Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Her využívajících engine Build je celkem dost, ale Witchaven má mezi nimi speciální místo. Na rozdíl od ostatních se totiž zaměřuje primárně na boj z blízka. Základní zbraně jsou dýky, meče nebo sekery. Boj je vlastně dost jednoduchý a nejdůležitější je správné načasování. Přiblížit se k nepříteli ve chvíli kdy končí animace vašeho úderu, zranit ho a zase ustoupit. Část protivníků je nebezpečná i na dálku, ale není nic jednoduššího než sejmout někoho takového lukem nebo fireballem. Luk není moc účinný na velkou vzdálenost, ale to na většině mapách tolik nevadí. Implementace magie je dobré zpestření. Pro každé kouzlo je nutné najít svitek, kterých lze mít několik v zásobě. Nejčastěji jsem využíval kouzlo na létání, které je několikrát i nutné pro další postup, ale i otevírání dveří nebo noční vidění se hodí. Dalším magickým prvkem jsou lektvary. Nejvíce využívaným je samozřejmě obnovení zdraví, ale i odolnost proti ohni se hodí v každém levelu. Protijed je vhodnou pomocí při setkání s pavouky. Lektvar síly a neviditelnosti jsem téměř nepoužil.

Za likvidaci nepřátel a sbírání užitečných předmětů získává hlavní postava zkušenosti. Na každé úrovni zesílí a získá nové bojové dovednosti, zkrátka lepší zacházení se zbraněmi. Je to dost výrazné a pozdější fáze jsou tak rozhodně jednodušší než začátek. Zpočátku také úrovně přibývají celkem rychle, ale nakonec jsem maxima dosáhl pouze díky skleněným lebkám, které instantně navýší úroveň. Celkově hra obsahuje 25 levelů, které jsou rozumně rozsáhlé. Počáteční levely se mi zdáli zamotanější, ale možná jsem si jen časem zvykl na styl autorů. Ve hře je možné nalézt čtyři různé druhy klíčů, ale v žádném levelu jsem neměl více než dva a často ani nebyly nutné k dohrání. Na hře mě nejvíce rozčilovali pasti, většina z nich znamená okamžitou smrt. Postup hrou je díky tomu celkem pomalý, což nevadí, ale i tak je nutné časté ukládání. Tento prvek bych klidně trochu omezil a to platí i pro poškozování zbraní. Je to spíše otrava a k tempu boje se to moc nehodí. Chybí také závěrečné statistiky na konci levelu, takže ani není možné zjistit kolik toho hráč objevil. Škoda, hledání secretů mám rád, našel jsem jich asi dost, ale nevím kolik jsem toho minul.

Některé prvky hry zavánějí spíše RPG než FPS, ale nenechte se zmást, jde o jasnou akci. Na druhou stranu nejsou RPG prvky jen na ozdobu a sednou mi do hry více než u některých moderních akcí. Aktuálně je hra k dispozici v digitální distribuci, přičemž jsou součástí dvě verze. Obě běží pod DosBoxem, ale Enhanced má opravenu část bugů, vypadá trochu lépe a má automaticky nastaveno moderní ovládání. Chvíly jsem dal oběma verzím a nakonec skončil u Enhanced. Rozdíly jsou pouze v rámci pohodlí a hrát původní tak nemá moc smysl. Využít je ještě možné source port BuildGDX. Získáte lepší grafiku a trochu plynulejší ovládání. Na druhou stranu se hra chová mírně odlišně, například skákání neodpovídá originálu.

Potěší také pěkně zpracovaný manuál. Kdysi jsem hrál demoverzi Witchavena a měl jsem ho zařazeného do průměru. Po rozehrání následovalo překvapení, nakolik mě hra nakonec chytla. Nabízí se srovnání s Hereticem, ale hry jsou ve skutečnosti dost odlišné. Pokud někdo hledá trochu jinou střílečku ze staré školy, mohu Witchaven doporučit. A teď jdu rovnou na druhý díl.
+23
  • PC 80
Titul nedoceněný, v obklíčení všemi těmi Hereticy a Hexeny i zapomenutý. Je s podivem, co za klenot dokázali Capstone vypotit, když jinak plodili jednu nebetyčnou kravinu za druhou (TekWar, Corridor 7).

