Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Doom 3

  • PC 70
Ještě než se pustím do pokračování v podobě datadisku Doom 3: Resurrection of Evil, dovolím si nyní čerstvě po dohrání trošku okomentovat původní hru. Srovnání s podobným, akorát o rok mladším Quake 4, který běží na stejném enginu, se pokusím úplně vyhnout a celé to shrnu akorát do jedné věty o třech slovech. Doom 3 je lepší.
Začátek hry se ještě nese v klidném duchu, trošku poběháte po základně, pokecáte s kolegy a nadřízenými, užijete si krásné interiérové grafické zpracování (pozn. zřejmě zázrakem jsem hru rozjel na Ultra detaily) a defakto jen čekáte, kdy "to" přijde. No, přijde to celkem rychle. Jakmile odkrouhnete prvního zombíka, do posledního levelu už neděláte nic jiného. To je samozřejmě u střílečky v pořádku, nevadil by mi zde dokonce ani třeba pětinásobně větší počet nepřátel. Problém mám ale s neustálým a unavujícím respawnem. Nejčastěji v podobě základního démona Impa, který je opravdu neskutečně otravný a zhruba v polovině příběhu mě už díky němu začínal Doom 3 solidně vytáčet. Poté se naštěstí situace změnila, přišel první pekelný level, kde se na každém rohu po zemi válely náboje, rakety a výzbroj (zajímavé..), první opravdový "boss fight" s Guardianem a po udolání tohoto slepého (ovšem ne slabého) monstra i získání Soul Cube. Báječná to zbraň. To bych ovšem nesměl mít verzi s českým dabingem, kde mě každých pět vteřin upozorňovala "POUŽIJ NÁÁS!" svým stupidním nemastným-neslaným hlasem. Jinak jsem ale se zmíněným dabingem problém neměl.
Monstra jsou strašidelná a celkem originální a každé další, které se ve hře nově objeví, má své krátké in-game intro. Tleskám!
Zbraňový arzenál je dostačující, nábojů zde sice není úplný přebytek, ale pokud máte prázdno, stačí sáhnout po motorové pile nebo brokovnici a vše je v tu chvíli vyřešeno.
Herní prostředí je z podstatné části tvořeno interiéry, dobrou polovinu příběhové linky strávíte s baterkou v ruce. Tu lze navíc použít pouze samostatně beze zbraně, což je co se týče atmosféry od tvůrců výborný krok. Dalším plusem jsou také určitě něco jako minihry (například přesouvání beden jeřábem), které vám dají aspoň na chviličku oddechnout od nekonečného střílení a vybíjení všeho (ne)živého.
Doom 3 není špatný. Grafickým zpracováním, atmosférou, optimální délkou a neurážejícím příběhem je pro mě, řekl bych, dokonce až velmi dobrý. Problém ale vidím ve výše uvedeném neustálém znovuobjevování monster doslova za vašimi zády, klidně i při třetím průchodu tou samou místností nebo třeba i při sebrání brnění z hůře přístupného místa. To se mě asi tvůrci vždy snažili potrestat za to, že jsem si dovolil odbočit z hlavní trasy a najít něco navíc..
Pokud by se mě někdo nyní, v roce 2020 zeptal, jaký díl Dooma bych si nejradši zahrál znovu, kdybych musel, vybral bych si ten první. Ten mi prostě přijde i dnes nejlepší a nejzábavnější. 70%.

Pro: příběh, atmosféra, grafika, nepřátelské jednotky, skříňky na kód, baterka

Proti: respawn nepřátel, Impové, příliš snadné

+28

Assassin's Creed II

  • XOne 90
AC 2 plus obě pokračování s Eziem jsou pro mě nejlepšími díly AC té staré linie kde prostředí nebylo ještě tak velké a v podstatě neprozkoumatelné jako v posledních dvou dílech Origins a Odyssey.

Pro: Ezio, délka hry, atraktivní renesanční prostředí.

Proti: Hádanky, kde se hledalo Apple of Eden na obrazech, na to na bohužel má angličtina nestačila a většinou musel pomoct YouTube

+4 +7 −3

Polda 5

  • PC 60
  • iOS 60
Herní výzva 2020 - 7. Neseď doma (Hardcore)
Jak začít objektivně recenzi hry z domácího prostředí se skvělým českým dabingem? To zkrátka nejde. Jelikož právě v tom se skrývá největší pozitivum celé série Polda a tohoto dílu obzvlášť. Moc, co jiného totiž nenabízí. Skvělý dabing Luďka Soboty alá Pankráce, je zkrátka něco, co domácímu hráči vykouzlí úsměv na tváři, ať už je všechno ostatní naprosto dokonalé nebo nestojí za nic. Jaký je tedy vlastně Polda po páté?
Nejprve je třeba určitě poznamenat, s jakým odstupem času, hru recenzuji (14 let) a za druhé, se jedná o především o recenzi iOS verze (která se ovšem krom jiného způsobu ovládání a implementace návodu přímo ve hře moc neliší).
Hned po začátku hry na nás "vybafne" překvapivě zajímavě stylizovaná grafika celé hry, která působí až značně komixově (přiznám se, ihned jsem si vybavil zážitek s prvním dílem Borderlands). Čtvrtý díl se s námi rozloučil prozatím posledním setkáním s profesorem Santusovem a jeho strojem času, tedy už tehdy se ze hry o detektivním vyšetřování prvních dílů pomalu stalo sci-fi. Což je tedy prvek, které nemohu říci, že vnímám příliš pozitivně. Čekali jste tedy návrat "do reality"? Čekali jste marně. Tentokrát jsme opět dostali díl propasovaný skrz na skrz sci-fi prvky. Dokonce se vrací i cestování v čase, které nás provede Trojou, první světovou válkou nebo Egyptem.
Nelze hře upřít snahu o originalitu a především velmi vtipnou pointu (ačkoliv sexiální narážky v tomto díle mohou někomu připadat až přehnané). Narozdíl od minulých dílů se takřka úplně vypustilo od různých miniher typu puzzle, prší a nahradilo je o to více logických hádanek, které ovšem ne vždy dávají zcela smysl. Příběh příliš nepřekvapí a v určitých částech hra působí až dojmem "vaření z vody".
Co nám tedy vlastně ze hry zbylo? Skvěle nadabované postavy, povětšinou humorné prvky a velmi rozdílné prostředí jednotlivých lokalit v zajímamém grafickém kabátku.
Shrneme-li všechna pro a proti vyjde nám jednoduchá rovnice, že se nejspíš bohužel stále jedná o nejslabší díl celé (dnes již 6-ti dílné!) série. Možná právě to byl také důvod, proč se detektiv Pankrác na následujících několik let z našeho života vytratil. Pro věrného českého pařana je zkrátka stejně Polda 5 pomalu srdeční záležitostí, jelikož Polda je zde s námi spoustu let, pro ostatní ale nemohu hru s klidným svědomím doporučit.

Hodnocení: 60%

Pro: Dabing, humor, příjemná komixová grafika, různorodé lokace

Proti: Občasná nelogičnost hádanek, příběh, z policejního detektiva sci-fi hrdinou

+16

Myst V: End of Ages

  • PC 70
Cesta je u konce... Přijde mi, jako bych s touto sérií strávil celé Věky, i když to nemohlo být víc, než patnáct let... Paměť už mi neslouží, jako dřív, ale přísahal bych, že jsem se s Mystem poprvé setkal prostřednictvím CD Levelu (nebo to bylo Score? Každopádně to nemůžu nikde dohledat) a vůbec netušil, co si o tom mám (odkojen Atlantis: The Lost Tales) myslet. Postupně jsem se prokousal každým dílem včetně remaku prvního Mystu i kompletním Uru a popravdě mě ani nemrzí, že už to mám za sebou... Vrcholem pro mně už navždy zůstane díl třetí.

