Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Zero (15.01.2024 17:54): Ešte mi napadlo, že či si napr. niektoré tie príbehové veci vopred nevyspoiloval, lebo ja som napr. strašne rád, že som tú hru začal hrať asi týždeň po finálnom vydaní, lebo teraz je na každom kroku internetu, ktorý sa i len letmo dotýka hier masívny spoiler za spoilerom. A to by mi príbehovo zážitok pokazilo už len tým, že by som vedel, čo asi očakávať.

No a potom je druhá otázka, či ťa už tento družinový cRPG žáner trošku neunavil, nevyčerpal a preto už nie je to nadšenie. Ja napríklad za seba môžem povedať, že z Pillars of Eternity som sa extrémne tešil a užíval si ho asi aj preto, že bola taká extrémna časová medzera medzi starými infinity engine hrami a podobne a týmto. Ale potom bola Pillars 2, Tyranny, Torment, Pathfinder: Kingmaker atď... a hoci na jednej strane som bol strašne rád, že sa tento subžáner vrátil a pokračuje, tak v mnohom vlastne nejaký väčší krok vôbec neurobil a časom som si medzi nimi radšej dával väčšie pauzy, lebo inak by ma to už nebavilo. Original Sin 2 som ešte stále nehral (ani prvý Original Sin), ale zahrať niekedy určite chcem, takže v tomto smere to neviem veľmi posúdiť. No z môjho pohľadu až práve ten Baldur's Gate 3 je nejaký posun oproti 20 rokov starým hrám, než to, čo priniesli vyššie spomínané hry, hoci ma bavili.

Ad nezávislý prieskum, viem čo myslíš a ja napr. nemám na RPGčkach rád, keď to hra od začiatku alebo veľmi skoro hrotí do nejakej epickosti a záchrany sveta a podobne veľmi skoro (najradšej by som bol, keby to skipla úplne, tak ako to napr. skipol Planescape: Torment) a ty si nemáš ako užiť nezávislé príbehy, resp. ak tam aj sú, pôsobia nepatrične. V tomto mi to v tom BG 3 práve z hľadiska tej ludonaratívnej disonancie, ktorá by inak nastala, nevadilo. Dialógy sú bohaté, postáv je veľa, deje sa toho pomerne dosť, tak som nemal pocit, že by som bol ochudobnený o nejaké vyhýbky a tak. Ono hlavne v tej tretej kapitole je pomerne dosť vedľajších questov, len majú nejakú logickú náväznosť na hlavný príbeh alebo potreba questu vznikla práve ako dôsledok počínania niekoho v hlavnom príbehu. To mi príde fér.
Popravdě nevím, mně se Divinity: Original Sin 2 zas tak nelíbilo, ke konci hry jsem se už musel nutit. :-D

Hlavně mi vadil ten koncept "na každém dalším levelu si musíš koupit vybavení daného levelu, které zázračně mají všichni obchodníci náhle k prodeji, jinak se budeš zbytečně střílet do nohy". Člověk pak nemá pocit progresu, protože prostě přijdou silnější nepřátelé, silnější vybavení, a hraje se to plus mínus stejně. Díkybohu tohle v BG3 není.

Pak je tam ta provázanost všeho s hlavním dějem, což někomu sedne, někomu ne. Mně to přijde, že dohromady je to vlastně jednoduchá skládačka, která v různých fázích nabízí různé způsoby, který dílek a jak tam zasadit, ale výsledek je tak nějak pořád stejný. Tohle v BG3 podle mě je.

Co se hráčům asi líbilo mohlo být různé experimentování v boji, které pro mě bylo ze začátku celkem sranda, a zaměření na osobní příběh protagonistů. Ale nevím, já si takhle po roce už ten příběh – protagonistů, ani hlavní – ani nijak zvlášť nevybavím, moc mě to nezaujalo.

Jinak určitě jsou důvody, proč Pillars a nový Torment neměly zas tak skvělé ohlasy, ale sám pořádně nevím jaké konkrétní. Prostě to nějak nevyšlo tak, jak mohlo. Přitom třeba u Pentimentu Obsidian ukázali, že i dnes umí fakt skvělé hry.
@Zero (15.01.2024 17:54): O vývoj BG3 prosili WotC kromě Larianu také Obsidian a inXile, kteří by určitě dodali Unity hru mnohem podobnější původním hrám. Ale ani Pillars of Eternity ani "sequel" Tormentu neměli tak dobré ohlasy, aby jim to odklepli. Až Divinity: Original Sin II prorazil, měl jak vynikající hodnocení na metacriticu (90+), tak se dostal i do povědomí části mainstreamových hráčů. Tudíž bych řekla, že napodobit D:OS bylo jaksi v zadání. Můžeme to jako hráči starých RPGček nést nedobře, ale je to důvod proč BG3 vůbec mohlo vzniknout, a hlavně s takovým budgetem...

Takže se spíše ptejme, proč se všem tak líbilo Divinity: Original Sin II?
@Tulareanus (15.01.2024 12:11): Něco mezi. Podle toho, jak mě daná pasáž chytne ji buď zkoumám do hloubky, nebo prostě nějak vyřeším a jdu dál. Obecně se ale snažím spíše procházet všechna zákoutí.

Zrovna zbraně na dálku používám, a moje postava je assassin, takže je to v případě kuší ještě omezeno na lehké. Připadá mi, že co se damage týče, zbraně jsou velmi jednotvárné, a mění se hlavě další bonusy, které ty zbraně přidávají. Já bych teda radši konečně luk či kuši +2, protože použití kouzel nebo speciálních schopností, které ty další zbraně přidávají, je velmi situační.

Super, že zmiňuješ ludonarativní disonanci, to je hledisko, ze kterého jsem na to nepohlížel. A je pravda, že hry od Larianu mají skutečně všechno propojené se vším. Na druhou stranu, ve hře, která nese jméno Baldur's Gate, mi dost chybí i prozkoumávání zcela nesouvisejících vedlejších questů, celých volitelných map a podobně.

