Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Po skvělém prvním a druhém dílu, a slabém třetím, jsem se velmi těšil na nová dobrodružství hrdinného trojlístku. Fantastická tematika zaujala i moje děti, které trvaly na tom, že si také potřebují vyzkoušet vykouzlit předměty, střílet ohnivé šípy z luku, a skákat přes propasti, takže se mi herní doba pravděpodobně zdvojnásobila. Zároveň jsem neodolal a vyzobal všechny nepovinné sběratelské předměty a lahvičky s lektvary, takže mám dohrání opravdu kompletní.

Hra se vrací ke kořenům 2,5D zobrazení, a vypadá opravdu skvěle. Obrazovky mají propracovaná pozadí, u kterých je až škoda, když je člověk jen tak rychle proběhne. Objekty v popředí jsou také pěkně zpracovány, a téměř bez výjimky není problém odlišit, co je interaktivní část, a co je jen obrázek vzadu. Prostředí střídá prostředí, takže chvíli jste na zasněžených horách, chvíli v pohádkovém lese, chvíli v bažinách. Známí tři hrdinové mají své klasické schopnosti, ale i spoustu nových. Jejich kombinací se dá vymyslet množství šílených způsobů, jak zvládnout konkrétní hádanku. Pravidelně jsem měl pocit, že jsem vymyslel nějaké úchylné řešení, které funguje jen díky přiohnutí "pohádkové fyziky" (tzn. často nerealistické), a že "oficiální" řešení musí být něco serióznějšího. Ale hra vás nediskriminuje, hlavně když dosáhnete svého. Když jsem se pak náhodou podíval na nějaké video ze hry a koukal, že místo mého stylu stavění věže je člověk schopen prostě jen nadhodit kostku, odrazit se ve vzduchu, a dostat se na vysoké místo za zlomek času, tak jsem musel uznale zabručet - přístupů je opravdu hodně, a spousta z nich by mě vůbec nenapadla.

Trochu nevýhoda je, že většina hry je poměrně snadná. Případně někde u střední obtížnosti, když se třeba chcete dostat k bonusovým předmětům. Ale opravdu těžká místa, kde jsem si musel déle lámat hlavu, těch ve hře zas tak moc nebylo. Až ke konci začalo trochu přituhovat, a pak některé oblasti od začátku navržené jako logické hádanky (bez nutnosti skákání, prostě jen posouvání zrcadel, beden, atd) mě potěšily, protože mě přinutily k zamyšlení.

Ačkoliv hra v podstatě všechno dělá dobře, tak jsem měl ke konci pocit, že už se vlastně jen opakuje, a stává se repetitivní. Sice vám stále přibývají některé nové schopnosti, a rozšiřují se ty stávající (více beden naráz, atp), ale principiálně se nic nemění. Možná to bylo tím, že jsem hru kvůli dětem hrál mnohem pomaleji, roztaženou v rámci několika měsíců. Ke konci jsem byl sice velice spokojený, ale zároveň jsem neměl už potřebu kupovat si dostupné rozšíření. Dokonce ani ten pátý díl série, který vypadá až příliš podobně (i včetně většiny schopností), mě aktuálně nijak neláká. Ale to je možná jen aktuální přehlcení, které za půl roku přejde.

Celkové hodnocení: Výborná
+10
  • PC 75
Tolik her je ponurých, tmavých, šedých nebo hnědých... je nádhera v Trine 4 vidět barvy! Všechno je krásně duhové, barvy jsou intenzivní, zvířátka jsou roztomilá, příběh je hloupoučký... prostě taková fajn pohádka :)

Trine 4 byla radost hrát. Vlastně už si ani nepamatuju, co přesně se během příběhu stalo, ale to nevadí - je zábava poskakovat kolem, přepínat mezi postavami, žonglovat se schopnostmi a řešit puzzly. Celkově se hra snaží příliš hráči nepřekážet - většina situací působí, že jde vyřešit kteroukoliv postavou. Souboje bych klidně vynechal, a bossy obzvlášť, ale i ti jdou nakonec překonat bez větších problémů. I sbírání všech poschovávaných sbíratelných serepetiček je krásně pohodlné - po dohrání úrovně se lze jednooduše vrátit do kteréhokoliv checkpointu, u kterého je navíc i poznačeno, kolik toho hráč nenašel.

