Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Diskuze

Jejda, taková krásná a výživná diskuze o mojí neoblíbenější počítačové RPG sérii =). To mě snad konečně donutí k tomu sepsat komentáře. Za sebe mohu říct, že se o první místo tak nějak dělí VIka a VIIka, starší díl boduje svou rozlehlostí, náročností, velkými dungeony a lokacemi, sedmička má zase lepší grafiku, více ras a líp vybalancovaný dovednostní systém. Osmý díl je fajn v novém kontinentu, hratelných minotaurech a tím to asi hasne.

Jinak doufám, že místní fanoušci M&M série napjatě sledují vývoj fan projektu Children of the Void =).
Súhlasím, MM7 je v týchto veciach jednoduchšia a imo jediné možné "záseky" sú tunely do Nighonu alebo Eeofolu. :)
Šmarja. Ta základní dějová linka je opravdu oprava hradu, pak válka Avlee a Erathie a pak se ti při návratu do Harmondale má objevit posel, že máš upalovat do hradu, páč soudce zemřel a ty budeš vybírat nového. No a pak už hraješ za dark nebo light side. Není se tam kde ztratit. Dokonce se mi ani nestalo, že bych do nějakého dungeonu vlezl příliš brzo. Vždy jsem věděl, co mám v jednotlivých mapách dělat a domů a lidí k prokecání mnoho nebylo. To se mi na tom líbilo proti šestce, kde jsem stále lozil od domu k domu a hledal konkrétního člověka či případně zadavatele questu. Jinak řečeno pokud ses neztratil v minulém díle, tak tady by ses ztratit určitě neměl (leda nějakou záhadnou vlastní chybou). ;)
Jab: Já se ztrácel obrazně řečeno ve více ohledech. Příběh byl moc rozdrobenej nebo překombinovanej nebo obojí. Tak napřed jsem vyrazil hledat pracanty pro můj hrad, pak jsem zjistil, že o mé území mají zájem tři strany (Erathia, AvLee a ještě někdo - Deyja?), ale pak se po příběhu slehla zem a já narážel jen na úkoly typu "za sedmero horami je chatrč, vymlať ji a pak přijď za mnou". Nepomohlo ani prokecání každého, koho jsem uviděl. Úžasný příběh najednou zmizel a moji hradní páni se stali poslíčky... Navíc mi všichni byli takoví nesympatický a to tak, že bych jim nejradši ukázal prostředníček a k nikomu se nepřidal.
btw. to není HW akcelerací hry, ale v options se musí vypnout položka (nevim už, jak se jmenuje) ale ta způsobuje, že jsou při HW akceleraci NPC barevně zaprasena.

Jinak VI. díl bezkonkurečně vede na celé čáře, dohrál jsem ho minimálně 5x a nikdy mě to neomrzelo:) V VII. dílu je pár příjemných zpestření plus trochu lepší grafika a konečně víc ras, než jen lidé a konečně VIII. díl není tak špatný jen z toho důvodu, že odhaluje další kontinent, do té doby skoro nepoznaný, ale oproti předchozím je až trapně krátký a jednoduchý.
Jo, vypni si to "3d" a nebude to fialové. Druhak srovnávat šestý a semý díl s tím, že v sedmém jste se proti šestému ztráceli... :))
Šestka mi přišla lepší než sedmička, ale sedmička je druhá nejlepší a po ní osmička. :-) Šestka má svižné souboje i poutavý děj. V sedmničce jsem se ztrácel a dungeony mi nepřišly tak lákavé. A ta fialová monstra... :-)
Falagar: Takové questy v sedmičce samozřejmě nebyly. ;-) A rovněž tak nebylo třeba se ztrácet, stačilo sledovat dějovou linii, která byla o dost zřetelnější během hry.
To mně teda přišla svižnější a zábavnější šestka. Sedmička měla oproti šestce výhodu v Arcomage, ve vývoji postav (žádná mistrovská dýka u kouzelníka apod.) a v rozvoji své citadely, ale ve světě jsem se po nějakém čase tak nějak bez motivace ztrácel a krátce po přidání se k dobru/zlu mne doslova otrávily questy typu vymlať nebe / peklo...

Navíc u velkých dungů měl člověk opravdu pocit, že jsou jedinečné (ne pořád dokola ten samý chrám jako u novějších her) a byla ta správná výzva projít je až na konec. Když se po několika dnech strávených v hoře družina konečně dostala zpět na slunce, obtěžkána vzácnými předměty a hrdá na zkušenosti získané v zocelujících bojích, byl to vždy ten správný vítězný pocit... :-) Ne nadarmo je pro mne 6 dodnes jednou z top her - naposledy jsem ji dohrál tuším cca před 2-3 lety...

