Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Arcee (13.03.2012 17:06): Bohužel, u mínuska zůstanu. Nesouhlasím s obsahem snad ve všem=S

Historii má každé poctivé RPG (rozuměj role-playing game), "po japonsku" to celkem je - myslíš že je normální ohánět se obouručákem jako nějakým pendrekem? (který má navíc představovat dýku), grafika není ponurá ani omylem (hektolitry krve ji ponurou opravdu nedělají), odlišné dovednosti bych spočítal na prstech jedné ruky, dialogy tu jsou snad nejnudnější, jaké BioWare předvedl, dopad rozhodnutí na hru beru (pár jich tam je, ale o obsahu teda raději pomlčím)... Ok, stačí=)

Jo a optimalizované to mají dobře, v tom BioWare nemám nikdy co vytknout.
Že já jsem se s tím dělal vážně... To že dělám chyby ti snad nemusí vůbec vadit, nejsme tady na žádném češtinářském foru...

"naivné, detinské a vždy vedú k očakávanému koncu", "alebo že by DA malo ponurú grafiku, podľa mňa skôr rozprávkovo kreslenú", "Tiež si nemyslím, že lučistník sa neoplatí, kedže mi prišiel ako najlepší damage dealer v hre" Ok hele, jdi hrát civilization a nechme to tak :-D
Forma komentáru je dobrá, ja len nesúhlasím s obsahom. Nemyslím si, že dialógy v DA sú dobre, podľa mňa sú príšerné - naivné, detinské a vždy vedú k očakávanému koncu. Rovnako nesúhlasím, že rozhodnutia majú nejaký vplyv na hru, alebo že by DA malo ponurú grafiku, podľa mňa skôr rozprávkovo kreslenú, RPG prvky sú podľa mňa podpriemerné, všetky ability sú systematické a v podstate totožne robené podľa asi 4 šablón a mení sa len (fire/lightning/melee/ranged...) parameter. Tiež si nemyslím, že lučistník sa neoplatí, kedže mi prišiel ako najlepší damage dealer v hre. A dej by som dospelým tiež nenazval, skôr vykradnutím Tolkiena (zjednotenie rás voči orkom, ehm darkspawnom s finálnou bitkou voči nazgúlom, ehm archdémonom).

Ale inak súhlas s prvým odsekom, s tým rozdielom, že to nebol moj pocit pred hrou ale skôr po nej.
No ja hral DAO na pomalem dvoujadru a jelo to vetsinou tesne nad 30 fps. Ani nevim na jake detaily. Dvojka jede lepe, ale podle me take vypada vyrazne hur. ME mi jely oba dily stejne - na plne detaily nad 40 fps. Inu, kdyz se to s Unreal Enginem umi, tak neni co resit. Stale je to nejlepsi engine co se tyce pomeru HW narocnost/vzhled. Alespon tedy pro hrace s tak starym procesorem jaky mam ja.:-)
A co teprve pro jednojádra, že?

DA na jednojádru jede na středních detailech dosti špatně, ale jelikož je to defacto tahovka a je zde mnoho zajímavých dialogů, dá se to vydržet. Oproti tomu DA2 jede na středních detailech nádherně. A to i přesto, že boje probíhají s velkým množstvím nepřátel a boosty postav jsou velmi výrazné. Optimalizace DA2 pod DX9 je, podle mě, mistrovské dílo.