Pátý díl bohužel neobsahuje FMV sekvence, což bylo pro mně asi největší zklamání. Oproti Uru hra vypadá lépe a lépe se i ovládá (přičemž je k dispozici jak volný pohyb pomocí klávesnice, tak i zjednodušený pohyb myší, budící dojem klasického pohybu po nodech, který je ovšem stále ještě plynulý - sice se mi zapnul jaksi omylem, ale ještě rád jsem u něj zůstal). Hudba neurazí, ale kompozice Jacka Walla z předchozích číslovaných dílů se mi zamlouvaly víc...

A to kreslení na tabulky, ježíš. Takový nemotornější MS Paintbrush/Malování. Někdy se mi podařilo dát to napoprvé, někdy až napodesáté, navíc Bahro občas nechtěli přijít (nejdřív jsem myslel, že jsem třeba moc blízko, ale jindy se stvoření spawnulo přímo pode mnou)... A co se týče savování, ještě nikdy se mi nestalo, abych si musel hledat na internetu, jak hru ksakru uložit. Něco tak neintuitivního jako zde jsem nezažil, to se musí vidět.

PS, hra má více konců, přičemž ty zjevné nejsou dobré...

Herní výzva 2020: ♫♫♫
+14

Astral Chain

  • Switch 85
Bojová detektivka z budoucnosti se silným příběhem, která nemusí sednout každému - stejně jako Bayonetta.

Osobně Bayonettu nejsem schopný hrát ale Astral Chain se mi moc líbil. Mise vlastně jsou pořád ty samé: běž tam zmlať všechny bubáky => hotovo. To co je zde zábavné jsou ty souboje a kombinace vašich astrálních kamarádů Legionu.

Mě nejvíc vyhovoval základní Sword Legion s kterým jste hned od začátku. Hra vás sice nutí používat i jiné Legiony a to dokonce i v soubojích. Taky pro sbírání různých předmětů v koridorových levelech se bez všech Legionů neobejdete. Navíc v prvních levelech se nedostanete všude protože vám některý z Legionů chybí.

Detektivní složka je tu vlastně jen tak do počtu, což mě trošku mrzelo. Stealth misse, až na jednu, jdou jednoduše vymlátit.

Hrát můžete na víc obtížností. Chcete si užít příběh nebo mít vyváženou hru nebo naopak chcete pořádnou výzvu je to na vás.

Astral Chain je rozhodně to nejlepší co může Switch nabídnout. Takže neváhejte a vyzkoušejte.

Nejvíc mě dostala mini hra s uklízením aut aby byla průjezdná komunikace. Ano i takové úkoly tu jsou.

Pro: Příběh, Souboje, mini hry

Proti: Repetivní mise, Zběsilý začátek

+12

Art of Murder: FBI Confidential

  • PC 70
Psáno v době vydání, tedy v roce 2008:

Mayská civilizace, vraždy, FBI, sympatická vyšetřovatelka. Jsou prvky, které se v adventurách objevují více než často a ani dnes recenzované dílo Art of Murder není výjimkou. Když k tomu připočteme fakt, že je na první pohled viditelná inspirace tvůrců ve dva roky staré adventuře Still Life, je nám jasné, že od této hry žádnou velkou originalitu očekávat nemůžeme. Profláklé téma však nemusí být vždy na škodu a pokud to doženou ostatní prvky, které vhodným smícháním dají dohromady tu správnou hratelnost, může z toho vzniknout zajímavé dílko. Podařilo se to u Art of Murder?

Hráč je převtělen do třicetileté začínající agentky FBI Nicole Bonnetové, která vzhledem k délce svého působení u policejních složek pracuje hlavně jako pomocník zkušenějším detektivům. Vše se změní jedné pochmurné noci, kdy je při pokusu o zatýkání zavražděn její parťák James Scott. Po této tragické události nastává překvapivý zvrat, když nepříliš sympatický šéf newyorské pobočky FBI neumožňuje Nicole pátrat po vrahovi Jamese, ale přiřazuje ji k dalšímu kolegovi jménem Nick, kterému má pomoci vyřešit sérii rituálních vražd prominentních lidí z vyšších vrstev, které se v poslední době nemilosrdně hrnou New Yorkem.

Tímto způsobem začíná nové dílko polského vydavatele City Interactive. Tato společnost se až dosud věnovala výhradně akčnějším titulům, rozhodla se však vstoupit i do prostředí adventurních příběhů. Pro svou detektivní prvotinu protkanou intrikami a vraždami se rozhodli oslovit krachující polské studio Detalion, které stojí za grafickými orgiemi Schizm I a Schizm II.

Na rozdíl od všech předchozích děl se tentokráte rozhodli tvůrci opustit pohled z vlastních očí a přesunuli se ke klasickému 2.5D. Nic to však neubralo na úchvatné grafice, která je tomuto tvůrčímu týmu vlastní. Úvodní obrazovka v kanceláři FBI sice patří k těm méně zdařilejším, kvalita se však s postupujícím dějem zvyšuje a končí skutečně vydařenou amazonskou přírodou.

Hra je postavena na českém adventurním enginu Wintermute, kterému se stává jednou z nejvíce vyčnívajících vlajkových lodí.

Také zbývající technické zpracování odpovídá současnému standardu. Atmosférický hudební doprovod efektně podkresluje napínavý příběh, totéž se dá říct i o zvucích. Co se týče dabingu, hra vyšla již v polštině, němčině a chystá se i angličtina.

Všechny tři verze dopadly dobře, zvolené zbarvení hlasů odpovídá charakterům postav a i sami dabéři odvedli svou práci profesionálně. Velmi zdařilé jsou i animace, které se prolínají celou hrou. K nim však patří asi jediná větší výtka týkající se technického zpracování – na některých počítačích se tyto animace hodně trhají, místy až k rychlosti 1 obrázek za vteřinu. Ani po komunikaci s helpdeskem se zatím tuto problematiku nepodařilo vyřešit, opravný patch by to však mohl v budoucnu napravit.

Po technické stránce tedy hra rozhodně nezklamala. Co na to příběh a atmosféra? O určitém klišé, které provází celý příběh, se psalo již na začátku této recenze. Zatímco všechny předchozí hry Detalionu byly postaveny na logických puzzlech ve stylu Mystu, Art of Murder má těchto úkolů minimum. Hlavní důraz je zde kladen na rozhovory a sbírání předmětů, prostě vedení klasického vyšetřování. Rozhovory jsou hodně lineární, hráč nemá žádnou možnost při volení otázek. Trošku neohrabaná je i nutnost kliknout na zpovídanou postavu, aby v rozhovoru pokračovala.

Nicole začíná pátrat po rituálních vraždách, hned v úvodu se však objevuje první nedokonalost celého příběhu. Má spolupracovat s kolegou Nickem, který se však v kanceláři FBI téměř neobjevuje. Hlavní sekretářka přiznává, že za něj všechny reporty psával James a šéf pořád nadává, jaký je Nick flákač. Místo toho, aby Nicole pomáhala Nickovi ve vyšetřování, tak ho prakticky kompletně vede sama. Její parťák se během hry „ozve“ sice několikrát, místo jasné pomoci však příběh spíše zašmodrchá. Podobných absurdit či spíše naivit se ve hře objevuje několik.

