Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Tak take dohrano. U me 71 hodin. :) Za me dobry. Je to proste na standardy akcnich RPGcek dobre odvedena prace. Gameplay loop bavi i kdyz obcas to muze byt trochu repetitivni (vsechna akcni RPGcka to tak maji, vetsina je na tom jeste mnohem mnohem hur nez Avowed), ale soubojak je super, pribeh je zajimavy, je to dobre napsane, companioni jsou hodne fajn aniz by se vyvojari uchylovali k nejakym edgy supercool postavam jak je casto ve hrach zvykem. Proste jsem se po celou herni dobu dobre bavil. Hral jsem maga protoze magie jaksi obchazi cely ten system level zbrane vs. level postavy, takze jsem tolik ani nemusel mit vzdy maximalne upgradovane vybaveni abych mel v boji sanci. Plus je proste fajn vrhat firebally ve first person hre. :D Opakujicich se animaci v rozhovorech jsem si ani tolik nevsimal, takze to tak hrozne urcite neni (ale takova ta "tancujici" animace v rozhovorech me tedy fakt desne srala, kdyz na ni doslo :D). Svet je dost mrvy, to je pravda, ale to je zase neco co osobne az tolik nevnimam pokud na to hra vylozene neupozornuje. Treba tady se postavy nehybou skoro vubec, ok. V Cyberpunku se postavy hybou, ale proste jen chodi sem tam a za rohem mizi a to mi paradoxne vadilo vic, protoze to na sebe upozornovalo. :D
Tak po 64 hodinách dohráno. Celou dobu jsem si říkal, že tomu hodím 80%, ale ta závěrečná část byla i příběhově napínavá, plná rozdílných voleb. Mínusem je obrovská neživost světa, který je jen kulisa a animace v rozhovorech se taky často opakují. Naopak rychlé souboje, skvěle navržené mapy, rozhovory a role play je super. I na tu výraznou grafiku jsem si zvyknul, mapy umí být plné hezkých míst. Hlavně třetí a čtvrtá se mi líbily. Hra má naštěstí nastavení toho jak a co se má ve světě i soubojích různě zvýrazňovat.

Určitě dám s případnýmí datadisky ještě jednou. Asi za prohnilého mága bažícího po ohni :)
Za mě topka, nejdřív jsem si přečetl pár insight info na webu MagicStarka, kde dělal deep research a pak jsem si hru koupil. Musím teda uznat, že mě dost zklamala fyzika hry a spíše se vracm zpátky k Oblivionu a Skyrim, nicméně hra to není špatná :-)
Já hry na první hraní vždy hraji na normal. Teprve když mne hra zaujme a někdy se k ní vrátím, tak už většinou na obtížnost nejvyšší. Ne, že bych neměla ráda obtížné hry, spíše naopak, ale když už je tam od autorů něco pojmenováno jako "normal", tak s jejím výběrem počítám s nejvybalancovanějším zážitkem.

Taky v těchto hrách preferuji diplomatické/stealth řešení před bojem, rozhodně nezabíjím zvířátka v jejich kutlochu jenom protože mi stojí v cestě, když je mohu obejít.

Jinak mi hra nepadala a závažný bug jsem měla jednou, viz diskuze níže. Poklesy FPS byly, hlavně ve finální lokaci.
@Pralev (03.03.2025 16:50): Mne pravidelne vychádzajú dlhšie časy pri hrách (hlavne RPG) než na howlongtobeat a hoci čiastočne to je vždy skreslené nahlasujúcimi (idúci podľa návodu, opätovné hranie, neúprimnosť v čase), tak minimálne u mňa je to určite tiež takým tým kompletným "šmejdením", ale aj kochaním sa na výhľady a pekné scenérie alebo niekedy sa vyslovene zastavím, ak hrá hudba, ktorá ma zaujala a nechám ju dohrať, než sa posuniem ďalej. Takže úplne ťa chápem. :)
Vůbec nechápu, jak to hrajete :-D Já jsem po 14 hodinách pořád v Dawnshore, nemám tam ještě hotovou ani polovinu questů. Ale hraju na těžkou obtížnost, procházím si každý kout, craftím, upgraduju, se všemi mluvím, prostě si tu hru užívám na maximum. Škoda akorát technických problémů - po několika letech jsem udělal chybu a začal hrát hru hned po vydání a fakt jsem neměl. Crashe, bugy, záseky, poklesy FPS, každou chvíli něco. Ta hra ještě za mě potřebuje velkou optimalizaci.
@Peach (03.03.2025 12:03): Já jsem hrozný šmejdič, já musím mít prolezlé všechno možné, tak to roste tím :) Ale pár součástek totemů mi pořád chybí i tak. Těch zákoutí je tam mraky.
@Widl (03.03.2025 08:46): Já mám 33 hodin necelých. Snažila jsem se dělat všechny vedlejšáky kromě bounty hunting. Je mi to nějak proti srsti se nechat takto najímat na vraždy plakátem z nástěnky...

