Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Enemže já mám v tom svém seznamu vedle obligátního Fallouta i třebas Betrayal at Krondor či Ishar 2. Mám je tam, jelikož mě baví i dnes. Mám je tam ze zmíněných důvodů. Přirozeně ale chápu, že něco nešlo udělat v hrách dříve a dnes už to jde. Nicméně co z toho. Pokud jsou řekněme dnes 3D akce zábavnější než dříve (Assassins Creed 2, Batman) i díky možnostem technologie, tak to prostě tomu Doomovi v hodnocení "osladím" protože mě v porovnání a Assassins Creed 2 bavil méně (já to ještě nehrál, takže zatím nesrovnám ale).
Vůbec mě nezajímá "hledisko doby". To je jen taková berlička. Každá dvacet let stará hra může být úspěšná i dnes, pokud se autoři snažili přijít se systémem, který nestárne.
Někde se objevil HoMaM a jeho ovládání (když už to zmiňuješ). Někde se objevila civilizace. Někde se objevil i ten Ishar se svými vztahy v družinách a vymazlenou kreslenou grafikou. Někde se objevil Day of Tentacle. Když tyhle hry "stíhají" i dnes, tak je právem vynesu vzhůru i proti jejich kolegům a kolegyním, které mě třebas před 15 lety bavily, ale dnes už bych si je nezahrál. C'est la vie.
Tu zpohodlnělost bych tady nepřeceňoval. Transformers nejsou btw špatný film do kina. Ale týden po shlédnutí už jsem si z nich pamatoval kulové. Návrat do budoucnosti mám samozřejmě taky moc rád (všechny díly) a pamatuji si jej daleko lépe. :)
V posledku si ale myslím, že i pokud má hra třebas z dnešního pohledu krkolomné ovládání nebo je zdlouhavá a dnešní hráč jí to nepromine (v tomto případě vč. mě prosím pěkně), tak je to holt její problém. Máme všichni ale určité meze tolerance. Gothic 1 jsem přežil (kvůli prima nápadu světa). Wizardry VIII (nebo Gothic 2) už ne. Hry které mě hodinu "se*ou" pro pár minut fajn zážitku už dostanou kapky. A to i když mi jich taky je občas trochu líto (Dune 2?).
Tul: "Treba však na to prihliadať, na tú dobu, hoci napr. u mňa je práve toto paradox, postavím si dnešné RPG zoči-voči RPG z pred 10 rokov a to dnešné proste nemá šancu, lebo okrem tej grafiky je to ohlodaný chudobný príbuzný."

