Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC --
Období, které jsem hraním strávil, bylo poznamenáno stavem hry v předběžném přístupu, který bych popsal jako hledání smyslu.

Zřejmě jako většinu hráčů, jež SCUM měl zaujmout hned v prvním sledu, mě nalákala premisa ultra realistické simulace těla a jeho metabolismu. Vysazení delikventů na krásami přírody oplývající ostrov, kde se přežívá a bojuje o zásoby nebo vybavení, zlotřilou produkcí reality show, jež nechává mrtvé účastníky ovládat jako loutky diváctvem a okolo skutečně slibně vyhlížejících oblastí umísťuje patroly mechů, poskytuje ohraničení nevybíravému humoru, pod jehož direktivou se spontánně dějí všemožné rozpustilosti. Názorně předvedeno: Vaše postava má hlad, což ji nutí riskovat prohlídku ostře hlídaného stanoviště. Pro nedostatek tréninku a nadváhu, kvůli níž horko těžko přeleze plot, se nicméně o vaší přítomnosti dozvídá mech, který zahajuje palbu a vydává se ve směru hrozby; bez energie a nemotorně utíkáte, ale svištící kulky okolo hlavy a bezvýchodnost situace způsobí, že si váš hrdina nadělá do kalhot, čímž rychlost úprku ještě zpomalí. Když je pak dostižen a popraven, takže po vaší snaze zůstane pouze postava rozstřílená jako řešeto s prosakující skvrnou na zadku a v rozkroku, ponížení je absolutní. Mohlo to dopadnout jinak, kdyby jste mu předtím dopřáli vyprázdnění. Tohle je druh vtipu, který hra tlačí od svého oznámení.

Představa o svobodném rozvíjení postavy se ovšem rozplynula velice brzy po výsadku mého vězně. Zkusil jsem se držet mimo osídlené oblasti, minimalizovat kontakt a pokusit se vyžít s tím, co naleznu v přírodě. Ta mi však připadla žalostně chudá a naváděla k opuštěným usedlostem a městům, v nichž jako jediných se mi podařilo nacházet stravu a upotřebitelnou výbavu. Vitální je po přistání posbírat několik základních surovin a udělat z nich něco s hrotem nebo čepelí k nejnutnější obraně. Zkombinovat to s něčím delším či vrhacím, čím za přispění náhody udržíte nebezpečí v patřičné vzdálenosti. Dejme tomu takový oštěp, který vaše postava sestaví v několika vteřinách, ať už je sebenešikovnější. S tím je připravena na průzkum. Říkal jsem něco o opuštěnosti zón, z čehož jsem vyloučil loutky, vaše předchůdce a zemřelé účastníky. Ty v nich nechybí a prakticky fungují jako zombie.

Jen z toho lze vypozorovat naprosto obvyklé schéma her o přežití, které se zde bez jakéhokoliv osvěžení naplňuje. Je sice zajímavé, že mohu ztloustnout a pocítit minuciózní negativa obezity, méně je mi jasné, proč bych měl a jak toho v této hře, která je založena na exploraci a nevstřícném boji o živiny, dosáhnout. Nabízí se zde spousta risku a možností, v kterých jsem ovšem nenalezl řádnou alternativu. Mezitím se veškerý postup ubírá povšechně k tomu, že procházíte domy, šacujete, co můžete, a po cestě vyřazujete nebo obcházíte živé mrtvé.

Už při pouhém rozvážení koncepce hry napadnou zásadní omezení, která myšlenku věrné simulace kazí. Protože jsem o nich dopředu nepřemýšlel, ve hře mi nachystala jisté zklamání. Hra více hráčů tak například způsobila, že přes detailní zaměření, jímž je rozvoj fyzických dispozic těla skrze aktivity a stravu, chybí spánek. Smrt je řešena respawnem s penalizací. Po určité době od vydání došlo k amplifikaci těchto problémů, když několik finančně a zbrojně zabezpečených skupin hráčů přestalo řešit nemoci, limity metabolismu a samotné smrti, kterou si mohli finančně dovolit, a změnilo styl hry ve vedení soukromých válek.

Každá novinka a zásah vývojářů zároveň vychýlily již tak velmi nešťastný balanc a vzdálily herní náplň svobodě a jedinečnosti, kterou se zdál potenciál nabízet. Z mé zkušenosti to bylo přidání podzemních vojenských bunkrů, v nichž se ukrývá spousta pokročilých zbraní a nebezpečných mutantů. Další krok od toho, co hře zajistilo pozornost, k větší specializaci na boj.

SCUM se tím zároveň pokusilo o navození smysluplnosti, kterou by byl únik z ostrova a boj proti korporaci v pozadí reality show. Bunkry a odhalování zkaženého ovoce je jakýsi aperitiv, který má vést ke vzniku hnutí odporu. Považuji to za zbytečné. Z materiálů poskytnutých podporovatelům je znát, že svět mimo ostrov je kyberpunková dystopická megapole, jejíž obyvatelé unikají od svých útrap tím, že sledují pořad, jehož se účastníme. Kam tedy utíkat a za co bojovat? Hypoteticky vzato, být v reálném ohrožení, útěk by jistě měl smysl; nicméně jsme ve hře. Hráči, stejně jako diváci dotyčné reality show, do dění na ostrově naopak prchají a čekají od něj vzrušení, které jinde nenachází. Sama smrt, jež by mohla být důvodem k útěku, je odvelena na pozici regulujícího herního mechanismu. Jaký smysl má potom uniknout?