V jedné lokaci mě teda dost vedlejšáků uniklo, protože než jsem se k nim rozhoupala, tak lokace nedopadla moc dobře...
Sakra, já se dokordrcal do posledního regionu a jsem na 50h. Druhé dva regiony jsou i esteticky lepší než ty první. V pozdějších fázích to umí hezky navodit pocit, že jsem se v příběhu nerozhodl vůbec dobře :D
Prvních 10 hodin dost dobrých, posledních 10 hodin naprosto skvělých. Škoda, že těch prostředních 10 hodin neudrželo stejnou úroveň. V takto krátkém RPG by to určitě šlo.
Kdyby se taky někomu zasekával stav hlavního questu Shadows of the Past, tak to vypadá, že ho stačí dodělat podle toho, co říkají NPC (vlastně to bez funkčního ukazatele bylo i trochu zábavnější). Sice nikdy nedostanete odměnu za quest, zůstane seklý nedokončený v deníku, ale aktivuje se quest navazující a dá se pokračovat.
Tak rozehrano a zatim celkove dobry. Hned na zacatku ale tri zapory:
Nejnizsi senzitivita mysi v menu je stale prilis vysoka, takze musim snizovat DPI. Nastesti jen o trochu, takze to neni tak strasny.
Obraz je dost rozmazany jak native, tak DLSS3. Vyresil DLSS override v ovladacich. DLSS4 je fakt znacny upgrade oproti trojce.
Performance stoji docela za prd. Sice 60+ fps kdekoliv, ale casto prave blizko 60 a to je proste na K+M malo a na gamepadu to hrat nechci. :/

Ale jinak hratelnost bavi, story zatim ok, graficky to vypada pekne.
A já dal za sběratelku KCD 2 nějakých 200 Eur, ale nelituji ani korunky!
@Tulareanus (24.02.2025 13:03): Proto píšu o nějakým vnitřním nastavení. Nebýt to v Game Passu, tak to ještě ani nehraju. Když to ostatní kupují, tak pro vydavatele je to jedině dobře. Já se přes těch 60 eur zatím pouštět nehodlám :D
@Blaiddtom (24.02.2025 12:46): Predáva sa ich viac, ale nepredávalo sa ich zas tak málo ani predtým, (stačí si pozrieť predaje Nintendo hier, staré GTAčka, Myst, Sims atď...) len sa ich menej vyvíjalo a teraz keď AAA hra predá napr. 2 milióny kópii, tak si častokrát nevie pomaly pokryť ani náklady. Pirátenie nie je veľmi merateľné a bol tým postihnutý najmä východný blok, ktorý i tak nebol grom videoherného trhu.

Tak áno, veľa hier sa ešte fixuje za pochodu, ak je čo fixovať. No kam tie peniaze idú, stačí sa pozrieť koľko ľudí pracovalo na jednej AAA hre pred 20 rokmi a koľko na nej pracuje teraz. Pracovných rolí je už veľa, kód je extrémne robustný oproti tomu čo bolo a aj rôznych technológii sa paralelne používa veľa.

Tak jedna lastovička leto nerobí, problém nevystihneš tým, že si cherrypickneš jeden príklad, kde to zafungovalo. Si zas vezmi, že prvé KCD malo extrémne pôrodné bolesti, čím samozrejme nejdem obhajovať nejaké konkrétne 3 AAA open worldy.

Prečo by malo byť zvyšovanie cien neobhájiteľné? Čiže ceny potravín, drogérie, pohonných hmôt, áut, bývania, vybavenia domácnosti, spotrebnej elektroniky atď... všetko je "prirodzené" alebo obhájiteľné (ľudia sú zvyknutí), ale hier nie je obhájiteľné? Kopec talentovaných vývojárov odchádza z vývoja hier do iného sektora práve kvôli tomu, že majú napr. už hypotéku, rodinu a nechcú crunchovať od nevidím do nevidím za juniorský plat.

@BUMTARATA (24.02.2025 12:41): Tak my sme tiež v 90. rokoch neboli a ani nie sme teraz niečo, čo by hýbalo svetovým trhom. Naša určitá "smola" bola len v tom, že mnoho vydavateľov si to zjednodušuje tým, že nás radí do bohatšieho cenového regiónu v rámci Európy. Samozrejme, zľavy už nič nezaručia, ale aj tie polročné zľavy sú plánovaný marketingový nástroj, tak ako pri filmoch, keď chodili na dvd/blu-ray v určitom čase po vydaní.
Každopádne s tým nekupovaním day 1 som to myslel individuálne. Sú typy ľudí, ktorí nikdy nekupujú day 1, ale na tom markete existujú a treba s nimi aspoň do istej miery počítať.

