Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

The Blind Prophet

  • Switch 80
Je to pomalu rok, co mě jones navnadil na The Blind Prophet svým tehdejším komentářem. Point and click adventury téměř nehraju a nepočítaje freeware kousky, tak jich nebudu mít odehraných víc, než desítku. Tím chci říct, že mě tenhle žánr nikdy příliš nezaujal, ale nějaké výhrady vůči němu taktéž nemám, tudíž jsem do tohoto díla šel téměř bez očekávání a přiznám se, že impulsem ke koupi byla především grafická stylizace a možná příslib dospělého příběhu v neokoukaném zasazení. A že by zrovna tohle byla ta trefa do černého, co mě přiměje mít tenhle žánr rád? Možná. V první řadě chci však hru připomenout, neb adventurně naladěná DH jej z nějakého důvodu stále přehlíží, což je velká škoda.

Hrdina Bartholomeus je vskutku drsnej týpek, který se s ničím příliš nepáře. Co nevyřeší jeho pěsti, vyřeší dozajista jeho meč a trocha ohně. Je totiž apoštol vyslaný bojovat s démony a zdejší město je jimi prolezlé skrz naskrz. Gangy, místní pobudové, dealeři, ale klidně i policie. Všichni jsou posilnění nějakým tím démonickým dryákem, frčí v drogách nebo podléhají korupci. Městečko Rotbork je ukázková dystopie. Díky komiksovému vyprávění příběhu je totiž hra na žánrové poměry překvapivě "filmová" a pro useknuté končetiny a stříkající krev se nejde nikdy daleko. Pro autory tenhle statický komiksový styl samozřejmě maskuje nejspíš nízký budget, neboť se nemuseli obtěžovat s animacemi, nicméně na druhou stranu musím uznat, že to funguje vážně dobře a vyprávění pohltí podstatně víc, než je tomu u některých jiných zástupců žánru. Je však pravda, že hra lehce trpí nekvalitním překladem z francouzštiny a nějaké ty chybky najdete i když angličtinu neovládáte na perfektní úrovni.

Pro hráče je k dispozici celé město Rotbork, přičemž přítomná mapa vás navádí jednotlivými ulicemi a hra vždy v rámci questu napovídá, kam jít. Zde mám asi největší výtku, kterou je nepřítomnost nějaké fast travel mechaniky, neboť proklikávat se obrazovku po obrazovce při průchodu města z jedné strany na druhou dokáže být zbytečně zdlouhavé. Na druhou stranu kombinace předmětů a řešení hádanek není příliš zdržující, neb většinou dávají logický smysl. Po stisknutí tlačítka lze i zvýraznit aktivní předměty, což chválím, neboť předměty jsou často součástí pozadí a není příliš patrné, s čím lze provést interakci. Každá obrazovka těch aktivních bodů nabízí relativně hodně, přičemž velká část je tam dle mě k ničemu a spíš bych uvítal více animací pro oživení, neb ona statičnost někdy lehce zabíjí imerzi. Kritiku pak zaslouží také zvolený font v malých oknech při komentování předmětů nebo vedení konverzace s NPC, který je špatně čitelný už sám o sobě a o to horší to je na handheldu.

Kapitola sama o sobě jsou mini-hry, jejichž kvalita je kolísavá. Ty s logickým řešením jsou dobré, dávají smysl a hráče nikam neženou. Nenabízí sice příliš velkou výzvu, ale jsou dostatečně zábavné. Ta špatná část je pak po vzoru arkádových her zaměřená na přesnost a rychlost, kde má opět Switch trochu smůlu, neb je znatelné, že se myslelo v první řadě na PC. Nejde o nic, co by nešlo zvládnout na druhý či třetí pokus, nicméně nazval bych to spíš zbytečnou výplní. Když jsem u dalších pokusů, tak jelikož se ve hře často zabíjí a terčem jste mnohdy i vy, v určitých částech je nutné také reagovat s kombinací předmětů či interakcí s prostředím v omezeném čase, což nutno říct, že ne vždy jsem intuitivně odhadl, co mám vlastně dělat a běžně jsem umíral. Na druhou stranu checkpointy jsou velmi přátelské a hra vás vždy hodí přímo před začátek časového limitu a nevyžaduje zdlouhavé opakování.

Vrátit se musím ještě k tomu nejlepšímu, čímž je atmosféra, kterou je nakousl při chválení vyprávění. Detailní kresba nočního města zajišťuje spoustu kochání a obrazovky je vždy radost si důkladně prohlédnout. Minimalistická hudba pak celý zážitek jen podtrhuje. Pocit špíny, nebezpečí a temnoty však místy v dobrém nabourává střídmě dávkovaný humor plný sarkasmu a absurdity. Autoři vyloženě některé dialogy s NPC používají na příběhově nesouvisející odlehčení, přičemž můj oblíbený byl například barman, který bez problému prodá kokain i nezletilým, ale zděsí se, když si chcete koupit čokoládovou tyčinku, neb nemůže připustit, abyste do sebe cpali tak nezdravý odpad.

The Blind Prophet lze doporučit prakticky všem. Žánrově nabízí neokoukaný komiksový styl s ručně kresleným atmosférickým městem a dospělý příběh plný násilí a společenského úpadku, jenž si užijí znalci adventur stejně, jako nováčci, kterým zas může vyhovovat spousta akčních částí a rychle odsýpající děj. V neposlední řadě pak překvapí i slušná herní doba i vzhledem k cenovce, která minimálně v rámci Switch verze neustále klesá na padesát korun. Jděte do toho.

Pro: Postavy a příběh, atmosféra města, humor

Proti: Možná příliš statické obrazovky, část mini-her

+16

Dead Island 2

  • PC 90
Konečně po deseti letech čekání jsem se mohl vrhnout opět do světa mordování zombies. Je zázrakem, že Dead Island 2 po těch pletichách nakonec vyšla plus jsem ještě musel vydržet rok čekat kvůli Epic exklusivitě. Nakonec se ale čekání vyplatilo, protože Dead Island 2 poctivě šlape po vrcholcích svého žánru.

Nejlepší na DI2 je to, že si na nic nehraje. Hra nechce být vážná, realistická a ani korektní. V podstatě si ze sebe dělá prdel nebojí se i si trochu utahovat z JůeSeJ. Příběh asi nikoho nepřekvapí v dnešní době. Zombie infekce, uzavření města, skupiny přeživších schovávajíc se v úkrytech, laboratorní experimenty. Co mě ovšem překvapilo, tak DI2 na to ale jde z jiného úhlu než se z počátku může zdát. Dnešní zombie tématika je strašně lehce předvídatelná a já si celou hru myslel, že vím jak to dopadne, kdo je padouch, kdo oběť, proč co a jak. A jak jsem si mýlil, když mi hra naservírovala finále hry plus se do toho přimotaly vynikající DLC Haus a SOLA, kde se bizarnostmi nešetří v dobrém slova smyslu. Hodně mě i táhnul téměř všudypřítomný humor, který ke mě sedí a nejednou jsem se dokázal od srdce zasmát. 

