Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch

  • PS5 85
Prvotřídní "metroidvánia", která žánr sice neposouvá, ale v daných mantinelech se předvádí velmi zdatně. Celkem mě zaráží, že hra pochází z Číny. Jednak jde snad o první kvalitní hru z těchto končin a na asijské autory bych ji podle způsobu provedení ani netipoval.

V kožíšku mrzoutského ušáka Raytona s obří ocelovou pěstí (a následně i dalšími udělátky) na zádech se vydáváte vypráskat plechové nepřátele z Torch City. Zábava je to náramná a na poměry žánru i vcelku dlouhá (cca 20-25 hodin). Díky postupně přidávaným možnostem pohybu a boje je to celou dobu zábava a zdejší prostředí i přes industriální stylizaci nepůsobí stereotypně. Bravo!

Žánrové prvky F.I.S.T. zakomponoval velice vhodně a průzkum prostředí baví. Díky slušné výzvě jste skvěle motivování k hledání upgradů a objevování tajemství. Nepřátelé jsou dostatečně rozmanití a hra nabízí i pořádnou dávku slušně nadesignovaných soubojů s bossy.

V září vyšla krabicová verze a v digitálu je hra venku už rok. To mimo jiné znamená, že jde o naprosto vyladěný zážitek bez otravných bugů či kompromisů. Velkým plusem je precizní a responzivní ovládání, díky kterému je zdolávání stále obtížnějších plošinovkových pasáží radost. Nikdy nejste vyloženě frustrování a i díky dobře zvoleným checkpointům hra velmi hezky odsýpá.

F.I.S.T. se odehrává v dieselpunkovém světě, osídleném polidštěnou zvířenou. Zasazení i "omáčka" je vcelku zajímavá, jednotlivé souvislosti světa však nejsou autory prokreslené do větší hloubky. To však nešlo vzhledem k žánru asi očekávat.

Raytonovo dobrodružství tak možná žánr neposouvá dál, rozhodně však jde  o skvělou žánrovku v zajímavém zasazení a pestrou herní náplní. Tohle je jednoduše zatraceně kvalitní řemeslo a hra, která by neměla v současné videoherní produkci zapadnout. 

Hráno jako součást Herní výzvy 2022 – "4.  Zvířecí instinkt: Dohraj hru, ve které hrajete za reálné zvíře. " – Hardcore varianta /nahrazen Cat Quest, který si zařazení jednoduše nezaslouží/

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press (zde můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: Vyladěný leveldesign; responsivní a uspokojivé ovládání; atraktivní zasazení; zábavné souboje i hádanky; pěkná grafika a stylizace; vyvážená obtížnost, která dobře motivuje k průzkumu

Proti: Stanic pro rychlé cestování by mohlo být více; horší dabing; atraktivní svět nebyl úplně využitý

+16

ELEX II

  • PS5 50
Od Elex II jsem, přiznávám, neměl žádná velká očekávání. Piraně si notují svou písničku stále dokola bez nějakých výraznějších změn už pár desetiletí. Zde tomu není jinak. Nikterak přehnaně velký otevřený svět vybízí k průzkumu a v zásadě v každém kousku mapy je něco k nalezení a objevení. I grafika se v porovnání s prvním dílem zlepšila a chvílemi dokáže vytvořit opravdu pěkné panoramata. Jenom teda postavy v obličejích rozhodně nepřipomínají lidské bytosti ani omylem. Konkrétně Jaxův syn pak vypadá jak malý ošklivý skřet.

Poutavý příběh snad nikdo nemůže, vzhledem k předchozím počinům studia, očekávat. Z prvního traileru mohlo snad vyznít, že budete dojednávat příměří mezi znepřátelenými frakcemi a sjednocovat je proti společnému nepříteli. Zapomeňte, protože kdykoli se hra o něco takového pokusí, tak vyznívá úplně dementně. Přičtěme si k tomu zcela nezajímavé postavy i absenci nějakých emotivnějších momentů a výsledkem se stává nedostatek motivace ke hraní, kdy se člověk v závěru musí při pobíhání podobnými dungeony ke hraní nutit.

Větev týmu zodpovědná za questy si v polovině vývoje nejspíš vzala dovolenou, tudíž očekávejte v posledních kapitolách úkoly o zabíjení desítek stejných nepřátel. Interface je pořád strašnej a zůstává záhadou, proč Piraně nedokážou ani po tolika letech vymyslet něco trochu použitelnějšího. Umělou inteligenci nehledejte, pač nepřátelé i parťáci žádnou nemají. Doporučuji tak postupovat hrou o samotě a ušetřit si trápení.

Funkční věci z jedničky se tady ale najednou rozpadají. Svět byl postavený na hlavu už v ní a běda každému, kdo o něm bude zkoušet hlouběji přemýšlet. Jenže byl aspoň docela zábavný a hlavně měl svou identitu. Ztrácí ji i jednotlivé frakce a vlastně jen noví Morkoni jsou svojí uhozeností trochu snesitelnější. Zbytek je tak nějak o ničem. Souboje jsou zase hrůza. Na blízko se jedná o Dark Souls v prvním týdnu vývoje a palnými zbraněmi zase hra pravidelně automaticky zaměřuje přesně ty nepřátele, které nechcete.

Pochválím až překvapivou absenci bugů (alespoň v PS5 verzi), ač osvětlení někdy vůbec nefunguje jak má a utváří až hrůzostrašné výjevy. Podtrženo a sečteno nicméně Elex II zaostává i za svým předchůdcem. Ve trojce se pánové a dámy z Piraní budou muset sakra snažit, aby série neskončila fiaskem.
+16

Deathloop

  • PS5 90
Kto by to bol kedy povedal, že sa sama a dobrovolne pustím do takto akčnej hry a dokonca, že ma bude neskutočne baviť?

Pravda, treba však uviesť, že ak sa dalo, tak som Deathloop hrala na štýl Hitmana a zabíjala som tak potichu ako to len šlo. Samozrejme, že sa to veľakrát zvrtlo a našla som sa prebiehať koridormi, kde na mňa striehla desiatka nepriateľov. Často to potom končilo zbesilým strieľaním brokovnicou, kedy som samozrejme netrafila ani 10 cm odomňa stojaceho protivníka. Alebo ten ,,lepší" scenár bol, keď som si v tom strese zamenila pištoľ za mačetu, snažila som sa ňou niekoho zastreliť a čudovala sa, prečo to do čerta nejde. No čo už, aj to patrí k hre. Dokonca aj tie desatisíce Reziduí, o ktoré som po namáhavej práci prišla. Nakoniec sa človek ale vždy niečo nové naučí. Získa nový kúsok informácie, sprístupní si novú trasu alebo zistí lepšiu a rýchlejšiu metódu na odstránenie hlavných nepriateľov. Aj keď vedia byť niekedy frustrujúce, jednotlivé zlyhania dovedú človeka nakoniec do cieľa.

Téma hry mi prišla zaujímavá, neopozeraná a veľmi rýchlo som bola pohrúžená a hodiny hrania ubiehali ako voda. To, že si človek môže nájsť svoj vlastný štýl hrania mi hneď prišlo ako veľké pozitívum a osobne si myslím, že sa tak hra otvorila aj pre ľudí, ktorých obľubeným žánrom nie je akcia.

Keď mám spomenúť niečo k hrateľnosti, tak sa mi raz stalo, že hra sa mi bugla v Menu. Nemohla som z neho výjsť a to znamenalo úplny reštart. Nepotešilo ma to ale inak bola hra plynulá a bez zádrhelov. Niekedy bola ale inteligencia NPC postáv akoby spomalená a inokedy ma vedeli vycítiť aj cez pevnú stenu. ( asi 6ty zmysel alebo čo)

Mojou dobrou kamarátkou v Deathloop bola od začiatku pištoľ na strieľanie klincov. Vypimpovala som si ju na takú osobnú ,,snajperku" a potichučky som zabíjala z diaľky. Neskôr som nemohla dopustiť ani na laserovú zbraň. Tá bola úplne overkill.Človek si ale nájde to svoje. Či je to hackovanie, granáty alebo guľomet.

Celkom som ostala prekvapená, aké hodnotenie na mňa čakalo na databáze a ako vidíte, nestotožňujem sa s nim. Osobne sa mi hra veľmi páčila a zahrala mi do noty.
+16

Assassin’s Creed Valhalla - Wrath of the Druids

  • PS5 65
Měla jsem asi trochu jiná očekávání od DLC. Předchozí díly měly dodatečné obsahy, které přinesly zajímavou, novou lokaci či souboje (například DLC Torment of Hades či Judgment of Atlantis k Odyssey nebo The Curse of the Pharaohs k Origins), ale u Wrath of Druids jsem měla pocit, že jedinou změnou je zelenější tráva, řečeno s mírnou nadsázkou. Trochu jsem doufala, že druidové budou hrát větší nebo spíše jinou roli v rozšíření, že tam bude víc jejich rituálů či snad magie. že se trochu odkloníme od toho realismu, který nastolila základní hra. Něco z toho zde i je, ale jsou to jen takové drobnosti, že místo druidů by tam mohla být jiná skupina lidí a vyšlo by to nastejno.

