Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

What Remains of Edith Finch

  • PS4 80
Walking simulátory nepatří mezi mnou často hrané hry, výborné What Remains of Edith Finch to však může změnit. Celé to putování po zvláštním domě a sledování smutných osudů rodiny Finchů je plné výborných nápadů a dechberoucích okamžiků.

Co člen rodiny, to originální ztvárnění příběhu. Malé dítě hrající si ve vaně, interaktivní komiks nebo prosté houpání na houpačce, vše je odvyprávěné jinak a pokaždé poutavě a zábavně. Přesto mám dva favority, a to příběhy Lewise a Barbary. Nicméně každá interakce, každý příběh a celkově vše co hráč s Edith Finch projde stojí za to. Vyprávění příběhu na jedničku.

Ale nejlepší na tom všem je atmosféra. Čím víc se hráč dozví o jednotlivých osudech rodiny, tím více je pohlcující. Láska, samota, smutek a šťastné chvilky, to vše je doslova hmatatelné. A ze všeho nejlepší je emotivní zakončení příběhu.

Povedená je i vizuální stránka hry, s některými detaily si tvůrci pěkně vyhráli. Výborná je hudba, ta patří také mezi největší klady hry a i díky ní je atmosféra tak výtečná.

Záporů moc není, snad jen to, že jsem si musel v jedné lokaci zvýšit jas na maximum, protože jsem neviděl lautr nic. A v PS 4 verzi mi hra párkrát zaškobrtla, optimalizace tam asi není ideální. Vždy to bylo ale jen na pár vteřin, takže nic tak strašného.

Hra je krátká (cca 2 hodiny), ale intenzivní, zábavná, emotivní a stojí za to si ji projít na jeden zátah.

Pro: Výborný příběh, atmosféra, hromada nápadů, konec

Proti: Pár drobností technického rázu

+30

Syberia 3

  • PC 70
Nejslabsi dil serie to je kazdopadne. Syberia nikdy nebyla mistr hratelnosti, ale treti dil tedy technicky dost pomrvili. Ale za me celkove dobry. Ozivene vzpominky z mladi a za to dekuju.

Pro: atmosfera, oscar

Proti: Technicka stranka, hratelnost je krkolomna

+7 +8 −1

Battlefield 1

  • PC 55
Mam rad valecne hry, teda aspon jsem mel.
Cim novejsi hra tim vic je to obsahove ploche. Absolutne nezabavny singleplayer. Bez podstaty, bez zazivnosti. Hra je delana pro multiplayer a to me nezajima. Hratelnost je nicmene ok, zvuky zbrani pekne a je radost se divat na grafiku.
Celkove - dalsi zapomenutelna hra bez duse, bohuzel tak jak vetsina novych her.

Pro: grafika, hratelnost

Proti: zadny pribeh, absolutni neszitelnost s postavami, ploche a zapomenutelne.

+8

Xpand Rally

  • PC 85
Xpand Rally alebo ako zahnať chuť na nedostupné hry zo série Colin McRae Rally...

Nedávno som na obľúbenom kanáli Retro Nation videl ako Goodman & Oilman oprášili prvý diel spomínanej rally série. I dostal som chuť pripomenúť si diel druhý, ktorý som kedysi rád hrával na prvom PlayStatione. Lenže pri pomyslení na to, koľko námahy by ma stálo jej spojazdnenie na Windowse 10, radšej som sa poohliadol po pokračovaniach. Tretí diel ma minul a štvrtému som kedysi dal síce šancu, ale v tých dobách mi autové hry s čo i len malým náznakom reality moc nešli, takže po pár nezdaroch som s ním skončil. Preto som zamieril na GOG, kde bol piaty diel s podtitulom 2005 kedysi dostupný, lenže ani to už nie je pravda a kvôli starým dobrým licenciám na autá sa už dnes nedá digátálne kúpiť. A keď už som myslel, že si nechám zájsť chuť, objavil som na Steame Xpand Rally od známych poľských vývojárov z Techlandu, ktorí ma potešili hrami ako Gunslinger a Chrome.

Nie, že by to bolo nejaké prekvapenie. Kedysi dávno som o XR počul. Najmä hundranie môjho kámoša, ktorý sa sťažoval na nereálny jazdný model a nelicencované autá. A čo na to ja?
Ako o mne všetci určite vedia, na nejakú prepracovanú simuláciu si nepotrpím. Skôr sa prikláňam k táboru obľúbencov arkád. Ale nemám problém ani so „závoďákmi“, ktoré sú tak na pol ceste. A tam si myslím, že môžem zaradiť aj túto hru. Navyše obsahuje možnosť zvoliť si medzi režimom simulácie a arkádou. Samozrejme, že som skočil po tej druhej. Jazdný model mi teda prišiel ako ideálny kompromis medzi simuláciou a arkádou. Akurát sa autá zriedkavo správali trochu nepredvídateľne, ale nič nie je dokonalé a pár reštartov a zmena techniky jazdy to vyriešili.

A ako to hranie vlastne prebiehalo? Začneme otrepanou frázou „začiatky boli ťažké“. Tu máš pár peňazí, kúp si nejakú rachotinu a choď. Moc veľký obnos to nebol, takže som skočil po aute, ktoré mi prišlo podľa štatistík najlepšie a to bol Peugeot 206. Pardon, Lion 110. Prvá súťaž išla relatívne hladko, potom sa začala obtiažnosť zvyšovať. Došlo mi, že ak chcem byť v danej triede konkurencieschopný, musím budem musieť vraziť nemalé prostriedky do motora, prevodovky, atď. A keďže som sa s iným umiestnením ako prvým neuspokojil, niekedy to boli riadne nervy.
Najviac mi dala zabrať jedna etapa v Keni, kde som sa doťahoval so súperom, ktorý mal podľa všetkého lepšie auto. Ale peniaze sú mocné zaklínadlo. Stačilo predať nepotrebné auto v garáži a už som veselo „túnil“. Dosť o nervy boli aj štrkovo-asfaltové trate v Poľsku a hlavne nebezpečné a nepredvídateľné Írsko s jeho úzkymi kamennými chodníkmi. Tam som môj Fiat Punto, teda vlastne Italic PNT 1.1, dosť nepekne oplieskal.
Celkovo vzaté, trate síce oproti iným hrám nie sú nejak extra originálne. Nájdu sa aj nejaké tie slabšie kúsky ako napríklad prašná Arizona mi až tak nesadla. Ale inak je to celkom rozmanitý mix a na svoje by si mali prísť fanúšikovia všetkých typov povrchov.

A keď sme pri povrchoch, musím spomenúť aj nastavovanie auta. To býva pre mňa väčšinou nočná mora, pretože sa do áut nejako extra nevyznám. Našťastie, v arkádovom móde bola hra celkom tolerantná. Dokonca je možné hru kedykoľvek reštartovať a nastavenie zmeniť bez akejkoľvek penalizácie. Prípadne sa vrátiť do menu a kúpiť lepšie súčiastky. Alebo rovno celé auto. Tak sa mi to páči.

Ako som som si tak víťazne postupoval vpred naprieč kariérou, všimol som si, že je hra čím ďalej, tým ľahšia. Vďaka tomu, že som išiel až na hranicu svojich možností a všetky súťaže sa snažil vyhrať, nasyslil som tak enormné množstvo peňazí, že na konci už som používal najlepšie autá (Subaru Impreza... pardon, Kosumo Showdown), dokonca tak „vytúnené“, že sa na mňa súperi občas ani nechytali a nechával som ich za sebou s niekoľkosekundovým oneskorením. To je asi jediný väčší nedostatok hry.

