Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

@Jab (16.12.2013 23:31): Osobně tedy - příběh, složité volby, dialogy - od RPG neočekávám a myslím, že lidé, kteří sérii považují za kvalitní, také (proto hraji v daleko větší míře adventury, kde tyto vlastnosti očekávám). Gothic je pro mě tím pravým, pokud to tak lze označit, RPG se vším, co by do něj patřit mělo.

Tedy, za výkřik: Jde o nejlepší RPG! (zvláště to platí u třetího díl) se mohu postavit.
@Zero (17.12.2013 00:08): "Ono je to zajímavé, že co se dialogů týče, jsou vážně téměř všechny postavy ploché, snad kromě sarkastického cynického hrdiny, ale stejně to tak nějak funguje a snad každý má radost, když v G2/datadisku potká staré známé." To je fakt :)

A jsou tam i dobré dějové momenty, třeba když zjistíš, že určité členové znepřátelených skupin tvoří takovou partu kámošů a konspirantů :)
@Jab (16.12.2013 23:31): Ono je to zajímavé, že co se dialogů týče, jsou vážně téměř všechny postavy ploché, snad kromě sarkastického cynického hrdiny, ale stejně to tak nějak funguje a snad každý má radost, když v G2/datadisku potká staré známé.

Oni Piranha Bytes nikdy neuměli udělat postavy s propracovaným charakterem, ale v G1 se to dá nějak přehlídnout, v G2 se člověk veze na vlně nostalgie, a až pak to začíná být průser, který vrcholí v druhém Risenu, kde je i snaha o společníky à la Bioware, ale naprosto nepovedená.
@Isair (16.12.2013 23:47): Ale závěr kuci dycky poserou :D u jedničky, dvojky i Risen. Trojku jsem zabalil po osmdesáti hodinách hraní, když mi došlo, že lepší to už nebude.

Bohužel jsem jedničku nedávno zkoušel a nějak mě to už neoslovilo. Ale to mohlo být momentálním rozpoložením...
@Jab (16.12.2013 23:31): "Ale jaksi to nevyšlo a ještě se jim podařilo zcela pohřbít krásnou atmosféru prvního dílu." Přesně.
A teda já mám Diagy rád, ale plochý ty postavy jsou naprosto neskutečně, to je pravda. A aby toho nebylo málo, v dalším díle třeba Diega dabuje někdo jinej.
Ale ta atmosféra jedničky je pro mě nedosažitelná. Když se poprvé setmělo, já viděl tu zářící bariéru a všichni dělníci Starýho tábora se stáhli k ohňům a začali jíst a hrát na kytaru... to se nezapomíná.

Zajímavé je, že ve dvojce, trojce ani Risen se jim nepovedlo tohle zopakovat. A v žádné jiné hře se mi nestalo, že bych potřeboval mluvit s NPC, která se momentálně prohání někde za městem a loví :) ale pak se vrátí k ohni a pak jde spát...
Gothic je především dost RPG na baterky. A ovládání je opravdu pitomé, to nechť se na mne nikdo nezlobí. Hru jsem s ním dohrál, ale ta nutnost mačkat tlačítko (space to byl?) a k tomu ještě šipku (pro sběr předmětu, prodej atp.), to mi fakt nepřišlo zrovna elegantní.
Člověk ale musí ocenit ten nápad uzavřené kolonie a pak i základní koncept, který je jednoduchý a zábavný. Jen bych čekal, že v dalších dílech do něj narvou vše, co do pořádného RPG patří (třebas dobré dialogy a ne zase ty holo-osobnosti typu zcela nesmyslně oblíbeného Diega atp.). Ale jaksi to nevyšlo a ještě se jim podařilo zcela pohřbít krásnou atmosféru prvního dílu.
Proto říkám, že je Gothic série právem pouze středoevropskou úchylkou. Nikdy prostě nedokázal vytěžit skutečně to, na čem RPG stojí (příběh, složité volby, dialogy...). A těm občasným výkřikům, že jde o nejlepší RPG, jaké XY hrál (a shodou okolností také první a navíc hned "pořádné") se jen trpce směji.
Nenechte si tím ode mne v žádném případě kazit radost ze hry, která je skutečně zábavná. Jen se prosím nechytejte blbostí, které píše někdo jiný. Protože Gothic má skvělý nápad a setting a hraní je zábavné. Ale postavy proboha opravdu nabízí jen pár řádek v dialogu a jejich osobnost je naprosto plochá.
@Všivák (16.12.2013 22:15): Já reaguji převážně na ony nostalgické pindy o geniálním/bezproblémovém/skvěle navrženém ovládání a o lenosti/imbecilitě všech, kteří tento názor nepřijmou (koneckonců viz. tvůj první příspěvek), kdyby tu fanboyové neměli tak obrovskou potřebu jej za každou cenu nesmyslně hájit, už by bylo dávno po diskuzi;).

