Command & Conquer považuji za jeden z nejlepších herních názvů, protože naprosto trefně vystihuje herní náplň a hlavní úkol, za který jste jako hráč zodpovědný.
Herní výzva 2023 – 9. Období páry a petroleje HARDCORE
Odůvodnění: Red Alert patří do žánru dieselpunk.
Vybavuji si, jak jsem občas o hře viděl zmínku v nějakých videích o herní tématice, ale absolutně jsem netušil, o co se jedná. Minulý rok jsem narazil na video od Retro Nation, kde chlapy rozebírali celou sérii C&C, a já se ze zvědavosti podíval, abych konečně, aspoň okrajově poznal sérii. Od té doby mi hra zůstala v hlavě a rostla ve mne chuť, si jí vyzkoušet. Když potom byla kolekce na Steamu ve slevě, bylo už rozhodnuto. Je však s velkým údivem, že jsem se do takové hry pustil, když na svém vlastním profilu uvádím, že nemusím RTS hry, v poslední době se však odvážím pouštět do her mimo moji „komfortní zónu“ a zde to byla opět trefa do černého.
Píšu sice „hru“ ale jedná se o „kolekci“. Obě hry si mě naprosto získali svojí parádní hratelností, která mě v mnoha ohledech strašně frustrovala, protože jsem strašně špatný stratég a počítač v roli protivníka je jednoduše v tomhle ohledu nadřazenější ale touha porazit nepřítele byla moc veliká, že jsem to nemohl nechat. Budování základny je navíc strašně návykové. Dále všemu napomáhají béčkové, avšak strašně stylové FMV filmečky neboli hlášení od velitele před začátkem mise, které naprosto vtáhnou do děje a umocňují zážitek a imerzi ze hry. Jsou strašně rozmazané, ale vzhledem k jejich staří je to pochopitelné a ničemu to neubírá, naopak to přidává takové to kouzlo.
První C&C, zasazené do alternativních 90. let si mě získal nejvíce, hlavně poměrně zajímavým originálním příběhem kolem mimozemského Tibéria, které bylo krásně zakomponované do hratelnosti, kdy mělo negativní účinky na člověka a vojáci při přechodu přes něj pomalu umírali a tak to ve velkém ovlivňovalo taktiku. Dohrál jsem pouze kampaň za "good guys" za GDI, ale vyzkoušel jsem si i pár misí za Bratrstvo Nodu.
Na Red Alert jsem si řekl, že půjdu z opačné strany a dám si pro změnu záporáky. Vzhledem k tomu, že hra jede na odlehčenějším tónu než předchůdce, mi satirický Sovětský svaz náramně sednul. Poslouchat angličtinu s ruským přízvukem, včetně koukání na pestrou červenou barvu jednotek, bylo příjemnou změnou, oproti vážnějšímu předchůdci. Hra se také významně rozrostla o nové námořní bitvy, které náramně zvětšily samotné mapy a přidělali mi další starost. Ubylo ale nebezpečného těžebního materiálu, které už nepředstavovalo Tibérium a nezabíjelo vojáky.
Je super, že ani jedna z her netrpí na neustálou recyklaci obsahu, i přesto že mise „postav základnu a vymaž nepřítele z povrchu zemského“ jsou primární a nejčastější, objevují se zde i mise s omezenou armádní silou, kde je hlavním úkolem prolézt celou mapou, nebo výjimečně i stealth mise. Misí je zde opravdu hodně, jak hlavních, tak ještě více bonusových. Já jsem jel hlavně kampaně, které jsem dokončil na střední obtížnost ale v několika výjimkách jsem musel snížit na jednodušší, protože jsem misi opakoval tolikrát, že už to nebylo normální. Celkově jsem v kolekci strávil přes 80 hodin a dohrál tak asi 25 % veškerého obsahu.
Po vizuální stránce je též odvedená dobrá práce a díky stisknutí klávesy mezerníku si to každý může ověřit. Ovládání je taky jednoduché a ocenil jsem možnost navolit si rychlost průběhu hry. Doprovázela mě i pecková hudba, s možností navolit si vlastní playlist skladeb, ale nevyužíval jsem to, defaultní nastavení mi vyhovovalo.
