Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Za mě zatím takhle - je to dobrý, ale neni to 69,99 € dobrý. Aneb Living Lands without any living. Ten svět je strašně mrtvej. Šílenej The Outer Worlds flashback.
@Widl (19.02.2025 21:35): Mám v tom asi 8 hodin a víceméně souhlasím. Encyklopedie, questlog, atd.. je okopírovaný z Pillars, to je evidentní na první pohled. Co se týče samotného světa , já hrál teda jen POE 1, ale vidím tam taky dost odkazů na Deadfire. Souboják mi dává na hard docela zabrat, je nutné pravidelně vylepšovat gear. Asi bych doporučil skoupit u každého vendora všechny možné kůže, kamení, větve.. atd., prostě crafting material, prodávají to celkem levně a pro vylepšení gearu je to zásadní.
Tak taky nahodím nějaký prvotní dojmy po pár hodinách. Jak to nějak popsat... mix Dark Messiah of Might and Magic, z kterého si to bere velice rychlé a zábavné souboje. Pak tu máme špetku Mirrors Edge, kdy se můžeme prohánět po střechách, útesech a plynule hopsat a šplhat. A nakonec trochu Gothica, protože každé zákoutí ukrývá nějakou cetku nebo kousek nějakého dopisu, deníku a je zábava svět prozkoumávat. Pořád čekám, kdy na mě vykoukne ten špatný scénář a postavy co zmiňovaly některé recenze, po pár hodinách je to všechno ok. Největším nedostatkem jsou zatím opakující se animace postav při rozhovorech, to mě bolí už teď. Super je naopak lore encyklopedie, která je přímo součástí rozhovorového interface. Hezky to osvěží paměť nejen co se týče minulých her, ale i aktuálního děje.
Nechal jsem v tom 8 hodin a netuším kdy - či vůbec - budu pokračovat. Z toho, co jsem viděl, se nejvíc ztotožňuju s recenzí SkillUpa - každé rčené i psané slovo v prvé řadě musí sloužit expozici, nějaká charakterizace většinově hraje až triangl. Už se s ním tedy nescházím na rovině užívání si soubojů a shledání toho šmouly s dabingem Garruse fantastickou postavou. Souboje jsou neskutečně simplistické a ještě při nich otravuje dosti zvláštní dílčí input design, šmoula zas trpí stejným expozičním syndromem, jako všichni ostatní. Stihl jsem tedy nabrat jen jej a prvního trpaslíka, osobnostně mezi nimi ale není v podstatě žádný rozdíl.

Ale explorace je fajn, je toho fakt všude habaděj co objevovat. A zdá se, že je to společně s vedlejšími questy vskutku povinné, neb přestože jsem už dle mého jen tak volně exploroval dostatečně, stejně mi log vyhrožuje u dalšího hlavního questu třemi lebkami, přičemž už dvoulebkové situace jsou otravně zdlouhavé, páč mám jen minimum vylepšeného vercajku.

Celkově tedy rozhodně, s přehledem, zdaleka i zblízka ten dalekosáhle nejslabší Obsidian, jakého jsem zkoušel. Jejich writing jsem si vždy velmi užíval, zde mi to ale není moc umožněno. A v ostatních směrech to vlastně není o nic lepší či vyspělejší, než jejich předchozí díla.
@Clorky (18.02.2025 08:55): Je to smutné, lebo presne toto sú tie "maličkosti", ktoré vedia urobiť hru aspoň trošku ako immersive sim. Ale aj tak si to plánujem zahrať časom.