Pravda, u těch RPG je to asi nejvíce vidno.
Gothic a I, Robot som spomenul práve preto, že sú konceptuálne i myšlienkovo zjednodušené oproti tým prvým zmieňovaným a aký, že je medzi nimi rozdiel.
Lenže ty si otrok technológie a rozhrania, viz. krokovanie v dungeonoch napríklad, alebo to bola otázka hodnovernosti prevedenia nejakých D&D pravidiel do hernej podoby. Film sa ti natoľko dávno nevyvíja. Ak hra nemala nápad už pred 20 rokmi, tak nevidím dôvod dať jej nejaké vysoké hodnotenie už pred 20 rokmi. To, že je nejaká hra ťažko hrateľná, lebo je hardcore vidím ako prekážku pre dnešného hráča, ale nie ako dôvod prečo tú hru považovať za sračku. Grafika mi je tiež v podstate u prdele (i keď rané 3D ma dokáže dosť vyrušovať v snahe o herný zážitok), skôr som mal na mysli tie technologické záležitosti, ktoré okom nevidíš, či už nejaké hotkeys, voľný pohyb myšou po oboch osiach, automatizovanie rôznych vedľajších herných funkcii, proste tie "pohodlnosti" pre hráča. + fakt, že je niekto rozmaznaný práve z Transformers (i keď nechápem ako môže vôbec niekto tvrdiť, že Transformers ho rozmaznali a preto si nepozrie nejaké Back to the Future, ktoré je i po rokoch xkrát lepšie a zábavnejšie) alebo nejakej nextgen bezmozgovice + hodnotenie čisto z dnešného pohľadu = príprava na apokalypsu. Podľa mňa sa na to treba pozerať i z konceptu doby, čo tá hra mohla ponúknuť a zároveň aj z dnešného pohľadu, nie preto, že som "Rozmaznaný" všetkými tými hrami čo som hral medzi tým, lebo sú viac user-friendly, ale preto, že dané skúsenosti a časový odstup mi dovolia byť kritický voči nejakým features, ktoré i v tej dobe neboli práve šťastným riešením. Treba však na to prihliadať, na tú dobu, hoci napr. u mňa je práve toto paradox, postavím si dnešné RPG zoči-voči RPG z pred 10 rokov a to dnešné proste nemá šancu, lebo okrem tej grafiky je to ohlodaný chudobný príbuzný.
Ale kurnik právě proto melu o tom konceptu. Co mi je po grafice nebo tricích. Co mi je po tom, že dnes jde v hrách udělat co dříve ne. I před dvaceti lety mohl mít někdo dobrý nápad (Civilizace) byť i s menšími technickými možnostmi. Až za dvacet let někdo bude hodnotit Transformers, tak právě s tím úšklebkem (protože film neměl nápad).
A btw I Robot nebo Gothic... To jako nejsou zrovna příklady, u nichž bych byl na větvi s originialitou a systémem (byť u prvního Gothicu je to na vážkách kvůli prima světu).
Lenže Brazil nemá ťažisko v tých trikoch, + nesnažia sa byť také okaté (už sa teším ako sa na všetkých tých transformeroch a "3D filmoch" budú o 20 rokov ľudia smiať) + čo sa týka filmov, už dlhé roky nemenia svoj koncept, majú pevne daný scenár a vývoj, dokonca aj strih a kamera sú pomerne konzervatívne (väčšinou) kdežto napr. u RPG sa ti herné mechanizmy a celý gameplay líši hru od hry. Medzi Albionom a Gothicom je 6 rokov a rozdiel je medzi nimi ako medzi starým Metropolisom a I Robot s Willom Smithom, alebo ešte väčší. Film má tú výhodu, že nie je natoľko závislý od technológii a ide tam o živých hercov a "živé" lokácie. U hier je technológia (nielen grafiky, ale ako celok) obrovská kotva.
Tulareanus: Chtěl jsem tam jako příklad dát třebas Brazil. Jde o sci-fi, filmové triky u něj dnes stoojí za bačkoru, ale právě tím koncpetem filmu a celkovým příběhem nemá problém.
Je jasné, že třebas Godfather bude v pohodě i za sto let, páč u něj ani žádné triky nejsou. Pokud nepočítáme vycpané tváře Marlona Branda. :)
"Desítky let starý film taky může bez problémů bavit, tak proč ne hra?" pretože okrem špeciálnych efektov a čistoty obrazu v zásade nestarne. Medzi hrami, ktoré vyšli v rozmedzí troch rokov od seba je markatný rozdiel, ktorý medzi filmami nie je.
Garret: To samé můžu říct o tobě... Nemám ve zvyku se vychvalovat, takže nevím proč sem taháš moje hodnocení=) A pokud s ním nesouhlasíš, holt můj problém to není.

Jab: Poslední dobou tu má přednost navážení se do druhých... ehm.
Garret: Je škoda, že nereaguješ alespoň na můj příspěvek. Tys napsal, že hodnotit staré hry dnešním pohledem je čirý nesmysl. Já ti napsal, jak se to dá udělat a které hry u mě tímhle sítem prošly. Podle mého to mohla být docela přínosná diskuze... :(
Garret: Jde o to, aby hra svým konceptem byla natolik zábavná, že ti nevadí třebas ani horší grafika. Desítky let starý film taky může bez problémů bavit, tak proč ne hra?

