I po roce jsem váhal, zda FM pořídit, protože jsem měl stále v paměti ten příšerný launch (horší měl snad jen nedávný TDU:SC). Impulzivnost (a 50% sleva) mě přemohla a já šel do rizika. Udělal jsem dobře? Po 22 hodinách můžu s klidným gamepadem říci - ano!
Má poslední simcade byla Project Cars 2, což není vůbec špatná hra, ale nějak jsem se do ní stále nemohl zakousnout. S GT7 porovnávat nemůžu, jelikož ho nevlastním a GT6 v emulátoru by bylo cheatování, tak to vezmeme pěkně od pedálu. Začnu jízdním modelem, který je pro mě absolutně skvělý. Nastavit se dá od úplné arkády po velmi slušnou simulaci. Kromě zapnuté trakce a stability jezdím na "hard" a je to požitek. Každá skvěle projetá zatáčka a prosvištění okolo bezradného soupeře, který apex netrefil, je slast a nutí mě se stále zlepšovat. A ten progres je patrný, po dvou dnech jsem sebevědomě nastavil obtížnost soupeřů na pátou úroveň z osmi (abych se po prvním závodě na chvíli potupně vrátil k té čtvrté) a i když vítězství stále nejsou samozřejmostí, určitě se k nim brzy propracuju. Ovládá se to prostě skvěle, dokonce i na gamepadu, ale na volantu je to samozřejmě úplně někde jinde. Tedy až na to, že FFB stále (sic!) absolutně ignoruje přejezdy obrubníků a žádný kopanec nepřijde. To doufám devs ještě opraví.
Když už jsem nakousl ty soupeře... AI rozhodně není dokonalá, ale oproti jiným hrám je o level výše. Ostatní auta nejezdí strojovou stopu, umí udělat chyby, které škodolibě potěší a hodně se snaží o čistou jízdu. Není to pravidlem, občas první zatáčka dá vzpomenout na Destruction Derby, ale toto se děje minimálně. Soupeři využívají každou možnost vás předjet (slipstream, podjetí, chodí pozdě na brzdy), ale téměř nikdy ne za cenu sestřelu. Pokud zjistí, že to nestihnou, klidně přibrzdí a zkusí to o kus dál. Občas nesmyslně vybrzdí v jednoduché zatáčce, což může být úmysl nebo taky ne, ale celkově je radost i obyčejný závod ve volné jízdě.
V té si na (zatím 27) tratích lze nastavit každý jednotlivý parametr, od varianty okruhu po počasí, zastávky v boxech, kvalitu soupeřů, denní / noční dobu, rychlost opotřebení pneumatik, více kategorií aut... nebo nechat vše vygenerovat náhodně. Sice je přítomna i single kariéra, ale to je spíš slepenec závodů bez ladu a skladu pro různé kategorie aut, rozhodně to není hlavní tahák. Tím je, zcela nepřekvapivě, multiplayer.
A proč? Proč já, herní introvert, spěchal do mulťáku? Protože penalizace. Ne, že bych je miloval, ale protože platí pro všechny. Takže jsem očekával mnohem férovější závodění a taky jsem ho dostal. A potěšilo i to, že mě tam hra hned nepustila, ale musel jsem si vyjezdit hodnocení v prvních třech závodech. Dle úrovně pak Forza pouští do závodů jen hráče s podobným hodnocením, takže vyložené prasiče jsem zatím nepotkal (už jsem velice blízko hodnocení A). Za mě tedy konečně multiplayer, který nemusím ignorovat a ochuzovat se o polovinu hry. Na druhou stranu, penalizace by si ještě zasloužily vyladit, protože někdy pošlu soupeře mimo trať a nic nedostanu, někdy zase někdo drcne do mě a dostanu ji já.
Jak to celé vypadá? Jak kdy... tady si troufám tvrdit, že GT7 stále vede. Když se sejde denní doba a nasvícení, tak umí Forza vypadat velmi dobře, ale za konkurencí zaostává. LOD občas viditelně doskakuje a okolí trati by určitě také šlo lépe. Z modelů aut jsem též lehce zklamán, detailů není přehršel a jejich vykreslování během závodu umí zazlobit. Tady je ještě spousta prostoru pro updaty a jelikož jsou devs poměrně aktivní, tak snad i tady se to zlepší. Ale optimalizace je o míle dál, než při vydání. Na RTX4070 hra udrží bez problémů 60fps se vším na max a škálováním na 150% (kromě raytracingu, ten jsem nechal uprostřed).
Hodně hráčů nemá rádo způsob upgradu aut - čím více se s ním jezdí, tím více je bodů pro upgrady. Mně to naopak vyhovuje, protože mám čas se s autem sžít a ne, že je budu měnit po pěti minutách jako v Horizonu. A než se s autem dostanu na maximální level 50, nějaké 2-3 hodinky závodění to zabere. Level auta ovlivňuje i možnosti tuningu, takže kdo si chce auto vymazlit, musí tomu věnovat trochu času.
Na závěr už jen stručně. Kromě zmíněných herních módů jsou tu Rivalové (překonávání časů ostatních) a Výzvy, které se obměňují. Nechybí fotomód, skvělá možnost nechat si upgradovat automaticky auto jedním klikem, naopak mi chybí fiktivní tratě ze starších dílů (Praha...), ale je super, že je devs tratě postupně přidávají a ne jako DLC! To je velké plus.
Risk se tedy vyplatil a kdo má rád přístupnější okruhové závodění, tak s FM už nešlápne vedle. Potenciál je velký a věřím, že v budoucnu bude FM ještě lepším závodním zážitkem, než je teď.