S postupujícím časem se začíná poodkrývat záhada celého příběhu, která se vztahuje k historické výpravě za poklady ztraceného dávnověkého mayského města v Peru. Nicole se následně dostává oklikou i k pátrání po Jamesově vraždě a začne zjišťovat, že oba zločiny mohou mít něco společného. Více z příběhu už nebudu prozrazovat, byla by škoda připravit hráče o zajímavé zvraty v průběhu celé hry.

Ta se nakonec odehrává ve třech lokalitách. Kromě již zmíněného New Yorku není překvapením, že další kroky Nicole povedou, i přes výslovný zákaz šéfa, do Jižní Ameriky. Tvůrci měli v původním plánu čtyři lokality, jak už to však u vývoji počítačových her chodí, nedostatek financí a hlavně času je přinutil ke zkrácení hry pouze na části tři. A v závěru toto násilné useknutí příběhu i přes velkou snahu scénáristů lze velice dobře poznat.

Poslední zásadní informace, která byla čtenáři této recenze dosud zatajena, je interface celé hry. Ten je až nebezpečně podobný Tunguzce – v dolní části obrazovky je viditelných osm chlívků pro předměty (vejde se jich sem ovšem víc, rotuje se klasicky šipkami po stranách). V pravém dolním rohu se pak nalézá PDA kombinované s mobilním telefonem, ve kterém se objevují poznámky o průběhu vyšetřování, telefonní seznam s možností (a místy i nutností) telefonování či zasílání SMS. Součástí je také miniaturní digitální fotoaparát.

Vedle PDA je tlačítko známé z některých předešlých adventur, po jejím stisknutí se totiž na obrazovce objeví veškeré předměty, se kterými jde něco dělat. To se samozřejmě děje za pomocí myši, přičemž u každého předmětu či postavy je kurzorem znázorněno, co lze dělat levým a co pravým tlačítkem. Poslední položkou v pravém dolním rohu je tlačítko pro přesun do hlavního menu hry, odkud je možné ukládat a nahrávat hru. Pihou na kráse je skutečnost, že samotné ukládání a nahrávání trvá neúměrně dlouho, což při porovnání s faktem, že je ve hře možné několikrát zemřít (obzvláště při „sedačkovém puzzle“ není šance napoprvé přežít), přinutí hráče k nepříliš lichotivým slovům na hlavy tvůrců.

Zbývá nám tedy závěrečné hodnocení. Art of Murder se rozhodně nezařadí mezi klasiky adventurního žánru, pravověrné hráče však rozhodně nezklame. Graficky vydařená detektivka s nepříliš originálním, místy až naivním, přesto však rozhodně zajímavým příběhem je ideální hrou pro volný víkend.

Pro: na svou dobu pěkné technické zpracování, spád příběhu

Proti: ohraný příběh, krátká délka

+15

Tom Clancy's Splinter Cell: Conviction

  • PC 65
Pozor: zlé jazyky tvrdí, že Tom Clancy zemřel na infarkt právě po dohrání Splinter Cell: Conviction.

Jako nefalšovaný fanoušek úvodní trilogie jsem s klidným srdcem po několika pokusech přeskočil Double Agent, počkal pár (deset) let a poté se se stejným minimálním očekáváním jako na prvním rande s holkou z Tinderu, která má na profilu napsáno, že dělá jógu a jejím cílem je procestovat celý svět, pustil do Conviction.

Sam Fisher chce najít vraha v černé dodávce, pod kterou zemřela jeho dcera Sarah. Vydává se tak na, pro hráče, strastiplnou cestu plnou hněvu a automatických odprásknutí nepřítele. Příklon k akci jsem rozhodně s povděkem nekvitoval a kde to šlo, uplatňoval jsem stealth postup. Ten je proti právě prvním třem dílům okleštěn více než tibetská práva v Číně, Sam ztratil spoustu svých pohybových dovedností, mezi které patří roznožka, různé rychlosti pohybu, projití úzkým prostorem nebo efektní lámání vazu zavěšený pod stropem. Zmizelo i vyslýchání nepřátel, respektive můžete (musíte) vyslýchat předem dané osoby. Jak? Takhle:

Nic ti neřeknu, Same, můj šéf by mě zabil.
Zmáčkni E a tím třískneš nepřítelem o cokoliv, k čemu stojí zády.
Jo, dobře, poslal mě Igor, ale víc ti neřeknu, Same, můj šéf by mě zabil.
Zmáčkni E a tím třískneš nepřítelem o cokoliv, k čemu stojí zády.
Dobře, Irena je naživu, ale nemůžu ti říct, kde, Same, můj šéf by mě zabil.
Zmáčkni E a tím třískneš nepřítelem o cokoliv, k čemu stojí zády.
Fajn, držíme ji ve skladišti, ale když ti řeknu kde, Same, můj šéf mě zabije.
Zmáčkni E a tím třískneš nepřítelem o cokoliv, k čemu stojí zády.
Koněvova 25, New York.
Vyslýchaný umírá.

Mezerník dělá uplně všechno. Kolikrát se mi stalo, že jsem za sebou úspěšně zhasl - rozsvítil - zhasl - zavřel dveře. Nebo jsem chtěl otevřít okno (1) a proskočit jím (2), místo toho jsem přeskočil krok 1 a rovnou rozmlátil sklo, protože jsem se koukl o centimetr výš.

Sam alespoň neztratil svůj pověstný humor, bohužel jím šetří více než Valve novými díly Half-Life, nicméně když už něco vypustí z pusy, stojí to za to. Délka hry není nijak závratná, což je v tomto případě klad, hra příjemně odsýpá, levely jsou sice dost lineární, ale spousta z nich je hezky udělaná. Stealth tu pořád celkem funguje, ale občas se přestřelce nevyhnete, což je škoda. Na zvukové úrovni se mi Conviction velmi líbil a za to mu dávám velké plus.

Celkově asi doporučuji, ale nečekejte od toho víc než nenáročnou odpočinkovou skoro-střílečku se stealth pasáži.

Pro: Humor, délka, stealth, grafika, zvuk

Proti: Akce, příběh, skripty, jednoduchost, konzolovost

+15 +16 −1

Borderlands 3

  • PC 85
Borderlands jsou zpět! Konečně i pro ty, co čekali na Steam verzi.

Nejznatelnější změnou prošel gunplay a pohyb po bojišti, který je mnohem svižnější. Nově je možné se přitáhnout na římsu, sklouznout se nebo (po vzoru Pre-Sequelu) udělat silný plošný útok při pádu z velké výšky. Střety v arénách, které jsou tomu znatelně přizpůsobené, dostávají nový náboj. Označit to za Doom Lite by bylo přehnaný s ohledem na to, že je potřeba stále hlídat úroveň postavy/nepřátel, ale klidně to udělám!

Vývojáři konečně mysleli i na solo hráče a snad při každé hlavní misi se ke mně připojilo NPC, které mi pomáhalo projít oblast mise. Výhoda netkví v palebné síle navíc, ale v pocitu z toho, že ve hře nejsem jen já a NPC zadávající úkoly. Nově jsou nadabovaní i Vault Hunteři, kteří interakují s NPC. Díky tomu působí svět mnohem živěji.

Změny se dotkly i vedlejších misí, kterých není moc, ale jsou delší. Jejich obsah je více méně klasický. Taky jsou klasicky ujeté, vtipné a reflektují nejen přešlapy Gearboxu. Třeba zmíněný dvou nejdebilnějších úkolů z druhého dílu. Nebo narážka na změnu dabérů některých postav. Dabing se sám o sobě povedl a třeba dabéři vedlejších postav Private Beanse nebo Glenna a Terryho by si zasloužili Oskara.

