Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Isair (15.05.2018 11:40): ja myslel ze mluvime o hrach kde grind prinasi vysledky a tam dle meho MM patri. Aspon 6,7,8 dil. Nutny neni skoro nikde pokud nejde o nepovinny obsah. Slo mi o to ze hry s pravidly DaD ten grind eliminuji na nejnizsi moznou uroven.
Pozorne ctu. Ale kdyz jsi pozadoval seznam her tak jsem tam wizardry uvedl. Nemyslim ze to je znak nepozormosti :)
@Isair (15.05.2018 11:17): Mě prostě baví si s těmi postavami dát práci, vlastně to mám na těch RPG asi nejradši, piplání postav, dobrý soubojový systém a pěkná atmosféra světa. Samozřejmě u AD&D je motivace jediná, být dost silný na další souboj, třeba v Gold Box hrách je to dost těžké, i když jsi na maximu, tak si rád ten jeden level navíc někde naženu, i když bych jej bez grindování mít ještě neměl. Hledání taktiky je hezká věc, taky to mám někdy rád, ale zase nemusím, když se z toho stane pokus omyl ve smyslu, je tu jen jedna cesta a dokud na ni nepřijdeš, tak vždycky prohraješ. Na takové souboje velmi rád nastupuji s pořádně nagrindovanou partou a ten grinding je mi pak satisfakcí :-) Ve smyslu jo, neodbyl jsem to, postavy jsem poctivě na ten souboj připravil.
@Charllize (15.05.2018 11:30): Pokud čteš pozorně diskuze do kterých přispíváš, Wizardry jsem zmiňoval již já a Ringo jako jednu z výjimek. Wizards and Warriors jsou dost možná (nevím, nehrál jsem dostatečně dlouho) tak trochu inspirovány právě sérií Wizardry, nicméně u MM bych se hádal. Jde sice o dost open world hru, kde se tedy grind přímo nabízí, ale není o nic nutnější než třebas v EoBech ;).

Tak či onak v těhle japonských odnožích, resp. v dungeonech, kterými se japonci inspirovali, je grind na denním pořádku, ale ve všech ostatních dungeonech nikoliv. Není v nich prostě potřeba o nic více než v těch s DnD pravidly a ani výsledky grindu nejsou o nic zázračnější (abychom tu později neslovíčkařili). A byl by to dlouhý seznam... na rozdíl od těch nejaponských, kde je grind nutný a má i své viditelné výsledky, tam by se to zastavilo asi vážně jen na tom Wizardry a možná oněch Wizards and Warriors (?).
@Charllize (15.05.2018 11:18): Zpravidla většinou ne, v takovém DM, Lands of Lore, Branách Skeldalu, Albionu etc. má stejný smysl grindit jako to má v Ravenloftech, EoBech etc. Tj. v podstatě téměř žádný.
@Ringo (15.05.2018 11:11): No dobře, ale trávit hodiny tím, abych měl zapsána všechna kouzla či o čísílko u postavy navíc (nadto ta kouzla platí asi fakt především pouze pro DnD pravidla, ve zbytku RPG většinou získáš vše i bez nutnosti většího grindu)... nevím no, ale tak proti gustu...

Nadto osobně čím jsem starší, shledávám uspokojení spíše v pravém opaku, tj. když nemám ty postavy až tak silné a třebas konkrétně ten finální souboj je tak tudíž mnohem obtížnější a musím vymýšlet jiné taktiky. Než že tam přijdu a po pár kliknutích a seslání ultrakrutopřísných speciálních útoků je po všem.