Zkoušel jsem i multiplayer, abych si otestoval své špatné strategické myšlení proti jinému hráči. Dopadlo to dle očekávání, zatímco jsem si pečlivě budoval svoji základnu, se na mě protivník přiřítil s asi 50 tanky a totálně mě zničil. Hádám, že takhle se to asi hraje :D.
Abych nezůstal jen u superlativů, tak hra z mého pohledu pokulhává hlavně na umělé inteligenci. Je to pochopitelné ze stavu stáří hry a jak musí být obtížné něco podobného naprogramovat. Ostatně jsem sám viděl interview s jedním tvůrcem, který popisoval obtížnost vytvoření kvalitního "pathfindingu" do druhého C&C, který mě právě nejvíce zde v kolekci rozčiloval. Jednotce jsem udal místo kam dojít a oni si zvolili tu nejdebilnější možnou cestu, než tu, kterou si mohli vybrat a kterou jsem taky zamýšlel.
Dalším úrazem bylo, když jsem si šikovně rozmístil vojáčky na obranu základy, ale nepřátelé kolem nich stejně bez postihu proběhli, protože zrovna nebyli v jejich zorném poli pro detekci a tak je nezalarmovali. Nemluvím o tom, když byli skutečně daleko, mluvím fakt o centimetrové vzdálenosti (alespoň z pohledu totálního odzoomování).
Taky mě z počátku extra nepotěšilo, že všechny lokace vypadají stejně. Jasně, mají jinačí rozložení a design, ale přes všechny je hozená textura zelené trávy nebo sněhu. Po chvilce jsem si zvyknul ale ocenil bych různorodější prostředí, například modrou trávu a sníženou saturaci obrazu, když by se to odehrávalo v noci a tak.
I přes tyto maličkosti se jedná o parádní strategii, kterou jsem si náramně užíval a utopil v ní spoustu času a energie. Ještě mám spoustu neprobádaného obsahu, ke kterému se jednou vrátím, ale teď musím skočit i na jiné hry. Na závěr dodám, že velkým hráčem RTS nikdy nejspíš nebudu, ale plánuji tento žánr ještě více prozkoumat, což bych v minulosti nikdy nevěřil že řeknu.
Herní výzva 2023 – 9. Období páry a petroleje HARDCORE
Odůvodnění: Red Alert patří do žánru dieselpunk.
Vybavuji si, jak jsem občas o hře viděl zmínku v nějakých videích o herní tématice, ale absolutně jsem netušil, o co se jedná. Minulý rok jsem narazil na video od Retro Nation, kde chlapy rozebírali celou sérii C&C, a já se ze zvědavosti podíval, abych konečně, aspoň okrajově poznal sérii. Od té doby mi hra zůstala v hlavě a rostla ve mne chuť, si jí vyzkoušet. Když potom byla kolekce na Steamu ve slevě, bylo už rozhodnuto. Je však s velkým údivem, že jsem se do takové hry pustil, když na svém vlastním profilu uvádím, že nemusím RTS hry, v poslední době se však odvážím pouštět do her mimo moji „komfortní zónu“ a zde to byla opět trefa do černého.
Píšu sice „hru“ ale jedná se o „kolekci“. Obě hry si mě naprosto získali svojí parádní hratelností, která mě v mnoha ohledech strašně frustrovala, protože jsem strašně špatný stratég a počítač v roli protivníka je jednoduše v tomhle ohledu nadřazenější ale touha porazit nepřítele byla moc veliká, že jsem to nemohl nechat. Budování základny je navíc strašně návykové. Dále všemu napomáhají béčkové, avšak strašně stylové FMV filmečky neboli hlášení od velitele před začátkem mise, které naprosto vtáhnou do děje a umocňují zážitek a imerzi ze hry. Jsou strašně rozmazané, ale vzhledem k jejich staří je to pochopitelné a ničemu to neubírá, naopak to přidává takové to kouzlo.
První C&C, zasazené do alternativních 90. let si mě získal nejvíce, hlavně poměrně zajímavým originálním příběhem kolem mimozemského Tibéria, které bylo krásně zakomponované do hratelnosti, kdy mělo negativní účinky na člověka a vojáci při přechodu přes něj pomalu umírali a tak to ve velkém ovlivňovalo taktiku. Dohrál jsem pouze kampaň za "good guys" za GDI, ale vyzkoušel jsem si i pár misí za Bratrstvo Nodu.