To, že je ve hře více Vaultů trochu shazuje pocit, který by člověk měl mít při jeho otevření. Naznačit konec hry, který vlastně není konec, je docela humorné (hoho), ale já prostě čekám konec. Záporáci jsou docela fajn, jen by mohli dělat trochu víc než jen to, že se objeví při otevření Vaultu a v cutscéně, ve které moje postava ani není, udělají něco zásadního a zmizí.

Třetí Borderlands neprošlo ani nějak zásadními změnami, ale spíš nutnou evolucí. Jinak je to pořád o lepších zbraních, levelování a běhání sem a tam. Což vlastně taky není úplně nutnost, protože je možné se odkudkoli teleportovat na už odhalený Fast travel systém. Borderlands je stále Borderlands, jen v aktuálnějším zpracování a ruku na srdce, kdo hraje Borderlands kvůli příběhu?
+16

N++

  • PC 60
Série plošinovek N, N+ a N++ byla poměrně oceňovaná už od vydání té původní flashové verze. Takže když mi před časem přistála v knihovně díky Humblu, tak jsem zbystřil a zařadil jí do svého "to play" seznamu. V seznamu navíc poskočila ještě více dopředu ve chvíli, kdy se ke mně donesla informace, že je to něco jako Super Meat Boy, který mě velmi bavil. No a tak na ní letos došlo, no a jak to říct...

Ono to popravdě je něco jako Super Meat Boy, ovšem má to ten háček, že mě to velmi záhy bavit přestalo. Na samotnou herní mechaniku nemůžu říct křivého slova. Ovládání a fyzika jsou super, obtížnost je taky celkem dobrá. Ten zásadní problém je v tom, že mě vlastně nic nemotivuje, to hrát dál. Navíc na rozdíl od Super Meat Boye tady není až takový problém ten level dokončit, a jít dál. Mnohem obtížnější je sesbírání všech zláťáků v levelech, ale k dalšímu postupu to většinou není potřeba. Alespoň v těch 310 prvních místnostech, které jsem dohrál (25 epizod v tutoriálu a 37 epizod po 5 místnostech v sólo módu...), možná se to v další části hry změní, ale to už fakt nehodlám zjišťovat...

Jestli vás zarazil ten počet místností tak se vám nedivím. A to jsem tak v první čtvrtině sólo módu N++, kde těch místností je celkem 500, pak je tu ještě sólo mód Ultimate, kde je dalších 500 místností a nakonec mód Legacy, kde je dalších 500 místností z minulých dílů. A pokud by vám to bylo fakt málo, tak si to celé můžete střihnout ještě jednou ve variantě Hardcore, popř vyzkoušet Co-op nebo režim Race, a pokud jste se nezbláznili, tak si můžete otevřít editor a vytvořit si svůj vlastní level.

Jako je to fajn, že je tu toho tolik, jen mám skutečně pocit, že tady trochu kvantita vítězí nad kvalitou a hlavně tomu chybí nějaké "lepidlo", které by tu hromadu levelů dokázalo propojit a trošku vás motivovat, abyste měli chuť tomu obětovat svůj čas. Já to po necelých sedmi hodinách vzdávám, protože to vlastně nikam nevede.

Pro: Fajn herní princip, skvělá fyzika

Proti: Zbytečně přehnané množství levelů; Chybí jakýkoliv motivační prvek k dohrání hry

+14

Pikuniku

  • PC 80
milá a zároveň hrozně moc stupidní hra, ve které hrajete za monstrum, které vlastně není zlé, jen umí akorát kopat, takže toho víc rozbije než opraví. jednuchá hopsačka s pár puzzlema cool brýlema a chytlavou hudbou. coop jsem ještě nezkoušel, ale rozhodně se do něj časem pustím.

Pro: humor, vizuál, hudba a celkově nálada

Proti: pár pasáží je oproti zbytku hry nečekaně obtížných

+6

Ori and the Will of the Wisps

  • PC 90
První setkání s Orim bylo jako blesk z čistého nebe. Mé srdce doslova zaplesalo radostí, když jsem viděl další plošinovku, která vypadá skvěle a prvotní dojmy naznačovali i cosi o skvělé hratelnosti. To co mi však před čtyřmi lety první díl naservíroval bylo těžko popsatelné, v dobrém slova smyslu. Emoční mix, který jsem při hraní zažil mě doslova roztrhal na kusy.

Samotné oznámení, že hra byla úspěšná a tohle malé studio Moon Studios, se pustí do dalšího pokračování mě ani náhodou nenachalo chladným. Ty roky do dalšího pokračování nebrali konce a moje touha zažít další dobrodružství neutuchala.

A konečně je to tady, konečně jsem si zahrál pokračování a úspěšně jej dohrál. Zážitek si troufám tvrdit, že po stránce emoční byl naprosto stejný, jen ten herní je trochu jiný.
Zatím co první díl, byl v mnoha ohledech originální a skutečně zajímavě kombinoval postup hrou, získávání schopností, jejich odemykání, evoluce v tomhle ohledu se dala očekávat, ale míra neoriginality v druhém pokračování, konkrétně v tomto ohledu mě opravdu značně zaskočila.
Nevím kolik zdejších hráčů hrálo Hollow Knight, ale pokud ano, tak i vás muselo nutně profackovat 1:1 použité rozhraní menu, inventáře i principy některých útoků, zbraní a dobíjení života, které se zde náhle objevili. Tady ani nebyla snaha předstírat, že by tomu mohlo být jinak. Celkově změna přístupu v tomhle ohledu měla vliv i na hratelnost, sice nijak výraznou, hra je to stále vyzývavá, ale ta neoriginalita bylo těžké zklamání. Jasně, proč vymýšlet kolo, když to jinde funguje, ale zastihlo mě to nepřipraveného.
V důsledku byl dopad minimální, ale nějak mi to utkvělo.

Co se hry samotné týče, je tu všechno, je toho víc. Kombinace pohybu, útoků a různých dalších úkonů, jsou stále servírovány v hektickém sledu v poměrně povědomých oblastech s povědomým rozložením i vlastnostmi z předchozího dílu, byť některé elementy byly změněny, tak se člověk neubrání pocitu, že to už tu bylo a vyloženě jsem i v některých pasážích vcelku snadno odhadl co mě asi tak čeká. No ale co, minimálně člověk který má za sebou jedničku aspoň nijak zásadně netápe a může se soustředit na ty podstatnější, skvělé věci.

Těmi je bezesporu fakt, že je to krásná hra a téměř každá lokace, je doslova uměleckým dílem, kde se člověk nejej rád toulá, ale i se tam rád vrací, aby dosáhl do míst s novými schopnostmi, kam zprvu nedošel. Trochu zamrzí snad jen modely některých NPC tvorů. Nevím jestli to bylo mým slabším strojem, nebo nějakým kompromisem ze strany vývoje, ale zatím co prostředí a nepřátelé v něm zasazení, jsou uhlazení, hrají přirozenými barvami tomu či onomu biomu, NPC mi místy přišla jako dolepená na poslední chvíli, jako by tam vůbec nepatřila. Nejpatrnější to asi bylo u kartografa.

Hra jako celek je ovšem stále "must have", jen to tentokrát nebude ode mě stovečka, kterou by si to jistě zasloužilo, ale počkám si na zlepšení ve trojce, které doufám, že bude! Drobně pootevřená vrátka této možnosti jsem tuším v malinkatém cliffhangeru postřehl, tak uvidíme. Příběh vás zase rozebere. Budete trpět nejen s hrdinou, za hrdinu, ale i okolní postavy nejsou ploché jako v jiných hrách a i zabití toho nejodpornějšího vás někdy zamrzí, že to tak nemuselo skončit. Ale dost, tohle si musí opravdu zažít každý sám. Skutečně, to stojí za to.

