Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 90
Až se mě smrad za pár let zeptá tak jakou fotr, dám mu do ruky Fallout. Jako ve strategiích StarCraft, má F1 v RPG natolik výrazný árt a neskutečně silnej hrací motor, že nestárne a zahrát by si ho měl každý. Chybí mu ty kudrlinky a propsanost dvojky a o to víc je vhodný pro puristy, který tím chtějí projít jako nůž máslem - všechno vsadit na podstatu věci. Celá hra je geniálně koncipovaná jako překlopení seance D&D na koberci v obýváku kolem půl třetí ráno, zatímco slabší váhy už dávno vytuhly na gauči.

Porouchal se vodní čip, máš 150 dní na to najít náhradu. Urgence, která mi ve hrách extrémně chybí, ale ony nejsou efektivně sevřené jako Fallout, aby si to mohly dovolit a bude hůř. Kopie našeho Vaultu a jediné vodítko je horor a totálně slepá ulička. Ztratil jsem 14 dní jen tím, že jsem pendloval mezi místníma Kotěhulkama, abych se provazem spustil do hlavní části. Tutoriálová víska. Nic se mi neřekne o tom jak osvobodit Tandi, stejně jako s provazem musim experimentovat a prohrávat, v západních singl hrách možnost tolik podceňovaná. S Ianem (Avellone by mu vymyslel backstory) vyrazim do Junktownu. Zoufalec prohrál na ruletě levý varle a dostal možnost smazat dluh. Zachránim místnímu šerifovi život. Bar má otevřeno jen večer. Kolem celého města je hradba z vraků aut. Vsadím se, že málokdo si nevšim jak jsou detailně nakreslené. Hub má svojí zlodějskou guildu, mafii a v nejplesnivější díře ve slumech města najdu mutanta, který mi šílenou hospodskou historkou vyjeví zápletku. První ikonická zbraň, nejlepší ve své kategorii. Velmi důležité. Mám nejlepší pistoli ve hře, žádné kompromisy. Obchodníci s vodou ze mě sedřeli kůži, ale zajistil jsem Třináctce zásoby na dalších 100 dnů. Zároveň jsem ale prozradil její lokaci. Velmi chytré. Nekropolis má dvě skupiny ghúlů. Zlé na povrchu a hodné v kanálech. Poprvé vidim mutanty mohutné jak domy. Fallout má neuvěřitelný soundtrack, dvojka nenavázala. Nekropolis si budu pamatovat už kvůli němu. Získal jsem čip. Teprve nyní hráč uvidí svůj Vault zevnitř a teprve tady vlastně hra ve hře začíná. Doteď jsem řešil jen svůj problém, nyní budu řešit problémy světa a zde teprve začíná cesta vyvoleného, když druhá půle herní pole otevře a vše uvede do souvislostí. Tenhle brilantní trik má také Dark Souls. Anor Londo působí jako finále, ale je to jen konec prvního aktu (Cyberpunk obdobně, první akt je příběh sám o sobě). Potřebuju cestovat. Nechám se najmout jako stráž karavany. Cestou potkáme patrolu Bratrstva. Abych se k nim mohl přidat dostanu úkol vypravit se k místu přezdívaném Záře. Následuje nejlépe nadesignovaný quest Falloutu. Dungeon Crawler style. Když jsem to hrál poprvé, samozřejmě neměl do prdele lano a musel mazat zpátky. Taky jsem nevěděl jak přesně funguje RadAway a sežral to u kráteru jako ochranu ne až doma jako lék, navíc jsem tam přečetl nějaké knížky a zkejsnul dny. Hodnoty radiace jsem měl tak vysoké, že se odtamtud nemohl dostat a všechny sejvy byly plné Záře. Konec hry. Splním úkol, přečtu si nezvykle autenticky napsané záznamy (Deus Ex) a obdržím Energo zbroj. Následně si ji v Pohřebišti můžu nechat vytvrdit a tím získat nejlepší a jedinečné brnění ve hře. A nejlepší plazmovou pušku jakbysmet. Velmi důležité a velmi chytré, protože ty pravé skoky postavy v úrovni se nejsnáze poznají lepším brněním (Gothic). V Pohřebišti rozpoutám převrat. Abych zajistil odboji zbraně musím projít přes Párače. Beze srandy, to eLko směrem ke Gunrunnerům s Páračema a královnou ve sklepě je pro mě ekvivalent, když jsem v Dark Souls sestoupil věží do Černokořenné zahrady, kopečkem od schodů a skrze stromy zahlédl obrovskou sedmihlavou hydru v jezírku. Nejen ve hrách, ale i ve filmech a v komiksech bych napočítal podobně uhrančivých momentů tak deset. Knihovna je nejslabší část Falloutu. Má to být první krok k tomu infiltrovat kult, ale místo složité iniciace, se tam válí na zemi ledabyle tři hábity. Nu což. Dostanu se k Morpheovi v Katedrále. Když ho ukecám, hned mě teleportuje k Vůdci, což je příliš zkratkovité. Normální průběh je ve sklepě najít tajný vchod, nebo jak magor procházet celou hru cik cak, dokud si nepřečtu návod v Levelu. Nebo to vyhodit do luftu. Vždycky mi přišlo úžasně atraktivní, že máš ve Falloutu lokaci, která funguje sama o sobě, ale pod ní je ještě Vault, kde to teprve vře. Otevřu dveře k Vůdci, okamžitě mě udeří psychický útok snižující staty. Jediná obrana je mít v inventáři psychický rušič. Moment, kdy úplně vidim škleb Pána jeskyně a nervózní hody kostkou. Je 7 ráno a všichni jsou tak napjatý, že ani neví proč celou noc nespali.    

Pro: nejluxusnější RPG staré školy

Proti: na okrajích málo propsané - o tom je F2 a spolu s jedničkou syntetizují v Nové Vegas | stat Přežití v divočině má ovlivňovat četnost bojů v pustině (až ve F2), během cesty do kráteru jsem se zasekl snad 20x, po zjištění, že nemám to posraný lano 60x

+23
  • PC 70
Fallout je jedna z těch her, ke které bych se s nostalgickou slzou v oku nespíš pravidelně po letech vracel a hrál pořád dokola do zblbnutí, KDYBYCH ji poprvé hrál v dětství v době svého vydání. Osud tomu ale chtěl, že jsem se k němu dostal až po nějakých 25 letech, a tak je pro mě Fallout jen další old-school hrou, u které rozumím tomu, proč si ji lidé zamilovali, ale dnes už mě nijak okouzlit nedokáže.

V první řadě mě překvapilo, kolik dobrých a originálních námětů, které znám z novějších Falloutů, jde zpětně vystopovat až k prvnímu dílu, což u mě jen potvrzuje moji dlouholetou doměnku, že Bethesda jako studio samo o sobě nedokáže vymyslet naprosto nic originálního, a do her, které jim spadnou do klína, umí tak maximálně přidat zastaralej engine, limit FPS a další zbytečnej open-world plnej fetch-questů. V tom souhlasím s kritiky moderního Falloutu, izometrická verze by se mi líbila mnohem víc. Vlastně, právě teď by se mi remake prvního dílu líbil zdaleka nejvíc. A to proto, že mám k Falloutu spoustu výhrad, které jsou většinou prostě jen poplatné stáří hry. Z dnešního pohledu hra trpí na spoustu designových přešlapů.

Začněme úvodem do hry. Po krátkém příběhovém intru vás hra vybleje do světa bez jediné instrukce nebo informace o tom, jak hra a její svět vůbec funguje. Když jsem se 10 minut snažil neúspěšne zdolat první chodbu, vzpomněl jsem si na další věc, která byla typická pro devadesátkový hry a dnes už ani neexistuje, a tou je návod. Naštěstí je digitálně součástí Steam verze, ale stejně jsem si ho musel vytisknout. S ním už se hra dala celkem hrát, ale stejně se v něm dočtete naprosté minimum. Na to, jak je hra komplexní, se jedná o extrémně frustrující zážitek skoro ve všech ohledech, vzhledem ke špatné komunikaci herních mechanik, a to i těch základních, k naprosto otřesnému inventáři, obchodování, dialogovým oknům a uživatelském rozhraní. Při každém lootování nepřítele si 4x rozmyslíte, jestli se vám vůbec vyplatí namáhat se s přetahováním předmětů z jedné strany inventáře do druhé. Při každém prodeji zboží raději přeplatíte o 500 zátek, jen abyste nemuseli 500x kliknout na šipečku dolů. Tisíckrát budete sahat na ESC, abyste zavřeli dialogové okno, ale nic se nestane a vy budete muset odklikat rozhovor ručně. Na vyšetření karpálu si vzpomenete pokaždé, když začnete chytat křeče do ruky z nahánění jedno z mikrospokopických červených tlačítek bez popisu, kterými se ovládá skoro všechno. Kolečko na myši pro scrollování dlouhým inventářem? Neexistovalo, takže bohužel.

A pak jsou tu ty slepé uličky. Ty mi vadily zdaleka nejvíc. Hra vás sama nabáda k tomu, abyste často ukládali hru. To ale není omluva toho, že se ve hře můžete každou chvíli dostat do bezvýchodné situace, kterou zkrátka nemáte jak vyřešit. Několikrát jsem si vzpomněl na svoje oblíbené Disco Elysium a jen jsem si představoval, jak by asi vypadal Fallout, kde bych mohl beztrestně využívat všechny ty vtipné konverzační možnosti s vědomím, že i tak je hra připravená na to pokračovat dál, a nebudu muset jako následek špatné volby dialogu výstřílet celé město nebo skončit v mutantím vězení bez možnosti úniku, protože prostě nemám dostatečný level nebo skill.

Se hrou jsem strávil několik příjemných večerů a hraní mě i přes všechny negativa docela bavilo, i když nakonec frustrace stejně převážila a řekl jsem si, že se mi prostě nechce grindovat levely na side questech jen abych se mohl posunout v příběhu dál, protože jsem zvolil build, který zase jednou skončil v jedné ze slepých uliček.

Na závěr trošku optimismu: remakům se dneska docela daří, a s trochou štěstí Bethesda nechá nějaké lepší studio hru vydat s moderními QoL prvky, abych si ji jednou mohl užít až do konce. Držím si pěsti.

Pro: Svět, náměty, vtipnost, atmosféra

Proti: Stáří a s tím vše spojené, Dogmeata nejde v druhé části hry udržet naživu, ani kdybyste se posrali

+13
  • PC 80
 Herní deníček moderního zoomera #1 - Fallout 1

 Válka, válka se nikdy nezmění. Tato věta se rozhodně nedá rozhodně říct o sérii samotné, ta si prošla mnohými žánry od klasických RPGéček staré školy, přes taktickou strategii, akční RPGčko až do dnešní podoby looter shooteru s rpg prvky, což způsobilo rozdělení komunity na dva tábory. Puristy původních her, kteří nemohou přijít na jméno Bethesdě a moderní fanoušky Falloutu, kteří původní díly často ani nehráli. A já se jako moderní pískle odkojené Falloutem 3 a New Vegas řadil do tábora druhého, tudíž nadešel čas tuto křivdu napravit a původního Fallouta konečně dohrát. 

