Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

It Takes Two

  • PC --
Šmarjá, to bylo tak dlouhé, že jsem na tom vymlátil úplně nový set baterií pro gamepad a ten druhý set už to má za pár... dle Game Awards hra roku 2021?! Jednoznačně.

Skák-hopsačky nebyly nikdy můj kelímek čajového granulátu a tady je toho skákání a hopskání více, než bych čekal. Je přesné, není těžké, ale často se mi začínalo zajídat. Katnout to o půlku, nic by se nestalo. Všechny ty vesmírné voidy, astrální světy a kolejnicové sjíždění jsem si vůbec neužíval, naopak úrovně vycházející z reálií byly originální, zábavné a neskutečně krásné. Každá z postav získává vlastnosti, které jsou unikátní k dané úrovni a vzájemně se doplňují, popř. si postavy střihnou nějakou svou vlastní akci (třeba Mortal Kombat proti veverce na křídlech plachťáku, kdy jeden pilotuje a druhý bojuje - nekecám, to tam fakt je!).

Množství assetů, vytvořených pro každý level, je naprosto ohromující. Nápadů jsou stovky, úrovně jsou natřískané vedlejšími činnostmi a asi největším množstvím miniher v historii her s minihrami, mj. i takovými klasikami jako pexeso nebo šachy... ITT brilantně mění herní styly a jestli něco nedokáže, tak nudit. Dle credits se na vývoji podílelo devět level-designérů a věřím, že se neflákal ani jeden.

Technicky tomu není co vyčítat, >60fps rock solid, textury lícují, zvučí to náramně dobře (hlavně finální level s tématikou hudebních nástrojů). Je to ultimátní coop hra s perfektně vyváženou obtížností, dlouhou trvanlivostí a znovuhratelností jako kráva. Nejsem cílovka, takže se zdržím hodnocení, ale jestli Hazelight o své předchozí hře prohlašovali, že si z ní každý sedne na prdel a nestalo se, tak tentokrát se jim to povedlo...
+20

Pilgrims

  • PC 80
Pilgrims je parádní jednohubka. Je to velmi pěkná a milá hra, odehrávající se v kresleném světě, ve kterém jsem rychle získala celou mapu, po níž jsem běhala sem a tam, než jsem přišla na to, co lidé a pohádkové bytosti, které tma žijí, potřebují. Hrála jsem za tuláka, který se potřeboval dostal domů. Šlo o opravdu pohádkovou hru, kde nechyběl drak, princezna ani čert.

Vývojáři od Amanita Design opět nezklamali. Hra má příjemné zvuky a vtipné hlášky. Tedy ono se tam ani tak moc nemluví, ale občas sem tam něco někdo prohlásí co tady chceš? Abych věděla co mám dělat a co kdo potřebuje, stačilo sledovat obrazové bubliny, které mi napověděly.

Jediná škoda je, že je hra moc krátká. Jedná se opravdu o jednohubku, protože na její dohrání mi stačila necelá hodinka. Na druhou stranu hra přímo vybízí k opakovanému hraní.

Pro: vtipné milé zpracování, hezký příběh

Proti: krátké

+20

Duke Nukem

  • PC 70
Blonďatý přisprostlý atomový vévoda je jedna z postaviček vymyšlených tvůrci shareware firmou Apogee. Domnívám se, že ze všech těch plochých 2D hrdinů to dotáhl nejdále. Duke Nukem 1 je standardní plošinovkou o 3x10 levelech, kde první epizoda byla rozkopírována zdarma a druhé dvě bylo možné dokoupit. Jako dítě jsem byl schopen první epizodu proběhnout poslepu a poté, co jsem se dostal k plné verzi, jsem na rozdíl od Cosma neměl problém s dohráním hry kvůli obtížnosti. Oproti Cosmovi druhá a třetí epizoda nepřináší nové nepřátele ani předměty, jen nová pozadí a levely, ale ty koneckonců nejsou špatné.

Aktuální proběhnutí kvůli komentáři jsem zvládl během dvou dní (včera první dvě epizody, dnes třetí) téměř bez ztráty kytičky. Jediné úmrtí přišlo v levelu 3-9, kde jsem spáchal sebevraždu, protože kvůli likvidaci podminovaného mostu jsem uvízl v dead endu (jediném, o kterém ve hře vím).

Grafika prvního Duka je slabší než u Cosma. Jedná se o stejnou 16barevnou EGA grafiku, ale působí na mě hranatě. Vše je navíc studené kovové sci-fi, což koneckonců asi bylo cílem, protože našimi protivníky jsou téměř výhradně roboti. Co se mi ale velmi líbilo, to byla pozadí levelů. Tak jako Cosmo i Duke občas trpí přehnanou křiklavostí. Ve třetí epizodě je jeden level vyveden v kombinaci žluto-zeleno-hnědé, což je brutální útok na nebohé oči. Hra obsahuje zvuky a na rozdíl od Cosma není doprovázena herní hudbou.

Duke Nukem je osamělý pistolník, kterého CIA najala v daleké budoucnosti roku 1997 (ha!) na likvidaci šíleného doktora Protona, který si skrze svoji armádu robotů dělal zálusk na světovládu. Inu o příběh tu nikdy nešlo. Naším cílem je totiž hledání klíčů, pár speciálních předmětů, sbírání bodů a bloudění bludištěm. Upřímně, někdy toho bloudění bylo snad až příliš a bylo vidět, že bludiště je cíl, nikoliv cesta. K likvidaci nepřátel používá Duke pistoli, přičemž nábojů je nekonečně mnoho. K pistoli je možné sbírat speciální bonusy, pomocí kterých může Duke střílet rychleji (tedy na obrazovce se může nacházet od 1 do 4 střel). Na konci každé epizody následuje bossfight s výše zmíněným doktorem Protonem vznášejícím se v létajícím křesle. Proton dvakrát uletí, potřetí už ne. K jeho likvidaci stačí 10 střel, takže souboj s ním není obtížný.

Duke Nukem 1 je jednoduchá plošinovka. Obtížnost vzroste až těsně před koncem v levelech 3-9 a 3-10. Na nepřátele nemusíme (a ani nesmíme) skákat, k dispozici máme střelnou zbraň. Hráč má k dispozici 8 životů s častou možností jejich doplnění, hra neobsahuje nekonečné jámy a až na jediný dead end se z každé situace dá nějakým způsobem dostat. I když to může být otravným šplhem přes půlku vyčištěného levelu.

