War. War Never Changes. Spousta hráčů dokáže z fleku vyjmenovat své TOP 10 her, které dohráli. Já bych to dohromady asi nedal, vždyť jsem toho dohrál tolik a z tolika žánrů a která hra si zaslouží zrovna TOP 10? Ale pokud bych se do toho pustil, určitě by v ní nechyběly oba díly Falloutu. Oba díly jsem prvně dohrál někde v letech 2002-2003, kdy byl real-life jednoduchý, neměl jsem žádné starosti a mohl si tak maximálně užívat své koníčky, mezi nimi i sci-fi. Z toho ranku jsem měl vždy nejradši space opery a pak postapo a Fallout atmosférou, světem, příběhem, lokacemi byl pro mě nejsilnější zážitek - a to včetně všech filmů či knih.
Někde v roce 2077 dosáhla ekonomická a ropná krize vrcholu, Čína zaútočila na Aljašku, na což reagovalo USA obsazením Kanady a začala válka. Ta poslední, neboť obě strany použily jaderné zbraně a svět se propadl do post nukleárního pekla. Jen hrstky lidí přežili v různě rozesetých krytech zvaných Vaulty. Píše se rok 2161 a ve Vault 13 se rozbil čip, filtrující vodu. Správce proto vysílá bezejmenného hrdinu do světa tam venku, o kterém nikdo neví jak vypadá, aby ho našel. A jaký je to svět. Postapo společnost funguje ve více či méně primitivních usedlostech, lidstvo se nepoučilo a veškeré zlořády našeho světa jako drogy, prostituce, vraždy, touha po moci přežívají s ním. Pouští se prohání zmutované zvířata jako krtkopotkani, obří radškorpioni, kudlanky, mezi domácí zvířata patří dvouhlavý krávy brahmíny, mezi hrozby patří také nájezdníci. Pak jsou tu ghoulové, bývalí lidé které radiace znetvořila do něčeho jako zombies. A také supermutanti, obrovské humanoidní monstra, kterých je čímdál víc a které se stávají hrozbou všem lidem.
Hlavní příběh Vás vede za odhalením původu této hrozby, ale nikam nespěchá, netlačí (kromě časového limitu na vodní čip), nechá Vás víceméně v klidu odhalovat svět a servíruje v klidu tu stopu na další lokaci či tu střípek původu supermutantů či dalších věcí z minulosti. Atmosféra je stoprocentní - přijdete do městečka, splníte pár bočních questů a zjišťujete s čím má město problémy (většinou nějaký gang). Situace občas není černobílá a na první pohled jasná (Adytum), ale jinak se dá říct, že dobro a zlo jsou tu jasně rozlíšené a není problém hrát za svatého (jaká já) a nebo za pěknýho hajzlíka. Kromě městeček narazíte i na jeskyně, staré základny, ghoulí osadu či naopak technologicky vyspělé Bratrstvo oceli.
Grafika je klasicky izomerická a s nejnovějšími módy na lepší rozlíšení bez problémů koukatelná i dnes. I když nenabízí nějaké eye-candy lokace (to až dvojka), i po tolika letech funguje ten pocit "jsem tam".
A jak se to hraje? Pořád stejně parádně. Na začátku si navolíte dovednostní body (síla, inteligence, obratnost atd..) které se v podstatě po zbytek hry nemění, vyberete si schopnosti které budou rychleji levelovat (od různých zbraní, přes řeč, vědu, opravy, lékařské dovednosti až po obchod, zálesáctví či gambling. A samozřejmě kradení a páčení zámků :D). Tyto vlastnosti pak zlepšujete se získanými úrovněmi. Kromě toho jsou tu traity (určité zvýhodnění, které na druhou stranu přináší i určitou nevýhodu) a perky. Ty dostáváte jednou za 3 úrovně a jsou opravdu rozmanité, některé Vám pomůžou v boji, jiné v jiných oblastech, některé využijete na mapě, v inventáři či třeba v interakci.
A pak už cestujete mapou, bojujete v náhodných střetnutích, objevujete lokace. Boje jsou tahové, obvlivňují je vaše schopnosti, schopnosti zbraní, počet akčních bodů, můžete v nich střílet od boku, dávkou či přesně zaměřovat části těla (moje oblíbené je plazmovkou do očička, dělá to krásný sliz). Monstra jsem zmiňoval, zbraní je celý přehšel od různých nožů, kopí, přes pistole, pušky, samopaly až po ultimátní záležitosti jako plazmová puška či laserový gatling. K tomu získáváte brnění, drogy, různé pomocné věci jako lana, stimpaky. Mrtvoly můžete po boji pochopitelně obrat a přijít si na slušnou výbavu.