 Píše se rok 2161 a ujímáme se role Vault Dwellera, občana předválečného krytu zvaný Vault. A v našem Vaultu 13 se schyluje k průseru, původní vodní čip vypověděl službu a zásoby vody vystačí asi jen na necelou třetinu roku. A tím se dostáváme do postnukleárního světa Falloutu. 
Příběh Falloutu se dělí na dvě poloviny, v první půlce hledáme již zmíněný čip na záchranu Vaultu a ve druhé polovině hry se řeší ještě větší problém, který je lehce nastíněn už během závěru první půlky a to nás dovede až k jednomu z nejlepších herních záporáku, které jsem kdy ve hrách potkal. Hlavní příběh je i přes svou linearitu a docela i krátkost jednou z hlavních zbraní hry. Podobně na tom jsou i questy vedlejší, těch také sice není mnoho, ale nabízí variabilitu (od poučení farmáře o rotaci plodin přes práce pro místního vůdce polosvěta) a volby zda-li je vaše postava Mirek Dušín nebo bezskrupulózní hajzlík co jde jen po penězích a klidně kvůli nim odkrágluje nevinné.
 Další silnou stránkou hry je její atmosféra. Od malé farmářské komunity plné brahmín co je trápí problémy s bandity a zmutovanou faunou až po velké obchodní centrum střední Kalifornie kde se hra odehrává ve které bují korupce, zločin a většina lidí žije v chudých ghettech. Ve hře jde krásně cítit deprese z toho v jakém stavu se svět nachází a v čem lidé (a nejen lidé) musí žít. A člověk se potom ani nediví, že lidé hledají východisko v novém náboženském kultu, který Pustinu obchází... 

 To mě přivádí ke grafice hry, která atmosféře velice pomáhá. Stylizace depresivního postnukleárního postapa a optimistické padesátkové estetiky buduje nezapomenutelný styl a je zde namíchán v parádním mixu. Většina lokací je také nadesignová tak, že si je nebudete plést a každé má svou specifickou atmosféru a styl. Parádní jsou také animace při kritických zásazích a mluvící hlavy hlavních postav. Co ale už nemůžu pochválit jsou často opakující se sprity všeho. Od NPC postaviček, budov a ostatních malých detailů. Je jich fakt málo a trochu kazí dojem ze hry. Nepovedené je bohužel i uživatelské rozhraní, největší bolest způsobují dialogové a obchodní okna a inventář. Například to že na předměty u obchodování je limit na tři cifry, což je nepříjemné v pozdější fázi hry kdy vzduchem lítají čtyř či pěti ciferné čísla. Také chybí základní QoL prvky jako je tlačítko co by dalo možnost vzít všechno z inventáře, dále chybí možnost nějakého rychlé přenesení předmětů, kterých je více a zbytečně to tak zdržuje a pak je tu tlačítko „Ask about“, což je snad nejvíc zbytečné tlačítko ve hře. 

 A teď na to hlavní, jak se Fallout 1 hraje? Na úvod si vytvoříte sou postavu. Od jména, přes věk, SPECIAL atributy, skilly a v případě, že o to máte zájem tak si můžete zvolit i dva traity. Možností jak si upravit svou postavu pro průchod je mnoho. Od charismatického chlapíka co všechny odzbrojí úsměvem (a případně revolverem) po idiota co není schopný se dorozumět normálním jazykem a každého rozmáčkne pěstí nebo demoličním kladivem. Od volby vašeho buildu se také odvíjí obtížnost hry, bohužel. Hra není vybalancovaná pro každý build a jsou zde SPECIAL atributy bez kterých se hra stane prakticky nehratelnou (dívám se na tebe Agility). A taky balancování traitů se úplně nepovedlo. 
 Další podstatnou částí hry je combat. Combat je zde tahový s možností zaměřit se na jednotlivé části těla (což opět není úplně vybalancované a smysl má mířit prakticky jen na oči jakmile máte nějakou vyšší pravděpodobnost zásahu). Jinak je combat zábavný, hlavně díky solidnímu ozvučení střelby, zásahů a již dříve zmíněných kritických zásahů, kdy můžete nepřítele (a nebo on vás, platí to oboustranně) roztrhat minigunem na kaši, plasmou spálit na prach nebo jim nějakým pořádným kalibrem odebrat půlku váhy. Obtížnost soubojů mi nikdy nepřišla přehnaná a vypořádat se dali s čímkoliv co mi hra předhodila. Nevím jak vybalancovaný je souboj s hlavním bossem, toho se vyřešil jiným způsobem, což mi otvírá možnost popovídat se o dalších mechanikách, protože jen soubojem není Vault Dweller živ. 
 Dalšími možnosti co jde ve hře dělat jsou dialogy, ty jsou dobře napsané, humor je vtipný a není ho tolik abych zabíjel atmosféru, možností odpovědí je dost a na své si přijdou všechny druhy postav. Včetně unikátních dialogových stromů závislé na skillech, atributech nebo pohlaví. Dále hráč může využívat plížení (zde dostávám flashback na Necropolis, která se hemžila mutanty, kvůli jisté události zapříčiněné mnou), můžete odemykat zámky a dostat se tak k lootu, používat léčitelské skilly atd. Bohužel skillů je ve hře mnoho a ne všechny jsou dotažené či použitelné, nejzbytečnější je házení, gambling a nebo outdoormanship. Bez nich by hře nic nechybělo a je škoda, že nebyly dotaženy do konce a jasně to ukazuje, že Fallout 1 by potřeboval víc času... 

 O nazvučení hry jen krátce, soundtrack se nesmírně povedl a velmi atmosféře hry pomáhá. Ať už licencovanou písní od Ink Spots v intru, tak od hudby vytvořené přímo pro hru, tvořené z cvakání klávesnice, Geigerova měřáku či až tribalistické primitivní hudbě a už nejednou mi hrál z repráků i mimo hraní. Parádní je i zbytek nazvučení ať jde o dveře, výstřely a ostatní prostředí. Parádní je i dabing na kterém se podíleli i některá větší jména. 

 Tak tedy, Fallout 1 je parádní old school záležitost, který je překvapivě hratelná i v dnešní době. Atmosféra vás chytí a nepustí, soundtrack vám zůstane v hlavě a pravděpodobně si ho budete pouštět i ve volném čase. Souboje jsou fér a i přes občas vyšší obtížnost nemáte pocit, že by vás hra trestala, respektive virtuální kostky dokáží potrápit jak vás tak i protivníky. Příběh je i přes částečnou linearitu a časový limit povedený a nutí hráče hrát dál. Hlavní chyby hry plynou z toho, že hra očividně vyšla dřív než měla, nedotaženost některých mechanik, občasné crashe a bugy, některé příběhové slidy na konci hry jsou nedodělané a dají ten nejhorší konec, protože chybí questy nebo skripty... Problémem může být UI a pomalé cestování přes overworld mapu. I tak ty chyby nejsou tak velké a bolestivé a hru nepotápí. Stále se jedná o solidní záležitost, kterou by si měli všichni fanoušci RPG žánru zahrát a i v dnešní době za Váš čas stojí.

Pro: druhá půlka dějové linky, hlavní záporák, atmosféra, soundtrack, animace při kritických zásazích

Proti: linearita první půlky příběhu, časový limit, některé nedotažené mechaniky nebo skilly, technické problémy, očividná nedodělanost některých částí hry

+29
  • PC 85
Fallout je fenomén, a přesto jsem se k němu dostal až teď. A svého zážitku určitě nelituji. Tento zakladatel série je hutné a kvalitně zpracované RPG, s uvěřitelně napsaným světem a jistou přirozenou surovostí, která k postapokalyptickému prostředí neodmyslitelně patří. Když pomineme problémy spojené se stářím hry, tak je to zábavná a pohlcující hra dodnes.

Na Falloutu musím ocenit zejména způsob ztvárnění světa. Přeživších po nukleární válce je opravdu hrstka, bydlí v malých osadách daleko od sebe, a zoufale se snaží uživit z té trochy zmutované zeleniny, která v pustině zvládne vyrůst. Nebo samozřejmě popadnou zbraně, utvoří gang, a jdou si jídlo a vybavení vzít odněkud násilím. Ve hře není přehršel úkolů, jak jsme většinou z RPG zvyklí, je to takové hodně komorní. Ale zde to perfektně zapadá a pomáhá atmosféře. Mimo osady v poušti kolem nic moc není, občas nějaká zmutovaná krysa nebo radioaktivní škorpión. Postarat se o sebe musíte sami, a pokud se špatně vybavíte, tak procházka mimo osadu může být taky vaše poslední. Hru dopředu hodně táhne vybavení, zejména zbraně, což opět dává perfektní smysl, zbraně ve zdejším světě znamenají přežití. Sice jsem ze začátku trochu brblal, že se mi fakt nechce pamatovat si ráže různých zbraní a které typy munice do nich patří, ale nakonec to nebylo tak těžké vstřebat. Každopádně posuny kupředu v síle zbraní jsou cítit a člověk z nich má radost.

Za největší slabinu hry považuji zastaralý způsob ovládání, který je opravdu krkolomný i u naprosto běžných činností jako pohyb nebo interakce s předměty. Ještě horší je správa inventáře a obchodování, které vyžaduje enormní množství času a klikání. Když ale člověk chce hrát takto starou hru, tak se nad to musí povznést. Mě osobně ale prudily ještě další dvě věci, které s rozhraním nesouvisí. První byla simulace života postav, kdy některé postavy byly v jistou denní dobu jinde, případně (a to je horší) odpovídaly jinak. Například, protože bylo příliš brzy ráno, postava vůbec nezačala rozhovor, jen se jí objevila nějaká věta nad hlavou (typu "Jdi pryč!"). Hráč se ale nedozvěděl, že kdyby přišel jindy, tak se s postavou dá konverzovat. A zkoušet náhodně čekat na různé denní doby, zvlášť ve hře, kde máte hned od začátku časový limit, to je dost problém. A druhá věc byla, že konverzace se často větvily úplně nesmyslným způsobem, a výběr nějaké odpovědi dost často znepřístupnil důležité nebo zajímavé informace v jiné části dialogového stromu, protože jste nedostali možnost znovu se zeptat. Většina důležitých rozhovorů tak znamenala uložení hry a hledání těch správných odpovědí, abych se něco zajímavého dozvěděl nebo k něčemu postavu předsvědčil.

Výše zmíněné problémy se ale v dnešní době dají řešit kouknutím do nějakého návodu, takže to není taková krize. Pak už si můžete užít zábavu s přežíváním v postapo světě, a snahou uchránit alespoň část lidstva před opětovným vyhlazením, protože když už se lidstvo pozabíjelo ve velkém, tak se pak samozřejmě snaží pozabíjet se i v tom zbývajícím malém počtu. Protože válka se nemění.

Celkové hodnocení: Výborná / Nářez
+28
  • PC --
Nehodnotím, protože jsem Fallout hrál jen krátce. I tak bych ale rád pár řádek napsal.