Já mám na Duka nostalgické vzpomínky, protože to byla hra, na které jsem se učil hrát. Proto asi nadhodnocuji plošinovku, která není ničím výjimečná. Dnes mi obtížnost hry přijde směšná, ale v dětství pro mě byl každý postup do dalšího levelu první epizody vydřený a někdy jsem i potřeboval radu spolužáků (např. jak se dostat v levelu 1-3 k modrému a zelenému klíči). První Duke není milníkem v dějinách herního průmyslu, ale pár příjemně strávených odpolední jistě hráči poskytne.

Pro: Grafika pozadí, střelná zbraň, bez nekonečných jam, nostalgie.

Proti: Není to žádný milník v historii plošinovek, chladná hranatá sci-fi grafika, levely jsou bludiště, všechny nepřátele hra ukáže již v první epizodě.

+20

Binary Domain

  • PC 75
"She looks familiar. Reminds me of an actress. Or someone. - Come on Bo, you know, the only movies you watch are porn...OH YEAH!" 

Musím říct, že první ze šesti kapitol mě zaujala. Vlastně mě na první dobrou zaujala celá hra. Binary Domain totiž vypadá jako třiáčková záležitost a hned z kraje Vás oslní totální béčkovou atmosférou, že kdyby se v hlavní roli objevil Steven Seagal, ani by Vás to neurazilo. To mě imponovalo, co Vám budu nalhávat.

Binary Domain je ale v podstatě hrozně jednoduchá střílečka. Její největší devizou je ale právě ten béčkový příběh, o kterým jsem mluvil. Ta béčkovost totiž skrývá super postavy, poměrně skvělý hlášky a momenty, které nebudete chtít zapomenout. Na úkor toho všeho se ale odehrává v hi-tech prostředí, které je víceméně hnusné. Vypadá tak, jak by mohlo vypadat Tokio za sto let s tím, že doufáte, že se toho nedožijete. Navíc většinu času kosíte unylé roboty, kteří Vám jsou u prdele a jediné štěstí hry je to, že tu sem tam (poměrně často) vyskočí nějakej ten super boss, kterej Vám chce řádně nakopat prdel, ale je na Vás, abyste mu jasně ukázali, kdo je tady hrdina dne.

Tomu, že hru dohraju, jsem v prvních minutách ani náhodou nevěřil. Hru jsem spustil někdy lehce před půlnocí, kdy přítelkyně spala a hra samotná se mi hned v úvodu snažila vysvětlit, že jedna z její vlastností je ta, že budu rozdávat rozkazy přímo skrz mikrofon. To jsem o půlnoci zkusil, ale zjistil, že když to nebudu dostatečně řvát, tak jsem prostě v hajzlu. Jako, tvůrci hry, super nápad, ale ne pro někoho, kdo doma nežije sám. Samozřejmě jsem tu možnost hlasového vyvolávání rozkazů vypnul a hrál po zbytek hry bez toho. Vždyť bych kvůli Vám vyvolal hádku, diskuzi, nepříjemnosti....a to jsem samozřejmě nechtěl. Jako fakt super nápad kluci, ale totálně k hovnu...

To zbytek už je jiná sranda. Je totiž znát, že hra je primárně na konzole, takže jsem měl co dělat, než si zvyknu na ovládání. Nejhorší asi byla ta citlivost, která mi dala hodně zabrat. Zaměřit robota bylo kolikrát umění, ale na druhou stranu jsem v dialozích slyšel české slovo "robot" a to mě nutilo hrát dál. Minimálně se dozvědět více o příběhu, který začal poměrně zábavně, aby se z něj postupem času stala vážnější...a hlavně daleko akčnější...záležitost.

Během hry kosíte na co přijdete. Také sbíráte body a nebo nějaká ta vylepšení. Za body si ostatně také kupujete vylepšení a celkově jste ve hře lepší a lepší, což je logické, protože se postupem času objevují stále lepší a lepší roboti. Binary Domain je v tomto jednoznačně přímočará a musím uznat, že v rámci odpočinkové střelby mi to totálně vyhovovalo.

Je otázka, co o hře víc napsat. Na první dobrou očekáváte solidní událost a výsledek je poměrně jednoduší, než by Vás napadlo. Hloupí nepřátelé, které kosíte lusknutím prstů. Nevýrazná hudba, hnusné prostředí, ve kterém nechcete být už ani minutu. Tomu všemu ale dává valeé příběh, který je zábavný a napínavý až do samotného závěru. Postavy jsou živé, máte k nim vztah, je Vám s nimi fajn, baví Vás volit si koho si do party do bojů zvolíte. Prostě z tohoto úhlu podařená záležitost, o jejíž partě byste neměli problém říct, že se jedná o Expendables herního světa. A ono to tak nejspíš asi i bude. Binary Domain totiž nabízí parádní herní týmovku dnešní doby...a který jiný film by tomu mohl být podobný, než právě série Expendables, která z béčkových borců, které všichni milujeme, dokázala udělat něco víc. Tak, jako tato hra.

Pro: Totální béčková událost, které dominuje skvělý a zábavný příběh se živými postavami, u kterých se každou další minutou těšíte, co za hlášku zase vyblejou..

Proti: To vše ale v industriálně hnusném moderním prostředí se sterilní hudbou, která na hře nepřidá, ale Vám je to ve výsledku vlastně jedno, protože jste za tu chvíli dokázali zjistit, co je Binary Domain zač.

+20

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 1

  • PC 35
Znáte ten pocit, kdy jste v baru a Luigi po vás chce, aby jste doprovodili Sáru domů a potom přijde Paulie a chce jít na jedno tak s ním jdete "na jedno" a potom nad ránem přijdou Morelliho lidi a ráno se probudíte s rukama od krve a kocovinou a máte pocit, že jste si večer sice užili, ale zároveň máte pocit, že jste mohli strávit večer jinak? Tak podobně je to u Hero of the Kingdom.

Obvykle české a slovenské hry obhajuju, ale tohle je čiré zlo. Měl jsem v plánu na nedělní odpoledne si zase přečíst kousek Lovecrafta, dát si dvě políčka ruštiny v Duolingu, projít si další část tutorialu v C++, otestovat další část překladu na kterém pracuju, před spaním shlédnout film Everest a jít spát brzy, abych byl svěží do pracovního procesu. Místo toho jsem se proklikal ke konci v Hero of the Kingdom.

Bavilo mě to? Ano.

