi ... ja jsem ti to napsal protoze bylo naprosto zjevne zes' mi ho dal aniz bys to cetl .. kdybys mi to dal o 5 minut pozdeji tak to vubec neresim :D .. ale vic co, samozrejme chapu .. asi chces ten legendarni skrytej acivment co se dava za udelena -minuska
tvl Čárlí mi dal -1 ke komentu aniz by ho cetl :D .. tos ani nemohl stihout precist jaks' to dal rychle ... dobre ty ..
Byla to moje první hra. Civilizaci jsem naposledy hrál jedničku nebo dvojku u kamaráda na ZŠ v roce 92 na 486DX. Podle screenshotů tipuji, že to byla jednička.
U té Civ IV Complete Edition od Cenega je i nějaký tištěný manuál, zkusím si jej přečíst.
@Gordon (11.07.2019 12:14): Jop, vyskúmať Monarchy skôr než iná civilizácia dokončí Oracle sa nedá na každej mape. Ale ak máš pri hlavnom meste zdroj peňazí ako je zlato/striebro/drahokamy, alebo ak dostaneš bonusové technológie od barbarských osád pri prieskume mapy, je to hračka! A presne ako píšeš - Wall Street spojený s chrámom definitívne ukončí všetky ekonomické problémy. :-)