Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Widl (08.10.2023 23:15): Tiež si myslím, že pokiaľ niekto nemá záujem, je úplne v pohode možnosť to veľmi rýchlo useknúť hneď na začiatku... a v princípe okrem týchto momentov sú podľa mňa postavy veľmi dobre vyprofilované. Plus, pokiaľ niekto nemá sám v sebe zmätok, s kým chce vzťah začať... ale má to radšej rozhádzané na všetky strany a potom si zvolí... v princípe môže takisto. Vlastne je to aj pre tých čo chcú hetero vzťah, čo chcú homo vzťah, čo chcú otvorený vzťah... ale chápem, že to nie každému musí nevyhnutne sedieť. V tomto napríklad BG 2 bola viac spracovaná pre hetero vzťahy (hovorím teda o originálnej edícii, nie enhanced). Mne ale v princípe to všetko nevadí, pretože som sa zameral na svoju lásku Shadowheart... a to mi úplne stačí. Aj keď som mal moment, že by som si možno doprial vzťah s Karlach. :D
@Widl (08.10.2023 22:06): Tak je to taky možnost. A semo tamo proč ne. Ať jedno dvě NPC ve hře tu "fluidní sexualitu" má. Ale takhle, když je v možnostech každý, to zase působí trochu cirkusově. Přece jen je to součástí nějaké celkové identity. Jakkoliv beru, že to opravdu mají někteří více proměnlivé.

Souhlasil bych tak s předřečníky, že tady dostává hráč vše, co si zamane. Až pak chybí více propracovaný charakter společníkům a vlastně i hře samotné. Aby se bylo v tomhle čeho chytit, tak ty základy musí být pevně vymezené. A teprve v tak vymezeném hřišti se děje hra.

Těžko ale zpochybnit, že to mnoha hráčům i tak vyhovuje. Tři komentáře tu zmiňují podobnost s Dragon Age (tipuji i tím "randěním" v kempu). Sám jsem už tu zmínku slyšel doma. Jinde jsem četl, že to "randění" a customizace charakterů připomíná "Sims" (článek s tím jsem postoval někdy dříve). Jinak řečeno... Místo těch pevných hranic BG 3 dává nepřeberně možností. I přes tu temnější druhou kapitolu bych tak řekl, že BG 3 je velmi velmi hravá hra. Pro mě se tím střílí do kolene stran atmosféry a celkové uvěřitelnosti. Beru ale, že jiní si v tom naopak dosyta "vyhrají".
U mě to bylo naštěstí v pohodě. Stačilo jim říct, že nemám zájem a byl klid. Ta bisexualita je vlastně fajn, protože si můžu zahrát na romanci přesně s tou postavou se kterou chci protože mě baví jako charakter. Díky za to Karlach, mám rád holky s trochou toho ohně v těle :D
Si dokážu představit ten scénáristův pot kapající na papír, aby náhodou někoho nevyctimizoval. :D