Tahle hra potřebuje remaster. Zkusil jsem ji poprvé v životě, a přestože chápu čím všechny tak okouzlila, ovládání je strašně frustrující. Ještě teď mě bolí ruka z klikání na ty piditlačítečka. A překlikávání mezi předměty v inventáři. Jejichž váhu neznám, takže nevím, co vyhodit jako první. Ku vlastní škodě jsem brzy zjistil, že můžu společníky používat jako nosiče všeho, co najdu. To ale znamenalo neuvěřitelné množství dalšího a dalšího klikání.

Dost mě taky mátlo, jak se všechny informace zobrazují v jedné malé obrazovečce, což vzhledem k množství informací často způsobuje, že mi spousta věcí unikne. Také se mi často ukončovaly rozhovory po výběru jedné z možností, přestože jsem ještě s danou postavou všechny možnosti nevyčerpal.

Trochu mě taky zklamalo, jak v mnoha lokacích všechny budovy nebo vybavení místností vypadaly stejně - vůbec mě to nemotivovalo něco prozkoumat, protože rozdíl mezi interaktivním a neinteraktivním předmětem není viditelný. A jediný způsob, jak na ně přijít, je klikat na všechny ty stejně vypadající předměty.

A friendly fire. Ó bože to utrpení. Já si bláhově myslel, že spousta společníků udělá souboje jednodušší. Ne, oni se postřílí navzájem, nebo zastřelí mě, nebo se jen tak z ničeho nic rozhodnou bojovat pěstmi, přestože mají v inventáři tři prdele zbraní a munice.

Je to škoda, protože i za tu krátkou chvíli, kterou jsem hru hrál, jsem v ní zažil spoustu zábavných situací. Třeba když jsem v Hubu vlezl do domku, kde na mě ihned začali střílet a snadno mě zabili. A já se tam pak později vrátil s combat armor a .223, půlka jich popadala na první ránu. To byl pocit zadostiučinění! Hudba je také skvělá, obecně atmosféra se mi moc líbila. Ale prošel jsem teď několika téměř identickými patry v Glow a tak mě bolí ruka, že jsem to sotva zvládl vypnout.

Tak třeba zas někdy.

Pro: atmosféra, hudba

Proti: ovládání

+14 +16 −2
  • PC 95
První Fallout je notoricky známá hra. Spolu s Albion a Realms of Arkania III: Shadows over Riva jde o jedno z prvních RPG, které jsem dohrál. Levelu se tehdy podařil majstrštyk a mimořádně kvalitní a zároveň stále ještě zánovní hru dodal v 6/99 všem pařanům na svém cover CD. Když ve stejném měsíci dorovnal Andrej ze Score sázky s Albionem, asi tušíte, že jsem to léto příliš k vodě nechodil.

Fallout 1 byl tehdy maximem, co byl náš rodinný obstarožní miláček schopen rozchodit. Ovšem kompatibilita nebyla dokonalá. Místo videí jsem viděl jen černou obrazovku (zvukovku jsme neměli), při složitějších výpočtech (všeobecné povstání proti Regulátorům v Adytu) se hra měnila na slideshow a kvůli častému padání jsem se nedivil názvu "Fallout" a říkal jsem si, že je do velké míry způsoben stabilitou programu. Velký problém byly také 10 MB savy, na které mnohdy nebylo na harddisku dost místa. To pak způsobilo nenačtení následující lokace či mapy a konec zvonec.

Přesto přese všechno jsem si hru okamžitě zamiloval. Příběh obyčejného smrtelníka, který byl vyslán za účelem nalezení čipu na čištění vody, vyvolává mrazení v kostech. Hra začíná dokonalým intrem (to mi, nevím proč, fungovalo), kde televize chrlí svou propagandu a reklamy za zvuků písně The Ink Spots - Maybe a kamera se postupně oddaluje...

I po jaderné válce kupodivu život venku bují. V kulisách kombinace McCarthyho USA 50. let s dystopií po jaderné válce procházíme různé komunity a podle našeho naturelu zlepšujeme či zhoršujeme jejich životy. Můžeme si zvolit cestu Gándhího či sadistické svině, či cokoliv mezi tím, přičemž s jakýmkoliv přesvědčením je možné hru dohrát. Oproti svému následovníkovi je hra vážná, a upřímně, k postapokalyptické sci-fi mi tento přístup sedí víc.

Jak jsem psal ve svých komentářích pro Albion a Rivu, čtvercová síť je pro tahové souboje nejlepším řešením do příchodu Falloutu s jeho šestiúhelníky. Šestiúhelníkové bojiště bylo v době vydání u tahových strategií poměrně běžné, ale poprvé ho někdo převedl do RPG. Hráč má v boji možnost volit mezi mířenou a nemířenou střelou, může vrhat kameny, granáty a podobně, může se pohybovat, doléčovat, dopovat drogami a toto vše stojí určitý počet pohybových bodů. Souboj mohou iniciovat obě strany, ale končí až vítězstvím či úprkem jedné ze stran. Co do soubojů je hra dokonalá.

I taková klasika jako Fallout má pár mušek. Předně je to AI spolubojovníků, které bych se nebál nazvat Artifical Idiot. Při soubojích v pozdější fázi hry jsou mnohdy nebezpečnější sami sobě navzájem (a vám), než nepříteli. Situace, kdy vám spolubojovník zablokuje jedinou únikovou cestu z místnosti, už tu byla mnohokrát zmiňována. V ten okamžik máte (oproti dvojce) možnost buďto ho rozstřílet, nebo loadovat. Kromě toho je hra celkem krátká a lokacím se příliš nedaří simulovat obří velkoměsta a působí spíš jako vesnice. Oproti obrovskému druhému dílu či Albionu jde o jednohubku. Nicméně atmosféru Fallout má, že by se dala krájet. Bodycount se při dnešním dohrání vyšplhal na 507, což je oproti 2-4 tisícovkám nepřátel v Albionu zlomek.

Ke hře jsem se dostal asi po 10 letech. Moderní verze je plně kompatibilní se současnými stroji. Hra obsahuje HD patch, který jsem však deaktivoval, protože na mém ntb je pak hra příliš miniaturní. Programátorům se podařilo snížit padavost na minimum (během dohrání 1x). Zároveň jsem ale jednou přišel o celý postup v Junktownu kvůli rozbitému savu. To se dřív nestávalo.

Hru jsem dohrál po třech dnech pohodové pařby. Dodnes jsem jel po paměti a hraní jsem si užil. Na konci roku 2022 přináší hra zamyšlení, jak to vlastně s těmi jadernými zbraněmi máme. Děsí mě, že na obou stranách železné opony jsou dodnes blázni, kteří se jen-jen třesou, aby mohli zmáčknout ono červené tlačítko, kterým by vyzmizíkovali nepřítele ze světa. Aniž by jim došlo, že by ho přežili jen o pár minut, tedy než by přiletěly rakety protistrany. Válka je vůl a jaderná válka ještě větší.

Pro: Atmosféra postapokalyptického světa, dokonalý soubojový systém, systém statistik a perků.

Proti: AI spolubojovníků, poměrně krátká hra.

+36
  • PC 95
K prvnímu Falloutu mám trošku zvláštní vztah. Hru jsem poprvé viděl u kamaráda, nadšeného hráče RPG her, a co si tak vzpomínám, tak mě zase tak moc nezaujala. I tak jsem si ji doma zkusil a mé první pocity se skutečně potvrdily. Bylo to možná tou angličtinou, které jsem v té době ještě tolik nerozuměl, kdoví. Ale někde kolem Junktownu jsem to prostě vzdal. Byla to až plná hra v časopise Level a český překlad vytvořený jejich redaktory, který mi k Falloutu pomohl najít cestu. A hlavně díky tomu, že jsem tentokrát už rozuměl dialogům, mě to chytlo a nepustilo do té doby, než jsem se probojoval až k samému konci. A rozhodně to nebylo poprvé ani naposled. 

Ten drsný svět mě prostě pohltil. Líbí se mi, jak si hra nebere servítky a ukazuje ho depresivní, nebezpečný a brutální. Jakýkoliv výlet mimo hranice města nese riziko v tom, že se člověk už nevrátí a vlastně ani v těch městech není zase tak moc bezpečno.

Prvního Fallouta jsem za život dohrál mnohokrát s tím, že někde u čísla 10 jsem to přestal počítat. Za tu dobu jsem si osvojil takový průchod, že ve všem vyjdu jako úplný klaďas a provedu taková rozhodnutí, která vedou k tomu "nejlepšímu dobru". A to se mi na hře právě líbí nejvíc, že je spousta věcí, co jde vyřešit jinak a to často vede i k jinému osudu dané oblasti. Kromě toho klaďase jsem si tak zahrál na padoucha nebo masového vraha, který po splnění úkolů vždy vyvraždil vše živé. Docela sranda je hrát i za úplného blbce s inteligencí 1, který prakticky neumí ani mluvit. Sice tak hráč přijde o značnou část questů, ale ty rozhovory s ostatními občas stojí za to.

Se soubojovým systémem jsem měl ze začátku trošku problém, ale časem jsem si zvykl. Některá kola jsou až příliš zdlouhavá, zvláště když je do potyčky zapleteno až příliš mnoho postav. Na druhou stanu právě díky tomu kolovému systému mám dostatek času si pořádně rozmyslet strategii útoku. Ale často je mi to ve výsledku houby platné, protože do hry vstupuje ne moc vyladěná AI spolubojovníků, kteří si vždy umí stoupnout na to nejméně vhodné místo, střílejí dávkou skrze ostatní na naší straně, nebo si zcela nesmyslně po přebití zbraně vytáhnou nůž a jdou si to s nepřítelem vyřídit hezky zblízka. Tímto pozdravuji Iana. 

Audiovizuální stránka hry se mi vždycky líbila, grafika vypadá stále dobře i dnes. Mám rád, jak si hra nebere servítky s brutalitou a zabíjení postav vypadá fakt efektně, obzvláště v kombinaci s talentem Krvák. Myslím, že i mluvící hlavy byly v době vydání super inovací, která umožnila lepší představu hráčů o důležitých postavách. Typická Falloutí ambientní hudba se mi taky velmi rychle zažrala pod kůži, že ji často jen tak poslouchám při práci.

Najde se na hře i něco, co mi vadí? Rozhodně ano. Padání hry nikdy netěší, obzvláště když mi na starém počítači trvalo spouštění hry a následné nahrávání pozice několik desítek vteřin. Jinými slovy, hra mě naučila často ukládat. A nejen to, naučila mě i používat více pozic, lépe řečeno všechny dostupné pozice. Nebylo nic horšího, než když hra při nahrávání napsala něco ve stylu "uloženou pozici není možné nahrát, save je poškozen". Naštěstí už dnes existují patche a mody, které zmíněné problémy minimalizují. Co ale patche vyřešit nedokáží je mírné nedotáhnutý game design v pozdějších fázích hry. Přijde mi, že takové L.A. by si zasloužilo o několik questů víc a to hlavně v oblasti následníků apokalypsy.

Poslední dobou pak ještě sleduji, že i když si Fallouta zahraji znovu po několika letech, tak se s chutí probíjím začátkem, ale zhruba někde v polovině hry ztrácím dech a už mě to hraní zase tak nebaví. Dokonce to vede k tomu, že někdy po dokončení všech questů v Hubu hraji spíše jen z povinnosti, než že bych si to užíval. Možná je to tím, že už mám za sebou všechny oblíbené lokace a nebo mě to prostě s tou nejlepší výzbrojí už tolik nebaví, těžko říct.

