Moje první rogue hra. Respektive jsem ještě zkoušel hrát Morii, protože měla normální kreslenou grafiku a navíc to byla "známá Moria", ale nedokázal jsem do ní nějak proniknout. Ostatně ani u Brogue mi to zezačátku moc nešlo, přehlednost očividně nulová, díky chudému ASCII interface. Ale po krátkém boji se mi to podařilo a nad hrou jsem zvítězil (nebo ona nade mnou?).
Popravdě, od té doby, co jsem přišel na Brogue, už nic jiného nehraju. Teď budu popisovat obecné principy roguelike games. Proč je tak unikátní? Jedná se o rogue žánr, tedy: za prvé - pouze jeden život (permanent death). Jakákoliv smrt se nedá zvrátit a musíte začít znova od začátku. To by ale asi byla celkem nuda hrát celou hru zase znova. Tak proto je tu za druhé - každá hra je originální. Dungeon se generuje podle takzvaných seedů - 10místných čísel - čili se nemusíte bát, že byste hráli jeden dungeon (za celý život) dvakrát a zároveň, pokud se nějaký líbí, stačí si seed zapsat a kdykoliv ho můžete hrát znova. Co je cílem? Projít 26 levelů (depths) a na 26. nalázt Amulet of Yendor a vynést ho zpátky na povrch. Za třetí - hraje se na tahy, takže není kam spěchat a hru můžete v klidu hrát na pozadí jiných aktivit. A za čtvrté - veškeré předměty, které najdete, jsou neidentifikované - jediný způsob jak začít s indentifikací je to prostě na sobě vyzkoušet, ať už bude efekt jakýkoliv.
Co se týče hry, tak bych ji nejlépe asi přirovnal k šachům. Na každý svůj krok máte neomezeně času a stejně jako v šachu tu nejlépe využijete předpovídání budoucích tahů nepřítele a svých dalších možností. S tím rozdílem, že tady je hrací plocha pokaždé jiná, nepřátelé jsou jiní a obsah vašeho inventáře taktéž.
První hraní může být celkem oříšek a věřím, že hodně lidí neznalých rogue her odradí. Jak jsem říkal, hra má ASCII interface, čili pouze písmena a znaky, ale Brogue výborně využívá barevných efektů, díky kterým je hra mnohonásobně přehlednější, než když by byla černobílá. A je přitažlivější.
Obrovská výhoda Brogue je, že se ho budete učit hrát prostě tak, že ho budete hrát. Což zní logicky, ale tady i po x-tém hraní budete stále objevovat nové věci, ke kterým jste se předtím (kvůli smrti, omezenému výběru, malému inventáři, rozdílnému seedu) nedostali a budou vás mile i nemile překvapovat.
Hra je to mimořádně obtížná. Smrt není jenom trvalá, ale i častá. Popravdě asi po dvou měsících hraní se mi ještě nepodařilo donést Amulet na povrch a tedy hru dohrát. No, třeba se mi podaří zlákat další hráče a někdy se potkáme na fóru (odkaz) při soutěžích, jakákoliv pomoc je na wiki (odkaz).
Popravdě, od té doby, co jsem přišel na Brogue, už nic jiného nehraju. Teď budu popisovat obecné principy roguelike games. Proč je tak unikátní? Jedná se o rogue žánr, tedy: za prvé - pouze jeden život (permanent death). Jakákoliv smrt se nedá zvrátit a musíte začít znova od začátku. To by ale asi byla celkem nuda hrát celou hru zase znova. Tak proto je tu za druhé - každá hra je originální. Dungeon se generuje podle takzvaných seedů - 10místných čísel - čili se nemusíte bát, že byste hráli jeden dungeon (za celý život) dvakrát a zároveň, pokud se nějaký líbí, stačí si seed zapsat a kdykoliv ho můžete hrát znova. Co je cílem? Projít 26 levelů (depths) a na 26. nalázt Amulet of Yendor a vynést ho zpátky na povrch. Za třetí - hraje se na tahy, takže není kam spěchat a hru můžete v klidu hrát na pozadí jiných aktivit. A za čtvrté - veškeré předměty, které najdete, jsou neidentifikované - jediný způsob jak začít s indentifikací je to prostě na sobě vyzkoušet, ať už bude efekt jakýkoliv.
Co se týče hry, tak bych ji nejlépe asi přirovnal k šachům. Na každý svůj krok máte neomezeně času a stejně jako v šachu tu nejlépe využijete předpovídání budoucích tahů nepřítele a svých dalších možností. S tím rozdílem, že tady je hrací plocha pokaždé jiná, nepřátelé jsou jiní a obsah vašeho inventáře taktéž.
První hraní může být celkem oříšek a věřím, že hodně lidí neznalých rogue her odradí. Jak jsem říkal, hra má ASCII interface, čili pouze písmena a znaky, ale Brogue výborně využívá barevných efektů, díky kterým je hra mnohonásobně přehlednější, než když by byla černobílá. A je přitažlivější.
Obrovská výhoda Brogue je, že se ho budete učit hrát prostě tak, že ho budete hrát. Což zní logicky, ale tady i po x-tém hraní budete stále objevovat nové věci, ke kterým jste se předtím (kvůli smrti, omezenému výběru, malému inventáři, rozdílnému seedu) nedostali a budou vás mile i nemile překvapovat.
Hra je to mimořádně obtížná. Smrt není jenom trvalá, ale i častá. Popravdě asi po dvou měsících hraní se mi ještě nepodařilo donést Amulet na povrch a tedy hru dohrát. No, třeba se mi podaří zlákat další hráče a někdy se potkáme na fóru (odkaz) při soutěžích, jakákoliv pomoc je na wiki (odkaz).
Pro: přehlednost?, hratelnost na úrovni vylepšeného šachu, stále je co objevovat, "online" soutěže, díky komunitě stále ve vývoji
Proti: lehká závislost