Ale zas je treba uznať aj to, že čo do grafickej imerzie (počasia, fauna, flóra a obyvatelia nevyzerajúci ako sad sack of potatoes), tak bolo vhodné, ak nie rovno potrebné nahodiť módy, ktoré aj za krátku dobu po vydaní dali dokopy amatéri miesto samotných vývojárov. A v kontexte Morrowindu, kde bolo viac NPC ma celkom nasralo aké bolo Imperial City prázdne, ako nejaké kopanice.
@M.a.t.t. (14.02.2025 11:47): Stylizace se mi skutečně vůbec nelíbí, kvalitou se to ani zdaleka neblíží artworkům, a to bych se přes laciné prvky grafiky a animací i nějaké ty vatové questy ještě dokázal přenést. Nevím, co se to s Obsidianem stalo, Pillars ještě šly, ale od The Outer Worlds mi jejich tvorba přijde těžce průměrná a odbýt to jen souslovím osoba XY či „Matt Hansen“ by bylo příliš reduktivní. Zrovna Hansen má s takovým Vávrou společné třeba to, že taky nemá filtr, zároveň ale není celý Obsidian, takže to celé musí být součástí širších firemních trendů. Prostě se změnili, třeba jako Arkane, podle mě tedy k horšímu, ale což, na obzoru už vidím spoustu lákavějších her.
@Fritol (15.02.2025 13:13): Těsně to zase nebylo. Koupili je listopad 2018. V prosinci byl The Outer Worlds první trailer. A vyšlo ke konci října 2019.

Ale dle wiki je to více jak píšeš ty:  In December 2017, Private Division, an independent publishing division under   Take-Two Interactive, announced the project as their first slate of games to publish. The first trailer for the game premiered at The Game Awards 2018. Though Obsidian was in the process of being acquired by Microsoft Studios at the time of the game's announcement, the project had been under development before that point, and Take-Two secured the publishing rights prior to Microsoft's acquisition offer.
@Jab (15.02.2025 13:11): To jo, ale MS je koupili až těsně před vydáním, vývoj platili Private Division, tehdy tedy Take Two ještě.

Jinak já teda nejsem žádný Obsidian fanda, ale ty jejich midsize hry se mi líbí, vydávají je docela rychle navíc. Lepší než kdyby na jedné dělali 8 let a pak z toho vylezlo něco jako poslední Dragon Age.
@Jab (14.02.2025 22:06): Jestli jsou fakt companioni jen 4 tak to je za mě slabota. Čekal jsem mnohem větší partu, zaráželo mě proč ve všech videorecenzí jsou vidět furt jen ti dva trpaslík a ten modrej šmoula co ho dabuje modrej Garrus.
@Jab (14.02.2025 22:06): Kromě Skyrimu z toho ještě hodně čiší ty Outer Worlds. Místama mi skoro přijde, že se to odehrává na stejných mapách (hlavně ta kombinace pouště, jeskyní a svítících rostlin). Taky ten vývoj postavy vypadá podobně nedotaženě a nezajímavě. Co mě ale šokovalo, je cenovka 70 EUR. Možná mi jen utekly nejnovější trendy, ale úplně mi to nesouzní s "kompaktním RPG", které ani nevypadá úplně tříáčkově. Trochu se ale sám stydím za to, že až budu mít chuť na RPG ve fantasy settingu, sáhnu po Avowed možná spíš, než po BG3. Ta časová a intelektuální investice je pro mě pořád snesitelnější.

Za UnderRail ode mě v případě nespokojenosti žádej refund, je to hodně hit and miss doporučení :-) Exodus vypadá dobře, Karpyshynovo jméno dává naději.
@Radecker (14.02.2025 21:49): Zrovna u posledních dvou to může dělat i to zamření, že ani ambice vlastně nebyly až tak vysoká. Na Game Pass dobré a na víc asi neměli prostor. Mortismal má to review dobré. Pro mě je z něj nejvíce cítit ten Skyrim (což říkají i některé recenze). Vlastně asi "Skyrim v malém". Má to být kratší a i companioni jsou jen čtyři.