Celkově Trine 4 herní dějiny nepřepíše, ale na nějakých 10+ hodin je to velká zábava, kterou nejde nedoporučit :-)

Herní výzva 2023 - 6. Sága pokračuje (HC):  Dohraj hru, která je čtvrtým nebo vyšším dílem v sérii.

Pro: krásná prezentace po všech stránkách, pohodové hraní

Proti: slabé souboje

+9
  • PC 70
Po nepovedeném třetím dílu jsem byl moc rád, že se studio Frozenbyte vrátilo blíže k prvnímu a druhému dílu, které mě hodně bavily a tak něco podobného jsem čekal i od čtyřky. První co mě upoutalo, že i tak malé studio si dá tu snahu a zajistilo si překlad do češtiny. I když zde moc textu není a hra by šla zvládnout i bez našeho rodného jazyka, za tohle dávám vždycky kladné body k dobru.

Další věc co rozhodně potěší je nádherná pohádková grafika, která hře opravdu sedne, stejně jako kouzelná hudba a výborný dabing hlavních postav. Rozhodl jsem se, že navzdory předchozím dílům si do ruky vezmu gamepad a musím uznat, že i s ním se mi hra ovládala velice dobře. A příběh je takový jednoduchý, nic závratného, ale taky nic za co bych se na vývojáře musel zlobit, taková pohodička.

Co mě překvapilo byla rozlehlost jednotlivých levelů. Čekal jsem 5-10 minut, ale pozdější mise mají klidně i mezi 20 až 30 minutami, tedy pokud se zrovna někde nezaseknete, to může pak znamenat i výrazně delší dobu. A jsme u samotných hádanek, které tvoří většinu této hry což je za mě trochu škoda. Jsou sice pestré a nápadité, ale ve druhé polovině jsem začal mít i více záseků v jednotlivých levelech a nakonec to skončilo i tím, že mi musel poradit YT jak vlastně dál. Věřím, že většina hráčů je na tom lépe než já, ale i tak si nemyslím, že to někdo na první pokus projde snadno jako nůž máslem.

Každý level má i několik soubojů, které jsou bohužel velmi chaotické a nepřehledné a tím se stávají později i dosti otravné. Narozdíl od skvělých zakončení jednotlivých aktů, kdy na vás čeká skvěle navrhnutý boss, tyhle souboje jsem si užil, tedy kromě druhého bose, který je udělaný ve stylu hádanek, což je za mě hloupost, když čtyři levely řešíte hádanky se světlem aby byl nakonec boss jen hádanka se světlem, to opravdu nevím koho napadlo.

Nakonec jsem si hru tedy musel hodně dávkovat a to v poměru, jeden level za jeden den, víc jsem prostě nedával. A proto asi nemůžu udělit víc než těch 70 %. Věřím, že pokud hru budete hrát v mulťáku s kamarády bude to hned o něco lepší, ale já to hrál bohužel jen v singlu. Ale i tak je to pořád nadprůměr a já se těším co si na nás finské studio připraví dál, za další díl bych se rozhodně nezlobil.
+16
  • PC 70
Po tragickém třetím dílu jsem se do dalšího dílu Trine už ani moc nehrnul, ale kamarádi mě překecali. A bavil jsem se náramně. Bohužel teda ne ani tak kvůli příběhu, důmyslným puzzlům, nebo soubojům. Spíš prostě kvůli jakési pseudo spolupráci s kamarády, což byl z poloviny trolling, z druhé poloviny pokus "alespoň nějak" přechytračit herní mechaniky a překonat nachystané překážky.