Pro: Návykové

Proti: Návykové

+20

Outer Wilds

  • PC 90
Občas strašně vtipné a občas naprosto fascinující odhalování sluneční soustavy, která má asi 30 kilometrů v průměru. Zprvu jsem trochu nevěděl kudy kam - začínáte v pozici novopečeného čtyřokého kosmonauta (žádné brýle, fakt čtyři plnohodnotné oči!), který se chystá objevovat vesmír s instrukcí "Tady jsou odpalovací kódy, támhle máš dřevěnou vesmírnou loď, tak si to užij. Kam poletíš?" "No, a nemáte mi to říct spíš vy?"
Je úplně jedno odkud hru začnete, z počátku stejně nevíte co hledáte, proč to nemůžete najít, a proč se každých 22 minut, po kterých bouchne slunce, vracíte zpátky na "zem", aniž by se hra restartovala. Pokud ovšem překlenete prvotní zmatení, začne všechno zapadat do sebe a je to vážně jízda!

Pro: Svobodné odhalování historie maličkatého vesmíru, výborně odladěná fyzika těles a přitažlivosti, postupné sestavování příběhové skládanky

Proti: Prvotní zmatení, po prvních zhruba 15 minutách "tréninku" vás hra vyprdne do vesmíru a předveďte, co umíte

+20

Overlord

  • PC 100
Je dobré být zlý

Vítejte ve fantasy světě, kde dobro zvítězilo. Hrdinové porazili padouchy, démony a nestvůry a teď si užívají odměn, které takový heroický skutek přináší. Ale ouha, něco je špatně. Ti hrdinové začali dělat špatné věci. Zabíjí nevinné, kradou zlato a drahokamy nebo berou chudým lidem jídlo a přežírají se. Proti dobru musí nastoupit zlo, a tak jste se probudili vy - temný pán se žhnoucíma očima a masivní sekerou.

A abyste na tu dřinu nebyli sami, dostanete bandu zlomyslných vzteklounů. Viděli jste filmovou sérii Gremlins? Tak tady můžete takové tvory ovládat. Dělí se na čtyři rasy - hnědí, modří, zelení a červení. Každý typ má unikátní vlastnosti a co je nejlepší, umí si sebrat vlastní brnění a zbraně. Seberou všechno, co se jim zlíbí a některé trofeje jim hrozně sluší. Když si služebník vezme na hlavu dýni, hmyzí tykadla nebo kuchařskou čepici a do ruky žezlo, roh jednorožce či pracku zombíka, neubráníte se smíchu. Z bossů padají unikátní atributy a byla by škoda je nedarovat svému elitnímu bojovníkovi.

Hnědí jsou hlavní bojovou jednotkou vaší armády. Vydrží nejvíc, mají nejúčinnější útok a jsou rychlí. Druhý typ služebníků jsou červení. Nejvhodnějším využitím je pro ně odstřelování. Také jsou odolní vůči ohni a umí jej hasit. Stejně jako hnědí se vybavují zbraněmi a zbrojí, ale nejsou na nich vidět. Totéž platí i pro ostatní druhy. Toto je jedna z věcí, které mi vadily. Třetí typ jsou zelení. Jejich silnou stránkou je útok zezadu. Jejich dlouhé drápy si poradí i nejtvrdším pancířem. Jako bonus umí čistit cesty od jedovatých rostlin a sami jsou proti jedu imunní. Poslední a velmi důležitou složkou vaší armády jsou modří služebníci. Umí plavat a oživovat padlé spolubojovníky. To je hodně důležité, protože umělá inteligence je docela špatná. Mnohdy vám zemře silný minion jen proto, že skočí do vody, i když jste ho poslali po břehu.

Dva odstavce zabralo povídání o vašich podřízených, ale co vy? Ve skutečnosti je hlavní postava spíše hybatelem dění a do samotných bojů se zapojuje jen v nutnosti. Temný pán může sekat sekerou nebo jinou obouruční zbraní a kouzlit. Zbraně si můžete vylepšovat nebo vytvářet nové ve vaší věži. Kovář si ale za výrobu řekne pořádný balík peněz a k lepším vlastnostem potřebuje ještě služebníky. Ne aby mu pomohli s výrobou, ale aby naskákali do výhně a posílili výrobek. Bohužel těch životů budete potřebovat sakra moc a tak přichází grind.

Naštěstí máte další sekci věže zvanou aréna. zde si můžete dát pár soubojů s nepřáteli, se kterými už jste se dřív setkali. v nejvyšším patře věže máte ještě ložnici, pokladnici a místnost na úpravu zdobných prvků. Úpravy nejsou moc poznat, protože vnějšek věže skoro nevidíte. Zprvu je věž rozbořená a musíte najít prostředky pro její obnovu. Ty se nacházejí všude po světě a musíte je pracně dopravit domů. Kromě toho ještě nacházíte vylepšení života a many, nová kouzla a totemy, které navyšují počet služebníků v armádě.

Svět Overlorda je plný různých potvor a zvířat. Mnohdy jsou vašimi nepřáteli i jinde nevinní živočichové. Jednorožci - symbol čistoty a krásy jsou tady lidožravé bestie, hobiti jsou tlustí sráči a Tolkien by je asi neschválil. Celkově se nepřátelé povedli na jedničku a budete z nich mít úsměv na tváři i respekt. Po čase potkáte i dámy, které touží po životě po vašem boku. Jsou dvě a na rozdíl od Dr. Disrespecta nemůžete mít obě najednou. Záleží na vašem způsobu hraní, protože jedna vylepšuje dva typy minionů a druhá jiné.

Grafická stránka je krásně pohádková. Minioni jsou úžasně animovaní a když se rozhodnete pro frontální útok, lítá všechno kolem. Většina beden a nádob je zničitelná a schovávají se v nich poklady, zmíněné zbraně a brnění.
K tomu se všechno skvěle hýbe a nikdy se mi nestalo, že by klesly snímky za sekundu, nebo hra zamrzla. Asi nejhorší, co se může stát je, že ztratíte progress kvůli divnému ukládání. Hra má systém checkpointů a ty nejsou zrovna časté. Můžete přijít i o půl hodiny, jen proto, že vám umřel vás nejlepší bojovník s unikátní výbavou. Z předešlého textu vyplývá, že Overlord je hra vtipná. Postavy jsou skvěle nadabované a to včetně vašich služebníků (mimochodem mluví je jeden člověk). 2007 byl revoluční rok a možná proto Overlord zapadl. Byla by škoda ho minout. Královsky se pobavíte, zasmějete a prožijete jednu z nejoriginálnějších her.