ME jede slušně na středních detailech, když si člověk pohraje s nastavením v configuračních souborech a ME2 jede na krásně plynule na vysokých detailech, po ručním vypnutí speciálních efektů. (Vypadá to asi takto: odkaz )
K technickému spracovaniu DA:O mám veľkú výhradu. Dráhy striel sa počítajú cez engine PhysX, ktorý na svoje výpočty využíva hlavný procesor a nedá sa to nijako presmerovať k procesoru grafickej karty. Pre zánovné dvojjadrá je to silná podpásovka! :-))
Arcee: To je v pořádku. Nemám ani v nejmenším úmyslu ti ho brát ;)
Say: nepotřebuju aby jsi semnou sohlasil, je to můj názor za kterým si stojím. ;-)
Jo, NwN 2 naneštěstí není od Bioware a je to celkem znát:/ a to i přestože jede na stejném enginu.
NateLogan: Pokud vím, tak Isair mluví o optimalizaci (a ne omezenosti) a já se za to také postavím. Hry od BioWare jsou nejstabilnější a nejlépe optimalizované, jaké znám (NwN2 budiž výjimkou).
Isair: Přesně, optimalizováno to je skvělě (stejně jako ME2, DAO2 nebo AS2). Witcher mi šel o poznání pomaleji, tam Poláci tu optimalizaci tak nezvládli.
Hmm... vzhledem k tomu, že mi na starém stroji, který splňoval jen tak tak minimální požadavky, běžel naprosto bezproblémově... save/load trval jen pár sec., žádné výrazné změny v fps etc. tak si na něj rozhodně nebudu stěžovat:). Což jsem nemohl říci o spoustě jiných, třebas i vizuálně méně zdařilých her.

I když je fakt, že v Neverwinterech za moc nestál.
Aurora engine použitá v DAO bych moc nevychvaloval. Je silně omezený (viz první Witcher) a z vlastní zkušeností mohu říct, že mi běží zhruba stejně dobře jako Crysis 2. A to není moc dobrá vizitka.

Nicméně DAO trpí někde jinde, grafika je zcela dostačující :)
Osobně se mi též obecně technická stránka RPG od Bioware líbí (když nepočítám tedy první NWN), zahrnuji tam tedy i relativní bezbugovost, optimalizaci etc. škoda jen, že i ten zbytek není tak kvalitní.
Nata: No, on ten první "dungeon" nijak zvlášt grafický pěkný(zajímavý) není, to až Waukeen's promenade a řada dalších lokací.
Já hrál (asi půl hodiny) BG2 až někdy kolem roku 2007 a pěkně prosím se mi grafika nelíbila. Spíš mě odpuzovala. Takže u vás to možná zkresluje fakt, že jste si na ni před těmi lety zvykli. Ostatně mě se taky líbí grafika JA2 a Original Waru, které jsem hrál krátce po vydání :)

Nebo je to tím, že to mělo fantasy stylizaci. A tu já nerad.
Mne se DAO take graficky libilo a moc jsem nechapal ty kritiky timto smerem. Mozna to neni technologicky nejvyspelejsi hra, ale rozhodne zobrazuje svet tak, jak podle me zobrazen byt ma. Atmosfera ME2 je skvela, ale DAO i tak pusobi mnohem suroveji nez tamny ME2. Proste tohle se podle me Bioware opravdu povedlo.
JJ, špatnou grafiku DAO nemá, to zase ne. Spíš takovou...dostačující.
Na druhou stranu grafika DAO také není vůbec špatné (imho je tím nejpovedenějším prvkem hry). Ale kvalit BG/IWD to jistě nedosahuje - ale to žádná 3d hra oproti detailnímu 2d.
I bez widescreen modu se mi grafika BG líbí víc než grafika v Dragon Age :-)
Arcee: Pokud si zahrajes BG s widescreen modem zjistis nejenom, ze je to stale jedna z nejlepe vypadajicich her vubec, ale predevsim, ze nikdy nema sanci zestarnout. To bys pak klidne mohl rict, ze vsechny 2D hry jsou zastarale. Protoze tak to vyzni kdyz hanis BG (a vlastne komplet Infinity engine) - nejlepe vypadajici 2D hru vsech dob.:-)
Existuje mod na různorodější brnění ? dejme tomu nové armory ale ne nijak vlastnostma změněné- takový dragon age redesigned, který mění obličeje ale i pro oblečení a pro armory..
Spomenul som tu iba negatíva, doplním teda aj dobrú stránku hry, v rámci fair-play. Alternatívny začiatok príbehu pre každú rasu zvlášť, to je skvelý a premakaný prvok, ktorý zvyšuje znovuhrateľnosť. Súbojová muzika bola obšlahnutá z BG2 (ak nie okopírovaná), ale ostatná hudba je výborná. Hra je aj pomerne rozsiahla a jednotlivé lokality mi pripadali celkom zaujímavé a rozmanité, neodflákli ich.
Borghal: "Takový žebříček neexistuje a existovat nemůže, protože kvalita je pro každého složena z jiných součástí :-/"

Pročež jsem zmínil "Navíc nějakou výpovědní hodnotu má až zprůměrování těch desítek/stovek subjektivních hodnocení." v předchozím příspěvku. Páč je větší šance, že se ti bude líbit hra, která je obecně hráči lépe přijata (a tudíž na vyšších místech v žebříčku), než nějaká béčková zhovadilost, která je pak naopak na nižších pozicích.