@Widl (24.02.2025 12:40):  A nie je to len sila zvyku? Prečo sa s ostatnými vecami vieme zmieriť, že toľko stoja, ale hry, ktoré pre mnohých ľudí na tomto webe sú vlastne primárnym koníčkom, je to problém? Alebo nie je to len v tomto prípade individuálny problém s Avowed? Že to niektorým ľuďom jednoducho nesplnilo očakávania a preto sa im cenovka nepáči? Veď to je normálne, že keď dám tie peniaze za hru a buď sa nebavím dostatočne alebo je krátka, tak ostane nejaká pachuť a ja v nej nevidím takú hodnotu. Ale neaplikoval by som to globálne na celý trh.
@Tulareanus (24.02.2025 12:21): jasne hry su dnes drahsie na vyvoj...ALE taktiez sa ich predava neporovnatelne viac...pred 20 rokmi to boli 10-100ky tisic kopii, piratilo sa halabala a hry neboli tak dostupne...ziadne vyssie verzie, x platenych dlc, mikrotransakcie atd.

a druha vec ked si pozries kolko ide na vyvoj vacsiny 3ackovych hier a na vyslednu kvalitu/obsah tak proste nechapem kam tie peniaze idu...ked su tu studia ktore dokazu so zlomkovym rozpoctom a mensim poctom zamestnancov spravit prepracovanejsie a rozsiahlejsie hry...staci si porovnat aktualne KCD 2 s ktorymkolvek 3ackovym openworldom(jasne ine platove podmienky pravdepodobne, ale ani to ich neobhaji).

To zvysovanie cien je neobhajitelne.
@Tulareanus (24.02.2025 12:21): Jenže tenkrát ty hry u nás taky nikdo nekupoval, protože na ně nikdo neměl. A jako vydavateli ti jde právě o Day 1 prodeje, kam směruješ celej marketing, hype, fomo, apod. Když tu cenu přestřelíš (třeba regionálně), tak si ty prodeje můžeš docela dobře i zabít. A nikdo ti už nezaručí, že si lidi na tebe vzpomenou, až to bude za půl roku ve slevě. Ti už můžou bejt tou dobou někde úplně jinde.
@Widl (24.02.2025 09:40): @BUMTARATA (24.02.2025 12:02): Tak teoreticky mohli ísť najprv na 65€, ale celkovo je prekvapivé, že ako či už infláciou alebo nákladmi všeobecne ceny rastú, tak tie ceny hier sa až príliš dlho držali bez zmeny. Ešte v 80. rokoch stáli hry cca 50-60 USD/GBP a pamätám si napr. zo score z rokov 1998/99, ako hry stávali od 1399 kč po 1799 kč za tie AAA hry.

Mne to teda príde na to, koľko hry dnes stoja na vývoj pochopiteľné. Na druhej strane nikto nevraví, že všetko treba kupovať alebo hrať day 1 a ceny idú v dnešnej dobe do úrovne jedného roka extrémne dole, rozhodne viac než pred 10 a viac rokmi. A okrem toho sú tu ešte tie alternatívy v podobe game passu alebo využiť oficiálneho steam resellera na lacnejší nákup. Pri mnohých hrách sa dá tak 10 a viac € ušetriť už pri vydaní.

Na jednej strane chceme kvalitné a kvalitnejšie hry, na druhej strane za ne nie sme ochotní zaplatiť a tým pádom ani neprilákať do vývojárskeho sektora kvalitnejších tvorcov, ktorí chcú mať za svoju prácu zaplatenú. Nevravím nikde, že cenou sa zvyšuje kvalita, ale minimálne, ako v prípade väčšina povolaní, sa potom ten konkrétny segment stáva pre ľudí pracovne atraktívnejší.
@S4TW (24.02.2025 11:41): Myslim, že problém je v tom, že nemůžeš po lidech chtít, aby najednou zaplatili příliš velký částky. A „řešení“ už taky několik let pozorujeme – DLCéčka, GaaS, nově několikadenní předběžnej přístup. Mnozí teď ale taky upínaj svý naděje k GTA VI, aby se prodávalo aspoň za 80, což by pak i ostatním dovolilo ceny navýšit, trochu bych se ale obával, že pokud nejseš Rockstar, tak ti to tak snadno neprojde a jen si zaškrtíš prodeje.
@Widl (24.02.2025 09:40): Ty cenovky jsou naopak naprosto k pochopení, naopak se spíš divím, že to roste takto pomalu s tím, jak produkčně ty hry rostou, i když do toho zase vstupuje hodně silná konkurence. Je dobré si uvědomit, že když promítneš inflaci, tak ty hry vlastně dnes stojí méně než v roce 2000.
@boovol (22.02.2025 00:05): Tak nejblíž to má asi k tomu Dark Messiah of Migt and Magic. Bavilo tě? Jestli jo, bude tě bavit i tohle. A jestli tě bavil i ten svět Eory, tak je to ještě nadějnější.

@vapiscz (23.02.2025 21:40): Ty cenovky nových her absolutně nechápu. Tady to jistí Game Pass a nákup nějaký komplet edice s dlc v budoucnu za rozumný peníz.