Hra se ale nebojí občas trochu odklonit na tu temnější stranu a přinášet tragické osudy jiných přeživších, které posloucháte z nalezených hlasových zpráv či čtete z jejich dopisů na rozloučenou a podobně. Atmosféra se rozhodně v určitých částech hry dala krájet. Z počátku hra i působí celkem vesele, jak si tak pobíháte po prosluněném Los Angeles a kocháte se krásnou grafikou. Ovšem poté si dáte pár příběhových questů za tmy a občas i naskočí husí kůže z všudypřítomných skřeků. Nicméně hra je za tmy opravdu tmavá a baterka, kterou obdržíte toho moc osvítit nedokáže, čili se musíte orientovat i po sluchu. Rovněž oceňuji i kvalitní různorodost prostředí a nápaditost prvků, které jednotlivé lokace obsahují. Jako příklad zmíním lokaci ve filmařském studiu, kde si procházíte například jednotlivé scénky ze sitcomu, bojiště druhé světové, hrobky v džungli anebo obří hororový plac s příjemným překvápkem na konci. 

Co rozhodně patří mezi největší tahák DI2 je porcování zombíků. To je zde vytvořeno do nejmenších detailů a doslova jdou nepřátelé brutálně zohavit. Kromě sekání jednotlivých končetin můžete například odkrýt mozek nebo vnitřnosti a dokonce na jejich kůži jde vidět, když je poškodíte ohněm, kyselinou anebo proudem. Toto vše je podkresleno celkem zajímavými zvukovými efekty od různých čvachtání či křupání. Milovníci Gore si v tomto ohledu přijdou na své. Zbraně dostanete jak kontaktní, tak střelné. Všechny zbraně si jdou upravit tak, aby nejvíce vyhovovali vašemu stylu hraní a dokonce si za poplatek můžete zvyšovat jejich úroveň pokud vám daná zbraň vyhovuje anebo nenajdete lepší téhož druhu. Hra obsahuje i pár legendárních kousků, bohužel na 90% z nich narazíte až úplně ke konci hry, což mi ve hrách vždycky neuvěřitelně irituje. A u DI2 obzvlášť, protože by se to dalo omluvit režimem New Game +, ale ten jaksi chybí.

Grafika je krásná. Dají se najít senzační scenérie, modely Infected nemají chybu. Celkově leveldesign je na špičkové úrovni. Animace bojů jsou prostě perfektní, jak krásně uspokojující může být combat, když se na něj dá dobře dívat. Jediné co celkem pokulhává jsou NPC, kteří nejsou moc důležití. Ti v podstatě stojí na jednom místě a nic nedělají a jejich mimika je skoro nulová. 

Tak snad se třetího dílu dočkáme co nejdříve!

Herní doba: 41 hodin
Postava: Dani
Počet zabitých Zombies: 6941
Dohráno na 90% se všemi achievementy.
+10

A Plague Tale: Requiem

  • PS5 85
Byl jsem unešený z atmosféry, temného grafického ztvárnění gotického středověku a celkově ze singleplayerové filmovosti prvního dílu. Takové hry mám u televize nejradši. Sednout si na gauč a ponořit se do příběhového interaktivního zážitku. Druhý díl Requiem nabízí stejný styl hratelnosti. Je potěšující, že v dnešní době v záplavě Live Service/Free to Play her vznikají stále takové hry. I když často prodělají a pak skončí ze znouzectnosti alespoň na PS+ či jiných podobných platformách.

Oproti Innocence nabízí Requiem to samé. Jen se místo severní Francie podíváme do té jižní a dál do středozemního moře. Ponurá temnota středověkého města je vyměněna za více sluníčka, barev a krásné přírody idylického středomoří. Brutální atmosféra prvního dílu je v Requiem trochu rozmělněna. Na druhou stranu si můžete užít znepokojivých a děsivých kontrastů na větší a epičtější ploše hry. Akvitánské vévodství mi někdy chybělo. Jeho prostředí mi bylo bližší. Změna je ale život a stát na místě by byla chyba.

Největší problém prvního dílu byl určitě inteligence nepřátel. Druhý díl se v tomto aspektu značně zlepšil. Jakmile vás nepřítel spatří, můžete mu sice utéct. Bude ale stále bez přestávky a ostražitěji prohledávat okolí. Na druhou stranu má Amicia nové prostředky, jak se nepřátel zbavit. Pokročilejší a smrtící alchymii. Kuš při jejímž maximálním vylepšení nad jinou zbraň není nebo třeba samotného Huga a jeho krysy. Hru jsem dohrál dvakrát. Jednou jako mírumilovný stealth za 25 hodin. Podruhé jako nekompromisní zabiják na nejtěžší obtížnost v New Game+ za 10 hodin.

Zabíjet je tady to nejjednodušší. V některých ohledech je Amicia tak surová, že kam se na ní hrabe třeba Ellie z The Last of Us II. Platinovou trofej jsem tentokrát nedal. Chybělo mi vylepšit alchymistkou vynalézavost na maximum. Nedosáhl jsem na ni asi proto, protože jediná má alchymistická vynalézavost sloužila k brutálnímu zabíjení. Ne, že by si to nepřátelé nezasloužili. Jen se ze mě stal takový vynalézavý Manhunt. Sice se není čím chlubit, ale když je to nejjednodušší způsob průchodu, tak co má hráč dělat.

Nešťastník Hugo. Všude kam on s přáteli a jeho rodinou přijdou, tak jim jdou dřív nebo později po krku. On díky tomu nechtěně a nešťastně rozsévá zkázu i mezi nevinnými a hodnými lidmi. Za mě je to jedna z nejtragičtějších a nejnešťastnějších postav co jsem ve hrách potkal. A přitom je to jen šestileté nevinné dítě. Bylo mi ho opravdu líto. Sledovat jeho postupný a celkový psychický rozklad. Konec není překvapivý. Je nevyhnutelný a celý postup hrou je vlastně takové smíření se s ním. 

Hudbu v závěrečných titulcích jsem si opravdu vychutnal. Vlastně jako v celých obou dílech.

Pro: vylepšená AI, rozšíření herních možností, rozmáchlejší a krásný svět, závěr prostý sentimentu, úžasná hudba

Proti: zabíjení je ten nejjednodušší způsob průchodu, děsivá atmosféra prvního dílu byla lepší, ošklivější postavy

+14

Blood Bros.

  • Arcade 70
Po vojenské akci v Cabalu jsem se vrhl na jeho duchovní pokračování Blood Bros. Hra se přesunula na divoký západ, takže je plná pistolníků, koní, kočárů a povozů. Nechybí ani s tímto obdobím spojený rozvoj železnice. Na hratelnosti se nic nezměnilo, stále jde o kombinaci ovládání zaměřovače a uhýbání postavy.

Shodný je i rozsah hry, takže pět prostředí po čtyřech obrazovkách. Prostředí je celkem pěkně vytvořené, včetně zajímavých zničitelných objektů. Celkově jsou obrazovky o něco nápaditější. Ovládání se zdá o něco příjemnější. Obtížnost je zhruba stejná, snažil jsem se šetřit kredity, ale dnes už hra nezaujme natolik abych každou obrazovku opakoval desetkrát. Ve výsledku jde ale stále o povedenou hru a pokud vás Cabal styl her chytl, tak rozhodně doporučuji i Blood Bros.
+13

Halo Wars

  • XOne 90
Za môjho herného života som moc RTS hier nehral. A ešte menej som ich dohral. A to iba na PC. A všetky (tri) boli zo série Command & Conquer. Halo Wars má u mňa toľko prvenstiev, že keby za to boli achievementy, mal by som ich teraz tak plné zorné pole, že by som ani nevidel na monitor.