@Usermator (16.12.2013 22:15): Proč? Útok, kryt etc. mohou klidně nechat tak jak je (pokud to jakž takž fungovalo), ale pro akce jako "použít" bohatě stačí to jedno tlačítko... LMB třebas- stávající model je pro některé akce zkrátka jen zbytečný, otravný (koneckonců v Dark Vengeance to tak mají také a souboje se ovládají podobně), i to nakupování/práce s inventářem se dalo jednoduše překopat (viz. zmíněné mouse only ovládání například).

V těch soubojích mi ještě právě celkem smysl dávalo (byť by se také dalo ještě porychtovat)... chápu sice onu snahu to nějak ucelit, nicméně v některých případech se to vážně nepovedlo a spíše si mohli vzít příklad z výše zmíněného Dark Vengeance (třebaže bylo oproštěno o práci s inventářem, itemy se používaly také).

Ale dobrá tedy, dost už s tím, zdá se, že to začíná ostatní "trochu" nudit;). Svůj pohled na věc a lehčí konstruktivní kritiku jsem zmínil (dal jsem i příklad, jak bych si jej zhruba představoval) a zdali se nad tím ostatní zamyslí, či jen mávnou rukou a řeknou "to je ten líný imbecil, co se jej nebyl schopen naučit" :p, je už jejich věc.
@Isair (16.12.2013 22:07): Když to je v tom, že z té funkční klávesy se odvíjí několik dalších akcí" útok, kryt, páčení doprava nebo doleva atd. Jinak bys musel mít X dalších tlačítek a tímto se počet omezil, což je nadmíru praktické. I když, pravdou je, že trochu mě štvalo to, že funkční klávesu musí člověk při boji pustit a znovu zmáčknout kdykoliv změní protivník pozici. To bylo naštěstí v G2 dolazeno.
@kurcatovium (16.12.2013 21:13): A přijde ti to lepší/jednodušší, než jen prostě objekt myší označit (najet na něj) a zmáčknout třebas "E", "LMB" (či jiné use tlačítko)? Mně tedy rozhodně nikoliv, bylo to zbytečně těžkopádné (a bylo zde více prostoru pro "překliknutí/pokažení") a ostatně mnoho dalších her ukázalo, že to jde vyřešit mnohem lépe (obchodování apod. klidně mouse only, ostatně jak níže zmiňoval Zero).

Že by to bořilo hratelnost či si to zasloužilo až tolik rozruchu, kolik se tomu dostává, si sice nemyslím, nicméně (i přestože jsem si na to později zvykl) mi to nepřijde jako to pravé ořechové.
@Isair (16.12.2013 15:16): "v čem je LMB + šipka dobré/výhodné jsem dodnes nezjistil" ... už to tu někdo psal. Myšítko je "lock" aktivního prvku a teprve pak klávesou "vybereš" aktivitu. Je to konzistentní napříč celou hrou (mluvení, sbírání, souboje, páčení zámků, obchod, ...).
@Usermator (16.12.2013 17:45): Je horší, níže jsem psal i proč (mnohdy postava místo sebrání itemů postoupila o krok kupředu a přinejmenším to byla otrava), bylo neintuitivní (ovládání by mělo být jen "prodloužení hráčovy paže":p, neměl by s ním zbytečně zápasit) apod. (koneckonců něco zmínil i níže Ebb).

