U této hry nemá smysl grafickou stránku příliš rozebírat, protože ke hře je dostupných několik paralelně hratelných grafických verzí, které se od sebe více či méně liší (nejen rozlišením - více viz níže). Když Vás přestane bavit jedna grafická verze, můžete začít hrát jinou. Popisovat každou verzi zvlášť, to by byl román a možná bych na nějakou zapomněl.
Herní princip je shodný pro všechny grafické verze, jen se liší prostředky použitelné k dosažení stejného cíle. Každá grafická verze má totiž své průmyslové řetězce a své dopravní prostředky. A každá z grafických verzí je i jinak obtížná z důvodu různého vyvážení (tedy ceny dopravních prostředků a staveb - a to neberu v potaz jen pořizovací náklady, ale i provozní).
Ač je hra založená na dopravě, nikoliv výstavbě města, můžete výstavbu města výrazně ovlivnit tím, že městu postavíte silnice tak, jak potřebujete pro rozvoj vaší dopravní společnosti. O budovy se postará město samo. Samozřejmě s výstavbou budov si město staví i své vlastní silnice, které můžete velmi snadno zbourat (a nejen snadno, ale hlavně beztrestně, protože v této hře neexistuje politika anebo spíše politikaření) spolu s nežádoucími městskými budovami (tedy všemi, které nejsou památky, průmyslové řetězce a radnice).
A teď k dalším herním principům.
V této hře (a zatím jediné tohoto typu - protože Industry Giant II je o něčem jiném) továrny pro svou výrobu potřebují více než jednu surovinu. Tento prvek činí hru reálnější, ale také obtížnější - protože dodat více surovin tak, aby každé suroviny byl vždy dostatek, ale ne přebytek, je, zejména při dopravě z různých vzdáleností, velmi nesnadné a obzvláště, pokud jsou dopravovány různými dopravními prostředky (myšleno samozřejmě například lodí a letadlem, nebo vlakem a lodí atd.).
Zároveň s nutností dovézt do některých továren více než jednu surovinu jsou zde navíc obchodní smlouvy mezi továrnami. Ty způsobují jednu spíše nemilou věc. A sice, že můžete mít těsně vedle sebe například uhelný důl a elektrárnu (spalující uhlí, samozřejmě) a přesto ten uhelný důl nebudete moci využít - protože elektrárna od něj neodebírá.
Produktivitu továren můžete ovlivnit jednak dodáním elektrické energie (z libovolné elektrárny - třeba i přes celou mapu) nebo dovozem zaměstnanců a pošty, ale to již záleží na té či oné továrně, co vyžaduje k zvýšení své produktivity. Pokud jde o elektrickou energii, její dodávky samotné příliš výnosné nejsou - ale její dodávky zvyšují rychlost produkce a tím rychlost spotřeby surovin. A vyšší spotřeba surovin si žádá jejich vyšší dodávky - což zajistí vyšší výdělky.
Zdejší model městské hromadné dopravy je sice složitější, ale velmi reálný. Prostě nemůžete postavit nádraží na okraj města a čekat, že po několika málo jízdách bude vlak přeplněný (tak, jak se to děje v TG, TTD i OpenTTD a samozřejmě Locomotion). Možná tak na začátku, dokud je město malé a má jen pár budov, které jsou v dosahu stanice (obvykle 2 políčka - ale dosah může být i větší, záleží na nastavení), můžete použít stanici k centrálnímu přístupu do města, ale později už budete potřebovat síť MHD rozvinout. Jinak budou vlaky (nebo lodě a letadla) stále (téměř) prázdné (a budou prodělávat).
K postavení sítě městské hromadné dopravy můžete použít autobusy, trolejbusy, tramvaje či vysutou dráhu (nebo i klasickou železnici, samozřejmě). Ale záleží na grafické verzi, které z těchto prostředků budete mít k dispozici.
Pokud jsem výše zmínil letadla, k nim samozřejmě patří letiště. A letiště si zde můžete postavit téměř dle Vaší představivosti a hlavně jej rozšiřovat dle potřeb - aniž by vypadalo jako více samostatných letišt postavených vedle sebe. Dokonce více letišť může využívat společné runwaye (stačí, aby nakládací brány byly považovány za jinou stanici a už máte více letišť).
V této hře nejsou dopravní nehody jakéhokoli typu (pády letadel, srážky letadel, srážky vlaků mezi sebou, srážky vlaků s auty) (a spolu s politikou nejsou nehody plánovány ani do budoucnosti). Takže i kdyby letiště nebo železnice vypadaly jakkoli, tak Los Rodeos (Tenerife) 1977 či Studénka 2015 nebo Hloubětín 1965 opravdu nehrozí.
Vřele doporučuji pravidelně ukládat - pro předejití problémů s novými verzemi (hlavně, pokud se používají noční sestavení, tedy testovací verze). Naštěstí, hra podporuje neomezený počet uložení. Takže se můžete vrátit i o rok zpět (pokud takový save jště máte k dispozici).
