Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 85
Komentář pro celou první sérii.
Moje druhá hra od Telltale Games . První byla The Wolf Among Us - Episode 1: Faith .
Paradoxně jsem se ale se hrou setkal už před 13 lety, kdy jsem hrál tuším demo a ta hra mě okouzlila a scénu s chytáním brokovnice si pamatuji do dnes. Už v tem moment jsem hru oceňoval za to, jak je hrozně jiná než všechny ty tehdejší střílečky a rozebíral to s kamarády, kteří zas tak nadšení nebyli. Ale já věděl, že jednou, jednou si tu hru určitě zahraji.

No, pár pátků to vzalo a přestože hra asi ani tehdy nevypadala jako grafický výkvět, tak musím smutně uznat, že i přes Definitive Edition jí technický background dost brzdí v rozletu. Je mi proti srsti začínat technickou stránkou, ale The Walking Dead je především o příběhu a emocích, ale nic naplat, to jde v ruku v ruce s audiovizuálním podáním. A přestože se hře daří emoce ždímat, ten potenciál je tam mnohem větší.

Hry (obecně) ušly obrovský kus cesty a už v roce 2012 byl motion capture běžná věc. Jak pro pohyb tak pro mimiku. Zde vše absentuje a veškeré animace jsou ruční, strnulé, postavy se pohybují jako loutky a mimika.... huuuu. Vlastně se divím, že ve mě mimika nenechala horší stopu, protože co se technicky na obrazovce děje, je děs a bída. Schopnosti postav vyjádřit emoce jsou doslova namapované na fixní výrazy v jejich tvářích, které jako na povel vždy někdo zapne a postava do daného výrazu plynule přejde.
Tzn., je postava vyděšená? Super, na to máme výraz, start, postava plynule přejde do předdefinovaného výrazu pro "strach" a dvě sekundy v něm strnule zůstane a pak zase plynule přejde do jiného výrazu :D Je to opravdu tak komické, jak to zní a přesto klobouk dolů tvůrcům, že i s takovými technicky omezenými možnostmi dokázali vytvořit postavy, které mají duši. To se mnohdy nepovede ani vývojářům se 100x většími rozpočty a úžasnými technologiemi.

Samotná grafika pak na tom není o moc lépe. Dost toho schováte za komiksový styl (v první řadě určitě doporučuji vypnout "čerň" z Definitive Edition, hra na to není stavěná a vypadá hůře), ale extrémně rozplizlé textury, nulový dohled a spartánský počet objektů na scéně prostě neokecáte. Některé situace pak jsou zcela absurdní, kdy se na vás jakože má hrnout horda zombie, postava dramaticky pronese "musí jich být tisíce" :D a vy před sebou (a teď vůbec nepřeháním) vidíte doslova 8 hýbajících se modelů a za nimi statické (nehýbou se) rozmazané 2D sprity dalších 20 zombíků :D To vše na maximální detaily. Takové scény prostě dokáží vykouzlit úsměv na tváři.
A znovu se musím opakovat - i s takovou obskurní technologií se tvůrcům podařilo vytvořit iluzi světa, ne živoucí, ne realistickou, ale uvěřitelnou a sympatickou. Každá epizoda má vlastní prostředí a přestože to není Uncharted, neokouká se.

Bohužel audio na tom není o moc lépe. Dabing je sice velice nadprůměrný, ale hra většinou zeje nepřirozeným tichem, které občas vyruší nějaký náhodný ruch. Hrozně tomu chybí pořádný ambientní audio design. Samotné střihy jsou pak věc sama pros sebe a nebylo by to vůbec pozitivní povídání.

Když ale ten audiovizuál nějak zchroustnete, začnete se mnohem více zadírat do příběhu a postav. Ten se rozjede překvapivě rychle. Tak rychle, že se octnete uprostřed zombie apokalypsy a svět skončí lusknutím prstu, že to vaše postavy ani nijak nepřekvapuje. Neprochází žádnými fázemi údivu, omítání atd. Každý přeci známe, co je to zombie apokalypsa, tak teď je prostě tady.
V kontextu jejich příběhů už se ale jedná o mnohem povedenější zážitek, kdy nemáte problém se do postav vcítit a sledovat děj z jejich často dosti různých pohledů. Každou další hodinou si vás postavy zaháčkovávají a nutí vás si na ně vytvořit názor, kladný, či záporný. Hlavně silný.

Následky na sebe nenechají dlouho čekat. Hra se nebojí tnout do živého (i mrtvého) a první úmrtí přichází na scénu. Svět ve Walking Dead je nebezpečné místo a umřít může opravdu kdokoliv. Hra vám dává iluzi, že o tom rozhodujete a v některých omezených případech tomu tak i je. Většinou se ale vezete po extrémně lineární lince, kde vaše rozhodnutí mají vliv jen na boční cinkrlátka. Jejich pointa není ani tak v tom, že byste zatáčeli s dějem o 90 stupňů, ale spíš nastavujete morální narativ, skrze který se chcete na příběh dívat a občas ste odměněni drobnou zpětnou vazbou na vaše rozhodnutí. 95% věcí se ale ve hře stane tak jako tak a někdy je vtipné sledovat, jak tvůrci vaše často protikladná rozhodnutí stáčejí zpět k jejich vlastní vizi.
Rozhodně to není tak absurdní jako ve Wolf Among US, kde doslova neovlivníte nic a celé je to jeden velký podvod, ale nečekejte rozvětvená RPG.

