BG3 nabízí parádně vymodelovaný, zajímavý a uvěřitelně působící svět. Po většinu hry mě těšilo jej prozkoumávat a až adventurně objevovat skryté poklady a alternativní cesty. Většina lokací skýtá podmanivou atmosféru a nějaký dobrý nápad (např. Stín ve druhém dějství); některé události jsou vázány na běh času a hra často nabídne sympatickou možnou poradit si různými způsoby, ať už v boji nebo mimo něj. V tomto ohledu je podstatně lepší než předchozí díly a nejspíš většina jiných RPG, ale ke špičce žánru (např. Age of Decadence) má daleko. Bavily mě i souboje, které zpravidla nejsou vatové, ale mají dějové opodstatnění a leckdy se jim lze i vyhnout.
Po prvním dějství jsem byl nadšený, ale tak v polovině druhého jako by to výše uvedné přestávalo pozvolna platit a mé dojmy se začaly měnit. Hlavním důvodem je nesmírně pomalé herní tempo ve spojení s přehršlem všeho, zejména neužitečných interaktivních předmětů v lokacích a bordelem v inventáři. Samo o sobě by se to všechno dalo přežít, ale ta kombinace je smrtící a v průběhu hry se stále zhoršuje.
Úplně nejvíc mi ale na BG3 vadí její velikášství. Projevuje se nejen v návrhu lokací a počtu předmětů, ale také v zápletce a postavách. Příběh má silné momenty nebo vedlejší linky (Orfeus), ale jako celek je tak přepjatě osudový, naléhavý, nadpřirozený, klišovitý a místy prostě trapný (totožnost Emperora, Orinina zjevení, vykrádání úkolů a zápletek předchozích dílů v Baldurově Bráně), že postrádá elementární uvěřitelnost. S lítostí jsem vzpomínal na předchozí díly, v nichž šlo také o všechno, ale většina děje měla realistické kontury a zároveň jsem měl pocit, že procházím uvěřitelným světem, jenž si žije vlastním životem i mimo příběh hry. Totéž co o příběhu platí o většině družiníků, sestavě těch nejvýjimečnějších individuí, které si s sebou nesou vlastní naléhavé příběhy a ihned se ukáže, že snad na každé z nich nějak závisí osud celého světa (přesto tomu neodpovídají jejich zkučenosti a dovednosti). Zároveň je hra nepříjemně podbízivá: všichni společníci čekají v táboře na dosah ruky (resp. teleportu), o všem vědí, nijak nereflektují, že jsem s nimi od jejich naverbování nepromluvil, a do jednoho mi hned na začátku vilně lezou do spacáku. Rozhovory s nimi se přitom vyvíjejí podlé též šablony, a většina působí tak neživotně, že jsem je buď ingnoroval, nebo se jich (zpravidla neúspěšně) pokusil zbavit. Křičí z toho všeho vypočítavá snaha vývojářů hráče ohromit a upoutat, jež je mi z celého srdce protivná. Ve srovnání se scénáristickým mistrovstvím, jaké lze najít třeba v Cyberpunku, je tohle vážně slabota.
BG3 mi přijde v mnoha ohledech výborná a je na ní vidět spousta odvedené práce. Zároveň mi ale v jiných zásadních ohledech nesedí, i když beru, že mnoho z toho je subjektivní (asi už nemá smysl žehrat nad viditelnými skillchecky s velkou rolí náhody, které svádějí k nahrávání starších pozic). Ve druhé polovině třetího dějství - s hrou jsem strávil celkem okolo 270 hodin - už jsem byl na smrt uondaný, dovršil jsem zkušenostní limit, ovládl soubojový systém, topil se v penězích i předmětech, a jak mě příběh štval a společníci mi byli ukradení, velmi těžko jsem hledal motivaci pokračovat. Svou megalomanii vývojáři fakt neukočírovali.
Po prvním dějství jsem byl nadšený, ale tak v polovině druhého jako by to výše uvedné přestávalo pozvolna platit a mé dojmy se začaly měnit. Hlavním důvodem je nesmírně pomalé herní tempo ve spojení s přehršlem všeho, zejména neužitečných interaktivních předmětů v lokacích a bordelem v inventáři. Samo o sobě by se to všechno dalo přežít, ale ta kombinace je smrtící a v průběhu hry se stále zhoršuje.
Úplně nejvíc mi ale na BG3 vadí její velikášství. Projevuje se nejen v návrhu lokací a počtu předmětů, ale také v zápletce a postavách. Příběh má silné momenty nebo vedlejší linky (Orfeus), ale jako celek je tak přepjatě osudový, naléhavý, nadpřirozený, klišovitý a místy prostě trapný (totožnost Emperora, Orinina zjevení, vykrádání úkolů a zápletek předchozích dílů v Baldurově Bráně), že postrádá elementární uvěřitelnost. S lítostí jsem vzpomínal na předchozí díly, v nichž šlo také o všechno, ale většina děje měla realistické kontury a zároveň jsem měl pocit, že procházím uvěřitelným světem, jenž si žije vlastním životem i mimo příběh hry. Totéž co o příběhu platí o většině družiníků, sestavě těch nejvýjimečnějších individuí, které si s sebou nesou vlastní naléhavé příběhy a ihned se ukáže, že snad na každé z nich nějak závisí osud celého světa (přesto tomu neodpovídají jejich zkučenosti a dovednosti). Zároveň je hra nepříjemně podbízivá: všichni společníci čekají v táboře na dosah ruky (resp. teleportu), o všem vědí, nijak nereflektují, že jsem s nimi od jejich naverbování nepromluvil, a do jednoho mi hned na začátku vilně lezou do spacáku. Rozhovory s nimi se přitom vyvíjejí podlé též šablony, a většina působí tak neživotně, že jsem je buď ingnoroval, nebo se jich (zpravidla neúspěšně) pokusil zbavit. Křičí z toho všeho vypočítavá snaha vývojářů hráče ohromit a upoutat, jež je mi z celého srdce protivná. Ve srovnání se scénáristickým mistrovstvím, jaké lze najít třeba v Cyberpunku, je tohle vážně slabota.
BG3 mi přijde v mnoha ohledech výborná a je na ní vidět spousta odvedené práce. Zároveň mi ale v jiných zásadních ohledech nesedí, i když beru, že mnoho z toho je subjektivní (asi už nemá smysl žehrat nad viditelnými skillchecky s velkou rolí náhody, které svádějí k nahrávání starších pozic). Ve druhé polovině třetího dějství - s hrou jsem strávil celkem okolo 270 hodin - už jsem byl na smrt uondaný, dovršil jsem zkušenostní limit, ovládl soubojový systém, topil se v penězích i předmětech, a jak mě příběh štval a společníci mi byli ukradení, velmi těžko jsem hledal motivaci pokračovat. Svou megalomanii vývojáři fakt neukočírovali.
Pro: podmanivý svět, řada dobrých nápadů, soubojový systém
Proti: úmornost, příběh, společníci, nudný vývoj postav