Jinak já jsem hrál Pathfindery i Pillarsy a tyhlety moderní variace na Baldur's Gate, a u všeho mám pocit onoho lehkého nadprůměru. Je to fajn, ale tak nějak mě to nechytlo jako ve své době Planescape Torment, a po přistoupení na naivní high fantasy atmosféru i původní Baldury. Nevím, nakolik je to problém těch her, a nakolik proměnou mého hráčského vkusu.
@Zero (15.01.2024 02:20): A hráš to takým tým snoričským spôsobom, že každé zákutie, každý quest alebo len "čo ti cvrnkne" do nosa? Pretože jediný typ zbrane, kde som počas hry vnímal, že ich nie je až tak veľa dobrých, mi prišli luky, dva veľmi dobré raritné síce boli v prvej kapitole, ale nejaký upgrade prišiel až v tretej s jedným legendárnym. Ostatných zbraní a vybavenia som už niekedy v Underdarku v prvej kapitole mal už celkom dosť. Ale zas treba brať aj do úvahy aj to, že práve ten legendárny cep alebo adamantinové "výrobky" patria k tomu najlepšiemu do konca hry. Ono mi to dáva aj logický zmysel, že ak niečo síce nájdem v prvom akte, ale je to legendárna relikvia, tak by to nejaká zbraň +1/+2 z neskoršej kapitoly nemala degradovať, lebo v rámci sveta to nedáva potom moc zmysel. :D

A čo sa týka questov, mne sa napr. páčilo, že hra sa v mnohých ohľadoch (úspešne) snažila v druhom a treťom akte vyhnúť tej klasickej RPG ludonaratívnej disonancii ala Mass Effect, kde síce hrozí zánik inteligentného života v galaxii, ale Sheppard má čas si skočiť na diskotéku alebo nepodstatné questy. Prišlo mi fajn, že questy v 2. a 3. kapitole vrátane vedľajších súvisia buď s naberaním informácii alebo spojencov v rámci hlavného príbehu alebo sa dotýkajú spoločníkov, prípadne sú následkami našich minulých skutkov.

Ja inak nedávam vysoké hodnotenie preto, že by posledné roky neboli dobré RPGčka. Hral som z nich väčšinu. A taktiež nie preto, že by som voči hre nemal výhrady, sú tam nejaké bugy, ktoré som počas hrania mal a asi sú už väčšinou pofixované a mikromanažment inventára a postáv mi príde dosť zlý (v porovnaní s Pathfinder Kingmaker a Pillars of Eternity II), ale väčšinu hry som sa fakt bavil, či už atmosférou a prostredím, dialógmi, questami alebo aj bojmi. Ale aj reaktívnosťou postáv (nielen v parte), podľa toho, čo hráč povie, vykoná, ukradne, zabije, atď... A v bojoch sa mi páčilo, že veľa logických experimentov, ktoré minulé D&D a pathfinder adaptácie neumožňovali, tak BG 3 umožňuje. To mi prišlo zaujímavé samo o sebe, testovať možnosti.
Na město jsem dost zvědavý. Hlavně jestli to bude připomínat známé Baldur's Gate, nebo jestli bude působit úplně jinak.

Jinak co se týče celkových dojmů, vlastně už od začátku mě to překvapilo tím, jak moc je to Divinity. Čekal jsem, že to bude v něčem podobné, když to dělají Lariani, ale že ten svůj styl trochu změní, ať si to zachová ducha BG. Jenže ono to fakt vypadá a hraje se téměř totožně jako Divinity: Original Sin.
@Widl (15.01.2024 11:06): Kupoval jsem tam posledně nějakou plátovku a snad rukavice k ní. A překvapilo mě, že mi to vzalo asi 15 tisíc či kolik. Zmiňuji to páč peněz byl doteď nadbytek. Ale není to problém. Však to bylo v High Hedge v jedničce atp.
@Zero (15.01.2024 01:59): Mě zase nejvíc bavil třetí akt ve městě. Je tam spousta "sbíhání", kdy se protínaj a dořeší osudy nejen parťáků z družiny. Bavilo mě pozorovat osudy vedlejších postav při postupu celou hrou a rozuzlení jejich příběhu. Nepůsobí to pak jen jako odškrtávání položek v deníku.

Co se vybavení týče, tak s tím jsem neměl problém, spíš naopak. Legendární kousky jsou většinou někde ukryté, zapomenuté, atd. Jinak by je už přeci někdo určitě našel. Něco dá taky koupit za pořádný balík u obchodníků.
@Zero (15.01.2024 02:20): Tak zbraně v BG3 jsou spíš situační. Můžeš mít "obyč" +1 kuš a bude slabá proti kuši +0 se znásobenou výhodou střelby z výšky - když ji budeš strategicky využívat (příklad). Třeba u magických holí je to takto téměř výhradně. Přišlo mi naopak strašně osvěžující nehonit čísílka a procenta v době, kdy je na trhu samý looter shooter a hry s podobnými aspekty.
@Tulareanus (15.01.2024 02:11): Musím uznat, že jsem momentálně rozčarovaný, takže moje dojmy jsou tím hodně ovlivněné.

Ano, jak Disco Elysium, tak původní BG se dají zjednodušit, jak píšeš. Ale mají svoji atmosféru a způsob, jakým klidně zredukovatelný děj podávají. BG mě původně moc nebavilo, a až když jsem přijal ten naivní tolkienovský high fantasy styl, tak jsem si to užil. Disco Elysium je z většiny o psyché protagonisty, ne o jednoduché zápletce.

S tím equipmentem to není chyba na mojí straně – to, že mám celou dobu věci +1, a ze záporáka vypadne taky něco +1, to je v souladu s tím, co jsem psal. Tedy si nemusím vybírat. To, co mám, a to, co vypadne, je stejně nezajímavé, protože všechny zbraně dávají stejný damage, a mají spešl ability se stejnou "sílou".