EDIT: Ad mapy - áách, hned to vše znovu vidím před očima, kolik desítek hodin jsem s tou hrou jen musel strávit... paráda! :-)
Súboje sú z hľadiska prevedenia útokov pomerne jednoduché klikfestové záležitosti, čo je však fajn je fungujúce "vedomé" taktizovanie - hráč si môže odlákavať menšie skupiny nepriateľov, lákať ich na jedno miesto a potom odpalovať AoE kúzla, utekať a pritom strieľať na nich z diaľky, útočiť štýlom hit & run. Rozhodne sú boje dostatočne svižné (väčšina nepriateľov nachádzajúcich sa vo väčších počtoch nemá tak veľa hitpointov, aby sa vzhľadom na hráčov level nedokázali dať na pár rán) a dynamické na to, aby človeka neunavovali.
Tulareanus: Tak ono jde o to zpracování sobujů. Managment party je ale hodně povedený.
Jab: No veď práve, brať hry na cestu do preč je predsalen mierne kontraproduktívne (aspoň teda v to treba dúfať).

Na 6,5 měsíce, byť v prosinci se asi na pár týdnů vrátím. Je to spíš pro jistotu. Co vím, tak člověk se na Erasmu standartně úplně nenudí. :)
Jab: To tam ideš na koľko? o_O

Drolin: nemyslím si, že špatně hratelná = veľa nepriateľov, i keď to je subjektívne.
Garion: Těch 70% právě ukazuje, že je MaM VI povedená hra. Ale oproti jiným rpg ze stejné doby (Stonekeep, Albion) špatně hratelná (soubojů je snad ještě více než v Diablu).
Já si teď tu nostalgii užiju v Anglii na erasmu. Už třetí den plním noťas filmy a samozřejmě hrami. Broken Sword, Fallout, Planescape Torment, Grim Fandango, Alpha Centauri, HoMaM III, Dune 2000, Jedi Academy, Rollcage 1&2, Arcanum, Arx Fatalis, No One Lives Forever 1&2, Gothic a samozřejmě Might&Magic VII. ;P Ještě uvažuji o Jagged Alliance 2, ale už tak toho mám hafo. :)
No načo mi bude GOG verzia, ked mám legálnu levelácku s pekným drakom na cdčkách. :)
Každopádne za tie roky som to "pretrpel". :D A ako tak pozerám na zbierku svojich originálnych NWC titulov, zišla by sa mi krabicovka M&M7.
Hej v MM6 bol ten Enroth fajn ako na seba naväzoval, v sedmičke to tak už nebolo.
Tulareanus: Nějaký akolyta slunce ti začaroval hračku=) Mě to také jede bez problémů.

A co se týče OST - genialita sama. Jennifer Wang a Rob King pro 3DO udělali úžasně charakteristickou hudbu.
Je to divné, s VII a VIII som mal ten istý problém a zrazu pri poslednom hraní na tomto pc (cca rok aj čosi dozadu) mi zrazu tá hudba v VII išla, len tak bez vysvetlenia.
Memphis: Ja som si stiahol neskôr zvlášť aspoň na počúvanie, ale po rokoch som už aj tak zvyknutý, že tam nehrá (nešla mi vôbec na troch rôznych pc).
Hmm a mne sa práve tie megalomanské dungeony v VI páčili a v ostatných dieloch mi chýbali. V MM VI mi prišlo, že tie dungeony majú svoju architektúru a logiku (netvrdím, že všetky), celý svet bol veľký včetne miest, takže sa nestávalo to čo v mnohých hrách, kde niečo označia za mesto a je tam 5 domov a shopkeeper. Zároveň ak hráč vedel ako na to, tak mu ani tie príšery a ich množstvo neprekážali, skôr naopak, umožňovali mu epicky sa presekávať a naberať skúsenosti pomerne slušným tempom. Pričom ja osobne milujem tento systém abilít a skillov, aké majú MM 6-8 a veľmi rád prerozdelujem skilly a bodíky. Čo sa týka miest, tak som sa najprv cítil stratený len vo Free Haven a Silver Cove, ale potom si systematicky pre seba rozdelili tieto veľké mestá na "kvadranty" a už nemal problém s orientáciou. Takisto fakt, že dôraz je kladený na klasické hrdinné pomáhanie bežnej populácii miesto intenzívneho príbehu mi nevadil, práve naopak. Hier, ktoré sa držia zubami nehtami príbehu je veľa, tu som si vychutnával všetky nové oblasti a questy a ich prieskum. V rámci série stojí u mňa VI a VII narovnako, ale každý z týchto dielov za iné veci. Hmmm asi napíšem komentár. :D

Garion: Je to v 7, v Harmondale.
Jo tohle myslíš. Už jsem doma=) Tahle pevnustka ale zase tak ze začatku není. Za druhým městem je.
Say: Ja si pamatuju dela hned nejak ze zacatku hry, ze byla na otevrenym prostranstvi na kopecku takova pevnustka a v ni byla 4 dela na kazdou svetovou stranu jedno. Ale kde to presne bylo uz si fakt nevybavim.
Jab: 1) Byly tam a to mi staci, 2) to byl, ale clovek do nej sel hrdinne s mecema a kouzlama, to se mi libilo :)
Say: Pockat, co ja si pamatuju, tak ta dela nebyla na zadnem ostrove :(
Garion: A také si asi pleteš díly. VIII začínal na Souostroví dýky s děly, VII na jednom ostrově, s jeskyní s drakem (kterého jsem btw půl hodiny zabíjel s postavami na 2-3 úrovni a povedlo se - jo to bylo XP).