Pro: Krásná grafika, animace, humor, služebníčci a jejich hračky, originalita

Proti: Omezené možnosti customizace, umělá inteligence, systém ukládání

+20

Metroid Dread

  • Switch 95
Znám a dovedu ocenit historii videoher a společnost Nintendo byla mému srdci vždy blízká. Proto mám samozřejmě základní přehled v nejdůležitějších frančízách tohoto japonského giganta a série Metroid není vyjímkou. Stručný průběh původní hry jsem si užil v 3DSkovém NES Remix, první i druhý díl jsem párkrát zapnul v emulátoru a u her Metroid: Zero Mission a Metroid Prime Hunters jsem odehrál i značný kus. Nedá se tedy říct, že bych byl nepolíben, ale rozhodně také nejsem zarytým fanouškem.

Oznámení Dreadu mě tedy potěšilo, ale očekávání se držela v rozumné míře. Co taky lze vymyslet objevného v metroidvanii, žánru, který poslední dobou získává jeden oceňovaný přírůstek za druhým? Přiznám se, že hry jako Hollow Knight jsem nestíhal a naposledy jsem se hlouběji ponořil do české Feudal Alloy. Je to tedy klasika, prolézání mapy, získávání nových dovedností, backtracking, bonusy a skryté místnosti. A samozřejmě souboje.

A tohle všechno zvládá Dread na jedničku. Mapy jsou chytře vymšlené a skoro až příliš user friendly, moc jsem nebloudil. Prostředí jsou různorodá a je to asi první 2,5D plošinovka, která se mi vizuálně opravdu líbí. Pomáhá tomu i občasný dynamický přechod mezi cutscénami a animacemi, které jsou všechny in-engine, takže ukazují plasticitu světa. Stejně tak je neuvěřitelný pocit ovládání, kdy je Samus v tomto díle agilní jako lasička a perfektně reaguje. Pohyb je opravdu příjemný a když se časem naučíte jak ho využít na maximum, může vypadat opravdu ladně. Celou rozsáhlou mapu tak zvládnete projít svižně a opravdu jí budete muset několikrát prošmejdit sem a tam. Obzvláště, pokud cílíte na 100% kompletaci. Potěší i několik výrazných změn podoby jedné z oblastí, včetně efektních přechodových eventů.

Samus je protentokrát vybavena opravdu bohatě, kdy ke konci hry každé tlačítko plní jinou funkci. Slyšel jsem stížnosti na komplexitu, ale mě to do ruky docela padlo a jen jsem se vždy chvíli musel chytat poté, co jsem si dal v hraní delší pauzu. Jsou tu jak některé staré známé mechaniky, tak pár nových. Jen mi trochu přišla škoda, že některé člověk příliš nevyužije a většina dobrovolných výzev je zaměřená (klasicky) pouze na nejverzatilnější shinespark. Ty byly opravdové oříšky, ale jak jsem si osahal přesné fungování, tak už to šlo lépe. Párkrát se mi stalo, že jsem nevěděl, jestli jsem na hádanku moc hloupý, nebo jen nemám patřičné vylepšení. Ale to je jen drobná výtka.

Souboje se nesou v klasickém run'n'gun stylu. Nehrál jsem remake Metroid: Samus Returns, ale poznávám z něj převzaté mechaniky meele counteru a free aimu. S oběmi jsem se rychle zžil. Nepřátelé představují adekvátní výzvu a občas mají pěkné designy interakce, kdy musíte využít i jiné schopnosti než jen spamování střelby. Jsou poměrně tuzí a když si nedáte pozor, tak vás poměrně rychle sejmou. Ale to platí jen zhruba 2/3 hry, ke konci jste naopak už dost nezastavitelná síla, která prochází nebohými stvořeními jak nůž máslem. Je to efektivní způsob jak hráči předat pocit získání moci a kontroly nad nepřátelským (a dříve děsivým) prostředím.

Kapitola sama pro sebe jsou bossové. Ti jsou hodně nemilosrdní, ale velkou výhodou je absence jakéhokoliv damage sponge. Každý pokus je intenzivní nonstop akce, kdy je rozhodnuto většinou za dvě, tři minuty. Buď uděláte moc chyb, nebo ne. A v případě neúspěchu jste vrženi přímo před souboj a můžete rovnou navázat dalším kolem. Jakmile ale prohlédnete jejich útoky, jsou už poměrně jednodušší. To mi poměrně vyhovovalo a i přes to, že jsem se na každém vždy na chvíli zasekl, byl to po jeho poražení skvělý pocit.

Poslední co je potřeba zmínit jsou v marketingu tlačené EMMI a jejich speciální zóny. Právě to je ingredience, která posouvá Dread mimo ustálené vody 2D žánru s bohatou historii, který už nemá co přinést. Neřekl bych, že by to byla přímo horrorová hrůza, ale každé setkání s nimi byl minimálně thriller. Možná víc než u bossů jsem pokaždé ztuhnul a napětím ani nedýchal. Nemyslím, že bylo provedení úplně dokonalé, ale je to nová, velmi originální mechanika, která je skvělě zabudovaná do už tak extrémně solidního základu hry.

Takže celkově? Graficky, atmosférou a ovládáním špičková hra, která nabízí přesně to co by každý od Metroidu očekával. A pak přinese ještě špetku experimentu, aby ukázala, že po tak dlouhé době se neobjeví jen jako tupá snaha vyrazit peníze z pozapomenuté značky. Dávám 80% za fajn metroidvanii, 10% za hororové prvky a posledních 5% za neskutečně vypilované ovládání pohybu, které nechápu jak může být tak příjemné.

Doba hraní: 16 hodin
Obtížnost: Normal
Kompletace: 100%
+20

Strange Horticulture

  • PC 80
Prší. Po tabulkách zamženého skla stékají klikatící se hádci. Kočka černá jako sama noc líně odpočívá na prodejním pultě. Z nejroztodivnějších vůní tajuplných rostlin zaplňujících rozsáhlou výkladní skříň se vám pomalu začíná točit hlava. V tom ale cinkne zvonek - a vchází zákazník. 

Strange Horticulture je hra, která má velký potenciál zarezonovat v rámci indie scény letošního roku. A to přesto, že v závěru jí trochu dojde dech a počáteční melancholickou atmosféru začne naplňovat stereotyp a příliš jednoduchý příběh. Navzdory těmto slabinám je však tahle poklidná variace na Papers, Please krásně omamným zážitkem, ve kterém se vám botanický obchůdek stane dočasně útulným domovem plným tajemství a záhad.