Co se spoilerů týče, nepřišlo mi to nijak překvapivé. Jasně, máš pravdu, že jsou to podstatné informace, kterých není málo, ale z mé strany je tam zklamání, jakože "tohle, co jsem si celou dobu myslel a doufal, že nebude pravda, nakonec pravda je, a je to prezentované jako velké odhalení".

Přiznávám určitou herní zmlsanost, a výše zmíněné rozčarování, ale na druhou stranu vnímám nekritičnost velké části hodnotitelů. A nechápu to všeobecné nadšení stran obou D:OS, a nyní i BG3.
@Zero (15.01.2024 01:59): A v Disco Elysium riešiš celý čas len jednu vraždu a v Baldur's Gate 2 naháňaš jedného mága... takto zjednodušiť by sa dalo väčšina RPG, ktoré existujú, hoci pravda je komplexnejšia.

Toho deju je tam pomerne dosť, práveže som mal miestami pocit, že ten príbeh je až priveľmi rozvetvený a prekombinovaný a nie absentujúci.

Na konci prvého aktu vieš získať niekoľko extrémne silných predmetov adamantine forge a aj legendárnu zbraň v temple of Lathander. V priebehu druhého aktu je tiež niekoľko takýchto predmetov a minimálne ďalšie dva legendárne. Na jednej strane teda tvrdíš, že nezískaš zaujímavý equipment a na druhej strane zas, že z hlavného záporáka vypadla slabšia zbraň a teda v podstate menej zaujímavá, než to čo máš. Tak si vyber. :)

No a čo sa týka deja 2. aktu nesúhlasím. Nejdem teraz hodnotiť jeho kvalitu, ale je rozhodne vetvený a buduje tak postupne príbeh a atmosféru a to aj napriek tomu, že je z troch aktov najkratší. A že sa nič nové nedozvieš? To predsa vôbec nie je pravda. Veď sú po prvý raz predstavení traja vyvolení Dead Three a hráč sa dozvie, ako je na to naozaj s Absolute a taktiež, čo je Nightsong a pozadie vzniku Shadow-Cursed Lands. A to sú všetko celkom podstatné informácie a je toho dosť.

Netvrdím, že sa ti hra musí páčiť, vôbec nie, ale teraz si dal celkom kôpku faulov voči hre.
Dostal jsem se do třetího dějství. A hra mě fakt sere. Ano, už od začátku to není Baldur's Gate 3, ale spíše Divinity's Original Gate 3. Ale jsou tam prostě všechny neduhy Divinity. Larian evidentně neumí stvořit dobrý děj, a místo toho vytvoří pro relativně jednoduchý děj strašně komplexní mapu, ve které se dá dosáhnout cíle asi 150 různými způsoby, ale co z toho, když je to plusmínus vždy stejný cíl?

Četl jsem na internetu, že druhé dějství je prý oblíbené hráči. Proboha proč? Proběhnu shadowlands či jak se to jmenuje, a to je asi tak vše. Je to jako jeden quest, který by v běžném RPG zabral hodinu či dvě, ale tady je to roztahané na desítku hodin. Přičemž nezískám ani zajímavý equipment (hlavní postava má furt kuši +1, protože nic lepšího prostě není; a z padoucha druhého dějství vypadla zbraň slabší než to, co už mám), ani se nedozvím žádný zajímavý dějový zvrat, naopak to vše dává menší a menší smysl.

První dějství? Doslova jen konflikt mezi druidy, tieflingy a gobliny. Dalo by se to vyřešit za hodinu, ale z nějakého důvodu to trvalo hodin třeba deset. Hlavně že mě asi tři různé postavy zjebaly za to, že s nikým nespím. Wtf?! Hry od Larianu mě míjí, a asi míjet budou dále, a je velká škoda, že tohle nese jméno Baldur's Gate, protože to nemá nic moc společného s původním tolkienovským naivním high fantasy dobrodružstvím jako první dva díly.
@Starletka (12.01.2024 10:50): Super :)

@Paul (12.01.2024 15:56): Také doporučuji, díl The Gang Go To A Water Park mám osobně za nejlepší epizodu seriálu ze všech seriálů co existují :D Pokud to není teda CharDee MacDennis: The Game of Games. Nebo vlastně ještě ta, jak jedou do Jersey Shore. Nebo o tom novém korejském baru. Nebo já nevím už :) Prostě zkus, pokud tě to chytne, bude tě ještě mrzet, že jsou některé série tak krátké :)
Do konce roku to už asi nestihnu dohrát. Na druhou stranu teď, když to vypadá na Netlix adaptaci, to už ani není třeba.

Chichi.
@Ria Kon (16.12.2023 19:36):

What I wanted to say at the #gameawards (1/16)

Winning Game of the year is a great honor and I want to first thank everyone that voted for us and I want to congratulate all the other nominees. This has been an incredibly competitive year and you each would have deserved to win this award @CapcomUSA_ @remedygames @insomniacgames @NintendoAmerica (2/16)

@CapcomUSA_ @remedygames I want to thank @geoffkeighley and the people that organized the #gameawards for creating an award show so big that it gets mainstream attention. While 30 secs is a bit short , there's nothing like the game awards and it's an incredible achievement (3/16)

I wore armor at the #gameawards because BG3 is a game that couldn't exist without its our player community and I wanted to pay tribute to how important they've been for the development. You rock community BG3 (4/16)

Making a game like this only works if you have an incredible passionate and talented team and in that regard I am incredibly lucky with the @larianstudios – they are some of the finest and they did a truly amazing job (5/16)

Over 2000 people are listed in the credits and since I can't call out everyone, I want to focus on a group of people that don't always get the credit they deserve (6/16)

Team QA, team localisation, team customer support, team operations, team publishing, team play testers, and every other developer at Larian, BG3 wouldn't exist without you and you all deserve to be very proud of this (7/16)