Ale tohle není Diablo, většinu času strávíte ve městech. A taky to má teprve kouzlo. Budete řešit spousty situací a v závislosti na Vašich schopnostech můžete kolikrát něco vyřešit mírovou cestou (ukecat), jindy Vám k novým dialogům pomůžou vaše vědecké, medicínské znalosti, někdy i Vaše reputace. Budete probíhat domy, vybírat truhly a knihovny (a kupodivu to 99% lidí nevadí). Každé NPC můžete zabít (a často po splnění všech questů je ve městečku o pár kecatelných postav méně) a především okrást. Poctivým okrádáním lidí (ehm) můžete získávat náboje, stimpacky i peníze... já osobně jsem sice hrál skoro za svatého, ale zároveň jsem okradl 100% lidí které jsem potkal :)
Je to málo? Fallout nabízí parádní přehlednou mapu, střídání dne a noci (moc her z té doby to nemělo), ovládá se jednoduše a intuitivně pomocí pár menu a klávesových zkratek. Za své skutky získáváte reputaci, na mapě můžete potkat vtipné náhodné střetnutí, které Vám většinou dá nějaký unikátní item, s NPC můžete kecat i o vlastních tématech, které vypíšete a cestou můžete nabrat tři společníky a psa. Díky novým modům navíc konečně společníci levelejí a můžete je +/- ovládat.
Fallout jsem dohrál tolikrát, že pokaždé objevím nějaké nové věci, ale také si všímám chyb, které jsem kdysi neviděl. Spousta z nich je díky podvědomému srovnávání s ještě mnohem dokonalejším druhým dílem. Určité věci jako že na splnění všech questů v městečku nikdo moc nereaguje bych přešel, totéž money cap (99999 zlaťáků, resp. víček od lahví). Že společníci (Ian, Tycho a Katia) nemají osobnost vynikne taky spíš ve srovnání s dvojkou. Jednička má sice míň originálních nápadů a lokací, ale zato je syrovější a uvěřitelnější. Občas jsem měl potíž najít nějaké neviditlené věci, nějaký čudlík na označování věcí na zemi by se hodil (opět řeší dvojka).
Dvě podstatné chyby ale vidím - zaprvé můžete nakrást výbavu za desítky tisíc, ale nemáte ji kde prodat, protože obchodníci mají většinou tak kolem 1-3 tisíc a další peníze většinou až za pět dní. Na řadu tak přichází výměnný obchod. Vřele proto doporučuji nenaštvat lichváře Lorenza v Hubu, protože ten má po každém novém dialogu 1000 zlaťáků. Zásadním problémem je to, že společníci Vám zablokují cestu a odmítají se hnout. Dostanete se do kouta, společníci se naskládají za Vámi a můžete nahrát pozici, protože není nic na světě (ani cheat či konzolový příkaz) co by Vám pomohlo. A přestože jsem nikdy neměl problém s padání hry, verze GOG v kombinaci s TeamX patchem a češtinou si moc nerozuměli a hra mi neustále padala.
Každopádně Fallout je i přes chybičky pořád 100% hra. Dokonalé vyvážení parádní hratelnosti se spoustou možností, pořád fungující grafiky a naprosto fantastického postapo světa. Pro mě bez ohledu na to jsem dohrál či nedohrál hra roku 1997.
Někde v roce 2077 dosáhla ekonomická a ropná krize vrcholu, Čína zaútočila na Aljašku, na což reagovalo USA obsazením Kanady a začala válka. Ta poslední, neboť obě strany použily jaderné zbraně a svět se propadl do post nukleárního pekla. Jen hrstky lidí přežili v různě rozesetých krytech zvaných Vaulty. Píše se rok 2161 a ve Vault 13 se rozbil čip, filtrující vodu. Správce proto vysílá bezejmenného hrdinu do světa tam venku, o kterém nikdo neví jak vypadá, aby ho našel. A jaký je to svět. Postapo společnost funguje ve více či méně primitivních usedlostech, lidstvo se nepoučilo a veškeré zlořády našeho světa jako drogy, prostituce, vraždy, touha po moci přežívají s ním. Pouští se prohání zmutované zvířata jako krtkopotkani, obří radškorpioni, kudlanky, mezi domácí zvířata patří dvouhlavý krávy brahmíny, mezi hrozby patří také nájezdníci. Pak jsou tu ghoulové, bývalí lidé které radiace znetvořila do něčeho jako zombies. A také supermutanti, obrovské humanoidní monstra, kterých je čímdál víc a které se stávají hrozbou všem lidem.
Hlavní příběh Vás vede za odhalením původu této hrozby, ale nikam nespěchá, netlačí (kromě časového limitu na vodní čip), nechá Vás víceméně v klidu odhalovat svět a servíruje v klidu tu stopu na další lokaci či tu střípek původu supermutantů či dalších věcí z minulosti. Atmosféra je stoprocentní - přijdete do městečka, splníte pár bočních questů a zjišťujete s čím má město problémy (většinou nějaký gang). Situace občas není černobílá a na první pohled jasná (Adytum), ale jinak se dá říct, že dobro a zlo jsou tu jasně rozlíšené a není problém hrát za svatého (jaká já) a nebo za pěknýho hajzlíka. Kromě městeček narazíte i na jeskyně, staré základny, ghoulí osadu či naopak technologicky vyspělé Bratrstvo oceli.