Toto DLC ukázalo naprosto nulovou snahu Ubisoftu o nějakou inovaci či nějaký nový herní prvek. Ano, je tu správa obchodních bodů, které nebyly v původní hře, ale je to jen obdoba správy osady v základní hře. Vedlejší aktivity jsou naprosto stejné, jen se zdvojnásobil počet mystérií, v nichž má hráč za úkol na sebe naskládat kameny do určité výšky a máme tu i variantu na členy Orderu, aby se to náhodou nelišilo až moc od základní hry. Celé tohle DLC je jen více téhož, což by u lepší hry nebylo na škodu, ale v případě Valhally tohle neplatí.
+16

BioShock

  • PS5 85
Kluci z RetroNation mě navnadili znovu si zahrát BioShock, vzpomínky mám na hru mlhavé a navíc po třicítce mi hra dá určitě více než když mi bylo 16. Hra je navíc v PS katalogu, takže super vstupní hra do roku 2023... no a byl jsem mile překvapen!

BioShock se stále skvěle hraje, zní a vlastně i vypadá dost k světu. Na to jak je to stará hra, tak onboarding je naprosto plynulý čemuž pomáhá i Art Deco a celkové zasazení hry. Začátek je hodně pozvolný a vlastně až do setkání s prvním Big Daddy i hodně jednoduchý - paralyzovat a bouchnout do hlavy. Postupem času jak začnou přibývat nové zbraně a možnosti, tak i nepřátele budou trochu více "tuzí" - to ale neznamená, že je hra težká, vlastně mě překvapilo jak hrou jde na střední obtížnost projít jen s pár škobrtnutíma.

Gameplay je i na ovladači úplně v pohodě (až na skákání), střílení přesné a pohyb plynulý. Hra je dost plynulá a nenutí k oběvování, ale pokud člověk chce, tak díky audiologům se může o Rapture dozvědět dost věcí nad rámec příběhu, což mi vyhovovalo. Mechanismy hra představuje postupně a bohůžel některé jsou dost rušivé - hlavně minutové alarmy - a postupem času nudné - opakujícíci se hackovaní.

Z příběhu jsem byl nakonec dost rozčarován, nedokázali mi prodat myšlenku toho kdo je a jak je starý hlavní hrdina, to mi bránilo proniknout do příběhu a cítit jeho váhu. Mnohem více zajimavé mi příšlo prostředí Art Deco a celková historie Rapture, ADAM a jiných důležitých postav. Objevování pozadí dodalo hře hloubku. Jinak jako dost nepovedené mi přišlo intro a outro, které ale vůbec nezapadaly do designu hry.

Pro: Art Deco, premisa hry (Rapture incident), přimočará gameplay

Proti: alert system, opakující se hackování, intro/outro

+16

Forspoken

  • PS5 75
Forspoken mne zaujal první trailerem, proto když se spustili předobjednávky, neváhal jsem a hru si předobjednal. Po pár odkladech a zhruba po roce vyšlo demo a ačkoliv většině komunity se hra nelíbila, mne okamžitě uchvátila svými souboji a pohybem po prostředí, takže své předobjednávky jsem nelitoval a naopak jsem se utvrdil, že jsem udělal dobře a jak to celé dopadlo se rozepíši dále.

Ve Forspoken se ujmete role mladé Frey Holland, která žije v New Yorku. Již zde se ujmete ovládání a hra vám vysvětlí základy ovládání. V New Yorku strávíte cca 15-20 minut s tím, že v podstatě přecházíte z jedné cutsceny do druhé. Pak se za jistých okolností, které nebudu rozepisovat, kvůli spoilerum, dostane do neznámé země Athia. Zde se pak hra plně rozvine a dostanete se ke svým prvním kouzelným schopnostem. Příběh zde plyne celkem rychle a za mne nebyl vyloženě špatný, i když místy zmatený. Půjdete-li vyloženě po příběhu a nebudete se věnovat vedlejším aktivitám, Forspoken dohrajete za cca 12 hodin (možná i méně).

Vedlejších aktivit je zde požehnaně. Patří sem boje s Mutanty (takový minibossové, popřípadě je lze považovat za elitní jednotky), labyrinty, prokleté oblasti, kočky atp. Vedlejší aktivity mne celkem bavily obzvlášť boje s mutanty a labyrinty. Za veškerou vedlejší aktivitu, kterou jste splnily, jste odměněni oblečením, materiálem na vylepšení, nebo i novým kouzlem. Proto by byla škoda se těmto aktivitám vyhýbat a vcelku toto herní dobu natáhne, já při vyzobávání prakticky všeho končil na nějakých 50 hodinách, což je za mne už docela slušná herní doba (upřímně já se i u těchto vedlejších aktivit nenudil a hra mne i pohltila, že jsem u ní strávil skoro 30 hodin vkuse, hm blázen já vím).

Každopádně soubojový systém mne neskutečně bavil. Postupem ve hře si odemknete celkem 4 druhy magie: zemní, ohnivou, vodní a elektrickou. Každá z nich se hodí na něco jiného např.: každý nepřítel má slabost na jinou magii a je odolný zas proti jiný, takže kombinace a přepínáním mezi jednotlivými kouzly se opravdu vyplatí, kor na vyšší obtížnost. Hru lze samozřejmě projít tak, že jen budete přeskakovat nepřátelé a po přeskoku útočit, eventuálně proti létajícím mobkám použijete některé z kouzel na dálku, ale tím byste se připravil o pravou podstatu hry a tu největší zábavu. Každý z elementů má svůj základní útok, 3 nabité útoky, několik podpůrných kouzel (které mají svůj coldown) a jedno ultimátní kouzlo (které za mne vypadá, hlavně při plném nabytí, epesně).

Forspoken se mi hrál dobře, jde o velmi dynamickou hru a s postavou je nutné být neustále v pohybu. Celkový pohyb stojí a padá na magickém běhu, kterým automaticky překonáváte překážky, ale slouží i k vyšplhání na vyvýšené body a zde upřímně nevím, zda jsem se tam dostal omylem a nebo to tak mělo být. Jediné místo, kde jsem měl opravdu problémy s ovládáním, bylo na cestě do Nowhere, kde jdete po kozích stezkách, k tomu tam je perma Nightmare (tma a neustále se vám spawnují mobky, nikterak silný, ale otravný), naštěstí se jedná o nepovinnou lokaci a pokud nejste sběratelé trofejí/achievementů, nebo nechcete prozkoumat každý kout, tak se vás tato lokace nemusí vůbec týkat. Mapa je zde opravdu obrovská a je rozdělena do 4 částí, každá část má (nejspíš) představovat jedinečný biotop a je pravda, že některé se od jiných značně odlišují.

Grafická stránka nepatří k nejlepším, ale já nepatřím k lidem co vyhledávají hry s top grafikou. Když se mi hra dobře hraje, tak pro mne je grafika to poslední co řeším. Trochu horší je to s hudbou, která je celou hru stejná a jen při soubojích trochu zintenzivní a to je vše (celkem mne toto překvapilo, jelikož Japonci si většinou na hudbě dost zakládají a zde jsem si asi po 10 hodinách hudbu vypnul a pustil si spotify).

Tak technická stránka, zde je ten důvod proč jsem sáhnul po tomto hodnocení. Během bezmála 50 hodin hraní mi hra spadla 5x a to dost často během bossfightu, když jsem ho porazil a musel jsem ho tak jít znovu. Další co mne celkem rušilo/vadilo bylo, že při některých činnostech zčernala obrazovka objevila se 5 vteřinová cutscena a pak zas černá obrazovka (černá obrazovka trvala 10-30 vteřin) např.: jdete se pomodlit a z 10s cutsceny je minuta z toho 10s je cutscena a zbytek černá obrazovka. Další taková podivnost je, že v některých částech dojde k rozhovoru s vašim společníkem, ALE vy se objevíte v lokaci v pozici, že můžete svou postavu ovládat, tak se jímáte ovládání, ale vaše postava nereaguje, aby po nějaké době začal rozhovor. Jsou to takové rušivé elementy, která vás vytrhnout z jinak celkem dynamické hry.

Závěrem jsem si hru užil, i když je plná grindu a místy podivností. Asi hru nemůžu doporučit každému a kor když vidím a čtu co se kolem hry děje, ale já ji považuji za zdařilý titul, i když má své mouchy.