Pro: Umělecké dílo, vizuál, hudba, příběh, více obsahu,

Proti: Značný ústupek originality oproti předchozímu dílu

+14

Nelson Tethers: Puzzle Agent

  • PC 60
Herní výzva 2020: "Moje jméno je..."

Nelson Tethers: Puzzle agent je téměř dokonalým protipólem pozdější tvorby studia Telltale, které proslulo nákupy licencí už proslulých univerz, ze kterých potom sekali adventurní epizody jako Svit Zlín jarmilky a většinu času jste tam strávili bezduchým civěním a mačkáním žádaných kláves, které bylo herní náplní mezi volbami v příběhu. Tady jsem žádné volby v příběhu neměl, Nelsona Tetherse odnikud neznal a většinu času jsem strávil nad různými hádankami. I tady však je příběh neukončený a herní doba, když už hádanky znáte, není nijak závratná.

Grafické zpracování a atmosféra jsou vskutku specifické a postavy jsou pěkně namluveny. Hlavní náplní není klasická adventura, kde byste sbírali věci a hledali, kde je použít. Hra je sledem různých hádanek, které postava řeší, některé jsou povinné, některé volitelné, ale asi jsem prošel všemi. Hádanky jsou různorodé, jsou tu spojovačky a skládačky, ale i logické početní a slovní úlohy.

Na všechny úlohy máte i dobře připravený systém nápovědy a následně po splnění i vysvětlení řešení, což je příjemné. Nicméně je nepříjemné, že zadání, samotná úloha a každá nápověda jsou na odlišných obrazovkách. Jelikož tradičně mám nejvíc problémů u úloh, kde si mám v hlavě něco vizualizovat, tak jsem používal bloček a celkově jsem si spíše řekl, že touto formou hádanky dělat nechci.

Pro: Atmosféra, grafické zpracování, namluvení

Proti: zadání a řešení na různých obrazovkách, rozdělený příběh do dvou dílů

+14

Ryse: Son of Rome

  • PC 75
Úvod do deja
V koži rímskeho vojaka Mariusa sa vydáme na cestu za pomstou svojej rodiny.

Plusy
➤Marius: už od začiatku veľmi sympatický hrdina, niekedy až superhrdina. Dokázal prežiť niekedy až nemožné ale zároveň ho hnala dopredu chuť na vykonanie pomsty. Výzor Mariusa je skvelý a jeho dabing ešte viac.
➤príbeh: táto časť hry je v mnoha prípadoch poňatá až filmovo. Pokiaľ by bol plánovaný film podľa tejto hry tak by som sa na neho aj celkom tešil. Aj ked to veľakrát bolo klišé a mnoho situácií bolo vyriešených príliš jednoducho, celkovo som si hru po príbehovej časti užil.
➤prostredie: aj ked sme sa poväčšine pohybovali v Ríme či lesoch Británie, každá časť bola iná a originálna. Určite k tým najlepším patrí napríklad časť odohrávajúca sa v Koloseum. Po grafickej stranke hra vyniká a robí zdravu konkurenciu hrám ktoré vyšli a vyjdu v týchto rokoch.
➤popravy: pokiaľ je nepriateľ na pomyselných minimálnych životoch ide na ňom vykonať poprava. Sú rôznorodé, postupne si odomykáte nové a mal som z ich používania dobrý pocit počas celej hry. Popravy sa dajú vykonať aj na dvoch nepriateľoch naraz čo neviem prečo, ale došlo mi to až v polovici hry.
➤cena: v dnešnej dobe ide túto hru zohnať od 1-5€ čo je skvelá cena.

Mínusy
➤vedľajšie postavy: žiadna z nich nebola zaujímavá a na žiadnu z nich si po skončení hry už nespomeniete. Niektoré možno budete na krátku chvíľu nenávidieť ale pritom to skončí.
➤nepriatelia: čo sa týka druhov nepriateľov tak ich je možno menej ale to problém určite nie je, aj keď po čase budete vedieť čo od koho čakať. Problém vidím skôr že väčšina vyzerá rovnako. Čiže sa vám stáva že na vás útočia traja so štítom ktorý vyzerajú úplne rovnako čo mi tu krásu hry trošku narúšalo.
➤bossfighty: najviac zaujímavý bol určite súboj s Commodusom. Ten hodnotím veľmi kladne. No ostatné boli až príliš jednoduché. Prakticky na žiadnom som nezomrel a v každom stačilo len vykrývať útoky a následne zaútočiť. Určite najväčším sklamaním bol finálny súboj ktorý sa síce odohrával na viac fázý ale bolo to len o tom istom stále dookola.
➤stereotyp: pri veľa ľuďoch nastane určite skoro, pretože prakticky celú hru len likvidujete stále prichádzajúcich, rovnakých nepriateľov, čo nemusí sadnúť každému. Keby bola hra dlhšia tak to prestane baviť aj mňa no našťastie to celé zachraňovali popravy, ktoré nikdy neomrzia.
➤kamera: občas veľmi zmätená. Mimo súbojov to neškodí ale keď už v tom súboji ste a kamera sa vám otočí tak často ani nevidíte súpera ktorý na vás útočí.


!! Záverečné zhrnutie !!
Komentár na Ryse: son of Rome som sa rozhodol napísať až po druhom dohraní, ked som si hru kúpil na Steame. Pamätal som si že ma bavila a určité sekcie tiež ale na veľkú časť hry som zabudol. Ale aj pri druhom prechode som sa celkom slušne aj ked krátko bavil. Marius bol výborný hrdina, niekedy až superhrdina ktorého nič nezastavilo. Ostatné postavy už také skvelé ale neboli a človek na ne zabudne a už si po dohraní nespomenie. Príbeh bol rozprávaný až filmovo a ako vo filme sa často aj cítite. Väčšina sa odohrávala v Ríme či v lesoch Británie ale každé miesto bolo za mňa celkom originálne. Určite najviac oceňujem časť v Koloseu. Celú hru sa presekávate hordami barbarov, ktorých útoky sa za chvíľu naučíte a nebudete mať problém s nikým. Po určitom čase môže nastať stereotyp, no našťastie sa dá na každom nepriateľovi vykonať poprava, a to človeka nikdy neomrzí. ( Postupom času si v hre odomykáte nové popravy a vylepšujete aj pár dovedností ). Čo zamrzí je len to, že také množstvo nepriateľov nemá viac výzorových variácií, takže sa stáva často že sa na vás vrhnú traja úplne rovnaký. Raz za čas nastanú aj nejaké tie bossfighty, ktoré sú ale až moc jednoduché a v hre bol asi len jeden ktorý stál za to. Celkovo hra nie je príliš náročná ( dúfam že na legendarnej obtiažnosti sa to zmení ). Občas vás naštve aj kamera ale to sa nestáva často čiže sa to dá prežiť. Hra nie je dlhá a dá sa prejsť aj na jedno posedenie. Taktiež sa dá zohnať za veľmi dobrú cenu. Čiže aj ked je hra hlavne o súbojoch tak ju môže odporučiť keďže nie je časovo náročná a v konečnom dôsledku aj zabavý.

