Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS5 50
Od Elex II jsem, přiznávám, neměl žádná velká očekávání. Piraně si notují svou písničku stále dokola bez nějakých výraznějších změn už pár desetiletí. Zde tomu není jinak. Nikterak přehnaně velký otevřený svět vybízí k průzkumu a v zásadě v každém kousku mapy je něco k nalezení a objevení. I grafika se v porovnání s prvním dílem zlepšila a chvílemi dokáže vytvořit opravdu pěkné panoramata. Jenom teda postavy v obličejích rozhodně nepřipomínají lidské bytosti ani omylem. Konkrétně Jaxův syn pak vypadá jak malý ošklivý skřet.

Poutavý příběh snad nikdo nemůže, vzhledem k předchozím počinům studia, očekávat. Z prvního traileru mohlo snad vyznít, že budete dojednávat příměří mezi znepřátelenými frakcemi a sjednocovat je proti společnému nepříteli. Zapomeňte, protože kdykoli se hra o něco takového pokusí, tak vyznívá úplně dementně. Přičtěme si k tomu zcela nezajímavé postavy i absenci nějakých emotivnějších momentů a výsledkem se stává nedostatek motivace ke hraní, kdy se člověk v závěru musí při pobíhání podobnými dungeony ke hraní nutit.

Větev týmu zodpovědná za questy si v polovině vývoje nejspíš vzala dovolenou, tudíž očekávejte v posledních kapitolách úkoly o zabíjení desítek stejných nepřátel. Interface je pořád strašnej a zůstává záhadou, proč Piraně nedokážou ani po tolika letech vymyslet něco trochu použitelnějšího. Umělou inteligenci nehledejte, pač nepřátelé i parťáci žádnou nemají. Doporučuji tak postupovat hrou o samotě a ušetřit si trápení.

Funkční věci z jedničky se tady ale najednou rozpadají. Svět byl postavený na hlavu už v ní a běda každému, kdo o něm bude zkoušet hlouběji přemýšlet. Jenže byl aspoň docela zábavný a hlavně měl svou identitu. Ztrácí ji i jednotlivé frakce a vlastně jen noví Morkoni jsou svojí uhozeností trochu snesitelnější. Zbytek je tak nějak o ničem. Souboje jsou zase hrůza. Na blízko se jedná o Dark Souls v prvním týdnu vývoje a palnými zbraněmi zase hra pravidelně automaticky zaměřuje přesně ty nepřátele, které nechcete.

Pochválím až překvapivou absenci bugů (alespoň v PS5 verzi), ač osvětlení někdy vůbec nefunguje jak má a utváří až hrůzostrašné výjevy. Podtrženo a sečteno nicméně Elex II zaostává i za svým předchůdcem. Ve trojce se pánové a dámy z Piraní budou muset sakra snažit, aby série neskončila fiaskem.
+16
  • PC 40
Úvodem:
Jako fanouška PB mě to mrzí, ale tato hra si nezaslouží téměř žádnou chválu.

Hru jsem hrál na normální obtížnost, stráveno ve hře 72 hodin, splněné všechny questy a achievementy.
Elex 2 jsem rozehrál ihned po dohrání skvělého modu do Gothica 2 - Archolos a nevím, zda jsem udělal dobře.
Když jsem zde psal recenzi na Elex 1, od kterého jsem po hrách Risen 2 a Risen 3 nic nečekal, byl jsem hrou mile překvapen a hru jsem ohodnotil na 95%.
Zakončení prvního Elexu mě dost navnadilo na díl druhý, bohužel Elex 2 je jedna z nejodfláklejších her od PB (nepočítáme-li Gothic 3).

Začnu tím lepším, Elex 2 překonává první díl v mechanice jetpacku. Dále se mi líbí detail, že pokud vám nějaká vedlejší postava řekne, že někam jde, skutečně tam dojde a provede například rozhovor s dalším npc, vy se sledováním této postavy můžete rozhovoru zúčastnit nebo ho zcela minout. A do třetice jsou zde upravené hitboxy nepřátel, nejsou bezchybné, ale lepší než v jedničce, nepřátele už také neklouzají po zemi, aby vás na poslední chvíli trefili.

A teď co se nepovedlo:

1) Příběh (více ve spoilerech níže)
2) Frakce:
Působí na mě osekaně a některé ztratily svou identitu. 
Berserkeři, za které jsem hrál v prvním díle, zde rezignovali na svojí fanatičnost proti technologiím. Otevření digitálního inventáře v jejich táboře atd. jim je tentokrát ukradené, což je škoda, v jedničce to byl fajn detail.
Postava ve "vedení" Berserkerů mi moc nedává smysl, změna jejich armoru se mi nelíbí.
Outlaws - Další frakce, která má opravdu divně rozhozené postavy ve vedení. (Ať už je to Hektor nebo Baxter)
Klerici - asi největší průser, super high tech frakce z prvního dílu je zde jen jako takový oddíl ve fantasy hradě.
Albové
Morkoni - přesto, že se mi vůbec nelíbí tahle frakce německých p*rnoherců, je to snad jediná frakce, co má nějaký charakter.