@AlieN (08.10.2023 14:04): Mě spíš fascinuje ta Tulareanusova potřeba mi tu dělat internetovýho psychologa na mé citové rozpoložení u ironického příspěvku. :D
@AlieN (08.10.2023 16:43): Ok beriem, že to možno z mojej strany nebol najlepší príklad, ale nemyslel som sexuálnu orientáciu. Myslel som, že postava je nejaká, ale ty vlastne svojimi voľbami definuješ, aká bude naďalej, hlavne v tých KOTORoch veľmi jasno (primárne asi v dvojke), si vedel silno ovplyvňovať konanie postáv. Baldur's Gate 3 dosť silno narába s tým, ako pristupujú postavy k parazitom, čiastkovým aj celkovým pointám hlavného príbehu alebo aj toho vlastného. Tie isté postavy podľa tvojich interakcii chcú využívať možnosti parazitov čo najviac alebo naopak za žiadnu cenu. Takisto ako sa postavia k vlastnému osudu, pretože, čo by možno mohlo byť relatívne vyčítateľné spoločníkom je, že tých 6, ktorí sa dajú použiť aj do origin story sú v pozícii obete voči nejakej konkrétnej inej postave, organizácii, doktríne alebo ich kombinácii. Ale vo výsledku vedia zaujať rôzne stanoviská a to, akú majú sexuálnu orientáciu, na to nemá žiaden vplyv. A čo sa mi extra páči je, že vlastne ak má hráč pozitívny vplyv a vzťah s postavami, tak v rozhodujúcich momentoch ich nepotrebuje presviedčať alebo najlepšia možnosť je tá, kde je ticho a nechá konanie na tých postavách, lebo to ukazuje určitý prejav dôvery a teda vzťah voči tým postavám, než nejaké rozdávanie príkazov alebo presviedčanie ako u služobníkov. Týmto spôsobom mi to príde určite dospelejšie než tie hry pred 20 rokmi.
@AlieN (08.10.2023 16:43): Ano, a nadto mi přijde, že srovnání s Kotorem silně nefunguje i proto, že pád k temné straně síly je vyloženě bytostnou součástí a tématem toho universa, nikoliv "make your own adventure" princip sám o sobě. Každopádně jak jsi ještě předtím zmínil ten content pro teenagery, tak mám pocit, že ses docela trefil a je to do značné míry (a samozřejmě nejenom, musím tady dodat) cílovka, když se WotC snaží tímto titulem oslovit k RPG i mladší generace. V tom pak vidím i důvod určité typologie družiníků, jež může být někomu trochu proti srsti.
@MikeKing (08.10.2023 16:27): Mluvím o tom samozřejmě jen v kontextu diskuze o jejich sexualitě, neměl jsem za nutné to cíleně upřesňovat. Jinak bych jim nějaké kvality a rozdílnost neupíral.

@Tulareanus (08.10.2023 16:10): Srovnání s Kotorem a light side/dark side mi přijde hodně nesmyslné, tady žádná tvárnost není, tady je jen indiference. Prostě tenhle aspekt osobnosti vůbec nemají.
Aby ten příměr fungoval tak by tu nějaká postava musela být na začátku speficiky gay, a pak se nějakými volbami hráče stát hetero... což by mohlo být vlastně docela zajímavé, ale taky nemálo bizarní.
@MikeKing (08.10.2023 16:27): Já myslím, že nikdo ani netvrdí, že je to ten hlavní důvod, proč postavy nemají kvalitu, pouze jeden z aspektů, kdy ta schematičnost a fluidnost neprospívá kvalitě charakterů. Tuším, že to byla ze strany AlieNa hyperbola, protože je snad evidentní, že nějakou osobnost ty charaktery mají a odlišují se, jakkoli se tady vždy rádo chytá za slovíčko a vytváří slamění panáci (jako prý nějaký hejt jsem tu zaslechl, haha).
@AlieN (08.10.2023 14:04): Já úplně souhlasím s tím, že je trochu na hlavu, že jsou ty postavy "player sexual", vadilo mi to i v novějších Bioware hrách, ale zase tvrdit že díky tomu nemají žádnou vlastní osobnost je asi jako tvrdit, že lidi co jsou vegetariáni nemají žádnou osobnost. Trochu mi to připadá jako "old man yelling at cloud." :-)
@AlieN (08.10.2023 14:04): Oni tú osobnosť majú, len v niektorých ohladoch je tvárna, tak ako bola tvárna aj v iných hrách s družinou napr. v KOTORoch obligátne tvárna medzi light side a dark side. V podstate je to čiastočne ako "choose your adventure", ale dotýka sa to aj companionov. A že to tak v reálnom živote nefunguje? To je predsa pointa prečo hráme hry s mágou, elfami, trpaslíkmi, drakmi a mozgami na nožičkách. To, že na začiatku bol záujem companionov o hráčovu postavu nepopieram. Trochu tomu pomohli aj tie patche a znižovanie approvalu a zvyšovanie thresholdu approvalu pre záujem. Ale paradoxne ten úvod so záujmom postáv extrémne klame telom, lebo aj keď nejakej postave hráč na to kývne, všetci sa potom zaoberajú viac hlavným príbehom alebo svojim vedľajším companion príbehom než kecaním o balení alebo sexe. Preto také uštipačné poznámky sú v podstate len snahou o hejt, len aby sa mohlo hejtovať, hoci to o hre nič nevypovedá.
@Vivaldi (08.10.2023 14:23): No právě tenhle typ her mi v tomhle kontextu BG3 připomíná :)

