Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 70
V rámci procházení herních restů, dlouho zapomenutých ve Steam knihovně, jsem narazila na tuto scifi jednohubku. The Uncertain mě příjemně překvapilo, nalákalo, ale než jsem se nadála, bylo po všem. Skutečně se jedná o jednohubku, hra je sama o sobě velmi krátká a pokračování (The Uncertain: Light At The End), pokud vím, navazuje jen napřímo. Ráda mu ale dám šanci. Námět má dle mého názoru co nabídnout a zasloužil by i více propracované zpracování.

Svět je osídlen roboty a lidstvo zmizelo, údajně se samo zničilo válkami. Nic ale není tak, jak se na první pohled zdá a i v rámci krátkého příběhu nastane pár zvratů. Nejvíce mě na hře bavil RT, robot, jehož role se ujímáme. RT se nechce aktualizovat, protože by se rád vyvíjel sám. RT nehledá problémy, zabývá se opravováním věcí a průzkumem toho, co po sobě lidé zanechali. Jeho komentář je osobitý, jeho pohled na pro nás běžné věci mnohdy vtipný a velmi mě bavil.

Hratelnost má svá úskalí, ale funguje. Nejhorší pasáží je zcela jistě let vznášedlem, nepřišla jsem na to proč tam byla, snad jen pro frustraci z ovládání.
Celkově určitě hodnotím kladně. Námět sice mohl být zpracován i lépe, ale výsledný dojem je pozitivní.

Pro: námět a prostředí mají potenciál, RT :)

Proti: pasáž ve vznášedle, krátké, useknutý konec

+9
  • PC 70
Dá se pochopit, že bavit se kulturou ze země, která je nyní ve válečném konfliktu, co sama vyvolala, by kde kdo mohl vnímat jako čistě neetické. Nicméně Rusko je pořád země, ze které vzešla celá řada zásadních autorů a když pominu filmový průmysl (který je dlouhodobě pod neustálým tlakem politbura), tak věřím (a doufám, že ne naivně), že kromě hudebního průmyslu je tu ještě ten herní, který by pod tlakem státní propagandy úplně být nemusel.

Nevypadalo to tak ani v minulosti, kdy jsem u ruských her hned v úvodu tradičně vídal logo 1C company, a určitě se to podle mě netýká ani této hry. Kde už toto logo v úvodu nevídám, což je vlastně dobře, protože ono to mnohdy kvalitu úplně nepředesílalo. A přitom tady by si to zanevření hned v úvodu úplně nezasloužilo.

Tvůrci zde totiž vytvořili velice pěknou 3D adventuru, která ve velice pěkném postapokalyptickém prostředí rozjíždí příběh robota, co si myslí, že je na světě sám spolu s dalšími roboty. Tedy bez lidí. Jenže světe div se, ono to bude všechno trošku jinak. A je jen na Vás, kam až se s příběhem dostanete. Ten je tu totiž veskrze hodně fajn a podporuje fakt, že Rusové to s čapkovým slovem robot uměli vždycky parádně rozjet.

Ano, opravdu zde můžeme mluvit o příběhu, který krásně odkazuje na Isaaca Asimova. Takže co Vám budu povídat, už z tohoto důvodu si hra pozornost dozajista zaslouží. Škoda ale, že veškerý obsah hry je poměrně omezený a dohrajete ho za slabých pár hodin. No a když už budete joooo, rozjetí, tak hra příběh utne a řekne: Pokračování příště...což je set sakra škoda, protože kdyby tu byla trošku delší doba, než nezbytně nutná, věřím, že by se o této sérii mluvilo úplně jinak.

Osobně jsem si pak chtěl splnit výzvu a tak jsem hru celou odehrál v ruštině, což mě teda hodně překvapilo. Hlavně z toho úhlu pohledu, že mi to dost přidalo na atmosféře. Na té ale přispěly i minihry, které jsou fajn a moc se u nich nenadřete. Inventář tu také úplně nepředstavuje obtíž, protože co nasbíráte, to na boku vidíte a když pak jdete do nějaké interakce s nějakým předmětem, hra Vám ho hned nabízí.

No, co Vám budu povídat. Obtížnost je tady opravdu spíš nižší, než vyšší. Sílu hra ale bezesporu čerpá především z příběhu. Ten jde po vzoru těch nejzajímavějších, které téma může nabídnout a já bych si díky tomu moc rád zahrál pokračování. Minimálně i proto, abych se dozvěděl, co se v tomto domněle prázdném robotickém světě vlastně děje. No, tak třeba příště.