Pro: soubojový systém, dynamika hry, kouzla (zvláště ultimátky)

Proti: zčernání obrazovky, pády hry, zcepenění postavy

+16

Persona 5 Strikers

  • PS5 90
Persona 5 Strikers je akční RPG hra. Kdo tuto sérii nezná, tak jen pro vysvětlení. Jedná se o JRPG sérii, kde je kladen důraz na souboje, vztahy s parťáky, vyplňování předem daného času dne školními aktivitami, minihrami, brigádami atd. Tato hra je přímým pokračováním předchozí hry Persona 5, kde hráč bude putovat Japonskem a se svou známou partou se podívá do Tokia a dalších měst (Sapporo, Kyoto atd.). 

 Jednou z nejvýraznějších vlastností této hry je její soubojový systém. Každá postava má své unikátní schopnosti, které jsou vázány na její Personu. Persona je společník, který definuje tvou postavu, má silné a slabé stránky a kterou během soubojů hráč leveluje. Nic se ale nevyrovná varibalitě hlavní postavy Jokera, který může své Persony měnit během boje a tím využívat slabiny nepřátel. Novinkou je "Showtime" útok, který přidá poškození navíc a je doprovázen super animací. Strikers přináší dynamičtější a akčnější soubojový systém, na který jsem si chvíli zvykal. Naštěstí autoři ponechali i prvky klasického turn-based bojovému systému, takže pro mě to nakonec byl vyvážený mix, který jsem si hodně užil. 

 Soustředění hry více na boj než další aktivity a prohlubování vztahů v partě může být pro ty, kteří si užívali vztahy s postavami v předchozí hře, zklamáním. Toto „okleštění“ hry mi nakonec nevadilo a zážitek byl dynamičtější a hra prostě lépe odsípala. I tak si hráč užije spousty rozhovorů a animací, které dotvářejí jedninečný zážitek. 

 Co se mi hodně dostalo pod kůži, tak je příběh hry. Cílem je v každém městě porazit bosse, což má za následek, že mu Phantom Thieves (tak se jmenuje hráčova parta) ukradnou srdce a tím jej zbaví traumat, donutí se přiznat k nekalostem atd. Některé příběhy hlavních bossů byly hodně emotivní (např. dcera jednoho z protagonistů hry) a fantaskní svět paláců střídaný s realitou je pro mě jedna z devíz všech Persona her. 

 Celá série Persona (hrál jsem díly 4, 5) je hodně stylizovaný zážitek a každému nemusí grafika hry sednout. Já se do tohoto stylu zamiloval už v Personě 5 (a chystám se na Personu 5 Royal Edition) a ve Strikers autoři pokračovali v nastaveném trendu – vadily mi snad jen zdlouhavé animace v menu. 

 V poslední zmíňce něco o zvukové stránce hry. Anglický dabing je velmi kvalitní. Jsem sice zastáncem japonského dabingu u tohoto typu her a třeba Yakuzu hraji výhradně v originálu. V Personě mám raději anglicky mluvené postavy, na které jsem zvyklý z předešlých her. Hudba je v celé sérii Persona skvělá. Už v pětce mě dostaly jazzové skladby občas říznuté tvrdším rockem. V Personě 5 Strikers je hudba opět parádní a patří k mým oblíbeným soundtrackům. 

 Celkově lze říci, že Persona 5 Strikers je vynikající hra, která věrně navazuje na předchozí hry série Persona. Stejně jako Persona 5 mi ukradla srdce (jako já bossům) a za celých 40+ hodin mě nezklamala. Systém boje je zábavný a překvapivě hluboký, postavy jsou skvěle napsané a anglický dabing je vynikající. Tuto hru rozhodně doporučuji fanouškům série Persona, stejně jako všem, kteří hledají kvalitní akční RPG hru.

Pro: Příběh, soubojový systém, postavy, hudba

Proti: Zdlouhavé animace v menu

+16

A Way Out

  • PS5 85
Po zvážení všech pro a proti jsem se rozhodl hru lehce "nadhodnotit". Když se na dobrodružství Lea a Vincenta podíváme po stránce hratelnosti, není to vlastně žádné terno a občas to drhne. Jenže on je to do jisté míry tak nějak tvůrčí záměr.

A Way Out je totiž chytře dělaný tak, aby si ho mohl užít hráč s nehráčem (v mém případě já s manželkou) a "nehráč" to byl schopný bez větších problémů zvládnout. K tomu přispívá v jádru jednoduchá hratelnost s mnoha nápovědami, benevolentní obtížnost akčnějších či stealhových pasáží a četné checkpointy. Pro zkušenější hráče tak hra nenabízí prakticky žádnou výzvu, o tom to ale až tolik není.

Hra exceluje svým neotřelým přístupem ke hraní. Veškeré dění je podřízeno kooperaci a autorům se do AWO podařilo napěchovat spoustu aktivit, kde se bez spolupráce prostě neobejdete. Za všechny vypíchněme třeba sjíždění řeky v raftu, či zdolávání nástrah ve věznici. Řešení jednoduchých hádanek je vždy nasnadě, díky nutnosti spolupracovat se spoluhráčem na gauči je to však většinou zábava. Hra se moc neplácá na jednom místě a události mají spád. Obvykle se střídají klidovější pasáže s jednoduchou hádankou a pár NPC k pokecání (interakce jsou krátké, ale zábavné) s akčními částmi, kde se před někým zdrhá či ujíždí. Nezřídka hra přináší možnost volby, na které se musí shodnout obě postavy. Jistá míra znovuhratelnosti se tak nabízí, navíc mnohdy každá z postav řeší úplně jinou část problému na trochu jiném místě a není tak od věci po krátké pauze prohodit postavy a dát si to celé znovu. Je vidět, že vzhledem ke konceptu nebylo hru vůbec snadné nadesignovat, přesto bych uvítal tak dvě hodinky hratelnosti navíc (po dohrání se nám časomíra zastavila na sedmi hodinách). Prostor by na to byl... třeba pasáž v Mexiku působí zbytečně uspěchaně.

A Way Out je silně filmový zážitek, který se logicky musí opírat o silný příběh. Zdejší padouch je možná lehce generický, ale tahle bromance v jádru funguje a závěr je skutečně dost emotivní. Oceňuji, že autoři měli "koule"a hra končí vlastně špatně... Moment, kdy se postavy (a vy s manželkou) postaví proti sobě. je prostě vzhledem k předchozím společným zážitkům zatraceně silný. Zaznamenal jsem pár trochu slabších dialogů (Vincent v nemocnici), ale většinu času dokáží příběh i scénář hru velmi zdatně táhnout.

V konečném důsledku tak jde hlavně o dost ojedinělý byť trochu krátký zážitek a za novátorský přístup si Hazelight Studios zaslouží uznání. Vlastně se dost těším, až se ženou sedneme k It Takes Two, která by měla být dle ohlasů ještě o několik tříd vyladěnější.  

Hodnocení na DH v době dohrání: 80 %; 149. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Povedené kooperační aktivity; neotřelý přístup k hratelnosti; slušný spád; dobrý příběh s emotivním závěrem

Proti: Občas se to hraje tak nějak samo; kratší herní doba; část před konfrontací hlavního padoucha působí uspěchaně

+16

God of War Ragnarök

  • PS5 95
Varování předem, pokusím se spíše napsat vlastní dojmy a pocity a nikoli nějakou "objektivní" recenzi. Začnu tím špatným a přestože dávám hře takřka absolutní hodnocení, ty zápory nijak nezlehčuji, protože mi hru vážně kazily, mrzely mě a častokrát jsem si říkal, o jakou neskutečnou pecku mohlo jít, kdyby tam nebyly.

Tím zdaleka nejhorším jsou collectibles. Je jich tu hrozně moc a nejsou jen kosmetické. Nornir chesty zvyšují max HP a Rage, Legendary chesty odemykají Runic útoky nebo obsahují pro boj zásadní Relics. Dokonce i to střílení havranů, které v jedničce bylo jen pro OCD 100 % completed pocit, tady odemyká extra gear. Jenže neustálé hledání všech těhle skrytých věcí nejen že uměle natahuje herní dobu, ale úplně nabourává atmosféru a zážitek. Místo aby vás nějaká pasáž přikovala k obrazovce a vy jste napětím nedýchali nebo si užívali ten úžas ze super scén, scenérií apod., tak se neustále zastavujete, otáčíte, rozhlížíte, zvedáte pohled nahoru atd.

Druhá věc, která je v souvislosti s collectibles ještě horší, a kterou považuju za opravdové zvěrstvo, je fakt, že vám mapa ukazuje, kolik a kterých jich v dané oblasti ještě zbývá najít, ale nijak nedává najevo, že je ještě najít/sebrat nemůžete, protože na to nemáte nějaké potřebné vybavení nebo dokonce prostě ještě příběh neodemkl cestu k nim. Jde to až tak daleko, že vám v jedné lokaci chybí jedna věc, už tu lokaci projdete 3x křížem krážem, vzdáte to, jdete to vygooglit a zjistíte, že daná collectible se tam objeví až po dohrání hry (wtf).

