Za mě nejlepší simulátor F1. Pokusím se blíže objasnit.
Grafika je skvělá i na současnou dobu, ačkoli jde o grafiku z raných let r. 2000. To platí i o replayích a televizní grafice, kde díky režii vidíte průběh závodu jako byste se dívali v TV. Replay Fastest Laptime se pořizuje automaticky, můžete si ale pořídit replay i celého závodu. Zrcátka, lesky, stíny, pěkně vykreslené tratě jsou samozřejmostí.
Co chci zvlášť vyzdvihnout je realistika vozu. Ideální je dát si kontrolu trakce, abyste neprokluzovali v každé zatáčce, auto-převodovku, možná aspoň LOW na asistenci řízení, aby to zase nešlo do smyku při každé drobné nepozornosti, ale jinak se to dá jet naplno s rozbitností vozů a bez asistence. Problematické jsou vyšší obrubníky, kde to může auto trochu "nakopnout". Velice vydařená je jízda na mokré trati.
Rozbitnost vozu - dáte-li nejcitlivější, tj. 100% - je úplně v pohodě. Není to tak jako ve skutečnosti, že byste nemohli ani škrtnout, ale nějaký ten náraz už formule nevydrží a jsou z toho pěkné efektní kolize. Pokud urazí přední křídlo, dá se to většinou opravit (může se stát, pokud byl ten náraz silnější, že vůz už stáčí na jednu stranu, což je nepříjemné); pokud urazí zadní křídlo, soupeř končí, vy strávíte opravou asi 40 sekund v depu.
Bohužel platí, že s lepšími značkami vozů pojedete rychleji než s horšími, ale lze tomu přizpůsobit úroveň soupeřů.
Pořád je tu smysluplný systém bodování 10-6-4-3-2-1. Stejně tak je tu postaru i kvalifikace, takže časová dotace přesně hodina a předháníte se v časech.
Výborná je nastavitelnost opotřebování pneumatik a spotřeby paliva. V extrému se dá nastavit spotřeba tak, abyste vy i ostatní museli do depa každé druhé kolo, druhý extrém 1x za závod. V těchto mezích se můžete pohybovat, což se hodí např. na kratší závody (mně osobně nevyhovuje 100% délka, ale řekněme tak 50%, takže si nastavíte i vyšší spotřebu, abyste třeba jeli všichni 3x do depa za závod).
Nastavit si jinak můžete úplně všechno, od převodovky, brzd, až po úhel přítlačných křídel. Pokud ale nejste technicky zdatní anebo vás tahle věc moc nezajímá a jste spíš závodníci než mechanici, je možné na internetu najít různá nastavení od lidí a stáhnout si je. (Většinou jsou velmi vyladěná.) Zábavná je také náhodná měnitelnost počasí během závodu.
Nyní pár nedostatků.
Co mě trochu mrzí je slabší inteligence soupeřů. Ne že by byla úplně marná, soupeři se vás pokoušejí předjet, pokud uděláte chybu, ale když si stopu důsledněji držíte, můžete jet v zásadě pomalu a soupeř za vámi nedokáže vyhodnotit, co se děje. Doporučuji si rovnou nastavit agresivitu na 100%, jinak je to nudné. Je vhodné, aby byli soupeři také o něco slabší, protože asi od 1/2 závodu začnou zrychlovat a člověk má pak pocit zmaru :)
Další negativum je nevyrovnaná obtížnost na jednotlivých tratích. Je třeba, abyste si důsledně nastavili obtížnost pro každou trať zvlášť. Je totiž možné, že pokud si jí nastavíte podle jedné tratě, kde si dáte třeba 95%, tak v jiné trati vůbec nebudete stíhat nebo naopak. Z tohoto důvodu je dost problematické jet šampionát celý přímo v režimu šampionátu. Lepší je nastavit si obtížnost na všechny tratě a pak jet jednu po druhé a užívat si souboje.
A do třetice - trochu zvláštní je nulový postih za předjetí na žluté vlajky. Jakmile jsou žluté vlajky, všichni zpomalí, ale vy je můžete bez problémů předjíždět, ačkoli budete mít zapnuté pravidla. Naštěstí soupeři nezpomalují tak, že byste získali nějakou šílenou výhodu, ale výhoda to je a je to takové podivné.
Pokoušel jsem se hrát i novější formule, ale ani jedna mě tak nepřitáhla, jako právě F1 99-02. Na internetu lze dostahovat i mody, jiné formule a další tratě. Funguje skvěle i online multiplayer.