Tak jako tak, považuji Fallout jako jednu z nejlepších RPG her vůbec. Hra má sice své chyby, ale nad nimi bez problému zavírám oči díky její skvělé hratelnosti a taky díky tomu, že mi právě tato hra otevřela dveře do světa RPG her. Jako hodnocení však volím "pouhých" 95 %, protože tu stovku si schovávám pro ve všech ohledech lepší druhý díl.

Pro: Atmosféra světa, příběh, souboje, hudba

Proti: AI spolubojovníků, padání hry

+37
  • PC 100
Konečně jsem se dostal k recenzi z nejlepší ze všech RPG co znám. Je to cca. 23 let co hra spatřila světlo světa. O hře jsem se dozvěděl od spolužáků se SOŠ a SOU spojů v Táboře, kteří o Falloutu mluvili snad i ze sna. Takže jako aktivní sportovec jsem se k hře dostal někdy v roce 2000 možná 2001.

Když jsem si hru nainstaloval z CD nebo DVD tuším, že z časopisu Level. myslel jsem si, že mne nic nepřekvapí ani že mne hra moc nenadchne. Po hraní cca. 2 hod. jsem se do Falloutu doslova zamiloval.

Krom "daného příběhu", který na tu dobu byl skvěle propracovaný, bavilo mne hledat skryté lokace a nacházet speciální zbraně a obleky, ničit různé příšery jako Ghúli, supermutanty, Deathclaw, apod. Super na hře je, že člověk pozná různé postavy a frakce, kterým se může přidat nebo je zabít, okrást apod. Pokud hráč nejde jen podle daného příběhu, který lze skončit cca. za 2 a půl hoďky (tak nějak byl můj rekord), lze hru hrát i několik dnů či týdnů.

Ale co člověka pohltí je post-apokalyptický svět, ve kterém se děj odehrává na území Ameriky, kde naleznete zříceniny měst, tajné lokace, bunkry, počítače k hacknutí atd. To vše je podchycené hudbou a atmosférou celé hry.

I po těch letech pokračováních řady Fallout, je první Fallout RPG, který má i v dnešní době co nabídnout. Dnešní RPG hry se mají stále co učit. Kdo nehrál tuto hru, tak nepochopí co tím člověk míní.

Pro: Prostředí, zvuky, hudba, tajné lokace, vylepšování postavy, postavy a frakce, příběh, doba, atd.

Proti: není co vytknout

+22
  • PC 70
Upozorňuji předem, že asi nedodám žádnou sadu zásadních argumentů, jako spíše emocionální subjektivní náhled, který se pokusím vysvětlit.

Fallout jsem prvně hrál už hodně dávno, dostal jsem se do Necropolis, kde si vybavuji, že mě hra přes bugy nepustila dál.

A měl jsem na ní výborné vzpomínky, zejména na ten svíravý pocit na začátku, kdy člověk vystupuje ze svého vaultu.

A i když mě strašně lákaly a lákají novější díly, odmítal jsem je hrát, dokud nedohraji první dva, což ale vedlo k zásadnímu zjištění: budu si muset ty první dva díly zahrát a doufat, že jiný počítač, systém a originálka bude znamenat hladčí průběh.

Znamenal, i tak hra padá strašně moc, ale dalo se to zvládnout. Uvědomil jsem si ale jinou strašnou věc. Že mě asi prostě nebaví ukecané izometrické RPG. V podstatě si jak z Baldur's Gate tak z Planescape: Torment tak z Falloutu odnáším velice podobný zážitek. Fallout mě bavil asi nejvíc, protože je mi nejblíže příběhovým zasazením a zároveň obsahuje skvělou věc, kterou ty zmíněné dvě hry neměly - nadabované rozhovory s velkým animovaným ksichtem. Škoda, že jich nebylo mnohem víc. Takovýhle detail mi hrozně dobře pomáhá ponořit se do fikčního světa izometrického RPG, protože s tím mám jinak hrozný problém.

V RPG jiného typu (třeba ve first person) se do hry obvykle ponořím jako do málokteré. Tady u těchto jsem chladný. Je to jako dobré, ale jak to nazvat, chybí mi tam bezprostřednější potěšení z hraní. Místo toho dostávám poměrně chytrou a propracovanou potravu pro analytickou část mozku kombinovanou s repetetivním bezmyšlenkovitým klikáním. A tahle kombinace, která se neustále nepravidelně střídá, mi asi dělá ten problém. Jsem ve městě a adaptuji se na to, že vlastně čtu defacto knihu a kecám s milionem lidí, vnímám detaily příběhu, zkoumám co a jak udělat. No a pak jdu bojovat a čeká mě hodina repetetivní hratelnosti, kdy klikám, klikám, klikám, často saveuju (to hlavně kvůli padání), občas loaduju a zase si na to zvyknu, vypínám mozek a projdu to. No ale pak přijde zase část rozhovorů a já už se na to nedokážu napojit. Už si nepamatuju ty drobné nuance vztahů, je mi to mnohem více jedno, není tam flow. Já vím, že v podstatě asi žehrám na žánr jako takový. A navíc uznávám, že těch soubojů ve Falloutu zase není úplně extrémní množství (a i já, velký herní lenoch a tulák jsem to zvládl za necelých 40 hodin).

Ve všech třech (výše zmíněných) hrách mě taky moc neuspokojuje a nětěší RPG systém. Tady ve Falloutu jsem udělal hloupé rozhodnutí na začátku, kdy jsem si pomocí talentu dobrovolně protáhl interval pro nový perk, protože jsem chtěl pracovat na dovednostech. Jenomže tady to funguje tak, že umění dovednosti je pouze o tom, že čím blíže ke 100 %, tím méně hráč chybuje, ale reálně se ta dovednost nijak nelepší. Člověk si tak pěstuje třeba schopnost první pomoci a je fajn, že už ke konci teda vždycky něco vyléčím na první pokus, ale k čemu je to dobré, když to dá třeba jen 2 životy a pak je člověk unavený, a už to nejde.

Základní atributy se dají vylepšit jen výjimečně, takže reálné zlepšení jsem měl jen každý čtvrtý level v podobě perku. Těch hráč získá tak 5 za celou hru, což je hodně vzácná odměna. Takže hlavní postup hráč získá hlavně novým brněním a novými zbraněmi (pro které se musí naučit dovednost, aby to furt nekazil). Musím celkově říct, že zdejší RPG systém mi nijak nepomohl v tom, abych se do hry více zažral.

Hudba je skoro kultovní, vznikla v době, kdy vznikaly moje nejoblíbenější soundtracky, na mě je tady ale příliš ambientní a nijaká. Více mě zaujala akorát skladba tuším z Hubu. Na samostatný poslech to pro mě nedává žádný smysl bohužel. Do hry však sedne skvěle a buduje napětí hlavně jednotlivými a charakteristickými zvukovými plochami, které když člověk naposlouchá, tak mu i ten blbý jeden zvuk přijde vlastně jako hit.

Vyobrazený svět a jeho prázdnota mě baví víc než příběh jako takový. Hodně se mi líbí ty vaulty a připomnělo mi to pozdějiší knižní sérii Silo. Už méně mě baví tematika mutantů. Hra se taky více soustředí na marginální příběhy uvnitř jednotlivých měst, které jsou fajn (někdy víc, jako třeba v Hubu a někdy méně, jako v těch prvních městečcích), ale je to jen omáčka. Zásadnější věci se hráč začne dozvídat snad až s příchodem do Bratrstva Oceli, což mám pocit, že pak už to jde ráz na ráz a je konec.

Zkrátka a dobře, hra mi vlastně v ničem nevadí, jen vůbec nevím, co bych na ní vyzdvihl. Snad krom obligátní chvály na velké množství možností, svobody, rozhodnutí a tak. To je samozřejmě všechno skvělé. Ale problém je, že hra mě nebavila dostatečně na to, aby mě motivovala do zkoušení všech možných i nemožných věcí, a to třeba já dělám dost často. Ale tady ne.

Možná je to už věkem a přílišnou zkušeností, možná jsem už ke všemu netečný. Možná si říkáte, že nemůžu očekávat od takhle staré hry, že mě dostane jako tehdy nebo jako ty nové. Ale on je problém, že už jsem ty staré hry už skoro všechny hrál, a to většinou ty nejlepší, takže to vlastně nedokážu posoudit...a navíc občas se i dneska zadaří a stará hra, co jsem doteď nehrál, mě dostane. Je ale tedy otázkou, zda má smysl vůbec hrát dvojku, protože je jasné, že to bude asi +- to samé. Jenomže já ji dát musím, abych mohl pokračovat v sérii dál, kde věřím, že to bude se mnou mnohem lepší, tak mi to odpusťte :-)
+20 +21 −1
  • PC 95
Fallout 1 jsem vlastně nikdy nehrál, ta hra mě vždycky míjela, i když jsem Fallout 2 dohrál asi 6x a Resurrection 2x. Po letech jsem se mu ale rozhodl dát šanci a chybu jsem rozhodně neudělal.

I když se srovnání s Falloutem 2 nejspíš nevyhnu, přesto si myslím, že je hra dostatečně jiná a stojí za zahrání i pro ty, kteří začali až dvojkou, stejně jako kdysi já.

Jasně, Fallout 1 je menší. Je kratší, má méně možností, méně perků, méně nepřátel, méně lokací, menší mapu, maximální level jen 30, nemá auto a spoustu dalších detailů. Ale tím, jak je menší, působí daleko sevřenějším a kompaktnějším dojmem. Tam, kde dvojka boduje především černým humorem, narážkami a různými popkulturními odkazy, jednička na to jde jinak. Je mnohem depresivnější, temnější a syrovější. Troufl bych si říct i strašidelnější. Nevím, jestli je to časovým limitem, který máte na to, abyste našli a donesli vodní čip, ale zatímco ve dvojce jste v Pustině vyrůstali, v jedničce jste se s ní teprve setkávali. Nebohý obyvatel Vaultu 13, který se vydává do Pustiny z bezpečí Vaultu, vůbec netuší, co jej tam čeká, zda má šanci venku přežít a zdá může ve svém úkolu obstát, to na hráče prostě působí jinak. Navíc děsivá atmosféra toho, že se Pustinou šíří hrozba, které se všichni bojí, i hráčova postava v ní působí tak male a bezvýznamně. Ponurost světa, která člověku sedne na duši, když se do hry ponoří. Konečně jsem dokázal po těch spoustě let pochopit, co způsobilo v roce 1997 ve světě RPG takový poprask.

Je pravda, že hra není bez chyb, některých logických nesouvislostí a v podstatě máte u všech questů jen dvě varianty řešení - buď se zachováte jako hrdina nebo jako zloduch, nic mezi tím. Většinu chyb jsem však dokázal hře odpustit. Z častého padání Steam verze na Windows 10 už jsem moc nadšený nebyl, ale to je holt daň za to, že to člověk hraje téměř po 25 letech od vydání.

Fallout 1 je jako vzpomínka na první lásku. A ani dvojka, která je v mnohem větší, robustnější a otevřenější, nedokázala tento pocit vytěsnit. Není lepší, ani horší. Je jiná.

