Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Dohráno a moc jsem si to užil. Před lety jsem vlastně nedocenil jak řemeslné rpg to je.
Tak už jsem tam 6h na střední za postavu, co jsem měl v odkazu (http://dbher.cz/hp439427). V různých buildech jsem viděl, že constitution a resolve dávají mnohem níž až k 3 aby maximalizovali might, ale na to nemám srdce:)

A baví mě to o sto procent víc než dvojka a víc než poprvé. Ta atmosféra úpadku, zmaru, uprchlíků a dětí bez duše, to je přesně současná ČR. Zato k pirátskému Karibiku se nemůžu nějak vztáhnout. Krásně se orientuju v postavách, lore i v úkolech.

Zbraně zatím neřeším, mám v ruce to nejsilnější co najdu, teď je to lepší halapartna. Ty nepřátele pod Eothasovým chrámem bych bez melee nedal. Sám sobě dávám lore, Ederovi atletics, survival a talent zbraň a štít, mechaniku dávám Alothovi. Plížení a kradení zatím oželím.
Jak to tady čtu, tak mě napadá, že se do toho taky zase pustím.

Ale říkám si, že napodruhé to pojmu jako IceWind Dale, že si vytvořím celou družinu sám a dám si to na nejtěžší obtížnost. Ono PoE má výhodu v tom, že když to hrajete na Nejtěžší, tak jsou v lokacích třeba některé potvory navíc. Viz třeba ta medvědice hned v té první jeskyni..
Když už jsem si nedávno dal znova druhý díl, mohl bych se (po o poznání delší době) vrátit i k tomu prvnímu.

Vlastně si z toho úplně moc detailů nepamatuju, což je podle mě nešvar obecně většiny těch nových RPG, které se snaží navázat na Baldury a Torment. Všechny jsou prostě dobré, ale tak nějak to není ono. Ať už jde o Pillars, Tyranny, Pathfinder nebo Torment: Tides of Numenera. Nostalgie? Možná. Na druhou stranu i původní Baldury a Torment jsem hrál cca. 10 let po vydání, takže nevím.

Každopádně to vyzkouším za cipherku, pravděpodobně se dvěma pistolema.
@Red (20.07.2024 12:28): Pozor, tá sila je na channelovanie, nie o sile kúziel. Znamená to, že keď máš kúzla, ktoré sa channeluje (nekončia zacastením, ale kúzlo v podstate držíš), tak ako ľahko ho môže nepriateľ útokom prerušiť.

Ono tu asi viac záleží na tom oproti DnD, že koľko bodov máš priamo v tom skille ako napr. mechanics a ktoré skilly máš tagnuté, že v nich sú tie (počiatočné?) bonusy, resp. viac bodov.

Práveže priest vie a chce byť ďalej. Jeho kúzla majú zvyčajne dostatočný dosah a ten range je skôr o tom, že nemusíš stáť tak blízko, tým pádom sa k tebe nepriatelia tak ľahko nedostanú a nie o tom, že je nutné stáť na maximálnu vzdialenosť. Samozrejme strelné zbrane na melee range majú penalty + máš penaltu aj do obrany.

Čo človek veľakrát dopredu, ak tú hru nehral nevie (alebo ak ju hral dávno, tak si nepamätá) je aj to, že tie typy zbraní, ktoré autori zamýšľali ako klasické pre konkrétne typy povolaní prinášajú aj pasívne bonusy. No a práve ten Cleric tam má jednoručné zbrane ako mace a štíty, ktoré im dávajú bonusy, prípadne obojručné staffky.

Celkovo magické postavy viac zo strelných zbraní používajú práve rod, wand (a tuším bol ešte scepter?), lebo sa to škáluje s ich vlastnosťami, niektoré im dávajú pasívne bonusy a z tých arquebus a podobných nič moc nemajú.

Tým, že sa v jednotke točí príbeh okolo problémov s dušami, má cipher celkom dosť reakcii, ale chápem, že to nie je úplne jednoduchá postava.
@Tulareanus (20.07.2024 00:12): No tak koukám na staty a Durance má perception 9, Eder12. Ale Durance začíná s mechanics 3 tak proto asi. Podle popisu Might není jen o fyzické dmg, ale o síle kouzel a léčení. Právě o tom mluvím, dnd mi přijde oproti tomu v PoE hodně intuitivní, tady mi přijde všechno takový rozpolcený. https://ibb.co/XbH4vqW 

Já škáloval zbraně tím, že obojí jsou obouruční, proto mi z toho vyšla arkebuza a kopí. A když už to bude většinou jen klacek na opírání tak ať aspoň dává ďahu a nemusím řešit ty problémy s dvěma zbraněma. Pocitově bych asi chtěl jednu pistoli nebo "bambitku" (PoE má i dva druhy pistolí *ech*), jak si mi to popsal tak možná do toho půjdu jen se musím podívat jestli ve hře nějaký dobrý jsou. Ten dostřel je asi taky důležitý.... jestli ve hře má kněz nějaký aury a dosahy kouzel, tak nechci aby byl někde mimo partu za bukem s arkebuzou.

Cipher jsem zvažoval... ale přijde mi ještě těžší na pochopení a ten priest mě láká hlavně kvůli dialogům a příběhu.
@Red (19.07.2024 23:19): No Edéra si tak neviem predstaviť, lebo má vysoké constitution, ktoré ti dáva vysoké HP a odolnosti a je na tankovanie a pokiaľ viem, tak má slabé Perception, ktoré slúži na tie "zlodejské skilly".