Tím plynule navážu na další (z mého pohledu) zápor. Po naprosto famózním, bombastickém a epickém finále uzavřu příběh a tak nějak čekám, že u titulků to budu v hlavě celé zpracovávat... Ne. Po krátkých titulcích strávím ještě asi 3-4 večery vyzobáváním collectibles a souboji s nepovinnými bossy, kteří jsou k dispozici až po dohrání hry. Úplně to rozplizne ten zážitek.

Další obrovský zápor, který mě štval už v jedničce, ale tady působí ještě víc jako pěst na oko, je to, že navzdory tomu, že hrajete za boha války, horu svalů, která mává stromy a hází po nepřátelích obrovské šutry, je Kratos prostě papír. Nechápejte mě špatně, mně nejde o obtížnost, mám rád těžké hry, miluju boss fighty a úmyslně hraju hry na těžší obtížnost (GoW jsem hrál na druhou nejtěžší), protože satisfakce z toho, že jsem se něco naučil a překonal překážky, je pro mě při hraní důležitá. Ale když bosse pižlám 5 minut (to nepřeháním a nestřílím od boku, opravdu některé boss fighty trvají takhle dlouho, i déle), zatímco on mě sundá na dvě rány, tak mi přijde něco špatně. A nejen bossové, dokonce i obyčejné mobky, když to člověk fakt zvorá, zabijí Kratose hrozně rychle. Gear na mě vůbec nepůsobil, že by měl výrazný vliv (tenhle problém jsem pozoroval i na konci hry, kdy jsem měl Defense přes 400 a Vitalitu asi 250).

V souvislosti s boss fighty musím ještě zmínit podivná designerská rozhodnutí. Například když jeden drak plive oheň, který musím proskočit (zablokování štítem Kratose zraní), zatímco jiný drak plive úplně ten samý oheň, který ovšem musím zablokovat štítem (proskočení Kratose zraní) - vlastně mě ta hra u druhého draka trestá za to, že jsem se něco naučil. Stejně tak velmi negativně vnímám, že je tu (nepovinný) boss (Berserker King), u kterého nestačí, že má snad víc než 20 různých útoků, kterým se musím naučit bránit, ale ještě vše musím provést na desetiny vteřiny přesně. Kupříkladu jeden z těch 20+ útoků je to, že boss vyskočí do vzduchu a pod Kratosem se objeví zelená zóna naznačující, že tam boss v následujících vteřinách dopadne a Kratose zraní. Čekal bych, že to, že jsem nějaký bossův telegrafovaný útok přečetl správně a reaguju správně (v tomto případě kotoul pryč), bude stačit, ale tady ne - musím ten kotoul udělat na půl vteřiny přesně. Když ho udělám moc brzy, pohne se zelená zóna se mnou a i když vizuálně jsem odkutálený mimo ni a od dopadajícího bosse jsem daleko, stejně to hra vyhodnotila, že dostanu damage. Stejně tak nepovažuju za úplně normální, že celou hru dohraju za nějakých 60 hodin a dalších 10 hodin strávím na jiném bossovi (Gná), který má nejen opět snad desítky různých útoků, na které se všechny musím naučit adekvátně reagovat (uhnutí, úskok a ještě do správné strany podle typu útoku, blokování štítem, parry štítem v poslední chvíli, hození sekery, výstřel šípem, přepnutí na jiný druh šípu a jeho výstřel atd., je toho fakt hodně), ale ještě ty útoky nejen náhodně střídá a kombinuje, ale náhodně některý udělá 1x až víckrát po sobě (bez jakékoli signalizace) a obrovskou roli hraje i pozicování Kratose. Pokud zrovna nešťastně stojím třeba u zdi a přijde jeden konkrétní typ útoku, nejde tomu vůbec čelit. O tom, že boss stojí u mě, nic nedělá, já začnu Runic útok, načež boss odskočí a zatímco mně běží animace a nemůžu s tím vůbec nic dělat a přerušit ji, mě boss začne rubat, ani nemluvím. Samozřejmě naprosto beru námitku, že jsem prostě lama a ať se to naučím hrát, místo brečení v příspěvku na databázi her (a proč si teda nesnížím obtížnost, když mi to přijde moc těžké). Nicméně snažím se hlavně říct to, že ve hře jsou absolutně nepřirozeně obrovské difficulty spiky a že pocitově ty mechaniky často působí neférově.

A teď už konečně k tomu dobrému :-) V první řadě je to neskutečná jízda a dokonce mi ani osobně vůbec nevadilo, že engine, vizuál a mechaniky (z velké části) jsou stejné jako u minulého dílu a člověk si občas říká, jestli spíš nehraje datadisk k původní hře. Asi bych tedy mluvil jinak, kdybych si Ragnarok střihl hned po prvním dílu.

Příběh je tu za mě mnohem lepší než v prvním díle a dokonce i Mimirovo žvatlání na loďkách už mi přišlo srozumitelnější (v původní hře často v konverzacích padaly desítky jmen, která mi absolutně nic neříkala a úplně jsem se v tom ztrácel). Zvraty tu nejsou samoúčelové, příběh odněkud někam plyne, graduje a na konci vyvrcholí. Pamětihodných "wow" scén je tu nespočet a atmosféra by se dala krájet.

Souboje i puzzly jsou mimořádně zábavné. RPG prvky fungují (skladba skillů a gearu). K vedlejším postavám máte vztah. Prostředí jsou rozmanitá, každá říše je jiná a má své vlastní i herní prvky. Dokonce i ty challenge v Muspelheimu mě na rozdíl od prvního dílu bavily :-)

Působí to asi zvláštně napsat tu takový obrovský rant na to, co vše je špatně, to dobré shrnout ve třech krátkých odstavcích, a pak dát hře 95 %, ale faktem je, že to pozitivní pocitově opravdu mohutně převažuje a že pro mě je tohle skutečně hra roku. Hra, která mě celou dobu neskutečně bavila, nikdy jsem se do hraní nemusel nutit a jejímž dějem jsem byl kompletně unešen.

Pro: Hratelnost, příběh, atmosféra, postavy, soubojový systém

Proti: Collectibles, neférové mechaniky, nevyvážená obtížnost

+16

Final Fantasy VII Remake Intergrade: Episode INTERmission

  • PS5 85
Příběhové rozšíření přináší vcelku krátké putování Yuffie za cílem získat z područí Shinra ultimátní materii. Chvíli mi trvalo, než jsem se s Yuffie sžila, a to jak z hlediska její povahy, tak z hlediska ovládání. Yuffie, ač o sobě ráda opakuje, že není žádné dítě, je zpočátku velice dětinská a naivní. Její charakter se v průběhu DLC vyvíjí a rozhodně jsem si k ní postupně našla cestu a už pro mě přestala být tou docela otravnou postavou z původní sedmičky, která hráči ukradne materie.

Povaha Yuffie více vystoupí v dialozích s dominatrix Scarlet, která v tomto rozšíření hraje větší roli a která kolikrát nemůže uvěřit, že někdo může být tak naivní a podle ní jistě i hloupý. Yuffie se Scarlet vůbec nenechá rozhodit a dál si jede to svoje. Sonon mi přišel v těchto chvílích spíše jen na okrasu a jako nedůležitý článek v rozhovorech. Navíc mi přišla energie mezi Yuffie a Sononem zvláštní (viz divná scéna ve vlaku) a nějak se mi k sobě nehodili jako tým. Příběhový závěr to trochu napravil. Sonon zemřel.

Kde to bylo naopak lepší, tak byly souboje. Poměrně dlouho, vzhledem k herní době DLC, mi trvalo, než jsem si zvykla na jiný boj s Yuffie a na to, že mohu ovládat jen ji. Postupně mi ale její ovládání přešlo do krve a bavila mě možnost synergizovat útoky Yuffie a Sonona. Nejednou jsem to při soubojích s bossy využila. Ti příběhoví bossové byli fajn, zvlášť pak v druhé kapitole. Peklo nastalo u těch nepovinných, u kterých jsem se docela zapotila, ale nakonec to nějak zvládla.

Jako příjemný bonus byly na konci cut scény, ve kterých se objevují postavy z hlavního příběhu.
+16

Demon's Souls

  • PS5 80
Nepamatuji si, kdy naposledy mě hra odměnila tak štědře, jako když se po mém boku znenadání zjevil Biorr of the Twin Fangs a společnými silami jsme skolili obávaného Penetratora, ještě než si ten stihl sundat kalhoty. Stalo se tak v důsledku vyřešení jedné lehce absurdní hádanky s kloboukem. A já nemohl být vděčnější. A šťastnější.