Čili to hodnocení "za někoho jiného" a omlouvání něčeho, co by se "mohlo líbit jiným hráčům", jaksi postrádá smysl.





Takový žebříček neexistuje a existovat nemůže, protože kvalita je pro každého složena z jiných součástí :-/ V tom už pomůžou jedině komentáře, a ty jsou tady zdá se mi některé dost zavádějící a přesto dobře hodnocené. Ale tak každému co jeho jest, že... Hra, která by se zalíbila všem je utopie.

A proč jsem vlastně z téhle hry tak nadšený...než bych se rozepisoval, tenhle článek to vystihuje slušně (až na tu romantickou část :D) :
http://rooc.offtopicproductions.com/blog/2009/11/26/dragon-age/
(autorem je developer asi největšího a nejznámějšího modu pro Deus Ex)
No pomůžeš tím tak maximálně těm začátečníkům v žánru. Nicméně pro ty, kteří hledají kvalitní RPG, bude právě přínosnější nějaký smysluplný žebříček, tj. ten, který bude mít na vrcholu ty kvalitnější kousky.

Navíc nějakou výpovědní hodnotu má až zprůměrování těch desítek/stovek subjektivních hodnocení.
To jo, ale hodnotíme ne kvůli sobě, ale pro ostatní, aby jim hodnocení pomohlo v rozhodování :-) Anebo to vidím moc altrusiticky...
Musíš si uvědomit, že tu hodnotíš za sebe, nikoliv za "někoho jiného";), tj. ta "přístupnost" je trochu mimo, pokud ti nevadí "nepřístupnost" u jiné, lepší hry:) a tahle "přístupnost" v DA tě naopak omezuje.
Já si třeba myslím, že součástí hry je i její "přístupnost" hráčům a to by se mělo i odrazit v hodnocení... (a proto je tak důležitá poplatnost době, neb každá doba má jiné nároky) Dragon Age není tak jako BG hra pro zapálené hráče AD&D a počítačové pařany, je to pokus přitáhnout k žánru i jiné hráče než oddané fanoušky.
Taky proto jsem dal 95% ...je to přehnané, ale myslím si, že jestli někdo hledá novodobé RPG se vším co k žánru patří, které stojí za to si zahrát, je to vedle Zaklínače právě DA, a rád bych, aby to reflektovalo i hodnocení.

valcik: To byly názory mé slečny :) Osobně se mi kreslená grafika Falloutů líbí a TESy jsem neměl rád taky z jiného důvodu... ale je pravda, že když se po hře, ve které máš zpracovanou i mimiku obličeje, pustíš do Falloutu, který naopak hodně spoléhá na představivost, je to velký skok.
..TES ma otrávil z iných dôvodov, než teba a grafika Fallouta mi pripadá parádna ešte i dnes. Opačné názory sú ale vítané v každom prípade. :-)
V tom případě je to ale stále pouze jejich problém;) (byť znám několik lidí, kteří si BG naopak v dnešní době a poprvé zahrálo rádo). Nicméně proč by kdokoliv měl zvyšovat hodnocení u hry, u které se třebas povětšinou nudí, anžto už je zvyknutý na něco lepšího? Jaksi pak takové hodnocení zcela ztrácí smysl.
Tak já se rozpovídám, ale aby to někdo měl chuť číst... :) Nepsal jsem doufám nikde, že D:A je originální - tím, že je čerstvá jsem měl na mysli spíše to, že to není dekádu stará mnohokrát propařená klasika. Dnes už se radši pustím do nové slibné hry (i když se ve výsledku ukáže, že třeba až tak dobrá není), než do staré legendy, kterou mám dohranou už 10x (v případě Falloutu s tím číslem ani nepřeháním :-) )

D:A není originální, ale ani není vykrádání. Je to zkrátka fantasy které se drží v žánrových mantinelech. A právě syntézy známých fantasy prvků v jeden funkční a dobře vylíčený svět si na téhle hře cením nejvíc.

