Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PS4 90
VC4 je technologicky i gameplayem prakticky skoro stejná, jako VC1. I řada témat v příběhu a v designu misí je v podstatě převzatá z VC1. Po zahrání výživné demoverze jsem se docela bál, že to bude jen takový meh mission pack, obzvlášť po poslední příběhové misi z dema, která logikou prostě neobstojí ani ve veselém anime podání.

Změn v herních mechanismech není moc. Hra vypadá a hraje se stejně jako VC1 a to včetně systému "základny" a deníku, který slouží k navigaci skrz všechno ostatní. Z handheldových dílů (2,3) si VC4 půjčuje několik málo věcí a mechanismů. Především jsou to asi "příběhové" mise pro všechny členy týmu a obrněný transportér, který může bezpečně přepravit hrst vojáků nepřátelskou palbou.

Co naštěstí zůstalo na PSP jsou všemožné nové classy, jejichž užitečnost byla většinou pochybná. Vojáci mají s menšími změnami stejné třídy jako ve VC1, jen přibyla jedna nová - Grenadier, což je v zásadě maník s minometem. Grenadier má solidní damage a dosah, ale hlavně nemusí nepřítele vidět a zároveň poskytuje interception fire. (Což je trochu absurdní, vzhledem k tomu, že na rozdíl od ostatních tříd s interception, Grenadier má během vlastní tahů omezenou munici podobně jako Lancer nebo Sniper.)

Celkově vzato se autorům daří držet hlavní mise unikátní a zajímavé, stejně jako v díle prvním, i když obecný gameplay se neposunul skoro nikam (AI je pořád stejně blbá a stojí na rozmístění a počtech nepřátel). Roster vojáků už bohužel tak unikátní a zajímavý není - ne, že by to byla nějaká katastrofa a svoje favority jsem si našel, ale je zřejmé, že po 3 dílech vycucat z prstu dalších 50+ unikátních postav je prostě problém.

Co se naopak vyvedlo, je jádro týmu - hlavní postavy. Ze začátku to sice zase vypadá, že jsou jejich charaktery obkreslené z VC1 (a DLC, kde se tyhle dvě skupinky potkají, to jenom podtrhuje), ale Claude, Raz, Kai, Riley, ale i Minerva a další jsou asi nejlépe napsané postavy v sérii. (O záporacích už to často říct nelze, tam naopak při nejmenším jako celek boduje banda z VC1.)

Ad writing - scénář je nakonec důvod, proč jsem VC4 šoupnul 90 a nenechal tam 85 s konstatováním, že se jedná o solidní mission pack k jedničce. Ty opravdu hodnotné části se ale ukážou až v poslední třetině hry. První třetina je naopak strašně nevýrazná - postavy i témata vypadají jako jedna velká recyklace nápadů z VC1. Ve druhé třetině přijde dějový zvrat a postavy dostanou dost prostoru na to, aby se definitivně zbavily nálepky kopie VC1. No a ve třetí třetině se k tomu přidá řada docela vážných, "heavy" témat (klíčové slovo je asi obětování), vedle kterých působí černobílé "racism is bad" z VC1 jako pohádka pro děti. A fakt jsem nějakou chvíli měl ten nepříjemný pocit, že dělám Zlé Věci, které dělat nechci, ale musím - podobně jako kdysi ve Spec Ops: The Line.

Writing je prostě to, čím VC4 boduje nad zbytkem série. Zbytek hry je solidní a rozhodně nezaostává, ale novinek je holt málo, obzvlášť pro lidi, co hráli i VC2/3.

Zatímco anglický dabing je super, soundtrack je z velké části opět recyklovaný a nových zajímavých tracků je tu velice málo. Main theme má relativně blízko k tomu z VC1, ale nemusím ani jeden. Proti těm z VC2 a VC3 je poměrně nevýrazný. (A mám pocit, že v západní verzi VC4 z opening filmečku navíc vypustili opening song.) Nejvíc mi tak v paměti utkvěl Minstrel Boy ze závěrečných titulků.

A... to je asi všechno, co jsem chtěl k VC4 napsat. Možná ještě doplním, že v misích, kde je hodně sněhu, zanechávají jednotky stopu, což vypadá děsně cool, a že je v jednotce pes.
+10