Witchaven je ovšem jiný. Witchaven má temnou středověkou atmosféru. Na rozdíl od barvičkami hýřícího Heretica alias fantasy kopie Doomu, je také mnohem surovější a brutálnější. Inovativní zaměření na kontaktní způsob boje + Build engine + nemalá obtížnost = unikátní zážitek. Když k tomu přičteme nějaké ty elementární RPG prvky jako sbírání předmětů, knihu kouzel, levelování nebo opotřebování zbraní jejich používáním, netřeba vůbec pochybovat o tom, že se jedná o jednu z mých osobních klasik žánru.

Jasně, není to dokonalá hra. Leveldesign mohl být originálnější a kompaktnější, příběh propracovanější a AI méně dementní (na druhou stranu, která doomovka měla AI, která by stála za řeč;). Přesto si myslím, že na velice poctivou osmičku to stačí měrou bohatou a Witchaven si uznání právem zaslouží.

Pro: kontaktní boj, brutalita, atmosfera, kouzla a další náznaky RPG prvků

Proti: neoriginální leveldesign, slabší AI

+20
  • PC 65
Jak mě pomalu dochází známější starší 3D akce, přichází čas i na obskurnější či méně známé tituly. Witchaven jsem tuším nikdy nehrál, samozřejmě jej znám ze Score a je to stará škola se vším všudy.

Zapomeňte na příběh či intro - to tu sice je, ale bůhvíproč se mi v Dosboxu nespustilo a stejně Vám nic neřekne. Příběh jsem si přečetl v manuálu, takže jsem se dověděl, že proroctví mi přikázalo vymlátit 25 levelů potvor v čele s čarodějkou z jiné reality. A toť vše žádné animace, statistiky, secrety či názvy kol. Jen na konci hry obrázek s textem.

První co mě praštilo do očí je hnusná grafika, ale to jsem tak nějak čekal díky nízkému rozlíšení a upřimně ani v roce 1995 co si pamatuju obrázky to nevypadalo nic moc. Ani prostředí není moc inspirativní, prostě 25 úrovní kobek bez nějaké zajímavější architektury. Inspirace v Doomu se všemi mučírnami, těly na kůlech, krvavostí a vyhřezlými střevy je zjevná. Samotná kola jsou taky klasicky doomovská, to znamená obrovská bludiště, které je potřeba vyčistit, najít pár klíčů, dostat se k pentagramu a donést ho do exitu. Navíc hra nedává nic zadarmo a tak jsem narazil na propast, kterou jsem potřeboval projít, leč neměl jsem ani lítání, ani jinou možnost ji přeskočit a tak na pomoc musely přijít cheaty.

Jenže po téhle studené sprše jsem začal hrát a ono to není úplně špatný. Místo fantasy Dooma (Heretic) se hraje na kontaktní boj, takže potvory musíte porubat pěkně zblízka pomocí mečů, seker, řemdihů. Zastřílet si můžete s lukem, ale ten je slabý a nepřesný. Zbraně se navíc opotřebovávají, takže zapomeňte na to, že najdete magický meč a nepustíte ho z ruky.

Kromě zbraní máte po ruce lektvary, které budete používat (léčení, životně nutná ochrana proti ohni, léčba jedu), pár kouzel (fireball, magic missile, open door), které jsem moc nevyužil, protože studená ocel je prostě studená ocel :). Ale třeba létání je potřeba šetřit, protože narazíte na cestu dál, ke které prostě vyletět musíte. A nebo si postavit provizorní schody ze šípů. Aby toho nebylo málo, tak hrdina nabírá zkušenosti až do 9. úrovně a v boji je to sakra poznat, jestli pižláte těžší potvory na 1. nebo 9. úrovni.