Přes lineární náturu hry mě zarazilo, že se hra nevyhnula některým zcela absurdním situacím, které se dle mě do scénáře vůbec neměli dostat a jsou tam jen na efekt. Vemte si situaci tuším v čtvrté epizodě, kdy jste vždy stály za Benem, přesto co udělal a dali jste je s Kennym jakž takž dohromady. Ben spadne ze zábradlí, leží na chodníku, polomrtvý. Vy a Kenny jdete za ním. Kenny má pistoli s jednou kulkou. Ben prosí, abyste ho takhle nenechali. Zombie z okolí se blíží. Řešení? Buď ho odneseme, což se ukáže, že nejde, nebo ho tedy zabijeme, aby se nestal zombie. Následně všichni utečeme do bezpečí. Prostě jedna kulka, dvě sekundy. Jsme pryč. Co na to hra? Kenny nás zavře za branku, abychom k němu nemohli (uplně ignoruju, že nedokáže zavřít branku tak, abych jí z druhé strany neotevřel), Sám se tak zavře s Benem v uličce, kam míří zombie. Pak se s náma přes zábradlí asi minutu baví, že to musí udělat, že ho tam nemůže nechat na pospas, že ho musí zabít. V hlavě mu říkám naprosto v klidu: "V pořádku, střel ho a jdeme". :D Ne, melodrama jak prase a naprosto absurdní zbytečná oběť Kennyho, který se tam zavřel, zabil Bena pistolí a sám se očividně stane zombie. Gratuluji k Darwinově ceně století. Co mě taky osobně moc nesedělo, bylo přehnané použití citového vydírání skrze děti a jejich zabíjení. Děti mají speciální místo a jakékoliv násilí na bezbranné duši má mnohem větší emocionální dopad. A já vůbec nejsem proti tomu, některé hry s tím umí skvěle pracovat, ale tady to bylo na můj vkus příliš časté. Většinou se ale hra opravdu snaží a pokud někdo zemře, má to důvod a dopad. Některé situace jsou pak opravdu nečekané a silné. V situaci, kdy jdete zabít Ducka, se ve skutečnosti dočkáte sebevraždy Katjee, což na mě mělo mnohem větší dopad, protože si najednou uvědomíte, jak ten rodič měl 2x tak velkou nálož. Jak celou tu dobu byla klidná a silná, protože tu byla pro něj a v momentě, kdy věděla, že umře, tak už neměla důvod žít. Sorry Kenny :) Nebo ten capart, kterého najdete na půdě. To pro mě jako čerstvého otce byla opravdu hrozná scéna. Ne vidět malé dítě proměněné v zombie, ale tu scénu na té půdě, tu matračku, spacáček, ty knihy okolo. Najednou si to vizualizujete a vcítíte se to těch jeho dní, do toho strachu, kdy tam byl sám a bez rodičů, pohlcen hrůzou, kterou nedokázal se svými omezenými zkušenostmi nijak zkrotit. Vidíte, jak se snažil rozptýlit čtením knih a jak uprostřed čtení pravděpodobně propukal v pláč, když se k němu při zvucích zombie z venku prodrala realita. Představujete si, jak tam je hodiny, dny a možná týdny, jak slábne, leží, uvědomuje si, že ho rodiče nezachrání. Chce plakat, ale nemá už vodu, z které by slzy mohly vzejít. A tak jen odevzdaně leží a slábne, až nakonec naposledy zavře oči a osvobodí se. A celou tu dobu, co on tam trpí, vaše duše rodiče trpí a křičí, že tohle se prostě dětem nemůže dít, že žádné bezbranné dítě by toto nemělo zažít, že za něj vezmete 10 horší osud, jen aby on to nemusel zažit a proklínáte vývojáře, že jste si museli celou tuto vizi představit. Samozřejmě "proklínáte", protože to zároveň i oceňujete. A toto jsou momenty, kdy hra opravdu vyčnívá a řadí se klidně po bok her jako The Last of Us. 

Vyvrcholení příběhu jak pak opravdu skvělé. Jako by vše zapadlo do sebe, jakoby celá hra budovala jen základy, aby mohla dostavět to finále. Krásné na něm je, že přestože už od čtvrté episody víte, jak bude směřovat (nebo právě pro to), o to má silnější dopad na hráče. Postavy jsou polidštěny o 100% a slza ukápne.

Závěrem - i když jde o hru, která z herního hlediska obrovské mezery, přesto už nyní vím, že odehraju všechny sezóny, abych byl svědky příběhu, který nám tvůrci naservírují.