Grafika a hudební doprovod zůstávají pohádkově kouzelné. Do hry je namláceno někdy až příliš nových mechanik, spousta z nich hru totálně rozbíjí. Často je to totální chaos. Ale z toho taky pramení docela kvalitní zábava. V jednom hráči to ale musí být nuda.
+18
  • PC 80
Herní výzva 2021 - 8. Herní nášup - hlavní hra

Po naprosto tragické trojce, kterou jsme křupli společně se Stevem a Stradym, se mi do dalšího dílu už vážně nechtělo. Když jsem ale viděl, že má čtyřka na Steamu až podezřele vysoká hodnocení a podle obrázků ten rádoby třetí rozměr, díky kterému nás trojka tak nebavila, zmizel a jede se opět pouze zleva doprava, tak jsem si ji do toho wishlistu přeci jen vrazil. A udělal jsem dobře.

Když jsem ji totiž ve vánočních výprodejích koupil za nějakých 5 Euro a ukázal ji dětem, musel jsem si od kamaráda půjčit gamepad, abychom mohli hrát spolu. A zábava to byla opravdu veliká.

Prostředí jsou hodně rozmanitá, takže jednou řešíte puzzly mezi krásnou zelení, jindy ve sněhovém obležení a jindy zase v různých abstraktních kulisách ve snech. Každé toto prostředí s sebou nese jiné hádanky a možnosti, takže zatímco někde je potřeba dostat pramenící vodu z jednoho místa na druhé, v zimě lze zase čarodějem vyvolané krychle připevňovat do lepkavého sněhu apod.

A musím uznat, že co se týká obtížnosti, občas jsme museli hodně bádat, aby nás řešení napadlo. Hlavní příběh ještě ujde, ale v každé úrovni je schovaná spousta tajných místností a kolikrát jsme se fakt divili, když jsme na konci zjistili, že jsme tam třeba zapomněli dvacet "kapek" třeba ze sto dvaceti. A to jsme si byli jistí, že jsme se fakt podívali všude. Za tohle opravdu palec nahoru.

Grafika je jedním slovem nádherná. Přestože jsme na tenhle fakt u série Trine zvyklí, čtyřka vizuálně opravdu exceluje a my se vždy nemohli dočkat, kam nás další level zavede.

Hratelnostně je to pořád stará dobrá kooperace, kdy každá postava umí něco jiného a dohromady se dostanou dál. Postupně se všichni učí nové a nové schopnosti či vylepšují ty stávající a dokáží překonat těžší a těžší překážky. Po čtvrté už to možná bude v singlu nuda, ale ve dvou či třech se jedná o parádní oddechovku.

Pro: Nádherný audiovizuál; rozmanitost prostředí; puzzly; kooperace.

Proti: De facto stále to samé; v singlu možná trochu nuda.

+15
  • PC 80
Pokračování jak má být. Po nepříliš povedeném třetím dílu vývojáři zamakali a vrátili sérii tam, kam patří. Hezky do 2D s odemykáním schopností hrdinů.

Pryč je tedy špatná orientace v prostoru, Trine 4 se hraje lehce a znovu nás pošle na povedené pohádkové dobrodružství. Opět tedy procházíme krásným prostředím a řešíme puzzly založené hlavně na fyzice. Díky návratu schopností pak hra nezačne nudit, protože po každé nové abilitě se objeví i nová či složitější hádanka, kde novou dovednost využijeme.

Puzzly nejsou většinou těžké, rozhodně se nejedná o nijak náročnou hru. I tak jsem ale narazil na pár špeků, u kterých jsem se na (delší) chvíli zasekl. Ve čtvrtém díle mi přišel trošku méně využitelný rytíř Pontius, ale může to být mým způsobem hraní. Drtivou většinu hádanek jsem řešil kombem Zoya + Amadeus a vyšlo to. S Pontiem jsem jen občas něco rozbil a zabil. S tím, že dost soubojů jsem vybojoval se samotnou Zoyou.

Nutné také podotknout, že souboje jsou asi jediným velkým záporem hry. Jsou spíše otravné než zábavné a arénové řešení mi nepřijde jako dobrý nápad. V tomto ohledu mi daleko více vyhovoval styl z prvních dvou dílů.