Takže keď to tak zhrniem, až na nelicencované autá a mierne nevyváženú obtiažnosť ide o zábavnú rally arkádu, ktorá sa mi presne trafila do momentálnej nálady. Čo viac si priať?

Pro: zábavný jazdný model, rozmanité trate

Proti: nevyvážená obtiažnosť, nelicencované autá

+16

Captain Claw

  • PC 80
Začínám mít pocit, že tvůrci tradičních plošinovek byli všichni do jednoho naprostí sadisti. Claw je opět naprosto brutální a nedohratelná záležitost, stejně jako drtivá většina těchto "oddechových" her "pro nejmenší". Mám pocit, že dítě, které se do něčeho podobného pustí musí nutně vyrůst do naprostého neurotika a magora. Já řval na celý barák vzteky, sousedi museli mít radost a divit se :) Ale popořádku.

Clawa jsem stejně jako většinu hopsaček z druhé půlky 90. let nikdy nehrál, po včerejším dohrání Lomaxe a přečtení recenzí a výživné diskuze jsem dostal chuť. Po x pokusech najít zprovoznitelnou hru nakonec vyhrála verze 1.3, která má být oproti originálu jednoduchá. A skutečně, první dojem byl vynikající. Claw uvádí naprosto parádní kreslené intro plné akce, které mi připomnělo stylem animačky z Outlaws či třetího Monkey Island (také z roku 1997). Poctivá, ručně kreslená animačka zkrátka nestárne jako některé rendery z té doby.

Intro nás zavede do pirátských dob, kde je kapitán Claw přepaden konkurencí, posádka zmizí a on sám je uvržen do vězení. Z toho utíká, aby našel amulet 9 životů a do něj 9 drahokamů. Zkrátka tradiční dobrodružný/pirátský příběh, až na to že Claw kocour, nepřátelé jsou psi a okolí tvoří různá polidštěná i normální zvířata.

Po zapnutí mě přivítala neméně krásná grafika, která malebně vykresluje různorodé a rychle se střídající prostředí. Samotný Claw se ovládal skvěle, kromě skákání a šplhání bojuje mečem či pěstmi, střílí z pistole, hází magii a dynamit. Kromě toho se na pár sekund dá sebrat ohnivý, bleskový či mrazící meč, který zlikviduje příslušným živlem vše v dosahu. Nepřátelé jsou nazdárkové, co nic nevydrží, skoky jsou přesné, první ze 14 kol je rychle za mnou.

Libí se mi, že hra uloží pozici nejen na začátku kola, ale i ve dvou pevných bodech ve hře, kromě nich jsou tu checkpointy. Dostal jsem se do pátého kola, zbyl mi jeden život a rozehrál to znovu, tentokrát se snahou neumírat. Každé liché kolo jsem našel část mapy, každé sudé bojoval s nějakým z konkurenční bandy pirátů ala bossem, po jehož zničení našel další drahokam a přehrála se další animace, kterých je opravdu spousta. Během noční pařby jsem se dohrál 8 ze 14 kol s tím, že dneska to dojedu a budu dělat něco užitečného.

No spletl jsem se. Začalo přituhovat a brutálně. Skoky se stávaly více a více šílenými, proti mě stály potvory na těch nejblbějších místech, objevovaly se různý šípostříly, padající kameny, mizející plošinky, časované plošinky. Checkpointy byly tuze daleko, byly tu místa kde musíte ztratit energii. S vypětím sil jsem postupoval, ukládal se stále menším počtem životů, až jsem se dostal s posledním životem do třetí části 13 kola a po asi 100 pokusech jsem vzdal snahu dohrát to poctivě. Pád do neznáma na plovoucí plošinky, časované plošinky na které musíte skočit s předstihem a skákat rychloskoky, jinak zahučíte do propasti, kombinace mizejících plošinek s padajícími šutry, které Vás zabrzdí a nestihnete odskočit. Na konci té šílené, neudělatelné pasáže čekal ve 13. kole překvapivě boss, který útočil naprosto náhodně a nedal mi šanci.

Zadal jsem cheat na nekonečně životů s vědomím, že nebudu moc ukládat. A přišlo 14. kolo, které jsem i s nekonečně životy a všemi checkpointy hrál asi 3 hodiny. Nejšílenější kombinace skoků většinou s lávou namísto záchranné sítě, tygři kteří se nedají naprosto ničím zabít kromě kouzla, který jsem ale vyplýtval a jako vrchol boss.

Něco podobné jsem nezažil. Boss je v podzemí, krytí ohnivým či ledovým štítem. Vy podle toho musíte přeskákat překážkovou dráhu pro ohnivý či ledový meč, přičemž na Vás kape láva, ze stěn šlehají plameny, musíte přeskákat lávu, sebrat meč, rychle se vrátit, spadnou na mrňavé místo, kde na Vás střílí láva, které nemůže uhnout a trefit díru ve štítu. Ovšem buďto je mizerná detektce, nebo jsem lama, nebo je tam asi mikrosekundový interval, většinou jsem netrefil i když jsem mířil dobře a umíral a umíral a umíral. To vše je nutno udělat 4*. Nakonec se mi to jednou povedlo, jen abych zjistil, že boj se přesouvá nahoru, kde je nutno 4* přeskočit lávu s vystřelujícím ohněm a zároveň střílejícím bossem a trefit ho mečem. Což se mi samozřejmě nepovedlo a chcíp. Nakonec jsem zkouknul strategii na youtube a asi na 200 pokus to udělal. Kdybych při zpětném přeskakování lávy pro poslední drahokam do ní zahučel, asi letí počítač z okna.

Proč se takhle rozepisuji? Protože Claw přes nelidskou obtížnost je skvělá hra, není to sračka jako Zool apod. Parádní grafika, animace, na plošinovku slušný příběh, různorodé prostředí, perfektní pocit z boje i ze skoků. Jen tvůrci byli jako obvykle sadisti - přitom Monoliťácké 3D akce nejsou zas tak těžké.
+16

Lords of the Fallen

  • PC 50
Lords of the Fallen mal byť predkrm pred souls hrami. Hra je že vraj prístupnejšia k hráčom s nula skúsenosťami, čo ma popravde presvedčilo. Z videí som videl len pár minút a už tam to vyzeralo skvelo. Tak ako to teda nakoniec dopadlo?

Žiadna sláva :/, začiatok hry ma priam ohromil a postupne to opadalo, až som vytriezvel. Grafika hry sa im fakt podarila, pár nádherných scenérií krajiny si aj budem pamätať. Možno aj to, že vybavenie komnát a iných drobných vecí je krásne zničiteľné. Soundtrack tiež obstojný, i keď za zmienku stojí možno iba main theme.

Na začiatku máte na výber z troch povolaní plus tri druhy magie a to je tak všetko. Main charakter Harkym, vyzerá zaujímavo, ale je to tak neskutočné plochá postava a reálne sa ani nič nedozviete, takže budete sa mať problém s ňou stotožniť.
Postavu si expíte, potom body rozdeľujete, farmite po truhlách svoj gear, ktorý je fakt krásny a hneď na začiatku si pripadáte už ako badass! Svoje zbrane a výstroj môžte meniť podla potreby, keďže čo zoberiete už nevyhodíte z inventára. Takže si môžte presne prispôsobiť postavu k svojej potreby bez ohľadu čo ste si na začiatku zvolili, možno až na mágiu. Možno najprv sa mi nepáčilo, že máte celú zbrojnicu pod kabátom ale postupne som si zvykol. Veľký počet rôznych zbraní a ich kombinácia pri tuhých bojov malo svoje čaro.