I want to dedicate this award to the friends and family members we lost during development including Jim, our lead cinematic animator who passed away last month and personally to my father who passed away the week before we launched our early access campaign (8/16)

You don't get to make something like BG3 if you don't have the support from the people around you. Personally, I really want to thank 5 special people, a crazy dog and a one-eyed cat for sticking with me (9/16)

Big shout out also to our localization partners and @PitStopTweets who had to use every corner of their building to record and performance capture what was an insane number of lines (10/16)

To our actors – you did great. I hope our paths will cross again in the future and your agents will remain their usual reasonable selves :) (11/16)

I also want to thank @Wizards_DnD and specifically the DnD team for giving us carte blanche. I'm really sorry to hear so many of you were let go. It's a sad thing to realize that of the people who were in the original meeting room, there's almost nobody left. I hope you all end up well (12/16)

There are many more partners I want to thank. We asked much of you all, but you delivered and without your efforts, BG3 would not be what it is (13/16)

I want to end with a story of a conversation I had a long time ago with a publisher. He told me, luckily for them, games are driven by idealism. He meant it in an exploitative way but he was right (14/16)

Games are a unique art form, as important as books, music or movies. Many developers, myself included, make games because they love seeing others engage with their creations in a way only games can offer (15/16)

They don't care that much about the money made beyond it being the fuel they need to create new and better games. It's worth reminding everyone that fuel is but a means, not a goal. Whereto and how we journey are what matter and what we remember (16/16)

Thank you.

Also - BG3 is now out on @Xbox (17/16)
Nemá někdo odkaz na kompletní Vinckeho děkovnou řeč z Twitteru? S tím předplatným je to pošahaný a nemůžu se dostat na víc než jen poslední kousek :/
@SilentWolf (07.12.2023 23:41): Je to tedy OT wall of text, ale na cross Foglara s Lovecraftem napsal svého času Přebral na Okounu pěknou fanfikci:

 Stín nad Stínadly

Tuto zprávu píši já, Rudla Žeblahda, při plném vědomí, i když otřesen nedávnými zážitky, o nichž budiž více řečeno dále. Události, které jsem prožil, mi nedají klidně spát a brzy mne zřejmě doženou na práh samovraždy ze zoufalství nebo zemřu následkem nějaké „náhody“. Domnívám se ale, že na tomto světě existují nepředstavitelně strašné věci, o nichž není možno pomlčet, už proto, aby byly varovány generace příští. Už z toho důvodu, že oblast, ve které jsem se stal svědkem nevyslovitelných ohavností, má brzy podstoupit výraznou stavební přeměnu. Ano, Stínadla se budou bourat a jedinou útěchou mi je, že zřejmě již nebudu mezi živými až radlice bulldozerů odkryjí věci, jež měly zůstat skryty navěky.

Za místo vzniku naší nešťastné výpravy je možné považovat roh Šmejkalovy ohrady mezi Miskovickou a Katovickou ulicí, tradiční místo, kde se scházela mládež z širokého okolí ke svým kratochvílím. I já jsem zde se svým přítelem Artušem Jermáněm, poněkud zjemnělým hochem z umělecké rodiny, trávil řadu odpolední a četli jsme společně cestopisy a dobrodružné romány z daleké Arábie a polárních krajů. Nezřídka se stávalo, že jsme i my zatoužili vydat se na výpravu k tajemným modravým dálkám někde za městem, ale nebyli jsme členy žádného klubu Mladého Hlasatele ani skautského oddílu, nikdo z nás bohužel už ani nebude, a naši rodiče nám výlety mimo město nesmlouvavě zakazovali, už proto, že Jermáňův zdravotní stav nebyl nikdy z nejlepších. Časem jsme tedy dospěli k rozhodnutí, že chceme-li hledati dobrodružství, musíme s pátráním začít ve městě. A odtud byl už jen krok k jednomu pošetilému rozhodnutí, kterého už je pozdě litovat.

Nedaleko naší čtvrti, Druhé strany, ležela totiž čtvrť odnepaměti nazývaná Stínadla. Snad kdysi byly samotným jádrem středověkého města, neboť zmínky o nich jsou již z těch nejstarších písemných pramenů, jak nám vyprávěl náš třídní učitel, dnes však jde o jednu z jeho nejnezdravějších a nejohavnějších částí, známou svou spletí klikatých temných uliček a podivnými obyvateli, rekrutujícími se dílem z degenerovaných starousedlíků a dílem z nově přistěhované proletářské chudiny, která do města přišla z různých končin. To, co však nejvíce dráždilo naši chlapeckou fantasii, byli chlapci ze Stínadel, kteří si říkali vontové a žili s námi v trvalém nepřátelství. Často jsme vídali na Rozdělovací třídě jejich bledavé, takřka rybí tváře, často jsme vídávali ze Stínadelských oken svítit nemocniční žluť jejich lampionů! Stejně tak často jsme ale snili o záhadách, které v hlubinách Stínadel čekají na odhalení.