@Ringo (15.05.2018 11:13): Yop, Wizardry samozřejmě, ale ten jsem už tak nějak automaticky (právě z toho důvodu, který zmiňuješ) shrnul pod položku "Japonské" dungeony :).
@Isair (15.05.2018 11:08): u Wizardry VII bych se hádal a u Wiz VI asi taky. V podstatě ale tahle série je hodně stylově v podstatě japonská, takže možná proto :-) Všechny japonské dungeony prakticky vycházejí z Wizardry, nikoliv z DM nebo M&M a jiných.
@Isair (15.05.2018 11:01): Třeba proto, že chci mít zapsány všechny kouzla v knize a navíc mě vždy těší představa, že přijdu před hlavního bosse jako nadupaný borec, v EoBech to teda potřeba nebylo, ale i tak jsem se rád připravil na levely 7 - 12. V jRPG mě zase baví dostat partu na úroveň, že všechny běžné potvory dávám na pár kliků a u bossů mě nezaskočí třeba malý počat HP, taky chci, aby postavy třeba uměly všechny speciální útoky...motivací grindovat je spousta.
@90210 (15.05.2018 10:55): Hlavního záporáka jde utlouct klasicky obíháním, tváří v tvář zakouzlí tři nějaké svinstva s okamžitou smrtí některých postav. Ale jinak klíčem není jej zabít meči ani kouzly, pokud se člověk nechce připravit o hezký závěrečný obrázek, ale nebudu to spoilovat, když to tu mají někteří rozehrané.
@Isair (15.05.2018 11:01): tak ja treba eob nehral. Proto ze to je DaD ktery povazuju pro hry nevhodny a omezeny a moc me nebavi.To ze tam neni nutny grind me neprekvapuje, ty pravidla ho dost slusne eliminuji.
Já jen stále nedokáži pochopit co kdo na tom jednostranném grindu a nutném maxování statistik shledává tak strašně zábavného.
Ještě to třebas trochu chápu v těch JRPG, kde grindim s cílem, že porazím nějakého ultra nadupaného nepovinného bosse (v případě toho FF 8 to byla třebas ta již zmiňovaná Ultima/Omega Weapon), grind jako takový je sice i v tom FF 8 hrozný vopruz, ale je tam pak alespoň ta satisfakce v podobě poražení toho téměř na první pohled neporazitelného bosse.
Ale proč bych měl kurňa grindid v EoBech, když to je naprosto k ničemu, to už asi nepochopím. Tohle mi přijde jako naprostá ztráta času a poměrně hodně nudná a nezáživná činnost. Ale tak asi holt někdo vidí ten pocit satisfakce i v namaxovaných statech/levelech.
Grind je dobrej a zabavnej treba u Dungeon Masteru, ale u EoBu moc ne, tam jde v zasade jen o 1 kouzlo navic a 5 zivotu. Je to mimochodem jedna z mala her, kde jsem hlavniho zaporaka vyridil bez pripravy hned na prvni pokus.
@Richmond (15.05.2018 09:11): Jasné, je to o tom, že to na tom grindu postavené není, Behodlera dojdeš přirozeným průchodem a nemusíš mydlit v 6. patře neustále líhnoucí se Kenku. Jde o to, že ti to hra ale nezakazuje a pak se můžeš pobavit levelingem na 9. úroveň. Naopak bych dokonce považoval za výhodu grindu u Wiz 6 a 7, tam šlo s těmi povoláními prostě kouzlit tak, že to člověka ne že nutilo, ale sám to chtěl, byla to součást pravidel a zábavy v té hře, kombinovat povolání, točit je,, nabírat statistiky, HP, manu :-) To nebyla nudná nutnost k postupu, to byla přirozená skvělá součást hry. Pokud někdo má raději tlachání u nekonečných rozhovorů a odklikávání textů, tak ať si hraje BG a dále :-) Pro mě je opravdu velmi málo ukecaných her, kde mi ty texty stojí za to a udrží ve mně napětí a pocit, že čtu něco smysluplného, co mě posune dále (uvedu tady Ultimu 7 a Dakr Sun a taky Albion).
@Ringo (15.05.2018 08:30): Jde snad ale o to, zda to je nutné. Pokud to nutné není, pak to ani nemůže být zápor a nemůže jít o jednostranný grind. To, že hrou neprojdu na jeden zátah, ale musím někde expy pobrat, neznamená u mě grind. Grind beru, že je už záležitost, která bere hodně času (ať k tomu hra nutí (start Wizardry 3 - ideální příklad nebo to zvolí sám hráč).