Zákazník vám vždy sdělí buď název rostlinky nebo nějaké její charakteristiky a vy pak musíte pročítáním listů herbáře nebo rozpoznáváním rysů vašich rostlin vydedukovat, o kterou rostlinu jde. Pokud se netrefíte, získáte temné body, které, když je jich příliš, vám způsobí psychický otřes. Abyste zase nabyli rovnováhy, musíte vyřešit jednu ze dvou logických miniher. Po správném předání rostliny se vám obvykle odhalí další list do vašeho herbáře.

Vedle obyčejných zákazníků navštěvují váš krámek další postavy, které jsou součástí lehce hororového příběhu. Ten v postupujících dnech začne nabývat zlověstnějších obrysů. Velmi brzy však pochopíte, oč běží, a hra pak spíše už jen tvrdošíjně dovypráví to, co vy víte. V rámci příběhu však dostáváte i indicie (dopisy atp.), které vás vedou k dalším rostlinám nacházejících se po kraji. Na vás je, abyste určili správné místo na mapě. Mapa je to poměrně rozsáhlá a pomáhá budovat pocit reálného světa, stejně tak jako zajímavé lore.

Hlavně ze začátku to vše funguje opravdu výborně, atmosféra je boží a na rozdíl od frustrujících Papers, Please jsem se vysloveně těšil na odhalování dalších a dalších podivuhodných botanických druhů. Mj. i proto, že hádanky jsou obtížné tak akorát a hraní se díky nim nese v relaxačním duchu. Hudební téma je jenom jedno, ale kupodivu se mi ve své melancholické konejšivosti ani v závěru neoposlouchalo. A to, že můžete pro radost pohladit vaši kočičí společnici nebo zalévat vaši botanickou sbírku jsou jen další milé detaily, které dokreslují meditativnost hry. Akci, spád ani obtížné výzvy zde tedy nenajdete - příjemné zklidnění vaší mysli ano.
+20

Might and Magic IX

  • PC 75
Tak jsem se i já rozhoupal a MM IX poprvé v životě letos taky dohrál. No, sice už někdy v dubnu, květnu, ale k nějakému souvislejšímu souhrnu jsem se moc nedostal. Znáte to, člověk to odkládá a najednou zjistí, že má soupis bodů, ke kterým se chtěl vyjádřit a už pomalu neví, co měl na srdci. Ale přesto: hrál jsem poslední verzi z GOGu, s Elemirovým návodem se mi hru podařilo spustit česky (i s dabingem) a tak, aby se pokud možno sekala a padala co nejmíň (to se sice stávalo, ale tak co se dalo dělat). Překvapilo mě, že i přes svůj technický stav, moderní operační systém (Windows 10) a pověsti, kterou měla, jsem si ji nakonec užil. Holt je to pořád Might and Magic a gameplay jako takovej je pořád zábavnej. Nebo teda pro mě pořád byl. Hra mě dost pohltila a hnala dál, dokud jsem ji nedohrál.

Je pravda, že díly 6, 7 a 8 mám projetý několikrát a asi mě tam dokáže málo co překvapit. Všechny vychází ze stejnýho základu, jedou na stejným enginu a celej ten RPG systém (postavy, kouzla, dovednosti, vlastnosti, bonusy, atd.) funguje dost stejně. MM IX jde na spoustu věcí jinak a kromě samotného enginu si změny všimnete hned v obrazovkách postav a v inventáři. Vybavení už nenasazujete přímo na postavičky, což je škoda, takhle věc se mi na sérii dost líbila. Chybí stejně tak minihra Arcomage.

Příběh je poměrně standardní, všední a klišoidní, ale to mi nevadilo. Postup hrou je celkem svižný, soubojový systém klasický, jako ve starších dílech, dovednosti, kouzla a jejich učení je lehce jinak, ale dá se mu přijít na chuť. Jak jsem psal, gameplay je stále návykový a touha vylepšovat postavy a získávat stále lepší vybavení je stejná jako v každém dobrém RPG. Hra to určitě není špatná.

Co ji však bohužel sráží na kolena, je její technický stav, množství bugů, na které můžete narazit i jistá forma zaříkávání, aby se Vám vůbec podařilo ji v dnešní době spustit. Vzhledem ke komentářům na GoGu a množství fanouškovských modů, fixů a updatů je to ale snad jednodušší než to bylo při launchi.

Bylo fajn si i tenhle díl odškrtnout, i když zaprvé nevím, jestli se k ní dostalo mnoho hráčů, kteří vůbec nehráli předchozí díly a nechtěli si jen zahrát další a zadruhé, jestli mě její technické problémy neodradily natolik, že už se k ní zřejmě nikdy nevrátím. Možná tomu ale díky jadrnému českému dabingu za pár let ještě jednu šanci dám.

Pro: Zábavný gameplay, RPG systém vylepšování postav, jednoduchý inventář, systém kouzel, je to pořád Might and Magic

Proti: Bugy, příšerně neoptimalizované, nedodělané

+20 +21 −1

The Last of Us

  • PS4 80
Tak jsem si v rámci herní výzvy k tomuhle počinu konečně sednul.

Ačkoliv nemusím úplně zombie hry, bral jsem Last of Us něco jako Telltale's Walking Dead. Ano, jsou tam, ano zabíjíte je ale ne v takových hordách jako v Left 4 Dead či Back 4 Blood. Zajímal mne hlavně příběh, prostředí a nová optimalizace pro PS4 Pro se Supersamplingem & 60fps.

Remastered verze doručila opravdu úžasnou atmosféru jak hudební tak i vizuální. Občas se teda AI zbláznilo kvůli vypnutému 30fps capu a občas i prostředí, které působilo obdivuhodně, začalo tu a tam glitchovat.

Jelikož nejsem úplně konzolista a střílení mi zas tolik nejde, byla Normální obtížnost pro mě celkem adekvátní a občas i výzva. Hlavně teda v poslední hodině hry. Craftění různých vychytávek na zbraně byl krásný dodatek jen holt najít patřičné náboje do patřičné zbraně byl občas problém. Tak mi nezbývalo nic jiného, než se plazit kolem infikovaných nepozorovaně a dostat se do další úrovně. Avšak je to právě tohle, co odděluje podle mě hry podobného žánru. Holt ty suroviny a potřebné věci nemáte tak si musíte nějak jinak poradit.

Co se týče příběhu, zaujal mne ale až tak moc neohromil. Ono sice mi tohle duo nějak k srdci přirostlo ale už jsem nějak dopředu věděl, jak to asi dopadne.