Pro: příběh; postavy

Proti: grafika, audio; animace, absurdní situace; volby jsou z většiny jen iluze

+7
  • PC 95
Hodnocení se týká všech dílů první sezony.

Ne, že bych tuhle hru hrál poprvé, ale už uběhl nějaký čas a je na čase si to všechno zopakovat a samozřejmě se dostat i na další epizody, které jsem nehrál. A jelikož na Steamu jsem vychytal opravdu dobrou cenu téhle série, tak to by nebylo, abych se na to hned nevrhnul.

Asi tu nebudu popisovat všechno, co už je v ostatních komentářích, protože prostě tahle hra opravdu po sobě něco zanechala a opravdu je to skvělý dílo, aspoň tahle první sezona, uvidíme co další.

Pokud bych měl napsat proč vlastně tak vysoké hodnocení, tak je to kvůli tomu, jak se to hraje a jak je ta hra opravdu skvěle napsaná. Tohle je prostě takové to dílo, které vám vyrazí dech, vše je tu promakané i když nemáte znalosti předlohy, vůbec to nevadí, příběh vás opravdu vcucne a vy se stanete součástí skvělého světa a postav. Hlavní postava je jedna z mých nejoblíbenějších ze všech her, Lee je prostě legenda. A proč? No to si musíte zahrát, aby jste to pochopili.

Samozřejmě, teď netvrdím, že to musí hrát každý. Pořád je to Telltale, ale v tý nejlepší formě a jsou tu adventurní prvky, QTE a rozhodnutí a pokud to někoho nebaví, pořád si myslím, že ta hra není pro něj. Ale pro fandy těchto žánrů je to opravdu povinnost se stát součástí téhle výpravy.

Ale netvrdím, že je to dokonalost. Jsou tu i negativní věci. Třeba mne hrozně štvalo, že některé dobré postavy, které si oblíbím, dycky umřou a ty, co mne nebaví tak jsou s vámi až do konce. Některé rozhodnutí jsou prostě blbý, nemůžete být tak nějak rozumný, buď musíte udělat extrémně špatné rozhodnutí nebo úplný opak oproti tomu. S tímto si tvůrci mohli více pohrát, je to takové do očí bijící že buď někoho musíte např. zabít nebo ho opustit, občas nejsou takové ty normální rozhodnutí. Kolikrát se i nějak rozhodnete rozumně nebo se o to snažíte, ale hra vám to dá sežrat i tak. Občas je to prostě frustrující, ale o to více je kladen důraz na znovuhratelnost i kvůli těmto případům bych řekl. Akorát zase jako dycky, takové ty důležité okolnosti ve hře prostě nezměníte a někdy na mne důležité situace působily, že jsou až zbytečně moc, kolikrát by tam takové extremní případy nemuseli vznikat, ale chápu, že je kladen důraz na napětí. A jelikož už od Telltale mám něco nahráno, pořád se bavíme o stejných mechanismech a všem ostatním, ale to tak prostě je u těchto her.

Každopádně jsem rád, že jsem si zase připomenul tuhle parádu a těším se na další dobrodružství, kde mrtvý ožívají a lidi jsou kolikrát horší než ti mrtváci.

Pro: příběh, propracovanost postav, Lee, dechberoucí jízda, hrozně emotivní konec, ve slevě dostanete hodně muziky za dobrý peníz

Proti: některá rozhodnutí, někdy jsou QTE frustrující

+12
  • XOne 75
Jakožto fanouška seriálových baletících zhniláků od AMC ( hlavně první 3 série ) jsem nutně musel jednou sáhnout i po herním zpracování. Vývojáři postavili příběh na dialozích a vztahových linkách mezi postavami, což se na první pohled zdá jako super nápad, kdyby toho žvatlání nebylo už příliš a nestávalo se otravným - pokud musíte neustále poslouchat postavu jak si mele svou a nemůžete již jednou slyšený dialog vynechat a přeskočit hned na začátku - to mě fakt neskutečně sralo, ale postupem času se s tím hráč smíří.

Postupem času konfrontace a interakce se zombímy zintenzivněly, takže co jsem vytýkal prvnímu dílu už dávno neplatí, V season finale dojde k očekávanému dramatu nejhlavnějších postav, s některými postavami se jak už to tak bývá rozloučíme, pač padnou jako zákusek Chodcům a nezbývá se než těšit s přeživšími nebo novými postavami na další putování s post-apo světem v další sérii.

Za mě převažují pozitiva nad originálním pojetím studia ve stylu komiskového looku, budováním vztahů ve skupině a dopady na další vývoj a nekompromisní odvaze v některých situacích. Nakonec u mě nejvíc bodovaly sudé epizody a dávám celkově 75 %
+10
  • PC 90
A je to tu. Konec 1 série TWD. Konec, který je velmi zdrcující, smutný, emotivní a vysaje z vás slzu, jako mně.