Přisátý na cecek západní produkce by totiž jeden málem zapomněl, jaké to je muset si přijít na věci sám, přemýšlet, doopravdy objevovat, a následně být překvapen. Abych zážitku ještě přidal, rozhodl jsem se hrát offline, jednak mě děsily případné invaze z cizích doupat, jednak jsem se chtěl vyvarovat nápovědám. Neveselé bylo jen zjištění, že mi takto unikly některé události, které se projeví pouze tehdy, když je svět patřičně vychýlen, čehož je bez online prvků téměř nemožné docílit, nevíte-li, na co přesně si dát pozor.

Bluepoint se opět předvedli. Dílčí světy, které navštívíte, překypují detaily. V ulicích Paláce čpí seškvařená těla, Věží se rozléhají hrůzné nářky, hnilobný pach prostupuje Údolí. Potvory jsou nádherně rozpohybované a mlátit do nich sekerou – čirá radost, nutno podotknout, že bez vyvedené haptické odezvy by byl zážitek poloviční.

V kontrastu s moderním hávem vytanou obsoletní prvky. Zub času kouše jak vzteklá fena, ani zakladatel žánru nebyl ušetřen. Některé pasáže vyloženě otravovaly, nejtěžší boss „fight“ byl takový, ve kterém bylo potřeba především udržet nervy na uzdě a nevyhodit ovladač z okna. Příliš nepotěšilo, že zatímco mnohými lokacemi jsem se musel probíjet desetkrát dvacetkrát, než jsem se naučil taneční kroky, mnozí bossové naopak padli na první druhý pokus, jako by se ani nechtěli prát – jak antiklimatické!

Že by se něco podobného přihodilo Dark Souls, nedoufám, ale konečně začínám rozumět úpěnlivému žadonění o možnost zahrát si Bloodborne v 60 fps. Rozumím, že puristům by naběhla žilka, ale já rovnou prosííím o remake!
+16

Soul Hackers 2

  • PS5 70
Na Soul Hackers 2 jsem se těšila převážně díky soubojovému systému a byla jsem zvědavá, jaká hra bude po příběhové stránce a jak na mě bude působit svět. Od obojího jsem nečekala moc. A nebyla jsem o moc vedle.

Prvním velkým záporem, na kterém je hodně vidět nízký rozpočet na vývoj hry, jsou lokace, ve kterých se příběh Soul Hackers 2 odehrává. Jsou naprosto jednotvárné, vizuálně vcelku nezajímavé (až na poslední dvě lokace ve hře) a je neuvěřitelné, že i při tak malém počtu lokací se dokážou místa opakovat. A tak tu máme doky dvakrát, podzemí dvakrát a jakousi patrovou budovu dvakrát. Pak je tu ještě speciální lokace zvaná Soul Matrix, která je sice jiná od předešlých lokací, ale opět ji hráč uvidí celkem 15x, pokud se pustí i do NG+, jelikož poslední patro lze pořádně prozkoumat až v další hře. Snahou některé lokace obohatit je zřejmě přidání logických hádanek, kdy je nutné přijít na to, jak projít některými bránami, které se za hráčem zavřou a jiné se otevřou, nebo do kterého portálu vlézt, aby byl hráč teleportován na správné místo. Musím říct, že speciálně teleporty v Soul Matrix mi pily krev a průzkum jednoho patra se protáhl na trojnásobek. Byla jsem fakt ráda, že má hlavní postava k dispozici zbraň, kterou může od sebe odehnat přibíhající nepřátele, jinak bych v těch portálech byla do dnes. Těch ořezaných lokací je škoda, myslím, že vzhledem k zasazení hry by se dala vymyslet pěkná místa. Také je škoda, že obchody a vůbec ulice, ve kterých se ty obchody nacházejí, jsou udělány dost skromně a jsou malé, takže není moc co procházet. Obchodník je jen statickým obrázkem.

Dalším záporem hry je pro mě nezajímavý příběh, který je vlastně jen o tom, že se snažíme najít nějaké lidi, protože mají ve své moci věc, kterou chceme. Na konci přichází samozřejmě zvrat, který pro mě osobně nebyl příliš přesvědčivý a je konec. Co je naopak lepší, tak jsou postavy. Hlavní postavu Ringo jsem si rychle oblíbila a stejně tak její tak rozdílné společníky, kteří si k sobě postupem času našli cestu. Vztahy šlo utužovat v baru a volbami v rozhovorech se pak dala ovlivňovat náklonnost (Soul level) vedlejších postav. Soul level pak otvíral rozšíření příběhu těchto postav, což mě bavilo.

Největším kladem byl pro mě beze sporu soubojový systém, který používal schopnosti démonů k boji. Bylo nutné využívat slabin nepřátel a naopak se vyvarovat takových útoků, které by byly neefektivní, léčily by je nebo by je nepřátelé naopak odráželi zpět na mě. Na konci kola se po splněných podmínek (využití slabin) dal použít speciální útok zvaný Sabbath. Ten mi někdy dost pomohl k poražení nepřátel, kteří měli hodně resistencí, a tak jsem se snažila ho pomocí využívání slabin ke konci kola řádně posílit. Postupným levelováním těchto démonů a jejich fúzí se postavy postupně vylepšovaly. Vždy jsem se těšila, až z nasbíraných démonů vytvořím nějakého nového démona, který se naučí nějakou silnou schopnost a následně ji po čase předá dalšímu, a tak pořád dokola. Navíc démoni propůjčovali svým vyvolávačům i různé odolnosti, takže i s tím jsem si dost vyhrála.

Soul Hackers 2 je pro mě rozporuplná hra. Výše vypsaná negativa mě často štvala, ale stejně jsem u toho vždy nějakou dobu vydržela a bylo těžké přestat hrát, protože mix zábavného souboje, fúzování nových démonů a postupného vylepšení postav mě bavil až do konce a táhlo mě to dopředu.

Pro: soubojový systém, démoni, postavy

Proti: jednotvárné lokace, příběh, obchodníci

+16

The Order: 1886

  • PS5 65
Celé leto som mal gamingový absťák a hľadal som nejakú hru, ktorá by mi zapálila znovu moju vášeň pre hranie. Nechcel som nič extra dlhé, ale zas ani nič také, že to zapnem a po dvoch hodinách vypnem. Tak som si v knižnici našiel túto exkluzivku, ktorej som doteraz ešte nedal šancu a tak bolo na čase to zmeniť.

Čo ma na hre velice prekvapilo, bolo to, že je kinematograficky na veľmi vysokej úrovni. od Ready at Dawn štúdia poznám len ich psp spin-offy God of War, tak neviem, či je toto ich taky štandard alebo sa tam pripísalo to, že patria pod Santa Monicu, ktorá im s tým mohla pomôcť. S čim som bol však sklamaný a veľmi často som na to nadával, bolo nasvietenie hry. Titul ma veľa úrovni, ktoré sa odohrávajú v noci alebo v tmavých miestach a je tam teda hovno vidieť. Čo ja som sa nanadával, že k***t vidím. Druhá vec, na ktorú som často nadával boli QTE sekvencie a celkovo občas ovládanie, lebo mi to prišlo nadpriemerne neintuitívne, vytáčala ma ta Blacksight mechanika, kedy sa nedá mieriť, ale keď už je nepriateľ mŕtvy, zrazu si treba zamerať na iného, proste také divne.

Combat ako taký celkom okej, okrem bežných zbraní sa vám do rúk dostanú aj výmysly Nikolu Teslu, medzi nimi som si ja osobne obľúbil termickú pušku. Z combatu by som dal bod dole za súboje s lykanmi, okrem toho, že sú zas všetky v priestoroch kde je prd vidieť, cely súboj je len čakať, uhnúť, streliť a to tak dookola až kým vlk nepadne, kedy ho treba zapichnúť. 

Príbeh zo začiatku vie zaujať, užil som si level vo vzducholodi, ale od toho momentu už bol dosť predvídateľný a ku koncu sa mi zdá, že bolo aj uťatých veľa pribehových vetiev, ktoré neviem či nevedeli ako uzavrieť alebo si ich chceli nechať do nejakého pokračovania.

Suma sumarum, hra not great, not terrible. Ako titul na jeden dva dni celkom okej.

Pro: kinematografia, zbrane

Proti: nasvetlenie, QTE, niektore suboje

+16

Crime Boss: Rockay City

  • PS5 80
Crime Boss: Rockay City je pro mě překvapením. Po prvních recenzí na PC začátkem roku to vypadalo jako průšvih, nedopečený koncept se spoustou chyb. Já se ke hře dostal až ke konci léta, kdy už vyšla verze pro současnou generaci konzolí a sadou updatů s číslovkou 4.0 a zážitek to teda byl!