Z dôvodov vyššie uvedených som Halo Wars v dobe vydania moc pozornosti nevenoval. Navyše som vtedy ani nemal X360. Lenže odvtedy už pretieklo veľa vody a ja som stihol odohrať komplet celú hlavnú líniu Halo hier, takže prečo neskúsiť aj prvú časť strategickej odnože?
Hral som definitívnu edíciu na Xboxe One, ktorá je graficky stále dobre pozerateľná a aj pri plnej obrazovke jednotiek stále plynulá. Znalci ostatných hier bez problémov spoznajú všetky vozidlá a postavy, ktoré sa na bojovom poli objavia. Či už mariňákov, Warthogy, obligátne tanky Škorpión, Wraithov, Scaraba alebo so sériou neodmysliteľne spojených Sparťanov, všetko je do detailov vymodelované a verné univerzu. A keby ste videli tie cutscény...

Najviac som sa obával ovládania, pretože tento žáner mi moc nejde ani s myšou, nie to ešte na ovládači. Našťastie autori Age of Empires počítali s tým, že by sa ku ich hre mohli dostať aj hráči môjho typu, preto si na ovládaní dali poriadne záležať. Lietanie po mape, vyberanie skupín jednotiek, všetkých alebo jednotlivcov je takmer bezproblémové a po chvíli tréningu som nemal problém posielať mojich hrdinských Sparťanov na istú smrť... prípadne na víťazné ťaženie.

Z hľadiska hrateľnosti bola hra kritizovaná za prílišnú jednoduchosť a osekanosť. S tým sa nedá nesúhlasiť. Ale ja by som to nebral ako negatívum. V chodiacich misiách je to jasné, pracujete s tým čo máte k dispozícii.
A čo sa týka budovateľskej fázy, nemožnosť umiestňovania budov mimo vytýčené plochy na základni možno spočiatku znie obmedzujúco, ale v praxi to vôbec nevadí. V zápale boja som vďaka tomu vždy vedel, kde mám rýchlo hľadať ktorú budovu. A keď dojde miesto? Tak si postavíme ďalšiu základňu a je vymaľované.

Jediné, čo by som vytkol je krátkosť kampane. 15 misií ubehne ako voda a koniec. Pritom by som si kľudne vedel predstaviť druhú kampaň z pohľadu Covenantu kde by si človek mohol vyskúšať mimozemskú techniku a sledovať príbeh z novej perspektívy. Ale to je asi jediná vada na kráse, ktorú má u mňa Halo Wars.

Inak som si to totiž moju prvú konzolovú, nie C&C strátégiu, náramne užil. Rýchla, dynamická kampaň (tak trochu ako môj obľúbený Red Alert 2), v peknej grafike, ako je u Halo zvykom aj s parádnym orchestrálnym doprovodom, až sa čudujem, že som do toho nešiel skôr.

Pro: rýchla a jednoduchá hrateľnosť, audiovizuálne spracovanie

Proti: herná doba

+9

Endless Fables: Shadow Within

  • PC 50
O něco lepší než předchozí díl, ale stále to nedosahuje nějakých zářných kvalit.

Příběh byl o něco zajímavější (ačkoliv předvídatelný) s low-cost Sandmanem v hlavní roli. Celkem mě i bavil hraný německý přízvuk jedné z hlavních postav. Jak je ve zvyku HO adventur, příběh se postupně stával mišmašem největšího kalibru. Celé fantasmagorii nasadila korunu bonusová kapitola, která opravdu neměla ani hlavu ani patu. Tam už ale bylo hodně znát, že ani samotní tvůrci hry to neberou moc vážně.

Hádanky a hledačky opět běžné (ne)obtížnosti s žádnou záludností. Hraní pěkně odsýpalo, nápovědu jsem použila jen jednou, když jsem přehlédla zakasaný papír na jedné obrazovce a nemohla jsem se hnout dál.
+10

Bud Spencer & Terence Hill - Slaps And Beans

  • PC 80
  • Switch --
Tato pixelová jednoduchá, ale chytlavá hra vzdává hold nejenom dvěma legendárním velikánům akčních filmů, ale taky automatovým arkádovým mlátičkám.
Trhlý příběh, hromady nepřátel občas se měnící hratelnost, která nabourává stereotyp z jinak opakovaného mačkání 2 tlačítek a mlácení hlava nehlava. Super odpočinková záležitost.

Pro: Grafika, hudba, příběh, mlácení

Proti: Občasné chyby

+10

Quake II

  • PC 65
Další z vykopávek pokořena, za mlada jsem ochutnal jedničku a třetí Arenu, dvojka mé pozornosti záhadně unikala. Co se týče příběhu ( no jakýpak příběh, tady jde o vykostění všeho, co se hýbá  :-) ) , s jedničkou nemá kromě titulu, nic společného. Jakási nemilosrdná kybernetická mzácká civilizace Stroggů zaútočí na modrou planetku, aby z ní “vytěžili“ pro ně důležitou surovinou – lidské masíčko.  

Ještěže má lidská rasa v záloze mariňáka Bittermana, který je vyslán na domovskou planetu těch cizáckých šmejdů a postupně plní různé úkoly v celkem 39 vrstvených levelech planety, posílaných mu na hojně na terminál. Arzenál zbraní je pestřý od klasických palných, až po granáty, blastery a raketomety – největší problém bylo zvyknout si na pomalou brokovnici.  

Kolem a dokola typická řežba konce minulého století, opakující se prvky jak v rámci monster nebo prostředí, ale ta hudba a poletující mouchy nad nasekaným masem budou k zapamatování - hodnotím stejně jako díl číslo jedna – 65 %
+9

Stargunner

  • PC 65
Stargunner je čistokrevný shoot'em-up a tahle informace ho popisuje téměř dokonale. Přesto bych rád zmínil několik detailů. Ve čtyřech epizodách letí vaše raketa zleva doprava a likviduje hordy nepřátel. Těch je dostatek různě se chovajících druhů s různou nebezpečností. Každá epizoda má trochu jiné prostředí, ale držíme se sci-fi. K likvidaci slouží pěkná řádka zbraní. Osobně jsem si dost oblíbil slabší, ale automaticky zaměřující Ion Cannon.