Tato epizoda už byla taková, jakou jsem očekával. Drsná a velmi vypjatá. A ten konec tomu dodal prostě šťávu. Nečekal jsem, že se mě ten konec až takto dotkne. Jasně, Lee. Oblíbil jsem si ho hned ze začátku a teď?? Nic, konec cesty. A pak ten závěr, no to už byl prostě konec.

Celou 1 sérii jsem si užil náramně a rozhodně jsem nebyl zklamán. Takže dávám svých standartních 90%.

Pro: Příběh, Dialogy, Napětí, Konec

Proti: Vaše rozhodnutí ne vždy ovlivní příběh

+21
  • PC 90
Herní výzva 2017, č.1 - To je člen!

Nejemotivnější díl série a to bez debat. Ještěže jsem bezcitný parchant, kterému byl osud všech zúčastněných někde u místa, kde slunce nesvítí.... No dobře, dobře, je pravda, že na konci jsem musel zatlačit slzu, dvě a přesvědčovat se, že Clem to všechno bez Leeho zvládne! Takže se už nemůžu dočkat, až si koupím Season 2.
Každopádně abych to shrnul... celý příběh Lee Everetta a Clem mě vtáhnul, fandil jsem jim na každém kroku, prožíval s nima všechny útrapy a nástrahy a hlavně jsem si to užil do poslední kliknutí. Graficky hra vypadala taky moc hezky, ten komiksový styl tady pasuje jako hrnec na p... plotnu. Další plus pro mě byl skvělý dabing a hudba, která dodávala tu správnou atmosféru.
Škoda jen, že ať se ve hře rozhodnu jakkoliv, na příběhu to vlastně nezanechá žádnou stopu (postavu, kterou se rozhodnete v jednom díle zachránit stejně v dalším díle umře). Autoři se podle mě mohli trochu pohrát s více možnostma zakončení.
Tak nebo tak dávám celé sérii 85-90% a určitě ji doporučím každému, kdo má rád hry s dobrým příběhem a zombíky.

Pro: Lee, Clem, rozvoj postav, grafika, dabing, hudba, příběh

Proti: rozhodování nijak zvlášť neovlivní příběh, délka

+7
  • PC 90
A tak se Lee nadechl a odpověděl.

Velkolepé a emocemi našňupané finále je zde. Dramaticky nabušená pětka pokračuje v nabušené atmosféře, kterou nám zanechal už konec čtyřky. Záchrana Clementine se pro hráče stává až osobní záležitostí, kterou prostě musí dotáhnout do vítězného konce. Musím říct, že únos Clem byl od tvůrců velice chytrý krok, v průběhu předešlých epizod jsme si k ní stihli udělat tak láskyplný vztah, že teď, když víme, že ji proti její vůli drží někdo jiný, tak se z nás stávají nastartované lvice, které chtějí své mládě za každou cenu dostat zpátky. A při nejlepším zabít toho, kdo se toho dopustil. Záchrana Clementine je pro Leea asi tím nejdůležitějším posláním, jaké za celou dobu hry musel vykonat. Zbytek vašich parťáků vám v tom samozřejmě pomůže, nicméně zde z nich zazáří především Kenny, Leeovo největší přítel/rival, se kterým zde máte ty nejzajímavější a nejintenzivnější dialogy. Hráč už navíc ví, jak tento svět a hra fungují, tudíž si dá dvě a dvě dohromady, přičemž mu dojde, že tahle hra dost pravděpodobně neskončí nějakým skvělým happy endem. I přesto ale i hráč kráčí dál. Proč? No protože nám ty postavy už natolik přirostly k srdci, že je přeci teď, na konci všeho, nemůžeme opustit. A také proto, že je to napínavý jak sviňa. A to od začátku do konce. Druhá polovina je pak už maso. Ani tolik ne to doslovné, čemuž by se zde dalo i věřit, ale spíše to emoční. Epizoda pět totiž je ve své filmo interakci na samotném vrcholu. Husí kůže mi během hraní přeběhla po zádech tak stokrát, k tomu jsem ještě s úžasem a úsměvem kroutil hlavou, jak nádherně ty scény postupují. Adrenalin? Ano. Bylo ho dost? Bylo ho dost natolik, abych si párkrát na uklidnění vydýchl, až v takovém napětí jsem byl.

A ten konec. No… je prostě skvělej. Nutno dodat, že před Walking Dead jsem si znovu zahrál celou trilogii Mass Effectu, kde jsem byl, byť přes úděsné konce, i tak dojatý tou finální atmosférou, kdy moje cesta končí, že jsem si říkal, že to nic nemůže překonat. A překonalo. Nejen že má TWD lepší konec, taktéž je ale tak našpichovaný emocemi, jako žádná jiná hra. Mluvím samozřejmě o posledním dialogu ve “vy víte které“ scéně. Její úžasnost je jasným důkazem toho, že pokud se povede skvělá chemie mezi dvěma hlavními představiteli, ono následné rozloučení je potom audiovizuální lahůdka, na kterou se prostě nezapomíná. Seriál i komiksy by měly smeknout. A to jako fakt. Ne, nebrečel jsem, ale neměl jsem od toho daleko, a to jsem většinou velkej necita.