Ale stejně je zajímavé jak ty primitivní dungeony mohou nabídnout zábavu různorodým hráčům, těm kteří grind mají rádi i těm, kteří ho neprovozují. Na to, že jde o tak primitivní hry, je to zajímavé :)
@Richmond (15.05.2018 07:28): Většina grind umožňuje, záleží, zda jej chceš a jdeš do toho nebo ne. Grindoval jsem v Dungeon Masterovi, EoBech, Isharech, Lands of Lore, všech Might and Magic co jsem hrál (kromě 10. dílu, kde to nešlo, ale bylo to uděláno chytře, že mi to tam překvapivě nechybělo a podobně na tom byl vlastně Black Crypt), Wizardry VII, tam jsem grindoval snad měsíc, než jsem se rozhodnul posunout dále, grindoval jsem i ve Stonekeepu, vlastně i v Gold Boxech...vlastně si ty dungeony v grindu nezadaly v ničem s jRPG, snad jen ty jRPG mají mnohem vyšší strop levelů. Nejvíce omezené byly z dungeonů hlavně ty, které měly AD&D pravidla. Tak ten strop 9. level byl kritický, v přáípadných dalších dílech se pak šlo posunout ještě o dva levely a pak už to chtělo tolik expů, že by nad tím člověk strávil půl života :-)
@Jab (14.05.2018 23:41): vždyť naprostá většina dungeonů žádný grind, který by stál za řeč nemá? Vyjmenuj alespoň 15 dungenů z první poloviny 90.let, kde je významější grind.
@Ringo (14.05.2018 21:20): Imho je naprosto logické, že nejen souboji je RPG živé. Dobrý DM odměňuje zkušenostmi nápady postav, řešení složitých situací atp. Čímž nezatracuji obecně expy za douboje. Ale vše je dobré dávkovat tak, aby se hráč "nepřejedl". Jednostranný grind je hříchem primitivních RPG (/dungeonů) první poloviny devadesátých let (a i některých tehdejších i pozdějších JRPG). Pokud to má natolik zábavné souboje, že to nevadí, tak by all means. I to Diablo 2 jsem dohrál alespoň na nightmare. Než mě to přestalo bavit.
Ad grind - ten já zase rád, nagrindoval jsem si i v EoB 1 postavy na 9. level, těch padlých Kenku bylo snad tisíce :-) V jRPG kolikrát grindem strávím třeba týden. Prostě mám rád pilování statistik. Ale pilování. Ne naklikání statistik v editoru, kdy postava prakticky umí vše a levelama už to člověk jen pojišťuje. Jak si člověk dá statistiky v EoB na max, jde to dojet do konce bez seslání jediného kouzla.
@90210 (14.05.2018 18:56): Jo, jedného času som mal dokonca plán pridať k tej hre tag simulátor a argumentovať, že zoslanie komba kúziel "Fly" + "Meteor Shower" je vlastne simulátor leteckého bombardéru.
@Isair (14.05.2018 14:41): tak tak, není grind jako grind. Třeba v Might&Magicu VI je grind neskutečně zábavný... V novém Sorpigalu: iks Goblinů jenom čeká na zásah lukem. O.K. Po nějakém čase se respawnují (cca po roce herního času). A ejhle: luk už není potřeba, protože hráči stačí ovlivnit počasí ve svůj prospěch (vyvolá Déšť meteoritů). A za další rok ... si na likvidaci vybere kulometnou palbu z blasterů...


@Charllize (14.05.2018 14:34): Ok.

Můj point těch předchozích příspěvků o grindu byl hlavně ten, že je imo důležité rozlišovat ten "správný" grind a ten "špatný"... aneb na grindu, kde hodiny bloumám po stejných lokacích a jak na běžícím páse kosím po stovkách stále stejné potvory asi většina hráčů nic zábavného nenalezne, z čehož taky asi tak nějak se často považuje grind za negativní aspekt.

Naopak navštívení nepovinné lokace v rámci nějakého questu, lootu, explorace s cílem nalézt něco nového/ něco splnit a přitom si trochu vylepšit statistiky postav je tak nějak ta pozitivnější možnost a příliš hráčů to pravděpodobně ani tak za "grind" jako takový nepovažuje, třebaže se o grind v podstatě jedná taktéž. Nicméně jde o zcela nenásilnou formu grindu, pokud hra hráče baví a pokud jsou nepovinné lokace dostatečně zábavné, tak pravděpodobně ji bude chtít projít křížem krážem a přitom si i vytrénuje postavy. Výsledek je stejný, ale forma je to mnohem zábavnější.
@Charllize (14.05.2018 12:55): Tobě vážně přijde tak strašně zábavné se potulovat dokolečka po již několikrát prozkoumaných lokacích a na stále stejných potvorách hodiny brousit statistiky svých členů družiny? Mě tedy rozhodně ne.