Takzvaný lordi, sú pre mňa sklamaním, nič čo by stálo za zmienku, pôsobia genericky. Prostredie je málo variabilné čo vlastne máte len jeden malý hrad a okolie plus druhý realm, ktorý je ešte viac generickejší. Moc k tomu ani nepridá, že musíte raz za čas medzi nimi pendlovať. Mála rozmanitosť nepriateľov, žiadna kreatívna snaha, s čím by nás autori hry prekvapili.

Príbeh je fakt hrozný až priam hlúpy. Máte možnosť zbierať takzvané audio svitky, ale sú tak nezaujímavé a kolkokrát nepodstatné k príbehu, že ani nedotvárajú už tak biedny lore. Postavy typu Yatka alebo ten čiernovlasý Medivh (nwm ako volá) nemá cenu ani komentovať.

Keď to tak zhrniem, tak najviac hru zráža príbeh, malá variabilnosť prostredia a generickosť.
Hru som dal dokonca ,ale už teraz viem, že sa k nej nevrátim.
Odporúčam len tým, čo idú čisto po gameplay feelingu, lebo ten sa im fakt vydaril.
+9

Trauma Center: Under the Knife

  • Wii 60
Na Trauma Center jsem se upřímně neskutečně těšil, přeci jenom her ve kterých operujete pohybovým ovládáním není mnoho a když si k tomu ještě připočtete vizuál a soundtrack ve stylu Persony, tak to vypadá minimálně slibně. Bohužel se mi dostavilo převeliké zklamání.

Vžijete se tu do role doktora Dereka Stillese a postupně sledujete jeho vzestup v kariéře a i jeho osobní dospění. Do toho ještě svět ohrožuje zvláštní vir jménem Guilt, který různě mutuje a byl vyroben za účelem bioterorismu a hlavní hrdina díky jeho super schopnosti jménem Healing Touch, je jedním z mála který tomu může zabránit. Příběh sám o sobě zní zajímavě, ale scénáristé v tom bohužel hluboce selhávají. Všechny dramata či zajímavá témata se vyřeší prakticky během deseti minut a tím pádem to na vás nemá žádný dopad. Například jeden z doktorů dává lidem kteří nemají šanci na to přežít, po jejich svolení eutanazii. Hlavní hrdina to zjistí a celou situaci a i smysl do dotyčného natluče během pěti minut. Opravdu, všechny linky jsou tak neskutečně zrychlené, ukvapené že i když jsou postavy sympatické, tak si k nim hlubší vztah nevytvoříte. Chtělo by to trochu zpomalit a dát těm postavám aspoň trochu čas na to dýchat. Naštěstí jsem slyšel že první díl je jeden z nejslabších co se týče scénáře a ty další už jsou na tom o mnoho lépe. No jsem zvědavý.


Hru, ale krom soundtracku a hezkého vizuálu, zachraňuje hlavně gameplay. Operace bývají často slušnou výzvou a vy krom zašívání tržných ran či vyndavání střepů z těla, budete například operovat nádory apod. Do toho všeho vám jde časomíra vy musíte pacienta vyřídit v daném časovém úseku a do toho si pamatovat postupy pro dané operace. Jo ze začátku to byl silný zmatek, ale postupně se do toho dostanete. Poté už si budete jen užívat výzvy které před vás hra háže a vždy si po náročné operaci, radostně odfouknete. Jasně, někdy jsou operace, hlavně ke konci silně překombinované, ale dá se to přežít. Navíc používání lejsru, zašívání ran, řezání je uděláno skvěle a opravdu vás to vcucne do sebe, až jsem si někdy i kvůli náročnosti vzpomněl na Shin Megami Tensei a její bosse (Dělal to Atlus a někdy to tím trochu silněji zavání)

Takže ve výsledku je veliká škoda že se nepodařilo tvůrcům skloubit dvě věci dohromady a dali nám urychlený příběh který sice řeší vážná témata a má ambice, bohužel to, ale nezvládli kvalitně napsat. No, snad další díl nezklame.

Pro: Hratelnost, místy je to výzva, vizuál, soundtrack, postavy jsou sympatické

Proti: Chybí hloubka v příběhu, někdy trochu frustrující, operace jsou ke konci až moc překombinované, moc urychlené

+11

Alpha Prime

  • PC 65
Celkem obstojná sci-fi záležitost, o které jsem předtím nikdy v životě neslyšel. No a předpokládám, že už ani neuslyším, jedno dohrání Alpha Prime stačí a není třeba se sem dále vracet. Místní hodnocení a fakt, že se o vývoj postaralo nějaké české studio, které má za sebou jen jakž takž ucházející Shade: Hněv andělů, který se kdysi prodával snad jako příloha dětského časopisu (nechci kecat), dávalo tušit, že zde někde bude zakopaný pes. A byl!
Začátek mě upřímně nadchnul. Krásná grafika, náběh na zajímavý příběh, sympatický hlavní hrdina a opravdu celkem kvalitně namluvené postavy. Co se teda pokazilo?
Vše se změnilo ve chvíli, kdy se začalo střílet. Přísahám, že jsem ještě nikdy v žádné hře tolikrát nenahrával uloženou pozici. Nepřátelské jednotky mě nekompromisně drtily, ať jsem dělal co jsem dělal. Absolutní ostrostřelci, kteří mi byli schopni udělit headshot v běhu zpoza rohu a to jsem byl prosím ještě přikrčený. Mám rád určitou dávku realičnosti, ale tady to bylo prostě přetažené a místy až odrazující. Do toho různé otravné střílecí automaty, neustálý nedostatek munice a sem tam i nedostatek kyslíku. Celkem bída. Až někde daleko za polovinou příběhu jsem konečně přišel na to, jak s protivníky bojovat. Tedy schovávat se neustále za bedny a rohy a při střelbě jen na mikrosekundu vykouknout pomocí příslušné klávesy. Někdy ani to nepomohlo, ale jedině díky tomuto ''vykouknutí'' jsem Alphu dohrál.
Zpomalení času je zde asi jen proto, aby tady bylo. Pro mě naprosto zbytečné. Stejně tak i hackování, které je zde ze začátku představeno jako něco nezbytného a úžasného a pak si na něj do konce hry téměř nevzpomenete.
Mohla to být super sci-fi jednohubka. Bohužel není. Hlavně tedy díky přemrštěné obtížnosti, která jinak celkem krátkou hru uměle natahuje a také díky nevyužitému potenciálu některých dobrých nápadů. 65%.

Pro: příběh, grafika, postavy, lokalizace

Proti: defakto jeden dlouhý nepřetržitý quickload, konec

+19

Divinity: Original Sin

  • PC 90
Tahle hra mi leži v knihovni už dlho na steame. Vôbec sa neviem k tejto hre nejako dostať. V reali aby som našiel na to človeka čo to vie hrať je nemožné. Poradiť mi nemá kdo keď na mna ľudia v reali totálne kašlú. Neznášam reálny život to je pre zadaných nie pre mňa.

Totálne som v tej hre stratený, som v tom prístavnom meste, a plním čo sa dá, pokiaľ sa nejedná o boj, vyšiel som z mesta hneď som bol s masakrovaný. Mohla to byť herne menej komplikovaná hra, hrám hry od svojich 5 rokov ale táto hra je naozaj náročna.
-11 +5 −16

Heroes Chronicles: Warlords of the Wastelands

  • PC 65
O spin-off sérii Heroes Chronicles jsem se dozvěděl poměrně brzy (díky sžíravé recenzi z jednoho herního časopisu, která by se dala shrnout slovy "krátké a blbé"). Celou sérii si pak koupil otec poté, co vyšla na GOGu (jestli ale některý z dílů hrál, to už se ho bohužel nezeptám). Nebýt Herní výzvy a potřeby najít nějakou tahovku (původně jsem chtěl hrát Alpha Centauri, ale radši jsem se zase po špičkách vytratil. Poté padla volba na HOMAMIV, kde jsem ale zapomněl, jak neskutečný opruz ten díl byl, načež mi do oka padlo tohle), asi bych se neobtěžoval.