@Adieu (08.10.2023 14:32): To je právě ono, pořád se mluví o "adult content", ale na tomhle není adult vůbec nic, to je content cílený přesně na ty teenagery. Nic proti sexu ve hrách, miluji spojování vysokého s nízkým, jen houšť, ale proboha ať se to nedělá takhle primitivně. A podle křečovitých šablon.
Ale tak budu doufat že to opravdu bylo nějak zabugované, a až se k té hře vrátím tak se ty postavy budou chovat aspoň trochu smysluplněji... a že to do-opraví mody.
@M.a.t.t. (08.10.2023 14:29): Ok, máš recht s tím fórem, nějak mě minul. :-)

Do nějakého obecného porovnání "vyspělosti" her se pouštět smysl fakt nemá. Ale BG3 ten adult content hodně akcentuje a přitom má značně infantilní rozměr.

@Vivaldi (08.10.2023 14:32): Jasné, sorry, mně to nedocvaklo, protože mi BG3 přijde na tom ohledně vyspělosti tématu podobně jako ten Lust Academy, akorát bez péčka. :D
@Adieu (08.10.2023 14:26): To mal byť zjavne pokus o vtip, nemusí byť všade smilík, aby to bolo jasné :))

Inak to, že v minulosti bolo viac dospelých hier ako v dnešnej dobe (mimo mainstreamu) by som sa skutočne hádal, no to by bolo na dlho.
@Tulareanus (08.10.2023 11:59): Je snadné se Longinovi vysmát, ale ty opravdu vnímáš to, že npc v BG3 nemají nějakou vlastní osobnost, jako výhodu?

Je to jen další věc která sráží interakce mezi postavami v BG3 do ranku "zábavná blbina pro teenagery". Ono je dost smutné když dvacet let staré hry, které jsme opravdu hráli jako teenageři, působí vedle těch dnešních mnohem dospěleji.
@Hitsuran (08.10.2023 09:56): v posledných dvoch patchoch to dosť upravili. Gale sa napr u mňa chová ako kamoš.

@Longin (07.10.2023 19:32): a napriek tomu precitlivelo reagujú takmer výhradne ľudia, ktorí s tým majú problém. Zaujímavé.

@Hitsuran (07.10.2023 10:27): V čom? Až na to, že napr elf a half-elf nemôže byť charmed alevo uspaný sú to skôr len kozmetické veci v porovnaní so staršími edíciami D&D, kde bolo viac nevýhod ako výhod a blokované classy pre určité rasy. Takže je to skôr taký fiktívny problém.
@Adieu (07.10.2023 18:42): Horší snad je jenom to, že nikdo z nich nezná pojem přátelství a všichni tě chtěj ošukat. Postavy a jejich dynamika sou celkově mizérie. BG 2 byla v tomhle ohledu mnohem lepší.
@pipboy (08.10.2023 06:52): A ja ho dal na prvni pokus... Zachranil jsi Hope? Ja s ni lecil celou skupinu v kazdem jejim tahu. Bezne leceni ve hre vubec nevyuzivam, tedy magicke leceni, jen lektvary, ale ten souboj s Rafaelem se bez leceni fakt dat neda. Je to asi jediny souboj v cele hre, kde to na balanced obtiznost bez leceni opravdu nejde, ten jeho dmg je proste prilis vysoky. Mozna jsem mel take stesti, ze tu druhou svou fazi zacal pomerne pozde, jen jednou v ni zautocil nez jsem ho sundal. Kdyby ji zacal driv, tak jsem v riti. :D
Uf, stálo mě to hodně save scummingu, ale Rafael už není. Tak nějak mě mrzí, že to, co měl bejt v zásadě heist, nakonec nešlo vyřešit jinak, než násilím >_>
@Longin (07.10.2023 18:37): Myslím, že jsou všichni zcela bisexuální, aby žádný hráč nemusel být odmítnut (tak jako v reálném životě, lol) a mohl si ušít dobrodružství dle svého gusta.
https://baldursgate3.wiki.fextralife.com/Great+Weapon+Master