Musím taky po nějakých 25 hodinách vyzdvihnout skvělé "role play" rozhovory. Můžu být dobrý, zlý, neutrální, chaotický. Prostě jak si to na začátku vymyslím. Do toho se ještě hodně často motá původ, každý totiž otevírá vlastní dialogové možnosti. Já zvolil Court Augur, tedy někdo kdo měl vize, bál se, že ho sousedi upálí a tak vyhledal pomoc v pláci a stal se tam mystikem. Takže spousta povídání o božstvech a víře :)
Takhle, je to zábavný, ale jak jsem psal, je na tom vidět, že na tom dělali stejní autoři jako na Outer Worlds. Ten svět je v podstatě mrtvej. Šíleně mě serou NPCčka, který vlastně nic nedělaj, jen seděj nebo stojej na místě a čuměj. Vrchol toho, co dokážou, je zametat na místě (přičemž samotná animace zametání je tristní). Plus teda terchnický zpracování je takový... No rozhodně ne AAA. Doporučoval bych to zkusit spíš přes Game Pass, než platit plnou palbu. Nebo chvíli počkat, než to bude v nějaký slevě. Zatím bych tomu dal tak 70 %. Not great, not terrible.
Za mě zatím takhle - je to dobrý, ale neni to 69,99 € dobrý. Aneb Living Lands without any living. Ten svět je strašně mrtvej. Šílenej The Outer Worlds flashback.
@Widl (19.02.2025 21:35): Mám v tom asi 8 hodin a víceméně souhlasím. Encyklopedie, questlog, atd.. je okopírovaný z Pillars, to je evidentní na první pohled. Co se týče samotného světa , já hrál teda jen POE 1, ale vidím tam taky dost odkazů na Deadfire. Souboják mi dává na hard docela zabrat, je nutné pravidelně vylepšovat gear. Asi bych doporučil skoupit u každého vendora všechny možné kůže, kamení, větve.. atd., prostě crafting material, prodávají to celkem levně a pro vylepšení gearu je to zásadní.
Tak taky nahodím nějaký prvotní dojmy po pár hodinách. Jak to nějak popsat... mix Dark Messiah of Might and Magic, z kterého si to bere velice rychlé a zábavné souboje. Pak tu máme špetku Mirrors Edge, kdy se můžeme prohánět po střechách, útesech a plynule hopsat a šplhat. A nakonec trochu Gothica, protože každé zákoutí ukrývá nějakou cetku nebo kousek nějakého dopisu, deníku a je zábava svět prozkoumávat. Pořád čekám, kdy na mě vykoukne ten špatný scénář a postavy co zmiňovaly některé recenze, po pár hodinách je to všechno ok. Největším nedostatkem jsou zatím opakující se animace postav při rozhovorech, to mě bolí už teď. Super je naopak lore encyklopedie, která je přímo součástí rozhovorového interface. Hezky to osvěží paměť nejen co se týče minulých her, ale i aktuálního děje.
Nechal jsem v tom 8 hodin a netuším kdy - či vůbec - budu pokračovat. Z toho, co jsem viděl, se nejvíc ztotožňuju s recenzí SkillUpa - každé rčené i psané slovo v prvé řadě musí sloužit expozici, nějaká charakterizace většinově hraje až triangl. Už se s ním tedy nescházím na rovině užívání si soubojů a shledání toho šmouly s dabingem Garruse fantastickou postavou. Souboje jsou neskutečně simplistické a ještě při nich otravuje dosti zvláštní dílčí input design, šmoula zas trpí stejným expozičním syndromem, jako všichni ostatní. Stihl jsem tedy nabrat jen jej a prvního trpaslíka, osobnostně mezi nimi ale není v podstatě žádný rozdíl.

Ale explorace je fajn, je toho fakt všude habaděj co objevovat. A zdá se, že je to společně s vedlejšími questy vskutku povinné, neb přestože jsem už dle mého jen tak volně exploroval dostatečně, stejně mi log vyhrožuje u dalšího hlavního questu třemi lebkami, přičemž už dvoulebkové situace jsou otravně zdlouhavé, páč mám jen minimum vylepšeného vercajku.

Celkově tedy rozhodně, s přehledem, zdaleka i zblízka ten dalekosáhle nejslabší Obsidian, jakého jsem zkoušel. Jejich writing jsem si vždy velmi užíval, zde mi to ale není moc umožněno. A v ostatních směrech to vlastně není o nic lepší či vyspělejší, než jejich předchozí díla.
@Clorky (18.02.2025 08:55): Je to smutné, lebo presne toto sú tie "maličkosti", ktoré vedia urobiť hru aspoň trošku ako immersive sim. Ale aj tak si to plánujem zahrať časom.