Stručně řečeno být Klerikem nebo Outlaw působí spíš jako vedlejší hodnost pro ostatní frakce, hra by se bez nich obešla.
Díky bohu hru lze projít, aniž byste se přidali k nějaké frakci. Méně je někdy více, PB by měli zůstat u svých 3 frakcí.

3) Ostatní:
- Mapa světa je část světa z Elex 1 + kousek navíc, celkově působí menší než první díl. Samozřejmě nejlepší lokace z jedničky tady nejsou.
- Rostliny na tvorbu unikátních lektvarů už ve hře nehledejte, průzkum tedy postrádá smysl. Tyto rostliny byly nahrazeny itemy jako srdce obra atd.
- Hra má level scaling (tedy svět leveluje spolu s vámi) - s mírnou nadsázkou řeknu, že čím víc času ve hře strávíte, tím jste slabší (stejná monstra mají čím dál víc HP, je fakt zábava do nich sekat půl hodiny)
- Respawn nepřátel - monstra se nerespawnují po ukončení kapitoly, ale po pár dnech, pokud hrajete Gothic způsobem, že vyčistíte celý svět, zde je to zbytečné.
- Od třetí kapitoly přichází grind jak prase. Od PB jsem tohle opravdu nečekal, na férovku vám zde narvou úkoly jako "zabijte 25 monster" a to 5x po sobě.
- Několikrát vás hlavní příběh pošle do jakýchsi "věží", které jste už vymlátili dříve v předchozím questu. Těchto věží je ve hře asi šest a rozdíl mezi nimi je stejný, jako rozdíl mezi loděma v Risen 2, takže žádný. Jo a vždy se znovu naplní stejnými monstry.
- Blackouty - gratuluji piraním za další skvělou mechaniku, kdy mě hra teleportuje po mapě dokola na 4 různá místa. Ihned po náhodném odteleportování jsem se teleportoval zpět, takže absolutní zbytečnost.
-Nevyváženost zbraní: Jako hráč na blízkost s jednoručním mečem (obouruční meče ve hře nejsou), mě fakt rozčilovalo, když do mě stříleli brokovnicema a raketometama z nulové vzdálenosti.

4) Spoilery
- Syn Dex je na sílu vtlačený do příběhu hry. Jeho matka se zezačátku tváří, jak moc jí zajímá každé vaše rozhodnutí, týkajícího se vašeho syna, ale když na konci hry Dex zemře, tak reakce Caji je mimo mísu.
- Nedat do Elex 2 Durase je jako nedat do Gothica 2 Diega.
- Adam alias Hybrid z jedničky si tak trochu hraje na Xardase, ale špatně, každopádně díky němu tu bude Elex 3.
Poslední boss není Adam, ale prostě někdo.. asi tak.

Příběh hry je v podstatě stejný jako příběh jedničky, stručně:
Elex 1 - přiletí ufo, elex z meteoritu má pozměnit planetu a připravit na jejich příchod.
Elex 2 - není to ufo, jsou to vědci, kteří opustili planetu a teď se vrací a mají připravit planetu na příchod Singularity, protože pokud lidstvo nezmění k obrazu svému, tak Singularity zabije je i nás.
Elex 3 - tak snad už někdo dorazí a spolu s Adamem exHybridem bude s kým bojovat...

Pro: jetpack

Proti: příběh, Dex, svět, frakce, level scaling, grind questy, blackouts, konec hry, hudba

+23
  • PS5 60
ELEX II je typickou piraní hrou (a připomínkou starých herních časů – v dobrém i špatném slova smyslu), což by samo o sobě mohlo skalním fanouškům tvorby tohoto německého studia stačit, aby se hned pustili do hraní. Toto tvrzení s sebou ovšem nepřináší jen příslib kvalit, díky kterým si série Gothic a případně i Risen získaly své hráče, nýbrž i nepřehlédnutelný zástup negativ. 

Druhý Elex je zasazen do skvěle zpracovaného světa, jenž zkrátka láká k prozkoumávání, které i díky létání může být opravdu zábavné. Užitečným pomocníkem je totiž stejně jako v prvním díle jetpack, díky němuž je pohyb po světě radostí a rovněž patří mezi největší pozitiva hry. Příběh jako takový není zrovna kandidátem na ocenění, ale ve výsledku vlastně docela baví, zkrátka takové příjemné béčko o záchraně světa před vesmírným neřádem. Navíc hra disponuje řadou postav (ale bohužel ne dostatkem modelů a hlasů) a jejich osudy, které vám utkví v paměti. A když na to přistoupíte, čeká vás i zábavný soubojový systém. Ačkoli se na první pohled souboje jeví jako bezduché mačkání, člověk si časem zvykne nebo sám najde způsob, jak se zabavit. Pro mě to například bylo kombinování luku a letecké akrobacie s mečem.