Tohle mi vlastně přijde drsné. Efektivně mi to dá už teď jednou za long rest pět útoků za kolo. Obětuji asi jeden +2 attributes feat. S předměty a tadpole budou dva z útoků critical hit i s critical smitem. To bude až šílená damage u boss fightů. To většina nepřežije první kolo. Holt dobře naplánovaná postava. A to ani nemunchkinuji, že bych bral paladina půlorka nebo tieflinga. Teď mám paladina lvl 5/battlemastera lvl 3. Už budu levelovat jen paladina, ať ten smite hezky vytáhnu na případné lvl 3 kouzlo. Holt třetí feat z lvl 4 fightera nebude no. :(
Teda pokud bych měl něco označit za opravdovou mizérii tak je to balanc mezi rasama....lidi a dragonborn oproti ostatním rasám naprosto strádaj.
@vapiscz (komentář):  "Ve finále vám to dost omezuje výběr vlastní postavy, protože pokud vám stejně jako mně není sympatický jediný Rogue společník ve hře, tak vám nezbývá nic jiného, než za něj hrát sami. "

A nebo prostě stačí vzít kteréhokoliv jiného společníka a respecnout ho na Rogua. :-)
Mimochodem, celkem bez problémů můžeš hrát úplně bez Rogua, stačí mít v družině někoho s vysokou obratností.

@Jab (06.10.2023 23:23):  Pokud to rozhodnutí necháš na Shadowheart, tak to co zvolí tuším závisí na jejím approvalu u hráče, nevím zda někdo už přesně odhalil zda to souvisí pouze s tím nebo ještě s nečím jiným, každopádně klidně to může dopadnout i tak že Nightsong zabije.
@marwel (05.10.2023 21:43): Jojo. Tohle je holt stinná stránka toho TB soubojáku. Tohle a ta zdlouhavost při souboji s mobem o několik úrovní níže. Je ale fakt, že s více útoky za kolo tvých vlastních postav se to zlepší.
@Jab (05.10.2023 21:27): Tak to jsem udelal take, ale on dava vysoky dmg i unarmed. Tady slo vylozene o debilni hody kostkou. Dvakrat me critnul, ani jednou neminul a hazel temer max na dmg. To je holt dnd a proklata dvacetistenka. Nahoda tak hraje naprosto silene velkou roli. On mi celou skupinu nejen ze downul, on je vsechny zabil, vzdy je na zemi dodelal nez se posunul dal. :D Byla to sranda sledovat. Pri prvnim pruchodu hrou jsem ho dal s unavenou skupinou na druhy pokus a ani jsem neresil pozicovani pred bojem. Skoro jak ten Anders paladin v mem prvnim pruchodu. Hodil vysoko na iniciativu takze sel prvni, a diky critum a smite mi sundal tri postavy behem prvniho kola. To bylo jeste vtipnejsi.
@marwel (05.10.2023 21:08): Já jeho a ostatní skřety bombardoval z těch dřevěných trámů, co jsou nad nimi. Pak jsem ho na ně vylákal a zase ho z nich shodil dolů. Easy peasy lemon squeezy. :D
To jsem si to tak znovu zapl po delsi dobe a Ragzlin mi prakticky uplne sam rozmetal celou partu (lvl. 4) behem tri kol. :D Docela impresivni zalezitost. Ani jednou neminul. A zjistil jsem, ze Calm Emotions je nejspis bugle protoze mu nezabrani v rageovani i kdyz by melo.