Ale zas je treba uznať aj to, že čo do grafickej imerzie (počasia, fauna, flóra a obyvatelia nevyzerajúci ako sad sack of potatoes), tak bolo vhodné, ak nie rovno potrebné nahodiť módy, ktoré aj za krátku dobu po vydaní dali dokopy amatéri miesto samotných vývojárov. A v kontexte Morrowindu, kde bolo viac NPC ma celkom nasralo aké bolo Imperial City prázdne, ako nejaké kopanice.
@M.a.t.t. (14.02.2025 11:47): Stylizace se mi skutečně vůbec nelíbí, kvalitou se to ani zdaleka neblíží artworkům, a to bych se přes laciné prvky grafiky a animací i nějaké ty vatové questy ještě dokázal přenést. Nevím, co se to s Obsidianem stalo, Pillars ještě šly, ale od The Outer Worlds mi jejich tvorba přijde těžce průměrná a odbýt to jen souslovím osoba XY či „Matt Hansen“ by bylo příliš reduktivní. Zrovna Hansen má s takovým Vávrou společné třeba to, že taky nemá filtr, zároveň ale není celý Obsidian, takže to celé musí být součástí širších firemních trendů. Prostě se změnili, třeba jako Arkane, podle mě tedy k horšímu, ale což, na obzoru už vidím spoustu lákavějších her.
@Fritol (15.02.2025 13:13): Těsně to zase nebylo. Koupili je listopad 2018. V prosinci byl The Outer Worlds první trailer. A vyšlo ke konci října 2019.

Ale dle wiki je to více jak píšeš ty:  In December 2017, Private Division, an independent publishing division under   Take-Two Interactive, announced the project as their first slate of games to publish. The first trailer for the game premiered at The Game Awards 2018. Though Obsidian was in the process of being acquired by Microsoft Studios at the time of the game's announcement, the project had been under development before that point, and Take-Two secured the publishing rights prior to Microsoft's acquisition offer.
@Jab (15.02.2025 13:11): To jo, ale MS je koupili až těsně před vydáním, vývoj platili Private Division, tehdy tedy Take Two ještě.

Jinak já teda nejsem žádný Obsidian fanda, ale ty jejich midsize hry se mi líbí, vydávají je docela rychle navíc. Lepší než kdyby na jedné dělali 8 let a pak z toho vylezlo něco jako poslední Dragon Age.
@Jab (14.02.2025 22:06): Jestli jsou fakt companioni jen 4 tak to je za mě slabota. Čekal jsem mnohem větší partu, zaráželo mě proč ve všech videorecenzí jsou vidět furt jen ti dva trpaslík a ten modrej šmoula co ho dabuje modrej Garrus.
@Jab (14.02.2025 22:06): Kromě Skyrimu z toho ještě hodně čiší ty Outer Worlds. Místama mi skoro přijde, že se to odehrává na stejných mapách (hlavně ta kombinace pouště, jeskyní a svítících rostlin). Taky ten vývoj postavy vypadá podobně nedotaženě a nezajímavě. Co mě ale šokovalo, je cenovka 70 EUR. Možná mi jen utekly nejnovější trendy, ale úplně mi to nesouzní s "kompaktním RPG", které ani nevypadá úplně tříáčkově. Trochu se ale sám stydím za to, že až budu mít chuť na RPG ve fantasy settingu, sáhnu po Avowed možná spíš, než po BG3. Ta časová a intelektuální investice je pro mě pořád snesitelnější.

Za UnderRail ode mě v případě nespokojenosti žádej refund, je to hodně hit and miss doporučení :-) Exodus vypadá dobře, Karpyshynovo jméno dává naději.
@Radecker (14.02.2025 21:49): Zrovna u posledních dvou to může dělat i to zamření, že ani ambice vlastně nebyly až tak vysoká. Na Game Pass dobré a na víc asi neměli prostor. Mortismal má to review dobré. Pro mě je z něj nejvíce cítit ten Skyrim (což říkají i některé recenze). Vlastně asi "Skyrim v malém". Má to být kratší a i companioni jsou jen čtyři.

No neva. Načnu teď ten tvůj UnderRail a budu čekat na Exodus, Clockwork Revolution a Heroes of Might and Magic: Olden Era (a případně i Outer Worlds 2). :)
Po zhlédnutí recenze od Mortyma a vzpomínce na poslední tři obsidiání hry, které jsem hrál (Pillars, Outer Worlds a Tyranny), jsem si říkal, proč to vlastně není ono. Vždyť na tom pracují takové legendy žánru. Potom jsem si uvědomil, jaký je rok a došlo mi to. Možná je to tvrdé a možná se pletu, ale ti pánové měli svůj peak před čtvrt stoletím, a i když jsou to pořád zdatní řemeslníci, to nejlepší ze sebe už asi vydali kdysi. Většina těch nejlepších her Obsidianu navíc stála na ramenou obrů (KotOR II, F:NV, i ten South Park), vlastní IP nebyly nikdy úplně dotažené. Mají svaté právo být za zenitem, není na tom nic nezvyklého, ani špatného. Většina legend udělala to nejlepší v první polovině své kariéry. Jsem rád, že pořád dělají hry, Imho je ale ok si na základě recenzí, videí, posledních několika her a dojmů z nich, něco myslet.
@Paul (14.02.2025 21:07): Berieš to príliš osobne, vadí ti to, tak názor argumentujúceho oponenta označíš za úbohý. Kvalitná diskusia. Mimochodom ja som napísal už hneď v prvom poste prečo s tebou nesúhlasím a nielen v ňom.