Prinicipiálne Might slúži na väčšinu zbraní na blízko a dexterity na väčšinu zbraní na diaľku a tuším perception ovplyvňuje aj crit hodnoty? Je to ale už dávno, čo som to hral, v podstate jednotku som prešiel len raz v roku 2015 + potom DLC a takisto dvojku len raz rovno po vydaní v 2018 + oveľa neskôr DLC.

Pointa je si skontrolovať, ktoré zbrane sa podľa ktorej vlastnosti škálujú. Preto mi osobne arquebus ani k pike nesedí. Myslím, že to sú zbrane pre iné buildy, ale pike som nikdy nepoužíval a arquebus mal v jednotke Kana a v dvojke Maia u mňa len. Ono to vie dávať extra dobrý damage, ale je to dosť pomalé a určite nechceš vystreliť a potom ísť kúzliť, lebo jeden výstrel z arquebusu je zbytočný. V dvojke som dosť využíval práve Maiu ako takého snipera, ktorá dávala extrémne krity a popritom si dával tie lovecké buffy/debuffy. Ak na to nie je povolanie postavy postavené, tak je to len zbytočne pomalé. Myslím, že ona mala vyslovene vysoké dexterity a perception.

Bonusy a penalty zbraní vychádzajú z vlastnosti, ktorá je pre tú zbraň určená (škáluje sa damage a crit) a z weapon proficiency, ktorá neguje penalty a pridáva výhody. Keď máš dve jednoručné zbrane naraz, tak máš automaticky penaltu, ktorú časom znižuješ, prípadne je tá druhá zbraň tak dobrá, že neguje tú penaltu alebo prekračuje svojim damagom za sekundu nevýhody.

Grimoár penaltu nepridáva a je užitočný len pre mágov, ktorým takto pasívne rozširuje repertoár použiteľných kúziel. Nevýhoda dvoch zbraní, ktoré majú odlišnú rýchlosť, napr. pri strelných je to, že človek strávi viac času ich prebíjaním, než by strávil dvoma s rovnakou rýchlosťou alebo len s jednou, ale je tam aj penalta na zásah. + rôzne strelecké zbrane majú rôzny dostrel. 

Priest plní v prvom Pillars oveľa viac support úlohu, než Napr. v D&D 2. a 3. edície (4. nemám skúsenosť) a v piatej je tiež posunutý viac do support roly. Ak by si chcel kúzliť a zároveň bojovať na blízko, tak odporúčam zahrať Ciphera. Osobne mi príde ako najoriginálnejšia a zároveň veľmi zábavná postava, aj keď pre efektivitu oproti iným postavám, si hráč musi vedieť urobiť dobrú rotáciu skillov, aby ich často vedel používať a zároveň sa mu dopĺňal focus.

Ja som to prešiel s druidom, ktorý sa špecializoval na AOE elementálne kúzla (hlavne thunderstorm a podobne) a dobrými buffmi sa nebál ísť ani sekať na blízko. Neskôr v hre už bol taký bijec, že som len opakovane castil tú búrku a prechádzal po mape a nepriatelia umierali na kritické zásahy z kúzla aj za fog of war, keďže blesky sú autonavádzané.

Každopádne úpravy boja, ktoré urobili v dvojke (a nemyslím tým ťahový režim), spravil boj a jeho zákonitosti a tým pádom aj levelovanie zábavnejšie, aj zrozumiteľnejšie. Jednotka mala strašne veľa keywordov a rôzne typy zásahov (crit, hit, graze, miss). K tomu odporúčam si prejsť tento článok, na zjednodušené porozumenie: https://pillarsofeternity.fandom.com/wiki/Attack_Resolution#Attack_outcomes

A mechanics som tuším leveloval na Durancovi, a tie ostatné veci asi na svojom charactere druidovi, ak si dobre pamätám. Potom v rozšírení zas Devil of Caroc.
@Tulareanus (19.07.2024 20:31): Já edera používal jako zloděje se dvěma šavlema:)) Svoboda v tomhle mě taky dost paralyzuje. Kdo v tvé partě plnil mechanics/plížení/okrádání?

DnD po x let hraní už nějak chápu, ale tady se ztracím. Vím, že každé povolání má nějaký doporučený staty ale když se kouknu na internet, tak je to často v přímém rozporu a ani lidská logika mi nepomáhá. Třeba zvukomalebně bych bral že Priest má mít hlavně vysoký resolve. Ale ve hře je primární might a intelligence a když kouknu na buildym tak resolve tam je naopak co nejmenší.

Powergamingově se mi zdá třetí možnost s tím, že primární by byla arkebuza a pike by byl sekundární v případě nouze. Prostě bych si vystřelil a potom místo nabíjení kouzlil. Možná bych mohl získat nějaký bonus za používání dvouruční zbraně ale to zase nevím jak tady funguje, jestli se vyplatí, jestli se arkebuza bere jako dvouruční a jestli je to pro kněze vůbec možné.