Protože předchozí díl končil otevřeně (on to vlastně ani nebyl konec), docela bych očekával, že ve čtvrtém díle bude příběh pokračovat. A ono houby. Trine 4 má svůj nový příběh, který je opět fajn, ale jak končilo dobrodružství rozvyprávěné ve třetím díle už se asi nedozvíme.

Každopádně se jedná o povedený návrat a selhání v podobě třetího dílu je zapomenuto.

Pro: Hratelnost, grafika, puzzly, atmosféra

Proti: Souboje

+26
  • PC 80
Prešľap v podobe trojky môže byť konečne zabudnutý, pretože Frozenbyte zamakali a vytvorili plnohodnotné pokračovanie Trine. Tretí rozmer našťastie Frozenbyte zavrhli (ono to je 3D, ale dá sa pohybovať iba vľavo a vpravo) a každý, kto kedysi hral jednotku alebo dvojku bude ako doma. Nájdu sa drobné rozdiely, ale väčšina je dobrá. Napr. Amadeus sa môže konečne počas kúzlenia pohybovať. Možno je to prkotina, ale sakramentsky dobrá prkotina.

Trošku sa pomenili vlastnosti postáv (stačí jeden pohľad na hocijaký trailer a polovica je prezradená) aj ich získavanie, ale základ zostal pri starom. Amadeus primárne čaruje kocky a posúva predmety, Zoya sa hojdá na svojom lane a pri boji pomáha ohnivými alebo ľadovými šípmi a Pontius zase mácha mečom. Mne trošku chýbalo jeho kladivo, ale to je vec názoru a taktiky. V trojke mi vyhovovali najmä hádanky a tie sú v Trine 4 podobne dobré. Väčšina je založená na fyzike (rôzne odrazy gúľ, svetelných lúčov apod.), ale sú tu aj logické veci, najmä keď budete chcieť zabojovať o bonusové body a truhlice. Sprvoti mi hádanky vadili, bál som sa o tempo hry, ale časom som sa pri nich rád na chvíľu zastavil a pohol rozumom.

Ďaleko horšie (v podstate je to jediný zápor hry) sú súboje. Vadí mi, že sú arénovité, takže pokiaľ nepadne posledný nepriateľ, nikam sa nejde. Vadí mi aj to, že je tých bojov veľa, pretože prakticky na každej obrazovke treba zabojovať. Bolo by to možno fajn, keby sú boje náročnejšie, ale dá ich každý aj s prstom v nose, takže sú tam len preto, aby hráča zdržali. Pritom si nemyslím, že by bolo nejako nutné naťahovať hernú dobu, lebo štvorka je rozhodne najdlhšia zo všetkých dielov. Vonku je dokonca aj jedno krátke DLC, Tobyho sen.

Okrem dĺžky Trine 4 suverénne vyhráva aj v grafickom spracovaní. Celá hra je krásne farebná a bola veľká radosť pozerať sa na ňu. Možno aj preto som si dal Trine 4 hneď 2x. Hru som hral priebežne kooperatívne s deťmi a aj sám v singleplayeri. Autori si zasluhujú plus za to, že v prípade koopu sú hádanky trošičku iné. Zvyčajne pribudne nejaká na oko bezvýznamná prekážka, vďaka ktorej je potom nutné zapojiť viac postáv.

Na záver som zabudol spomenúť príbeh, ale ja som Trine sériu nikdy nehral kvôli príbehu a ani Trine 4 nie je výnimkou. Princ Celius spôsobí, že sa snový svet začne prelínať so skutočným svetom a tak si počas hrania zažije každá z postáv svoju vlastnú nočnú moru.

Je to staré dobré Trine, určite to berte.

Pro: Grafika, hádanky, hrateľnosť, herná doba, mierne zmenené hádanky v prípade coop hrania

Proti: Nudné súboje, na môj vkus zbytočne hrôzostrašný záverečný boss (z pohľadu dieťaťa)

+26