Grafika je skvělá i na současnou dobu, ačkoli jde o grafiku z raných let r. 2000. To platí i o replayích a televizní grafice, kde díky režii vidíte průběh závodu jako byste se dívali v TV. Replay Fastest Laptime se pořizuje automaticky, můžete si ale pořídit replay i celého závodu. Zrcátka, lesky, stíny, pěkně vykreslené tratě jsou samozřejmostí.
Co chci zvlášť vyzdvihnout je realistika vozu. Ideální je dát si kontrolu trakce, abyste neprokluzovali v každé zatáčce, auto-převodovku, možná aspoň LOW na asistenci řízení, aby to zase nešlo do smyku při každé drobné nepozornosti, ale jinak se to dá jet naplno s rozbitností vozů a bez asistence. Problematické jsou vyšší obrubníky, kde to může auto trochu "nakopnout". Velice vydařená je jízda na mokré trati.
Rozbitnost vozu - dáte-li nejcitlivější, tj. 100% - je úplně v pohodě. Není to tak jako ve skutečnosti, že byste nemohli ani škrtnout, ale nějaký ten náraz už formule nevydrží a jsou z toho pěkné efektní kolize. Pokud urazí přední křídlo, dá se to většinou opravit (může se stát, pokud byl ten náraz silnější, že vůz už stáčí na jednu stranu, což je nepříjemné); pokud urazí zadní křídlo, soupeř končí, vy strávíte opravou asi 40 sekund v depu.
Bohužel platí, že s lepšími značkami vozů pojedete rychleji než s horšími, ale lze tomu přizpůsobit úroveň soupeřů.
Pořád je tu smysluplný systém bodování 10-6-4-3-2-1. Stejně tak je tu postaru i kvalifikace, takže časová dotace přesně hodina a předháníte se v časech.
Výborná je nastavitelnost opotřebování pneumatik a spotřeby paliva. V extrému se dá nastavit spotřeba tak, abyste vy i ostatní museli do depa každé druhé kolo, druhý extrém 1x za závod. V těchto mezích se můžete pohybovat, což se hodí např. na kratší závody (mně osobně nevyhovuje 100% délka, ale řekněme tak 50%, takže si nastavíte i vyšší spotřebu, abyste třeba jeli všichni 3x do depa za závod).
Nastavit si jinak můžete úplně všechno, od převodovky, brzd, až po úhel přítlačných křídel. Pokud ale nejste technicky zdatní anebo vás tahle věc moc nezajímá a jste spíš závodníci než mechanici, je možné na internetu najít různá nastavení od lidí a stáhnout si je. (Většinou jsou velmi vyladěná.) Zábavná je také náhodná měnitelnost počasí během závodu.
Nyní pár nedostatků.
Co mě trochu mrzí je slabší inteligence soupeřů. Ne že by byla úplně marná, soupeři se vás pokoušejí předjet, pokud uděláte chybu, ale když si stopu důsledněji držíte, můžete jet v zásadě pomalu a soupeř za vámi nedokáže vyhodnotit, co se děje. Doporučuji si rovnou nastavit agresivitu na 100%, jinak je to nudné. Je vhodné, aby byli soupeři také o něco slabší, protože asi od 1/2 závodu začnou zrychlovat a člověk má pak pocit zmaru :)
Další negativum je nevyrovnaná obtížnost na jednotlivých tratích. Je třeba, abyste si důsledně nastavili obtížnost pro každou trať zvlášť. Je totiž možné, že pokud si jí nastavíte podle jedné tratě, kde si dáte třeba 95%, tak v jiné trati vůbec nebudete stíhat nebo naopak. Z tohoto důvodu je dost problematické jet šampionát celý přímo v režimu šampionátu. Lepší je nastavit si obtížnost na všechny tratě a pak jet jednu po druhé a užívat si souboje.
A do třetice - trochu zvláštní je nulový postih za předjetí na žluté vlajky. Jakmile jsou žluté vlajky, všichni zpomalí, ale vy je můžete bez problémů předjíždět, ačkoli budete mít zapnuté pravidla. Naštěstí soupeři nezpomalují tak, že byste získali nějakou šílenou výhodu, ale výhoda to je a je to takové podivné.
Pokoušel jsem se hrát i novější formule, ale ani jedna mě tak nepřitáhla, jako právě F1 99-02. Na internetu lze dostahovat i mody, jiné formule a další tratě. Funguje skvěle i online multiplayer.
Pro: grafika, zvuk, realistika, hratelnost, vyladění, replaye
Proti: nevyrovnané úrovně na tratích, slabší inteligence soupeřů, pravidla