Atmosféra která mi připomínala mé oblíbené Vice City, sbírka solidních herců z akčnáků dob minulých viz. Norris, Trejo, Glover, Basinger, Rooker a hlavní crime boss co by postava hráče Michael Madsen vytváří solidní základ hry na kterém pak staví návykové prvky hratelnosti. Koncept kdy máte velké město plné nepřátelských gangů s kterými soupeříte o území a vliv, kdy denní aktivita je ve stylu Payday kdy vykrádáte obchody, banky, skladiště a konvoje s penězi. Přestřelky s policií jsou fajn, jejich postupný stupňující tlak v nasazení elitnějších nepřátel vede hráče k tomu aby akci co nejrychleji a nejlépe provedl a získal dost peněz. Musím pochválit i pocit ze střelby a zbraní kde člověk vidí rozdíl mezi obyčejným SMG a kvalitní útočnou puškou.

Protože peníze jsou zde hlavním a nejdůležitějším prvkem hry. Za peníze najímáte parťáky co jdou s Vámi na vloupačky. Souboj o území města stojí peníze taky stejně tak najímání obyčejných pěšáků kteří území dobývají nebo naopak chrání Vaše před útokem soupeře. Prachy stojí i plánování veškerých akcí plus si podíl vezmou i parťáci, jejich vylepšení nebo nákup nových zbraní či předmětů které zvyšují level bosse tedy hráče.

Každý level přináší nějakou fajnovou schopnost ať už jde o výdrž, lepší vybavení, více peněz do začátku či území. Protože pokud hlavní postava umře hráč končí a začíná celé své úsilí znovu kromě levelu bosse a výhod co získal z levelování. Sice tento rogulike prvek ve hrách rád nemám tady jsem se s ním naučil pracovat a na riskantní akce jsem posílal jiné postavy.

Jedinou velkou výtkou je, že se časem dostaví trochu stereotyp protože map a misí není tolik. Naštěstí autoři i v updatu přidali nové mapy a typy heistu. Nyní už je venku první velké DLC co přináší nové loupeže, vlastní kampaň kdy se hráč spojí se svým jedním rivalem v podání Danyho Treja. Podle roadmapy na tuto sezónu se chystají ještě další dvě příběhové DLC tak jsem zvědav. Tímto stylem můžou doplnit další zajímavý obsah.

Kampaň je aktuálně čistě singleplayer zážitek pro více hráčů je tu pak sestava coop misí kdy jsou vybrány všechny hlavní velké vloupačky a události s vlastním mini příběhem. A druhý multiplayer mód pak nabízí město zaměřeno čistě jen na akce vykrádání bank atd... kdy neřeší žádný souboj o území. Jen vylepšování zločinecké bandy a vydělávání peněz na všechny postavy co se v příběhu objeví.

Upřímně jsem nečekal, že mě tento český počin dokáže takto chytit a kdy si budu říkat ještě jednu akci ve městě a pak půjdu spát.
+16

Persona 5 Strikers

  • PS5 90
Ke spin-offu Strikers by se dalo přistupovat jako k nějakému méněhodnotnému dílu, k něčemu, co bylo vytvořeno jen proto, aby značka Persony 5 ještě přihodila nějaké ty peníze do už tak velkého balíku. A i já jsem ke Strikers tak přistupovala a moje očekávání nebyla kdo ví jak vysoká, což vlastně bylo dobře, neboť mě tento díl velmi příjemně překvapil. Nečekala jsem, že mě příběh bude bavit a zajímat ještě více, než tomu bylo v základní hře. Zatímco v ní bylo základním tématem to, že každý z nás po něčem touží a někteří z nás si vybírají nevhodné metody, jak své cíle dosáhnout a tito lidé jsou pak ve výsledku zlí a bezohlední, tak ve Strikers je základním námětem to, že zlí lidé nejsou sami od sebe zlí, ale někdo či nějaká událost v jejich životě je na tuhle cestu dostala. Často si tito lidé nesou s sebou traumata, která mají v sobě nevyřešená a řeší je tak, že se k druhým chovají tak, jak se chovají, tedy špatně. Samozřejmě některé linky byly méně zábavné, ale jiné mě naopak dokázaly překvapit svojí hloubkou a potřebou se nad tím více zamýšlet. Třeba vztah jednoho z nových členů Phantom Thieves a s členem jeho rodiny je komplikovaný a nelze jednoznačně říct, že se někdo z nich zachoval dobře-špatně. Nic není černobílé, stejně tak život. Potěšilo mě, že Haru se dočkala svého "screen time", který jí byl tak trochu odebrán v základní hře, a její zapojení do jedné vynikající dějové linky bylo opravdu osobní a dojemné.

Obecně dialogy postav jsem poslouchala ráda, jako bych se po delší době vrátila navštívit své staré přátele. Strikers nebyl mezilidskými interakcemi zahlcen natolik jako základní hra, a proto děj rychle odsýpal. Nemusela jsem čekat, až si popáté řeknou to stejné. Dialogů bylo tak akorát, abych měla pocit blízkosti s postavami a abych se dokázala vžít do atmosféry letních prázdnin. Strikers tento sestřih velmi prospěl, ztratila se taková těžkopádnost základní hry, kterou bylo možné ke konci již pociťovat, a působilo to na mě jako velké oživení. Zredukováním počtu postav a interakcí tak alespoň mohly do popředí vystoupit již zmíněné osudy a traumata jednotlivých bossů. Jejich design mi přišel o něco více povedený než v základní hře. Doteď nemám problém si je všechny vybavit, stejně jako jejich originální Jaily (místní obdoba paláců). Strikers opět přinesli v tomhle směru rozmanitost: zavedli mě do ledového světa s vánočním hudebním podkresem nebo třeba do světa laboratoře, ve které jsem zažila nečekanou mysteriózní atmosféru s vynikající skladbou.

Jestliže jsem si v základní hře měla problém zvyknout na nekonečné dialogy a nejvíce mě bavil soubojový systém, Strikers ve mně vyvolal přesně opačné pocity. Minimálně do té doby, něž jsem snížila obtížnost na Easy, což v podstatě souboje zredukovalo na button mashing a mně to naprosto vyhovovalo. Proč se nutit do soubojového systému, který mě až tak nebaví jako třeba tahové. Přesto souboje tvořily, po snížení obtížnosti, zábavnou a uspokojivou část, přidávaly hře na dynamičnosti a mnohé prvky působily velmi efektně, například každá postava měla svoji vlastní animaci Show Time, vlastní speciální útoky, zbraně a samozřejmě Personu. V mém easy módu probíhaly boje s běžnými nepřáteli tak, že jsem párkrát zmáčkla tlačítko pro útok, načež se mi nabídla možnost All out a nastala mela v animaci, při které jsem většinou zneškodnila zbývající část nepřátel. Souboje s bossy byly trochu složitější, musela jsem přemýšlet nad slabinami, koho vezmu do party a kdo bude zastávat funkci léčitele.

Jediné, co mi ve Strikers chybělo, tak možnost rozmlouvat se Shadows a snažit se je přesvědčit, aby se přidali na moji stranu v diskuzi, kde se projevovaly jejich vtipně pochybné osobnosti.

Hee-Ho!
+16

Star Wars Jedi: Survivor

  • PS5 75
Na úvod musím říct, že Star Wars Jedi: Survivor je destilátem mnoha prvků, které jsme viděli jinde. Popravdě ve hře není snad jediná originální mechanika nebo nápad. Nepočítáme-li příběh, ten se povedl, sedlo mi, že se nejedná o nic epického a místo toho Cal vlastně jen hledá bezpečnou planetu pro rebely. Celá hra lépe vypadá i včetně animací. Je to povedený nástupce, jenže to má spoustu ALE, které potřebuji ventilovat. Prvním je, že ačkoliv má hra 5 bojových postojů, tak můžete vždycky používat maximálně dva. Komu tohle přišlo jako dobrý nápad, tak je prostě idiot. Sorryjako.

Respawn se inspirovali soulsovkami, což už je v dnešní době trochu přesycený žánr ale budiž. Bohužel je to jen na oko a reálně je to takový neoptimální myšmaš, kde byla soulsovka asi základní přísadou. Nejprve člověka rozladí samotné nastavení obtížnosti. Skládá se ze tří faktorů, které se posouvají podle toho, co za obtížnost vyberete. Nejdou však nastavit jednotlivě, což je úplně tristní a přitom tahle featura mi poskytla mnohem lepší zážitek například v loňském Horizonu. Okej, tak dám střední a budu doufat. Soulsovky jsou postaveny na soubojích s propracovanými bossy. Tady je bossů celkem pět, první tři jsou velmi lehcí, u čtvrtého člověku chybí jakákoliv motivace, bojovat proti Vaderovi je fajn nápad asi, ale proč bych se s tím piplal, když vím, že náhodná no name Jedi ho fakt neporazí, navíc opakovaný vtip není vtipem, tohle už bylo v jedničce a bylo to 100x víc cool, a poslední mi přišel až nesmyslně těžký a zdlouhavý. Pravou výzvou jsou však hordy nepřátel. To, co jsem v prvním díle považoval za daň tomu, aby hra vyšla ještě před epizodou IX, se ukázalo zřejmě jako cílený "game design". Na co originální a zajímavý bossové, když můžete jebnout do numerické klávesnice a spawnout tam náhodný počet generických nepřátel. Humanoidních a robotích enemáků je dohromady asi 15 a tak se točí po celou hru. Za mě totální lenost vývojářů, kterou ještě umocňuje to, že jejich rozmístění postrádá logiku i nějaké lorewise opodstatnění, navíc jich jsou někdy fakt absurdní počty, na které soubojový systém není postaven.