Herní elementy typu quick time events, veškeré prolezačky, skládačky byly fajn ale v pár momentech mi přišlo, že se tam moc nehodí.

Pro: Optimalizace pro PS4 Pro, Grafika, Realismus, Soundtrack

Proti: Občas RNG AI

+20

Redneck Rampage: Suckin' Grits on Route 66

  • PC 70
Když si odmyslíte fakt, že tento datadisk vyšel až po druhém díle už v době, kdy byl Build těžce out. Když si odmyslíte, že jediné dvě novinky, které přinesl byly, kromě možnosti nechat si v inventáři výbušný soudek s pryskyřicí (nebo co to bylo), jeden nový druh nepřítele. Pohádkového aligátora s legračním zvukem. Ve hře je to zvířátko na úrovni prasete. Jde po vás, jenom když do něj začnete střílet. Když si odmyslím početný výskyt skvělých novinek v kombinaci s dech beroucí grafiku, vyjde mi z toho, že je Suckin´ Grits on Route 66 zatím nejlepší epizoda v sérii.

Datadisk je to přímočařejší a akčnější. Hráče už tolik netrápí skrytými spínači nebo neviditelnými klíči. Klíče by ale mohli být pořád klidně větší. Po sebrání klíče se hra nebojí respawnu nepřátel. Ve většině her to sice nemám rád, ale tady se to hodí. Když už hledám cestu dál, tak ať je proti čemu bojovat. Úrovně jsou menší a zapamatovatelnější. Možná jsem si jen zvykl na zdejší styl, ale tentokrát jsem se nemusel dívat do návodu a hra se hrála lépe.

Je škoda, že se tvůrci nerozhodli vymyslet nějakou novou zbraň. Na druhou stranu jsem díky tomu dal šanci mou opomíjeným kouskům. Konečně jsem si začal víc rozumět s cirkulárkou. Hlavně na základní nepřátelé je fajn (na klony dvou bratrů). Vetřelčí zbraň jsem používal mnohem víc na úkor kuše s dynamitovými šípy. Střílející kozy jsou ultimátní zbraň na zneviditelňující se dominy. Na psi je dobré AK 47 a na čertíky, házící hovna, stará dobrá brokovnice.

Datadisk je o něco těžší, než původní hra. To se ale od devadesátkového datáče tak nějak očekává. Já jsem byl mile překvapen a jsem spokojený. I když na svého geniálního souputníka Blooda samozřejmě nemá. Je ale v mých očích lepší, než poslední tři datadisky k Dukovi nebo datadisky k Shadow Warrior. Kdo by to byl řekl.

Pro: povedený design, víc akční a větší herní spád než v původních epizodách, méně skrytých spínačů

Proti: pořád malé a přehlédnutelné klíče, žádné novinky, nový druh nepřítele je spíš k smíchu

+20

The Whispered World

  • PC 60
Ke hře jsem se (konečně) dostal v rámci Herní výzvy 2022.

Hry od Daedalic Entertainment GmbH jsou poměrně specifické. Většinou jsou opravdu pěkné na pohled. U těch, které mají být humorné, se člověk musí smířit s německým, často dost střeleným, humorem, který není pro každého. To, že se u nich moc nesměju, by mi ani tak nevadilo, jako ta střelenost, se kterou je potřeba počítat při řešení rozličných problémů. Třeba The Dark Eye: Chains of Satinav, která není nastavená na humornou notu, mě vlastně bavila více, než třeba Deponia, asi právě proto, že jsem nemusel hledat v návodu, jakou šílenou blbinu po mě zase tvůrci chtějí zkombinovat/použít, pokud jsem nechtěl náhodně kombinovat všechno na všechno. No a The Whispered World Special Edition je se svým melancholickým rázem něco mezi tím, ale stále má spíš blíže tomu humornému pojetí.

Udělené hodnocení je zcela jistě nižší, než které by ode mě hra dostala, kdybych ji hrál v době jejího vydání, což jsem nehrál pouze proto, že tehdy mi na starém stroji nefungovala kvůli jakýmsi technickým patáliím. A hle, o nějakých sedm let později... znovu technické patálie. Musel jsem se hodně snažit a šachovat s různými nastaveními, abych hru rozchodil do hratelného stavu tak, aby byla sice v okně, ale přes celou obrazovku a bez toho, aby část obrazu byla mimo monitor. To jsem ještě netušil, že šlo pouze o rozcvičku. V podstatě v každém aktu byla minimálně jedna lokace naprosto graficky rozsypaná takovým způsobem, že chudák kňourající Sadwick chodil v podstatě po několika prolnutých obrazech bez tušení, co se tam má nacházet. Naštěstí fungovala detekce interaktivních míst, jinak bych danou lokaci ani s návodem nebyl schopen projít. Na několika místech se ve hře vyskytuje pixel-hunting, což mě při rozsypané grafice vysloveně potěšilo. Bez návodu bych v takovém stavu hry prostě nemohl pokračovat. Dalším nedostatek se projevil ve většině lokací, které byly větší, než zobrazovaná část, kde zase fungoval posun obrazovky při přiblížení postavy k jejímu kraji tak maximálně v polovině případů. Jasně, starší, animovaná, ručně kreslená hra s pevně nastaveným rozlišením. Ale takových je dost a dost a problémy technického rázu jsem s nimi málokdy zaznamenal.

Abych se vrátil k samotné hratelnosti. Nevím úplně, jak to pojmout. Nechápejte mě špatně. Hra se vlastně hrála poměrně příjemně, i přes šišlání hlavní postavy, na které jsem si musel chvilku zvykat, a měla řadu světlých momentů. Krom několika rozsypaných obrazovek se na ní pěkně dívalo. Řada postav byla velmi pěkně namluvená a některé dialogy byly nápadité a osvěžující, stejně tak některé hádanky. Protipólem ale byla naopak řada situací, ve kterých tvůrci vyžadovali naprosto náhodné, podivné či zběsilé řešení, v některých případech popírající dosud zavedená pravidla, a celý svět, způsob vyprávění a hratelnost mi přišly dost nekonzistentní. Jakoby hru tvořilo několik lidí s rozdílnou vizí, nebo někdo sesypal hromadu nápadů a ty poslepoval dohromady. Jasně, závěr tomu všemu má dát smysl, ale asi mám nahráno a načteno už moc, nebo nevím, čím to je, ale přišel mi dost laciný. V první okamžik mě dokonce napadlo, že tvůrci prostě nevěděli, jak hru ukončit, tak zvolili poměrně univerzální řešení. Přišlo mi zkrátka škoda, že hra nevyužila lépe svůj potenciál. Ale možná je to mnou a třeba jsem jen nedával moc pozor.