Warriors of the Wasteland nabízejí osm map/scénářů a nic jiného - to je celá kampaň, žádný generátor map, standalone mapy nebo multiplayer. Ale na to máme trojku... Kdesi jsem si přečetl, že Chronicles cílily na začínající hráče a minimálně úvodní mapy by tomu odpovídaly. Na druhé straně, kratší herní doba mi v dnešní době zcela vyhovuje. Co tato hra dělá opravdu dobře, je world building a writing, na HOMAM je tu neuvěřitelné množství textu a vpodstatě jsem se přistihl, že hraji víceméně jen kvůli příběhu (i když tedy ta náhlá proměna hrdiny v posledních dvou mapách... no, nevím...).

Jinak se mi nevyhnuly technické problémy - nejsem zvyklý na to, aby se mi na GOGu koupená (starší) hra odmítala spustit, naštěstí fórum nabídlo řešení a hra pak přece jen fungovala.

Herní Výzva 2020: Ještě jeden tah
+14

Eye of the Beholder

  • PC 80
Návrat ke klasickému dungeonu, který jsem hrál naposled v době kdy počítačům kraloval MS-DOS mě opravdu potěšil. EoB má opravdu úžasnou atmosféru i téměř 30 let po vydání. Další věc která nezestárla je grafika. Hra vypadá stále pěkně a díky dostatečně časté změně prostředí neomrzí. Hned na začátek zmíním jediné dva zápory hry. Nejvíce mi vadila nutnost sbírat veškeré šípy, dýky a další předměty vždy po jednom. Je to opravdu otravná činnost a dělat to po každém boji nebylo zrovna zábavné. Naštěstí později pomohou kouzla a tento prvek se trochu omezí. Druhá věc je pouze jedna ukládací pozice. Jako je fajn, že si člověk uložení vždy raději rozmyslí, ale dvě by byly prostě lepší.

Před vytvořením družiny jsem přečetl manuál a v rychlosti si zopakoval pravidla ADnD druhé edice. Přece jen teď jsem zvyklejší na D&D5. Nakonec jsem skončil s člověkem paladinem jménem Lan, trpaslíkem Perrinem bojovníkem/zlodějem, kleričkou Mierin a čarodějkou Morirain - obě lidé. Všichni jsou samozřejmě klaďasové. Po prvním patře jsem si říkal, že to přece nebývalo tak jednoduché, ale o schodiště níž už přituhlo. Celou hru jsem nakonec prošel za necelý týden, cca 31h. Oceňuji, že je každé patro něčím jiné, obsahuje nové hádanky, nepřátele... Byl jsem zvědavý na každou novou místnost, těšil se za každé dveře. Potěšila mě i herní doba a to i když jsem si některé části trochu pamatoval. Speciální úkoly na každém patře jsem se sice snažil plnit, ale kompletně se mi to nepovedlo. Je to každopádně skvělý nápad. Jako kladná družina jsme samozřejmě pomohli trpaslíkům s princem i s králem a prohnanou drowku nechali jít. Princ Keirgar a z kostí oživená bojovnice Anya se k nám připojily při porážce beholdera.

Finále není složité, obzvlášť pokud má družina správné vybavení. Moji původní členové družiny jsou na levelu 8 s výjimkou Perrina zloděje na 7 a Moirain na 9. Přibraní členové skončily na levelu 7. Obtížnost má EoB nastavenou příjemně, hra není lehká ani těžká. Jedinou výjimkou byly boje s illithidy, jejich paralyzování více postav naráz je pěkně protivné. Celkově musím EoB hodnotit velice kladně i po všech těch letech. Stále jde o dobrou hru a bavil jsem se stejně jako kdysi. Pro mě je výhodou i využití známých pravidel ze hry kterou mám rád. Každopádně jdu hned importovat družinu do druhého dílu a pokračovat v dobrodružstvích.
+30

Prey

  • PC 80
Tedy, tolik dobrého a špatného v jedné hře jsem už dlouho neviděl.

Arkane Studios sleduju od jejich prvotiny Arx Fatalis (byť se zpravidla ke všem hrám dostávám až s mnoha-mnohaletým odstupem) a moc se mi líbí jejich rukopis. Pominu-li zvyšující se produkční kvality, z designového hlediska je každá hra takový malý originál (byť nepokrytě pomrkávající tu po tom či jiném duchovním předchůdci) a Arkane mají mé uznání za to, že se jim dlouhodobě daří vytvářet áčkové hry, které zdaleka nejsou pro každého.

Nicméně zatímco do Dishonored byl vidět postupný vývoj v podstatě po všech stránkách, Prey stojí tak trochu stranou. Čekal bych, že studio, které postupem času vychytá souboje včetně zvláštních schopností, bude na tomto stavět dál. A ono ne.

Já tu náplast strhnu rychle - akční stránka Prey zdaleka není tak dobrá, jak by mohla (a měla) být. Hrál jsem na hard (vč. dodatečných survival mechanismů) a ačkoli je naprosto běžné, že se v podobných hrách z neschopného budižkničemy postupně stává stroj na zabíjení a obtížnost tak klesá, už dlouho se mi nestalo, že by klesala tolik strmě a se silnější postavou to byla o tolik menší zábava. A určitě se mi to nikdy nestalo ve hře od Arkane. Až doteď.

Samozřejmě jsem od Prey neočekával akční hru, ale to neznamená, že nemůže mít dobré souboje (kdy "soubojem" nutně nemyslím zabíjení, ale v podstatě jakýkoli střet). Největším zklamáním jsou zvláštní schopnosti. Ono je jich dost a některé jsou docela nápadité, problém ale je, že vás hra moc nemotivuje je používat (přeměna na hrnek budiž výjimkou), spíše naopak. Protože proč investovat do schopnosti na minutu ovládnout jediného nepřítele, když si za stejný počet expů - pardon, neuromodů - mohu pořídit přímočařejší formu útoku, která se postará nejen o něj, ale i o jeho spolumimozemšťany a to během několika jednotek vteřin? Jasně, nic mi nebrání v tom, abych si tu akci udělal nápaditější (a těžší) sám, v Dishonored i Dark Messiah ale šla efektnost schopností/kouzel ruku v ruce s jejich efektivností. V Prey se z nějakého důvodu vylučují a já nedokážu pochopit proč.

Do palných zbraní jsem pak investoval neuromody i upgrady spíše jen proto, že už nebylo do čeho jiného, neumím si totiž moc představit, že bych svůj průběh hrou opřel hlavně o ně (opět - pokud bych se nechtěl trápit více, než je nezbytně nutné). Zachraňují to ale nástroje, zejména GLOO gun, která svou užitečností v podstatě přidává do hry zcela nový rozměr.

Nechci Prey upírat znovuhratelnost (po jednom dohrání by to bylo přeci jen trochu hloupé), ale podařilo se mi zkrátka vytvořit si poměrně univerzální postavu bez nějakých větších kompromisů a být ve hře více minerálních materiálů (což je ta nejvíce nedostatková komponenta, nutná mj. i k výrobě munice), dost možná získám nakonec všechno.

Úplně nejhorší je určitě hackování, pro které nemám nic jiného než slova plná nenávisti. Hacking ve hrách patří mezi nejužitečnější schopnosti, v případě Prey však platí, že čím více do něj investujete (a tudíž jej můžete používat na více místech), tím častěji vás hra trestá neuvěřitelně špatnou minihrou. Skoro mám podezření, že se vývojáři her po celém světě záměrně předhánějí v tom, kdo vymyslí otravnější hříčku. Jinak si totiž nedovedu vysvětlit, že - pokud už byl hacking ve hře formou minihry - nejlépe to zvládl druhý System Shock. V roce 1999.