No kazdopadne je cas se definitivne posunout dal, tak jsem to odinstaloval at me to nelaka znovu zapinat. :)
@Jab (05.10.2023 13:34):  No upřímně taky zatím trochu zápolím, zda se mi ta implementace origin postav spíše líbí nebo spíše ne. Na jednou stranu jim evidentně díky tomu byla věnována zvýšená péče a jsou tak poměrně komplexní, na druhou stranu to ale znamená, že pokud chceš mít jejich kompletní příběh, musíš si to zahrát znova z jejich pohledu.  

Pak je tu samozřejmě ještě druhá věc, že v určitých pasážích jsou origin charaktery brány jako hlavní postava, ač za ně hráč zrovna nehraje, naopak hráčova postava pak po tu dobu hraje druhé housle, což také není zrovna ideální...
@MikeKing (05.10.2023 13:27): Je to trochu matoucí. Tag už u ní mám Priestess of Selune. Ale u deity je stále Shar. Jinak jasné, že ještě bude dále, že ji čajzli od Selunitů. A rád i věřím, že to ještě není vše. Jen mě to překvapilo. Je tam ten hlas narátorky, který komentuje tebe a Nightsong. Ale ji ne a tak mi přišlo, že ta situace nemá nějakou gradaci. Přitom se bezpochyby jedná o zlom v jejím příběhu.
@Jab (05.10.2023 10:26): Ohledně Nightsong Kdyby to byl konec Shadowheart character archu tak souhlasím, tohle je ale v podstatě jen začátek, kde se může vydat na jednu ze 2 možných cest. Imho to její rozhodnutí zde ovlivňuje spíše její podvědomý/vzpomínky, které si myslela že nemá, ale někde hluboko tam stále jsou. Což ostatně částečně potvrdí její reakce, kdy ani ona nemůže uvěřit co udělal + Nightsong " Dont you find it curious that you would spurn your Dark Lady? Perhaps you feel the truth already."  

Také je dobré si uvědomit, že ve spoustě věcí jsou ty charactery unreliable narrator, ne vždy říkají to, co si skutečně myslí/dávají najevo, že v nich probíhá nějaký vnitřní konflikt a vyplave to napovrch až později.  
 

 Z tohoto důvodu začínám přemýšlet, že to někdy rozehraju za nějakou origin postavu (tedy jinou než Dark Urge), vidět co se skutečně prohání v hlavách těm postavám při určitých důležitých rozhodnutích je kolikrát dost zajímavé z toho co sem zatím viděl.
Včera jsem potkal Nightsong. A obecně ty přerody mi přijdou trochu ve zrychleném duchu. Shadowheart v dialozích o Shar jen lehce pochybovala. Kolikrát v ani na Selune vs./a Shar záležitosti nereagovala, ač by měla (viz Isobel). Že by ta její vzpomínka na les měla něco společného se Selune si vlastně nepřipouštěla. A tady vše nechám na ni a kopí letí během chvilky do propasti. Larian imho opravdu moc nezvládá ty přerody postav. Třebas v porovnání s KotOR 2. Romance mi btw taky zatím přišly dalece lepší ve dvojce. Tady je nějaký dojem intimity jen o fous lepší jak v prvním Mass Effectu.

Ale jinak druhá kapitola zatím lepší. Atmosférou i silnějším pocitem sepjetí s hlavním příběhem. Jaheira ale působí zatím jako trochu laciný fan service. Ale třeba se to zlepší. U Balthazara už jsem přímo koulel očima. Tam to vysvětlení, proč si to jméno zvolil, stálo úplně na vodě. 