Pro: Atmosféra, prostředí, příběh, hudba, tísnivost světa

Proti: Proč to muselo skončit?

+44
  • PC 90
V roce 1997 byl žánr (C)RPG na umření. Stávající gameplay nebyl schopen přitáhnout širší publikum. Vidina úzké skupiny hráčů pak zase investice. Bez investic nebyl široký tým, který by měl sílu gameplay inovovat. Celý žánr tak jakoby petrifikoval, nasměrovaný v rámci "evolučně stabilní strategie" ke svému zániku.

Fallout ukázal, že CRPG hry mají budoucnost. Dokonce zářnou a bohatou. Že není třeba se vydat toliko cestou akčních diablovek, aby se dostavil prodejní úspěch. Nové technologie přinesly možnost vytvářet uvěřitelné rozsáhlé světy. A především změnit výše zmíněný gameplay, postavit jej na hráčových volbách, které mu pak silnou zpětnou vazbou mění hru pod rukama. Počítačová RPG tak byla doopravdy "oživena". Příběh dostal více možností, nebyl toliko volitelným doplňkem, na kterém leckdy až tak moc nezáleží.

Pokud by se první vlaštovka nepovedla, tak by jí přinesené změny dost možná zase rychle zapadly. Naštěstí Fallout má všechny důležité díly skládačky, které jej vynesly na pozici jedné z hlavních legend žánru. Grafika je pohledná i dnes. Spolu s hudbou má svůj nezaměnitelný originální styl, jenž skvěle doplňuje neméně originální setting. Velkým plusem je i soubojový systém, který je přes své menší vady stále velmi zábavný. Nadto obdařený o povedené animace a zvuky, takže se na souboje stále velmi pěkně dívá.

Výše uvedené však nemůže zastřít mnohé chyby. Předně společníci jsou takřka bez osobnosti a jejich ovládání je neuvěřitelně těžkopádné. I jen výměna pár předmětů je často zbytečně zdlouhavá, když povětšinou jedním systémem předměty předáváte (barter) a druhým si je naopak berete zpět (kradení). Podobně má i hra řadu exploitů, jež umožňují vytvořit extrémně silné hráčské postavy. Mrs. Stapleton je prototypem babičky kupující šmejdské hrnce. Existuje hned několik způsobů, jak z ní dostat její ceněný (a stále se obnovující) inventář a šetřit tak skill pointy na další vlastnosti.

Zmínit je možné i mnohé bugy, které se ve hře stále vyskytují. Hub a Followers of Apocalypse tak budou vždy končit jako oběti supermutantů, a to ať uděláte cokoliv. Questy (a NPC), které by tento neblahý osud zvrátily, se prostě do hry nikdy nedostaly a asi nebyla vůle to měnit. Fallout obsahuje i řadu dalších bugů. Naštěstí nelineární gameplay často umožňuje tyto "taktně" obejít. Mnohokráte zmiňované pády hry potvrzuji, jakkoliv mi při posledním průchodu zkapala jen jednou (dnes jsem ji znovu dohrál).

Ač jsem pak výše zdůrazňoval ony uvěřitelné rozsáhlé světy, tak je třeba říci, že samotnému Falloutu se to vždy nepovedlo. Předně úvodní lokace (Shady Sands, Junktown) působí velmi "elementárním" dojmem a mnohé hráče mají schopnost odradit.

V posledku... Ten setting je prostě krásný, sebeironický, temný, uvěřitelný. Je soubojem starého a nového. Soubojem mezi všespásou a jedním "hero person", který na to jde (nejčastěji) s archaickým hrdinstvím, drobnou prací pro dobro pustiny.

Dodnes jen lituji, že mutanti byli sterilní. Nebýt toho, mohlo být setkání s Masterem krásným střetnutím "ideologií", které by otřáslo přesvědčením hráče, že "koná dobro". I přes ten nemilosrdný setting měl prostě Vault Dweller dostat ještě daleko více na frak. O kolik lépe by pak působilo jeho vyhození z Vaultu 13, kde jej mají všichni za hrdinu, ačkoliv sám by si připadal jako padouch (což by nikoho nezajímalo a nikdo by to ani nechápal).

Pro: báječný setting, hudba, grafika, souboje, gameplay

Proti: bugy, pády, Shady Sands a částečně i Junktown

+54
  • PC 75
Nejlepší Fallout je Arcanum Of Steamworks and Magick Obscura. Muselo to být řečeno. O druhém dílu jsem ještě ochotný diskutovat, ale začátek série prohrává s pozdější hrou Troiky téměř v každé kategorii.

Úvodní prohlášení by se zdálo až příliš příkré, ale je potřeba si uvědomit, že první Fallout velmi dovedně klame tělem. Po stylovém intru uvede hráče do neodolatelného retro futuristického světa s nádechem diesel punku. Prostředí vypadá fantasticky a oplývá obrovským smyslem pro detail. Vypiplané serepetičky a skvěle vymyšlený interface budí dojem propracované a na nápady bohaté hry. Proto trochu zaniká, že prostředí zdevastované Kalifornie je trestuhodně nevyužité.

Většina postav se v ději jen mihla. Úvodní vesnička nabídla pouhé tři úlohy a pak už nebyl důvod se do ní vracet. Čím víc na jih, tím víc času jsem v lokacích strávil, ovšem dobré přátele, nebo zapamatovatelné nepřátele jsem hledal marně. I stěžejní NPC s vlastní animací slouží jen jako fajnovější obchodníci a nedá se od nich čekat charakterový vývoj, nebo skryté motivace. Svět působí prázdně, což se vztahuje i na questy. Těch není mnoho a zkušenosti z nich na dohrání určitě nestačí. Naštěstí existuje možnost jak se v jedné lokaci vylevelovat na neustále se obnovujícím nepříteli, a to bylo to jediné co mě zachránilo. Jinak bych byl odkázaný na náhodné souboje v pustině, což by moje nervy asi nevydržely. 

Boje patří rozhodně k tomu lepšímu co Fallout nabízí. Mezi nepřáteli jsou mutanti, škorpióni, banditi a krysy. Tedy to, co by člověk ve správném postapu čekal. Postupem času se ukázalo, že existuje univerzální metoda jak vyhrávat souboje - zamířit mezi oči. Mechaniky jsou bohatší, ale kritická rána do této zranitelné části těla je jediná opravdu schůdná možnost jak porazit silnějšího protivníka. Rozdíl mezi chabým zásahem za 15 bodů a kritickým zásahem za 120 bodů je tak absurdně velký, že to škodí hratelnosti. V boji se dá libovolně ukládat, takže není problém nahrávat tak dlouho, dokud systém nevylosuje uspokojivý úbytek HP. Snažil jsem se to to nedělat, ale pokušení bylo někdy příliš velké. 

Bezejmený hrdina se nespoléhá jen na pěsti či střelné zbraně. Většina situací jde vyřešit několika způsoby, případně se z nich dá vymluvit. S dostatkem inteligence a argumentační dovednosti se v dialozích objevují nové možnosti, což postup ulehčuje a hře to přidává na variabilitě. Bohužel hodně dlouho trvá než se postava vyprofiluje. Než se mi podařilo Fallout dohrát, rozehrál jsem ho čtyřikrát. Pokaždé jsem zkusil trochu jinou postavu a pokaždé bylo úvodních 150 dní prakticky stejných. Unikátnost hrdiny se projevila až v závěrečné třetině dobrodružství, kdy jsem v pár vybraných vlastnostech dosáhl maximální úrovně. Potěšilo mě že se lokace postupně vyvíjejí. Bohužel to nereflektují ani postavy, ani příběh.

Fallout se může pochlubit unikátní atmosférou, vznikající ze syntézy krutého světa a mírné nadsázky. Občas jsem narazil na detail, z něhož mi nebylo dobře po těle. Díky tomu a především díky skvělé hudbě jsou některé pasáže skoro strašidelné. Nejspíš i proto si Fallout postupem času získal oddanou fanouškovskou základnu. Na jeho bedrech vyrostla celá bohatá série a především lepší druhý díl.

Pro: stylizace, hudba, soubojový systém, příběh, variabilita, znovuhratelnost

Proti: slabé postavy, prázdný svět, málo questů, nevýrazní společníci

+32 +35 −3
  • PC 85
Herní výzva 2020 - bod číslo 9. Základní kameny

Fallout byl pro mě velmi dlouho velkým restem a také začarovaným kruhem. Před X lety, kdy jsem ho hrál poprvé, se mi hrozně líbil, ale příliš jsem mu neporozuměl. Později jsem se k němu s odvahou vracel, ale pokaždé mě z nějakého záhadného důvodu přestal bavit. Většinou jsem se dostal do Junktownu, a tam skončil. A jelikož mi herní výzva dala možnost a důvod navíc Fallouta dohrát, ani chvíli jsem při výběru hry do deváté kategorie neváhal.

Průchod hrou byl pro mě ze začátku utrpením a chtěl jsem hře dát pouhých 75 %, ale později, konkrétně v lokaci Kráter se to změnilo. Od té doby jsem se do hry skutečně zahrál a užíval si ji. Při svém průchodu hrou jsem udělal docela dost věcí špatně a zbytečně si hru udělal těžší. Ovšem tím, že jsem hrál hru po dlouhé době jsem na některé funkce zapomněl a objevil je, až v pozdější fázi hry.

Herní svět je velmi dobře zpracován a města či to co z nich zbylo vypadá opravdu perfektně a zároveň i odpudivě. Nepřátelé ať už mezi zmutovanými zvířaty či lidskými gangy, jsou nepříjemnými soupeři v soubojích. Dobré je, že nejste v bezpečí ani při přesunu po mapě, a mohou vás napadnout, téměř kdykoliv.

Při tvorbě postavy je veliké množství volitelných statistik a perků, které každé hraní dělají odlišné. Jako perky jsem si zvolil umění řeči, ovládání lehkých zbraní a odemykání zámků. Tyto perky mi pomohly při některých dialozích, že jsem se vyhnul boji či se dostat do některých zamčených dveří a získat nějaké předměty navíc.

Pro: Postapokalyptický svět, lokace (Kráter, Bratrstvo, Základna, Katedrála, Shady Sands), perky a tvorba postavy, zajímavý závěr hry

Proti: Pomalejší rozjezd, časový limit při hledání čipu

+30
  • PC 100
War. War Never Changes. Spousta hráčů dokáže z fleku vyjmenovat své TOP 10 her, které dohráli. Já bych to dohromady asi nedal, vždyť jsem toho dohrál tolik a z tolika žánrů a která hra si zaslouží zrovna TOP 10? Ale pokud bych se do toho pustil, určitě by v ní nechyběly oba díly Falloutu. Oba díly jsem prvně dohrál někde v letech 2002-2003, kdy byl real-life jednoduchý, neměl jsem žádné starosti a mohl si tak maximálně užívat své koníčky, mezi nimi i sci-fi. Z toho ranku jsem měl vždy nejradši space opery a pak postapo a Fallout atmosférou, světem, příběhem, lokacemi byl pro mě nejsilnější zážitek - a to včetně všech filmů či knih.