Nadšený jsem nebyl ze spousty vedlejších úkolů, nemyslím ani tak kvůli jejich množství, ale z toho, jak hráče tahají z jedné strany stanice na druhou, sem a tam, sem a tam. Nikdy to nemůže být hned v sousední sekci, do které si jen odskočím, ne. Já vím, že jsou nepovinné, ale (pominu-li tu obsesi mít co nejvíce a ideálně vše splněno) taky vím, že hru svým způsobem doplňují. Přitom však zároveň rozmělňují jednu z nejlepších stránek hry a tou je... příběh.

Příběh hraje ve hrách od Arkane obvykle druhé (třetí, čtvrté, páté...) housle, v případě Prey mám ale konečně pocit, že tu není jen z povinnosti, ale snaží se něco říct. Nejsem si jistý, jak velkou zásluhu na tom má Chris Avellone, ale v určitých rysech mi připomněl i Planescape: Torment. Takový majstrštyk sice příběh Prey není - a to nejen kvůli provedení finálního zvratu, který se tak trochu antiklimaticky objeví až po závěrečných titulcích - jisté kvality mu však upřít nemůžu.

Co mi ovšem vadilo, tak rozhodně to, že Morgan - váš charakter - nemluví. To je zase designové rozhodnutí na facku, protože ostatní se s vámi komunikovat snaží a nejeden problém by se dal vyřešit tím, že Morgan konečně něco řekne. A běžte už prosím do háje s těmi nesmysly o sžitím se s hlavním hrdinou, protože to je asi to poslední, co jsem prožíval, když jedna z postav umřela pouze kvůli tomu, že jsem jí nebyl schopen sdělit zásadní informaci. Tomu teda říkám "immersion". Nedík.

Na začátku komentáře jsem zmínil rukopis vývojářů a jsem rád, že je alespoň v některých ohledech velice silně přítomen. Prostředí i atmosféra jsou zkrátka vynikající. Tradičně kvalitní level design stranou, Prey si mě naprosto získal tím, jak precizně a funkčně orbitální stanice Talos I působí, a i přes časem poněkud monotónní herní náplň mě tímto upoutal na dlouhé hodiny.

Pobyt v interiérech však nebyl nic proti tomu, když jsem se dostal ven a spatřil Talos I v celé své majestátnosti. Právě pasáže, kdy pouze za zvuku svého dechu jen tak poletujete okolo ve vzduchoprázdnu a pak si všimnete, že ta černá šmouha na stěně stanice je váš stín, patří mezi atmosférické vrcholy hry. Nevím tedy, nakolik odpovídá simulovaný pohyb vesmírných těles realitě, ale spolu s tím jak stanice rotuje a scenérie se tak neustále mění - což je možné sledovat i zevnitř - to působí přesvědčivě anebo přinejmenším vytváří dobrou iluzi věrohodnosti a nedá se slovy vystihnout, nakolik je v tomto ohledu Prey unikátním zážitkem.

Trochu zklamaný sice nakonec jsem - tím, jak mi zejména po hratelnostní stránce spousta věcí nesedla (a "nesedla" je v tomto případě slušný eufemismus). Ale co se dá dělat, Prey mi to bohatě vynahradila. Vyprávěním, audiovizuálním provedením (ten vcelku minimalistický elektronický soundtrack je výborný a Mick Gordon se tak u mě zařadil mezi současné nejlepší a nejvšestrannější skladatele herní hudby), propracovaným světem a vůbec tím šíleným smyslem pro detail, kterým jsou hry od Arkane protkány skrz naskrz.

Musím se přiznat, že jak jsem měl ohledně hodnocení při psaní komentáře během první poloviny jasno, v závěru už takovou jistotu necítím. Ale to nechám až na případná budoucí dohrání.

Zvláštní, koukám, že už jsem svůj čaj dopil. Asi si půjdu uvařit další.
+43 +44 −1

Art of Murder: Hunt for the Puppeteer

  • PC 55
Psáno v době vydání, tedy v roce 2009:

Je to teprve rok, co se do povědomí hráčů adventur dostala začínající agentka Nicole Bonnetová. Ta dokázala, i přes svou nezkušenost, téměř sama vyřešit záhadnou vraždu svého policejního parťáka a rozplést složité tajemství motající se kolem mayských artefaktů. Během své „herní pauzy“ Nicole nezahálela, stala se pevnou součástí vyšetřovacího týmu FBI. Všichni ji konečně berou jako sobě rovnou. Navíc, konečně dostala přidělený velký případ…

V New Yorku se v posledních týdnech dějí záhadné věci. Po okolí řádí vyšinutý vrah, který má na svědomí několik, na první pohled náhodně vybraných, obětí. Pro zvláštní okolnosti vražd i zanechaných stop po okolí se mu začalo říkat „loutkař“. Své oběti totiž vždy po usmrcení pověsí za speciální lana a usměrní je do zvláštních pozic, takže mrtvá těla vypadají jako marionety.

Kromě toho vždy na místě činu zanechá malou figurku panenky oblečenou ve stylu 18. století, z dob Velké francouzské revoluce. V současné době se podobně rituální vražda odehrála také v Paříži a Nicole je svým šéfem vyslána zkontrolovat, zda se jedná o stejného vraha či zda se jen někdo z místních nenechal inspirovat.

Takhle nějak začíná přímé pokračování titulu Art of Murder – FBI Confidental, tentokráte nesoucí podtitul The Hunt for The Puppeteer. Ono „začíná“ ale není ten správný výraz. V úvodní animaci jsme svědky zásahu americké jednotky SWAT v továrně v New Orleans, ve které objeví mrtvolu zavěšenou na lanech vysoko u stropu.

Přichází střih, titulky a Nicole se najednou objevuje v nějaké místnosti s další mrtvolou. Jak se tam dostala? Proč se tam dostala? Ještě štěstí, že si Nicole vede deník a hráč tak mám možnost se jím prohrabat a vyloupnout pro sebe podstatné informace, aby se vůbec dozvěděl, oč tu běží.

Nový titul od polského týmu Detalion lze ve stručnosti shrnout několika slovy – kopie, zmatek, nedotaženost, nuda. Zatímco v prvním díle se tvůrcům dařilo držet ponurou atmosféru, přinutit hráče sžít se s lehce naivní Nicole a pomáhat jí řešit nastalé problémy, dokázali přesvědčit hráče vydařenou technickou stránkou i vypointovat slušný příběh, o druhém díle to rozhodně říct nejde. Atmosféra je ta tam, Nicole je stále naivní, místy by se dalo použít i silnější slovíčko „blbá“, velice zajímavý námět se scénáristovi podařilo dokonale zbabrat, jen to technické zpracování to celkem zachraňuje.

Vraťme se ale zpět do sálu pařížské baletní školy, kde hra začíná. Již zpočátku jde vidět, že máme co do činění s klasickou 2.5D adventurou, která svému předchůdci jakoby z oka vypadla. Již v prvních místnostech přichází ke slovu první absurdity. Od šéfa se telefonicky dozvídáme, že jsme byli do Paříže vysláni jen jako konzultanti, nemáme vůbec žádné pravomoce.