To je skvělé, že ses k němu vrátil, ale těch nostalgických pocitů se už asi nezbavíš že?;)

Já to znám sám, ke hrám ze svého mládí má člověk někdy tendence být méně kritický;).
@Rawar (komentář): Ty kráso! Prej oldschool rpg...:D asi jsem fakt starej, jo a zařaď si mě mezi imbecili, debilnější ovládání ve hře jen tak nenajdeš, já zase nechápu, jak mohl nějaký imbecil něco takového vůbec navrhnout a nazvat to ovládáním ;-D
Hej a když jsi tu hru hrál, používal si k obraně štít?...jo já vlastně zapomněl....



@Usermator (16.12.2013 17:45): ovládání to má otřesné, je prostě naprosto špatně navrženo. nudnější souboje jsem v životě žádné jiné hře nezažil, stát namístě jak chuj a kvrdlat.
@Isair (16.12.2013 17:17): V ničem, ale také to není v ničem horší, stačí si zvyknout ( jo a jak si měl narážky na to, že to bylo mé první RPG, tak věř, že jsem se k němu nedávno vrátil a ovládání mi problém nedělalo, i když jsem před tím hrál X RPG.)
@Všivák (16.12.2013 15:58): To je zase argument jak víno :p. Boha jeho, pak mají ty diskuse za něco stát.


Ale dobrá vy chytrolíni, povězte mi tedy, v čem je při sebrání itemu lepší zmáčknout šipku (či W) + držet LMB, nežli zmáčknout jediné "use" tlačítko ?;)
@Rawar (komentář): "Skvěle namluvené postavy, úžasný a rozmanitý svět, perfektně vymyšlený charakter hlavního hrdiny," Ja som hral určite nejaku inú hru, vyrobenú kdesi vo východnom Mongolsku.
@Zero (16.12.2013 15:41): Nebo klik = jednotky a neco + klik = jiný řád. To by bylo neco jiného... Rozhodně mně nepřijde namístě psat, že když nekdo na takové ovládání nadává tak je to imbecil.
@Všivák (16.12.2013 15:58): Gothic ma otrasné NATIVE ovládanie. Zle reaguje, je pomalé, je absolútne neintuitívne, preboha ALT šípka hore, ctrl? MEIN GOTT, toto je horšie ovládanie než konverzia z konzoly kde sa človek pohybuje šípkami a nie myškou. Vďaka bohu myšku nastaviť išlo .ini súbor umožňuje pozmeniť veľa vecí.

Odpúšťam im túto absurditu, pretože zvyšok hry bol špičkový.
Gothic má dobrý ovládání. Vy, co na něj tady nadáváte, jste jenom líní se ho naučit.
Mně to ovládání přišlo praktické třeba při obchodování. V G2 držíte tlačítko a předměty skáčou nejdříve po jednotkách, pak po desítkách, atd. a celkem složitě se s tím pak manipulovalo, když jste chtěli určitý počet něčeho.

To v G1 to šlo hezky přehledně - klik + šipka doleva nebo doprava znamenal jednotky, klik + A nebo D desítky, a když jste podrželi ještš shift, tak stovky. Jasně, mnohem jednodušší je prostě zadat číslice nebo to celé udělat myší, ale oproti G2 mi to přijde teda lepší.

Plus taky nehrozilo, že do někoho omylem seknete mečem a podobně.
@Isair (16.12.2013 15:16): Jasné. Ono, tenkráte měl gothic konkurenci akorát v Crusader of M&M (hehheh), ale hrát to později po více a častějších 'open world' hrách je poněkud... nešťastné. Tak jako vždy.
@Bodkin (16.12.2013 15:10): A tak já osobně nikdy od Gothicu neodešel kvůli ovládání, nicméně určitě jej zde nebudu hájit, páč je opravdu zbytečné a nesmyslně navržené, když pro tak jednoduchou akci běžně stačí jedno tlačítko (v čem je LMB + šipka dobré/výhodné jsem dodnes nezjistil). A tudíž kritiku samozřejmě chápu, byť je okolo toho možná větší humbuk, než by si to zasloužilo.