Na pořádnou výzbroj je nutná hromada kreditů a velkou část z nich utratíte za životy. Moje největší výtka vede k obtížnosti. Jasně, tento žánr je vždy náročný, ale zde je vše dost nevyvážené. Prostě najednou přijde mise, kterou jsem opakoval snad dvacetkrát, ale další tři k dokončení epizody už pohoda. Bossové jsou povedení, ale jejich náročnost je také dost nevyrovnaná. Pochválit musím grafiku, která i dnes vypadá velmi pěkně. Potěší animace na konci epizod, příjemné překvapení. Jsou totiž pouze na konci tří dříve placených epizod a dříve jsem vždy hrál jen shareware. Manuál je naprosto klasický, ale může posloužit jako pohodlný popis zbraní, což ve hře není tak přehledné. Celkově je Stargunner dobrá hra s pár frustrujícími úseky, ale pro fanoušky žánru stojí za zahrání. Congratulations, Stargunner!
+12

Sniper Elite V2

  • PC 60
Po docela slušném prvním díle Sniper Elite se dalo čekat, že pokračování bude následovat a i vzhledem k tomu, že jsem si první díl střihnul s poměrně velkým odstupem, jsem se k dvojce dostal zase až po 12-ti letech od vydání. Tentokrát se děj točí kolem konce 2WW, kdy Árijcům regulérně teklo do bot a soudruzi začali věšet rudé vlajky po celém Berlíně. Jen aparátčíkům se zachtělo vyvíjené technologie, která by se jim mohla hodit a tak se dostali do hledáčku vědci zapojení do výzkumu V2 raket – no a hlavní sniper má za úkoly ony klíčové figrky odstranit, aby se technologie nedostala do nepovolaných rukou.

Takže se společně ocitáte hluboko v nepřátelském území, kde Vám nepůjdou po krku nejen Němci ale i Rusové, společně se vším vybavením, které jim na konci války zbylo. Nezbývá než si sbalit flintu s náboji, do kapes nastrkat miny, granáty a další potřebný matroš a vyrazíte na lov nejlepším německých mozků.

Co se týče inteligence vojáků, je teda dost chabá, řekl bych že jsou to prakticky jelita, přesto Vás každý vojín dokáže sejmout na 100 metrů samopalem – no ještěže kabrňák několik zásahů vydrží - kdežto hráč musí přepečlivě mířit optikou. Průchod lokacemi taky není úplně příjemný – dveře nejdou otevírat, překážky přeskakovat nebo se něčím proplazit. Ve výsledku se dá pochválit jedině slušnou grafiku a pocit ze střelby, samozřejmě slow motion letící kulky a její následný průlet nebožákovým tělem, drtícím kosti a orgány. Pro mě to bylo zklamání, po jedničce se jsem čekal lepší zábavu, no ale dám ještě šanci dalšímu dílu – 60 %
+7

Astral Chain

  • Switch 70
Studio PlatinumGames mi až doteď nic neříkalo i přesto, že má v herním světě své nezanedbatelné zářezy na poli akčních mlátiček. Hra Astral Chain mě však zaujala poměrně dobrými známkami a také svou exkluzivitou na Switch, ale už je to přeci jen nějaký ten pátek, co jsem si hru kupoval (asi dva roky nazpět v roce 2022). V té době jsem o hře vlastně ani nic moc nevěděl – snad jen to, že je akčnějšího rázu. Teď po dohrání mohu sebevědomě prohlásit, že jsem na hry tohoto druhu úplné dřevo.  

Začnu grafickým stylem hry, jak je mým zvykem. Hra vypadá vcelku pěkně s relativně moderní anime stylizací, která ovšem na někoho může působit lehce zastarale vzhledem k tomu, že její vývoj začal akorát před deseti lety (tento komentář píšu během roku 2024). Hra předvádí kulisy inspirované kyberpunkovými mangami a design postav byl svěřen mangakovi jménem Masakazu Katsura, jenž je na západě neznámý a mimo prací na několika dalších hrách zaujal širší veřejnost zřejmě až tímto Astral Chainem. Jeho běžné postavy mají charakteristicky protáhlé mozkovny, čímž se odlišuje od mainstreamové tvorby. Ovšem na to, jak hra na první pohled pěkně působí, předvádí dost podivné pixelaté kontury kolem živých objektů. Vypadá to na nějaký problém s vykreslováním hran.  

V příběhu jde o to, že je rok 2078 a lidstvo je prakticky na vymření. Poslední výspa civilizace se ukryla ve vytvořeném městě The Ark, které je ovšem sužováno útoky nějakých mezidimenzionálních monster (Chiméry). Tyto potvory mají svou dimenzi Astral Plane (něco jako Giratina a Distortion World v Pokémon Platinum), odkud do města pronikají skrze portály, unášejí civilisty a šíří červenou hmotu, která pomalu napadá živé i neživé objekty. Jako obrana proti nim nastupuje policejní jednotka Neuron s „hodnými Chimérami“ – Legiony. Legion normálně existuje jen v kapesní formě jádra a jeho uživatel ho umí vyvolávat ven na jakémsi psychoaktivním vodítku – pardon, řetězu (odtud Astral Chain) s cílem bojovat, čistit červenou hmotu nebo zdolávat terénní překážky (podobně jako Blades v Xenoblade Chronicles 2). Ve službách policie je celkem pět unikátních Legionů, ale pochopitelně hráč během hry dostane možnost je všechny získat do své sbírky a následně je střídat podle potřeby v terénu.  

Hra obsahuje dohromady 12 kapitol, přičemž k dosažení příběhové části jich stačí odehrát 11. Každá kapitola sestává ze tří pomyslných částí.
První se vždy odehrává na základně, kde se hráč může připravit, vylepšit Legiony a prokecat ostatní postavy.
Poté následuje adventurní detektivní část, která mě bavila nejvíce – sbírání stop, prolézání ohraničených oblastí, řešení vedlejších úkolů a nalézání předmětů.
Třetí část se vždy zaměřuje na nekončící vlny soubojů. Přiznám se, že v těch civilních částech jsem leckdy trávil opravdu hodně času, protože mám ve zvyku vše prolézat, každého prokecávat, ale hlavně vymýšlet způsoby, jak se dostat na nepřístupná místa k truhličkám s pokladem.  

Četl jsem, že hráči hře dost vytýkají mlčícího hlavního protagonistu. Osobně mi to nijak nevadí, protože jsem na takové typy zvyklý. Co mi ovšem na hlavní postavě vadilo víc, byl neustále zapšklý výraz (hrál jsem za kluka).
O to lepší zážitek je, když jej doprovází jeho dvojče, sestra. Mimochodem mě překvapilo, že hra začala mluvit anglickým dabingem… který ovšem nešel nikde změnit! Později jsem zjistil, že stačí odehrát úvodní část hry a dabing už pak lze změnit na japonský, což je velká úleva. Logiku této uzamčené volby však nechápu. Hra se prý prvotně orientuje podle toho, ve kterém regionu je přihlášen účet na Switchi, což je poměrně nezvyklé nastavení.

Dvě výtky bych měl přímo k té detektivní části.
Za prvé, hra má nějaký svůj autosave a občas se mi kvůli tomu stávalo, že jsem někde náhodou objevil jistý prvek, jenž mě posunul v příběhu dále a znemožnil mi návrat do neprozkoumaných částí, což například vyústilo ve ztracené vedlejší případy nebo bonusové prvky – navíc v terénu není možnost manuálně ukládat pozici a vše závisí na čilém autosavu. Chtělo by to víc upozornění, když hrozí posun vpřed.
Za druhé, během průzkumu hráč narazí na řadu překážek, jež lze překonat pouze těmi Legiony, které ještě nejsou ve sbírce k dispozici. Hra se tím snaží přimět hráče k opětovnému hraní, ale to mě tedy ani nehne – nicméně zkusil jsem schválně jednu kapitolu a potvrdila se moje obava, že například sbírání kočiček do chovné stanice nebo návštěva veřejných záchodků je občas uzamčena za ještě dříve nedostupnými schopnostmi Legionů (v každé kapitole jsem chtěl jednou získat kočičku, použít WC a zabít rychlý žlutý sliz, což se mi málokdy zadařilo). Za in-game achievementy všeho druhu jsou také různé odměny.  