Možná jsem jen noob a nebo je to možná i trochu tím, že jsou nepřistoupil na podmínky tvůrců a odmítnul jsem grindovat. Vývojáři asi skutečně na konci chtějí, abyste měli vyzobáno skoro vše, čímž byste měli většinu schopností otevřenou a hlavně by Cal vlastnil 10+ stimpacků. Právě healování ve mně vyvolalo nejvíc zloby, protože aby si Cal doplnil zdraví, musí se postavit rovně, zavolat na BD-1, ten následně healstick vystřelí metr do vzduchu a náš Jedi ho elegantně chytí a bodne si ho do krku. Ne, nepřeháním. K healování musí vždycky proběhnout tahle animace. Smrtí, kdy mi došly stimpacky a soupeř mi uzmul i poslední ždibec zdraví, bylo, že bych to na prstech jedné ruky napočítal. Většina smrtí totiž vypadá tak, že stimpacků máte dost, ale ona animace se furt rozbíhá a nikdy se nedokončí, protože soupeř do vás stále buší, až vás totálně dorazí. Přitom, kdyby BD Cala healoval normálně v akci, tak by to dávalo stejný smysl a člověk by nemusel umírat takhle stupidně.

Další věc, co mě srala jsou zkratky. Jasně máme nějakou videoherní logiku, to já beru. Ta pro mě ovšem končí ve chvíli, kdy Cal vystupuje z lodi přesně na druhém konci toho místa než potřebuje být a že hra několikrát ukáže, že by vlastě mohl vystupovat blíž. Jenže pak tu jsou ty "zkratky". Představte si to následovně. Vystoupíte z lodi, z hangáru vedou troje dveře. Odemčené jsou jen ty vlevo, prostřední a pravé jsou "zamčeny z druhé strany". Jdete do levých, dvacet minut běháte, skáčete a bojujete až odemknete dveře. Ouha jsou to ty prostřední. Zameditujete si a jdete do nich zpátky, zase 20 minut šaškujete a hele, otevřely jste si ty vpravo. Takhle to vypadá furt, v podstatě běháte v kruhu, zatímco hrajete za Jediho, který by překážky odstranil s pomocí Síly nebo by holt použil lightsaber.

Výše jsou použil slovo grindovat a někdo by možná řekl, že myslím "věnovat se vedlejšímu obsahu". To by ovšem vedlejší obsah nesměly být chujoviny, kterými Ubisoft zamořuje své Assassiny a Far Crye. Ze začátku to vypadá slibně, budete verbovat nová štamgasty do salónu, sbírat kytky na zahrádku a v neposlední řadě doplňovat své akvárium rybyčkami. Zvláště to poslední mě jakožto fanouška Mass Effectu a vášnivého akvaristu zaujalo. Bohužel všechno to jsou nudné a nezajímavé fetch questy. To, že ze Zeldy okopírovali Shrines a nazvali je Chambers, bych vlastně i pochválil, protože ty mě i bavily, ale to je všechno. Nechápu, kde se dělá rozhodnutí "pojďme tam narvat nějaký blbosti, ať to vypadá, že máme nějaký vedlejšáky". Přitom by stačilo nechat sbírání ryb a kytek, které by bylo doplněno o nějaký průzkumný prvek a třeba i odměny navíc. A co se vedlejších misí týče, stačilo by nechat jednu postavu, která by vám zadávala legendární lovy, což by byly souboje s minibossy v podobě různých tvorů a k tomu by se přidalo řekněme pět nebo šest vedlejších příběhových misí, které by představily obyvatele a lore planety. Tak jednoduché by to bylo, ale ne. Místo toho můžeme sesbírat 60 různých odstínů rukojeti. Hurá!

Star Wars Jedi: Survivor je fajn hra. Opravdu. Jen prostě těží z toho, že je to Star Wars a tak se tvůrci vlastně nemusí nějak zvlášť snažit, nebo je EA šikanuje tak, že nic lepšího vypotit nezvládnou, což je možná i pravděpodobnější varianta. Akorát bez té licence by to dopadlo jako původní Lords of the Fallen aka další wannabe 7/10 soulsovka. Star Wars si zaslouží ještě o level výš.

Pro: příjemný nepřehnaný příběh, grafika s atmosférou, pohyb a ovládání

Proti: nevyvážená obtížnost, healování, zkratky, generické hordy nepřátel, vedlejší neobsah

+16

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PS4 100
  • PS5 --
2 roky. Tolik jsem strávil času s touhle hrou, ano někteří si říkají proč tak dlouho? Ani sám nevím, prostě jsem nějak ve volných chvílích chtěl prozkoumat, co se dá a dát tomu opravdu šanci. Dokonce tahle hra může za to, že jsem tehdá podstoupil upgrade své konzole na novou generaci konzolí. A byl jsem za to rád.

Tento komentář nebude klasickýho typu, protože když se člověk podíve, kolikrát si tu hru lidi otevřeli, kolik je tu diskuzí a hodnocení a všeho, nemá smysl to rozebírat. A po přečtení některých opravdu skvělých komentářů nemá smysl něco říkat, stejně už neřeknu nic navíc, vše již bylo napsáno. Spíš jen dodám, že hru jsem hrál od prvního vydání a celé 2 roky jsem prožil s upgradama a musím říct, že chápu její oblíbenost a musím jen poděkovat CD Projektu, že udělali něco takového a dali si tu práci aby ji nadále udržovali. Horko těžko se to bude nějakým způsobem překonávat protože každá hra, která by měla být nástupce bude srovnávána a to je opravdu těžký úkol, který není sice nereálný, ale kdo ví.

Takže spíš jsem chtěl říct jen zajímavost a čas, který jsem se hrou strávil a vyjádřit jí hold. Rád si ji i za dalších 20 let doma vystavím a zahraju až zapomenu na všechny ty emoce a strávenej čas, kterej jsem u hry strávil.

Pro: -

Proti: -

+16

Final Fantasy XVI: The Rising Tide

  • PS5 80
Dobře, takže tu máme příběh o tom, že hlavní hrdina Clive musí absorbovat sílu osmi elementů, aby naplnil svůj osud. Jeden z těchto elementů, voda v zastoupení eikona Leviathana, se ve hře nakonec neobjevil, což si vyžádalo prapodivné vysvětlování na úplném konci hry, že vlastně být nekompletní zas až tak nevadí. Chápu, manažeři Square Enix potřebovali stihnout termíny, tak se to narychlo zalepilo.

Skoro o rok později se nám vynoří DLCčko, The Rising Tide, kde Clive retrospektivně porazí Leviathana a sílu vody získá. Změní to nějak scénář na konci hry? Ne...

On se jako The Rising Tide povedl, to zas ne že ne. Nová krásná lokace, dovysvětlení hluchých míst, epické souboje a spousta vedlejšáků. Jenže měl být součástí původní hry, kde by jeho dobrovolné splnění zajistilo good ending. Všechno tomu nasvědčuje, ale nestalo se tak. Stejně tak první DLC, Echoes of the Fallen, měl být bonus dungeon se superbossem, čemuž nasvědčuje nejen název finálního bosse, který se jako bonusový superboss objevuje napříč celou sérií, ale také nejlepší výbava pro Cliva, která překonává veškeré vybavení získatelné v později vydaném a obtížnostně těžším The Rising Tide.

Kompletní vydání na PC tohle trochu srovná, byť obtížnost zůstane prapodivně a skokově nevyvážená a závěr příběhově zmršený.

Pro: Všechno to moc hezky vypadá

Proti: Nedává to smysl

+16

Sekiro: Shadows Die Twice

  • PS5 100
Po prvých desiatich hodinách som sem skormútene napísal, že toto nie je hra pre mňa. Keď som sa do nej ponoril hlbšie, zistil som, že možno pre mňa naozaj úplne nie je, ale je výborná.

Sekiro sprevádzala povesť hry ešte náročnejšej než Dark Souls či Bloodborne. A legendy neklamali. Sekiro je pre mňa s prehľadom najnáročnejšia hra od pána Miyazakiho. Možno aj najnáročnejšia hra v celej mojej hráčskej histórii. Naivný casul ako ja by si myslel, že keď do Sekira vstupuje zocelený predchádzajúcimi titulmi zo soulsborne ságy, tak mu hranie pôjde trochu viac od ruky. Ale chyba lávky! Princíp boja je radikálne odlišný, takže hráči Dark Souls musia svoje znalosti zahodiť a začať odznova.