Napadlo mě, jak zajímavé by bylo stát před volbami nevšedního typu, o něž si přitom nápady říkají. Není v dané situaci tím nejetičtějším se raději zabít? Udělat to způsobem, který by zamezil ohrožení ostatních, kdyby se diváci pokusili tělo vězně posmrtně ovládat jako loutku? Vrhnout se z útesu? Použít trhavinu? Obávám se, že je to lhostejné, a celá záležitost s loutkami je pouze alibi pro to, že se na ostrově spawnují zombie. Nedovařené a vystihující mé chápání hry jako takové.

Nedostal jsem ani v nejmenším, co si moje bujná představivost vysnila, ale čas se hrou byl uspokojivý, navzdory vypsaným negativním dojmům. Hru považuji v současnosti za dohranou. Nastat však nějaká zásadnější změna v jejím vývoji, byl bych ochoten se k ní vrátit.
+7
  • PC 70
Survival žáner nieje moja šálka kávy ale toto mi docela šlo. Čo by som vytkol je že crafting je až veľmi prepracovaný čo vo výsledku nieje potreba a nemožnosť prespať noc je veľká chyba keďže noc je v hre strašne dlhá a na gameplayi nieje nič vidieť a veľmi nepomáha ani fakľa. Ďalšia chyba sú zásoby zhadzované na padákoch v ktorých sú skrinky ktoré sa dajú otvoriť len z pakľúčom čo je podľa mňa hlúposť keď sa jedná o zásoby.
+4 +6 −2
  • PC 75
Střílečka z pohledu první a třetí osoby s velmi detailně propracovanými prvky přežití. Tak by se dala nazvat tato hra beroucí si to nejlepší například z DayZ, Rustu a dalších her podobného žánru. SCUM je však skutečnou výzvou, protože zde se musíte starat o řadu věcí, které v lehčích survival hrách vůbec nejsou.

Jakožto vězeň jste donucen vyskočit s padákem z letadla v šílené reality show odehrávající se na fiktivním chorvatském ostrově. V této drsné show je jediným cílem přežít. Poté, co přistanete vás čeká hotové peklo. Musíte se v prvé řadě vyhýbat všemu živému. Než si totiž opatříte základní vybavení na obranu jako například luk se šípy, meč, ale také oblečení, uteče docela dost času. Nebezpečí na vás bude číhat na každém kroku v podobě místní fauny, zombií a v pozdějších fázích hry i velice nepříjemných obrněných robotů. Největším protivníkem vám ale budou ostatní hráči. V pozdější fázi hry se dostanete i k automatickým zbraním a dopravním prostředkům, které jsou nezbytné pro efektivní pohyb po ostrově. A to auta, motorky nebo letadla.

Ostrov je obrovský a abyste přežili ve všech jeho částech, budete samozřejmě potřebovat odlišné oblečení. Například do zimy budete potřebovat pevné a nepromokavé boty. Jinak vám zmoknou nohy, které vám poté napadne například plíseň. Dále se budete muset starat také o jídlo, abyste nezmokli, nebyla vám zima, ohřáli se a dále. Ale nejen to. Budete muset jíst, abyste se nepřejedli, neotrávili, starat se i o přísun konkrétních vitamínů. Vaše oblečení se vám bude postupně poškozovat, stejně jako další vybavení. Co se týče sběru věcí do inventáře, moc jich neunesete. Něco se dá uskladnit v kapsách kalhot a bundy, ale neobejdete se bez batohu. Snažte se tedy co nejdříve vyrobit alespoň provizorní, protože plnohodnotný musíte najít venku. A totéž je se všemi cennějšími věcmi. Čím více lepšího oblečení a kvalitnější batoh, tím více toho unesete. Stavba základny je věcí pozdější, protože nejdříve se spíš uklidíte někam do již existujících chalup. Vzhled budov a podnebí se autorům povedl na výbornou. Domy vypadají víc než reálně. Jo a málem jsem zapomněl, že postava se unavuje dle rychlosti běhání a pohybu do kopce. Čím prudší kopec, tím rychleji. Nemluvě o nutnosti se léčit pokud onemocníte.

Svět se vykresluje ne postupně, ale podobně jako v 7 Days to die defakto na vzdálenost dohledu jako ve skutečnosti. Toto čas od času způsobí pokles FPS. Do detailu propracované směřování postavy, stravování, komplexnost kraftování, interakce s oblečením a skladováním zdrojů, komponentů a dalšího může odradit hráče jednodušších survival her. Stejně jako například snaha o zisk shozených zásob. Zde je totiž jen tak nevyberete. Musíte je nejprve šperhákem odemknout v časovém limitu. Pokud to nestihnete nebo provedete špatně, zásoby vybouchnou, vy zemřete, všechny vaše věci výbuch zničí a můžete začít hledat znovu. SCUM je skutečně hardcore a vůbec nic vám nedá zadarmo. Ušetřete si nervy a hrajte hru ideálně s přáteli. Je to obrovská výzva oproti které je Rust hra pro děti.

Pro: výzva vzhledem k vysoké obtížnosti, detailně propracovaná postava, stravování, kraftování, nošení věci v oblečení, únava, reakce na okolní prostředí,

Proti: velmi vysoká obtížnost a zejména v počátku extrémně nelítostná hra, nic pro hráče bez mimořádné trpelivosti

+11