K těm záchodkům bych měl dodat, že na základně existuje něco jako záchodová víla a hráč jí musí skrze celou hru dodávat toaletní papír rozličné kvality – klidně i šmirgl papír. Napoprvé může vzít toaleťák hned z vedlejší toalety, ale očividně ho tam poté už nikdo nikdy nedoplní, takže celá základna je ke konání potřeby vyloženě nepřátelská. A na záchod opačného pohlaví mě hra nepustí. Holt uklízečka asi zmizela někde v jiné dimenzi.

Hra jinak nabízí i druhý vizuální mód IRIS. Celkem zajímavá věcička. Aktivuje se zmáčknutím pluska a vše okolo postavy se změní v nějaký kyber-prostor se zvýrazněnými aktivními prvky, jež normálně nelze okem vidět. Užitečné zejména pro adventurní část.  

V bojových částech hry jsem zase rychle přišel na to, že nemá smysl to hrát na jakoukoli vyšší obtížnost. Jednak mě postup skrze stále se opakující vlny nepřátel moc nebavil, jednak mě vlastně ani příliš nezajímal děj (čemuž bohužel ani moc neprospívají úplně prázdné postavy) a tak nějak mi bylo jedno, co se komu stane. Takže jsem slevil na nejnižší obtížnost (i tak to pro mě byla někdy výzva), ovšem v závěrečné kapitole toto nastavení neplatí a hráč je nucen se vrhnout do bitev s přednastavenou obtížností a výbavou. Hlavní příběh jsem takto dohrál kolem 21 hodin.
No a pak jsem začal hrát finální sérii bonusových bitek (71 misí), kde jsem teprve postupně dosáhl na maximální vylepšení všech Legionů, nafarmil zajímavé ability do volných slotů, a najednou se mi hrálo výrazně lépe a boje začaly být konečně zajímavější (za sebe doporučuji Axe Legiona, skilly Power Charge a Blue Shield; ability aspoň Crit dmg 200% a Auto-Sync Attack) a jakmile jsem mohl střídat všechny vymaxované Legiony (myšleno vyplněné mřížky), zvládal jsem i do té doby neporažené potvoráky. Ale pak jsem stejně narazil u několika brutálně těžkých a už jsem s hrou nehodlal dále ztrácet čas (jenom získat drahocenný materiál na odemknutí všech skillů je výzva). Prozatím jsem prošel 41 misí ze 71 a stačí mi to. Nechápu, jak tím prošli ostatní, osobně končím po 55 hodinách.

Sečteno a podtrženo; jde vcelku o průměrnou rubačku, již trochu vyzdvihují nucené souboje s Legiony. Během příběhové části ještě nemají příliš odemčeného potenciálu, takže k tomu nejlepšímu se hráč dostane až v post game, což je na mě moc pozdě. Postavy a příběh se mi nezdají příliš zajímavé, o historii světa jsem se moc nedozvěděl. Legioni jsou jen prázdné loutky bez osobnosti a jsem z nich poměrně zklamán, neboť jsem si původně myslel, že to mají být živí parťáci ve zbrani podobně jako Pokémoni nebo Blades v XC2.
Souboje si asi užijí spíš ti, co mají rádi akci; mě na tohle zas tak moc neužije. Během hraní mě nejvíc bavilo vyšetřování na místech činu, naopak jsem byl brzy přejeden monotónní červenou astrální dimenzí plnou kostiček a vždy jsem si rychle přál být odtamtud rychle pryč. Post game je pro ty, co mají rádi výzvu, obsahu ke zmlácení je tam dost a dost.  
Astral Chain má tu výhodu, že vyšel na Switch v době, kdy toho moc na výběr ještě tolik nebylo, ale to už je teď jiné a za sebe bych měl spíše problém hru doporučit. Fanouškům akce ale zřejmě přijde vhod.
Můj tip na závěr: prodávejte všechno v kategorii Salvage items, co není Cat food. Trvalo mi dlouho, než jsem zjistil, že předměty v této kategorii nemají žádné uplatnění a že jsou určeny k prodeji.  

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: 55 hodin
Všechny mřížky všech Legionů na max
Rank Elite
Olive’s cases 41/71 

Pro: Vyšetřovací části; asi celkem fajn kyberpunk setting

Proti: Astral Plane; snadno se minou skryté bonusy

+15

LIMBO

  • PC 75
Herní výzva 2024 - Ve stínu pixelů 

Doslova elektrizující herní zážitek, který ve vás vyvolá spoustu zajímavých emocí. Hra sází úplně všechno na hutnou atmosféru, která neustále navozuje pocit strachu a úzkosti a vás, jako hráče, tak neustále žene vpřed, kdy utíkáte před… no, já vlastně nevím před čím…

Hratelnost je velmi jednoduchá, vystačíte si s jedním akčním tlačítkem a základním pohybem. Hádanky patří spíš mezi ty jednodušší, jelikož já, jako člověk, co u většiny adventur trpí svou blbostí, jsem ve hře neměl v podstatě jediný závažnější problém. Pár menších, kdy jsem se po 10 minutách praštil dlaní do čela, to jo, ale skutečně jen pár.

Ve hře je zábavné především to, že si nikdy nejste zcela jistí, co vás za dalším stínem čeká. Jaká smrt vám hrozí. Ale není to úplný děs, který vás hrou provází, spíš taková ta lehčí úzkost a strach z neznámého (i když pro arachnofobiky tu je jedna výživná pasáž). Nejen vizuální stránka, ale i hudební podkres ve vás bude vyvolávat pocit prázdnoty. Velmi doporučuji si projít bonusový level, který tohle všechno dovádí k úplné dokonalosti.

Ačkoliv hru hodnotím jako velmi dobrou, kdy se tvůrcům povedlo v minimalismu dosáhnout nadstandardně silného zážitku, tak mám pořád pocit, že se jedná spíš o takovou velmi příjemnou hříčku. Není to hra, kterou si budu každých pár let připomínat a vzpomínat na ní, spíš to beru jako takové zpestření klasického života hráče.

Pro: atmosféra a vyvolávání pocitů v hráči, audiovizuál, práce s náznaky

Proti: obecně je o dost silnější začátek než konec, neznovuhratelnost v kombinaci s krátkostí

+21

Endless Fables: Dark Moor

  • PC 40
Ačkoliv často pochybné kvality, hidden object adventury jsou pro mě komfort a žánr ke kterému se budu stále vracet. Bohužel tahle cca 3hodinová jednohubka patří k tomu horšímu. Nepřestává mě totiž překvapovat (a děsit) jak moc překombinované ty příběhy jsou. Zpravidla od těchto her totiž neočekávám příběh, na který budu vzpomínat do konce života.