Jinak ten prstýnek na critical hit, co jsem teď v tom chrámu dostal, už trochu trivializoval boss fighty. Jeden critical hit za long rest mám z jedné tadpole power, druhý teď s tímhle. K obému lze přidat smite... Se dvěma útoky za kolo (a action surge) jsou pak i bossfighty většinou rychle hotové (nadto s Trip Attack třeba přes Battle Mastera lvl 3). Lektvary léčení prakticky nepoužívám. Postavy potřebují long rest jednou za uherák... K tomuhle jsem se u minulého dílu dostal až na několikáté dohrání. Trojka mi tak (na střední obtížnost) přijde jednodušší. Dvojnásob mě pak mrzí, že souboje s mobem o tři levely níže nemohu přepnout do real time. Aby se to urychlilo.
Ok, když jsem to teď dohrál a trochu mi uležel v hlavě příběh, rád bych se vrátil k jisté věci, kterou jsem zde už sdílel po vydání announcement traileru. A to je Illithid Correspondence z BG2. Nečekám na to žádné odpovědi, ale někde se z toho vypsat musím, sorry. :D Možná mi některé detaily unikly, ale je možný, že ta illithidí základna pod chrámovou čtvrtí v Athkatle vznikla na příkaz Staršího mozku z BG3 (v té době asi ještě bez Crown of Karsus), který se tím připravoval na uskutečnění Grand Designu? Respektive je možné, že Illithiidi začali tajně s infikací obyvatelů Athkatly těmi svými pulci, aby při následné invazi mohli snadněji dobýt Faerun a znovuzrodit své impérium? V té korespondenci se píše: "The base is established, and the infiltration continues. The Hidden (Vím, že to je ten mozkožrout ve stokách) gathers followers, and soon we shall dominate the minds of the entire..." Plus při střetnutím s místním Alhoonem zvolá, že "armáda ještě není dokončena." Hrozně by mě zajímalo, zda z toho Lariani alespoň trochu vycházeli, když pro trojku tvořili příběh.

Vím, že to je docela long-shot, ale jelikož se k tomu illithidímu hnízdu neváže žádný quest, tak ta jeho přítomnost ve hře mě vždycky hlodala v hlavě, vyloženě jsem až nevěřil, že to s ničím pořádně nesouvisí. Stejně tak vím, že během sta let by asi spousta infikovaných obyvatel poumírala stářím, ale vzhledem k plánům, které má Elder Brain v BG3 plus i způsobům, s nimiž připravuje invazi, tak si stejně musím lámat hlavu nad tím, zda tam opravdu není nějaká spojitost.
Ok, to je vše, co jsem k tomu chtěl napsat, moving on. :D
@Hitsuran (01.10.2023 15:35): No však, ale to práveže dáva zmysel, že githyanki sú všeobecne rasistickí a militantní voč iným rasám a zvyčajne sa nepohybujú len tak po povrchu Faerunu. Tieflingovia sú utečenci, ktorí sa boja. Aby si to zvládol bez porušenia paladinského sľubu vôbec nemusíš klamať alebo ju zabíjať, ale prevziať tam autoritu.

Vurhorov spoiler som si zatiaľ nerozklikával, lebo som v treťom akte a zatiaľ sa budem snažiť vyhýbať spoilerom. Každopádne Larian sa vyjadril, že wizards of the coasts im dosť zasahovali do príbehu a čo hra musí obsahovať. Ak by tam bolo niečo negatívne na úroveň príbehu, tak je dosť možné, že je to nimi, pretože ich druhý extrémne úspešný produkt Magic: The Gathering už cca od COVIDu a najlepších predajov začali tiež dosť kaziť vo svetle neskrývanej túžbe po zisku.

Každopádne za tým, že to nie je casual hra alebo rpg si stojím. Na to sú rôzne open world assassinovky a hry podobného typu, hoci aj to len z pohľadu RPG. Z pohľadu hrania čokoľvek, kde hráč trávi desiatky ak nie stovky hodín už nie je casual, lebo je to výrazný ak nie hlavný koníček tých hráčov. A hlavne, akákoľvek hra postavená na D&D pravidlách (nie svete) už len tým, nemôže byť casual.