Clementine: Vyskytne se vlastně až na konci. A veškeré události, které se zde stanou, jsou pro ni v podstatě zkouškou dospělosti, takovou předčasnou maturitou. Její první půlku završila zastřelením člověka. Tu druhou završila tím samým, akorát s tím rozdílem, že to tentokrát byl člověk, na kterém jí záleželo, který ji chránil, který ji učil, a přiznejme si, který ji miloval. Na Clem se zde v poslední části valí velké emocionální zkoušky, ale jak už jsem mnohokrát zmiňoval, je to neskutečně silná holčina. A všechno to zvládla na jedničku. Naděje z toho, že se někdy radostně přivítá se svými rodiči, se drasticky vypaří, jakmile je zahlédne mezi řadami bezduchých walkerů. K tomu smrt jejího mentora, nejlepšího přítele a ochránce, kterou navíc musí vykonat sama. (Ano, nechal jsem ji to udělat.) A i přes to všechno, Clem se nezhroutila. Jde dál. Její šance na přežití se dramaticky snížily, ale i tak se nevzdala. Takže jestli tohle není ta nejsilnější dětská postava ze světa počítačových her, tak už nevím, kdo jiný by to mohl být. Hodně štěstí, little one. Budeš ho potřebovat mraky…
Kenny: Ach, ten Kenny… V této části ani tolik nezáleží na vztahu mezi ním a ostatními, ale hlavně mezi ním a Leem. Jak jsem již v předchozím komentáři psal, s mým Leem si nakonec moc nesedl. Ze začátku ještě jo, pak se to ale zjevně zhoršilo, což dokázalo i jeho rozhodnutí nejít s Leem na záchrannou výpravu na konci čtyřky. Nyní je však jeho sen dostat se pryč na lodi v tahu, a nakonec se i on vydává na poslední cestu naší velké skupiny. V průběhu děje se však zdá, že se s Leem smiřuje. Jakoby začínal více vnímat ty dobré věci, které pro něho Lee udělal. (A on je dělal.) Proč? Inu, možná, protože ztráta Clem mu moc připomíná ztrátu jeho syna, a ve své podstatě to trochu dělá i pro sebe. Ke Kennymu jsem měl někdy ze začátku třetí epizody takovou zvláštní pachuť, věděl jsem, že to není zlej člověk, ale jeho povaha, která v jistých ohledech připomínala seriálového guvernéra, mi trochu napovídala, abych z něho příliš velkého hrdinu nedělal. Ale až teprve na konci svého působení Kenny ukázal, že je to borec. Tragická a dramatická scéna, ve které Ben spadne z balkónu, to potvrdila. Samozřejmě jedna věc je ta, že se obětoval, aby Lee, kterým se cítil ukřivděn, mohl pokračovat ve své cestě za záchranou Clem. Ale druhá, pro mě působivější věc, bylo jeho doražení Bena. Ben byl ztracený, to bylo jasné. Kenny měl jen pár kulek, každá důležitá jak prase. A on jednu vyplýtvá na Benovi. Na Benovi, který mnohokrát ohrozil skupinu svou hloupostí, na Benovi, kterého nikdy neměl rád, ale především – na Benovi, kterýmu kladl za vinu smrt jeho ženy a syna. I přesto se ale Kenny smiloval a dopřál mu rychlou milosrdnou smrt na svůj úkor. Připravil se o odlákání, kulku a snížila se mu tím šance na přežití. Kenny z herní scény nakonec odchází jako hrdina. A tak to platí i o filmech… pokud má film povedený konec, člověk mu mnoho věcí odpustí.
Ben: Ben vzal v poslední epizodě do hrsti tolik rozumu, kolik jen mohl pobrat. Můj Lee se k němu choval vždycky celkem dobře, pouze občas na něho vystartoval, když něco fakt zvoral. Možná proto zde projevuje Leeovi takovou loajálnost. Strach má pořád, dokáže ho už však celkem dobře potlačit. Jeho tragická smrt byla z hlediska interaktivního filmu naprosto fantastická. Bylo mi ho líto, ale neoplakal jsem ho. Nicméně nezemřel jako zbabělec. Vydal se na výpravu pro záchranu někoho, s kým v podstatě nemá moc co společného. Z člověka to hned nedělá hrdinu, ale přeci jenom musí být nějaká odvaha, aby někdo něco takového přijmul. Tak zemřel Ben. Sice ne hrdinsky, ale rozhodně také ne zbaběle. Což pro něj byl od druhé epizody dlouhý (byť poslední) důstojný krok.
Omid a Christa: Byť neznali Clementine příliš dlouho, oba byli odhodlaní ji zachránit a navrátit do Leeovo náruče. Omid získal zpět svůj optimismus, ale stále si uvědomuje závažnost situace hlavních hrdinů, a tak odhodlaně kráčí Leeovi po boku. Stejně tak Christa, která si mého Leea velice oblíbila a byla připravena udělat cokoliv pro to, aby došel svému cíli. A také jsou oba za to náležitě odměněni – můžou se totiž pyšnit vzácným privilegiem, že celou sérii přežili, což je v této hře opravdu dar z nebes. A jsem za to velice rád.
Stranger: (Ne)hlavní záporák, tajemný cizinec je dalším smutným výplodem tohoto nového zlého světa. I když von je to výplod už ze světa předešlého, pomstu jsme už znali před tím, ten zombie svět ho však přemutoval do mnohem děsivější podoby. Byť je to padouch, cítíme k němu jistou lítost a pochopení, když se dozvíme, co je vlastně zač a proč to dělá. Sám si ale říkám, proč se zaměřil prioritně na Leea a Clementine a už ne na zbytek skupiny. Možná mu až příliš moc připomínali sebe?... Hráč je ale už natolik upnutý na tom nádherném vztahu, který mezi sebou Lee a Clem mají, teď je nicméně ve vážném ohrožení, proto hráč nebere ohled na lítost a prostě chce vidět cizince mrtvého. A uvidí. Zastřelila ho Clem. A je to tak lepší.