@Jab (14.02.2025 21:01): Prečo nepíšem svoje dojmy z recenzii? Pretože ja nehodlám hodnotiť hry na základe cudzích recenzii alebo ukážok z gameplay videí. Budem hru hodnotiť po tom, ako si ju zahrám. Ono je to hlavne slušný paradox, že môj názor na prístup k hodnoteniu nehranej hry, ku ktorému som dal aj konkrétne príklady a argumenty odmietaš patronizujúcim textom, ktorým sa snažíš hodnotiť môj prínos k diskusii bez toho, aby si riešil hru.

Ale súhlasím v tom, že to ďalej nemá zmysel riešiť.
@Tulareanus (14.02.2025 20:51): Kdybys napsal svůj vlastní názor a dojem z recenzí a proč se mnou nesouhlasíš, tak v pořádku. Stěžovat si ale na "frflanie a vyplakavanie" protože si dovolil někdo jiný vyjádřit názor se kterým nesouhlasíš je ubohý. Nicméně já na tohle téma končím, nebaví mě to.

@Jab (14.02.2025 21:01): +1
@Tulareanus (14.02.2025 20:51): Řešíš stále něčí dojem z recenzí místo hry samotné, proč? Klidně odepiš: "já tam z důvodu xy Skyrim nevidím.". Ale proč si vytvářet obecné škatulky "brblajících hráčů" a pak tu do něj řadit? V čem je přesně přínos? To mi přijde jen jako cesta k hádkám. Nebuď prostě osobní, pak to lidé nebudou brát osobně. Věnuj se hře a pokud máš pocit, že někdo je negativní, tak to vyargumentuj s pomocí hry samotné.

@Tulareanus (14.02.2025 20:51): On se ale Paul na to odkazoval dle recenzí. A opravdu nemusí vyvažovat kritiku a chválu 50/50. A může se mu hra v posledku něčím nakonec líbit, i když ta kritika bude sedět. Sám to tak mám často.

Ale já už bych to nechal. Budu místo toho rád za tvé dojmy z recenzí a ukázek, které jsi četl a viděl.
@Paul (14.02.2025 20:47): No však to je ok. Ale otázka je, či chceš o tých názoroch diskutovať alebo nie. Ak áno, tak treba počítať s potenciálnym nesúhlasom a nebrať to osobne. Projekcia môže byť kľudne obojsmerná (a neumyselná), ale bolo tu viac ľudí, ktorí vyjadrili podobný názor ako ja. Neverím, že keby niekto napíše niečo podobné pred vydaním do diskusie KCD II, tak by si to nechal len tak.

@Jab (14.02.2025 20:51): Keď zacitujem Paulovo hodnotenie "Svět je mrtvý, statický. Interface je ošklivý. Svět nepůsobí věrohodně a imersivně." bez toho, aby v tom príspevku bolo spomenuté aj niečo pozitívne o hre, tak to nekoreluje s tým, čo píšeš.

V tom, že RPG sú veľké časové investície a človek opatrnejšie vyberá, súhlasím.
@Tulareanus (14.02.2025 20:46): Však jak pozri, já jej sem dával. A napsat k tomu "hmm, žádný trhák" se nerovná "hra je špatná". I Paul tam psal, že si to zahraje.

Jak píšeš, jsme už jinde. RPG je velká časová investice. Opatrnost v tomhle žánru je pro nás na místě.
@Jab (14.02.2025 20:39): Ale tie recenzie sú predsa pozitívne. Si pozri ten metacritic. A je rozdiel citovať recenziu a vynášať vlastné súdy na nehranej hre ako slabej, hoci recenzie hovoria opak. To nedáva zmysel a vraciame sa k mojej prvej narážke o frflaní - recenzie pozitívne a na dh príspevky začínajú tým, že to bude slabota.
@Tulareanus (14.02.2025 20:23): Nedává mi to smysl. Vyjdou recenze. Na DH je živo, anžto se tu lidé baví o nich. Pak vyjde hra, lidé ji začnou hrát a začnou sdílet svoje dojmy. Není to žádný předčasný soud ale naprosto normální proces. Milionkrát dříve už se tu u hry xy rešilo, jaké kde dostává hodnocení v recenzích. Podle čeho se teď můžeme orientovat jsou právě a jen recenze. Prostě jen proces. Proč by tu měly být zvuky pouště, než se dostane hra do ruky hráčům?
Jakto že už jeden uživatel má hru v "rozehráno"? Mě to ještě nejde :D
@Paul (14.02.2025 19:36): Pozri, ja som písal všeobecne o tom frflaní, lebo to sa (nielen) na dh deje stále. Hra sa ešte ani nedostane k hráčom a tí už predkladajú názory, prečo nebude dobrá a taká a onaká a prečo to nie je ako hry kedysi (to už nikdy nebude, lebo už sme starší a v inom veku).