Potvory jsou klasické fantasy, to znamená kostlivci, goblini, orkové a podobná tupá havěť, která se žene dychtivě na ostří Vašeho meče. Narazíte ale i na vytvrdlejší bestie, které Vás v mžiku sežehnou ohněm, spálí magií a nebo třeba zákeřnou bludičku, která umí vysávat levely. No radost, pokaždé když jsem na ni narazil, tak byl adrenalin na 200%. Občas přijde pavouček, na kterého musíte pomocí pagedown sklonit pohled a trefit ho.

Takže jako bezduchá rubačka to celkem funguje, ale co se týče prostředí, grafiky, příběhu nebo čehokoliv navíc, to tu fakt nečekejte. Není to průser, ale klasikám z té doby se Witchaven kouká spíše zdálky na záda.

Pro: Slušná rubačka, levelování, pár kouzel a lektvarů.

Proti: Nezáživná grafika, prostředí, bez příběhu či čehokoliv navíc.

+15
  • PC 70
Souboje tělo na tělo. V roce 1995 v FPSkách ještě neprobádané území. Na novém, v té době, ještě docela hnusném enginu. Dneska už máme na Steamu nebo na Gogu Enchanted edici. Takže už přeci jenom vypadá lépe. A také se to lépe hraje. Kdo by chtěl ještě hezčí obraz a plynulejší kurzor, může zkusit modifikaci BuildGDX. I tak z dnešního pohledu už jsou souboje v téhle hře spíše úsměvné.

Základ soubojového systému spočívá v rychlém přiskočení a ve správném načasování rozmachu. To by bylo v pořádku. Soubojový systém je sám o sobě relativně zábavný. Bohužel se ho snažili tvůrci vylepšit RPG prvky. Zároveň ale příliš nezvládli vyvážení hry. Po relativně těžkém začátku si stačí postavu vypracovat o pár levelů a hra se stává dosti jednoduchou. Hrál jsem na druhou nejtěžší a neměl jsem nikde vážnější problém, kromě pastí.

Nešťastný prvek ve formě pastí. To si tak jdete po mapě. V docela pěkným designu jí prohledáváte a nejdou vidíte svůj napíchnutý mozek na kůlu. Pasti jsou někdy skoro neviditelné a ničí tempo hry. Také díky tomu, že v základu hra nepodporuje quick save. Také mě rozčilovalo opotřebování zbraní. Ve výsledku něco jako munice. Ničí se, i když mácháte jen tak do vzduchu. Hra obsahuje i střelné zbraně (luk a vrhací sekery). S nimi bylo ale utrpení zacházet. Fungují jen na blízko, jsou nepřesné a jejich účinnost je nízká. Dobré snad jen na pavouky.

Hra se holedbá možností kouzlení. Kromě létání a občas odemčení dveří jsem kouzla nepoužíval. Jejich používání bylo těžkopádné a neefektivní. Lektvary jsou naopak fajn a je dobré s nimi počítat do bojové strategie. Hra obsahuje spoustu technických chyb, jako je třeba prolínání nepřátel do textur nebo jejich zmizení z římsy a následné objevení, atd.. Pořád je to ale docela zábavné. Kdo má rád prohledávání komplexních levelů, bude tady jako doma. Ve své době v soubojovém systému neměla moc konkurenci. Hexen to ale přeci jenom zvládl o poznání lépe.

Hrál jsem Enchanted edici ze Steamu. Je dost možné, že z BuildGDX na tom bude hra technicky mnohem líp.

Pro: originální souboje na blízko, zábavný a komplexní level design, snaha o nové pojet FPS žánru

Proti: RPG prvky jsou zbytečné, opotřebovávání zbraní, zabijácké neférové pasti, střelba na dálku, technické chyby

+15