Někde v roce 2077 dosáhla ekonomická a ropná krize vrcholu, Čína zaútočila na Aljašku, na což reagovalo USA obsazením Kanady a začala válka. Ta poslední, neboť obě strany použily jaderné zbraně a svět se propadl do post nukleárního pekla. Jen hrstky lidí přežili v různě rozesetých krytech zvaných Vaulty. Píše se rok 2161 a ve Vault 13 se rozbil čip, filtrující vodu. Správce proto vysílá bezejmenného hrdinu do světa tam venku, o kterém nikdo neví jak vypadá, aby ho našel. A jaký je to svět. Postapo společnost funguje ve více či méně primitivních usedlostech, lidstvo se nepoučilo a veškeré zlořády našeho světa jako drogy, prostituce, vraždy, touha po moci přežívají s ním. Pouští se prohání zmutované zvířata jako krtkopotkani, obří radškorpioni, kudlanky, mezi domácí zvířata patří dvouhlavý krávy brahmíny, mezi hrozby patří také nájezdníci. Pak jsou tu ghoulové, bývalí lidé které radiace znetvořila do něčeho jako zombies. A také supermutanti, obrovské humanoidní monstra, kterých je čímdál víc a které se stávají hrozbou všem lidem.

Hlavní příběh Vás vede za odhalením původu této hrozby, ale nikam nespěchá, netlačí (kromě časového limitu na vodní čip), nechá Vás víceméně v klidu odhalovat svět a servíruje v klidu tu stopu na další lokaci či tu střípek původu supermutantů či dalších věcí z minulosti. Atmosféra je stoprocentní - přijdete do městečka, splníte pár bočních questů a zjišťujete s čím má město problémy (většinou nějaký gang). Situace občas není černobílá a na první pohled jasná (Adytum), ale jinak se dá říct, že dobro a zlo jsou tu jasně rozlíšené a není problém hrát za svatého (jaká já) a nebo za pěknýho hajzlíka. Kromě městeček narazíte i na jeskyně, staré základny, ghoulí osadu či naopak technologicky vyspělé Bratrstvo oceli.

Grafika je klasicky izomerická a s nejnovějšími módy na lepší rozlíšení bez problémů koukatelná i dnes. I když nenabízí nějaké eye-candy lokace (to až dvojka), i po tolika letech funguje ten pocit "jsem tam".

A jak se to hraje? Pořád stejně parádně. Na začátku si navolíte dovednostní body (síla, inteligence, obratnost atd..) které se v podstatě po zbytek hry nemění, vyberete si schopnosti které budou rychleji levelovat (od různých zbraní, přes řeč, vědu, opravy, lékařské dovednosti až po obchod, zálesáctví či gambling. A samozřejmě kradení a páčení zámků :D). Tyto vlastnosti pak zlepšujete se získanými úrovněmi. Kromě toho jsou tu traity (určité zvýhodnění, které na druhou stranu přináší i určitou nevýhodu) a perky. Ty dostáváte jednou za 3 úrovně a jsou opravdu rozmanité, některé Vám pomůžou v boji, jiné v jiných oblastech, některé využijete na mapě, v inventáři či třeba v interakci.

A pak už cestujete mapou, bojujete v náhodných střetnutích, objevujete lokace. Boje jsou tahové, obvlivňují je vaše schopnosti, schopnosti zbraní, počet akčních bodů, můžete v nich střílet od boku, dávkou či přesně zaměřovat části těla (moje oblíbené je plazmovkou do očička, dělá to krásný sliz). Monstra jsem zmiňoval, zbraní je celý přehšel od různých nožů, kopí, přes pistole, pušky, samopaly až po ultimátní záležitosti jako plazmová puška či laserový gatling. K tomu získáváte brnění, drogy, různé pomocné věci jako lana, stimpaky. Mrtvoly můžete po boji pochopitelně obrat a přijít si na slušnou výbavu.

Ale tohle není Diablo, většinu času strávíte ve městech. A taky to má teprve kouzlo. Budete řešit spousty situací a v závislosti na Vašich schopnostech můžete kolikrát něco vyřešit mírovou cestou (ukecat), jindy Vám k novým dialogům pomůžou vaše vědecké, medicínské znalosti, někdy i Vaše reputace. Budete probíhat domy, vybírat truhly a knihovny (a kupodivu to 99% lidí nevadí). Každé NPC můžete zabít (a často po splnění všech questů je ve městečku o pár kecatelných postav méně) a především okrást. Poctivým okrádáním lidí (ehm) můžete získávat náboje, stimpacky i peníze... já osobně jsem sice hrál skoro za svatého, ale zároveň jsem okradl 100% lidí které jsem potkal :)

Je to málo? Fallout nabízí parádní přehlednou mapu, střídání dne a noci (moc her z té doby to nemělo), ovládá se jednoduše a intuitivně pomocí pár menu a klávesových zkratek. Za své skutky získáváte reputaci, na mapě můžete potkat vtipné náhodné střetnutí, které Vám většinou dá nějaký unikátní item, s NPC můžete kecat i o vlastních tématech, které vypíšete a cestou můžete nabrat tři společníky a psa. Díky novým modům navíc konečně společníci levelejí a můžete je +/- ovládat.

Fallout jsem dohrál tolikrát, že pokaždé objevím nějaké nové věci, ale také si všímám chyb, které jsem kdysi neviděl. Spousta z nich je díky podvědomému srovnávání s ještě mnohem dokonalejším druhým dílem. Určité věci jako že na splnění všech questů v městečku nikdo moc nereaguje bych přešel, totéž money cap (99999 zlaťáků, resp. víček od lahví). Že společníci (Ian, Tycho a Katia) nemají osobnost vynikne taky spíš ve srovnání s dvojkou. Jednička má sice míň originálních nápadů a lokací, ale zato je syrovější a uvěřitelnější. Občas jsem měl potíž najít nějaké neviditlené věci, nějaký čudlík na označování věcí na zemi by se hodil (opět řeší dvojka).

Dvě podstatné chyby ale vidím - zaprvé můžete nakrást výbavu za desítky tisíc, ale nemáte ji kde prodat, protože obchodníci mají většinou tak kolem 1-3 tisíc a další peníze většinou až za pět dní. Na řadu tak přichází výměnný obchod. Vřele proto doporučuji nenaštvat lichváře Lorenza v Hubu, protože ten má po každém novém dialogu 1000 zlaťáků. Zásadním problémem je to, že společníci Vám zablokují cestu a odmítají se hnout. Dostanete se do kouta, společníci se naskládají za Vámi a můžete nahrát pozici, protože není nic na světě (ani cheat či konzolový příkaz) co by Vám pomohlo. A přestože jsem nikdy neměl problém s padání hry, verze GOG v kombinaci s TeamX patchem a češtinou si moc nerozuměli a hra mi neustále padala.

Každopádně Fallout je i přes chybičky pořád 100% hra. Dokonalé vyvážení parádní hratelnosti se spoustou možností, pořád fungující grafiky a naprosto fantastického postapo světa. Pro mě bez ohledu na to jsem dohrál či nedohrál hra roku 1997.
+31
  • PC --
Mírná mrzutost vychází z toho, že ačkoliv jsem F1 dohrál a opětovně se k němu vracel, nemohu hru postavit na roveň tomu nejlepšímu, co jsem hrál. Má to svoje důvody.

Za největší problém shledávám, že zhruba do její poloviny připomíná nepříliš záživný rozjezd a přípravu na závěrečnou famózní třetinu. Vždy mi dá velmi zabrat přetrpět Shady Sands, mdlou tutorialovou vísku, abych se prokousal až k části s prvním střetnutím Bratrstva, kde to teprve začíná správně bublat. Z toho přirozeně vyplývá, že radiací zamořený kráter, Mariposa, bunkr Bratrstva, Necropolis a katedrála jsou lokace, kvůli nimž hru opakovaně hraji a kvůli nimž mě tolik baví.

Zásadním nedostatkem je pro mě skutečnost, že hra je při jejím opakovaní po určitou dobu, pominu-li samozřejmé nuance, vždy stejná; trvá velmi dlouho, než se můj charakter patřičně vyprofiluje, abych se konečně začal cítit jako "někdo". Dobrou první třetinu tak všelicos skřípe. I rozhovory jsou ze začátku chudší a tuctové. Hráč se tak dlouho prokousává skrz anonymní a nadmíru chladný svět, kde jeho postava teprve hledá identitu.

Vyzdvihnout naopak musím obdivuhodnou sevřenost, s níž F1 buduje dojem přímé souvislosti. Procházet se opuštěnými Vaulty, cestovat mlčící - a přesto neklidnou - pustinou, proplétat se mezi hnijícími těly ghoulů anebo jen pletichařit za zády rady starších, to je jen zlomek událostí, které podbarvují atmosféru trosek futuristického vizionářství.

Mladý hráč bude překvapen nezaměnitelným přístupem, příznačným pro hry z "přelomu", v nichž se zračí staré časy: postup občas vyžaduje příslušný předmět, například chci-li někam slézt, potřebuji k tomu lano, které si však musím nejdříve opatřit. Nic mi jen tak nepřistane pod nosem. Je to organické a současně logické; neotravuje to svou hloupostí.

Fallout napříč svými díly vyzvedá excesivní násilí, exploataci ze strany vládních a jiných uskupení, ideologicky zakotvených ve velmi západních náladách poloviny 20. století, neštítících se lží, manipulace a experimentování na těch, již do nich vložili svou důvěru, do toho mrzce žijící spodina, kočovní mrchožrouti a snahy komunit "začít znovu". O většině těch her lze bez rozpaků prohlásit, že jsou zdařilé, ačkoliv jedna s druhou neutváří konzistentní universum. Mnozí tento díl nejen proto považují za jediný pravý Fallout. To je určitě možný přístup. Stejně jako ve franšíze s xenomorfem, v níž se každý film znatelně stylem distancuje od těch ostatních, nebyl ani Fallout, co se týče návaznosti jednotlivých her, nikdy zvlášť vynikající sérií. V zásadě tedy platí, že pravý Fallout je pouze ten, podle nějž se rozhodnete posuzovat ostatní.
+39
  • PC 80
Možná budu znít jako z jiné planety, ale až teprve před pár týdny jsem se poprvé dostal k Fallout 1 (pokud nepočítám pár hodin kolem roku 2000 u kamaráda na jeho supr dupr PC). A vlastně je to bylo i moje první RPG před rokem 2005.

Hned ze začátku mě dostala samotná atmosféra, která je vskutku pohlcující a povede se jí vám navodit lehce nepříjemný pocit, který by postapokalyptický svět navozovat měl. Na každém kroku pociťujete lehký strach z nějakého ohrožení. I taková radioaktivní oblast vám může dost znepříjemnit život (kor když to statečně, ale hloupě, jako já ignorujete a pak se divíte). Navíc samotný svět působí tak nějak uvěřitelně, ač samozřejmě obsahuje jisté sci-fi/fantasy prvky.

Kupodivu grafická stránka hry příliš nezestárla a pořád se jedná o krásnou uměleckou práci. Možná na mě místy působilo prostředí trochu jednotvárně a nudně, ale pořád si drželo svojí atmosféru a hráč díky ní měl takový podivný, skličující pocit.