Na Red Alert jsem si řekl, že půjdu z opačné strany a dám si pro změnu záporáky. Vzhledem k tomu, že hra jede na odlehčenějším tónu než předchůdce, mi satirický Sovětský svaz náramně sednul. Poslouchat angličtinu s ruským přízvukem, včetně koukání na pestrou červenou barvu jednotek, bylo příjemnou změnou, oproti vážnějšímu předchůdci. Hra se také významně rozrostla o nové námořní bitvy, které náramně zvětšily samotné mapy a přidělali mi další starost. Ubylo ale nebezpečného těžebního materiálu, které už nepředstavovalo Tibérium a nezabíjelo vojáky.
Je super, že ani jedna z her netrpí na neustálou recyklaci obsahu, i přesto že mise „postav základnu a vymaž nepřítele z povrchu zemského“ jsou primární a nejčastější, objevují se zde i mise s omezenou armádní silou, kde je hlavním úkolem prolézt celou mapou, nebo výjimečně i stealth mise. Misí je zde opravdu hodně, jak hlavních, tak ještě více bonusových. Já jsem jel hlavně kampaně, které jsem dokončil na střední obtížnost ale v několika výjimkách jsem musel snížit na jednodušší, protože jsem misi opakoval tolikrát, že už to nebylo normální. Celkově jsem v kolekci strávil přes 80 hodin a dohrál tak asi 25 % veškerého obsahu.
Po vizuální stránce je též odvedená dobrá práce a díky stisknutí klávesy mezerníku si to každý může ověřit. Ovládání je taky jednoduché a ocenil jsem možnost navolit si rychlost průběhu hry. Doprovázela mě i pecková hudba, s možností navolit si vlastní playlist skladeb, ale nevyužíval jsem to, defaultní nastavení mi vyhovovalo.
Zkoušel jsem i multiplayer, abych si otestoval své špatné strategické myšlení proti jinému hráči. Dopadlo to dle očekávání, zatímco jsem si pečlivě budoval svoji základnu, se na mě protivník přiřítil s asi 50 tanky a totálně mě zničil. Hádám, že takhle se to asi hraje :D.
Abych nezůstal jen u superlativů, tak hra z mého pohledu pokulhává hlavně na umělé inteligenci. Je to pochopitelné ze stavu stáří hry a jak musí být obtížné něco podobného naprogramovat. Ostatně jsem sám viděl interview s jedním tvůrcem, který popisoval obtížnost vytvoření kvalitního "pathfindingu" do druhého C&C, který mě právě nejvíce zde v kolekci rozčiloval. Jednotce jsem udal místo kam dojít a oni si zvolili tu nejdebilnější možnou cestu, než tu, kterou si mohli vybrat a kterou jsem taky zamýšlel.
Dalším úrazem bylo, když jsem si šikovně rozmístil vojáčky na obranu základy, ale nepřátelé kolem nich stejně bez postihu proběhli, protože zrovna nebyli v jejich zorném poli pro detekci a tak je nezalarmovali. Nemluvím o tom, když byli skutečně daleko, mluvím fakt o centimetrové vzdálenosti (alespoň z pohledu totálního odzoomování).
Taky mě z počátku extra nepotěšilo, že všechny lokace vypadají stejně. Jasně, mají jinačí rozložení a design, ale přes všechny je hozená textura zelené trávy nebo sněhu. Po chvilce jsem si zvyknul ale ocenil bych různorodější prostředí, například modrou trávu a sníženou saturaci obrazu, když by se to odehrávalo v noci a tak.
I přes tyto maličkosti se jedná o parádní strategii, kterou jsem si náramně užíval a utopil v ní spoustu času a energie. Ještě mám spoustu neprobádaného obsahu, ke kterému se jednou vrátím, ale teď musím skočit i na jiné hry. Na závěr dodám, že velkým hráčem RTS nikdy nejspíš nebudu, ale plánuji tento žánr ještě více prozkoumat, což bych v minulosti nikdy nevěřil že řeknu.
Pro: Dvě legendární pecky v jednom balení, hratelnost, příběh, hudba, stylizace
Proti: Umělá inteligence, repetetivní vzhled prostředí