A Lee: Byl to prostě Tyreese z původních Walking Dead. Rozumný, obětavý, soucitný a milosrdný. Taktéž ale výbušný, tvrdohlavý a, díky bohu, sprostý. Byla radost za něj hrát. A jeho památka nebude zapomenuta. Rest in peace, pal.


Nejvýraznější moment: Jsou v podstatě dva. První je zastřelení zraněného Bena Kennym. Druhá samozřejmě závěrečný rozhovor Leea a Clementine.

Zakončení první série TWD je prostě jak herní, tak i (interaktivně) filmový skvost. Hra vlastně na mě udělala až takový dojem, že silně uvažuju o tom, že si ji zařadím, jako svou TOP desátou nejoblíbenější hru, neboť zatím jsem jich měl pouze devět, na tu devátou jsem furt jaksi čekal. Tak že by právě velkolepý příběh Leea a Clementine uzavřel tyhle vrátka? Je to dost možné, navíc mít v TOP desítce adventuru je vždycky fajn, posílí to inťošské ego. Jinak jsem opravdu velice rád, že se ke mně tenhle klenot dostal. Sakra! Takových her by mělo být víc! Emoce dokážou kvést i v PC hrách, dyť se na to podívejte, čéče!

Asi udělám podobnou sérii komentářů i k druhé sérii, nicméně rozhodně né v nejbližší době, už taky chci psát vo něčem jiném.

A na závěr ještě jednou zopakuji: Good luck, Clementine. You´re gonna need a whole lot of it…
+25
  • PC 100
Lee a Klementýnka. Sledujeme vývoj nielen ich putovania ale aj začínajúceho sa vzťahu od prvej epizódy a koniec piatej ma dojal ako nijaká iná hra. Joel a Ellie z Last of Us je oproti tomuto slabá káva. Už na konci štvrtej epizódy som vedel, ako sa približne hra skončí, no aj tak ma koniec dostal. A to si, milí užívatelia, zaslúži plný počet.

Klementýnka ako postava si u mňa získala oveľa väčšie sympatie, pretože bola úplne bezmocná (nie ako Ellie) a jej emócie na hráča pôsobili skutočne... a som rád že nezomrela a objaví sa v ďalšej epizóde (to sa o Lee povedať nedá).

Zase si na druhej strane pokladám naštvanú otázku: Prečo nám autori do pekla museli vziať loď, Klementýnku a všetko ostatné, čo sme si pracne vybudovali v štvrtej epizóde?! Štvrtá epizóda pritom vôbec nemusela byť, namiesto toho mohli ísť späť k vlaku, neukradli by Klementýnku, Lee by nebol pohryzený.

Od celej prvej série som dostal, čo som čakal a ešte viac. Postavy pôsobili živo a ich vzťahy sa s vami dynamicky menili v závislosti na vašich rozhodnutiach. Rozhodovanie koho zachrániť a komu dať za pravdu bolo ťažšie než vo Witcherovi :D. Cítil som sa ako pri sledovaní seriálu, kedy máte moc ľahko zmeniť priebeh - síce sa smer putovania nezmení, postoj postáv k vám alebo kto bude žiť sa mení.

Tiež mi niekedy vadilo, že sa zombíci ukázali za chrbtom postáv, pritom reakcie mŕtvol boli pomalé, neviem prečo im ľudia jednoducho neutiekli - až tak veľa ich v mestách nebolo.

Najviac ma nas*alo, že Lilly zabila Carley, moju obľúbenú postavu, ktorá neurobila nič zlé a nedalo sa to nijako zmeniť. Za to som tú kravu nechal hniť uprostred cesty "plnej" zombíkov (boli tam asi dvaja :D)...