Naopak pokud se jedná o navštívení lokací neprobádaných, kde mohu objevit něco nového a přitom si třebas ty statistiky zvýšit tak, abych se na onoho bosse chytal, tak klidně nejsem proti.
@Isair (14.05.2018 12:50): Nevim. Boss je na me moc silnej, tak se musim prizpusobit. Je treba trening a pripravit si taktiku, vybaveni a tak. Takze zabijim prisery, delam ukoly, zkoumam skilly a vybaveni a pak jdu an bosse. Kdyz pomuze jen to ze zabiju dalsich 50 priser fajn. Zabiju boose a pokracuju. V cem je problem? :)
@Charllize (14.05.2018 12:36):Tak obecně jako o grindu v negativním smyslu, se často spíše mluví jako o opakované činnosti navíc, nad rámec "standardního" hraní. Aneb jinač řečeno, dostanu se do určitého bodu, zjistím, že na určitého nepřítele nemám a tak tedy mi nezbývá nic jiného, než se dokolečka potulovat po již prošlých lokacích a kosit respawnující se nepřátele. Což je imo ta špatná varianta.

Samozřejmě že za grind se dá považovat kde co a i standardní projití lokace, či projití nepovinné lokace za účelem zisku nějakých solidních itemů/pokladů (ale i třebas těch zkušeností) je svým způsobem grind, ale tak nějak neinvazivní/nevědomý, jinak řečeno netrávím kopu zbytečného času nad nějakou stereotypní činností, abych pak v závěru získal pár čísílek u postavy navíc, nýbrž u tohohle druhého "typu" grindu objevuji nové lokace a mám třebas i nějaký jiný cíl, než si jen zvýšit ona čísílka.
@Red (14.05.2018 12:19): V EoB není vůbec nutný grind, ale snad každé patro má svoje tajemství/tajný quest, takže se vyplatí trochu si dát práci a nejít jen rovnou do dalšího patra :)
@Red (14.05.2018 12:19): Vlastně ani ne, jen jsme se opět dostali mimo původní téma:). S grindingem v EoB buď v klidu, tam není potřeba v podstatě vůbec. Ale doporučuji se poohlížet po tajných místnostech, občas tam lze najít solidní výbava či členové družiny. V jednom secretu lze tuším najít i nějaký +5 long sword, což dokáže přeci jen solidně ulehčit následný postup, když standardně se ve hře nacházejí maximálně +2/+3 zbraně :).
Jako má to nějaký důvod se bavit o grindingu u Eye of the Beholder? Jestli je ve hře nutný grinding tak končím.
@Charllize (14.05.2018 12:05): No ony se ty lokace čím jsi se blížil ke konci pořád zvětšovaly, což byl ten největší průser, ty úvodní malé lokace byla pohodička :). A ještě byl druhý fail, že ty soubojové lokace vesměs nenabízely nic moc zajímavého, vesměs jen jednu-dvě truhly, pár pák k přehození a tím to hasne, zkrátka byly všechny tvořeny podle stejného schématu.
Zkrátka by to chtělo rapidně ubrat na soubojových lokacích či soubojích samotných (aby nebyly tak nahuštěné) nebo rapidně zvýšit obtížnost běžných soubojů (tím že nebyly náhodné by to šlo skvěle vybalancovat) a bylo by to imo dost fajn. Septerra Core má za mě prostě neskutečně promarněný potenciál (přitom soubojový systém jako takový je jinač fajn).
@Isair (14.05.2018 11:57): Septerra mela pomerne male lokace, bylo jich hodne ale nebyli nijak velke, takze tam souboje byli nahusteny v nekterych mistech kratce po sobe. Tohle mi nijak nevadilo, spis jsme v te dobe mel spis potiz prekousnout to ze se nekdo snazi kopirovat japonce a uplne mu to nejde. A dohral jsem to myslim do konce, je to uz dlouho takze nejake presne detaily si nevybavim. Snad jen takovy mocaly ktery byli docela velky a dost sem se tam motal:)

