OK, tohle mě hodně překvapilo. Vůbec nic jsem od této hry vlastně nečekal, ale dostal jsem toho hodně. Mnoho lidí ji popisuje jako Oblivion, kde se místo soubojů malují obrazy. Taky mě takové přirovnání napadlo, během hraní ale člověku dojde, že přece jenom se ty hry od sebe dost liší. Hlavně atmosférou - zatímco v Oblivionu hráč řeší intriky různých skupin, všechno se nese v takovém tajemném duchu a obecně tam jde docela o hodně, v Eastshade je to spíš taková pohoda. Je tam sice i pár vážnějších questů, ale to byla nutnost aby svět nepůsobil až moc dětsky a pohádkově. To je asi moje druhá největší "výtka" této hře. Vzhledem k tomu jak často všechny postavy nadhazují slova jako dobrodružství, je tam dost málo obsahu, který by se tak dal pojmenovat.
Hra samozřejmě není tak komplexní jako Oblivion, ale je daleko komplexnější než by člověk čekal, vzhledem k tomu, že je často zařazována mezi "walking simulátory" (což je sama o sobě dost zneužívaná kategorie, a skutečně pod ni spadá naprosté minimum her).
Největší problém se hrou jsou ale bugy. Nevadí mi věci typu - když venku prší, tak prší i v koutě hospody, nebo že se dá v opakující se konverzaci získat nekonečné množství fast-travel čaje. Vadí mi ale, že hra je tak zahleděna do vlastní pomalosti, že vůbec nebere v potaz, že by hráč mohl využívat herní UI rychle - přestože je velmi svižné a umožňuje to. Velmi rychle jsem například zjistil, že nesmím použít fast-travel hned po namalování obrazu nebo objevení lokace, jinak zůstanu viset na černé obrazovce. Musíte prostě mít tu trpělivost a nechat všechny animace a další číčovinky na obrazovce doběhnout. S tím se asi počítá, ale přece po mě nemůžou autoři chtít, že budu celou dobu chodit pomalu a kochat se přírodou, kterou jsem již desetkrát předtím prošel. V herním menu je sice položka na reportování bugů, ale pochybuji že na to bude ještě někdo reagovat. Většina bugů, které jsem si googlil, je od roku 2019 kdy hra vyšla zmiňována na Steam forech a Redditu.
Ve výsledku to ale nevadí, vždycky jsem nějak bugy obešel a hra šla bez větších problémů dohrát. Jen si nedovedu představit, jak by hru dohrál někdo, na koho je pravděpodobně cílena - velmi casual hráče, kteří možná ani neví, jak vypnout hru, která nereaguje.
Hlavním tahákem jsou ale celkem příjemné rozhovory s obyvateli ostrova, až na pár výjimek dobře namluvených. Co se týče malování obrazů, nemůžete si jen tak malovat co se vám zachce, protože pokud chcete plnit questy, tak většinu nasbíraných materiálů, případně kupovaných pláten, spotřebujete právě na ně. Doporučuji také pravidelně exportovat všechny obrazy, pokud si je chcete ponechat na památku (super funkce ale hrozně low-res), protože jeden z těch otravnějších bugů je, že se často pro quest vybere špatný obraz. Takže ten památeční vám zmizí, a ten hnusné (zdravím KDU-ČSL), který jste narychlo splácali pro prachy, vám zůstane.
Určitě ale hru doporučuju, obzvlášť pokud jako já máte rádi hry, které nejsou moc náročné, ale pořád si zachovávají určitou komplexnost.
Hra samozřejmě není tak komplexní jako Oblivion, ale je daleko komplexnější než by člověk čekal, vzhledem k tomu, že je často zařazována mezi "walking simulátory" (což je sama o sobě dost zneužívaná kategorie, a skutečně pod ni spadá naprosté minimum her).
Největší problém se hrou jsou ale bugy. Nevadí mi věci typu - když venku prší, tak prší i v koutě hospody, nebo že se dá v opakující se konverzaci získat nekonečné množství fast-travel čaje. Vadí mi ale, že hra je tak zahleděna do vlastní pomalosti, že vůbec nebere v potaz, že by hráč mohl využívat herní UI rychle - přestože je velmi svižné a umožňuje to. Velmi rychle jsem například zjistil, že nesmím použít fast-travel hned po namalování obrazu nebo objevení lokace, jinak zůstanu viset na černé obrazovce. Musíte prostě mít tu trpělivost a nechat všechny animace a další číčovinky na obrazovce doběhnout. S tím se asi počítá, ale přece po mě nemůžou autoři chtít, že budu celou dobu chodit pomalu a kochat se přírodou, kterou jsem již desetkrát předtím prošel. V herním menu je sice položka na reportování bugů, ale pochybuji že na to bude ještě někdo reagovat. Většina bugů, které jsem si googlil, je od roku 2019 kdy hra vyšla zmiňována na Steam forech a Redditu.
Ve výsledku to ale nevadí, vždycky jsem nějak bugy obešel a hra šla bez větších problémů dohrát. Jen si nedovedu představit, jak by hru dohrál někdo, na koho je pravděpodobně cílena - velmi casual hráče, kteří možná ani neví, jak vypnout hru, která nereaguje.
Hlavním tahákem jsou ale celkem příjemné rozhovory s obyvateli ostrova, až na pár výjimek dobře namluvených. Co se týče malování obrazů, nemůžete si jen tak malovat co se vám zachce, protože pokud chcete plnit questy, tak většinu nasbíraných materiálů, případně kupovaných pláten, spotřebujete právě na ně. Doporučuji také pravidelně exportovat všechny obrazy, pokud si je chcete ponechat na památku (super funkce ale hrozně low-res), protože jeden z těch otravnějších bugů je, že se často pro quest vybere špatný obraz. Takže ten památeční vám zmizí, a ten hnusné (zdravím KDU-ČSL), který jste narychlo splácali pro prachy, vám zůstane.
Určitě ale hru doporučuju, obzvlášť pokud jako já máte rádi hry, které nejsou moc náročné, ale pořád si zachovávají určitou komplexnost.
Pro: pěkný svět, zajímavé postavy a questy, legální fet, turbo balón, gay medvědi
Proti: velké množství bugů (na přání vyjmenuju)