Jen si tak proberu, kterým hrám do roku 97 (vč.) jsem dal 85% a více...
Civilizace 1, 2 - stále zábavné hrát v jakékoliv grafice, Fallout - zde mi ani grafika nepřijde ošklivá a celkově jde o výborné RPG s dobrým příběhem, nápaditými úkoly a přetrvávající fajn atmosférou (dohrál jsem to znovu před pár měsíci), Betrayal at Krondor - odporná grafika, ale já to i tak hrál poprvé před pár lety. Nicméně zábavný byl systém soubojů a samořejmě příběh od R. E. Feista. Carmaggedon - v dalších dílech už nebyla babička (viz můj komentář). :) Ale jinak za skvělé hudby to byla totálně zábavná a funkční bouračka. Gobliiins - je to zábavné a roztomilé i dnes, navíc dobře nakreslené. Diablo - rovněž nestárnoucí, také to není tak dlouho, co jsem to zase dohrál. HoMaM II - opět strategie, ke které se ještě dnes občas vrátím. Incubation - taktické souboje, které fungují plně dodnes. Tak akorát obtížné. Indiana Jones and the Fate of Atlantis - příběh, dialogy a parádní hádanky. Ishar 2 - krásná kreslená grafika, perfektní družníci (vzpomeňme na Bragla či oba Unknowny) - rovněž jsem nedávno zase hrál. Maniac Mansion: Day of the Tentacle - srandovní, v hezké grafice, nápaditě ulítlé. Mortal Kombat II - přiznejme si, že tohle byl nejlepší díl. Ve dvou na jednom počítači stále skvělý koncept i zábava. Stunts - blbůstka, která potěší. Hlavně možnost stavět si vlastní tratě. Pro mě ekvivalent min. Syndicate - grafika stále dobrá, atmosféra sci-fi filmů ze 70. let, zábvné souboje ale především skvělé plánování divezních akcí, vražd a infiltrací. UFO: Enemy Unknown, X-com Apocalypse - opět strategie, které se povedly a jsou zábavné dodnes. Nutné dobré plánování a zodpovědný přístup v bitvách. U jedničky bych ještě dodal skvělé obrázky (například pokud x-com prohraje - což se mi stalo několikráte) u dvojky určitá stylizace do 60. let (auta atp.). Worms 2 - co dodat. Zase je to bez problémů sranda i dnes.
V posledku nemám vůbec problém si obhájit, proč jsem těmhle hrám dal vysoké hodnocení a k většině z nich jsem se několikráte vracel nebo se i zase vrátím.
Garret: Pokud máš nějaký přehled, tak to ocenit dokážeš. Ale musíš vždycky počítat s více či méně subjektivním názorem každého zvlášť. Někomu bude vadit žánr, někomu nesedne herec, jiný zase zbožňuje dobu, ve které se to odehrává a další třeba dělal bakalářku o autorovi...

Tak pojď rozpitvat takový Fallout 2. V čem by tě dneska s*al?
ty si odporuješ. jako nový hráč nemůžeš oceňovat originalitu něčeho, co vyšlo už před deseti lety a hraješ to až teď, když mezi tím si toho dohrál tuny. vnímáš chyby, které bys tehdy nevnímal, vadí ti věci, které by ti tehdy nevadily, protože tehdy to bylo něco nového a neměl si s čím srovnávat. mně je celkem putna hodnocení her, jen se mi nelíbí, jak si newbie sedne ke hře co vyšla pomalu ve středověku a sjede ji jen proto, že na dnešní poměry obsahuje chyby, které už se v dnešní době neodpouští.

proto jsem říkal, že dojmy nových hráčů na steré hry jsou naprosto zcestné.
To sa nedá tak jednoducho. Samozrejme úprimné hodnotenie by mala byť samozrejmosť, ale kopec ľudí hralo nejakú hru pred 10 rokmi a odvtedy ju nehralo. + to, že je niekto rozmaznaný z ass deffect za ručičku "veď to ani RPG nie je" hier, aby sa odrážalo na tom, že nie je schopný pochopiť a hrať RPG, kde treba aj taktizovať a rozmýšľať a nemá tam na minimape kurzor "tu splň quest", to je už trošku na pováženie...

Inak Sergia Morella som pri prvom hrani pri naháňačke nabúral, vytiahol z auta a zastrelil, tak si to mali ošetriť nejakým skriptom, bol to fail.
Já bych jen rád sdělil všem, kteří Baldur's Gate dohráli teprve nedávno a hra na ně neudělala dojem, aby prosím pěkně udělili takové hodnocení, jaké si myslí, že si hra zaslouží z dnešního hlediska.
To samé se týká i jiných her. Včetně například Planescape Torment.
Jestli se můžete vrátit po téměř dvaceti letech třebas k Civilizaci a nebaví vás kdysi oblíbený Half-life, Deus ex či Mafia, tak umělým udržováním vysokých hodnocení urážíte status klasik, které si to opravdu zaslouží.
popkec: Návody nevedu. Rozhodně ne u prvního hraní. Mě zůstaly asi 3 druhy pistolí a do každé tak ze 30 nábojů, takže zásoba slušná.
Say: Po tom co jsem do něj vystřílel 21 nábojů mi došlo že ho asi zabít nemám :). A když jsi to dělal 40x to si se měl teda podívat do návodu.
Pivo: To jsi mi připoměl že když jsem to hrál poprvé tak jsem Peta nenavštívil a celý to začal jen to stříkačkou a 6 náboji ale šlo to dohrát.
U mě je Mafia srdcovka a pořád vzpomínám na určité momenty, které ve mně vyvolávají spoustu kladných pocitů, jaké ve mně už žádná nová, či novější hra nemůže vyvolat - ani nová Mafia II, byť si může být sebelepší. Ale asi to bude tím, že jsem to hrál už v době vydání a kdybych se k tomu dostal teprve teď, tak bych se na hru asi díval jinak.