V čem mám třeba hokej, když bez nějakých skillů používám jednoruční zbraň , tak mám nějaký bonus oproti tomu když mám něco druhého v ruce? (druhou zbraň, štít, grimoár). Jednoduše řečeno, když mám v ruce pistol/rod tak ji defaultně používám efektivněji než když mám v každé ruce jednu?
@Red (19.07.2024 19:56): Tak záleží aj od toho, na aké zbrane sa class profiluje. Durance, ktorý je ten companion priest (inak výborne napísaný Chrisom Avellonem) je vhodný pre mace, staff alebo na diaľku hlavne rod. Ono je asi lepšie hrať to na diaľku, tým pádom sa viac môže venovať používaniu rôznych kúziel. Ale myslím, že oproti DnD, tak v Pillars z priesta tanka neurobíš a ani to nedáva veľmi zmysel, lebo ak niečo tankuje, tak nemá čas a priestor používať kúzla aj kvôli prerušeniam. Na rolu tanka je až príliš dobrý Edér, ktorého dostaneš v podstate na začiatku hry.
Tak jsem to spustil a najednou se cítím daleko víc jako doma.
Každopádně jsem si rozmýšlel postavu a budu hrát za Kněze/kněžku Berath (to by mohlo ve dvojce a možná i tady zajímavý dialogový možnosti), navíc si tak nějak pamatuju, že ten kněz družiník byl nějakej divnej.

Dál mám ale dilema, Se zbraněmi, to asi kněz nemusí úplně na začátku řešit, ale úplně nevím jak nahodit podle toho staty (melee vs ranged).

Mám takový tři představy
1)kněz s jednou nebo dvěma pistolema. to bych chtěl černocha (představa jako je Samuel Jackson z pulp fiction). Role ranged gunslinger, AOE buffy
2)druhá je moje tradiční postava Lilee Milkina, s tou obvykle v dnd hry hraju, klasicky s nějakým cepem/palcátem a štítem, vášnivý Inkvizitor proti zlu. Role supportive tank
3)no a třetí je trochu moje postava z dvojky, kdy jsem hrál za barbarku s kopím, inspirací byla Nefja z Expeditions viking. Klidná, racionální, bez soucitu. supporter z druhé, nejlépe nějaký crit

Role playově a mechanicky asi nejvíc sedí na Berath 3.možnost
Máte nějakou radu? Nebo si to zase pokazím sám a po pár hodinách zjistím, že mě to vlastně nebaví:))
Můžu se zeptat, jestli hra obsahuje počitatelné šípy? Jako třeba v Baldur's Gate, na které se odkazuje? Když si vezmu Rangera, jestli mu musím kupovat šípy a dávat pozor, aby nedošly?

Nebo je to jako v Dragon Age, kde se kupovaly jen spešl šípy (ohnivé, jedové), ale ty "obyčejné" se tak nějak neřešily, těch bylo automaticky nekonečno..
@7c (10.12.2020 21:02): Nedávno jsem nad tím přemýšlel, 70 % je slušný nadprůměr, něco, co bych doporučil člověku, co daný žánr vyhledává. Na druhou stranu hra, která není tak dobrá, abych ji doporučil člověku, který daný žánr běžně nehraje nebo se na něj nespecializuje (protože třeba hraje hry napříč žánry, ale jen špičku).
@Richmond (10.12.2020 20:08): Pro mě bylo IWD až moc o bojích. Navíc je taky fakt, že jsem dost času strávil modováním a laděním modu, takže mi to hru taky trochu znechutilo. Vlastně jsem kvůli tomu přestal hrát i Oblivion, když tak o tom přemýšlím...

Jako vyloženě špatná hra PoE není (až na ty nahrávací časy na pěst). Navíc u mě je hodnocení 70% už v kategorii nedoporučeno.
@7c (10.12.2020 18:34): 70% a "zadarmo drahé"? :) Tady ještě nakonec budu bránit nový hry! Ale já to mám "jen" 2x (bigbox a gog). Se soubojema souhlas, vybavení celkem ušlo. Jinak IWD > BG :))
@Ringo (27.10.2020 20:59): No Tobě bych to doporučil asi jen v případě, že by to byla hra cca na těch 25-30 hodin. Ale stejně bys špačkoval u toho soubojáku jak Tě znám :) Pokud totiž chceš to uhlídat a hraješ na vysokou obtížnost, pak fakt musíš neustále pauzovat a checkovat statusy, měnit pokyny a je to už lehký opruz.

@Isair (27.10.2020 20:55): Jo počáteční fáze byla asi nejlepší, pak přišla pro mě nejhorší perioda nabrání tří milionů questíků v Zátoce vzdoru, tam hra napípnala moje nervy nejvíc :) Nejvíc jsem si paradoxně užil ten x-patrový danžn, tohle byl dobrý nápad.