➤Čas strávený v hre: 5 hodín
➤Obtiažnosť: Centurion
➤Achievementy: 29/73

HODNOTENIE: 75/100%

Pro: Marius, príbeh, prostredie, popravy

Proti: hlavne možný stereotyp

+18

Warcraft III: Reign of Chaos

  • PC 95
Jelikož mi nikdy moc nešly real-time strategie, ve kterých jsem musel ovládat velké počty jednotek a k tomu se ještě starat o rozvoj své základny, stal se Warcraft III: Reign of Chaos prakticky ihned po prvním dohrání mou nejmilovanější strategickou hrou v reálném čase a je tomu tak do dnes.
Zde mám prostě k dispozici čtyři odlišné hratelné rasy, každá z nich může postavit pár budov, v nich vyprodukovat pár specifických jednotek, k tomu nějakého toho hrdinu, který častokrát může změnit i průběh celé bitvy..no a to celé se odehrává na menší až středně velké mapě poseté neutrálními jednotkami. Ty nejsou k ničemu jinému než k obohacení mého hrdiny o cenné zkušenosti. Sečteno podtrženo - co chtít víc? Hra krásně odsýpá, boje jsou zábavné a s menším počtem jednotek lze krásně taktizovat.
Kampaň je epická, nechybí v ní dějové zvraty a až na zhruba dvě nebo tři náročné mise je i pro obyčejného hráče poměrně snadná. Filmy jsou úžasné i dnes, po osmnácti letech od vydání. Nejvíce mě bavila část za Nemrtvé, kde jsem po ukončené lidské kampani pokračoval v příběhu Arthase, ovšem pochopitelně už za jinou stranu konfliktu. Oproti tomu v klasickém multiplayeru jsem nedal dopustit na rasu Temných elfů.
Dále, legendární český dabing zde sedí naprosto perfektně, a to jsem prosím u her, filmů i seriálů ve většině případů odpůrce české lokalizace. Také se jedná o jedinou hru, kterou jsem kdy sledoval v oblasti progamingu. Tehdá jsem si nenechal ujít jediný profesionální zápas, sám jsem bohužel nikdy potřebný ''skill'' a především čas neměl.
Pokud si myslíte, že ani toto všechno výše uvedené není hodno mých 95%, přidám ještě množství modifikací (např. Footmen Frenzy, u čehož jsem zvlášť proseděl stovky hodin, DOTA, Tower Defense), vynikající datadisk Warcraft III: The Frozen Throne, který vše vlastně dotáhl k dokonalosti, přidal solidní várku obsahu a dokončil příběh z původní hry a nakonec parádní multiplayer přes blizzardovský Battle.net.
Jediným a nepříliš významným mínusem je pro mě divná, pestrobarevná a jakási ''šišatá'' grafika, která mi nikdy moc k srdci nepřirostla. Jo, abych nezapomněl, zbytečnou zpraseninu Warcraft III: Reforged z letošního roku nemá cenu vůbec instalovat, doporučím spíše původní verzi s datadiskem a třeba i s tím českým dabingem.

Pro: ''Zase práce?''...''Hurá do práce!''

Proti: ''Mrazivý smutek hladoví!''

+25

Super Mario Odyssey

  • Switch 95
Koukám, že tu zatím není žádný komentář, tak se toho ujmu, snad důstojně. Switch je mojí první konzolí od Nintenda a skrze ní se seznamuji s jejich klasickými značkami, tedy i s Mariem. Nemám obecně moc zkušeností se skákačkami, takže Odyssey pro mě byla trochu skokem do neznáma. Byl jsem překvapen, velmi. Věděl jsem, že první sandbox s Mariem má hodně kladné recenze, ale jak zábavné to ve skutečnosti je, mě vyloženě nadchlo.

Herně je to vlastně velmi jednoduché, běháte a skáčete a to je všechno. Odyssey je herně pořád jen skákačka. Novinkou je akorát to, že Mario má oživlou čepičku, která dokáže posednout (ano, posednout, je to docela drsné) nejrůznější tvory napříč královstvími, cože dělá hratelnost mnohem rozmanitější. Můžete se převtělit do různých zvířátek, ale třeba i do obracečky na maso či do samotného kusu masa. Věcí a tvorů k posednutí je mnoho, takže se tato nejvíce využívaná dovednost za celou hru nepřejí.

Příběh je prostý. Bowser si chce vzít princeznu Peach a vy ho pronásledujete napříč nejrůznějšími královstvími, kde sbíráte měsíčky, které slouží jako palivo a vy jich musíte vždycky dostatek, abyste se přesunuli do dalšího. V každém království porazíte Bowserova poskoka nebo něco, co dané království sužuje, nebo oboje. V základu jednoduchá herní mechanika i náplň se na první pohled můžou zdát banální a nezajímavé, ale realita je jiná. Super Mario Odyssey je totiž hra, která překypuje skvělými nápady.

Každé království je jedinečné, má vlastní pravidla a zákonitosti, takže se v každém hraje i trošku jinak. Samozřejmě ta rozdílnost je hodně v tom, na co hodíte čepičku, ale zase bych to takto nezjednodušoval. Přestože v každém království děláte v základu to samé, tak stejně máte pocit unikátnosti. Někde máte lávu, někde led a podle toho se musíte chovat. Někdy jdete přímo za bossem a jindy zase musíte splnit několik meziúkolů, abyste se k němu dostali. Vždycky potkáte jedinečné obyvatele, kteří jsou moc roztomilý a fungují ve své krajině podle své tradice. Ať už to jsou konvičky, které se v lese starají o květiny, nebo závodící tuleni všude vás to okouzlí možná rovnou nadchne.

Hraje se to příjemně, prostředí a hratelnost se mění, takže neupadnete do stereotypu. Zároveň vás hra neustále odměňuje, takže vše co děláte má smysl. Je podle mě super, že vás hra nenutí dělat něco, co vám úplně nejde. Měsíčků je všude více než je třeba, takže když se vám nějaká challenge nedaří a vaše ego to přitom ustojí, tak můžete jít měsíc získat někde jinde a tím pádem se ve hře nezaseknete. Hra to není dokonalá. Mohla by být delší, občas chybí checkpointy a před každým bossfightem vám bude hrát cutscéna, která sice jde přeskočit, ale stejně je to podle mě dost otravné a zastaralé zpracování.

Super Mario Odyssey je fantastická skákačka a skvělá hra. Je roztomilá, ale dokáže být velmi náročná. Nezačne nudit a bude vás táhnout k cíli po celou dobu. Drobné chybky rádi opomenete a budete se těšit komu a jak budete v příštím království moct pomoci. Mé nadšení je velké a pokud máte Switch, tak tohle byste na něm rozhodně měli mít. Je to pecka!

Pro: level design, hratelnost, dílčí nápady, proměnlivost

Proti: checkpointy jsou občas nevhodně udělané a mohlo by to být delší

+13

Spirit Hunter: Death Mark

  • Switch 85
Japonci horory umí a dokazují to i novou sérií Spirit Hunter a jejím prvním dílem Death Mark. Už z prvního pohledu je jasné že se bude jednat o old schoolovou duchařinu a naštěstí je tomu tak.

Každopádně si nejdříve lehce nastíníme o čem to je, hlavní hrdina ztratil paměť a jedinou jistotou mu je znaménko ve tvaru kousance od psa, které se mu zničeho nic objevilo na zápěstí. Aby toho nebylo málo, tak netrvá dlouho a hlavní hrdina se přenese do obrovského sídla ve kterém se dozvídá že pokud se znamení nezbaví, tak zemře ohavnou smrtí. Bohužel jako by to nestačilo, brzy se před dveřmi sídla objeví další kteří byli obšťastněni tímhle Death Markem. No a hlavnímu hrdinovi nezbývá nic jiného než zjistit příčinu a přízrak který jim znaménko udělil a vyprovodit ho z našeho světa.

Ano, příběh se může zdát jako silné duchařské klišé, ale není tomu tak. Pracuje se tu totiž hodně s nadpřirozenými mýty apod. Takže často máte pocit, jako by jste prožívali báchorky které jste slyšeli na základce nebo četli na internetu a opravdu to není na škodu. Do toho si totiž tvůrci přimíchali svůj lore, který postupně budou rozšiřovat v dalších hrách a opravdu mě silně zaujmul. Ať už historie hlavní postavy, skvělé návrhy duchů a sekundující charaktery.