Nebylo tedy divu, že jsme se jednou s Artušem odhodlali právě k výpravě do Stínadel. Napoprvé jsme jen chtěli proniknout do jeho zšeřelých ulic a porozhlédnout se tam, byli jsme ostatně přesvědčeni, že o dobrodružství tam musíme zakopnout takřka na každém kroku.
První výprava do Stínadel však skončila naprostým neúspěchem, hned na Rozdělovací třídě nás obklopili Vontové a nedovolili nám projít. Jejich způsoby a řeč byly hrubé, obnošené šatstvo působilo dojmem, jako by pamatovalo ještě minulé století. Vyvázli jsme tehdy lehce, jen Atruš si odřel koleno když do něj jeden z nich nevybíravě strčil a měl pak dva dny domácí vězení. Mělo nás toto nepříjemné uvítání varovat, ale jen co přišel listopad, připravili jsme na jedno čtvrteční odpoledne výpravu novou. Tentokrát jsme se s žádostí o radu obrátili k jednomu z chlapců z naší školy, nechvalně známému a zanedbanému hochu, jemuž se říkalo Štětináč a o kterém se proslýchalo, že už několikrát ve Stínadlech byl a vyvázl se zdravou kůží. Štětináč nás přijal ve svém doupěti, kůlně na dvoře činžovního domu, ve kterém bydlel, a slíbil nám, že nás za několik čísel Mladého Hlasatele do Stínadel provede bezpečnou cestou a pak nás zase doprovodí nazpět, vrátíme-li se ovšem, jak podotkl. Sám působil značně neklidně kdyź došla řeč na otázku, jestli by nemohl jít po celou dobu s námi, a vymlouval se, že jeho obličej je mezi vonty znám a pokud by jej potkali, čekaly by jej zlé věci a nás tedy také. Mně se zdálo, že tento nepříliš dobrý hoch před námi něco tají a navíc jsem byl znechucen krysami, které pro svou kratochvíli choval v klíckách, avšak Artuše zaujala Štětináčova znalost spiritismu a věd okultních, o které se také zajímal a tak jsme se s ním nakonec dohodli.

Když nadešel čas, sešli jsme se se Štětináčem u první ulice tovární čtvrti a odevzdali mu slíbené Hlasatele. Ty s radostí přijal a poté nás chvíli vedl zastrčenými uličkami za halou blízké šroubárny až ke staré oprýskané litinové bráně, zdobené mnoha snad secesními ornamenty, které jakoby se sestávaly z propletených ještěrek a podivných nezemských rostlin.
„Toto je brána do Stínadel,“ pravil Štětináč, „málokdo tuto cestu zná a proto je nehlídaná. Já půjdu ještě chvíli s vámi a pak se ukryji v průjezdě domu U tří žab, kde mám několik věcí k vyřízení. Tam mne večer vyzvedněte, doprovodím vás zpět domů.“

Nato nám rozdal žluté špendlíky, které vontové nosí v klopě aby se odlišili od ostatních a prokouzl pootevřenou branou do stínadelského šera. Vydali jsme se tedy za ním oněmi křivými uličkami, kde se mezi spárami ve zdech starobylých neomítnutých domů plazila bělavá plíseň a kde mnohé z budov hrozily již od pohledu spadnutím a bylo nám nejasné, jaktože je městaská rada ještě nedala strhnout, či alespoň nezakázala jejich obývání. Cestou jsme potkali jen několik shrbených postav starších lidí, kteří šli za svými záležitostmi a pomateného starého žebráka, který seděl na rohu ulice a něco si pro sebe mumlal. Artuš se nad ním slitoval a hodil mu minci, aby si mohl zajít k Milosrdným na polévku, avšak když na něj žebrák pohlédl, v jeho očích se zaleskl čirý děs a pak se nešťastný stařec rozplakal a nesouvislým hlasem nás začal prosit, abychom nikam nechodili, neboť vidí, že se nám stane cosi strašného. Byli jsme neradi, že na nás nešťastný pomatenec upoutává pozornost a zrychleným krokem jsme se tedy vydali vpřed a nechali jeho plačtivé naříkání za zády. Jaká škoda, že jsme tehdy neuposlechli jeho varování!

Po několika minutách jsme došli k domu U tří žab a Štětináč nám sdělil, že nás musí opustit. Zahlédli jsme v šeru průjezdu jakousi kůlnu se zankem nějakého klubu, uzavřenou visacím zámkem a až teď nám došlo, že se tento nečestný hoch zřejmě chystá zámek přeřezat pilkou, která mu vyčnívala pod kabátem a něco tam provést či snad odcizit. Byl ale naší jedinou jistotou v nepřátelském světě Stínadel a proto jsme zahnali pochybnosti a rychle se s ním rozloučili, ponechávajíce ho samotného s jeho temnými úmysly.

Nedouho nato jsme potkali první skupinu vontů a srdce se nám téměř zastavila, když jsme si všimli, že si nás s podezřelými pohledy prohlížejí. V tom se ale někde v dálce rozezněly zvony a jejich řeč se stočila k jinému tématu, takže o nás naštěstí ztratili zájem. Nejsem si dosud jistý, co bylo obsahem jeich nového rozhovoru, avšak působil na mne skličujícím dojmem, neboť jsem zaslechl slova jako „Umrlčí psrt znovu bije...“ a „...má to už asi za sebou.“

Ulice nás vedla dále do hlubin Stínadel a nezbylo nám, než dělat si nenápadně křídou značky na rozích, abychom při cestě zpět nezbloudili a nepřišli domů pozdě, za což by nás rodiče jistě hubovali. Při té příležitosti jsme si všimli, že zdi stínadelských domů jsou jakousi živou kronikou vontů, od omšelých letitých nápisů a značek, které mně nedávaly smysl, avšak nad nimiž se Artuš na delší dobu zastavoval a znepokojeným pohledem je zkoumal, až po nové nápisy, svolávající k poradám všelijakých vontských skupin a nové značky, svou jasností neméně příšerné. Artuš se mi později svěřil, že některé z nich vídal v knihách o starých kulturách Egypta a Mezopotámie, kde bývaly vyryty na zdech heretických chrámů prastarých kultů, uznanými náboženstvími pronásledovaných.

Zapleteni do řeči o jejich významech, přestali jsme si dávat pozor na okolí a na jednom z rohů jsme vrazili do skupinky zevlujících vontů. Domnívám se dosud, že někteří z nich byli těmi, co nás nedávno ztloukli na Rozdělovací třídě, avšak možná mi jen kalí mysl příval pozdějších vzpomínek a fakt, že mnozí z nich vypadají ve svých vybledlých rysech podivně podobně. Oni nás sice nepoznali, ale asi jsme jim přišli podezřelí už tím, že jsme se jim omluvili a měli na sobě školní šaty, mnohem čistější a upravenější, než jejich obnošené a zapáchající kabáty. Když jsme se totiž odvážili ohlédnout, všimli jsme si, že jdou jakoby nenápadně za námi a až příliš upřeně se dívají do výloh krámků kdykoli se podíváme jejich směrem.

