Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 60
Commander Keen 3 je pro mě opět pole neorané. Jako dítě jsem ho neměl a předpokládám, že by mě stejně odradila obtížnost. Billy se v tomto dílu přesouvá na planetu Vorticon 6, kde ho každý chce zabít. Tento díl je tedy hodně podobný 1. a 6. dílu. Z hlediska hratelnosti bych ho zařadil v první trilogii na druhé místo, kde na piedestalu za celou sérii zůstává i po dohrání trojky díl předchozí, tedy Commander Keen Episode 2: The Earth Explodes .

Z hlediska techniky je na tom třetí díl podobně jako zbytek první trilogie. Hra je hezčí než jednička, nicméně dvojka se mi líbila víc. Zvuky jsou stále stejně slabé, hudba není. Stejně jako v prvních dvou dílech se postavička při jízdě na plošinkách cuká, takže vypadá, jako kdyby trpěla parkinsonem.

Nepřátelé jsou poměrně zajímaví - čtyři druhy Vorticonů, sonické pískle, které může střílet přes zdi, žlutá koule, která neútočí, ba naopak prchá a konečně se v sérii dočkáme i bossfightu. Hra má zdánlivě vyšší obtížnost než ostatní díly, nicméně ve spoustě levelů existuje zkratka, kterou se kolo dá prosprintovat bez ztráty kytičky. Ne každý level je navíc povinný, například z hlediska obtížnosti nehratelné vojenské základny je možné obejít. Ze 16 levelů tedy stačí k úspěšnému dokončení hry projít cca 10 levelů. Trojka je z celé série jediný díl, kde jsem našel tajný level.

Přesto obtížnost hry není zanedbatelná. Nepřátelé jsou rychlí, spotřebují mnoho střeliva a největším problémem jsou úzké chodby, kvůli kterým na rozdíl od dvojky není možné většinu protivníků obejít. A to považuji za velkou chybu. Oproti tomu ubylo děr, bodáků a podobných vylomenin. Trojka je o skutečné válce, tedy o střetu Keena s živými Vorticony. Jak jsem již uvedl, hra obsahuje bossfight, který vyžaduje úspěšné skoky a rychlou a přesnou palbu. Nic, co by se po pár neúspěšných pokusech nedalo dotáhnout.

Na rozdíl od dvojky mě třetí díl nenutil dohrát každý nepovinný level. Prostě jsem ho po řadě úvodních neúspěchů dnes po práci prosvištěl cestou nejmenšího odporu. Na pomyslný vrchol série tedy dávám Commander Keen Episode 2: The Earth Explodes , těsně následovaný Commander Keen Episode 4: Secret of the Oracle a Commander Keen 6: Aliens Ate My Baby Sitter! . Nejslabší mi přišla rozjezdová jednička a to hlavně kvůli předpotopní prezentaci.

Mám za sebou dohranou sérii o Billym. Jedná se o příjemně hratelné hry, i když z hlediska kvality bych je neřadil extra vysoko. Obtížnost série je celkem civilní s tím, že druhý a třetí díl jsou poněkud těžší zejména kvůli nemožnosti ukládat v průběhu levelu, ale nejde o nic nehratelného. Na rozdíl od Han22 nedoporučuji dát sérii na jeden zátah, ideální je pár minutové hraní s několika úspěšnými a/nebo neúspěšnými průchody levelem. Pak se série nepřejí a hráče baví. A o to jde i u plošinovek především.

Edit 3.9.2024: Dohráno komplet, t.j. všech 16 levelů. Poznámka o nehratelných vojenských základnách se ukázala jako lichá. Přesto je hra velmi obtížná. Hodnocení nechám, jak je. Sice mě hra při druhém dohrání chytla a nepustila, nicméně musím zmínit objektivní chyby, jako špatně naprogramované levely Hal's Kitchen a Caves of Oblivion s nedostupnými oblastmi a minimálně dva dead endy ve Fort Vorticon (pád do díry a jediná cesta zablokovaná rotující červenou koulí, průchod červenými dveřmi bez zelené karty).