Moje rozhodnutia:
Neodrezal som si ruku :D, pretože som vedel, že to aj tak nepomôže...
+17
  • PC 95
Nečekal jsem ,že vůbec nějaká hra může mít ,tak super a smutnej konec.Začátek té epizody byl tak na 80% jako ostatní ,ale díky tomu konci se to u mě zvedlo na víc jak 90%.
+4 +8 −4
  • PC 100
Skvělé zakončení první série hry TWD. Po předchozích 4 epizodách se tak nějak zžijete s postavama a přejete si aby to nikdy neskončilo. Najdeme zde zajímavá rozhodnutí, ačkoliv nimi téměř nic nezměníme. Scénáristé předvedli velice silné zakončení děje, které se sice dalo od určitého momentu předpokládat, ale bylo skvěle podané.

Pro: Příběh, postavy, silné emoce

Proti: rozhodnutí měnící v podstatě jen dialogy

+10
  • PC 70
Dokud v mysli ještě přebývá dojem, že svými rozhodnutími vskutku dramaticky ovlivňuji celkové vyznění příběhu, jedná se o jedinečný počin. Každá epizoda na začátku totiž namlsá: "This game series adapts to the choices you make. The story is tailored by how you play." Bla, bla, bla... Čím dále jsem se jednotlivými epizodami prokousával, tím více ve mně nabýval pocit, že si ze mě někdo udělal tak trochu prdel. A ještě si ulehčil práci z dovysvětlováním osudů jednotlivých postav, když podstatnou část z nich nechá zemřít.
+9
  • PC 80
Tak a je to za mnou, čeká mě už jen DLCéčko.

Doufal jsem, že finální ukončovací epizoda nabídne skutečný rozhodnutí ve smyslu: kdo zemře, kdo bude žít, jak to dopadne a kde se skupina přeživších usadí. Neustále jsem omlouval autory, že nemohli tolik variací zpracovávat v předchozích dílech, má-li mít daná epizoda pokračovaní. Tady už se mohli kluci pořádně rozjet...

Pravda několik zajímavějších voleb zde je, nicméně konec příběhu je, zdá se, neměnnej, předurčenej - pokud jde o Kennyho – vrátil jsem si 2x zpět pozici, že ho jako zachráním za každou cenu, když to spolu táhnem tak dlouho. Bohužel, ať jsem volil cokoli, byl to vždy on, kdo nakonec na střeše zařval. Jako vrchol mi potom přišla situace, kdy jsem si nechal uříznout ruku, aby se stejně nic nezměnilo, krom pár dialogů.

Pátá epizoda taky nějak šetří hudbou, což nevím proč to. Přestože má série na skladě dobrý a jen jednou využitý skladby (epizoda 4 – Lee hledá Clemetine po domě a na dvorku), který by se daly použít, tak je tady ve mnoha situacích naprostý ticho a tak atmosféru scén nemá co hlouběji dokreslovat.

Poslední díl tedy dosáhne na 80% a nejlepší díl série byl pro mě tedy ve výsledku díl první – ten když jsem ještě myslel, že hru hraju já sám a ne scénáristé.

Člověku jako já, co má rád postapokalyptický náměty a zálibu v TV seriálu, má tato série co říct díky atmosféře WD a příběhu. Nicméně zamrzí, že je to opravdu spíš interaktivní film, jehož volby mi přijdou jen tak na okrasu. Díky tomu už se k této hře bohužel dlouho nevrátím. Mám pocit, přestože jsem se u ní dobře bavil, že napodruhé už mi nemá, co nabídnout.

Pro: Walkig Dead, příběh, dabing

Proti: ovládání, malá interaktivita, předurčenost děje

+21
  • PC 30
*komentář obsahuje spoilery ze všech epizod*

Po druhém dohrání TWD jsem si potvrdil, že si počin Telltale Games není žádný převratný kousek. Přesto uznávám, že nápad interaktivního seriálu nezní vůbec špatně. Jenže většina z těchto nápadů se zasekla na půli cesty. Možná i dříve.

Celé TWD stojí v podstatě jen na dvou věcech. Možnosti rozhodování a postavách. Oboje selhává už v základech. Lze se sice v mnoha momentech rozhodnout jak se zachovat, jenže naprostá většina situací je ve stylu řešení A či B. Hned v první epizodě musíte vybrat, koho zachráníte. Vadí mi hlavně slovo "musíte". Nerozhodne-li se hráč v čas, pak hra končí. Proč? Proč nemůžu kašlat na oba a zachránit jenom sebe. S tím asi pánové z TT Games nepočítali, takže nic. Navíc se můžete třeba rozkrájet a stejně dotyčná osoba umře ve třetí části. Podobných situací má celá série hned několik.

Společně s rozhodováním jdou hloupé dialogy. Řeknu Christě, že nechci nikoho dalšího do skupiny, aby jí o pár vteřin později Lee děkoval za pomoc a pomáhal ji skočit do vlaku. Příběh totiž jede v jasných kolejích, ze kterých můžete občas přejet na kolej vedlejší, ovšem vždy se vrátíte na tu hlavní. Vrcholem budiž samotný závěr poslední epizody, kde můžete Clementine namluvit cokoliv, ale vždy se objeví jedna, a ta samá, závěrečná scéna.