Say: "Cca 40x jsem lodoval, protože ho za jízdy nešlo dostat. A když se mi podařilo ho vybourat, propadl texturou - čudné. Tak jsem na truc se vyprdl na střílení a zjistil, že ho vlastně nemám zabít za jízdy (jak bylo naspané v questu), ale dojet k tomu přístavu... Opravdu pecka."

Tak to jsi magor nebo lama. Za prvé: V zadání rozhodně nebylo přímo "Zabij ho za jízdy". Za druhé: Stačilo se ho držet a nebyl žádný důvod k loadování.

A jinak hra je lehká a u toho konce si stačí u Peta koupit zbraně a je to procházka růžovým sadem (přístav byl horší). A i s tou malou stříkačkou to jde projet levou zadní.
Ale v hezkém interiéru s mnoha zajímavými uměleckými díly. ;-) Jo a checkpoint je docela daleko. :-/
Say: Tak to tě potěším, nikam jezdit nebudeš muset, to se celý odehraje v interiéru.
Jack_Dark: Když bude loading někde před dojetím na místo činu (a nebude to zabití = dojet přes půlku města znovu z baru na bod B), tak to snad zvládnu.
Say: Jo jestli máš už hotový Melouch,tak tě už čeká jen poslední mise Smrt umění, a jestli ti do teď přišla hra místy těžká, tak na tohle se těš, to ti dá hodně zabrat obzvlášt finále.
Bursoft: Ok, vezmu si noťas na hajzlík. Snad vydrží baterka=D

Garret: To je bullshit, dole se to řešilo. Viz. Deus, kterého jsem dohrál před půl rokem. Ad koment, výstižné. Zejména věta ,,Některé mise se nedají plnit selským rozumem, ale je potřeba nejprve zjistit, jak si to tady autoři naplánovali a zkusit to krkolomně dle nich". Přesně.
právě proto, že to hrajete až teď, po několika letech od vydání, jsou vaše dojmy naprosto zcestné...

a vůbec, přečtěte si můj komentář ;-)
Say:řekl bych tak 80% máš za sebou, jinak to jsou přesně ty věci co štvaly mně. Možná kdybych to hrál v době vydání....ale asi ne :D
SavageCZ: Takže nejsem jediný. Aspoň že tak. Momentálně se chystám na vyloupení banky s Pauliem, kolik ještě zbývá? Taky jsem si kvalitně zanadával nad honičkou toho bráchy (?) Morella. Cca 40x jsem lodoval, protože ho za jízdy nešlo dostat. A když se mi podařilo ho vybourat, propadl texturou - čudné. Tak jsem na truc se vyprdl na střílení a zjistil, že ho vlastně nemám zabít za jízdy (jak bylo naspané v questu), ale dojet k tomu přístavu... Opravdu pecka.
Say:řeknu to takhle: ze hry jsem měl úplně stejné pocity jako ty a její dohrání jsem si vytyčil jako metu ke které se dostanu stůj co stůj. Takový achievment a pravdou je že mě ta hratelnost srala tak, že získání zlatých medajlí v Portalu bylo proti tomu radostné poskakování v rajské zahradě. Nicméně, dohrál jsem, nic jsem si tím nedokázal a dodnes nevěřícně kroutím hlavou co že na té Marry je. Vybodni se na to, postupem doby je to čím dál horší, tahle hra zkrátka není naše krev.
Tak však já se k němu taktéž neustále vracím a stále mě velmi baví.

Přesto už nejspíše většina hráčů z něj nebude dnes tak "odvařená" (byť neříkám, že by je nemohl bavit), neboť jak říkáš "na scripty je dneska každý zvyklý":). Čili to, co bylo v době vydání HL1 tak děsně cool, je dnes již naprosto běžné (a nebudeme si nic nalhávat, ty nascriptované události jsou také jedna z věcí, díky nímž byl ve své době HL 1 tak oblíbený).
Jack_Dark: Asi ano a také sdílím tento názor, že má stále co nabídnout.
Že by trochu nostalgie ViRusi? Já si ale přes stáří Half-Live 1 myslím že má stále co nabídnout i dnes, na skripty je už dneska každý zvyklý, a ta atmosféra a některý památný momenty a inteligence a kooperace vojáků nemá chybu.
Tak, já jsem HL1 rozehrál nedávno a stále mě kupodivu výborně baví a je radost připomínat si některé pasáže.
Jo, jednička asi opravdu zastaralá už bude (s tím jsem s Kubulusem zajedno), přeci jen FPS žánr šel za ta léta dost vpřed a takové ty nascriptované události, které v prvním HL byly děsně kůl (a na kterých vlastně half-life 1 z velké části staví), už dnes asi nikoho příliš neohromí.