No neva. Načnu teď ten tvůj UnderRail a budu čekat na Exodus, Clockwork Revolution a Heroes of Might and Magic: Olden Era (a případně i Outer Worlds 2). :)
Po zhlédnutí recenze od Mortyma a vzpomínce na poslední tři obsidiání hry, které jsem hrál (Pillars, Outer Worlds a Tyranny), jsem si říkal, proč to vlastně není ono. Vždyť na tom pracují takové legendy žánru. Potom jsem si uvědomil, jaký je rok a došlo mi to. Možná je to tvrdé a možná se pletu, ale ti pánové měli svůj peak před čtvrt stoletím, a i když jsou to pořád zdatní řemeslníci, to nejlepší ze sebe už asi vydali kdysi. Většina těch nejlepších her Obsidianu navíc stála na ramenou obrů (KotOR II, F:NV, i ten South Park), vlastní IP nebyly nikdy úplně dotažené. Mají svaté právo být za zenitem, není na tom nic nezvyklého, ani špatného. Většina legend udělala to nejlepší v první polovině své kariéry. Jsem rád, že pořád dělají hry, Imho je ale ok si na základě recenzí, videí, posledních několika her a dojmů z nich, něco myslet.
@Paul (14.02.2025 21:07): Berieš to príliš osobne, vadí ti to, tak názor argumentujúceho oponenta označíš za úbohý. Kvalitná diskusia. Mimochodom ja som napísal už hneď v prvom poste prečo s tebou nesúhlasím a nielen v ňom.

@Jab (14.02.2025 21:01): Prečo nepíšem svoje dojmy z recenzii? Pretože ja nehodlám hodnotiť hry na základe cudzích recenzii alebo ukážok z gameplay videí. Budem hru hodnotiť po tom, ako si ju zahrám. Ono je to hlavne slušný paradox, že môj názor na prístup k hodnoteniu nehranej hry, ku ktorému som dal aj konkrétne príklady a argumenty odmietaš patronizujúcim textom, ktorým sa snažíš hodnotiť môj prínos k diskusii bez toho, aby si riešil hru.

Ale súhlasím v tom, že to ďalej nemá zmysel riešiť.
@Tulareanus (14.02.2025 20:51): Kdybys napsal svůj vlastní názor a dojem z recenzí a proč se mnou nesouhlasíš, tak v pořádku. Stěžovat si ale na "frflanie a vyplakavanie" protože si dovolil někdo jiný vyjádřit názor se kterým nesouhlasíš je ubohý. Nicméně já na tohle téma končím, nebaví mě to.

@Jab (14.02.2025 21:01): +1
@Tulareanus (14.02.2025 20:51): Řešíš stále něčí dojem z recenzí místo hry samotné, proč? Klidně odepiš: "já tam z důvodu xy Skyrim nevidím.". Ale proč si vytvářet obecné škatulky "brblajících hráčů" a pak tu do něj řadit? V čem je přesně přínos? To mi přijde jen jako cesta k hádkám. Nebuď prostě osobní, pak to lidé nebudou brát osobně. Věnuj se hře a pokud máš pocit, že někdo je negativní, tak to vyargumentuj s pomocí hry samotné.

@Tulareanus (14.02.2025 20:51): On se ale Paul na to odkazoval dle recenzí. A opravdu nemusí vyvažovat kritiku a chválu 50/50. A může se mu hra v posledku něčím nakonec líbit, i když ta kritika bude sedět. Sám to tak mám často.

Ale já už bych to nechal. Budu místo toho rád za tvé dojmy z recenzí a ukázek, které jsi četl a viděl.
@Paul (14.02.2025 20:47): No však to je ok. Ale otázka je, či chceš o tých názoroch diskutovať alebo nie. Ak áno, tak treba počítať s potenciálnym nesúhlasom a nebrať to osobne. Projekcia môže byť kľudne obojsmerná (a neumyselná), ale bolo tu viac ľudí, ktorí vyjadrili podobný názor ako ja. Neverím, že keby niekto napíše niečo podobné pred vydaním do diskusie KCD II, tak by si to nechal len tak.

@Jab (14.02.2025 20:51): Keď zacitujem Paulovo hodnotenie "Svět je mrtvý, statický. Interface je ošklivý. Svět nepůsobí věrohodně a imersivně." bez toho, aby v tom príspevku bolo spomenuté aj niečo pozitívne o hre, tak to nekoreluje s tým, čo píšeš.