Místní detektiv je hodně nevrlý (asi za to může dlouhé čekání u mrtvoly, než Nicole přiletěla z New Yorku?). Vůbec nejeví žádné známky ochoty ke spolupráci (Nicolin šéf na následný dotaz odmítá apelovat na francouzské kolegy ohledně lepší spolupráce, naopak tlačí na mladou agentku, aby svůj úkol splnila co nejdříve, protože účty za její výlet jsou vysoké) a po krátkém rozhovoru pak překvapivě odejde do restaurace na večeři a nechá Nicole samotnou v místnosti jen s jedním policajtem u hlavních dveří do budovy.

Co na tom, že ještě nikdo nesesbíral důkazy a technici ještě nejsou na místě, jejich názory či objevené informace detektiva přece nezajímají, ne? O to více překvapí, že slečna Bonnetová začíná pátrat a dokonce důkazy sbírat na vlastní pěst, při odchodu z budovy pak všechny získané důkazy naivně předá strážníkovi, zda by je nepředal detektivovi.

Nezdá se vám, že je hned v úvodu příběhu je příliš mnoho absurdit? Vězte, že se s nimi budete potkávat téměř po celou dobu hry. Hra se několikrát přesouvá po Francii, podíváte se na pyrenejský poloostrov i na dalekou Kubu. Problém je, že ne vždy je hráči přesně jasné, proč se zrovna do té které destinace právě přesouvá.

Je to historicky poprvé v mém již dosti dlouhém adventurním životě, kdy jsem si v průběhu hry projel kompletně znova celou jednu kapitolu hry, protože mi vrtalo hlavou, proč si hlavní postava vybrala za další místo pátrání zrovna tohle město. Bohužel, ač jsem se snažil vše pročítat a poslouchat sebevíc, neuspěl jsem.

Hra je přitom víceméně lineární, místy možná až moc. Přestože se scénáristům úspěšně daří přinášet do děje zmatek, kdy se některé postavy objevují na naprosto překvapivých, místy až absurdních místech, zásek se téměř nikdy nekoná. Vždy máte totiž k dispozici jen pár obrazovek, na kterých je potřeba vyřešit všechny úkoly, teprve poté se hra přesune dál.

Když už jsme u těch úkolů, i zde tvůrci zaznamenali pokrok… k větší zmatenosti. U seriózní adventury, o kterou se Art of Murder pokouší, by člověk čekal logické úkoly či reálné kombinace věcí či šifer. Bohužel, za spoustu úkonů, které Nicole při své cestě provádí, by se nestyděl ani takový věhlasný odborník na „nesmysly“, jako MacGyver. Do toho je ještě potřeba připočítat fakt, že občas jsou předměty hodně prťavé a není problém je přehlédnout. Hra obsahuje i několik klasických puzzlů a-lá Myst, které tak špatně nedopadly.

Co se technického zpracování týká, tvůrci opustili minule použitý volně šiřitelný český vývojový nástroj Wintermute ve prospěch Virtools Engine, používaný i u dalších her od City Interactive. Bohužel, na samotné hře to nejde příliš poznat, jen nahrávání a ukládání je krapet rychlejší. Grafické zpracování je opět celkem vydařené, statické obrázky pozadí jsou vesměs opravdu pěkné.

I přes řadu pěkných doplňkových malých animací však všechny lokace působí hodně mrtvé až strnule. Nutno přiznat, že ani animace postav nepatří k žádnému technickému zázraku. Oproti minulému výtvoru se tvůrci rozhodli přidat pár meziherních animací, které dokáží alespoň trochu zlepšit hráčovu náladu.

Ovládání se oproti prvnímu dílu vůbec nezměnilo, opět lze vykonávat akce levým či pravým tlačítkem myši (v některých případech zrádně nejdříve jedním a pak druhým, ne však obráceně), inventář je umístěn ve spodní části obrazovky a častokrát obsahuje velké množství zbytečných předmětů, které vždy při přechodu do další kapitoly Nicole zázračně ztratí.

Jedinou větší inovací je možnost zobrazení všech vlastněných předmětů ve zvětšené variantě. Napravo dole je pak umístěn vstup do menu, deník zachycující všechny dokumenty, poznámky i Nicole stručně popisovaný průběh událostí a v neposlední řadě je zde telefon. Celkem zbytečné telefonické orgie z prvního dílu se naštěstí nekonají, šikovná slečna Bonnetová totiž přístroj v průběhu své mise ztratí.

Závěrem přidejme stručné shrnutí pro ty, co čtou pouze poslední odstavce. Pokud máte rádi adventury a nehne vám žlučí, že přestože hlavní hrdinka ví jméno následující oběti, raději se místo jejího důsledného hlídání stará o opravu motocyklu, mohla by se vám tato hra líbit.

Můžete čekat naprosto tuctové a ničím nezajímavé pokračování herní série Art of Murder, které je rozhodně horší, než jeho o rok starší předchůdce. Největší vinu na tom nese zbabraný, naprosto chaotický scénář s velkým množstvím logických úletů. Pro příznivce adventur se toto dílo zařadí mezi tuctové díla, po kterých po krátkém čase ani pes neštěkne.

Když hráč překousne úplný zmatek v ději i některé nesmyslné kombinace, může se touto hrou i zabavit. Úplným masochistům pak doporučuji vyčkat až na samotný závěr hry, výsledná pointa celého tohoto díla je tou správnou třešničkou na dortu. Ten sice na první pohled vypadá sladce a chutně, ale když se do něj člověk zakousne, zhořkne mu úsměv na rtech.

Pro: některé puzzly, grafika, meziherní animace

Proti: odfláknutý scénář, logické chyby, linearita

+17

Akiba's Trip: Undead & Undressed

  • Vita 75
Co si budeme, to že hlavní náplní hry jsou souboje ve kterých strháváte protivníkům oblečení, moc neznačí že by šlo o nějaký kvalitní zážitek. No, ale jsem mile překvapen, že se nakonec o milý a vcelku kvalitní zážitek nakonec jedná.

Hned zprvu, nečekejte od hry nic převratného, je to prostě jen menší příběh o partě otaku, kteří udělali klub jehož náplní je chránit pořádek v Akihabaře a navíc mají svůj hideout v gaming baru. Samozřejmě to vše není jen tak, jejich člen se kvůli podivné nabídce práce a následnému únosu stane takovou variací na upíra. Následně je nucen vedoucím této ošemetné skupiny divno upírů se k nim přidat a vysávat energii z lidí. Samozřejmě nic netrvá věčně a hlavní hrdina je ZÁCHRÁNĚN SLIČNOU DÍVKOU, která se s ním vykousne aby mu pomocí toho předala svou krev (jelikož ona je lovec těchto tvorů) a z hlavního hrdiny se stane její familliar a zároveň podivný hybrid s velkou sílou.

I když příběh zní opravdu šíleně spolu s tím svlíkáním, tak je ve skutečnosti hodně příjemný. Postavy jsou sympatické a vy si hned od začátku začnete užívat pohodovou atmosféru ve společnosti OTAKU hlavních hrdinů. Do konce tu můžete i budovat romanci, takže příběh vcelku i na to že se kvůli krátké herní době nedokáže moc rozvinout, tak nabídne příjemné zakončení a pár fakt příjemných chvil. Jen mě opravdu mrzí že hra vám nedá více možností s hrdiny strávit volný čas a třeba někam s nimi zajít apod. Většinou se vše odehrává v baru a pak na ulici kde obhlíží situaci a pouští se do rvaček s upíry a záhadnou organizací. I přes to, ale i v kratším úseku si k nim najdete cestu.

Co se týče gameplaye, tak hra vás určitě překvapí řadou možností a překvapivými detaily. Vy se totiž v rámci možností můžete volně pohybovat po Akihabaře, která je vytvořena neskutečně pěkně. Na obrazovkách běží reklamy na různé hry (cameo Trails of Cold Steel zahřálo na duši) a koncerty některých Idolů. Všude jsou herny, obchody a fakt máte pocit že jste v nerdským ráji. Samozřejmě nečekejte nic ve stylu Yakuzi, celé je to pouze pro atmosféru a vy maximálně můžete zabrousit do nějaké obchodu a koupit si oblečení či zbraně.