Postav potkáte plno, jenže většinu z nich bych nejradši zabil sám. Kennyho jsem se snažil zbavit od začátku, ale tvůrci měli zase jiné plány. Na druhou stranu jsou i výjimky. Třeba Clementine je sympatická a i např. Molly by mohla být zajímavá, kdyby dostala víc prostoru. Velkým plusem je však možnost prostě mlčet (kéž by se tohle naučil Commander Shepard).

Je škoda, že TWD není dotaženo do konce. Jestli v další sezóně umožní TT opravdovou svobodu rozhodování bude hodnocení určitě lepší. Takhle The Walking Dead působí jako ne zrovna povedený experiment.

Pro: nápad, pár postav, možnost mlčet

Proti: většina postav, někdy dialogy, žádná svoboda při rozhodování

+6 +13 −7
  • PC 90
Pátou episodou byla ukončena první sezóna dnes už legendární adventury, která se navždy zapsala zlatým písmem do videoherní historie. Hráči obdivovaný a novináři vychvalovaný počin studia TT zároveň s definitivní platností udělal tlustou čáru za adventurní minulostí. A ukázal všem cestu, jak se to má dělat, pokud chcete být úspěšní i jinde, než na pár obskurních webech. Osm míčů je 8 míčů.

TWD nabízí hráčům přesně to, co dnes od her chtějí. Napínavý příběh a filmový zážitek. Silné emoce a zajímavé postavy. Na řešení nesmyslných puzzlů není čas. Zdržuje to a odvádí pozornost od toho nejdůležitějšího. A tím je příběh, který musí hráče zaujmout, pohltit, vtáhnout a nepustit...a pak si nikdo ani nevšimne, že není dokonalý. Lidé v TT tohle všechno pochopili, a proto také jejich adventura patří k tomu nejlepšímu, co kdy v tomto žánru vzniklo.

Skupinka přeživších v zombie apokalypse sice může znít jako stokrát obehraná písnička. V TWD ale zombie tématika slouží jen jako kulisa na pozadí. Celá hra je ve skutečnosti o úplně něčem jiném. O lidech ve svízelné situaci a měnících se vztazích mezi nimi, které může hráč svými postoji průběžně ovlivňovat. Výběrem "správné" odpovědi. Jednoduché, ale velmi účinné. Na první pohled to sice vypadá, že se nic neděje/nemění, ale ve skutečnosti se toho děje velmi mnoho. Stejné situace totiž může každý hráč prožít zcela odlišným způsobem, obklopen zcela odlišnými (ne)přáteli ve zcela odlišném psychickém rozpoložení.

Uprchlý trestanec Lee a malá Clementine na svém putování potkají mnoho rozličných postav, které ne vždy mají dobré úmysly. Budou spolu vycházet nebo mezi sebou budou na ostří nože? Co na ně čeká za dalším rohem a jak se s tím poperou? A vůbec, kdo přežije?! Lidi jsou lidi a dělají chyby. Je to opravdové, a proto je to dobré. Nezapomenutelné zážitky přibývají s každou další episodou až do dechberoucího finále, kde se objeví i jeden roztomilý vtípek. O nekompromisní příběhové zvraty a dramatické situace není nouze.

Síla samotného příběhu a vypravěčského mistrovství TT je podtržena i zcela minimálním využitím hudby. Tam, kde si ostatní musejí k vytvoření atmosféry pomáhat lacinými triky v podobě klavíru a jeho klišé mollových akordů, používají TT velké nic a funguje to. Tíživá atmosféra a proud emocí však rezonuje skrz obrazovku daleko více, takže umělých náhražek nebyla potřeba.

Pár drobných nedostatků se jistě najde. Lepší engine, otevřenější lokace a trochu více "hraní" by hře prospělo. Cesta, po které se TT vydali, je však správná. A kdybych na jedno oko neviděl, řekl bych i jediná možná. Bravo!
+11 +12 −1
  • PC --
Křivka kvality jednotlivých epizod pomalu stoupá, ale délka se zkracuje a "zásahů" hráče (nechci říkat "hraní") je čím dál méně. Poslední episoda už je skoro samé mluvení, zatím co v té první bylo spíše hodně klikání a občas i nějaký pokus o řešení problému.

Celkově se ale také zvyšuje emotivní zátěž, autoři se nebojí zajít až za hranici toho, co si troufne drtivá většina jiných tvůrců (zabití dítěte, smrt sympatické osoby nebo řezání vlastních končetin).

Zakončení bylo dojemné, ale délka byla žalostná. The TTG si za to prakticky můžou sami svou dementní episodickou strategií - vyjít to všechno najednou, nepřijde mi to tak krátké a naopak budu kvitovat příklon k rychlejšímu spádu. Tak by to totiž u adventur mělo být.

***/5
+15 +16 −1