Hra má i slušný příběh, který mě pohltil. Každý hráč si přijde na své a může ve hře praktikovat svůj styl (agresivní, přemýšlející, srabácký, diplomatický, atd.). Dost mě chytly i herní mechaniky, soubojový systém a upgradování postavy, v tomhle směru mi přišla hra velmi dobře vyvážená. Sice představovala poměrně slušnou výzvu, ale zároveň, pokud je člověk ochoten věnovat čas a učit se, tak to časem dostane do ruky a ví, co a jak.

Slabší stránkou hry je možná její krátkost, kdy lze hru dohrát určitě do dvaceti hodin (i hráči méně zkušení na poli oldschool RPG), hlavní příběh je opravdu z těch kratších. Ale především mě opravdu štvalo neustále padání hry a to takové, jaké jsem zatím u žádné jiné hry nezažil (ano, zkoušel jsem různé patche, packy atp., trochu pomohly, ale ke spokojenosti bylo daleko). Někde jsem četl, že by jsme to po takových letech měli hře odpustit, ale ne, stejně jako nesouhlasím s převáděním hodnocení grafiky na dnešní poměry, tak na druhou stranu neomluvím ani toto. Opravdu mi to dost kazilo herní zážitek.

Celkově jsem ale se hrou velmi spokojený a lituji toho, že jsem se k této sérii dostal až po dvaceti letech, ten zážitek totiž mohl být ještě silnější. Ale to padání...
+33
  • PC 95
Premýšľali ste niekedy o tom, ako by vyzeral svet po globálnej jadrovej vojne? Dnes sa takýto svet už veľa filmových režisérov ale aj spisovateľov snažilo znázorniť čo najvierohodnejšie. Niektorým sa to podarilo takmer dokonale ale iným to moc nevyšlo. V roku 1997, teda v dobe, kedy už na túto tému existovalo už množstvo diel, sa o to pokúsilo vývojárske štúdio Interplay. To sa takýmto svetom inšpirovalo už vo svojej hre Wasteland (1988). Hra Fallout nebola pred svojim vydaním najočakávanejšou hrou, dokonca to nemal byť pôvodne ani áčkový titul. Ale keď nakoniec hra vyšla, tak prekvapila všetkých a čas ukázal, že sa stala jednou z najdôležitejších PC hier v histórií.

Ja som sa však k Falloutu dostal až nedávno. Teda 20 rokov po vydaní. Už dlhší čas som ho vlastnil na Score DVD, tak som sa rozhodol ho konečne skúsiť. Už počas úvodného tvorenia vlastného charakteru ma uchvátila obrovská možnosť roleplaya. Prekvapilo ma veľa možností tvorby postavy, alebo rozhodovania, či budem používať strelné zbrane alebo boj nablízko. Aj možnosť, či budem hrať za hlupáka alebo inteligenta, bola jedna z vecí, ktorými ma Fallout prekvapil aj v dnešnej dobe.

Ďalšia vec, v ktorej Fallout podľa mňa rozhodne exceluje, je atmosféra zničeného sveta. Tá naozaj pôsobí dojmom že sa prechádzam po krajine, ktorá bola vybombardovaná atómovými zbraňami. V mestách je cítiť, že civilizácia naozaj upadla, ale zároveň je pekne vykreslené, ako sa ju ľudia snažia zase pozdvihnúť. V pustine ale sídlia len nájazdníci, vrahovia a všelijaké gangy, ktoré rabujú a unášajú ľudí. Toto všetko sú podľa mňa veci, ktoré dodávajú Falloutu na vierohodnosti a vhodne dokresľujú atmosféru.

Grafické spracovanie považujem za skvelé. Táto hra je proste ďalším dôkazom toho, že izometrická 2D grafika pravdepodobne nikdy nezostarne.

Dialógy sú zväčša prepracované, ale občas ma sklamali. Napríklad po zničení obrovskej základne, v ktorej sa liahli mutanti, som sa vrátil za šéfom Bratstva oceli a on jediné, čo mi na to odpovedal bolo: "Dobre a teraz choď" . Takéto stručné odbytie za moju snahu by ma asi v reálnom živote urazilo. Toto mi osobne prišlo ako taká päsť na oko.

Ďalej musím pochváliť samotné questy. V hre naozaj nebolo veľa, ale tu platí, že menej býva niekedy viacej. Myslím, že na svoju dobu boli dobre prepracované a hlavne musím vyzdvihnúť fakt, že takmer každý quest sa dal dokončiť viacerými spôsobmi.

Ďalším dôležitým aspektom podobnej hry je príbeh. Ten mi vo Falloute osobne neprišiel nejako geniálne spracovaný. Chápem, že svojho času bol iste originálny, ale teraz, po množstve podobných hier, už podľa mňa takým dojmom nepôsobí. Teda aspoň hlavná dejová linka. Pokiaľ by som hodnotil spracovanie lokácii a rôznych sídiel, tak ich celkové zasadenie do príbehu a sveta pôsobí inak skvele.

Posledná vec, ktorú zmienim, je technická stránka hry. To je asi najväčší mínus hry. Pády boli časté a hlavne otravné. Koľkokrát ma naštvalo, keď mi počas náročného súboja hra spadla. Samozrejme som používal posledný neoficiálny patch, takže to nebolo až také strašné a hrať sa to dalo.

Fallout je naozaj výborné postapo RPG s vydarenou atmosférou, leveldizajnom a možnosťami roleplaya. Rozhodne má čím zaujať aj hráčov v dnešnej dobe a právom je považovaný za legendu. Síce nevyniká prepracovanou hlavnou dejovou líniou a skvelou technickou stránkou, ale inak to bol pre mňa neopakovateľný zážitok. Rozhodne odporúčam každému fanúšikovi RPG.

Pro: Atmosféra, stvárnenie postapokalyptického sveta, veľa možností roleplaya

Proti: Jednoduchší príbeh, nikdy nevyriešená nestabilita hry, občas slabšie dialógy

+44 +45 −1
  • PC 90
Fallout. TA Legenda. Toto častokrát slýchávám ze svého okolí, když se baví o RPG. Skvělý svět, dialogy, příběh atd. Dostál však těchto přídomků i v roce 2015 pro hráče který tuto éru nezažil?

Prvně chci říct, že mám za sebou pouze jeden průchod hrou. Má hra byla na normální obtížnost, SPECIAL byl 5, 5, 5, 8, 7, 6, 4, rysy rychlostřelec, dobrák. Schopnosti byly zaměřené hlavně na lehké zbraně, doktora a řečnictví. A těď už k hodnocení.

První, co se vás zmocní po intru a brífingu je bezradnost. Úkol je jasný. Najít vodní čip. Nevíte kde ho sehnat a obecně co vás venku čeká. I přes to máte drobné nasměrování k dalšímu vaultu a pak už je to jen na vašem srdci dobrodruha. Volnost ve hře je opravdu hmatatelná. Skoro všechny úkoly jdou řešit více způsoby a můžete naplno projevit svou osobnost. Klaďas, neutrál i záporák. Vše je povoleno. Druhá věc, co na vás silně zapůsobí je atmosféra. Všude se rozprostírá nekonečná pustina a vy si říkáte, že je to tady fakt v háji. Na každém kroku vás může sundat nějaká zmutovaná kreatura nebo zákeřní nájezdníci. Jediná spravedlnost v tomhle světě je to, jak dobře se umíte ohánět bouchačkou.

Uvedu příklad:
Vejdete do hospody. Přejdete k baru a jeden chlápek se vás začne vyptávat na různé vám zrovna nepříjemné otázky. Vy služně odmítenete odpovídat na jakékoliv otázky. To dotyčného namíchne a vytáhne zbraň. Já vytahuji taky zbraň. Vystřelí se několik ran a nebožák leží na podlaze v kaluži své krve. A nikdo se nepozastavuje nad tím že jsem odpráskl člověka.
Tohle je jeden z mnoha případů které mohou nastat. Atmosféra je zkrátka nezaměnitelná. Ničím si nemůžete být jisti.

Vedlejších úkolů je ve hře dostatek. Svým jednáním si některé můžete odemykat ale i zavírat. Budiš příklad boje spravedlnosti a podsvětí v Hubu. Většina úkolů je skvěle vystavěna, ale narazíte v nich na prvek starého návrhářství. A to, že ne na všchny úkoly můžete vlítnout hned na začátku a čekat, že je v pohodě dáte. Zkrátka můžete narazit na nepřátele kteří jsou absolutně mimo vaše schopnosti. Já osobně to nevidím ani jako klad ani jako zápor, avšak jsou lidé kteří to vnímají jako zápor.

Cestou pustinou můžete narazit na lidi [spoiler]a v jednom případě na psa[spoiler] kteří se mohou k váší pouti přidat. Fajn věc, ale její provedení je vážně tragické. Umělá inteligence vašich parťáků je na bodu mrazu. Vůbec jim nevadí stát v řadě za sebou a střílet přes sebe na nepřítele a když už zasáhnou parťáka, ne aby se třeba přesunuli nebo něco jiného dál pokračují ve střelbě. Často se také stává, že se v budovách zastaví uprostřed dveří a nechcou uhnout. Pak musíte složitě běhat po místnosti a doufat, že se rozběhně za vámi a uvolní dveře. Dalším problémem je, že sice mohou příjmat nové zbraně ale brnění ne. Toto souvisí také s tím že tito společníci se nijak nevyvíjejí takže v takovém stavu v jakém najdete zůstanou do konce hry, takže žádné levelování.

Grafika po těch letech už trochu zestárla, avšak pořád je koukatelná. Bohužel se občas nevyhnete lovení pixelů.

Hudba je dalším kladem hry. Skvěle podtrhuje atmosféru zničeného světa a chvílemi vám až běhá mráz po zádech.

Poslední výtku, kterou bych měl je k dnes už hodně zastaralému rozhraní. Člověku zvyklému na modernější hry bude chvíli trvat než zcela pochopí ovládání. Avšak s trochou vůle to jde.

S klidným svědomím mohu prohlásit, že Fallout dostál své legendárnosti. Kde výborným světem, atmosférou a úkoly exeluje, hřeší nevydařenou umělou inteligencí a dnes již zastaralým rozhraním. Za mě 90%.

Pro: post-apo svět, atmosféra, hudba, možnost řešení úkolů více způsoby

Proti: špatná UI, zastaralé rozhraní

+37 +38 −1
  • PC 100
Možná se budu opakovat, možná už k této hře není co říct. Vzhledem k tomu ale jaká RPG dnes vychází, je potřeba si ukázat. Ano, je třeba si i po 16-ti letech ukázat, jak se to dělat má.
Je třeba všem vmést do ksichtu, že i přes obstarožní grafiku tu je stále neporažený šampión. Ten, který i po bezmála 16-ti letech kouká na konkurenci spatra a naprosto právem. Konkurence prchá do krytů a třetí bastard v této sérii bledne hrůzou a hanbou při pohledu na svého staršího brášku.
Proč?