@Tulareanus (27.10.2020 20:05): Ano po nějaké době jsem to mohl ignorovat, ale rušivě to tedy působilo (u mě stačí jen to vědomí, že to tam je implementované). Já na tohle nejsem zvyklej, protože her z KS jsem hrál naprosté minimum. Ale když vidím ty stretch goaly, tak si říkám, jestli by nebylo lepší, kdyby ta hra radši nevyšla...
Atmosféra mě docela chytla, zvláště v těch úvodních lokacích (a naopak hodně opadla v té předposlední kapitole), ale třebas to město vážně působí docela mrtvě/staticky (postavy ve dne v noci postávající na stejném místě, čekající na hráče), zvláště pak proti městům v takovém Baldur's Gate. Ale vidím to podobně jako Richmond, je tam spousta blbinek (viz. třebas to craftění), které tam vůbec nemusely být, přitom to v jádru není vůbec špatné.
Ja som mal šťastie, že atmosféra sveta a príbeh ma bavili, ale viem si predstaviť, že koho toto nechytilo, tak tie ostatné zložky neboli dostatočne motivujúce, aby ho bavila hra ako celok. Zlatomenové postavičky z kickstarteru ma iritovali, najprv som nevedel, o čo sa jedná a o čo to má znamenať, že je tam nejaké NPC s divným menom a vyzerajúce poriadne ozbrojené na rôznych miestach, kde by nemali čo robiť. No a keď som to zistil, že to nemá vplyv na hru žiaden, tak som ich už ani nečítal a skôr to narúšalo moje ponorenie do hry. Som rád, že v dvojke sa tomu vyhli.
Tak nakonec po 85 hodinách šlus. Tedy pekelně dlouhá záležitost. Musím ocenit finální souboj i závěrečné outro v podobě "gamebookové" stylizace, což je vždycky lepší než cutscény. Mně tedy moc nezasáhl ten hlavní příběh, což je škoda. Strpěl jsem i ty pitomé vylomeniny z Kickstarteru, ale jestli tohle je trend, tak potěš. Kazí to zážitek a to fest. Nepoužil jsem žádný craftění, nic jsem neprodal, nesežral jedinou vylepšující potravinu :) I lahvičky vystačily jen ty, co jsem posbíral. Bohužel max expů dosaženo asi 7 lokací před koncem, trochu pecháček. Prostě pro mě taková ta hra, kde vidíte spoustu blbostí a přitom tam jsou i fakt pěkné věci, ale něco tomu chybí, aby to bylo na opravdu skvělou hru.
@Sadako (19.10.2020 23:17): Jo ten mám v plánu, ale asi až bude lepší HW, do čehož se mi zase moc nehce, naposledy jsem vstříknul do žil SSD disk, víc paměti a lepší cpu, ale stačí to tak na ty Pilíře, Pathfinder je prý o dost náročnější.
@Sadako (19.10.2020 23:17): Vzpomínám si že negativní reakce jsem na Death Godlike měl, ale nebylo toho mnoho a možná si to i pletu až s Deadfire. V Deadfire to ale určitě má vliv i na průběh některých questů.

Celkově jsem měl pocit že Godlike npc je ve hře až moc, na to jak by měly teoreticky být vzácné (a nebo jsou všichni místní bohové vskutečnosti nadržení jak Zeus...)
@Richmond (19.10.2020 22:16): V tom případě zkus Pathfinder: Kingmaker, jestli ještě budeš chtít hrát něco novějšího izometrického. Jsou tam občas puzzly, minimálně v některých dungeonech si musíš dávat pozor na to, co sbíráš, protože bez těch předmětů tě to nepustí dál. A pak je tam ta část se správou města (tedy spíše panství), kde stavíš a buduješ a kterou se jim, nevím jak, podařilo na rozdíl papírové verze, která je de facto nehratelná, do Kingmakera přenést v použitelné verzi.

@Shoggot (19.10.2020 22:41): No jo, ona je vlastně už nějakou chvíli i dvojka, tu jsem po tom nijakém zážitku s jedničkou ani nekupovala. Mj. mě v PoE nenadchlo, že jsem si vzala Death Godlike a podle popisu čekala nějaké negativní reakce od NPC a nic, hra to vůbec nereflektovala. Kdyby k tomu napsali, že je to volba jenom kosmetického ražení, udělali by lépe.
@Richmond (19.10.2020 16:39): Takže jestli tomu rozumím správně, tak ti jde prostě o větší variabilitu činností, které ve hře provádíš?

@Shoggot (19.10.2020 17:35): Zcela upřímně, když to nedohraješ, tak zas o tolik nepřijdeš. Pokud člověka chytí ten setting, tak to je asi zajímavější, ale jinak to jenom lehce nadprůměrné izometrické RPG. Na druhou stranu, alespoň na rozdíl od D:OS není tak příšerně roztahané a netrpí debilními humory (na humor ve hrách by měl být zbrojní pas a Larianům bych ho nedala).
@Ringo (19.10.2020 21:43): Náhodou, PoE má skutečně povedný textový zápis z průběhu souboje. Dokonce bych kacířsky řekl, že kdyby odpadla vizuální část souboje a celé to bylo jen textově (a na tahy), tak bych hýkal!
@M.a.t.t. (19.10.2020 21:34): Ty na to, abys strčil klíč do zámku nebo zvedl předmět ze země a správně sis jej zařadil do inventáře, potřebuješ manuál? Já jsem drtivou většinu her dohrál bez přečtení manuálu stylem pokus omyl na začátku a postupně jsem si na vše přišel :-)