Nadto se mi nejednou stalo, že mi místo sebrání postava postoupila o krok dopředu, je to .... otravné.
@Isair (16.12.2013 15:03): Ti ostatní tedy jsou zvyklí na něco jiného a nikdy nebyly schopni se naučit zmáčknout i klávesu krom tlačítka?

Já se klidně přiznám, že jsem poprvé odešel od gothicu ovládáním znechucen. Pak jsem se ale někdy vrátil a zjistil: 'Ah, tak ještě klávesu, nu, ok' a bylo to. Už to naráz fungovalo a dávalo smysl. Plus to v podstatě zdvojnásobuje počet ovládacích prvků, protože 4 klávesy s a nebo bez zmáčknuté myši, což je 8 možností na 4 (ok, pět) tlačítka.

Tudíž řadím lidi na dvě skupiny: "Tak musím ještě mačkat navíc? Ok." a "Wurst ovládání evar!!!"
Mám takové zkušenosti s tím, že většina lidí, kteří hájí ovládání, předtím žádnou jinou hru či RPG nehrála (a tudíž nebylo s čím srovnávat) a nyní jen nostalgicky žvaní;) (Usermator je toho ostatně jasným důkazem a sám se k tomu v komentáři přiznává).
@kaslikjochanan (16.12.2013 09:59): Kde jsem proboha napsal, že když sa neco udělá jinak tak je to hned špatně? Já snad píšu, že je to špatně navržené a ne, že je to špatné, protože je to udělané jinak.
Používat klávesovů zkratku keyboard+mouse na tak jednoduchů a častů operaci je prostě chybný návrh. Kdyby sa MS rozhodl dělat to jinak a místo dvojkliku na spuštění zavedli ctrl + alt + dvojklik, taky bys mně tady asi netvrdil, že jsi rád, že je to jinak než jinde.
Já vůbec nechápu, proč je kolem toho ovládání takový haló. Ano, je to zbytečný, že místo jedné klávesy mačkáte jednu, ale hře to nijak výrazně neubírá snad na ničem.
@Matthew.J (15.12.2013 21:57): Aha ovládání.

I tak, ono ani to ovládání není špatné. Proč když někdo udělá něco jinak, je to hned špatně? Prostě přišli s něčím novým, co se nakonec nechytlo (u většiny). Já byl rád, že je to jinak než jinde. Musím říct, že mě ta změna v G2 dost mátla.
Přesně, přijde mi to maximálně jako kosmetický detail, nikoliv něco, co by dělalo ovládání špatným nebo hru nehratelnou.
Já s tou větou musím (krom toho imbecilové) souhlasit. Soubojový systém je tu hodně dobrý. Jen na něj přijít. A ve dvojce je ještě lepší.
@Usermator (komentář): Pokud se ptáš, za cos ode mě dostal negativ, tak za tuhle větu - "Upřímně, lidi co nadávají na soubojový systém a ovládání jsou imbecilové,"
@JohnCZ (05.12.2013 17:56): Když si v Novém táboře promluvíš s jedním z žoldáků (myslím že se jmenuje Blade), můžeš mu říct "Vypadáš nějak ustaraně, děje se něco?" nebo něco takového a on ti řekne, že jsou místní banditi nějak moc aktivní a jestli nepřestanou přepadávat všechny lidi v okolí, budou z toho problémy - a to je právě to doupě, měl to být původně quest (buď je všechny zabít, nebo je nějak překecat, ať si dají trochu pohov...)
Nebo třeba ten oltář v bažinách sektářského tábora, ten možná měl taky původně nějaký význam.
@Tyrael (komentář): Tak tak, koment supr, za mě rozhodně plus. Líbí se mi, jak jsi vystihl nevlídnou atmosféru kolonie a snahu tvůrců udělat kolonii nebezpečnou (btw imho tak, jak to nikdy nikdo v RPG hře nedokázal).

Nicméně po třetím dohrání jsem si začal všímat i nějakých těch nedodělků a drobných bugů, které ukazují na to, že hra byla vydaná předčasně, což je škoda. Např. jaký měl účel tábor poblíž trolího doupěte se asi nikdy nedozvíme. Kdesi jsem ale četl, že tvůrci měli v plánu stvořit pro tento tábor nějaký vedlejší quest, který nestihli dodělat.