Isair: Problém je v tom, že dnešní hráči budou nad starými dobrými klasikami jen kroutit hlavou, rozhodně si je neužijí více. Například má slečna, která nikdy předtím RPG nehrála, Dragon Age doslova zbožňovala. Její slova: kvůli filmovosti, propracovanému systému společníků, epickém příběhu, množství rozhovorů, docela zábavnému bojovém systému (hrála to na normal s mou menší pomocí a říkala, že je to tak akorát těžké) a roleplay příležitosti (tedy že hra člověka nevhodí do kůže přednastaveného hrdiny, ale lze se s vlastní postavou sžít). Když jsem ji později lákal na jiné RPGčka, neuspěl jsem... Fallout i BG jsou zkrátka příliš zastaralé a nepěkné na pohled, open-world á la Gothic, TES jsou nudné, protože člověk putuje sám.
Řekl bych, že podobně to vidí mnoho dnešních hráčů, kteří nezačínali v 90. letech.
Aneb zahrej si ještě větší sračku, abys pak ocenil (ne)kvalitu předchozího dílu? Něco podobného se tu vlastně nedávno řešilo s Gothicem (4)... hah.
Dragon Age: Origins je vo svetle DA2 este skvela, hviezdna hra, takze by sa nikto nemal divit pozitivnemu hodnoteniu ;)
Borghal: A vidíš, já si spíš naopak myslím, že podobný způsob hodnocení je nefér k těm starším, zábavnějším kouskům;). K čemu pak nějaký žebříček, když "on top" budou klidně nezábavné či méně zábavné hry, přestože se už lepší nedělají. Navíc i novější generace může sáhnout po starších kouscích (třebas i na základě žebříčku) a bavit se tak mnohonásobně lépe, než u DA.

Borghal: ,,vychutnat si jinak dobrou a čerstvou hru, protože lepší RPG dnes moc nevycházejí."
To máš pravdu, ale řadit zrovna D:A mezi ty dobré... Chyo. A co ti tam přijde tak strašně originálního?! Povídej.
A ešte trocha konštruktívnej kritiky pre pánov z Bioware.
Prekážalo mi napríklad i postupné dobíjanie many u kúzelníkov. Nech bol súboj akýkoľvek dlhý a protivník slabý alebo tuhý, stačilo jednoducho v pársekundových intervaloch poklepávať na ikonku kúzla a vyčkávať, až sa dobijú zásoby many. Pre mňa sú takéto zjednodušováky prechodom od RPG k arkáde a nezachránia to ani psychodrámy a premakané romániky medzi NPC. V Baldur's Gate si človek musel každé kúzlo pekne naplánovať a extrasilné kúzla šetril na silných súperov. Toto taktizovanie mi už v konzolistických súbojoch z DA:O chýbalo.

edit:
Uznávam, Borghal. Mal som to napísať skôr takto: "Hoci kompozícia scény sa od originálneho Tolkiena mierne líšila, jednotlivé prvky boli okopírované dokonale. Či už je to pochod splodencov/orkov, alebo pompézny skon kráľa/elfského šľachtica, alebo hoci i brnenia jednotlivých postáv, celá scéna mi pripadala ako vystrihnutá z Pána prsteňov." :-)
Netvrdíš? Cituji "Podľa mňa je to kompletne okopírovaný boj o Helmovu tvrz" ... :-) Ale však jasně, každý tyhle věci vidí jinak a mě na tom spíš jen mrzí, že to takovým lidem zabraňuje vychutnat si jinak dobrou a čerstvou hru, protože lepší RPG dnes moc nevycházejí. Kor když se jedná o lidi kteří jinak očividně mají RPG v lásce stejně jako já :-)
Borghal,
však ani netvrdím, že podobnosť je dokonalá. Považujem ju ale za príliš výraznú. Jasná vec, je to subjektívny dojem, hádať sa kvôli tomu nehodlám, ale zároveň sa ti ani nevysmievam. ;-)
Tak nevím, jestli má smysl odpovídat každému individuálně, když jste tady na mě čtyři s opačným názorem :)