Má poslední simcade byla Project Cars 2, což není vůbec špatná hra, ale nějak jsem se do ní stále nemohl zakousnout. S GT7 porovnávat nemůžu, jelikož ho nevlastním a GT6 v emulátoru by bylo cheatování, tak to vezmeme pěkně od pedálu. Začnu jízdním modelem, který je pro mě absolutně skvělý. Nastavit se dá od úplné arkády po velmi slušnou simulaci. Kromě zapnuté trakce a stability jezdím na "hard" a je to požitek. Každá skvěle projetá zatáčka a prosvištění okolo bezradného soupeře, který apex netrefil, je slast a nutí mě se stále zlepšovat. A ten progres je patrný, po dvou dnech jsem sebevědomě nastavil obtížnost soupeřů na pátou úroveň z osmi (abych se po prvním závodě na chvíli potupně vrátil k té čtvrté) a i když vítězství stále nejsou samozřejmostí, určitě se k nim brzy propracuju. Ovládá se to prostě skvěle, dokonce i na gamepadu, ale na volantu je to samozřejmě úplně někde jinde. Tedy až na to, že FFB stále (sic!) absolutně ignoruje přejezdy obrubníků a žádný kopanec nepřijde. To doufám devs ještě opraví.
Když už jsem nakousl ty soupeře... AI rozhodně není dokonalá, ale oproti jiným hrám je o level výše. Ostatní auta nejezdí strojovou stopu, umí udělat chyby, které škodolibě potěší a hodně se snaží o čistou jízdu. Není to pravidlem, občas první zatáčka dá vzpomenout na Destruction Derby, ale toto se děje minimálně. Soupeři využívají každou možnost vás předjet (slipstream, podjetí, chodí pozdě na brzdy), ale téměř nikdy ne za cenu sestřelu. Pokud zjistí, že to nestihnou, klidně přibrzdí a zkusí to o kus dál. Občas nesmyslně vybrzdí v jednoduché zatáčce, což může být úmysl nebo taky ne, ale celkově je radost i obyčejný závod ve volné jízdě.
V té si na (zatím 27) tratích lze nastavit každý jednotlivý parametr, od varianty okruhu po počasí, zastávky v boxech, kvalitu soupeřů, denní / noční dobu, rychlost opotřebení pneumatik, více kategorií aut... nebo nechat vše vygenerovat náhodně. Sice je přítomna i single kariéra, ale to je spíš slepenec závodů bez ladu a skladu pro různé kategorie aut, rozhodně to není hlavní tahák. Tím je, zcela nepřekvapivě, multiplayer.
A proč? Proč já, herní introvert, spěchal do mulťáku? Protože penalizace. Ne, že bych je miloval, ale protože platí pro všechny. Takže jsem očekával mnohem férovější závodění a taky jsem ho dostal. A potěšilo i to, že mě tam hra hned nepustila, ale musel jsem si vyjezdit hodnocení v prvních třech závodech. Dle úrovně pak Forza pouští do závodů jen hráče s podobným hodnocením, takže vyložené prasiče jsem zatím nepotkal (už jsem velice blízko hodnocení A). Za mě tedy konečně multiplayer, který nemusím ignorovat a ochuzovat se o polovinu hry. Na druhou stranu, penalizace by si ještě zasloužily vyladit, protože někdy pošlu soupeře mimo trať a nic nedostanu, někdy zase někdo drcne do mě a dostanu ji já.
Jak to celé vypadá? Jak kdy... tady si troufám tvrdit, že GT7 stále vede. Když se sejde denní doba a nasvícení, tak umí Forza vypadat velmi dobře, ale za konkurencí zaostává. LOD občas viditelně doskakuje a okolí trati by určitě také šlo lépe. Z modelů aut jsem též lehce zklamán, detailů není přehršel a jejich vykreslování během závodu umí zazlobit. Tady je ještě spousta prostoru pro updaty a jelikož jsou devs poměrně aktivní, tak snad i tady se to zlepší. Ale optimalizace je o míle dál, než při vydání. Na RTX4070 hra udrží bez problémů 60fps se vším na max a škálováním na 150% (kromě raytracingu, ten jsem nechal uprostřed).
Hodně hráčů nemá rádo způsob upgradu aut - čím více se s ním jezdí, tím více je bodů pro upgrady. Mně to naopak vyhovuje, protože mám čas se s autem sžít a ne, že je budu měnit po pěti minutách jako v Horizonu. A než se s autem dostanu na maximální level 50, nějaké 2-3 hodinky závodění to zabere. Level auta ovlivňuje i možnosti tuningu, takže kdo si chce auto vymazlit, musí tomu věnovat trochu času.
Na závěr už jen stručně. Kromě zmíněných herních módů jsou tu Rivalové (překonávání časů ostatních) a Výzvy, které se obměňují. Nechybí fotomód, skvělá možnost nechat si upgradovat automaticky auto jedním klikem, naopak mi chybí fiktivní tratě ze starších dílů (Praha...), ale je super, že je devs tratě postupně přidávají a ne jako DLC! To je velké plus.
Risk se tedy vyplatil a kdo má rád přístupnější okruhové závodění, tak s FM už nešlápne vedle. Potenciál je velký a věřím, že v budoucnu bude FM ještě lepším závodním zážitkem, než je teď.
Pro: Jízdní model, slušná AI, možnosti nastavení aut a závodů, automatický upgrade aut pro lenochy
Proti: Nedoladěné penalizace, nic moc FFB, hra by mohla vypadat lépe, zatím chybí fiktivní tratě