Pro: Důstojné zakončení první trilogie, bossfight, variabilní nepřátelé, levely obsahují zkratky, nejtěžší levely jsou nepovinné.

Proti: Úzké chodby v kombinaci s velkými pohyblivými nepřáteli, zvukově slabší, díl se nevyrovná předchozímu dílu v sérii.

+17
  • PC 65
Třetí epizodka arkádovky ochránce vesmíru Keena se nese v podobném duchu jako číslo 2, nicméně levely jsou krapet delší a těžší a častokrát se stalo, že díky nemožnosti save game v průběhu levelu Vás na konci překvapí nějakej ten galaktickej šmejd a vy musíte začít znovu :-(

Aby toho nebylo málo, munice je poskrovnu, je třeba rozumně šetřit, protože ty skákající karatističtí méďové nebo co to je zač, Vás lehce oberou o pár nábojů - načasování výstřelu je docela kumšt.

Závěrečný level s protivníkem s IQ316 dá tak zabrat, ale pokud je dost nábojů a trpělivosti, dá se i ten robotickej soupeř sejmout, takže pořád solidní průměr - 65 %
+7
  • PC 85
Třetí epizoda je ještě o něco obtížnější, ale osobně mě bavila více než druhá. Největší problém je nedostatek nábojů, je nutné pečlivě plánovat cestu a některé nepřátele nezabíjet, ale obejít.
+9 +10 −1
  • PC 75
Třetího dílu jsem se opravdu obával, nakonci jsem ale byl příjemně překvapen.

Co se týká prostředí, tak autoři zabodovali. Jednotlivé lokace jsou různorodé, dosti tak připomínají čtvrtý díl. Jedinou obtížnou záležitostí, je extrémní délka jednotlivých lokací. Ale po pár pokusech lze zvládnout vše. Ukládání pozice v herních lokacích si není, ale aspoň že si hráč může uložit pozici na hlavní mapě.

To co ve hře trochu zlobí je nedostatek munice, který je obrovský. Jelikož všechny Vorticony lze zastřelit (někdy vydrží i pět ran), munice se ztrácí obrovskou rychlostí.

Jako zakončení trilogie je tento díl velice dobrý a dosti kvalitní. Přechodem na "¨Secret of the Oracle" ta kvalita ještě vzrostla, škoda že si ji série už neudržela až do konce.

Co se týká celé trilogie je to zkouška nervů, reflexů a dobré vůle. Nakonec ale stojí za to, projet si ji celou.
+7
  • PC 30
V tomhle díle to už autoři přehnali. Ono nezůstalo vše při starém. Přibylo i něco málo bugů, například špatně ohodnocené bonusy, nebo hodně rychlé míčky, které se často zaseknou a vy nemůžete projít dál. Zásadní je ovšem obížnost. Ona to není obtížnost ve smyslu toho, že byste ztratili všechny životy a potěšil vás nápis game over. Vy vždycky to skóre (díky kterému životy přibývají) během levelu nějak naberete. Ale ty levely jsou tuze dlouhé a největší sviňárny bývají na samotném konci. Stačí jedna chyba a musíte opakovat celý level. Jedna taková úroveň vám může trvat klidně deset minut a vteřinka nesoustředění není žádný problém. Pokud máte hodně výdrže, můžete takový level hrát klidně stokrát a pak vás zničí poletující hvězda, protože jste skočili někam, kam jste nemohli vidět. Dohrál jsem to odhadem tak do 60-70% hry, ale dál už je to pro mě příliš smrtící, otravné, frustrující a nudné.

Pro: nic, jen to dobré, co bylo i minule. Ale to je málo

Proti: bugy, extrémní obtížnost, vše špatné, co bylo i minule.

+3 +4 −1
  • PC 80
neřekl bych, že byly tyto brzké díly nějak extrémně náročné, alespoň ve srovnání s plošinovkami obecně. Možná jsi to zbytečně hrál na vysokou obtížnost, já jsem třeba čtyřku projel takřka na jedno nadechnutí a dokonce jeden můj známý ji také dokončil, kromě toho už dokázal dohrát jen soldier of fortune a mafii :)
+2 +4 −2