O to víc mě vždycky pobaví, jak z jednoduché zápletky, hra skáče z žánru do žánru, a vlastně člověk ani nedokáže pořádně vypíchnout v jakém období a zemi se postava ocitá. Ve zkratce: po dohrání a zavření hry, po hodině ani pořádně nevím, o čem to vlastně všechno bylo.

Tomu negativnímu hodnocení moc ani nepomohlo šílené zanimování obličejů mluvících postav, říkám to snad u každé HO hry, kterou komentuji, ale tady to tomu nechtěně dodávalo k tomu hororu... neb ještě neposedlé dítě, vypadalo jak z Exorcisty.

Kromě výše uvedených nedostatků, kvůli kterým to nedostane ani 50%, se ale jinak jedná o celkem standartní HO adventuru. Celkem vyvážený poměr hádanek a HO obrazovek. Hádanky jsem neměla potřebu přeskakovat, nikde jsem se vyloženě nezasekla, vizuál (až na ty animace) ok. Dost mě pobavil vizuál některých "démonů" (kombo očních bulv, strašáka a vrány), opravdu nevím v čem ti, co to dávali dohromady jedou.
+12

DiRT 3

  • PC 75
- Šéfe, kolik tam chcete nepřeskočitelných keců a animací?
- Ano.

Není to tak neskutečně repetitivní, jako byla dvojka, ale pořád to není ono. K dokonalosti byl, řekl bych, dotažen arkádový jízdní model, který je relativně v pohodě i se všemi assistenty off (tak jsem to hrál a dohrál). Pohled z cockpitu opět bohužel jen ten vzdálenější s celým volantem.

Rally: Jasně nejzábavnější herní režim. Dokonce už se nestane, že jedete identické RZety za sebou. I tak se ale tratě dost opakují. Nemohl jsem si nevzpomenout na úžasnou variabilitu u Colin McRae Rally 3 , kde si člověk užíval, že si vybere jedno auto a skutečně se vcítí do role řidiče rally. Problém v začátcích je, že RZety trvají 90 sekund, což evokuje hru na mobily. Později už to je lepší, ale víte jak... zase jsem si říkal, jak by bylo skvělý vzít tuhle grafiku, tenhle jízdní model a k tomu tratě z Mobil 1 British Rally Championship . Bože, to by byla bomba.

Rally Cross: Celkem v klidu režim. Ale na předposlední obtížnost se mi asi nikdy nepovedlo nevyhrát. AI naštěstí neprasí jako v pozdějších hrách Codies (viz GRID Legends . Ke konci už měly závody zbytečně moc kol, což výzvu nijak nezvyšovalo, když člověk byl už od druhého kola první. Jasně, měl jsem tam ještě ten jeden stupínek obtížnosti, jenže... to bych se pak zase nechytal v jiných disciplínách. A neustále to přenastavovat, protože hard je hard jen někdy a jindy ne... meh.

Trailblazer: Druhá nejzábanější disciplína. Rally tratě a přemotorované monstrum. Z logiky věci chybí navigátor, ale zrovna tady by se hodil nejvíc.

Landrush: Dojet na bedně problém nebyl, ale dojet první... to se mi povedlo málokdy. První se kolikrát utrhl o půl kola a já fakt nevím, co jsem tam měl dělat víc. Ke konci hry strašné množství kol, až to začala být nuda.

Head2head: Jedete třikrát to samé na nudné trati. Jako finále soutěže to třeba v CMR3 a 4 fungovalo, samostatně ani omylem.

Gymkhana: No comment. Nehodí se to tam, je to nuda. Že to relativně fungovalo v DiRT: Showdown o rok dřív fakt neznamená, že to měli nacpat i do normálního Dirtu.

No a to je celý. Dvojku jsem pro ubíjející repetitivnost nedohrál, tady jsem dojel základní hru (velký pyramidy v menu) a na malé už kašlu. Stále u mě jasně vítezí první Dirt, který sice už taky nebyl moc o rally, ale zároveň byl výrazně různorodější. Zde trochu pomáhají různé denní doby a počasí, za to pochvala.

Krom nepřeskočitelných keců a animací, kdy budete neustále znásilňovat nějaké tlačítko pro přeskočení, ale stejně to nepřeskočíte, jsem ani nepochopil, k čemu je systém XPs. Ty jsou různé podle toho jaké si vyberete auto a jestli s ním splníte milník. No... takže jsem si vždy vybral auto, které slibovalo nejvíc XP (nejhorší auto 100 XP, nejlepší 2250... jako fakt?). Vůbec netuším, jestli mi ty XP ale k něčemu byly.

Grafika je skvělá, jediná škoda jsou opět chybějící noční stíny.

S každým dalším dílem začínám víc doceňovat ty starší díly. Teď jen fakt nevím, jestli je to mnou, nebo těmi novějšími hrami...

Pro: Grafika, jízdní model

Proti: Repetitivnost (opakování disciplín a tratí), Gymkhana, zbytečný systém XPs a zejména nepřeskočitelné kecy a animace

+11

Down in Bermuda

  • PC 75
Chytlavý mix puzzle hry a hidden object adventury, který byl viditelně tvořený v první řadě na dotykový telefon či spíše větší tablet, ale i na PC se hraje velice příjemně. Každý ze šestice ostrovů je vizuálně trochu odlišný a, kromě řešení hádanek, hráč hledá různé více či méně záludně poschovávané orby a klíče. Obtížnost je spíše nízká, ale občas jsem se slušně zasekl při hledání orbů. K dispozici je sice ingame nápověda v podobě mapy, ale pokud chce hráč získat všechny achievementy, tak ji nesmí použít. U podobných puzzle her mě vždycky štve, když se nelze zpětně vracet k missnutým achievementům, resp. když má na ně hráč jen jeden pokus, a tady bohužel nějaké takové v podobě puzzlů jsou. Naštěstí lze po odehrání hry smazat v nastavení postup, začít hru od znova a po projetí úvodního tutoriálu si menším cheatem potřebné ostrovy rychle odemknout, aniž by jimi hráč musel znovu procházet, a zkusit štěstí znova.

Vizuálně je to moc hezké, klasická low-poly malebná grafika. Příběhově to příliš nestojí za řeč, ale to je v tomhle žánru celkem jedno. Kdo má rád tyhle relaxační klikačky čistě pro tuhle specifickou nenáročnou hratelnost, na ty dvě-tři hodinky se myslím velice dobře zabaví.

Pro: chytlavá hratelnost, grafické ztvárnění

Proti: po chvíli přestane hrát hudba a je ticho

+9

The Murder of Sonic the Hedgehog

  • PC 50
Byl jsem docela zklamaný z pojetí hry. Podle názvu jsem čekal trošku dospělejší, temnější a výstřednější nelorovou hru. No a je to taková prakticky pohodová až veselá jednoduchá detektivní videohra. Je to sice vizuální novela, ve kterých jde především o odklikávání textu a vypravení příběhu, ale slušelo by tu více interaktivnosti, která tu občas je, ale je to hodně slabé. Nijak extra nápadité z hlediska scénáře to není. Jako krátká jednohubka to překousat jde, ale tenhle nápad by mohl být zpracován zajímavěji. Jako plus sice zní, že je hra zadarmo, ale po dohraní jsem pochopil proč je asi zadarmo. Slaboučké.