Ale jinak když už to chceš brát takto, tak každá hra má pravidla a ty se dozvíš právě z manuálu. Pokud to nechceš dělat, jsi odkázán na to hrát jen člověče nezlob se a nemůžeš si stěžovat na náročnější hru, že by chtěla něco po tobě více.
@sandokan (19.10.2020 18:40): Ano, řekněme, že vyznávám jakousi formu hmatatelnosti a možnosti si to prostředí ve hře okolo tak nějak osahat. Čili kliknout na předmět na zemi a položit si jej do slotu v inventáři pro mě představuje herní nirvánu :-)
@CeBrk (19.10.2020 16:50): Tak ten příměr nevím, zda to pasuje, možná jo. Já má spíš jinej příměr s deskovkama. Kupuju a hraju válečný žetonkovky, které jsou určený pro 1 hráče anebo jsou pro dva/více hráče, ale mají AI bota. V podstatě se nabízí, který magor by tohle chtěl hrát, když to znamená, že odehraješ svůj tah a pak x minut řešíš obsluhu tahu těch ostatních. Je tam spousta managování, házení kostek, počítání, hledání, jak má spojenec v Ardénách vlastně táhnout, když možnosti jsou pohyb, útok, deployment jednotek, jak v souboji reagovat, zda přijmout ztrátu, nebo raději ustoupit, zda vytvořit gap porušením zoců, jak řešit zásobování paliva, zda použít advance after combat...zkrátka tohle všechno by asi nejlépe zvládnul počítač. A přesto by mě to asi moc nebavil to na něm hrát. ale mít tu deskovku před sebou, a po 10 minutách čumění do pravidel a vhyodnocení zjistit, že pěchota se posune o 1 hex a zaúčtočí a podpoří ji přísunutím tanková jednotka ze stejné divize...to je něco!! :)
@Ringo (19.10.2020 17:10): len aby sme sa rozumeli nemám najmenší problém s tlačítkami nech ich je tam kľudne aj milión , rovnako mamutí mikromanagement je v pohode , ale na druhej strane ten obstarožný interface, pohyb so šípkami po obrazovkách atď to už čisto subjektívne proste odmietam, viem tebe sa tie veci naopak páčia preto zdôrazňujem je to môj subjektívny pohľad
@Sadako (19.10.2020 16:24): Já to stále mám v plánu rozehrát znovu a tentokrát dohrát, ale zkrátka prostě jiné hry vždy dostaly přednost. Taky mě moc nechytl ten svět, ani atmosféra, třeba to tentokrát bude lepší.

Inventář je teda i jeden z důvodů, proč se mi vždy po čase znechutí D:OS2. A používání klíčů na dveře...no nevím, na tyhle klikání mám hry jako Gary Grigsby's War in the East :))
@CeBrk (19.10.2020 16:55): Mně to přijde, že dnes mnozí, skoro bych řekl ta mainstreamová většina, prostě fakt nejsou hráči, nechtějí si hrát, chtějí jen konzumovat přímočaře děj z obrazovky. V podstatě je to náhradou za televizi. Já jsem ale vždy odmítal se bavit jen telkou, vždy jsem dal přednost hře, ve které šlo prostě dělat spoustu věcí a ne jen pasivně civět. To není o nějakých složitostech nebo nesložitostech, je to o kombinacích, které mě třeba baví, tebe třeba ne. OK. Děsí mě slyšet a číst - "tohle se mi nechce, tohle by se mi taky nechtělo, to je příjemná automatizace odstraňující opruz" ....no nakonec opravdu skončíme u her ovládaných jedním tlačítkem a vše ostatní se udělá samo, abychom nemuseli vynakládat zbytečnou prudérní námahu navíc. Je to jako bych chtěl třeba vytočit deskovkáře tím, že bych jim chodil říkat, že deskovky jsou na nic, protože mě nebaví dělat jejich setup a přesouvat herní komponenty a manipulovat s nimi. Bezpochyby je taková deskovka pak v počítačové podobě pohodlnější a svižnější, ale jaksi tu opravdovou zábavu u hry na desce to nenahrazuje, že.

Analogie s fotografií je značně nepřesná v tom smyslu, že bys chtěl, aby seděla na tvou teorii a ona spíše sedí na to, proč to má smysltakto po staru. Protože znám osobně dva lidi zabývající se fotografováním a jsou o dost mladší než já, takže v dětství to fakt nezažili, aby na to mohli nostalgicky vzpomínat a přes to se těmi složitými přístroji zabývají, protože je to prostě fakt něco jiného a fotka blýsknutá mobilem je pro ně sprosté slovo.
@Red (19.10.2020 16:46): Jo, to se dá akceptovat, ale pointu celé problematiky bych viděl někde jinde. Manuální používání předmětů na určité objekty jistě může mít své intelektuální kouzlo a i prvky hratelnosti a rébusoidnosti, je ovšem otázka, jestli je to zábavné dost a zde-li zjednodušením v jedné oblasti nedostanou vývojáři možnost zvýšit komplexitu někde jinde. A to už jsme zase u subjektivní otázky, co je zábavné a ta nemá řešení.
@Richmond (19.10.2020 16:39): Nemohu si pomoci, ale tento "spor" ohledně ovládání mi již delší čas vnukává jistou analogii. Možná ji mnozí budou považovat za zavádějící, ale mně se zdá přesná. Je to podobné jako například rozdíl mezi analogovým a digitálním fotografováním. Mladší fotografové považují piplačku s vyvoláváním a kupováním filmu za opruz, kdežto staromilci v tom vidí kouzlo a součást tvorby hezkého snímku. Mají totiž tu zdlouhavou činnost spojenou se svým mládím, nebo třeba s nějakými hezkými zážitky. Vidí v tom cestu k hezké fotografii, uličku mezi kvetoucími alejemi a dlouhé točité schody do věže úspěchu. Nakonec je ale důležitý ten pocit z hezkého snímku a co si budeme namlouvat, akt pohledné dvacítky je fajn, ať už si ho vyvoláme z filmu, nebo uložíme na kartu. A nahaté ženské je přece to, o co nám všem jde... ne, totiž ne, jde nám o hry. Trochu jsem se do toho zamotal.
@CeBrk (19.10.2020 16:14): Z mého pohledu mají oba přístupy své místo, což znám třeba z adventur. Když opravdu víš kde máš ten klíč použít (klíč od vlastního bytu nebo klíč pro který jsi plnil celý quest abys ho měl k otevření konkrétních dveří) tak by hra neměla zbytečně prudit. Když to ale nevíš (klíč někde v sudu nebo u náhodnýho orka), tak by naopak mělo přijít to uspokojení, když to vyzkoušíš a ono to klapne. A samozřejmě je spousta různých využití v gameplayi, u sofistikovanějších dveří by mohlo být nějaký riziko typu alarmu či pasti. Vyšší level používání předmětů už by mohlo být třeba otvírání nějaký skříňky/truhly kde by byl třeba pohled na ten předmět, ty bys ho otáčel a hledal mechanismy jak ho otevřít, při špatným/násilném postupu by byl třeba obsah zničen (třeba ten potřebný klíč).
@CeBrk (19.10.2020 16:14): Já bych to u klíče asi i pochopil, koneckonců mají to i střílečky :) Já měl spíš na mysli jiné předměty, u kterých v době nalezení těžko budeš mít ahnung, kde a jak to použít. (možná malinko křivdím PoE, protože teď se mi vybavuje, že alespoň ty předměty na překonání různých překážek se daly použít, malé plusko od mne)