Na teba som písal, že porovnávaš hrušky s jablkami, čo sa fakticky deje. A že KCD a Avowed sa štylizáciou aj vizuálne snažia o protipóly a preto nedáva zmysel ich porovnávať. Nehovoriac o tom, že aj teraz nižšie si hodnotil mieru imerznosti a vierohodnosti, čo sú aspekty, ktoré sa bez hrania fakt vôbec nedajú posúdiť. A porovnávaš hru, ktorú si hral, s hrou ktorú si nehral. Takže ako píše Cathan, tak ako máš ty právo na názor, má právo na názor on, ja a každý iný. Len si netreba mýliť právo na názor s tým, že ten názor nebude nik rozporovať.
@Cathan (14.02.2025 19:19): Člověk napíše názor na hru a je mu předhozeno (dokonce moderátorem) že pláče a frflá. Jistě, "zakazování" to není, ale produktivní diskuze taky ne. Nevím kde bereš, že si to beru osobně. Tohle je přesně ten typ arogance o kterém psal Jab.
Že se mezi sebou RPGčka nemají porovnávat je jistě zajímavý názor na který máš právo, já si s ním ale dovolím nesouhlasit.
@Cathan (14.02.2025 16:34): se asi trochu nechápeme. Já od Avowed nevyžaduju aby vypadalo jako KCD. Hodnotím prostě jak na mě působí z recenzí co jsem viděl. A působí hůř. Svět je mrtvý, statický. Interface je ošklivý. Svět nepůsobí věrohodně a imersivně. To jsou MOJE dojmy, na které mám svaté právo. Vy klidně napište vaše vlastní, ale tohle odsuzování že si někdo dovolí srovnat dvě hry ve stejném herním (byť ne settingovém) žánru je bizár. Jinak já stále doufám že mě Avowed chytne, i přes slabé prozatimní dojmy. Mnohokrát jsem psal že 3D RPGčka považuju za svůj nejoblíbenější žánr, takže bych byl sám proti sobě to nezkusit.
Prosvištěl jsem si pár recenzí a těším se zase o trochu víc. Líbí se mi hlavně zmínka o tom, že vedlejší úkoly souvisejí často s hlavním, mají několik možných způsobů řešení a ty následně ovlivňují svět a dokonce i hlavní quest. Přesně to co od Obsidianu čekám a v čem je jejich síla, dobrý svět a možnost si v něm hrát a cítit dopady rozhodnutí :)
@Paul (13.02.2025 21:47): Přesto je toto srovnávání cesta do pekel a povede to pouze ke zklamání a frustraci všech zúčastněných. Existuje mnoho druhů fantasy, a někdy by možná bylo i to srovnání s Kingdom Come i fér, ale v případě Avowed mi to tak nepřijde, protože to nevypadá ani jako dark fantasy nebo snaha o realistický svět. Dokonce i samotné souboje budou fantastičtější.Samozřejmě, že to lidé budou srovnávat. Furt je to ale hloupost.
@Sadako (14.02.2025 15:04): technologická vyspělost někde na úrovni pozdního středověku, nebo? Jistě že je to primárně fantasy, medieval neznamená nutně že jde o historickou hru. Může tam být jen inspirace, stejně jako Game of Thrones je fantasy inspirovaný War of the Roses.
@Zero (14.02.2025 13:56): New Vegas mám určitě z jejich her nejvýše. Na druhé místo bych nedal MotB ale základní NWN2.

RPG miluji. Ale je to velká časová investice. Pokud je to 3A hra, tak se k tomu dostanu. Pokud není, ale něčím mě to zaujme (třeba settingem jako Jade Empire nebo NWN 2), tak se k tomu taky dostanu. Zrovna tak pokud to chválí přátelé a stalkování. Ale pokud hra nic z toho nemá, a to se zatím Avowed týká, tak už je to pro mě velké riziko a nejspíše to hrát nebudu. RPG jsou i o učení se. Pravidel a logiky settingu. Na vše je třeba čas a když nejsou někde velmi pozitivní signály výše uvedené, tak to spíše vynechám.

Zatím tedy také ne. Pokud se ještě něco výše nezmění. Ale škoda. Avowed jsem měl na prvním místě nejočekávanějších her na rok 2025. Naděje ale stále zůstává, že to pak doporučí přátelé.
@M.a.t.t. (14.02.2025 13:36): "Mne príde irelevantné nejaké vyplakávanie nad kvalitou hry, ktorú sme nehrali. Ako keby ľudia (nielen) na DH boli nepoučiteľní v tom frflaní. "

"normální výměna názorů"

Pick one.
@Jab (14.02.2025 12:54):  Podle mě Obsidian vydal zázraky 3. KotOR 2, Mask of the Betrayer, a Alpha Protocol. Pak několik her velmi dobrých (New Vegas, Pillars 2), a několik "jen" dobrých (Tyranny, Pillars 1). A tedy jeden velmi zajímavý a povedený experiment v podobě Pentimentu.

Za mě je to spíše studio potenciálu – právě ty ranější hry ukazují, že mají na to udělat opravdu skvělý počin, jen se jim to jaksi už dlouho úplně nepovedlo.