Chopila se nás hrůza a hned za dalším rohem jsme se dali na útěk, doufaje, že se jim ztratíme. To jsme ale zřejmě neměli dělat, jen jsme na sebe upoutali pozornost a sami se ztratili v bočních neudržovaných uličkách. Zanedlouho se již smyčka začala uzavírat a z konce každé ulice k nám mířila skupina zle se tvářících vontských rváčů, kteří se snad rekrutovali z potomků nešťastných a degenrovaných postižených žen, které žijí v přístavní čtvrti, páchnou mořem a uzavírají ku plození dětí odporné mesaliance s námořníky toho nejhrubšího zrna a pochybného původu.

Jedinou možnou záchranu nám v tuto chvíli poskytla brána špinavého průjezdu blízkého domu, avšak jaké bylo naše zděšení, když jsme na jeho druhé straně narazli na pevně uzamčená vrata. Vontové si zjevně místo našeho přepadení nevybrali náhodou. Artuš si však v poslední chvíli všiml úzkých dvířek z křivě seříznutých dřevěných latí, kterými bylo možné proklouznout někam do sklepení domu. Váhali jsme jen chvíli a šátraje nohami po ohlazených pískovcových schodech, sešli jsme dolů do temnoty. Artuš rozžehl sirky a my se mohli alespoň trochu zorientovat a než plamínek uhasl, stačili jsme si povšimnout, že stojíme na podlaze z velkých kamenných kvádrů ušpiněných mourem v klenuté místnosti, snad patře starého domu, které bylo s postupem věků pohřbeno pod nánosy. Do stran se odtud rozebíhalo několik chodeb, zčásti přehrazených zděnými přepážkami, které ale povětšinou někdo, možná dokonce zloděj, pátrající ze sklepů okolních domů po snadném lupu, z vnitřní strany prorazil. Slyšeli jsme, jak nahoře vrzají dvířka a první vontové sestupují za námi a nezbylo nám tedy, než se vydat jednou z chodeb a doufat, že je někde ztratíme či nalezneme jiný východ.

Dlouhá byla naše cesta temnotou, orientovali jsme se jen hmatem, abychom nepřivolali k sobě pozornost, a dávali si velký pozor na možné otvory do nižších pater v podlaze. Postupovali jsme tedy pomalu, ale vonty za námi nebylo slyšet, takže když jsme prolezli několika užšími průlezy, zapálil jsem sirku a matný plamen ozářil naše blízké okolí. Ihned nato jsem ji, přemožen náhlým úlekem, nechal padnout do kypré zeminy, která se v úzkém pásu snad při posledních deštích vyvalila puklinou ve stěně do chodby. Spatřil jsem totiž dvě řady omšelých, částečně zasypaných, náhrobních desek, které se podél nás táhly až k otvoru na druhém konci chodby, ze kterého k nám občas dosáhl závan studeného, zatuchlého vzduchu.

„Uklidni se!“ chytil mne Artuš za rameno, „všiml jsem si jednoho z nápisů. Jsou to jen hroby nějakých mrtvých středověkých mnichů, které sem pohřbívali. Ti nám dnes již neublíží, avšak ti vontové za námi nám ublížit mohou. To, že jsme narazli na tyto hroby naopak může být dobrým znamením – snad se nacházíme v kryptě nějakého kostela a mohli bychom jím vyklouznout ven.“

Přitakal jsem, protože Artuš měl pravdu, a plazili jsme se dál k onomu otvoru, jen občas rozsvěceje sirku. Pak jsem si ale všiml, že můj přítel, který mi takto dodal odvahy, je sám dosti rozrušen a jeho tvář pobledlá.

„Nechtěl jsem ti to říkat tam,“ sdělil mi potom, „ale některé z těch nejstarších hrobů nepatřily žádnému křesťanskému mnichu, snad zde byl hřbitov a kultiště ještě předtím, než stál kostel, mnohé z nedávných archeologických prací takovéto znepkojivé věci naznačují. Jen Bůh ví, jak jsou některé z těch hrobů staré, protože písmo na nich není latinské a jejich geometrie se vymyká jakémukoli ze známých předhistorických slohů.“

To už jsme ale stáli v místnosti za otvorem. Úzkým světlíkem zaplněným pavučinami sem pronikal matný zbytek světla končícího dne a my se mohli rozhlédnout. Zjevně jsme stáli v předsíni oné zaniklé krypty, navíc z jakýchsi nepochopitelných příčin protékané špinavým a zapáchajícím potokem, který sem snad byl sveden kanalizací, i když se zdálo, že jej základy gotického kostela spíše respektují, než aby jim byl vnucen novým zásahem. Co nám ale udělalo radost byly schody veducí někam nahoru, tehdy jsme se domnívali, že za svobodou.

„Pojďme rychle,“ strčil do mne Artuš, „mám z tohoto místa nedobrý pocit, jako by se na mne z té vody někdo díval.“

Přeskočil jsem tedy neširoký potok a můj kamarád, když viděl, že se mi to podařilo, se odhodlal za mnou. Nahoře nás ale čekalo to, co men dosud děsí v těch krátkých chvílích, kdy podlehnu spánku. Vchod byl totiž nově uzavřen masivní mříží a v kostele se konalo jakési podivné shromáždění. Skryli jsme se tedy za hromadu cihel, vyskládanou vedle mříže a snad nachytanou kostelníkem na další úpravy a pozorovali dění.
Před oltářem opuštěného kostela stála v kruhu prskavých a čoudících svic skupina vontů v dlouhých řízách, jako by to byli nějací pohanští kněží zvrácených kultů z doby zániku římské říše, o kterých se dodnes vypráví kolem Středozemního moře jen šeptem. Děsivé však na nich nebylo jejich oblečení, ale táhlá píseň beze slov, kterou právě začínali zpívat. Když Artuš, který měl díky své zálibě v okultních vědách, jakési lepší znalosti, vyslechl první sloku, složil se mi k nohám a mumlal si modlitby ke svatým čtrnácti pomocníkům. Poněkud mne to udivilo, neboť pocházel spíše z volnomyšlenkářské rodiny a též jsem se obával, že nás prozradí a proto jsem mu zakryl ústa a když se ulklidnil, šeptem jsem se ho otázal, co se děje.