V tom, že RPG sú veľké časové investície a človek opatrnejšie vyberá, súhlasím.
@Tulareanus (14.02.2025 20:46): Však jak pozri, já jej sem dával. A napsat k tomu "hmm, žádný trhák" se nerovná "hra je špatná". I Paul tam psal, že si to zahraje.

Jak píšeš, jsme už jinde. RPG je velká časová investice. Opatrnost v tomhle žánru je pro nás na místě.
@Jab (14.02.2025 20:39): Ale tie recenzie sú predsa pozitívne. Si pozri ten metacritic. A je rozdiel citovať recenziu a vynášať vlastné súdy na nehranej hre ako slabej, hoci recenzie hovoria opak. To nedáva zmysel a vraciame sa k mojej prvej narážke o frflaní - recenzie pozitívne a na dh príspevky začínajú tým, že to bude slabota.
@Tulareanus (14.02.2025 20:23): Nedává mi to smysl. Vyjdou recenze. Na DH je živo, anžto se tu lidé baví o nich. Pak vyjde hra, lidé ji začnou hrát a začnou sdílet svoje dojmy. Není to žádný předčasný soud ale naprosto normální proces. Milionkrát dříve už se tu u hry xy rešilo, jaké kde dostává hodnocení v recenzích. Podle čeho se teď můžeme orientovat jsou právě a jen recenze. Prostě jen proces. Proč by tu měly být zvuky pouště, než se dostane hra do ruky hráčům?
Jakto že už jeden uživatel má hru v "rozehráno"? Mě to ještě nejde :D
@Paul (14.02.2025 19:36): Pozri, ja som písal všeobecne o tom frflaní, lebo to sa (nielen) na dh deje stále. Hra sa ešte ani nedostane k hráčom a tí už predkladajú názory, prečo nebude dobrá a taká a onaká a prečo to nie je ako hry kedysi (to už nikdy nebude, lebo už sme starší a v inom veku).

Na teba som písal, že porovnávaš hrušky s jablkami, čo sa fakticky deje. A že KCD a Avowed sa štylizáciou aj vizuálne snažia o protipóly a preto nedáva zmysel ich porovnávať. Nehovoriac o tom, že aj teraz nižšie si hodnotil mieru imerznosti a vierohodnosti, čo sú aspekty, ktoré sa bez hrania fakt vôbec nedajú posúdiť. A porovnávaš hru, ktorú si hral, s hrou ktorú si nehral. Takže ako píše Cathan, tak ako máš ty právo na názor, má právo na názor on, ja a každý iný. Len si netreba mýliť právo na názor s tým, že ten názor nebude nik rozporovať.
@Cathan (14.02.2025 19:19): Člověk napíše názor na hru a je mu předhozeno (dokonce moderátorem) že pláče a frflá. Jistě, "zakazování" to není, ale produktivní diskuze taky ne. Nevím kde bereš, že si to beru osobně. Tohle je přesně ten typ arogance o kterém psal Jab.
Že se mezi sebou RPGčka nemají porovnávat je jistě zajímavý názor na který máš právo, já si s ním ale dovolím nesouhlasit.
@Cathan (14.02.2025 16:34): se asi trochu nechápeme. Já od Avowed nevyžaduju aby vypadalo jako KCD. Hodnotím prostě jak na mě působí z recenzí co jsem viděl. A působí hůř. Svět je mrtvý, statický. Interface je ošklivý. Svět nepůsobí věrohodně a imersivně. To jsou MOJE dojmy, na které mám svaté právo. Vy klidně napište vaše vlastní, ale tohle odsuzování že si někdo dovolí srovnat dvě hry ve stejném herním (byť ne settingovém) žánru je bizár. Jinak já stále doufám že mě Avowed chytne, i přes slabé prozatimní dojmy. Mnohokrát jsem psal že 3D RPGčka považuju za svůj nejoblíbenější žánr, takže bych byl sám proti sobě to nezkusit.
Prosvištěl jsem si pár recenzí a těším se zase o trochu víc. Líbí se mi hlavně zmínka o tom, že vedlejší úkoly souvisejí často s hlavním, mají několik možných způsobů řešení a ty následně ovlivňují svět a dokonce i hlavní quest. Přesně to co od Obsidianu čekám a v čem je jejich síla, dobrý svět a možnost si v něm hrát a cítit dopady rozhodnutí :)
@Paul (13.02.2025 21:47): Přesto je toto srovnávání cesta do pekel a povede to pouze ke zklamání a frustraci všech zúčastněných. Existuje mnoho druhů fantasy, a někdy by možná bylo i to srovnání s Kingdom Come i fér, ale v případě Avowed mi to tak nepřijde, protože to nevypadá ani jako dark fantasy nebo snaha o realistický svět. Dokonce i samotné souboje budou fantastičtější.Samozřejmě, že to lidé budou srovnávat. Furt je to ale hloupost.
@Sadako (14.02.2025 15:04): technologická vyspělost někde na úrovni pozdního středověku, nebo? Jistě že je to primárně fantasy, medieval neznamená nutně že jde o historickou hru. Může tam být jen inspirace, stejně jako Game of Thrones je fantasy inspirovaný War of the Roses.
@Zero (14.02.2025 13:56): New Vegas mám určitě z jejich her nejvýše. Na druhé místo bych nedal MotB ale základní NWN2.