Pro: Žánr, ve kterém Sonic ještě nebyl; soundtrack

Proti: Pojetí atmosféry, slušela by větší interaktivnost, bez zajímavých nápadu

+5

Star Ocean: The Second Story R

  • PS5 85
Remake druhého dílu z dlouholeté série Star Ocean byl mojí první hrou z této série, takže jsem byla naprosto neznalá herních mechanik a vůbec celého herního světa. Hned zpočátku mě mile překvapila stylizace a vůbec grafika hry, kdy se 2D postavy v podobě pár pixelů procházely až téměř fotorealistickým světem (což je samozřejmě nadsázka, ale v porovnání s těmi postavami to není špatné srovnání). Některé výhledy mě donutily se zastavit a rozhlížet se okolo sebe, i když ne vždy jsem měla k dispozici volnou kameru, škoda. Na každou novou oblast či dungeon jsem se těšila a potěšilo mě, že jsem se dočkala i větší variability prostředí a neprocházela se tak jen lesy.

Příběh mě chytil už hned na začátku, protože mě zajímalo, jak se to bude dál vyvíjet a jestli si moje hlavní postava dočká šťastného konce, ať už doma či v novém světě. Zpočátku mi Claude nebyl až tak sympatický (to vlastně ani Rena), ale postupem času jsme si k sobě našli cestu. Nechybělo ani pár překvapení v příběhu a ke konci mě to bavilo čím dál více.

Postav, které hráče doprovázejí, je celá řada a některé z nich jsem exkluzivní pro danou hlavní postavu a záleží, koho si na začátku hráč vybere. Tyto postavy jsem více poznávala díky tzv. Private Action, které se sestávaly, ať už z cut-scén či rozhovorů s nimi a na základě mé volby v dialogu se náš vztah mohl prohlubovat či naopak. Popravdě mi ty volby přišly někdy tak náhodné, že jsem se často netrefila a na konci hry jsem moc srdíček s postavami nenasbírala. Ale nijak mi to nevadilo a naopak mě tyto interakce dost bavily a vždy jsem po splnění hlavního úkolu zjišťovala, jestli nějaké PA přibyly či ne. Říkala jsem si, jak v průběhu hry postavy vystřídám, ale samozřejmě jsem zůstala u té původní sestavy (tedy Claude, Rena, Celine, Opera)

Co musí nadchnout každého, kdo rád rozdává body za zisk nového levelu, je zdejší systém různých schopností pro jednoho, bojových dovedností, vylepšování kouzel a útoků či skupinových schopností. Tyto všechny části se dají vylepšovat a často se mi stalo, že jsem zůstala v nějaké oblasti, abych získávala levely a mohla tak utrácet všechny možné body a mohla tak používat nové schopnosti, a to jak v boji, tak mimo něj. Na to jsou navázány i různé výzvy, kdy třeba jsem měla za úkol 10x použít Blacksmithing, což byla také radost plnit. Opravdu jen s tímto systémem lze ve hře strávit plno času a vyhrát si s tím. Navíc se díky tomu dá odemknout plno nových velmi užitečných schopností, jako je třeba skládání hudby, psaní knih či jízda na králíkovi.

Pro mě osobně je největší slabinou soubojový systém, který mě moc nechytl a boje jsem si tak moc neužívala. Kolikrát jsem přes všechny ty efekty útoků či kouzel neviděla ani, co se na bojišti děje, a jen jsem doufala, že z té změti vyjdu jako vítěz. Kolikrát se mi stalo, že zbyl poslední nepřítel, který pobíhal po bojišti a já pobíhala za ním, abych ho porazila, ale nemohla ho trefit, jak přede mnou utíkal. Je fajn, že boj lze i zapauzovat a rozdat útoky, ale to následně proběhne tak rychle, že bych za vteřinu dvě musela pauzovat znovu, takže jsem si jen upravila strategie pro každou postavu a už jsem se většinou obešla i pauzy. Zpočátku jsem měla problém s dostatkem energie na kouzlení a speciální útoky, ale to rychle vyřešila výměna vybavení.

Hru jsem si užívala od začátku až do konce, jen mě překvapilo, jak byla vcelku krátká. Ale je fakt, že se nabízí i druhý průchod hrou za druhou postavu a navíc hra nabízí i post-game obsah, který určitě zabaví na další hodiny.
+14

A Good Snowman Is Hard To Build

  • PC 70
Příjemná malá logická hra se stavěním sněhuláků. Zajímavé na ní je to, že je to série velmi malých místností, takže každý problém je velmi dobře ohraničený a nenastává tam příliš velká kombinatorická exploze možných kroků. Velmi pěkně díky tomu plyne, a člověk má z hraní výborný pocit. Ačkoliv je většina hádanek poměrně jednoduchá, tak pár z nich mě pěkně potrápilo. Celkovou herní dobu jsem měl kolem 2h.

Po skončení běžného světa se dá dostat ještě do snového světa (i když je dost těžce odhalitelné, jak se tam dostat), kde na vás čekají další úkoly. Tam už je to těžší, protože musíte kombinovat běžný a snový svět a postavit sněhuláky tak, aby to vyhovovalo oběma světům zároveň. Kousek jsem si vyzkoušel, ale celý jsem už jej neplnil. K pocitu dobře odvedené práce mi stačilo dokončit svět základní :-)

Celkové hodnocení: Výborná
+7

Alice: Madness Returns

  • PC 75
Vždy jsem se podivoval nad tím, proč příběh o Alence má ve videoherní říši tak malé zastoupení - pokud opominu American McGee's Alice a pár flashovek, nevybavím si žádnou jinou. A pokud mi nějaká unikla, tak to má asi důvod, hlavně možná proto, že stojí za vyližanál. Přitom se jedná o vice než sto let starý příběh který byl zpracován napříč snad všemi zábavními a uměleckými odvětvími, jak v těch klasických, tak v těch moderních - Filmy, seriály, knihy, komixy, hudba, divadelní hry - remaky, nepřímé a přímé odkazy či inspirace. Jednoduše řečeno, vliv a rozsah díla Lewise Carrolla je zcela nezpochybnitelný. Aby taky nebyl, když si onen koncept pohrává se samotnou lidskou představivostí, která je, jak dobře známo, prakticky nevyčerpatelná. A to by se zcela určitě dalo konstatovat i o neskonale velkém potenciálu v digitálním světě jedniček a nul.