„Tobě to možná zní jen jako píseň beze slov“, zamumlal odpovědí na mou otázku, „ale tohle je jazyk potopeného města R'lyeh, o kterém je možné dočíst se matné zmínky v některých zakázaných knihách. Není uzpůsoben pro lidský jazyk a jen někdo skutečně rouhavý jím dnes může mluvit. O čem je ta píseň nevím, ale obávám se nejhoršího.“

A bohužel pro nás, nešťastníky, kterým tento den rozbil veškeré představy o klidném a zbadatelném světě mělo k nejhoršímu skutečně dojít. Když vontové v kruhu dozpívali, pravil nejvyšší z nich, jehož tvář byla zakryta bílou maskou, zvrácený shluk slov v řeči, při jejímž poslechu i mne zachvátila husí kůže, vyvolaná hlubokými ozvěnami předvékého děsu snad ještě v plazí části lidského mozku.

„Utíkejme! Zavolali to! Ono to přichází! A bude to někde za námi! Rychle! Ještě máme čas!“ zasyčel pološílený Artuš, který snad něčemu porozuměl, protože v tu chvíli se vontové vydali k nám a první z nich nesl v rukou klíč, který zřetelně patřil k bráně do sklepení u které jsme se schovávali. Teprve teď jsem si všiml, že jejich roucha jsou potřísněna krví a ještě nějakou zelenošedou slizovitou tekutinou.

Vrhli jsme se zpět po schodišti, nedbaje toho, že schody kloužou a mohli bychom se zranit. Proti nám se valila hustá vlhká mlha, jež nabývala silně znepokojivých tvarů. Dole u potoka, tedy vlastně tam, kde jsme si pamatovali, že byl potok, protože mlha zakrývala většinu místnosti svým popelavě šedým vířením a nebylo vidět na krok, jsme se na chvíli zastavili, avšak zvuk skřípějící otevírané brány a hlavně přízračné šeptání, které se ozývalo v našich hlavách, nás přinutily rozeběhnout se kupředu, kde jsme tušili otvor do průlezu. Já do něj vstoupil první, neboť Artuš přeskočil potok hned za mnou se značnou rezervou, protože si nebyl zřejmě jist, kudy vede, a uklouzl na vlhké kamenné podlaze. Proto také zůstal v místnosti o něco déle a z jeho nesouvislého vyprávění jsem si později byl schopen sestavit jen velmi nejasný obraz toho, co se tam stalo.

Podle jeho slov se krátce po jeho přeskoku vynořilo z rýhy pro potok něco obrovského, třaslavý polohmotný tvar, skrytý v mlze, jenž by se tam podle zdravého rozumu snad ani nemohl vejít. Ta věc – Artuš o tom odmítal mluvit jinak, než jako o té věci – se prý natáhla směrem, kterým jsme tušili vonty a celé sklepení zaplnil příšerný křik, z něhož já, ač jen o několik metrů vzdálen, slyšel jen slabou ozvěnu, což naznačuje, že nešlo o zvuk, alespoň v tom smyslu, v jakém o zvuku zpravidla hovoříme. Artuš se pak snažil zapálit sirku, snad aby lépe viděl, nebo aby se mohl ohněm bránit, avšak krabička mu rozrušením vzplála v rukou a tak ji hodil do oné mlhy, přimo tam, kde tušil onu věc. Prý ucukla, ale pak to pohlédlo na něj a on spatřil něco, o čem prý nemůže mluvit, protože pro to nejsou lidská slova.

Ani nevím, jak jsme se odtamtud dostali, pamatuji si jen dlouhé okamžiky bezbřehého děsu, když jsme se plazili úzkou chodbou ve vlhké hlíně a nohami se opírali o chladnou hmotu náhrobních desek a když jsme prchali klenutými sklepeními a naráželi do stěn jako oslepené můry. Po době, jež se nám zdála být delší než věčnost, jsme se vymotali na ulici po jakémsi schodišti v domě o dvě ulice dál, než byl ten, jímž jsme do podzemí sestoupili. Prchali jsme jako smyslů zbavení a Artuš neustále něco vykřikoval o „kole na nebesích“, „ježku v kleci bez prutů“ a „kočce s deseti tisíci pracek “, avšak nikdo si nás nevšiml – ulice byly zcela prázdné a jen někde v dálce zvonil onen zvon, který jsme slyšeli na začátku naší cesty.

Štětináč na nás U tří žab nečekal, snad ho to omrzelo a nebo nás prostě zradil, východ ze Stínadel jsme však našli sami. Jen co jsme překročili Rozdělovací třídu, rozeběhli jsme se bez slova loučení ke svým domovům a já ještě toho večera ulehl s těžkou horečnatou nemocí, která mne trápí dodnes. Artuš už do školy nepřišel, vypráví se, že zešílel a jeho rodiče nemohli snést tu potupu a odstěhovali se.

I můj čas se už blíží ke konci, okna mého pokoje se otevírají ke Stínadlům a já jen čekám na podobný pošmourný večer, kdy se nad nimi zvedne mlha a zazní opět ona píseň beze slov.
@Widl (07.12.2023 23:03): Jednou při hraní deskovky Arkham Horror kamarád prohlásil, že to jsou v podstatě Rychlé Šípy. Jen místo Stínadel Arkham. Tehdy jsem to moc vážně nebral ale čím dál víc se mi ta myšlenka líbí. Stínadla mají definitivně své čaro. Videohru si tam představit dokážu.
@pajmič (07.12.2023 16:35): Warden v romanci s Lelianou + v partě Zevran a jít za Isabelou v Perle = čtyřka je na světě :)

@Charllize (07.12.2023 16:58): U mě to byl Zevran. A taky to byl moment, kdy se ze hraní-zábavy stalo hraní-vášeň.