Pro: Překrásný postkatastrofický svět, který domněle obývají roboti, ale realita je přeci jen trošku jinde. Tajuplná, atmosferická, se zábavnými minihrami a nesterotypní.

Proti: Bohužel ale hodně krátká, poměrně jednoduchá a příběhově utnutá přesně tak, jak by si hra tohoto žánru asloužit neměla.

+10
  • PC 70
My máme bájnou Atlantidu, roboti zase pátrají po existenci lidí. Teda alespoň v The Uncertain. Lidstvo je pryč, města a domy obsadili roboti a spokojeně v nich bivakují. To je případ i RT-217NP, robota osamoceně žijícího na farmě až do chvíle, kdy se mu na pozemek zřítí loď. Pak už není nic jako dřív.

Jde o první (a zatím poslední) epizodu vlastně úplně obyčejné adventury, která je ale zasazená do zajímavého prostředí, hezky vypadá a má příjemný soundtrack i dabing. Tempo hry je pomalé, obtížnost hádanek spíše nízká a celá epizoda zabere kolem tří hodin času.

Bavily mě robotovy poznámky a reakce na lidské pozůstatky bydlení. Věci po zmizení lidstva zůstaly na svých místech a roboti pro řadu z nich nemají využití ani pochopení. Vtipně to dokresluje RTýho popis dětské venkovní houpačky ve stylu: dlouho jsem se snažil pochopit, na co je tato kovová konstrukce, ale nic praktického mě nenapadlo. Takže předpokládám, že jde o umění.

Přes hezký vzhled je poznat, že jde o budgetový produkt, technická stránka není dokonalá a autoři se nevyhnuli občasnému přešlapu jakým je například akční honička vznášedel, která představuje to nejhorší, co epizoda nabízí. I tak bych se rád brzo dočkal pokračování, vzhledem k neúspěšné kampani nejsou vyhlídky zatím příliš růžové.
+23
  • PC --
Uncertain vypadá na první pohled jako duchovní příběhové pokračování The Talos Principle. Vystřízlivění sice přijde hodně rychle, i tak ale musím uznat, že námět je hodně zajímavý. Lidé se na Zemi již nevyskytují a roboti tvoří relativně ideální společnost. Hlavní hrdina RT se protlouká svou existencí jako sběratel a vynálezce věcí, které skládá z pozůstatků lidské civilizace. Až do chvíle, než mu před domem spadne vznášedlo...

Vnímat lidský svět robotíma očima vytváří komické situace a RT tak komentuje předměty denní potřeby s robotí grácií. Analogové zařízení pro vizuální sebediagnostiku? Zrcadlo. Uncertain dokáže být místy opravdu roztomile humorná.

Hratelností je hodně podobná hrám od Telltale. Ačkoli dojde na trochu sofistikovanější hádanky, než je nejtěžší hádanka v celém Walking Dead (vlož baterie do rádia), stále se jedná o jednoduché adventuří úkony a puzzly, které hráč vyřeší bez větších problémů.

Bohužel psaní nedosahuje ani zdaleka kvalit Telltale, takže zbude jen zajímavý námět s triviální hratelností. Autoři se do hry rozhodli zakomponovat i akční prvek v podobě honiček a kromě toho, že jsou provedeny opravdu strašně, tak trochu nechápu, pro koho jsou vlastně určeny. Jsou frustrující a hráči adventur je rozhodně neocení.

Hra běží na Unity engine a autoři se chlubí spoluprací s nVidií, kteří jim pomohli zakomponovat některé grafické efekty. Uncertain vypadá opravdu pěkně, vo tom žádná. Ale technická stránka celkově je dost žalostná. Optimalizace zlobí, místy hra běží jen 45fps, jindy na 60fps, ale postava se i tak hodně škube, což spolu s toporným a pomalým pohybem působí dost hrozně. Narazil jsem na několik gamebreaking bugů a když k tomu přidám neohrabané ovládání, je průser na střeše. Zůstává tak celkem povedená hudba...

Pevně doufám, že se autorům v dalších chystaných epizodách podaří vyhnout rozporuplným rozhodnutím a trochu vyladit kód hry. I když je to celé napsané hrozně primitivně, mohla by zaujmout masy...
+12