Magalan však nepostihla pouze mimozemská invaze, nýbrž jej pustoší i mizerný technický stav a další větší či menší nedostatky. Audio si čas od času dělá co chce, po jedné z aktualizací mi úplně přestala hrát hudba, tváře postav jsou většinou ošklivé a animace rozbité, hra často padala (po druhé aktualizaci už méně, ale i tak) a chvílemi se stávala nehratelnou z důvodu šílených propadů fps. Z průměru tak hru kromě světa tahá řada skvělých misí, ale nad jejím stavem zkrátka nelze přivřít oči.

Piraně si stále jedou to své, ač by podle všeho rády konkurovaly těm největším produkcím, a i po 20 letech se drží svého rukopisu a evidentně se ho jen tak nezřeknou, což na druhou stranu ocení zarytí fanoušci. Přesto je otázkou, zda by přece jen nestálo za to se alespoň v některých ohledech posunout dál a poučit se z opakujících se nedostatků. Hra je evidentně dělaná s láskou a i když nabídne mnoho hodin zábavy, chyby designu a hlavně technického rázu dokáží snadno zkazit většinu radostných momentů. Nicméně i přes všechny ty chvíle naprostého zoufalství shledávám, že jsem se vlastně i já poměrně dobře bavila. Přesto doporučuji dobře zvážit, zda se jedná o titul, jemuž věnujete nejméně 40 hodin svého času. A zvláště zatím ve stále nevyladěném technickém stavu.

A Dex je to nejděsivější dítě, které jsem kdy viděla.

Více zde: https://www.vortex.cz/recenze-elex-ii/

Pro: prozkoumávání dobře vystavěného světa; jetpack a jeho využívání během putování i v boji; poutavá příběhová omáčka; rozsáhlost některých misí a dialogů; společníci a interakce; frakce a jejich úkoly

Proti: cutscény a jejich bitrate; mimika postav, podivné animace; drastické propady fps, trhání obrazu; výrazné opakování modelů i hlasů; umělá (ne)inteligence postav; nedostatky ve zvuku; zbytečný a přehnaný grind, neuspokojivý konec hry; nepřehledný inventář

+21
  • PC 70
Herní výzva 2022 - 10. Vzhůru do oblak 

Už od dob prvního Gothicu jsem velkým fanouškem studia Piranha Bytes a jejich nový počin jsem tak vyhlížel ostřížím zrakem. První ELEX trochu vyměnil kulisy a poprvé mohl hráč bojovat kromě klasických chladných zbraní i různými puškami a laserovými udělátky a herní svět planety Magalan tyto dvě protichůdné oblasti celkem nenásilně spojil. Dvojka jde v úplně stejných šlépějích a odehrává se na stejných místech pouhých šest let po událostech z prvního dílu.

Komandér Jax žije samotářský život v malé chatce, ale "příchod" nové rasy Skynadů z nebe ho z idylky vytrhne, je navíc jednou novou potvorou zraněn a do těla se mu dostane nová substance, tzv. Dark Elex. Tím jsou zapomenuty všechny schopnosti a máme tu opět hrdinu na levelu 1 se silou hraboše polního. Klasické piraně.

Hraní ELEX II mě sice bavilo a hru jsem si víceméně užil. Mohlo to být ale daleko lepší. Příběh stojí minimálně ve své druhé polovině za starou bačkoru. Spousta questů spočívá v pouhém pokosení několika desítek zmetků, následně si dojdete pro nějaké to držhubné za odměnu a vyfasujete další podobný úkol. Ze hry se ke konci stane nudná a bezduchá mlátička a je vidět, že autorům zkrátka došly nápady a snažili se herní dobu zoufale ještě aspoň trochu natáhnout. Naštěstí Jaxovi zůstal jetpack, který byl představen už v prvním díle. Jeho používání je jednou z nejzábavnějších věcí ve hře a až ho trochu poštelujete pár upgrady, přesuny po mapě se podstatně zrychlí.

Dost časté jsou bohužel i chyby technického rázu. Když pominu padání hry, tak je to hlavně problikávání a mizení textur i celých modelů ve městech, ale to snad vyřeší nějaký patch.

Audiovizuál je povedený a i když se nejedná o úplnou špičku, v tomto ohledu jsem byl spokojený. I ta hratelnost tam pořád je (kromě té poslední cca pětiny). Ten drive za získáváním lepší výbavy a silnější postavou je pořád něco, díky čemuž budete plnit úkol o 106 a děkovat za každý bodík do statů. Bohužel většina questů je po straně designu tisíckrát viděné dojdi, najdi, zabij, přines, odnes, ... Vždyť to znáte.

Hru jsem sice dost strhal, ale i tak musím říct, že jsem si její hraní užil. Je plná technických chyb, za některé questy bych designéry nakopal, ke konci jí rovněž dojde dech, ale pořád je to hra od Piranha Bytes, kteří mají rukopis stále stejný a pokud vás bavily jejich předchozí hry, pravděpodobně vás bude bavit i tahle.

Pro: Návyková hratelnost; příjemný audiovizuál; jetpack.

Proti: Příběh; poslední cca pětina hry; design některých questů; chyby technického rázu.

+35