RPG miluji. Ale je to velká časová investice. Pokud je to 3A hra, tak se k tomu dostanu. Pokud není, ale něčím mě to zaujme (třeba settingem jako Jade Empire nebo NWN 2), tak se k tomu taky dostanu. Zrovna tak pokud to chválí přátelé a stalkování. Ale pokud hra nic z toho nemá, a to se zatím Avowed týká, tak už je to pro mě velké riziko a nejspíše to hrát nebudu. RPG jsou i o učení se. Pravidel a logiky settingu. Na vše je třeba čas a když nejsou někde velmi pozitivní signály výše uvedené, tak to spíše vynechám.

Zatím tedy také ne. Pokud se ještě něco výše nezmění. Ale škoda. Avowed jsem měl na prvním místě nejočekávanějších her na rok 2025. Naděje ale stále zůstává, že to pak doporučí přátelé.
@M.a.t.t. (14.02.2025 13:36): "Mne príde irelevantné nejaké vyplakávanie nad kvalitou hry, ktorú sme nehrali. Ako keby ľudia (nielen) na DH boli nepoučiteľní v tom frflaní. "

"normální výměna názorů"

Pick one.
@Jab (14.02.2025 12:54):  Podle mě Obsidian vydal zázraky 3. KotOR 2, Mask of the Betrayer, a Alpha Protocol. Pak několik her velmi dobrých (New Vegas, Pillars 2), a několik "jen" dobrých (Tyranny, Pillars 1). A tedy jeden velmi zajímavý a povedený experiment v podobě Pentimentu.

Za mě je to spíše studio potenciálu – právě ty ranější hry ukazují, že mají na to udělat opravdu skvělý počin, jen se jim to jaksi už dlouho úplně nepovedlo.

Avowed si určitě zahraju, ale priorita to není. Ostatně jsem se ještě pořád nedostal ani k The Outer Worlds.
@Jab (14.02.2025 13:15): Iba som vyjadril svoj názor, tak ako si vyjadril ty svoj. To sa hádam môže nie? Pre istotu som rovno napísal, že sa nikoho nechcem dotknúť a znova ťa prosím, aby si si naštudoval význam slova arogantný. O hre som diskutoval rovnako ako ty a obaja sme riešili to isté - prvotné recenzie, keďže nikto z nás ju zatiaľ nehral. Ty si na základe nich hypotetizoval, že hra nie je žiadny zázrak, ja som ako osoba na opačnej strane barikády vyjadrila nepriamo postoj, že skôr než ju odsúdiť ( a to má pritom obecne pozitívnejšie recenzie) by bolo vhodné si ju najskôr zahrať a potom byť prípadne negativistický. To je všetko, viem ako funguje diskusia.
@M.a.t.t. (14.02.2025 13:05): Což zase zní celkem arogantně.