Vy si totiž vždy můžete během hry vybrat z dostupných parťáků, ale musíte rozmýšlet bystře, jelikož ne s každým dokážete ducha porazit či se posunout dál. Což může být místy frustrující, jelikož vždy musíte odejít z mapy, po které je přesun pomalejší, musíte dojet do sídla a tam vyměnit parťáka. Když už jsme u té frustrace, tak i obtížnost je místy na vyšší úrovni alá Silent Hill. Často tedy budete muset si všechny posbírané dokumenty pořádně pročíst, vše rozvážit, aby jste pak nelitovali. Sice například boss fighty by šli udělat formou pokus omyl, ale to by jste pak nemusili dosáhnout good endigu (který je občas trochu problém dosáhnout, pokud nemáte návod).

Trochu jsem odbočil, ale nevadí. Vaši parťáci, neboli další postavy, jsou napsány skvěle. Sice pokud je nebudete využívat na průzkum lokace, tak si některých moc neužijete, ale i tak mě většina z osazenstva zajímala a bavila. Podle mě se do stylu hry náramně hodili a některé charaktery i skvěle svým humorem vyvažovali silně temnou atmosféru.

Co se týče atmosféry, tak ta je bezkonkurenční, už dlouho jsem nehrál nějaký nový horor který by na to šel hezky postaru. Nejenže tu máte krásně ručně kreslené pozadí, ale navíc velice kvalitně ozvučené. Když jdete například opuštěnou školou, tak slyšíte střepy jak vám křupou pod nohami, silný vítr jak lomcuje s okny apod. Po ambietní stránce neskutečná práce, ale naštěstí ani soundtrack nezaostává. Ten sice obsahuje jen pár skladeb, ale díky tomu že hraje jen ve vypjatých momentech, tak se vám moc neoposlouchá. Jediné co, ale může po audio stránce zamrzet je absence dabingu, většinou se jednou za čas pronese například jen jedna věta nebo zaskučení postavy.

Pokud hledáte kvalitní horor, který má i příjemný zvrat a na poměry duchařiny i zajímavější zápletku, tak neváhejte a jděte do toho. Protože takhle kvalitních hororovek které sází na atmosféru už moc nevychází.

Pro: Příběh, postavy, audio-vizuální stránka, lore, soundtrack, příběhy jednotlivých duchů

Proti: Místy obtížnost, pro některé absence dabingu a místy blbá orientace na mapě

+12

Crashday

  • PC 65
Crashday rozhodně není tak špatný, jak by dle zdejšího hodnocení mohlo někomu připadat. Nesmíte ho ale začít srovnávat s konkurenčními tituly, zejména ne s FlatOut 2 ze stejného roku, ten už je opravdu někde jinde. Dokonce i první FlatOut je, ač o dva roky starší, minimálně graficky a chováním vozidel hodně popředu. Zkuste proto brát tento titul jako volné budgetové pokračování legendárních Stunts po šestnácti letech. Podobnost je tu místy až do očí bijící. Hlavně tedy v případě některých ujetých překážek na trati a zábavného editoru.
Samotné závody ve hře pro jednoho hráče a v něčem, co se tváří jako kariéra, jsou celkem zábavné a rozhodně se snaží být i originální. Například vlaječkový mód "CTF" nebo jízda s bombou ve vozidle (asi inspirace Nebezpečnou rychlostí z roku 1994) mě bavily po celou dobu hry, naopak průjezdy checkpointy na čas a poměrně neférové "Destruction derby" omrzí snad už po třetím opakování. Minihry ve formě skoku dalekého a podobných blbostí působí, jako kdyby byly do hry přidány snad na sílu a na poslední chvíli. Tudy cesta zábavy určitě nevede.
Co mě ještě poměrně zaujalo a při každém spuštění hry vyloudilo lehký úsměv na tváři - jednotlivá vozidla jsou zde samozřejmě smyšlená bez oficiálních licencí (nechte mě hádat, že by kvůli financím?!..), ale i tak v nich oko zainteresovaného autíčkáře dokáže poznat reálnou předlohu. Jsem si naprosto jistý, že jsem jezdil se starou Hondou CR-X, policejní Vectrou B, "vytuningovanou Astrou F" nebo mým oblíbeným Skylinem R-34. Skladba vozového parku je tady fakt prapodivná a ještě k tomu zaměřená na starší průměrné Opely, hehe.
Jako zábava na jeden víkend je Crashday v pohodě, na dlouhodobější hraní v dnešní době už asi ne. Mutliplayer jsem nezkoušel. Hodnotím obstojnými 65%.

Pro: originální závody, editor, hudba

Proti: vzhled, ovládání a chování vozů, (pouze) pokus o příběh, bugy, minihry

+10

UFO: Enemy Unknown

  • PC 90
Jedná se o legendární hru, která mi společně s první Civilizací ukázala, co jsou to tahové strategie.

Skládá se ze strategické části, kde se na globusu budují základny a provádí letecké útoky na mimozemské letouny UFO a dále akční části, kde se provádí výsadek s cílem eliminovat všechny nepřátelské entity v dané oblasti. Může se jednat o UFO, co přistálo nebo bylo sestřeleno, místo teroru, kde musí hráč i chránit civilisty, obranu základny nebo útok na mimozemskou základnu na naší planetě. Celá akční část je viděna z pohledu z vrchu a probíhá na tahy, takže spousta věcí se dá takticky rozmyslet. Vzhledem k tomu, že se jedná opravdu o starou hru, nemůžeme očekávat přítomnost nástrojů, jako ukazatele, jak daleko může daná postava dojít, apod. (toho lze ale docílit pomocí nástroje OpenXCom).

Tato hra je pro mě osobně značně nostalgická. Dodnes si pamatuji, jak jsem jako malý odehrál stovky misí a jak jsem se bál zvuků Chryssalida (nebo v českém překladu Krysklada) a tím pádem jsem prakticky ani nemohl hrát mise, kde se tento mimozemšťan vyskytoval. :-D

Vřele doporučuji v dnešní době hrát prostřednictvím aplikace OpenXCom, která mimo opravy klasických bugů dokáže do hry přidat řadu mechanik z dnešní doby. Plus existují i kompletní modifikace, které mění celý svět.

+ Grafika
+ Stále stejně dobrá hratelnost
+ Akční souboje
- Aktuální verze obsahuje zvuky ve vyšší kvalitě, mně jako hráče původní verze ale přijdou horší, protože např. úmrtí mimozemšťanů je pozměněno tak, že řada různých ras zní naprosto stejně. Naštěstí si lze v OpenXCom vybrat původní zvuky.
- Snadno se stane, že hráč uklikne a pošle vojáka kam nechce s tím, že daná akce již nelze zrušit. Naštěstí tohle řeší OpenXCom.
- strom výzkumu je takový až moc přímočarý a málo košatý. Např. pitvy mrtvol mi de facto nic nedají. V tom se mi líbí víc novější verze, kde i pitva může přinést nějakou zajímavou novou technologii.

Pozn. Dřívější dosové verze měly pár bugů, které jsou ale v této verzi nejspíše vyřešeny. Jednalo se o bug s obtížností, kdy se po první misi zresetuje na nejlehčí. A pak taky "přetečení" vlastností jako čas, energie a zdraví, kdy se při dosažení 255 bodů daná vlastnost zresetovala na 0. Ani jeden z uvedených bugů se mi v současné verzi již naštěstí neprojevil.

