Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
Další ze série mysteriózních thrillerů, které počítačovým fanouškům přineslo na pomezí let 2008 a 2010 polské studio City Interactive. The Tree of Life můžeme zařadit mezi ty nejzdařilejší.

Všechny hry z jejich sérií Art of Murder a Chronicles of Mystery se nesou v podobném duchu a ze zhruba stejnou kvalitou. Chronicles of Mystery: The Tree of Life je druhým (a zároveň posledním opravdu kvalitním) zástupcem této série, když navazuje na vydařenou prvotinu Chronicles of Mystery: The Scorpio Ritual.

Svým charakterem se jedná o velmi podobné dílo, se všemi plusy i mínusy. Vše se samozřejmě odehrává v jiných kulisách a na pozadí jiného příběhu. Tvůrci měli šťastnou ruku, když se rozhodli zaměřit se na historickou legendu ohledně Stromu života a jeho provázanost se známým španělským dobyvatelem Juan Ponce de León. Právě k prověření jeho truhly je pozvána Sylvie Leroux, aby prozkoumala jeho pravost namísto zavražděného archeloga. Vydává se tak do Bretaně, kde odstartuje její další zajímavá pouť různými zeměmi i kontinenty.

Opět jde o klasickou point-and-click adventuru, jejíž hlavní náplň tkví v debatách s různými postavami, používáním předmětů či plněním puzzlů. Obecně je většina úkolů logická a jednoduchá, takže hra celkem rychle odsýpá. A po trochu pozvolnějším úvodu nabíhá i zajímavých historických pozadí, jejichž prezentace je pojata mnohem zajímavější formou, než v předchozím díle.

Přestože má hra tradiční nedostatky, které známe z ostatních her tohoto studia – jednoduchost, mnohdy nesmyslné a nicneříkající dialogy, občasné nelogičnosti a nereálné chování postav, pro milovníky detektivních adventur pátrajících po starodávných mystérií určitě stojí za zahrání.

Tímto dílem se bohužel také uzavřela celá série, později už vyšla jen hra s názvem Chronicles of Mystery: Curse of the Ancient Temple, která je ale ve skutečnosti jen předělávkou prvního dílu pro Nintendo DS. Sourozenecká série Art of Murder pak dopadla ještě hůř, když na původní trilogii navázaly bohapusté hidden object hry.
+15
  • PC 65
Chronicles of Mystery: The Tree of Life je novodobá adventura a trpí všemi neduhy tohoto žánru to jest (novovdobých adventur).
U adventur na grafice tolik nezáleží, ale záleží na detailech (pokud tedy nehledáte nějaký pidi předmět schovaný v překrývajících se pixelech :) , což zde naštěstí nehrozí) . Hl. Postavu Silvia Leroux, když necháte jen tak stát, tak se motá jak po deseti pivech a flašce vodky k tomu. Nebp třeba padouch, který používá foukačku se šátkem přes pusu WTF, jo a pak ti obří ptáci velcí jak popelnice střední velikosti a vaším úkolem je odehnat je pryč, no kdyby to bylo na mě tak bych na ně házel z bezpečné vzdálenosti kameny a nemáchal kolem nich klackem. Videosekvence svou kvalitou neurazí, ale jejich přítomnost není důležitá.
Děj obsahuje tradiční zvraty, nic nového co nebylo ještě nikdy ke hraní. Není to klasické co se může podělat, tak se podělá. Navíc je do děje nenásilně vklíněna lehká výuka dějepisu, která nikdy neuškodí.
Dialogy jsou slušné stejně tak hádanky, ve formě těch nejznámějších (posouvačky, puzzly, ...) A pak časové úkoly, které se objeví někdy až v půlce hry, jako by si autoři všimli, že na ně zapomněli a hned se s nimi roztrhne pytel. Ve hře nemůžete nic pokazit a ni zemřít, jako třeba v jiných adventurách. Všechno je ovšem jednoduché a zádrhely na několik hodin nečekejte. Hra vám vždy napoví.
Celou hru jsem se nemohl sžít s hlavní postavou archeoložky, která ve emočně plochá a nevýrazná osobnost. Stejný problém až na výjimky (Vtipná zrzka Sarah nebo malý indický chlapec) mám se všemi ostatními postavami, které jsou nezapamatovatelné a překrývají se v paměti s postavami z jiných adventur. Třeba jako hrabě, který se neustále dušuje, že mi pomůže, ale má důležitější věci na práci (jako postávání v kajutě nebo posedávání na lavičce) takže nakonec jako vždy vše odedřete vy.
Ve hře procestujete skoro celý svět a podíváte se do lokací jako je Egypt, Británie, Středozemní moře, Itálie, ... . A všechny jsou dobře vytvořeny tedy nepředstavuji si karneval v Benátkách tak, že všude bouchají rachejtle a na náměstí stojí 2 opilci ve škraboškách.
TToL trpí syndromem "To je ale náhoda, že?" kdy vždy najdete to co potřebujete v koši popelnicích nebo v bordelu v rohu ulice. Silvie je asi zarputilou zastánkyní recyklace.
Hratelnost je běžná i s tradičním ukazováním předmětů v lokaci, což považuji stále za rakovinu dnešních adventur. Rozhovory nemůžete ovlivnit, prostě jen nadhodíte téma.
Příběhově se TToL snaží jít do hloubky a probírá otázku věčného mládí - Ano budete žít věčně, ale uvidíte umírat své drahé (člověk je společenský tvor)
Hudba je dobrá upřímně jsem ještě nehrál hru, kde by hudba kazila.
Konec všichni tuší už od půlky a taky nastane.
I když se TToL snaží, tak se nemůžu ubránit pocitu, že jsem to už někdy před tím hrál a tuhle hádanku už řešil atd. Není zde žádná zvláštnost a adventury tohoto typu mi hodně splývají dohromady.