I tak si ale myslím, že si i v dnešní době ještě nějaké nové fanoušky klidně najde (a vlastně např. uživatel Matador je toho důkazem).
Isair: Pokud mluví Kubulus o jedničce HL, tak možná (ale to neposoudím), ale u dvojky to rozhodně neplatí.
Isair: Half-Life bude další věc, kterou dohraji hned po Mafii.
Say: "Co se TPS týče... Je to vlastně jen označení pohledu, herní mechanismy můžou být naprosto rozdílné (např. Morrowind)"

Počkat, co je to za blbost. TP je možná označení pohledu, ale to S právě označuje shooter (střílečku). Morrowind tak tedy rozhodně není TPS a tak ho do této kategorie nemůžeš škatulkovat.

Btw když už chceš střílečku, tak dohraj raději toho half-lajfa:), očividně ti Mafia prostě nesedla.
No... Asi takhle. U Deuse, kterého jsem dohrál nedávno poprvé, jsem se místy i bavil, a většina mých TOP her je právě okolo roku, kdy Mafia vyšla, takže odkojený na moderních hrách nejsem (naopak mě spíš vytáčí), tam bych problém neviděl. Co se TPS týče... Je to vlastně jen označení pohledu, herní mechanismy můžou být naprosto rozdílné (např. Morrowind). Takový Deus Ex mi ale nabídl slušnou hratelnost, dalo se tam docela dobře vyřádit, postava se vyvíjela, systém zneškodňování NPC byl místy zábavný a dalo se tam leccos vymyslet, ale tady... Tady se vyvíjí akorát v tom, že umí ukrást víc aut, které se stejně objevují s postupem ve hře (něco jako levelscaling).

Isair: Však tak to většinou dělám. Stejně se ale sem tam zatoulá nějaká kulka a už nehybně ležím. Misi, kdy mám s boxerem vyškolit cca 5 borců nebudu zase rozpitvávat.

John: Není tak úplně pravda. Já si dnes kdykoliv a rád zahraji Fallouta 2. A baví mě hodně. A to většinu her víc jak jednou nehraju. I když je pravda, že jsem ho poprvé hrál asi 3 roky po vydání... Ale třeba na takový BG se těším i teď, a bavit mě nějak bude. A to už má nějakých 13 let.
JohnCZ: Máš v jistém ohledu pravdu, ale nahlížíš na to právě z úhlu onoho „moderního“ hráče, o nemž jsi se však trefně zmínil. Na druhou stranu, Saye bych za něj zrovna nepokládal, pouze ho nebaví TPS.

Say: Říct, že TPS i FPS jsou v podstatě to stejné je sice velmi zjednodušené, ale teoreticky i pravdivé - z hlediska stejnoměrné pasivity, kterou od hráče vyžadují. Zároveň je ale jejich (historický) vývoj dost odlišný, mají jiné standarty i mechanismy, včetně nároků které jsou na ně od veřejnosti kladeny.

To je jen takový nepodstatný dodatek, že tě to nebaví chápu.
Say: Budeš se divit, ale přestřelky jdou vcelku slušným způsobem ovlivnit (žádná náhoda, jak říkáš:)).

Doporučuji při střelbě držet se při zemi (skrčený), používat Colt 1911 (příp Thompson a střílet menší dávkou) a mířit na hlavu + samozřejmě co možná nejvíce se krýt za překážkami. Tímto způsobem jsem naprosto bez problému prošel celou hru.

Ty projížďky autem jsou pravda někdy dost zdlouhavé, na druhou stranu to dovoluje hráči více sžít se s herním světem (ehm.. městem). Je to věc vkusu, pokud tě Mafia nebaví, rozhodně bych se do ní nenutil. Ale vyčítat jí lineárnost je prostě blbost, to můžeš rovnou vyčíst veškerým F/TPSkám. Že by se z Mafie dalo udělat i skvělé RPG je věc druhá, ale zase by byli třebas zklamaní jiní:).

Co je na Mafii dobré? Dobře... různorodost misí, atmosféra, příběh, propracované postavy, grafika, dabing, hudba etc. a vlastně ani ty přestřelky mi nepřijdou špatné;). Rozhodně jí nepřidávám procenta za to, že je to česká hra. Že českým hrám nikterak nenadržuji je myslím z mých hodnocení očividné... naopak Mafii považuji za jednu z mála velmi dobrých:) (vlastně vedle Bran Skeldalu asi za jedinou).

Edit: Vlastně Vietcong byl ještě docela fajn:).