Pro: Grafika, hratelnost

Proti: Bugy v dřívějších verzích

+21

Apex Legends

  • PC 80
Rok s Apexem

Kdyby mi někdo na začátku loňského roku řekl, že mojí nejhranější hrou se v následujícím roce stane online týmová FPS, tak se budu válet smíchy. No a pak přišel Apex Legends. Bez ohlašování, slibování, hajpování a odkládání prostě BUM a hra byla vydaná a herní vesmír se otřásl. Dokonce i gigant Fortnite na chvíli dostal strach, pak se sice vše vrátilo do normálu, neboť Epic od Respawnu okopčil, co se dalo, ale tohle všechno šlo nějak mimo mě. Vlastně za to můžou kluci z Vortexu, kdy jsem se po nějakém záhadném hnutí mysli rozhodl kouknout na jejich gameplay video, které docela zaujalo. “No tak dobře, když je to teda F2P tak já to zkusím…”, a už mě měli.

Nutno říct, že až do Apexu jsem žádnou hru ze žánru Battle Royale nehrál. Sice mě to docela lákalo, ale dobře jsem věděl, že online FPS nejsou moje silná stránka, a DH kvejkáři vědí, že většinou jsem okupoval spodní patra tabulky. Takže jsem očekával, že dostanu nakouříno, co se do mě vejde, a velmi rychle se vrátím k nějakým pomalejším singleplayer hrám. Nakouříno jsem samozřejmě dostal, a dostávám i dneska, ale také se mi hned druhou hru podařilo vyhrát. A tam to asi někde začalo. V Apexu totiž můžete vyhrát, i když jste vlastně úplná lama. Stačí mít štěstí na tým, držet se jich a hlavně jim to moc nekazit. :) Pamatuji si, jak na mě v prvním týdnu řval nějakej nervák přes voice chat: “Why are you so USELESS???” :D

Voice chat je kapitola sama pro sebe a podle mě asi ta nejslabší stránka hry. Dost často si zbytek týmu tlumím, protože to co se ozývá ve sluchátkách mnohdy připomíná vysílání mimozemské civilizace. Výhodou ovšem je, že v Apexu se bez voice chatu obejdete. Ten totiž přišel s vynikajícím ping systémem, kdy vše důležité můžete spoluhráčům sdělit pomocí myši. Samozřejmě úplně to hlasovou komunikaci nahradit nedokáže a sehrané týmy se bez ní neobejdou, ale na publicu se s tím úplně v pohodě vystačí.

Hra má podle mě velmi dobře vymyšlenou práci s inventářem, takže jakmile se naučíte, co k čemu je, tak vám rozhodně neháže klacky pod nohy nějakým nesmyslným ovládáním, naopak ještě pomáhá v tom, že vám nedovolí omylem překliknutím vzít horší věc, než máte. Zbraně jsou docela rozmanité, a i ten nechvalně vyhlášený Mozambique je dneska na blízko velmi účinný, a zvláště pokud na něm máte přídavek Hammerpoint, tak dokáže být smrtící na jednu ránu.

Za ten více než rok, co uplynul od vydání hry, Apex přinesl mnoho novinek. Přibylo několik postav, kontinuálně probíhá balancování zbraní i schopností postav, některé lokace v mapě byly updatovány, nakonec přibyla i nová mapa a hlavně byl zaveden systém žebříčků, takže můžete hrát proti lidem, kteří jsou na podobné úrovni, jako vy. Pravidelně se objevují krátkodobé speciální eventy, ve kterých je herní systém něčím obzvláštněn, což příjemně rozbíjí stereotyp.

Velká kritika se snesla na přehnané ceny za herní kosmetiku. Někdy mi fakt zůstává rozum stát, proč bych měl uvalit nehoráznou sumu za skin postavy, kterou navíc v FPS hře kromě pár vteřin v úvodu nevidím. Na samotnou hru to naštěstí nemá vliv, snad jedině pokud se snažíte často skrývat a kempit v temných zákoutích, tak je lepší mít nějaký nevýrazný skin. Ty jsou ale většinou snadno dostupné i bez utrácení peněz. A pokud vás kosmetika skutečně zajímá, tak je tady za rozumný peníz tříměsíční Battlepass, který navíc stačí koupit jen jednou, protože pokud ho dohrajete tak si vyděláte na další.

Asi je zbytečné opakovat, že mě Apex baví a asi ještě nějakou dobu bavit bude. Takže rozhodně můžu doporučit. Jen se samozřejmě připravte na to, že to přeci jen chvilku trvá, než se člověk ve hře zorientuje. Podle mě to ale stojí za to.

Pro: Zábavná a rychlá BR hra; Ping systém; Práce s inventářem; Ranking system; Dostatek hráčů; Super hra pokud máte tým kámošů

Proti: Nekvaltiní voice chat; Předražená a nepotřebná kosmetika; Občas holt dostanete do týmu úplnýho kreténa

+27

Max Payne

  • PC 90
Max Payne je takovou, řekněme, stálicí mé herní historie a v mém osobním žebříčku si drží mnohá prvenství. Například se jedná o vůbec první "originálku", kterou jsem kdy vlastnil. Nutno podotknout, že ve své době také pekelně drahou. Tady se dostávám k dalšímu zmíněnému prvenství, jediná hra v mém životě, za kterou jsem utratil čtyřcifernou částku, v českých korunách pochopitelně. Taktéž jediná pařba, kterou jsem poctivě a několikrát dohrál na všechny možné obtížnosti. Posledních pár let si Maxe již tradičně pouštím a dohrávám vždy na začátku nového roku a i po těch letech mě to stále baví.
Hned úvodní "vražedná" sekvence vás pěkně navnadí pořádně nakopat těm zlobivým záporákům prdel. Poté už do konce defakto jen chodíte se zbraní v ruce a pálíte jednu salvu za druhou. Ve většině případů zároveň se zapnutým zpomalením času, které je zde zpracováno naprosto bezchybně. Bez tohoto zlepšováku byste se pravděpodobně hrou na vyšší obtížnost vůbec neprokousali.
Po cestě sem tam zvednete nějaký telefon, podíváte se na zprávy v televizi nebo přečtete důležitý dokument, což vám postupně pomáhá odhalovat jednotlivé střípky z příběhu. Ten je prezentován neotřelým komiksovým stylem, což bylo ve své době (a určitě i dnes) povážováno minimálně za netradiční. Snové sekvence mi osobně ve hře nevadí i přesto, že jsou na průchod poměrně nudné, ale dle mého názoru zkrátka k příběhu patří. Palebný arzenál je naprosto dostačující, oceňuji zde možnost používat určitý typ zbraní i obouručně. Nejstylovější samozřejmě zůstává upilovaná brokovnice, kterou ale musíte nabíjet co dva výstřely a její dosah také není z nejdelších. No a takové zapálení feťáka jedním dobře mířeným hodem "M-koktejlem" také dokáže pěkně zahřát na srdíčku.
Délka hry je za mě v pořádku, v průběhu se zde dokonce na chvíli objeví Mona "Sucks", slečna známá spíše z pokračování Max Payne 2: The Fall of Max Payne. Uživatelům, kteří s touto akční peckou ještě neměli tu čest, doporučuji po prvním úspěšném průlezu zvolit vyšší obtížnost a používat "bullet-time" co nejméně. Maxe si tak zaručeně užijete na 100%.
Mé hodnocení už bohužel trochu sráží zub času. I tak krásných 90%.

Pro: příběh a jeho komiksové pojetí, Max, zbraně, atmosféra, souboje, nostalgie

Proti: hra už za těch 20 let přeci jen trochu zestárla, na první obtížnost až moc jednoduché

+32