Pro: Hudba, videosekvence, výprava, adventura

Proti: děj, animace, postavy, atmosféra, stereotyp

+11
  • PC 75
Hned po prvním díle jsem se pustil do dvojky, kterou jsem původně díky malému počtu hodnocení a absenci recenze ve Score neměl ani v seznamu. A musím říct, že dvojka je po všech stránkách o něco lepší. Ovládání zůstalo stejně tradiční jako v jedničce včetně zobrazování aktivních míst (tentokrát všech). Autoři hru doladili, takže čeština se dá nainstalovat, ve hře je gamma korekce takže nemžouráte do temnoty. Jen to usekávání dialogů stále zlobí. 

Grafika je také o fous lepší. Občas se autorům něco nepovedlo, takže liduprázdné město v Gibraltaru působí opravdu divně, stejně jako plynulý přechod z denního světla ulice do temné noci na hřbitově a naopak, ale třeba Káhira je opravdu pěkná i ten poslední ostrov se povedl. Navíc autoři umí i překvapit působivou animačkou, třeba ten odlet vzducholodí je úžasný! 

A díky bohu se zlepšil i příběh. I tady jsou zpočátku zdlouhavé rozhovory o ničem a řešení pitomostí, ale jinak je celý příběh hutnější, sevřenější a napínavější. Sylvie v Bretani zkoumá starou truhlu a smrt předchozího restauratéra a dostává se postupně na stopu hned dvěma propojeným záhadám - Stromu života v Jižní Americe (alias Fontáně mládí) a záhadě opuštěné lodi Mary Celeste. V patách jí je bratrstvo procházející se v starodávných šatech a vrah zabíjející foukačkou a zanechávající u obětí mince. Vrah sice vypadá jak vykradený z Assassin Creed a opravdu jak píše Gromnir používá foukačku přes šátek :) Ale jinak si nemůžu stěžovat. Pátrání nabírá na obrátkách, probíhá přes tentokrát celkem rozsáhlé lokace, které občas opravdu žijí (opět Káhira) a graduje celkem solidním finále plného sociopatie nesmrtelných s tradičním koncem lidstvo není na nesmrtelnost připraveno

Stejně tak hutnější je i samotná hratelnost. Velké lokace nabízí spoustu předmětů, kombinatoriky. Je tu spousta na etapy opravovaných předmětů - od tiskárny až po vzducholoď. K tomu občas brutální, ale řešitelné puzzle, třeba vodovodní trubky v Káhiře mi daly opravdu zabrat a radost z vyřešení byla veliká :) Odpustil bych si dva časové úkoly z nich jeden končí smrtí, ale ale není to frustrující a jako zpestření to funguje. A celý finální ostrov je jedno obrovské propojené puzzle na mnoho etap a přitom celé vytvořené prakticky ze dřeva, soch a provazů. Klobouk dolů!

Zkrátka bavilo mě to až na pár problémů a trochu nudy na začátku víc než jednička. Lepší příběh, lepší hratelnost a i o fous lepší prezentace.
+5