@Sadako (19.10.2020 16:24): však jo :) já nechci diktovat světu svou vizi o crpg pojetí. Kdyby PoE mělo tak řekněmě 30-35 hodin, tak bych to sem vůbec neházel. Ale 80 hodin (a to nejsem ještě u konce!) je už dost na dle mého až moc repetivní šablonu (boj, pokec, boj ,pokec). Můj ideál je prostě jinde, svět mě převálcoval :)

@Jab (19.10.2020 16:25): Dával jsem příklad s DS2, tam to já osobně beru za naprosto skvělé fičůry a opravdu se nejedná o to, aby se použil správný klíč. Kvůli takové hovadině bych tohle skutečně nesepisoval :)
Taky mi přijde, že pokud by se tohle dávalo za příklad, jak ty oldschool hry byly složité, tak je to dosti střelba do vlastního kolene. Ale nechci nic podsouvat. Třeba se mi to jen zdá.
@Richmond (19.10.2020 14:19): Mně se popravdě PoE příliš nelíbilo, takže jsem to málem nedohrála, neb jsem to de facto pár hodin před koncem odložila... ale problém nebyla herní náplň, nýbrž setting, který mě jaksi nezaujal.
No, takové použití předmětů bych asi nedocenila, nejsem typ, co by se vyžíval v micromanagementu (nebo jak to nazvat). Obecně inventář, který mě nutí v něm trávit příliš mnoho času a něco hledat je pro mě mínus.
Ale myslím, že jsme se shodli, že her, na nichž se my dva shodneme, moc nebude. :)