@pajmič (07.12.2023 17:48): Hele, já to dala na střední obtížnost a v budoucnu jdu do těžší. Ale pokud nechceš opakovat souboje (což je tak nějak součástí této hratelnosti), tak si dej jednoduchou. Ona ani ta prej není úplně easy, jak se mnozí nechali slyšet. Jde o to, že na jednoduchou to prostě umlátíš základními schopnostmi bez nutnosti kreativity.

@Widl (07.12.2023 17:57): Slyšela sem o nich, ale nikdy sem nečetla ani sešit. Vnímám to jako něco, co možná četl tatínek v dětství, a to mi už začíná věk na trojku xD

@Charllize (07.12.2023 18:15): Čtyřlístek jak by smet :D
@Ria Kon (07.12.2023 14:48): Neznáš Rychlý šípy? Mirek Dušín byl příkladný hoch, pravdomluvný, pracovitý, vždy ochotný pomoci. Prostě klaďas. No a já si vymyslím drowku se kterou se život už odmala nemazlil a těžce se to na ní podepalo. Chaoticky zlá postava... no a stejně to vnitřně nedám a začnu v těch hrách nakonec hrát po pár hodinách jako za dobračku :D
@Peach (07.12.2023 16:40): No já dost marně teď vzpomínám kdy sem zažil poprvé zakoukání do herní postavy. Moc jsem to nevnimal asi, jelikož jsem od her tenhle druh emoce neočekával. Ale asi Lara? Asi. Nejspíš něco málo proběhlo i predtím, i když hry jako Sonic k tomu moc příležitosti nedávali. Samozřejmě pak Tifa a tak podobně to už bylo na rvačku s opozitně smýšlející osobou :)
@pajmič (07.12.2023 16:35): (o Jade Empire, omlouvám se za off topic): Mě vůbec ale vůbec nesedl combat system a vlastně se mi ani moc nelíbil svět. Ani nevím proč, Sekiro miluju a Nioh mám ráda. Hrála jsem za ženu a myslím, že se mnou romancovat ani nikdo nechtěl... asi jsem byla moc ošklivá :D
Příběh a twisty fajn, nakonec jsem dala tuším 7/10. Ale na starý Bioware mi to přišlo hodně slabý.
[neexistující příspěvek]: No jo, co naděláš. V dnešní době je heteroxesuální vápenka moc nudná. Jako bílá zed. Skoro každej jí má, leč nikoho nezajímá :D
@Charllize (07.12.2023 16:25): Vím, že to myslíš v žertu, ale má to point. Já se v tom výčtu samozřejmě omezila na RPGčka, kde můžeš s nějakým svým "party companionem" vyvolat konverzaci a záměrně flirtovat. Z RPGček, kde companiony nemáš si tak z hlavy vzpomenu na povedené flirtování ve VtM: Bloodlines a pak taky Quest for Glory IV, kde mi z nějakého důvodu přišla silná chemie mezi protagonistou a Katrinou. Bavit se tu o čistě "fyzickém zakoukání" nemá smysl. To by vyhrála japonská produkce RPGček.
@Peach (07.12.2023 16:19): Tebe nebavilo Jade Empire? :( Krom toho to byla snad první hra, která ti dovolila polyamorní vztahy. Když se ke konci hry najednou zjevila před stanem vedle princezny "silk fox" i kamarádka z dětství "morning star" bylo to pro mě v té době doposud největší vítěztví, plus malá záchrana světa jako bonus taky byla fajn :D

V origins tam to snad šlo více než ve třech, ale to si nejsem jistý, dlouho jsem to nehrál. Jediné, co si pamatuji, je že všichni byli v posteli částečně ošaceni :)
@Peach (07.12.2023 16:19): To Ja se teda zakoukal do postav i bez romanci. Jako jsem na tom lépe než pajmič se svým párkem a troubou, umím i dáreček nebo pochválit nový účes, takže princip romancí mi není cizí ale k zakoukání do postavy mi obvykle stačí i prostější podmínky :)
@Peach (07.12.2023 16:09): Jo, to souhlas. Je btw mod na G3, co tam tu romanci Bishopovi dá. Ale úplně jej to vykastruje. Už jsem to tu psal. Jde o charakter, který viděl dno lidské zvrhlosti a sám se na tom podílel. A z toho se odvíjí jeho mimořádně cynický pohled na svět a pohrdání dalšími lidmi. A ten mod je ve stylu "a dyť von to tak nemyslí" a hodná samička jej z toho raz dva dostane. Z romance thrilleru je z toho pak young adult romance o napravování třídního rebela.
@pajmič (07.12.2023 16:05): Pro každého ten zlomový okamžik v romancích v rpg bude asi u jiné hry. První hra (z hlediska data vydání), kde jsem romanci nějak vnímala byla Planescape: Torment, a to byl taky spíš takový flirt. Jade Empire mě obecně moc nebavil. První hra, kde jsem se fakt zakoukala do herní postavy byla Neverwinter Nights 2. No a konečně, první hra, kde jsem opravdu hodiny hraní trávila záměrně jen "romancováním" byla Dragon Age: Origins.
@Jab (07.12.2023 16:04): Ano ano, proto jsem zmínila, že NwN2 je v tomto ohledu dobrý. Jen Bishop mě prostě zaujal mnohem více než Casavir, u kterýho byla romance úplná. MotB je obecně super, velká škoda, že se mu dnes už nevěnuje moc pozornosti, příběh na úrovni nejlepších CRPG.