Herní princip je shodný pro všechny grafické verze, jen se liší prostředky použitelné k dosažení stejného cíle. Každá grafická verze má totiž své průmyslové řetězce a své dopravní prostředky. A každá z grafických verzí je i jinak obtížná z důvodu různého vyvážení (tedy ceny dopravních prostředků a staveb - a to neberu v potaz jen pořizovací náklady, ale i provozní).
Ač je hra založená na dopravě, nikoliv výstavbě města, můžete výstavbu města výrazně ovlivnit tím, že městu postavíte silnice tak, jak potřebujete pro rozvoj vaší dopravní společnosti. O budovy se postará město samo. Samozřejmě s výstavbou budov si město staví i své vlastní silnice, které můžete velmi snadno zbourat (a nejen snadno, ale hlavně beztrestně, protože v této hře neexistuje politika anebo spíše politikaření) spolu s nežádoucími městskými budovami (tedy všemi, které nejsou památky, průmyslové řetězce a radnice).
A teď k dalším herním principům.
V této hře (a zatím jediné tohoto typu - protože Industry Giant II je o něčem jiném) továrny pro svou výrobu potřebují více než jednu surovinu. Tento prvek činí hru reálnější, ale také obtížnější - protože dodat více surovin tak, aby každé suroviny byl vždy dostatek, ale ne přebytek, je, zejména při dopravě z různých vzdáleností, velmi nesnadné a obzvláště, pokud jsou dopravovány různými dopravními prostředky (myšleno samozřejmě například lodí a letadlem, nebo vlakem a lodí atd.).
Zároveň s nutností dovézt do některých továren více než jednu surovinu jsou zde navíc obchodní smlouvy mezi továrnami. Ty způsobují jednu spíše nemilou věc. A sice, že můžete mít těsně vedle sebe například uhelný důl a elektrárnu (spalující uhlí, samozřejmě) a přesto ten uhelný důl nebudete moci využít - protože elektrárna od něj neodebírá.
Produktivitu továren můžete ovlivnit jednak dodáním elektrické energie (z libovolné elektrárny - třeba i přes celou mapu) nebo dovozem zaměstnanců a pošty, ale to již záleží na té či oné továrně, co vyžaduje k zvýšení své produktivity. Pokud jde o elektrickou energii, její dodávky samotné příliš výnosné nejsou - ale její dodávky zvyšují rychlost produkce a tím rychlost spotřeby surovin. A vyšší spotřeba surovin si žádá jejich vyšší dodávky - což zajistí vyšší výdělky.
Zdejší model městské hromadné dopravy je sice složitější, ale velmi reálný. Prostě nemůžete postavit nádraží na okraj města a čekat, že po několika málo jízdách bude vlak přeplněný (tak, jak se to děje v TG, TTD i OpenTTD a samozřejmě Locomotion). Možná tak na začátku, dokud je město malé a má jen pár budov, které jsou v dosahu stanice (obvykle 2 políčka - ale dosah může být i větší, záleží na nastavení), můžete použít stanici k centrálnímu přístupu do města, ale později už budete potřebovat síť MHD rozvinout. Jinak budou vlaky (nebo lodě a letadla) stále (téměř) prázdné (a budou prodělávat).
K postavení sítě městské hromadné dopravy můžete použít autobusy, trolejbusy, tramvaje či vysutou dráhu (nebo i klasickou železnici, samozřejmě). Ale záleží na grafické verzi, které z těchto prostředků budete mít k dispozici.
Pokud jsem výše zmínil letadla, k nim samozřejmě patří letiště. A letiště si zde můžete postavit téměř dle Vaší představivosti a hlavně jej rozšiřovat dle potřeb - aniž by vypadalo jako více samostatných letišt postavených vedle sebe. Dokonce více letišť může využívat společné runwaye (stačí, aby nakládací brány byly považovány za jinou stanici a už máte více letišť).
V této hře nejsou dopravní nehody jakéhokoli typu (pády letadel, srážky letadel, srážky vlaků mezi sebou, srážky vlaků s auty) (a spolu s politikou nejsou nehody plánovány ani do budoucnosti). Takže i kdyby letiště nebo železnice vypadaly jakkoli, tak Los Rodeos (Tenerife) 1977 či Studénka 2015 nebo Hloubětín 1965 opravdu nehrozí.
Vřele doporučuji pravidelně ukládat - pro předejití problémů s novými verzemi (hlavně, pokud se používají noční sestavení, tedy testovací verze). Naštěstí, hra podporuje neomezený počet uložení. Takže se můžete vrátit i o rok zpět (pokud takový save jště máte k dispozici).
Pro: více grafických verzí
Proti: vyšší obtížnost pro začátečníky