@CeBrk (19.10.2020 16:14): +1
@Ringo (19.10.2020 15:57): Když už mám dotyčný klíč v inventáři, logicky jsem ho našel a vím, kde ho použít. Simulátor vytahování klíče z kapsy a batohu a jeho strkání do spár mezi cihlami, ucha společníků a popřípadě i zámků mnozí hráči za součást zábavy nepovažují :-)
@Sadako (19.10.2020 13:51): Jelikož jsou Pilíře izo, tak jsem je záměrně nesrovnával s žádnými dungeony, jelikož by to nebylo fér. A proto jsem použil Dark Sun 2 (anžto si druhý díl pamatuju mnohem víc než jedničku). A ano, je potřeba tam jít do inventáře, fokusovat předmět, a dát použít na spešl místo ve hře. Já s tím problém nemám :) Zrovna v tom DS2 pak jsou ještě další interakce s předměty, které třeba ani nejsou v inventáři (quest v dolech s umíráním horníků např.) anebo dokonce i během souboje (to mi přišlo úplně geniální), což jsem snad nikde jinde neviděl. Ale chápu, že evoluce, soustředění se na HRANÍ a tak podobně, jen mi prostě přijde, že v této hře, kde trávím skoro 80 hodin, jsem tak trochu degradovanej (přeháním pravda) na vození party sem a tam a jen ty souboje dávají trochu člověku zabrat. Neboli, opět NELZE tuto hru nedohrát. Tam prostě není žádné těžší místo (jen ty souboje a asi jen na vyšší obtížnosti). Mně to prostě přijde škoda. Přitom ty gamebookové prvky jsou super, hodně mi to připomnělo ROA, grafika za mě OK (postavy inventáři sice srandovní, ale to je marginalita). Systém dialogů taky good.
Plus, a co si budeme povídat, většina hráčů by to brala za zbytečnou otravu. Mě btw nevyjímaje.
@AlieN (19.10.2020 12:25): Proč nejít z extrému do extrému že ? :) Ono by to asi zrovna v případě PoE moc nepomohlo, protože snad 99,9% předmětů pro tyhle účely se nachází ve stejné lokaci ideálně poblíž místa použití. Já si spíš beru inspiraci např. v Dark Sun 2.
@Sadako (19.10.2020 10:56): Např. proč dělá hra všechno za mě? K otevření dveří je potřeba nějaký předmět. Jakmile ho máš v inventáři, hra ho použije automaticky sama. Nějaká kombinace předmětů (nemyslím teď craftění, vyrábění lektvarů)?
@Richmond (19.10.2020 08:08): Tak konečne sa môžem porovnať s tvojim mozgom) Kedže tie stariny už nedávam, PoE si nastavím na max obtiažnosť s modom expert a keď budem ako ty len tak behať hore dole a zívať nudou tak budem vedieť, že som dobrý ako Richmond )
Uf ten x podlažní dungeon je fakt "nekonečnej" :) Ale teď upřímně, nehrát to na max obtížnost s expert módem, tak bych asi měl problém to dohrát. Souboje jsou alespoň někdy výzva, ale jinak není moc co řešit a vlastně opět jen běhám od jednoho miniquestíku ke druhému, vše jde plnit s naprosto minimem duševního vkladu. Pravda, jak je zřejmě u moderních her zvykem, musí se hráč vždy rozhodovat mezi 2 zly :) Přitom autoři se myslím jinak snažili, ale ten příšernej souboják, absolutní rezignace na nějakém složitějším řešení nějakého puzzlu, to PRO MĚ hru zabíjí. Mám už 78 hodin, takže ano, dohraju to a ne nedám tomu 30%, ale přijde mi to fakt nevyužitej potenciál. Proč nejde do takového typu her vnést nějakej prvk práce s předměty?? Vyžadovat od hráče něcé víc?
Navíc některé ty otravné prkvy jsou fakt otravné :)
@AlieN (20.09.2020 19:53): jj, ti nepřátelé jsou v porovnání s questy menší problém, více mi u nich vadil ten ukrutně nesmyslný level scaling, kdy stejnou strategií jednou nepřítele porazíš a jindy ne, protože na to nemáš dost vysoký level.
@Phoenix (20.09.2020 19:27): S menším množstvím xp za slabé nepřátele tam nemám problém, ale to snižování xp za questy je ve W3 strašně debilní - nutí to hráče dokončovat questy v určitém pořadí aby z nich něco měl, a to je v tak open world hře hrozná blbost. Tohle jsem většinou upravoval mody.
@Isair (20.09.2020 17:04): V hodne jrpg mas moznost ty souboje snizit nebo vypnout uplne pres item,abilitu,options. Ale obvykle se k tomu dostanes az pozdeji. A naopak tam jsou stejne moznosti jak ty souboje jeste vic zvysit. U her kde jsou nepratele videt to funguje tak ze na tebe treba neutoci nebo od tebe utikaji, kdyz mas neco co tu mechaniku obsahuje.
FF9 bohuzel treba tuhle moznost nema.
@Charllize (20.09.2020 16:38): Já bych byl pro v JRPG třebas jednoduše o nějaký setup (nastavení intenzity random střetů) či nějaký item, který minimálně snižuje random setkání, ono sice některé díly Final Fantasy ho údajně mají, ale asi jsem nic takového nikdy nenašel. Pokud tímhle směrem nyní JRPG jdou, tím lépe.

Je jasný, že pro completionisty by to mohl být problém, anžto by neměly postavy dostatečně natrénované na nějaké super bosse, ale tak to už je holt každému podle chuti... jak říkáš, někdo chce trávit čas grindem a někdo ne. Nicméně ty hry nabízejí více než jen onen grind, pročež je škoda, aby jím ostatním hráčům (kteří ten grind tolik nemusí) zbytečně znechucovali hraní.

Já jsem na tom tak někde na pomezí a trochu v rozporu, grind na jednu stranu vůbec nemusím, ale na druhou stranu třebas ve Final Fantasy 8 mě strašně bavilo trénovat postavy, abych pak porazil Omega Weapon:). Ale třebas ve FF 7 už byli ti super bossové natolik přestřelení, že s vidinou trávit desítky hodin grindem, jsem se na to fakt už vykašlal. FF 6 měl třebas docela fajn post game obsah (alespoň v té remasterované verzi, který byl tuším přidán z gameboy verze), takže tam se grind taky nakonec celkem zužitkoval a taktéž se nejednalo o nic extrémně přemrštěného, jako v případě FF 7.
Ve Final Fantasy sérii mě však spíše bavilo hledat oblasti s opravdu silnými random nepřáteli, které mnohdy nejsou povinné, ale často ty souboje konečně za něco stojí a zisk zkušeností je samozřejmě mnohonásobně vyšší (v FF 6 je dobrý příklad třebas ten Brontosaurus, T-Rex apod., kteří se vyskytovali tuším jen na nějakém ostrůvku někde mimo).
A ještě více než samotné souboje a grind, mě bavilo objevování nových druhů (což třebas v remasteru FF 6 opět o to spíše podpořil bestiář, který se dopisoval po střetu s novým druhem), často se stávalo, že i po několika hodinách jsem narazil na nový druh nepřítele a vlastně to působilo trochu jako Pokémoni, kde místo toho abych je chytal, jsem je zabíjel:) (vlastně jsem se stal takovým lovcem), nicméně jsem vždy měl větší radost z objevování nových druhů nepřátel, než z jejich opětovné eliminace... to je asi něco, co ten grind třebas ve Final Fantasy sérii trochu alespoň oživuje či dělá snesitelnějším.
@Isair (20.09.2020 16:33): Legend of Heroes jsou super, jen to je skutecne velmi obsahla serie s navaznosti snad vsech dilu, je to trosku obří ukol :)



@AlieN (20.09.2020 16:34): V jrpg casto ten grind ma duvody a prinasi vysledky. Je to jen o tom ze to nekoho nebavi a vybral si spatny zanr nebo ze ho to bavi. V poslednich letech japonci ten grind dost eliminuji a delaji to tak ze tam je pro ty co o nej stoji a ti co nechteji si muzou jet story mode kde je duraz na grind nulovy.