Aby jste se náhodou v Akihabaře nenudili, tak tvůrci do hry taky dali hromadu vedlejšáku, které si můžete hezky všechny pročíst v aplikaci ve vašem mobilu. Bohužel se ale většinou jedná o questy ve stylu seber tohle, dones to a nebo dej někomu lekci. Neříkám nic, sem tam se to snaží obzvláštnit tím že se třeba musíte převlíct do dívčích šatů aby jste zlikvidovali bandu uchyláků kteří otravují ženy které jdou kolem, ale stejně je to prostě jen zamaskovaný klasický unilý vedlejšák. Sub questy, ale nejsou samozřejmě jedinou aplikací, můžete si třeba pročítat fóra, další postavy vám posílají vtipné emaily apod. I tak je mi líto že nebylo moc možností jak si Akihabaru více užít, stačilo by kdyby aspoň byla možnost třeba s parťáky zajít na karaoke či do herny v rámci nějakého social eventu.

Teď už, ale k tomu co vás asi nejvíce zajímá a tím je souboják. Jak už asi tušíte, při bojích je hlavní svléknout nepřátele do spodního prádla a dát je na odiv světlu (jsou to upíři) aby následně se vypařili. I když je to hlavní náplň hry, tak to vůbec neomrzí, líbilo se mi že můžete používat opravdu ujete zbraně, například kebab na tyči, anime figurku, automat na žvýkačky apod. Do toho si můžete ještě postavu oblíkat do různých divných hadrů a vylepšovat si je. No a zdejší úchyláky určitě potěší fakt, že při soubojích s nějakou hlavní postavou se po svlečení za zoomuje skoro každá polonahá část těla :D

Takže ve výsledku se jedná o hodně příjemnou jednohubku, kterou dohrajete během dvou večerů, nabízí skvělý soundtrack, příjemný dabing, sympatické postavy, příjemnou romanci, vtipné souboje a dobře ujetý příběh. Takže pokud hledáte odpočinkovku před tím než se pustíte do pořádné vizuální novely či epického JRPG, tohle by mělo svůj účel splnit.

PS: Pobavila mě možnost u jedné z postav si vždy kontrolovat jak si stojíte v sympatiích u daných děvčat, tohle byla fakt příjemná blbůstka :D

Pro: Postavy, příběh, soundtrack, dabing, souboje, množství vtipných předmětů, prostředí Akihabary, příjemná romance

Proti: Chtělo by to více prostoru na postavy, více možností v Akihabaře, na PSVitě místy propady FPS( to je už zvyk), vedlejšáky nijak nenadchnou

+13

Colin McRae Rally 2.0

  • PC 90
Subaru Impreza, Toyota Corolla, Ford Focus. Zasněžené Švédsko, Prašné cesty červené Keni a Austrálie, zablácené Finsko - za hučení motorů a "prdění" výfuků odjezděno stovky hodin napříč celou Pajmičovou rodinou. Pro mne nejlepší závodní hra jakou jsem hrál.

Možná se domníváte, že ze mě mluví paní nostalgie, avšak musím konstatovat, že jsem si hru zahrál čerstvě znovu, tak jak to dělám před psaním komentáře vždycky. Codemasters se mi zde naprosto přesně trefili do mého G(amerského) bodu, jelikož našli pro mě perfektní balanc mezi arkádou a simulací. Něco, co nadcházející díly nedokázaly.

Grafika je již pochopitelně za zenitem, ale zároveň je taková kouzelná, hrozně se mi líbí detaily všech vehiklů a rozmanitost prostředí je taky moc fajn.

Velká škoda, že hra je abandonware a tudíž ji nelze již legálně sehnat. Rozchodit to z originálního CD na windows 10 je řehole a velké štěstí, pokud hra nespadne dřív než dojedete do cíle. Tato legenda si takový bídný konec nezasluhuje.
+23

The Adventures of Lomax

  • PC 75
Adventures of Lomax je skákačka, kterou jsem nikdy nehrál, ale učarovaly mě kdysi krásné obrázky ze hry v recenzi ve Score. I po letech je grafika krásně nakreslená, tak trošku v barevném, infantilním stylu Raymana, ale chybí ji více rozdílnějších prostředí (louka, loď, hřbitov, western a jeskyně) a především ztrácí na technické stránce. Spustit hru byť pod Windows XP znamená přepnout na 256 barev, protože hra se nespustí na více než 16bitové grafice a maximální rozlišení 640*480 dělá pěkné grafice docela medvědí službu.

Jinak je Lomax hopsačkovou odnoží série Lemmings. Tedy logické hry, ve které musíte dovést sebevražedné lumíky za pomocí budovatelských schopností do exitu. Kdysi dávno jsem s vypětím všech sil dohrál první díl a asi bych se k tomu nevracel, ale bezesporu se jedná o legendární sérii.

Lomax se ale hraje jako tradiční plošinovka. Skáčete po platformách, likvidujete nepřátele vířením či házením klobouku a snažíte se tradičně dojít do exitu. Nepřátelé jsou do různých oblud zakletí lumíci, které "zabitím" vysvobodíte, načež promptně spáchají sebevraždu skokem do propasti :) Většinu času Vám nebudou dělat problémy, protože vířením se ubráníte všem jejich útokům a raz dva je zlikvidujete. Výjimku tvoří zmetci ve třetím světě, kteří střílí výbušné potvory, které zabít vířením nejdou a většinou si jich nevšimnete až do doby, než Vám výbuchem sejmou.

Hlavní hrdina je bohužel na jednu ránu mrtvý, životnost mu vylepšíte sebraným kloboukem, který se dá i házet. Kromě toho ovládá i tradiční lumíkovské schopnosti jako stavění mostů, odpalování zdí, helikoptéru či hrabání, ale je to pouze takový doplněk, který je jen občas, hra rozhodně není žádný logický rychlík.

A jak se to celé hraje? No docela slušně. Ovládání je přesné, žádné šílenosti z první půlky 90. let se nekonají ani v neovladatelnosti hrdiny, ani v neférovosti hry. Máte několik životů, pár napojení a po každém kole získáte password. Po 50 zachráněných lumících získáte přístup do bonus levelu, po 100 zlaťácích život.

Háček je trošku v obtížnosti. Hra má 21 kol ve 4 světech, každé z kolo může obsahovat 1-3 sub-kola. Jsou tu i chepointy. Ze začátku tak postupujete rychle a ke konci si některé pasáže či kola zopakujete klidně 30*. Což si samozřejmě nemůžete dovolit, protože s passwordem se Vám ukládá i počet životů a napojení. Takže budete trénovat a snažit se projít každé kolo pokud možno bez ztráty kytičky. Jenže vypínáním a zapínáním přes passwordy ztratíte všechny nasyslené lumíky a zlaťáky, takže nějaká zásoba životů nehrozí.

A umírání se člověk nevyhne. Ze začátku je to v pohodě, ale pak přichází různé trampolíny či můstky do jiných rovin (hra je 2D ale v několika rovinách za sebou), vznášení se na páře, balancování na sudech. Osobně jsem proklínal prolétávání v bublinkách či chytání se ptáků, protože jsem lama a asi tak z 50% pokusy doskočit na bublinu či ptáka končily mou smrtí.