Každopádně, Barney, kdybys prozkoumal mé hodnocení více, zjistil bys, že dvojce Falloutu jsem dal víc než DA. Jednička mě zkrátka tolik nenadchla (i když je to drobnost, pořád to byla úžasná hra), možná někdy napíšu komentář proč, i když na to téma už toho bylo napsáno hodně. A hodnocení není přímým odrazem toho, jak moc si hru vážím, jen tak btw.
Isair: Tady už to není "jednooký mezi slepýmí", já si spíš myslím, že celý herní průmysl je (bohužel) už zkrátka jinde a dávat moderním hrám nižší hodnocení jen proto, že kdysi byly hry v některých oblastech "lepší" (kor když je to , je nefér vůči novějším generacím, protože sans indie her se taková komplexnost hned tak nevrátí... Hry snad hodnotíme jako celek a s ohledem na současnost, ne? Dragon Age odvedlo dobrou práci v představení klasického RPG nové generaci hráčů (dokonce až tak dobrou, že znám vícero lidí, které poprvé hráli Dragon Age a každé další RPGčko je už pak jen zklamalo).

valcik: Ale já ty údajné "podobnosti" vidím :) Jen je považuju za... no, ne zrovna podobné. Co má Ostagar společného s Helmovým žlebem? Asi tolik, že se jedná o lidskou pevnost, na níž útočí zlé potvory ve velké přesile. Samotná bitva se průběhem velmi liší a i kamera si spíše libuje v detailních záběrech než epických nadhledech jako v LotR. Problém je zkrátka asi v tom, že svět Dragon Age je nový a zároveň je to fantasy jak řemen, a v rámci tohoto žánru zas tolik manévrovacího prostoru pro kreativitu není... a při popularitě fantasy je nevyhnutelné, že (téměř) vše už tu někdy nějakým způsobem bylo.
A pak to dopadá tak, že si pan Borghal váží více DA, než Falloutu...
Borghal: Ale... To je naprosto originální přístup! Dříve zde bylo, že "staré hry musí hodnotit v kontextu doby jejich vzniku", teď tu máme "nové hry musíme hodnotit v kontextu doby jejich vzniku". Paradoxně to vždy znamená udělit vysoké hodnocení i hrám horším.
Z kůže z toho ale nevylétnu, naopak mě to velmi pobavilo. :)
"Tak to mě teda dostalo, v jednu chvíli se tu nadává na to, jaký je to plagiát všech známých fantasy a pak někdo druhým dechem dodá, že oholení trpaslíci jsou špatně :D"

Poriadny plagiát by sa aspoň dôsledne držal predlohy. Nielenže je to plagiát, ale navyše je aj mizerný. ;)

"ALE že někdo kritizuje herní svět v klasické fantasy hře za neoriginalitu a ještě se ohání vykrádáním Tolkiena, to je opravdu k smíchu. S Tolkienem to má společné asi tak to, že to je klasické fantasy - tedy středověká civilizační úroveň, magie, archetypické rozdělení fyziologie ras a hnusní humanoidní záporáci. Tady veškerá podobnost končí."

Ak ti to je k smiechu, neobmedzuj sa a len sa do sýtosti zasmej. :-))
Potom si ešte raz pozri napríklad animáciu, v ktorej padne počas bitky kráľ, keď ho zradí spojenec. Podľa mňa je to kompletne okopírovaný boj o Helmovu tvrz, tak ako sa objavil vo filmovej podobe Pána prsteňov. Takýchto podobností tam nájdeš viac, len čo odložíš ružové okuliare. (Ak ťa ale vykradnutý a navyše i spotvorený koncept neruší, tým lepšie pre teba. Lepšie si vychutnáš hru.)