Pro: Spot, hudba, kreslený vizuál, některé dialogy.

Proti: Technické patálie, šišlání, závěr, absurdnost některých řešení, nevyužitý potenciál.

+20

The Medium

  • PC 45
Bloober Team má očividně dobré spisovatele, klidně bych si od nich koupil knihu. Taky umí slušně režírovat hrané scény, rád se podívám na seriál/film z jejich produkce. Ale jestli je tohle jejich dream-project, tak hrám absolutně nerozumí.

Znáte ty otravné reklamy ve free-to-play mobilních hrách? Přesně takový pocit jsem měl z hraní The Medium. Tohle je zhmotnělý cutscénový fetiš, kdy vám tvůrci každou chvíli vytrhnou ovladač z rukou, aby odvyprávěli všechny důležité i naprosto banální kousky příběhu filmečkem.

Ale ani skutečná herní náplň není bohužel kdovíjak slavná. Hra se snaží být logická, stealth a explorativní - nejde jí pořádně ani jedno. Logické puzzly na bázi dvou realit jsou fajn, ale mechanika je zločinně nevyužita. Stealth pasáže jsou nalinkované, mají jedno správné řešení a nenabízí prostor pro vlastní uvažování. O zpitomělých zdrhajících pasážích radši nebudu ani začínat. A explorace, tím je myšleno hledání všemožných deníkových zápisků, je díky fixní kameře přímo bolestná. Bez možnosti byť lehce naklonit pozorovaný úhel neustále jak tupec bouráte do stěn, to jak se snažíte zjistit, zda něco není ještě schované za okrajem obrazovky. U toho permanentně drtíte tlačítko schopnosti Insight, zvýrazňující jinak přehlédnutelné interaktivní předměty (proč se zrovna tady neinspirovali u Silent Hill 2?).

Dějově se přitom jedná o nadprůměrnou duchařinu plnou zajímavých témat (okultismus, tajné služby, pedofilie, druhá světová válka ...). Způsob vyprávění tomu ale podkopává nohy. Autoři nemají absolutně žádnou důvěru v hráčovu imaginaci. Takže pokud zrovna nejste uprostřed sumarizující cutscény, tak stejně ústřední postava vše kolem sebe komentuje a vysvětluje, aby vám náhodou něco neuniklo. Tím je hráči upřena i radost ze skládání příběhových dílků do sebe.

Anti-klimatický závěr je potom zhmotnělá inkompetence. Prakticky jde o dvě dlouhé cutscény, mezi kterými se musíme 5 minut přesouvat s vypnutým během. A ani špatný pokus o otevřený konec á la Inception to nevytrhne. Přitom tu děj přirozeným způsobem gradoval v silnou hratelnou katarzi. Uznejte: dvě super-silná média a půlka jejich otce se konečně schází na jednom místě. Tady mohli svést předem prohranou bitvu proti démonovi. Epický souboj, ve kterém hráč může využít všechny mechaniky, jenž ho hra doteď učila. Zároveň by to byl úžasný způsob jak trochu víc proniknout do jednotlivých postav (hlavně Lily by to potřebovala) a přiblížit je hráči před finální Sophiinou volbou. A i ona volba koho zastřelit by měla být ponechána hráči.  Proč jinak používat interaktivní médium? Doprčic.

Pro: grafika, příběh, rozumná herní doba

Proti: bezduchý gameplay, storytelling nehodný herního média, absence jakékoliv výzvy

+20 +21 −1

Far Cry 3

  • PC 65
Kdo hrál byť jen jeden díl, tak hrál všechny. Vypadá to že si v Ubisoftu vytvořili šablonu kde nechávají už roky vše stejné, mění jen prostředí a postavy. Možná kdybych neměl odehrány následující hry a tohle byla první hra ze série, nebyl bych tak kritický a znuděný.

Ta šablona pro všechny díly podle mě asi obsahuje:
-vyšinutý hlavní záporák
-likvidace drogových plantáží
-lezení na věže
-snové, drogové sekvence
-nějaké sbíratelné "vzácné" předměty rozházené po mapě

Ale protože jsem dřív trojku nehrál, nedalo mě to a zkusil jsem si sám. Nic jiného ani nezbývalo po přečtení všech těch oslavných recenzí jak je to nejlepší díl. Nebyl, je stejný jako všechny následující, jen byl tenkrát nový, neokoukaný.

Naprosto otřesné ovládání na PC, vyprázdnit položky v inventáři nejde hromadně. Takové nepotřebné listí z bylin musíte každé zvlášť odkliknout že chcete prodat a pak ještě potvrdit. Pořízením většího báglu se situace vyřeší jen na chvilku a záhy jste potrestáni tím že příští úklid inventáře bude trvat ještě déle než předtím. A to že jsem si pořád neúmyslně prohazoval zbraň ležící vedle mrtvoly kterou jsem chtěl prošacovat? To už mě fakt hodně štvalo, jako by nestačilo že ta animace trvá dlouho a pro její spuštění musíte taky dlouze držet klávesu "E".

Často jsem trpěl nedostatkem munice kdy hra neumožnila její doplnění, z nepřátel toho taky moc nevypadlo ale nekonečné vlny respawnujících se protivníků nekončily. Štvalo mě taky to že si rozhodně nemůžete misi udělat podle svého, někdy nesmíte použít ani získané skilly na tichou likvidaci, protože takhle to není naskriptované. Ale přitom máte být neodhaleni. Proč si nemůžu týpka nalákat do křoví, zabít ho tam a schovat? Musíte to udělat tak jak si vymysleli vývojáři... Jakýkoliv odklon nebo změna je potrestána nápisem "mise selhala". Navíc mě většina těch nabízených skillů přišla nezajímavá, nevyužitelná. Neměl jsem moc důvod utrácet kamkoliv body pro jejich odemčení.

Udělat checkpoint předtím než se postavy vykecají a provedou se animace? Takže jakmile dohovoří a vás za chvilku zastřelí, tak to vidíte a slyšíte vše znova a znova? Jako fakt? A ten Quick Time Event při boji s bossy? To už je na mě moc.