Máme recenze a jen na ty můžeme zatím reagovat. Prosím věnujte se hře a ne hodnocení uživatelů.

Já na DH z nějakého důvodu chodím. Přijde mi to jako nejlepší způsob, jak se o hrách dozvědět. Někdo mi to jistě může vyčítat. Pokud mi to vyčítá člen DH týmu, tak nechápu. Podobně jako výhradu, že reagujeme na recenze, když sami hrát nemůžeme. Nechápu tvou logiku. Ale je to jedno. Diskutuj o hře. 

@HolyMeatball (14.02.2025 13:09): +1
Tady dva uživatelé vyjádří, že se jim něco na nové hře nezdá, a přifičí skvadra jiných uživatelů si pozoufat, jak jsou všichni ostatní negativní. Přestože ti první dva uživatelé nijak zásadně negativní nebyli.

Opravdu čím dál větší radost ty zdejší diskuze, kluci. :)
@Jab (14.02.2025 12:54): Úprimne, asi by som si naštudoval význam slova arogantný. Iba som konštatoval aká je súčasná hráčska mentalita a očividne nie som jediný, kto si to myslí. Ak sa budeme tváriť, že to tak nie je, to na realite vôbec nič nezmení, no chápem, že tebe to asi ako problém nepríde. Ok, mne áno.

No fakt, že posudzuješ hry Obsidianu podľa hodnotenia na DH je určite zaujímavý :)
@Marcusss (14.02.2025 10:09): Já bych si dovolil tvrdit, že Obsidian nikdy žádný vyložený zázrak nevydal. Většina jejich her je tu pod 80 %. K Avowed jsem upínal naděje. Ale výsledek jim na pohled neodpovídá. Další New Vegas to pro mě nebude. Další Skyrim jsem nepotřeboval. Ale uvidím definitivně, co na to pak přátelé a stalkovaní, pokud to budou hrát.

@M.a.t.t. (14.02.2025 10:22): Už bych upřímně od obecných soudů nad hráči (či přímo uživateli DH) přešel definitivně ke hře samotné. Nic ve zlém, ale je to neproduktivní a vlastně i arogantní.
@RNDr. Gunár Pavel (14.02.2025 11:23): Nejak mi to nedáva zmysel. V prvom rade študentské projekty sú častokrát práve "len" s dušou, čiže majú originálny koncept, ale nemajú vychytané ovládanie, interface a samozrejme veľkolepú grafickú prezentáciu.
Zároveň nevidím žiadnu (ani všeobecnú, ani konkrétnu) paralelu v tom prirovnaní k študentskej hre.

A čo sa týka vizuálu, však Obsidian nie je nové štúdio, po technickej stránke nikdy neboli ich hry top a ani ich grafika revolučná.

Ako som už písal nižšie, ja som každopádne rád, za každé RPG, ktoré príde s prostredím, ktoré sa klišovito nevyužíva vo väčšine súčasných hier, napr. v RPG ten európsky les mierneho pásma, trávnaté pláne/prérie a podobne.
@Paul (13.02.2025 21:47): A tak já to respektuju a chápu. Taky jsem se dlouhé roky vyhýbal No Man Sky protože mi z obrázků a videí z toho barvičkového vizuálu krvácely oči. Což se tedy u NMS ukázalo jako velká chyba a zvykl jsem si na to rychle (nebo došla krev v očích, nvm), ale tak nemusí to tak být všude.
KC, neKC, Avowed na mě i po vydání působí mdle, jak převařená mrkvička do dětské přesnídávky, no prostě jak nějaký studentský projekt na Unity z r. 2013, který nakonec dostal grant, velkoryse pojatý, ale bez duše. Hry snažící se to hrát bezpečně a zalíbit se všem, tak často bohužel dopadají. Podobně jako u DIII nebo UA artworky o gorilióny převyšují výtvarnou složku ingame vizuálu. Steelbook a látková mapa taky vypadají skvěle, škoda jen, že nevznikly pro jinou hru. Tohle mě neláká ani (téměř) zadarmíko v GP.