Avowed si určitě zahraju, ale priorita to není. Ostatně jsem se ještě pořád nedostal ani k The Outer Worlds.
@Jab (14.02.2025 13:15): Iba som vyjadril svoj názor, tak ako si vyjadril ty svoj. To sa hádam môže nie? Pre istotu som rovno napísal, že sa nikoho nechcem dotknúť a znova ťa prosím, aby si si naštudoval význam slova arogantný. O hre som diskutoval rovnako ako ty a obaja sme riešili to isté - prvotné recenzie, keďže nikto z nás ju zatiaľ nehral. Ty si na základe nich hypotetizoval, že hra nie je žiadny zázrak, ja som ako osoba na opačnej strane barikády vyjadrila nepriamo postoj, že skôr než ju odsúdiť ( a to má pritom obecne pozitívnejšie recenzie) by bolo vhodné si ju najskôr zahrať a potom byť prípadne negativistický. To je všetko, viem ako funguje diskusia.
@M.a.t.t. (14.02.2025 13:05): Což zase zní celkem arogantně.

Máme recenze a jen na ty můžeme zatím reagovat. Prosím věnujte se hře a ne hodnocení uživatelů.

Já na DH z nějakého důvodu chodím. Přijde mi to jako nejlepší způsob, jak se o hrách dozvědět. Někdo mi to jistě může vyčítat. Pokud mi to vyčítá člen DH týmu, tak nechápu. Podobně jako výhradu, že reagujeme na recenze, když sami hrát nemůžeme. Nechápu tvou logiku. Ale je to jedno. Diskutuj o hře. 

@HolyMeatball (14.02.2025 13:09): +1
Tady dva uživatelé vyjádří, že se jim něco na nové hře nezdá, a přifičí skvadra jiných uživatelů si pozoufat, jak jsou všichni ostatní negativní. Přestože ti první dva uživatelé nijak zásadně negativní nebyli.

Opravdu čím dál větší radost ty zdejší diskuze, kluci. :)
@Jab (14.02.2025 12:54): Úprimne, asi by som si naštudoval význam slova arogantný. Iba som konštatoval aká je súčasná hráčska mentalita a očividne nie som jediný, kto si to myslí. Ak sa budeme tváriť, že to tak nie je, to na realite vôbec nič nezmení, no chápem, že tebe to asi ako problém nepríde. Ok, mne áno.

No fakt, že posudzuješ hry Obsidianu podľa hodnotenia na DH je určite zaujímavý :)
@Marcusss (14.02.2025 10:09): Já bych si dovolil tvrdit, že Obsidian nikdy žádný vyložený zázrak nevydal. Většina jejich her je tu pod 80 %. K Avowed jsem upínal naděje. Ale výsledek jim na pohled neodpovídá. Další New Vegas to pro mě nebude. Další Skyrim jsem nepotřeboval. Ale uvidím definitivně, co na to pak přátelé a stalkovaní, pokud to budou hrát.

@M.a.t.t. (14.02.2025 10:22): Už bych upřímně od obecných soudů nad hráči (či přímo uživateli DH) přešel definitivně ke hře samotné. Nic ve zlém, ale je to neproduktivní a vlastně i arogantní.
@RNDr. Gunár Pavel (14.02.2025 11:23): Nejak mi to nedáva zmysel. V prvom rade študentské projekty sú častokrát práve "len" s dušou, čiže majú originálny koncept, ale nemajú vychytané ovládanie, interface a samozrejme veľkolepú grafickú prezentáciu.
Zároveň nevidím žiadnu (ani všeobecnú, ani konkrétnu) paralelu v tom prirovnaní k študentskej hre.

A čo sa týka vizuálu, však Obsidian nie je nové štúdio, po technickej stránke nikdy neboli ich hry top a ani ich grafika revolučná.

Ako som už písal nižšie, ja som každopádne rád, za každé RPG, ktoré príde s prostredím, ktoré sa klišovito nevyužíva vo väčšine súčasných hier, napr. v RPG ten európsky les mierneho pásma, trávnaté pláne/prérie a podobne.
@Paul (13.02.2025 21:47): A tak já to respektuju a chápu. Taky jsem se dlouhé roky vyhýbal No Man Sky protože mi z obrázků a videí z toho barvičkového vizuálu krvácely oči. Což se tedy u NMS ukázalo jako velká chyba a zvykl jsem si na to rychle (nebo došla krev v očích, nvm), ale tak nemusí to tak být všude.
KC, neKC, Avowed na mě i po vydání působí mdle, jak převařená mrkvička do dětské přesnídávky, no prostě jak nějaký studentský projekt na Unity z r. 2013, který nakonec dostal grant, velkoryse pojatý, ale bez duše. Hry snažící se to hrát bezpečně a zalíbit se všem, tak často bohužel dopadají. Podobně jako u DIII nebo UA artworky o gorilióny převyšují výtvarnou složku ingame vizuálu. Steelbook a látková mapa taky vypadají skvěle, škoda jen, že nevznikly pro jinou hru. Tohle mě neláká ani (téměř) zadarmíko v GP.