A co se týče IX. Nic z toho, co popisuješ mě nějak extra nežralo. Bugy byly, ale jak jsem říkal, vůči těm jsem tolerantní. Co mě spíš štvalo byl vysoký respawn, dementní inventář a občas slabší děj.
Garion: 1) V M&M VII používaly blastery jen looseři. :) 2) V MaM VIII byl Destroyer - nezapomínejme, že to byl robot. ;)
MM9 zabila imho nadevsechno ta naprosto silena nevybalancovanost cehokoliv (hlavne monster). Snazil jsem se ji hrat, ale pravidelne se mi stavalo, ze jsem bezel tamhle, tam jsem vybil pulku, ale druha pulka z jinych priser uz byla moc silna, tak jsem bezel uplne na druhej konec sveta, kde jsem vybil dalsi 3 prisery a potom bezel zase uplne nekam jinam. Dotahl jsem to mam dojem na postavy urovne kolem 15, ale potom uz me to totalne prestalo bavit (a skoro nikde jsem proti priseram nemel sanci) a smazal jsem to.

V MM6 co si tak matne vzpominam jsem mel problem snad jen s udolim draku nebo jak se to jmenovalo, tam tech draku bylo fakt hodne, na druhou stranu mam dojem, ze bylo nepovinne (respektive bylo tam povinne cosi na kraji mapy).

EDIT: Say: Pokud vim, tak kdyz jsem vedel, jak ukol splnit, splnil jsem jej, takze pokud s tou Tvrzi ukol byl, splnil jsem jej. Obecne titani nejsou tak tezci, staci mit slusneho kouzelnika a je za chvili dole (co si pamatuju). Z MM7 si popravde pamatuju akorat ten zacatek s tema delama, jinak skoro nic (shame on me).
Jab: Musím souhlasit. VI. jsem nedohrál právě kvůli otravnému vyhlazování nejrůznějších příšer, kterých bylo fakt zbytečně moc a ještě ke všemu se našly místa, kde nebyl způsob, jak uniknout nebo se jim aspoň částečně vyhnout (např. zemní elementálové a jejich podzemí, které mě fakt uzemnilo). VII. je na tom lépe i po dějové stránce (i když konec je takový... zvláštní) a hraní za dobro/zlo je dost rozdílné. I VIII. toho nabídne imho víc než VI. IX. je už někde jinde, bohužel. Ale stále je hratelná a atmosféru má, víc než bych člověk řekl.

Garion: Krátká?! Mno... A plnils questy poctivě? Třeba taková Tvrz Titánů byla na dlouho, pokud ses snažil alespoň pár jich sundat=)

EDIT: Tak tady sem se s tou fajfkou sekl. Trapas.
Na beznou havet snad stacila jedna hvezdna smrst a par sipu, ne? A byla cela oblast vycistena :) MM8 bylo nahodou skvele uz v tom, ze to nekoncilo zase tema blbejma blasterama a hvezdnejma lodema, coz uprimne receno docela nesnasim (kdyz to tam ma bejt, at je to tam od zacatku a ne najednou na konci). MM7 mi prisla vseobecne takova strasne kratka a nejak me nemotivovala.

Ja si teda lokaci vsech postav pamatoval a kdybych to zase zacal hrat, rekl bych, ze bych si i na leccos vzpomnel :) Ano, dal, dokazu si ty hry totiz uzit pro to, co jsou a co nabizeji, a ne neuzit kvuli tomu, co ja chci aby byly :)
Nevím, v čem byl M@M VIII zlatý. Vždyť to byla hrůza. Všimni si prosím zároveň, kolik lidí šestý díl dohrálo. Přijde mi to celkem tristní... Evidentně i spousta lidí, kteří udělili vysoká hodnocení, s hraním časem přestala (byť si odnesli hezké vzpomínky) a už se k tomu nevrátila. I mě šestka bavila, ale časem se vytrácela motivace hrát dál a to zvláště kvůli tomu, že na některé dungeony jsem se vyloženě netěšil (známá megalomanie v podobě castle Alamos).
Rovněž jsem měl v sedmičce vše hezky nahňoudané u sebe a nemusel jsem vždy půl hodiny někoho hledat jako ve Free Haeven. I nepřátel bylo méně a upřímně asi málokoho bavilo neustále vymlacovat druidy, lidojedy a podobnou havěť, jejichž existence (lidojedi tábořící v poklidu u vesnice) či motivace (proč přepadávají druidi u cest?) mi byly záhadou a zhoršovaly zážitek.

P.S. Ach... Morrowindu, Oblivionu si dal 90%... Tak to si mě vůbec nevšímej. ;)
Blah, to jen neumite hrat! :-P MM7 mi prijde jako nejhorsi dil z te "zlate ery 6-8", ale proti gustu.
To je cena za rozvláčnost a občas poněkud ztracenou "dějovou linku". Holt sedmička má tohle lépe zmáknuté. ;-P