Krasny priklad opruzu na druhou ohledne souboju byva serie Shin Megami Tensei. behem hodiny explorace nejakeho dungeonu dojde klidne i k 30 -40 soubojum, byvaji tezke ale ne prilis dlouhe. Navic skoro u kazdeho hrozi game over a diky nemoznosti kdekoliv ukladat to je slusnej adrenalin. Jsou tam pasaze treba pod vodou ktere jsou na cas a ten bezi i u souboju. Ta hra je na tom zalozena bez castych souboju by to zdaleka nebylo tak dobre. Hra s tim pocita a je na to stavena. Proto treba umoznuje ruzne regulovat at uz pomoci itemu nebo vybaveni cetnost souboju. Clovek musi mit vse rozmyslene, znat nepratele protoze kdyz se tam jde do dungeonu jde takzvane o zivot :)
@Isair (14.05.2018 11:57): V Septerra Core šlo také o to, že souboje byly pořád dokola na stále stejných místech při stejném složení nepřátel. Zatímco běžně v JRPG jsou náhodné souboje skutečně náhodné, tedy při příchodu na políčko se nějak spočítá, jestli partu někdo přepadne či nikoli a pokud ano, tak v jaké sestavě.
@Charllize (14.05.2018 11:49): Jde asi i o to, jestli jsi ji hrál dostatečně dlouho :), ony se ty souboje začnou zajídat až později.

Jde mi o to, že pokud jsou souboje jen zbytečná vata, které je až přespříliš a nepředstavuje žádnou překážku, pak by tam imo vůbec nemusely být a jen zbytečně zdržují a otravují hru. Naopak pokud jsou souboje výzvou a jsou dostatečně zábavné, sem s nimi (samozřejmě se to s nimi ale též nemá přehánět). Ale možná jsi jen odolnější jedinec vůči stereotypním činnostem, čert ví.

Konkrétně v Septeře byly souboje na každém kroku a ještě k tomu se všichni nepřátele respawnuli při znovunavštívení lokace, byly zbytečné a vatové a prostě celkově otravné a pomalé. On jinak soubojový systém nebyl navržen totiž vůbec špatně a třebas boss fighty byly naopak zábavné velmi, kdyby byly i ty ostatní souboje obtížnější nebo jich prostě bylo jen méně nebo by byla možnost se jim vyhnout tak jako ve Final Fantasy sérii (kde jsou jinač ale i přesto mnohem svižnější), bylo by to fajn.

Tak či tak si říkám, že Septeře dám ještě šanci a možná ony souboje i překousnu, protože vše ostatní bylo vážně na velmi solidní úrovni, tak či tak to neznamená, že by ten přehršel vatových soubojů, které Septera představila, byla od autorů dobrá volba...
@Isair (14.05.2018 01:03): Septerru jsem hral a souboje mi nijak hru nekazily. Nebylo to tak hrozne. Ale tady uz jde zrejme o uhel pohledu. Taky se mi stava ze hraju a kdyz na mne kazdejch 20 vterin vybafne potvora tak si rikam ze by to nemuselo byt tak casto, ale nestava se mi ze by mi to kazilo hru. Kdyz nepratele vidim taky je obcas obiham a podobne. Taky mi obcas vadi kdyz je hodne souboju a neodsypaji, pripadne jsou zbytecne prekombinovane a tak.
kdyz je souboju mene tak je zahodno aby byli slozitejsi a daly zabrat, ale u tech co treba probihaji na svetove mape (FF8.9) ocenim rychlost ze jdou sfouknout za par vterin a prinesou nejaky vysledek (expy, penize, veci)
@Charllize (13.05.2018 22:04): Záleží na tom, jak moc jsou ony souboje zábavné, pokud se jedná o pouhé repetetivní vatovky, je pak onen grind na zbytečných soubojích poměrně nezáživná činnost, v opačném případě může být klidně i fajn, proč ne.
Každopádně v FF sérii (resp. v FF 8 a 9, které jsem zatím hrál) toho bylo třeba (k namaxování statů) až nadmíru a náhodné souboje za moc nestály (na rozdíl od těch boss fightů), pročež jsem byl moc rád za možnost z boje kdykoliv utéci či si v osmičce pronajmout auto a soubojům se tak naprosto vyhnout :) (byť samozřejmě kvůli final boss fightu trochu toho grindu též potřeba byla, ale to se ještě dalo přežít).

Každopádně si schválně vyzkoušej Septerra Core: Legacy of the Creator a možná pochopíš, proč někomu může vadit grind :). To je pro mě třebas hra, kterou ony repetetivní (a ještě k tomu velmi zdlouhavé) souboje naprosto zabily a nešlo se jim nijak vyhnout a bylo jich prostě příliš... Přitom ta hra byla v mnoha ohledech tak fajn.