Grafika je klasicky izomerická a s nejnovějšími módy na lepší rozlíšení bez problémů koukatelná i dnes. I když nenabízí nějaké eye-candy lokace (to až dvojka), i po tolika letech funguje ten pocit "jsem tam".
A jak se to hraje? Pořád stejně parádně. Na začátku si navolíte dovednostní body (síla, inteligence, obratnost atd..) které se v podstatě po zbytek hry nemění, vyberete si schopnosti které budou rychleji levelovat (od různých zbraní, přes řeč, vědu, opravy, lékařské dovednosti až po obchod, zálesáctví či gambling. A samozřejmě kradení a páčení zámků :D). Tyto vlastnosti pak zlepšujete se získanými úrovněmi. Kromě toho jsou tu traity (určité zvýhodnění, které na druhou stranu přináší i určitou nevýhodu) a perky. Ty dostáváte jednou za 3 úrovně a jsou opravdu rozmanité, některé Vám pomůžou v boji, jiné v jiných oblastech, některé využijete na mapě, v inventáři či třeba v interakci.
A pak už cestujete mapou, bojujete v náhodných střetnutích, objevujete lokace. Boje jsou tahové, obvlivňují je vaše schopnosti, schopnosti zbraní, počet akčních bodů, můžete v nich střílet od boku, dávkou či přesně zaměřovat části těla (moje oblíbené je plazmovkou do očička, dělá to krásný sliz). Monstra jsem zmiňoval, zbraní je celý přehšel od různých nožů, kopí, přes pistole, pušky, samopaly až po ultimátní záležitosti jako plazmová puška či laserový gatling. K tomu získáváte brnění, drogy, různé pomocné věci jako lana, stimpaky. Mrtvoly můžete po boji pochopitelně obrat a přijít si na slušnou výbavu.
Ale tohle není Diablo, většinu času strávíte ve městech. A taky to má teprve kouzlo. Budete řešit spousty situací a v závislosti na Vašich schopnostech můžete kolikrát něco vyřešit mírovou cestou (ukecat), jindy Vám k novým dialogům pomůžou vaše vědecké, medicínské znalosti, někdy i Vaše reputace. Budete probíhat domy, vybírat truhly a knihovny (a kupodivu to 99% lidí nevadí). Každé NPC můžete zabít (a často po splnění všech questů je ve městečku o pár kecatelných postav méně) a především okrást. Poctivým okrádáním lidí (ehm) můžete získávat náboje, stimpacky i peníze... já osobně jsem sice hrál skoro za svatého, ale zároveň jsem okradl 100% lidí které jsem potkal :)
Je to málo? Fallout nabízí parádní přehlednou mapu, střídání dne a noci (moc her z té doby to nemělo), ovládá se jednoduše a intuitivně pomocí pár menu a klávesových zkratek. Za své skutky získáváte reputaci, na mapě můžete potkat vtipné náhodné střetnutí, které Vám většinou dá nějaký unikátní item, s NPC můžete kecat i o vlastních tématech, které vypíšete a cestou můžete nabrat tři společníky a psa. Díky novým modům navíc konečně společníci levelejí a můžete je +/- ovládat.
Fallout jsem dohrál tolikrát, že pokaždé objevím nějaké nové věci, ale také si všímám chyb, které jsem kdysi neviděl. Spousta z nich je díky podvědomému srovnávání s ještě mnohem dokonalejším druhým dílem. Určité věci jako že na splnění všech questů v městečku nikdo moc nereaguje bych přešel, totéž money cap (99999 zlaťáků, resp. víček od lahví). Že společníci (Ian, Tycho a Katia) nemají osobnost vynikne taky spíš ve srovnání s dvojkou. Jednička má sice míň originálních nápadů a lokací, ale zato je syrovější a uvěřitelnější. Občas jsem měl potíž najít nějaké neviditlené věci, nějaký čudlík na označování věcí na zemi by se hodil (opět řeší dvojka).
Dvě podstatné chyby ale vidím - zaprvé můžete nakrást výbavu za desítky tisíc, ale nemáte ji kde prodat, protože obchodníci mají většinou tak kolem 1-3 tisíc a další peníze většinou až za pět dní. Na řadu tak přichází výměnný obchod. Vřele proto doporučuji nenaštvat lichváře Lorenza v Hubu, protože ten má po každém novém dialogu 1000 zlaťáků. Zásadním problémem je to, že společníci Vám zablokují cestu a odmítají se hnout. Dostanete se do kouta, společníci se naskládají za Vámi a můžete nahrát pozici, protože není nic na světě (ani cheat či konzolový příkaz) co by Vám pomohlo. A přestože jsem nikdy neměl problém s padání hry, verze GOG v kombinaci s TeamX patchem a češtinou si moc nerozuměli a hra mi neustále padala.
Každopádně Fallout je i přes chybičky pořád 100% hra. Dokonalé vyvážení parádní hratelnosti se spoustou možností, pořád fungující grafiky a naprosto fantastického postapo světa. Pro mě bez ohledu na to jsem dohrál či nedohrál hra roku 1997.