Nuže, kde se stala chyba? Proč naše počítače a konzole nejsou zaplaveny super hrama z říše divů? A proč z Mcgeeovi Alenky není úspěšná frančíza? Na to, dle mého soudu, existuje jednoduchá odpověd: Špatně zvolený žánr, nevhodný čas vydaní a platforma. Aby bylo možno tuto smělou hypotézu potvrdit, je třeba si uvědomit jaké přednosti a nedostatky obě hry mají. První hra je koncepčně prezentována jako akční adventurní platformovka s lehkými hádánkami. Co jednička zvládla skvěle byla gotická, psyhydelická atmosféra, kterou jen posilovala pochmurná paleta barev a povedený ambient. V tomto ohledu byl "Quake" engine využit dokonale. Tehdejší dabing, skvěle charakterizovaných postav, byl vskutku výborný. Jen ten zbytek, ty nejdůležitější aspekty, byly jaksi mírně nedotažený a ne zcela zábavný. Platforming byl toporný a akční složka jednoduchá. Netřeba připomínat, že herní prvky nezestárly s gráciíí a hrát Alenku Amíka Mcgeeho dnes není zrovna potěšující zkušenost.

Ted vemte v potaz, kdy a na čem hra vyšla. Konec roku 2000, PC exlusivita. V době, kdy žánr akčních platformovek prožíval na konzolích zlatý věk - Crash Bandicoot, Banjo-Kazooie, Spyro the Dragon, Rayman, Mario, Ratchet & Clank a další. Barevné, přístupné, family friendly hopsačky, které fundamentální design onoho žánru dotáhly takřka k dokonalosti. Na druhé straně Alenka: Temná, krutá řezničina s nedotaženýma mechanikama, na platformě, na který se v té době pařil Half-Life, Counter strike, Battlefield, Starcraft, Quake, Unreal Tournament...jistě jste si už obrázek udělali. Nebyl na to trh. Bylo to jako by jste měli stánek s upíříma dildama na Matějský pouti.

Alice: Madness returns měla opačný problém. Vyšla v době, kdy platformovky byly na ústupu a nadešla doba first/third person akčních cinematických her na nové generaci konzolí - Uncharted, Gears of War, Call of Duty, GTA, Mass Effect, God of war, Assasins Creed atd. atd. Pro oldskůl skákajdu tu nebylo místo.

A oldskol platformingu je ve druhé Alence více než požehnaně, nebál bych se říct, že je to primární žánr. Samotné skákání bylo pochopitelně oproti první,u dílu značně vylepšeno. Celkově je to slušná zábava, která z toho hitovku ale jednoduše v tom roce udělat nemohla. Souboják působí dost chudokrevně a velmi jednoduše. Nepřátel ke kuchání je málo, minibossové se neustále opakují a ikdyž tu je uctihodná variabilita prostředí, v němž v každém z nich přibude nový nepřítel, není to dostačující. Souboják je na vrcholu v poslední třetině hry, kdy s rozšířeným arzenálem kosíte několikero druhů nepřátel s různými slabinami. Upřednostnování likvidace jistého druhu nepřítele, nutnost být neustále v pohybu a rychle přepínat mezi zbraněmi, byla pro mne zábava která mi pomohla ten stereotyp překonat. Minihry v podobě 2D hopsačky, arkádové decimování mořské havěti, ovládání hlavy a i těch pár logických hádanek mne potěšilo.

Dialogy a charaktery jsou opět velice kvalitní. Kočka Šlíba, enigmatický, charismatický a vždy nápomocný kočičák je pro mne opět MPV. Proto je nebetyčnou škodou, neřku-li kacířstvím, že je oněch dialogů v téhle hře tak málo. Chemie mezi kocourem a Alenkou pro mne vždy byla skvělá a jejich rétorické poštuchování byla bžunda. Oba původní dabéři se vrátili, tudíž je o to větší smůla, že byli tak nevyužití. Mimo to, charaktery, jenž jsou v univerzu důležité, a které jste potkali v prvním díle, tu mají pouze miniaturní roli nebo se tu zjeví formou camea. Pokud opominu stylyzované cutscény mezi episodami a vzpomínky, které tu zastávají magickou formu audio logů, tu není prakticky nic co by rozšiřovalo lore světa nebo charakter postav.

Samotná protagonistka je pro mne nejlepší a nejhezčí verze Alenky vůbec. Její dualita zde byla vyobrazena velmi dobře a zajímavě koresponduje s protředím ve kterém se v příběhu nachází. Mimo wonderland (šedivé a depresivní ulice Londýna), je Alice neurotický, paronoidní, bledý a rozklepaný uzlíček nervů (Avšak stále krasavice!) a uvnitř své mysli (v barvitém wonderlandu) je sebevědomá, smělá, cílevedomá a rozvážná amazonka. Navíc musím pochválit autory, že se nesnažili o nějaký laciný fansevis a Alču oblékly do velice vkusného ošacení, které jen zvýraznuje její dívčí půvab.

PC port je stabilní jako samotná Alenka. Pády a zamrzávání mne potkávalo velmi často, zejména v main menu. Framerate je locknutý, ovládání na klávesnici nedokonalé. Naštěstí Unreal 3, na kterém hra běží, jest velmi snadno modifikovatelný, tudíž stačilo změnit pár řádků textu v ini souboru a bylo hned líp.

Jak jsem uvedl na začátku, tahle gameska se netrfila do žánru, jak jsem tak hrál jen sem si předsavoval jak super by bylo mít kecací adventuru nebo RPG v tomto provedení. Potenciál tu pro to byl monumentální, leč, satanužel, jak celý svět, tak jeho obyvatelé tu jsou pouze jen na pozadí velice solidní skákačky se super art designem a unikátní atmoškou. A protože EA poslalo Mcgeeho s pokračováním (Alice Asylum) do hnoje, což ho donutilo ukončit jeho game-designérkou kariéru, můžeme asi konstatovat, že se pokračování nikdy nedočkáme. EA sice stále vlastní značku, takže nadeje tu pořád je, ale extrémně malá, ach jo.
+11

Never Alone

  • PS5 --
V Eurogamer "recenzi" (která by se hodila tak možná na osobní blogísek autora) udělil jistý americký indián Never Alone hodnocení 10/10. O hře se tam toho moc nedozvíte - tedy jen to, že má svoje vrtochy, ale jsou tam Eskymáci, takže si užívejte edukativního přesahu a vhledu do jejich kultury a zvyků! A to asi tak vysvětluje, jak mohli autoři získat dost podpory pro chystaný druhý díl...

Zajímavý námět sráží nedoladěné ovládání, umělá inteligence a hromady glitchů. V singlu hráč ovládá vždy jednu nebo druhou postavičku, přičemž samotná AI často není vůbec schopná následovat hráče bez toho, aniž by někde nezapadávala, nezůstávala zaseknutá v textuře nebo rovnou zastavila pohyb kamery, protože se vyskytuje na druhé straně obrazovky, kam už se kamera není schopná odzoomovat. Naštěstí autoři přidali bohatě rozeseté checkpointy, ale dobrý pocit z pohybu se rozhodně nedostavuje a to je u platformeru docela zásadní problém.

V rámci Arctic Collection hra obsahuje i Foxtales, což je puzzlovitější DLC, kde jsem problém se zaseknutou postavičkou řešil už po pěti minutách. Cirka po půl hodině mě potkal 20 minutový zákys a při zoufalém hledání řešení jsem mrknul na youtube a... vona se mi zasekla i jedna mechanika hry. Následoval mírně emotivní uninstall, protože zatímco ve větší hře bych to dokázal pochopit, u hodinu dlouhého datadisku, se silně lineárním postupem, rozhodně ne.

Hodnocení: ✰
+11