Každopádně se to hraje docela pěkně. Nesnažil jsem se hru dohrát na jeden zátah, dal jsem si vždy pár levelů, než jsem se začal moc vztekat :), hra je obtížná, ale ne nefér, dá se natrénovat a dobře se na to kouká. Vytkl bych jen opakující se bossy a především naprostou absenci jakéhokoliv příběhu. Intro neexistuje a místo outra máte pět řádků gratulaček. Za tu námahu bych si zasloužil víc.
+15

Still Life

  • PC 65
Odkládala jsem to dlouho. Hodně, hodně dlouho. Už od dob, co jsem poprvé dohrála Syberii a to už je opravdu nějaký ten pátek. Tento kousek mi tak přinesl lehký pocit nostalgie, neboť s výše zmíněnou sérii sdílí podobnou animaci i hratelnost, ovšem příběh je daleko syrovější. A s ním také pro mě přišel největší kámen úrazu. Atmosféra s mrazivým soundtrackem jsou možná fajn a i začátek vypadal nadějně, ale do děje jsem se absolutně nedokázala ponořit a často mě rozesmíval, což předpokládám nebyl účel (jako když k vám pod most slavnostně kočárem přijede vaše dvorní prostitutka, aby si na 10 vteřin sedla na lavičku a oznámila vám, že je těhotná, načež zase slavnostně odjede nebo když Mii prolézáte ložnici a jí to vůbec nevadí a pak vám ještě lážo plážo odevzdá klíče od bytu nebo ten "útěk ze scény" pachatele, který si vykračuje jak někde odpoledně na náplavce, tomu se prostě nejde nesmát). Ani logické hádanky mě nebavily a často jsem se musela dívat na návod, abych zjistila, co že se to po mě vlastně vůbec chce, a zkomoleniny českých jmen už byly jen taková třešnička na dortu (když už si dali takovou práci použít opravdová česká jména, byl opravdu takový problém najít si i jejich výslovnost?). No prostě prakticky jsem jen čekala na konec jako na smilování a oproti loňskému skvělému Gray Matter byl tohle pro mě opravdu krok vedle. Ale aspoň mám teď za sebou jeden velký rest.

Pro: atmosféra, obrazy, lokace

Proti: úděsně pomalé animace a nemožnost jejich zrychlení nebo přeskočení, často stupidní hádanky, na dnešní dobu už zastaralá animace bez možnosti nastavení rozlišení

+25

Unreal

  • PC 85
K prvnímu Unreal, společně i s datadiskem Unreal Mission Pack I: Return to Na Pali, jsem se dostal až neuvěřitelných 12 let po oficiálním vydání a věřte nebo ne, můj pohled na hru to vůbec ničím neovlivnilo. Z tohoto univerza jsem předtím odehrál pouze skvělý Unreal Tournament, ale ten s původní příběhovou jedničkou vlastně vůbec nesouvisí.
Jedná se, naštěstí pro mě, ještě o starou dobrou "devadesátkovou" akci, která vás určitě nevede za ručičku jako školáčka na první zápis do základní školy, moc se toho zde nenamluví a zbytečně moc informací také nedostanete. Žádné za***** šipky ani vzdálenostní navigační body, nic takového. Hráč prostě hraje, objevuje, zkouší a hlavně tedy střílí. A to vše je zkrátka super.
V čem je první Unreal unikátní nejen pro mě, ale co tak sleduji, tak pro podstanou část hráčů či fanoušků, je atmosféra. Atmosféra tak hutná, že jsem ještě nikdy nic podobného ve hře nezažil. Podstatnou mírou se ní ale rozhodně podílí hudba. Ta je prostě úžasná, podmanivá, místa klidná, místy energická, prostě v každé herní situaci naprosto pasující. Hudbu ze hry mám uloženou v počítači i mobilu do dnes a pro mě osobně se jedná o bezkonkurenčně nejlepší herní soundtrack všech dob.
Grafika je dnes již značně zastaralá, ale ve své době to musel být asi absolutní vrchol. Nabídka zbraní je dostačující, já jsem měl vždy stejně nejradši druhou nejslabší pod názvem "Automag", asi z důvodu, že se z ní dalo střílet i ve sklonu jako v béčkovém akčním filmu. No a nepřátelé v podobě agresivních dobyvačných Skaarjů jsou také skvěle vyladění a jejich AI je na svou dobu opravdu na vysoké úrovni.
Hře defakto nemám ani co vytknout. Rozhodně ale vím, že si jdu po odeslání komentáře pustit alespoň ze dvě své oblíbené skladby "Dusk Horizon" a "Chizra". 85%.

Pro: atmosféra, hudba, nepřátelé, exteriéry, zbraně, příběh

+19

Pivo's Grand Adventures Episode 1: Pivo Go Home

  • PC 50
Pro svůj nejkratší komentář zde na databázi jsem si symbolicky vybral asi tu nejkratší hru. Je to samozřejmě záležitost spíše lokálního charakteru, která vznikla na popud dnes již očividně neaktivního uživatele Piva. Ten zde kdysi dávno prudil část zdejšího obecenstva svými diskusními "pšouky", no a došlo to tak daleko, že byla na jeho počest vyrobena tato zábavná hříčka. Nutno podotknout, že ne úplně lehká.
Hra sama o sobě pochopitelně nemá žádnou cenu a jako neznalý tehdejších zdejších poměrů bych udělil asi tak 10%, ovšem databázi navštěvuji pravidelně již od roku 2008 a na Piva a mnoho dalších, dnes již bývalých uživatelů si dobře pamatuji. Proto mi, dle mého názoru, náleží tuto srandu ohodnotit a okomentovat. Uděluji krásných, neutrálních a odpovídajících 50%.

P.S.: pro ty, kteří chtějí být v obraze, doporučuji zhlédnout průchod hrou s komentářem Caelose (bohužel dnes již neaktivního) zde ve video sekci :)
+20

Metro Exodus - Sam's Story

  • PC --
Konečně poctivé DLC k Metru. Žádný Pack nebo krátký několikaminutový gameplay, ale slušných 8 hodin herní doby a pěkný otevřený open-space k průzkumu. Sam mluví (někdy možná až moc), jsou tady dvě otevřenější lokace, pár lineárnějších a nějaké ty příjemné kochačky v okolí Vladivostoku.

Vzhledem k tomu, že jsem neměl možnost výběru obtížnosti a tak nějak jsem ji měnit ani nechtěl (jak by řekla nVidia, "Ranger Hardcore - the way its meant to be played"), několikrát jsem se ocitl v úzkých a jednou dokonce i před úplným uninstallem. Savepointy jsou rozesety hodně řídce a prakticky jediná možnost uložení je buď sebrání nového equipmentu nebo vyspání se. Nebylo výjimkou, že jsem 45 minut vcelku hardcore podřezávání, lootování a stealthování ztratil jen proto, že jsem šlápl vedle a utopil se nebo mě setrvačnost při vybíhání schodů vymrštila přes okraj. Třešničkou bylo, když se hra neuložila ani po 15 minutovém enginovém videu a já ho tak musel sledovat znova (včetně nutné interakce).

V některých částech jsem musel RTX vypínat, protože se framerate propadal ke 40ti - kombinace denního světla a husté flóry je GPU killer a zřejmě si ještě pár let počkáme, než to pofrčí plynule. Jinak mi to ale ani jednou nespadlo (na rozdíl od původní hry), bohužel problémy s nastavováním hlasitosti přetrvaly a vypadá to, že se k jeho zafixování už autoři vracet nebudou.

Konec byl na můj vkus až přehnaně akční, celou tu finální pasáž bych klidně vypustil. Tohle není Serious Sam Story... Hraní si na Ramba se nehodí do herního feelingu Metra a působí rušivě a nadbytečně. Celkově se mi ale tenhle nášup zamlouval a rozhodně ho můžu doporučit.
+22