Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
uvolněn pro externí trh práce • ČR - kraj Praha

Komentář

Přejít na komentáře

Commander Keen Episode 4: Secret of the Oracle

  • PC 70
Na diskuzi pod nedávno dohraným The Lion King jeden uživatel tvrdil, že mu série Commander Keen přišla těžší než Lví Král. Jelikož mé zkušenosti s touto sérií jsou mizivé, rozhodl jsem se, trochu si je rozšířit. Přestože jsem si vědom kultovního statutu této série, v dětství se mi do rukou dostal pouze 1., 4. a 6. díl. Jednička mě odpuzovala svou odpornou grafikou a šestka byla pouze demo a ani tam jsem se nikdy nedostal příliš daleko. Proto se mé zkušenosti smrskly pouze na čtvrtý díl, který je z celé série všeobecně považován za nejlepší. A je to tak, není to špatná plošinovka. Čtyřku jsem historicky určitě dohrál, ale nejsem si vědom, zda s cheaty nebo bez. A tak jsem si ho pro jistotu dnes odpoledne střihl znova a to na nejnižší obtížnost.

Až dnes jsem zjistil, že hra má intro. To se spustí až po odehrání demoverze průchodu prvním levelem. Následně se Keen pohybuje po mapě Shadowlands. Po odehrání prvních dvou tréninkových levelů se před Keenem otevře celá mapa a pouze hráč určuje pořadí, ve kterém navštíví jednotlivé levely, či dokonce které ze 16 regulérních levelů a jednoho bonusového vynechá. Není totiž třeba navštívit zdaleka všechny oblasti na mapě. Cílem hry je osvobodit osm členů konkláve, kteří mohou mluvit s orákulem a zeptat se ho na podrobnosti k Shikadijské hrozbě. Zatímco nelinearita hry je na jedničku, příběh je ehm, no s odřenýma ušima za 4-. Ale plošinovky nikdy nebyly o příběhu.

Keen prochází různými herními prostředími planety. Kromě standardního skoku používá i pogo tyč, díky které může doskočit nevídaných výšin. Hra dále obsahuje standardní plošinovkovou výbavu, t.j. různá hejblata, plošinky včetně posuvných, bodáky a propadla, tedy nic nového pod sluncem. Kromě toho hráče obtěžuje poměrně povedený bestiář takřka bez výjimky zvířecích protivníků. Některé potvory lze zastřelit, jiné jen krátkodobě omráčit. Každá chyba ve hře se rovná automaticky smrti postavy, odebrání jednoho života a hraní levelu od začátku. To by vyhnalo obtížnost až k nebeské báni, kdyby ovšem nebylo ve hře možné ukládat. A to kdykoliv v průběhu levelu. Toto hodnotím velmi pozitivně. Jen musím varovat, že v mé verzi hry občas po smrti uprostřed levelu zmizel z inventáře obnovené postavy diamant otvírající dveře, aniž by se ale navrátil na své místo v levelu. Kvůli tomuto bugu jsem několikrát musel načítat dřívější pozici, proto doporučuji ukládat do více slotů. Díky ukládání je hra na jednoduchou obtížnost dohratelná bez tréninku během jednoho odpoledne.

Graficky je hra výrazně lepší než první trilogie, přestože mezi první a druhou trilogií příliš mnoho vody ve Styxu neuplynulo. Hudba je poslouchatelná, pochopitelně některé tracky jsou lepší, jiné horší. Zvuky jsou OK. Kromě bugu s diamanty jsem na žádný další nenarazil, hra je stabilní a pod Dos Boxem běží hladce.

Hraní Commander Keena 4 mě bavilo. Během odpoledne mne během přestávek od hraní něco nutilo hru stále znova spouštět a hrát další a další levely, až jsem hru nakonec dohrál takřka na jeden zátah. Opět - kvalitativně to není žádný přelom v historii skákaček. Levely jsou krátké a s výjimkou pogo tyče nepřináší hra do žánru nic nového. U spousty uživatelů určitě při hodnocení působí nostalgie, protože hra byla v 90. letech v ČR hodně rozšířena. Není to špatná hra, ale Disneyovky jsou kvalitativně jinde.

Edit 8.8.2022: Dohráno i na střední obtížnost.
Edit 3.9.2024: ...a komplet včetně tajného levelu.
Edit 10. a 11.9.2024: Na těžkou obtížnost dohráno komplet - všechny levely včetně tajného levelu. Ten je pochopitelně naprosto šílený a to až tak, že mě nebavil. Ono to není ani tak o šikovnosti a rychlých reflexech, ale i hodně o štěstí, kdy 30x zemřete na stejném místě a čekáte, zda při příští reinkarnaci bude ten slimák o jeden pixel dát, abyste ho po vyšplhání na plošinku stihli sejmout. První dva sektory jsou z toho důvodu prakticky nehratelné, zbytek jen obtížný. Ze standardních levelů je na hard slušně vytuhlý Isle of Fire kvůli přemnoženým Berkeloidům. Oproti tomu Isle of Tar zůstal oproti ostatním obtížnostem prakticky nezměněn. Well of Wishes mi problémy nedělala. Tímto považuji hru definitivně za vyřízenou. Finální skóre 289.900.

Pro: Nelinearita, možnost ukládání v průběhu levelů, výrazný grafický skok mezi 3. a 4. dílem.

Proti: Přestože je hra poměrně zábavná, kvalitativně nepřevyšuje generické hopsačky 90. let. Od legendy jsem čekal víc.

+18