A pravdu mam, v pillars II si se mnou skupinka banditu vytrela rit ackoliv jsem jich predtim zabil uz 50, jen jich bylo vic a expy zadny. Ta mechanika je neuveritelne hloupa a nedomyslena.

Ve hrach od Bethesdy spolu s hracem leveluje minimum nepratel, hodne z nich ma staticky level, nekteri se zameni za silnejsi verzi (skeleton pozdeji skeleton warrior atd) . Pohadky o levelujicich krysach jsou velky trapas.
@Charllize (20.09.2020 16:03): No mě auta nezajímají prakticky vůbec, takže přechod na elektro bych označil za "hmm, asi fajn jako?". Takže vlastně přesně rozdíl mezi námi jako tady :))

Ale nemáš pravdu - když stejnou příšeru potkáš po x-té, tak už jsi nejen přišel na to jak s ní nejlíp bojovat (jako hráč, nejen jako postava), ale hlavně už pravděpodobně i pokročil o několik úrovní a už jsi mnohem silnější než když jsi ji potkal poprvé. Tady se totiž bavíme o hrách které mají levely monster statické, neškálují je magicky je jako ty nesmyslné mechaniky od Bethesdy.

@Charllize (20.09.2020 16:24): Zbytečně hysterické přehánění, o rpg bez soubojů tu nikdo nemluvil a ani o soubojích úplně bez xpů. Jde jen o co největší eliminování nesmyslného grindu, kterým se právě jrpg dost vyznačují. V Pillarsech těch vatových generických soubojů co si pamatuji moc není, i míň než v BG.
@Charllize (20.09.2020 16:24): Wtf? To si asi neseš nějaká traumata z diskuzí úplně s někým jiným, já tímhle směrem rozhodně nemířil, to tě mohu uklidnit :).

JRPG beru takové jaké jsou, jakkoliv s některými jejich mechanikami nemusím souhlasit, je to zkrátka dost specifický subžánr, který si právě pro jeho specifičnost rád čas od času zahraji, jakkoliv z něj třebas neskákám radostí úplně do stropu (byť i takové kousky se najdou), to je celé :).

Dokonce jsem v tomhle případě ale ty random souboje nezmiňoval ani jako výtku, ale spíše jako herní feature, že prostě tam jsou, aby se hráč natrénoval, nikoliv jako překážka... neříkám, že jsem toho zastáncem, ale prostě jsem popisoval nějaký postřeh z vlastní zkušenosti z několika mála JRPG co jsem hrál (jasně že to asi neplatí pro celý žánr), bez toho aniž bych to soudil.
@Charllize (20.09.2020 16:15): Já to nepopírám, hovořím z vlastní zkušenosti a těch několika JRPG, co jsem hrál (většina od Square Enixu), které měly random souboje zpravidla vyloženě vatové a k ničemu jinému, než k zisku zkušeností a tréninku na obtížnější (pevně dané souboje, většinou (sub)boss fighty) nesloužily.
Nevztahuji to na celý JRPG žánr, ale asi to v něm nebude neobvyklý jev :) (můžu za sebe jmenovat Final Fantasy 6-9 či třebas Chrono Trigger).
@Phoenix (20.09.2020 16:12): "Poukazuješ na level strop, což ve hře s omezeným množstvím nepřátel moc nechápu, ale to je předpokládám přesně důvodem, proč na to poukazuješ :-)"

Přesně tak :), nadto je poměrně nízký a i s oběma DLC jej dosáhneš dejme tomu o kapitolu-dvě dříve, než dosáhneš konce hry.

Souhlasím, že tohle by byla ta lepší varianta, ale zase to v Pillars není tak tragické, jak říkám, typy nepřátel se obměňují, vždycky se po nějaké chvíli objeví nějaký, ze kterého ty zkušenosti opět kápnou :) a osobně jsem absenci expů za souboje ani příliš nevnímal, o to spíše, že se dostávají zkušenosti za všechno možné (již zmiňované objevení lokace třebas).
@Isair (20.09.2020 16:04): Já to chápu tak, že v Pillars po určité době zkušenosti za boje nedostaneš vůbec. Byl bych raději, kdyby to bylo tak, že dostaneš alespoň něco málo (jako fungovala devalvace zkušeností řekněme v trilogii Arkania), než když nedostaneš nic. Nějakým způsobem to pravda asi řeší nepřítomnost respawnu, takže předpokládám, že dostaneš nějaké EXP za většinu bojů. Sám mám v Pillars nahráno asi půl hodiny, takže uvidím pak z vlastní zkušenosti.

Poukazuješ na level strop, což ve hře s omezeným množstvím nepřátel moc nechápu, ale to je předpokládám přesně důvodem, proč na to poukazuješ :-)