A už to samo o sebe je dosť ťažké. Ak ste nehrali žiadnu predchádzajúcu Souls hru, tak ste vlastne vo výhode. Nebudem klamať, prvých desať hodín bolo veľké trápenie. Pri trápnych mini-bossoch som zomrel viackrát, než v Dark Souls a Bloodborne dokopy. Toľko rage quitov som ešte nezažil. Vždy keď som hru zmazal, začali vo mne ale hlodať pochybnosti. To naozaj Sekiro ako jediný titul zo soulsborne rodiny nedokončím?

Po Elden Ringu (ktorý ma trošku sklamal) som dostal chuť na nový spôsob boja (keďže ten na štýl Dark Souls sa podľa mňa už vyčerpal), takže som sa rozhodol dať Sekiru ďalšiu šancu. Už som vedel, do čoho idem, obrnil som sa trpezlivosťou zenového majstra a bol som odhodlaný naučiť sa ten prekliaty combat systém. Stále trvalo dosť dlho, kým som zabudol staré zvyky, ale bolo to nutné. Musel som skrátka prehltnúť svoju pýchu a akceptovať, že aj pri menej podstatných bossoch strávim oveľa viac času, kým sa všetko naučím. Zároveň som sa oboznámil s tipmi a trikmi od skúsenejších hráčov na YouTube, čo tiež pomohlo.

Všetko mi do seba definitívne začalo zapadať niekde okolo Lady Butterfly. To, samozrejme, neznamená, že som už nezomieral, ale už som mal konečne predstavu, čo robím blbo a ako na to ísť. To znamená: žiadne nabiehanie medzi skupiny nepriateľov, ale využívať stealth, pamätať, že netreba riešiť staminu (zaplaťbuddha), staviť na strategické odstraňovanie enemákov, využívať terén a veci v inventári a tak ďalej. Pomaly, ale isto som sa začal adaptovať na Sekirove podmienky.

Plne ale chápem každého, kto to so s ním vzdá. Tá learning curve je tu totiž asi najstrmšia zo soulsborne hier (to, že vás prakticky akýkoľvek silnejší nepriateľ dá dole na dve rany je tuhá káva). A nie každý má hodiny na to, aby sa trápil v nádeji, že ho to raz možno začne baviť. Osobne som ale veľmi rád, že som vytrval, pretože Sekiro je fakt skvelá hra. Akonáhle sa dostavil onen „click“ moment, začal som si ju neskutočne užívať a konečne som docenil ten fantastický súbojový systém. Tvorcovia v ňom nechali naozaj solídny a inovatívny kus práce a možno by stálo za to práve tento štýl boja rozvíjať ďalej (Elden Ring v tomto ohľade naozaj pôsobí ako krok späť).

Bavil ma aj ten stealth, ktorý inak nevyhľadávam. Opäť sa teda dostavil starý známy návyk, ktorý si s FromSoft hrami spájam a dorazila aj slastná eufória po porazení bossa. Tá mi v Elden Ringu trochu chýbala, ale v Sekiro bola snáď najsilnejšia z celej soulsborne ságy a niektorých tunajších bossov radím k tomu najlepšiemu, čo FromSofťáci vytvorili (Genichiro Ashina, Great Shinobi Owl). Potešilo ma tiež, že hlavné bossfighty si hráč môže zopakovať (niečo podobné som si pri FromSoft hrách už dlhšie želal, mohlo by sa to stať súčasťou aj budúcich titulov).

Neprekážalo mi ani, že v hre nie sú žiadne štatistiky, ale len strom schopností, ani to, že má hrdina len jednu zbraň. Bolo to fajn osvieženie. Grafika je krásna (asi najlepšia z doterajších soulsoviek), atmosféra mysticky podmanivá. Príbeh je tentokrát priamočiarejší, hoci istú kryptickosť si stále ponecháva. Dočkáte sa však viacerých cutscén a váš hrdina už nie je nemý, takže je tu aj viac dialógov. V tomto ohľade teda ide o krok k tradičnejšiemu rozprávaniu. Žiaľ, hru si do dohraných zaradiť nemôžem, pretože posledného bossa som stále neporazil. Pravdepodobne ide o najťažšieho bossa, s akým som sa vôbec v hrách stretol a po troch dňoch boja som takmer kompletne vyšťavený... Ale ktovie, možno sa mi to raz podarí!

Edit: Tak konečne padol! Trvalo to bez preháňania aspoň 18 hodín (počas štyroch dní) a prišlo to vlastne úplne nečakane: v momente, keď som sa zmieril s tým, že Sekiro proste nedohrám (míňali sa mi spirit emblemy, nemal som už žiadne dodatočné liečivá...). Zrejme ale práve ten pocit určitého zmierenia sa s osudom dosť pomohol a ja som slávil víťazstvo.

Bossovia, ktorí mi dali najviac zabrať: Lady Butterfly, Blazing Bull, Seven Ashina Spears - Shikibu Toshikatsu Yamauchi, Genichiro Ashina, Guardian Ape, Great Shinobi Owl, Demon of Hatred, Isshin the Sword Saint

Pro: grafika, príbeh, skvelý súbojový systém, bossovia

Proti: občas chaotická kamera, na strmú difficulty curve nebude mať nervy každý, niektorí bossovia sú skôr otravní (našťastie ich je málo)

+16

Terminator: Resistance

  • PS5 85
Terminátora jsem měl vždycky moc rád. Jako desetiletý jsem hlavně dvojku sjížděl snad každý týden na VHS kazetě po škole. Hlášky z původního dabingu jsem tenkrát uměl nazpaměť. To je asi ten důvod, že nový dabing nedokážu vydýchat a v dnešní době si pustím radši originál. A to je asi ten důvod proč se mi Terminator: Resistance tak líbí. Za svůj vzor si bere prostřihy z budoucnosti z prvních dvou dílů. Zachovává jejich hutnou atmosféru. V potaz ještě bere třetí díl, zatímco Terminator: Salvation jako kdyby vůbec neexistoval. Je to přesně to, co všichni zarytí nostalgici chtějí a kvůli tomu je to tak dobrý.

Atmosféra je fakt boží. Víc terminátorská ani nemůže být. Všude spoušť a zkáza. Zkázu zdůrazňují ikonické hudební melodie. Stroje číhají všude a rozdat si to na začátku na férovku třeba s T-800 není moc dobrý nápad. Mnohem lepší je útočit na ně ze zálohy nožem, počkat si, až budou procházet kolem zásobníku plazmy nebo hackovat strážní věže, které pak odvedou práci za vás. Otevřené lokace se dají také jen v tichosti proplížit, splnit hlavní úkoly a zmizet. To ale nebyl můj styl. Jakmile jsem na mapě neprolezl každý kout a nezničil každý stroj, tak jsem neměl pokoj.

Od začátku jsem cílil na co největší přísun zkušenostních bodů. Těšil jsem se, že otevřu úplně všechny perky. Jaké bylo pak mé rozladění, když jsem zjistil, že zde existuj strop zkušenostních bodů. Že je perky potřeba více vybírat. Že můj strop nastal někde ve dvou třetinách hry. Že nemá vůbec cenu investovat body do perku na přidávání více zkušenostních bodů. RPG systém zde má velké rezervy. Stejně tak systém craftění. Je pěkné, že to jde. Když se ale všechno potřebné stejně válí na zemi nebo u nepřátel, není to k životu až tak potřebné.

Převládala ale radost z prozkoumávání okolí a kocháních se hezkou, trochu stylizovanou grafikou. Některé zdánlivé nejasnosti lze eliminovat vyšší obtížností. Opravdu doporučuji hrát vyšší obtížnost než normal. Hra se tím stává mnohem více smrtící a nemilosrdnou. Pak je to teprve ten boj o přežití jaký jsem si představoval z filmů. Chce to pak ještě víc taktizovat, klást pasti, využívat prostředí a promyslet si každý výpad. Když už dojde na vyloženě akční části, tak hra také nezklame. Pocit ze střelby je zde výborný.

I kdyby některé nedomyšleností někoho mohli odrazovat, tak minimálně příběh za to stojí. Takhle mělo vypadat pokračování Terminátora 3. Možná trochu zamrzí nízká motivace ke znovu hraní. Škoda, že nenabízí nějaké zásadní rozhodnutí i když je ve hře celkem dost dialogů. Ani k získání platinové trofeje nepotřebujete nic víc než normálně hrát a hru dohrát klidně na nejlehčí obtížnost.

Herní výzva 2024
"Láska nebeská"

Pro: bere si za vzor první dva filmy na které odkazuje, perfektní atmosféra, skvělé příběhové provázání s první filmovou trilogií, z laserových samopalů se ve hrách zase tak často nestřílí

Proti: nedomyšlené sbírání zkušeností, nízká motivaci ke znovuhratelnosti

+16