Asi bych mohl napsat jen "herní droga, nepouštějte to, pokud nemáte spoustu volného času", ale místo toho raději napíšu delší osobní vyznání. Musím se totiž přiznat, že jsem si dlouho myslel, že u tohohle dílu se to u mě zlomí a nebude se mi vůbec líbit. Už když jsem viděl kdysi dávno ve Score nějaké screenshoty, tak si zřetelně pamatuji, že se mi nelíbily. Ošklivé (už tehdy) hranaté 3D, které navíc od té doby na rozdíl od ručně kreslené 2D grafiky hrozně zestárlo, portréty postav působící oproti zbytku grafiky jako pěst na oko... Když jsem si navíc pak na GoGu kupoval Might & Magic six-pack (prvních 6 dílů) a četl si recenze, mnohokrát se opakoval stejný motiv - komu se líbil World of Xeen, ten nemá rád šestku, a kdo miluje šestku, ten nemusí díly předtím. Mně prvních pět dílů učarovalo, miluju kostičkované tahové dungeony (ostatně vyrostl jsem na Branách Skeldalu) a prostě jsem věděl, že tohle ošklivé, 3D, real-timové pokračování nebude hra pro mě.
Pak jsem ji nainstaloval a pustil na 10 minut, abych si to jen vyzkoušel a osahal. Spát jsem šel o 3 hodiny později a následujících několik týdnů to hrál doslova každou volnou chvíli a každý den se v práci nemohl dočkat, až budu večer pařit MM6 :-D
Vytknout bych vlastně mohl mnohé, namátkou:
- 2D mapy 3D dungeonů (opravdu není fajn, když z mapy nepoznáte, jestli chodba vedle vás je ve vaší úrovni nebo o patro výš či níž).
- Odfláknutý konec s takřka prázdnými lokacemi, autorům zřejmě došel čas (ale tohle je problém mnoha her, i těch současných).
- Respawnující se lokace (strašná otrava čistit znovu něco, co už člověk jednou prošel).
- Nekonečné zástupy monster ve venkovních lokacích.
- Některé mimořádně otravné mechaniky (např. rozbíjení předmětů, kdy v některých bojích jsem víc času trávil opravováním předmětů v inventáři než bojem).
- Nedostatečný poznámkový aparát, kdy hra zapisuje sice poměrně dost poznámek, ale stejně si člověk musí vést vedle další poznámkový blok a tam si zapisovat tunu věcí (například lokace různých trenérů).
Proč tedy taková závislost a tak vysoké hodnocení? Hratelnost je zkrátka absolutní špička. Skvěle promyšlený živý svět, neuvěřitelně chytlavý systém levelování a skillů (jedno z těch RPG, kde člověk doslova miluje každý postup na nový level a rozdělování skill bodíků), spousta doopravdy zajímavých dungeonů, fajn příběh a dost narážek na kampaň Heroes of Might and Magic 2, dobře promyšlené questy a hádanky, poměrně dobře vybalancovaná obtížnost (není to ani moc lehké, ani přehnaně těžké a i ke konci hry má člověk pořád výzvy) a žádné vodění za ručičku, což platí snad pro všechny MM hry - člověk zkrátka u questů a dialogů musí dávat pozor, musí občas trochu přemýšlet a občas si musí sám natlouct pusu. Nikdo vám například neřekne, že dungeon, ve kterém je quest item, pro který máte zrovna jít, je na vás moc těžký. Prostě to jde ztuha nebo to nejde vůbec a sami pochopíte, že na tohle zatím nemáte. To mi v moderních RPG, kde je všechno viditelně odlevelované a člověk spíš odškrtává nákupní seznam, než že by prožíval dobrodružství, dost chybí.
Pak jsem ji nainstaloval a pustil na 10 minut, abych si to jen vyzkoušel a osahal. Spát jsem šel o 3 hodiny později a následujících několik týdnů to hrál doslova každou volnou chvíli a každý den se v práci nemohl dočkat, až budu večer pařit MM6 :-D
Vytknout bych vlastně mohl mnohé, namátkou:
- 2D mapy 3D dungeonů (opravdu není fajn, když z mapy nepoznáte, jestli chodba vedle vás je ve vaší úrovni nebo o patro výš či níž).
- Odfláknutý konec s takřka prázdnými lokacemi, autorům zřejmě došel čas (ale tohle je problém mnoha her, i těch současných).
- Respawnující se lokace (strašná otrava čistit znovu něco, co už člověk jednou prošel).
- Nekonečné zástupy monster ve venkovních lokacích.
- Některé mimořádně otravné mechaniky (např. rozbíjení předmětů, kdy v některých bojích jsem víc času trávil opravováním předmětů v inventáři než bojem).
- Nedostatečný poznámkový aparát, kdy hra zapisuje sice poměrně dost poznámek, ale stejně si člověk musí vést vedle další poznámkový blok a tam si zapisovat tunu věcí (například lokace různých trenérů).
Proč tedy taková závislost a tak vysoké hodnocení? Hratelnost je zkrátka absolutní špička. Skvěle promyšlený živý svět, neuvěřitelně chytlavý systém levelování a skillů (jedno z těch RPG, kde člověk doslova miluje každý postup na nový level a rozdělování skill bodíků), spousta doopravdy zajímavých dungeonů, fajn příběh a dost narážek na kampaň Heroes of Might and Magic 2, dobře promyšlené questy a hádanky, poměrně dobře vybalancovaná obtížnost (není to ani moc lehké, ani přehnaně těžké a i ke konci hry má člověk pořád výzvy) a žádné vodění za ručičku, což platí snad pro všechny MM hry - člověk zkrátka u questů a dialogů musí dávat pozor, musí občas trochu přemýšlet a občas si musí sám natlouct pusu. Nikdo vám například neřekne, že dungeon, ve kterém je quest item, pro který máte zrovna jít, je na vás moc těžký. Prostě to jde ztuha nebo to nejde vůbec a sami pochopíte, že na tohle zatím nemáte. To mi v moderních RPG, kde je všechno viditelně odlevelované a člověk spíš odškrtává nákupní seznam, než že by prožíval dobrodružství, dost chybí.
Pro: Hratelnost, atmosféra, délka, design většiny dungeonů, levelovací systém, hudba
Proti: Castle Darkmoor