První věcí je atmosféra. Post-apokalyptický svět říznutý děsivou dystopií, kde se "zlatý" předválečný svět zasekl stylizačně v 50. letech a v bahnech amerického kryptofašismu a kde je znatelný silný kontrast mezi boomem životní úrovně 50. let a protikomunistické hysterie spojené s nikdy nekončící studenou válkou...
To není svět ve kterém hrajete. Vy se procházíte jeho troskami, kde podzemní bunkry, sálové počítače, zříceniny měst a zaprášené americké reálie tvoří prostředí, na které se nezapomíná. A kterému se to věří.

Nemalou zásluhu na tom má hudba, která vyvolá úzkost a beznaděj i v tom největším rekovi pustiny. Ať už je to hudba doplňující se s foukáním pouštního větru nebo pípání přístrojů v bunkru Bratrstva oceli, leze mráz po zádech. Už hudba vám dá najevo, že v pustině vás nic hezkého nečeká a to je dobře.

Hra skoro nemá slabé místo, děj odsýpá a i když nehází na hráče přehnané romance, těžce stereotypní charaktery a neobsahuje dnes už nutný patos, pohltí daleko více než cokoli jiného. Lokace i vztah mezi frakcemi mají svou logiku, vše je tak má být a netrhá oči ani nedělá kudrlinky na rozumu. Aspoň ne na první pohled.

Takové věci jako systém vývoje postavy nebo soubojový systém nemá cenu snad ani komentovat. Obstály zkoušku časem a i když si hru zahrajete dnes, nebudou vám házet klacky pod nohy nebo. hru příliš zjednodušovat. Powergameři a ti co hru tisíckrát dohráli mohou namítat co chtějí, ale k ničemu to není. Hrát je zážitek na první i desáté dohrání. A i potom.
Už to možná potom není totiž o objevování, překvapeních a náročných soubojích. Ale o kochání se tím, jak je ta hra dobře udělaná a jak krásně se hraje. A o tom to je.

Pro: atmosféra, logika frakcí a lokací, vývoj postavy, zbraně, postavy, setting, hudba, vše

Proti: nic

+64 +65 −1
  • PC 95
Falloutovskej svět, kterej nám v této hře prvne předestřeli, mě v té době naprosto pohltil. Skvělej systém vývoje postavy, herní svět reagující na činy postavy, ohromná znovuhratelnost, super dialogy.
Souboje na kola sice není to, co bych nějak vyhledával, ale ve Falloutu to prostě mělo něco do sebe. Moc rád jsem četl herní hlášení - občas i vtipný - např.: kriticky jsi minul a přitim náhodně zasáhl :)

Nakonec dám výbornejch 95%, protože na absolutní hodnocení, přecejenom dsáhla až vymazlená dvojka.

Pro: herní svět, design, znovuhratelnost, dialogy, atmosféra, vývoj postavy, odlišná hra za různé typy postav

Proti: systém na kola mi tak úplně nesedl, postava by mohla být schopna pohybovat se přímo nahoru/dolů - ne "cikacak", nemožnost běhání někdy otravovala.

+17 +18 −1
  • PC 85
Postapokaliptická scifi z světa po atomové válce. Co k tomu dodat?.
Skvěle udělané RPG budoucnosti kde začínáte ve podzemních bunkrech vylézete z jeskyně plné krys a venku na vás číhají přerostlí škorpioni a krysy,mutanti nebo párači. Lokace měst kde plníte nejrůznější úkoly ať už pro gangstry v Renu nebo pro Braderhood of Steel. Na začátku jste ucho s pistolí a nakonci už jste drsňák s rotačákem a enerozbrojí, co se jen tak ničeho nelekne.

Na začátku máte najít vodní čip a pak zlikvidoval mutatskou hrozbu což už je lepší. Zlikvidovat pevnost mutantů s velitelem mutantů a nebo katedrálu a vůdce mutantů kde se to slizkýma mutantama jenom hemží. Postupně jak hrajete se vám vylepšuje váš arzenál od pistolí přes samopaly a brokovnice, vaše zbroj a schopnosti. Můžete se k vám přidat několik užitečných spojenců.

Prostě Fallout 1 je skvělá zábava na mnoho desítek, možná i stovek hodin, propracovaný svět, příjemná hudba a zvuky, dobrý systém bojů, mnoho postav, druhů nepřátel, množství možných kombinací, jak vytvořit postavu, volnost při tvorbě, množství volených vlastností, množství vlastností postavy ovlivňujících hru, jiná postava – jiné konverzační možnosti, příběh, animace, perky, možnost nastavit obtížnost hry a boje, krvavosti hry, vypnutí/zapnutí nadávek a sprostých slov a další nastavení, namluvení některých dialogů, velké množství předmětů, zbraní.
+4 +11 −7
  • PC 95
Fallout je post-apokalyptické RPG. Odohráva sa po veľkej Čínsko-Americkej vojne, ktorá skončila zhodením atómových bômb na Ameriku. Vskutku zaujímavý začiatok príbehu. Samotná hra je pekne graficky spracovaná, má výbornú hrateľnosť, zábavný bojový systém, geniálne questy a excelentnú atmosféru. Vlastnosti svojej postavy môžete vypiplať do najmenších detailov. Mínusom hry sú hlavne bugy. Fallout je proste jedno z najlepších RPG. Odporúčam všetkým, ktorý túto hru ešte nehrali.

Pro: atmosféra, príbeh, humor, vývoj postavy, zaujímavé questy, dlhá herná doba, boje, výborne spracovaný post-apokalyptický svet ,hratelnosť ,vysoká obtiažnosť (pre niekoho -)

Proti: nestabilita hry (často padá), bugy, vysoká obtiažnosť (pre niekoho +)

+32
  • PC 100
Poprvé jsem se k Falloutu dostal v roce 1999, když vyšel jako plná hra LEVELu č. 53, a to v češtině. Tehdy mě naprosto uchvátil. Těžká atmosféra zpustošeného postapokalyptického světa, která do té doby pro mě neměla obdoby. Tehdy jsem hru nadšeně dohrál a se stejným nadšením se vrhnul na druhý díl, který jsem prošel hned dvakrát po sobě.

Po více než 11-ti letech jsem se k prvnímu Falloutu vrátil a musím přiznat, že jsem měl obavy jestli mě ještě zaujme a neodradí svým zpracováním. Mé obavy se naštěstí nenaplnily a Fallout mě, tak jako kdysi, naprosto pohltil. Těžká atmosféra zůstala, spousta zajímavých úkolů a postav také. Neskutečně návyková hratelnost s velkým množstvím úkolů mě chytla a vždycky na několik hodin vytrhla z reality. Fallout je bohužel, ve srovnání se svým monstrózním pokračováním, hra poměrně krátká a dá se dohrát za relativně krátkou dobu.

Co se týká zpracování, nadčasová grafika dnes naprosto obstojí a evidentně nezestárla za ty roky ani o den. Další důležitou, atmosféru dotvářející složkou Falloutu je naprosto vynikající hudba. Asi jsem zvláštní, ale soundtrack občas poslouchám samostatně, třeba při řízení auta, pozdě v noci, dokáže vykouzlit docela tajemnou atmosféru.
Fallout je vynikající hra, ale bohužel má pihu na kráse v podobě technických problémů. Padání hry bylo, zejména v určitých lokacích, maximálně obtěžující. Postupně jsem jej trochu eliminoval, ale i přesto přetrvávalo, avšak už ne v takové míře.

O Falloutu se toho dá napsat opravdu hodně. Nezmínil jsem vynikající příběh, systém vývoje postavy nebo třeba brutální a krvavé turn-based souboje, které v současné době téměř vymizely. Fallout je jednou z her, která ani po letech neztratila nic ze své atmosféry, a to i přes obtěžující technické problémy.

Fallout je prostě zážitek.

Pro: Atmosféra, grafické zpracování, hudba, souboje, vývoj postavy ...

Proti: Technické problémy - padání hry, relativně krátké

+29
  • PC 100
Kdyby tato databáze existovala před deseti lety, když jsem do téhle hry byl zažraný jak to jen jde. Když jsem jí dohrál snad desetkrát po sobě. Prohledal celou mapu, vypátral všechny questy a zkusil hodně možností vývoje své postavy. Napsal bych text snad na celou stránku.

Takhle musím jenom dál vynášet do nebes atmosféru apokalyptické hry, skvělý příběh, promyšlenost a funkčnost celého světa. Soubojový systém založený jen na tazích. Dialogy a různé jejich řešení v závislosti na typech postavy. Unikátní systém vývoje postavy založený na talentech a percích. Záporáci v podobě Supermutantů, kteří vypadají jako tupouni z gumových medvídků. Neopakovatelné charaktery NPC postav a hlavně úžasně bizarního hlavního záporáka. A spousty dalších věcí. Ti co souhlasí z mým hodnocením už to všechno znají. Ti kdo nesouhlasí, ať jdou do kráteru.

Jediné co mě trošku otravovalo, byla velká nestabilita programu a časté padání do Windows.

Pro: všechno co tuhle hru dělá hru

Proti: nestabilita programu (alespoň teda na mém pc)

+19 +21 −2
  • PC 90
Fallout, Fallout never changes.

I po mnohých rokoch od vydania je Fallout ojedinelou a podmanivou púťou po atómovymi zbraňami zničenom svete. "Road movie" jedného sólistu s trinástkou na chrbte a občasnými spoločníkmi. Bez auta, za to však i v dnešnej dobe úžasne malebnej grafike a nemenej atmosferickom zvukovom kabáte - ambiente , ktorý sa smelo môže zaradiť na predné priečky vo svojom žánri i mimo soundtrackovej scény.

Nádherne zničená Kalifornia a radosť z každej novej objavenej lokácie (miloval som ten pocit, keď sa na mape objavil nový zelený krúžok a ja som ho šiel preskúmať), vybavenia, dialógu, rozdelovanie bodov do skillov, každé vyberanie nového perku či úspešne zvládnutého questu. Komplexnosť a láska s akou boli questy vytvorené dáva človeku zabudnúť na to, že občas robí len poslíčka alebo likviduje špecifické ciele.

Boje. Ťahové a predsa odsýpali. To môže o sebe povedať máloktorá hra. Máloktorá hra má aj tak dobre zvládnuté a medzi hrami ojedinelé univerzum/mytológiu sveta. A tie zážitky: prvá návšteva Glow, prvé oblečenie si power armoru, prvé stretnutie s Deathclawom... keby som pokračoval, tak je tento komentár dvakrát tak dlhý. Množstvo (nielen) moderných RPG sa snažilo nadčasovosť Falloutu prekonať, no tie RPG, ktoré sa mu dokázali rovnať, je možné spočítať na prstoch jednej ruky. Fallout jednoducho nestarne, je ako dobré víno - trpezlivo čakajúce, kým sa vytiahne ďalšia dávka. Je síce pravdou, že kto hru už pozná, splní všetky questy veľmi rýchlo a kto chce hrať za záporáka, nedostane toľko priestoru ako klaďas. To je však len malá daň za tento zážitok. Tento komentár je chválospev. Inak sa však nedá. A ak o sebe niekto tvrdí, že má rád RPGčka, Fallout je must-play.

Pro: setting, originalita, dialógy, vývoj postavy, atmosféra, hudba, príbeh, questy...

Proti: raz to musí skončiť, za záporáka nie je zážitok úplne plnohodnotný, časový limit

+37 +38 −1