Zbytečně natahovaná hra, nudné mechaniky lezení na věže abyste získali přehled o mapě a místo pro rychlé cestování, sbírání bylinek na "vylepšovací" injekce, lov a stahování místní fauny aby člověk mohl z kůže vyrobit batohy a pobrat trochu více výbavy? Nuda která mě nebavila už ani v pozdějších dílech Assassins Creed. Je vidět že Ubisoft je už spíš jen továrnou na hry než inovativním studiem s originálními nápady. Navíc to dělají už tak dlouho že vykrádají sami sebe.

Pro: není to tak dlouhý na dohrání

Proti: stereotyp, nudné mise, malá potřeba dělat cokoliv navíc než hlavní dějovou linku

+20 +21 −1

Okami

  • PC 85
Okami aspoň zde na databázi vzhledem k počtu hodnocení a komentářů moc populární není. Já sám jsem na hru narazil tak, že jsem si srovnal hodnocení her vydaných v roce 2006, což je z pohledu zdejšího hodnocení rok docela slabý a s výjimkou strategií a závodních her v tomto roce moc zeleně ohodnocených her nevyšlo. Nyní po dohrání vylepšené HD verze jsem si musel upravit svůj seznam her roku - Okami u mě zaslouženě vytlačila Gothic 3 v pozici hra roku 2006.

Hra Vás uvítá poměrně dlouhým intrem, které zasvěcuje do příběhu, který na první dobrou příliš nenadchne. Celkově je úvod dost pomalý a dle různých komentářů na zahraničních webech dokázal odradit mnoho hráčů. To je však velká škoda. Pokud člověk překoná prvních pár hodin, dostane se mu úžasného příběhu, kterému nechybí kreativita, radost, zvraty, emoce. Nechybí zde ani humor, který zprostředkovává především perfektně perverzní společník Issun (jeho hudební motiv si pouštím i po dohrání, je dokonalý).

To vše se odehrává v originálně zpracovaném světě jako namalovaném vodovými barvami. Vyzdvihnout musím hudbu, která je úžasně východní a spousta melodií Vám jednoduše přiroste k srdci. Hudba zde hraje velkou roli a skvěle dokresluje atmosféru hry. K hraní doporučuji gamepad, přece jen byla původně hra vydaná pouze pro konzole a v některých pasážích by kombinace klávesnice s myší nemusela být ideální.

Asi po 15 hodinách hraní si pravděpodobně stejně jako já budete myslet, že už jste na konci, a že toho hra vlastně ani moc nenabídla. Omyl, hra právě zde začíná a teprve tady se otevírají všechny její možnosti a krásy. Na závěr mi to nedá a musím ještě ocenit jeden z nejlepších a nejoriginálnějších způsobů, jak ušetřit na dabingu.

Odehraný čas: 34h 32m

Herní výzva 2022 - kategorie. č. 4 - Zvířecí instinkt - Hardcore

Pro: originální, inovativní, postavy, vtipný Issun, příběh, hudba, svět

Proti: pomalejší úvod, neduhy z konzolí

+20

Breath of Death VII

  • PC 70
Herní výzva 2022 - 9. Vzkaz ze záhrobí (hardcore)  

Kouzlu JRPG jsem podlehl už dávno. Asi jsem také odehrál mnoho kvalitních kousků. Breath of Death VII sice JRPG úplně není, ale zaujala mě upřímná znalost archiválií a oddanost průkopnickým titulům daného geografického žánru, což jsou hlavní taháky hry. Kromě nich toho v obsahu zas tak moc dalšího není. Cestujete po světě od bodu A do bodu B, cestou vytvoříte skupinku bojovníků, prolezete pár dungeonů a porazíte zlo; to vše zabalené v patřičně retro pixelaté grafice, na kterou jsme zvyklí.  

Lidstvo se samo navzájem vymlátilo. Z prachu ozdobeného kostmi a zetlelým masem povstali kostlivci, duchové, upíři a zombie; osídlili svět nového věku a také onu čtyřmístnou hráčovu partu. Hned zkraje příběhu dostaneme do party kostlivce Dema, jenž nemá jazyk, takže je němý a nemůže mluvit. Naštěstí mu vypravěč dokáže zapnout myšlenko-titulko-mat, takže si přečteme, o čem zrovna Dem přemýšlí. Hned poté se dozvíte na obrazovce tutoriálu, jak ovládat hru na X360. Ale je velmi pravděpodobné, že hrajete hru na PC, takže Dem se podiví a pak popíše ovládání na klávesnici. Hra oplývá humorem v podobném stylu s více či méně vydařenými vtípky. Není zde takový humor a taková porce narážek na žánrová klišé jako třeba v dvojdílném Nexomonu, ale asi třikrát jsem se trošku zasmál.  

Největší přednost hry ovšem spočívá ve zmiňovaných odkazech na starší hry. Osobně jsem zaznamenal asi tak pět včetně Pokémonů a Mother / Earthbound, které jsem znal v souvislosti s Pokémony; Dragon Quest díky odehrané pixelové části v Dragon Quest XI, a samozřejmě do očí bijící Final Fantasy VII. Odtušil jsem, že odkazů je tam určitě víc, ale očividně jsem neměl šanci jejich význam pochopit, neb nemám vše nahráno.

Proslídil jsem tedy internet a sepsal jsem do spoileru aspoň několik odkazů na hry:
Palad-Lennus = Paladin's quest + Lennus
Motherbound = Mother + Earthbound
Lufestopolis = Lufia + Estopolis
Langsong = Langrisser + Warsong
"I am Error" - Zelda 2
"War never changes." - Fallout
Intro – Wasteland
„If only you had a master of unlocking you could get through that door.“ – Resident Evil
Jedna z postav si prozpěvuje variaci znělky seriálu Pokémon.
„In the year 20XX“ / Dr. Dark – Mega Man
Dragonduck - Dragon ze hry Adventure na Atari 2600
Šéf trollů: "What is an undead man? A miserable little pile of secrets!" – Castlevania SotN ("What is a man?")
"It's a secret to everyone." – The Legend of Zelda
Scéna odcházení z města poprvé se Sárou (Phantastic adventure) - Phantasy Star 4
"Somebody set this thing to evil." – Simpsons
Dem – píseň Dem Bones, poprvé nahrána v roce 1928
Molly the Were-Zompire – stejnojmenná interaktivní novela od stejného autora
„Your prince is in another castle.“ - Super Mario Bros. 
Voják: "Stay a while and listen." - Deckard Cain, D2
"Soldier!" "Barrel!" – série Atelier  
"The black wind howls again..." – Magus
Název hry + Cross Slash (útok) – FFVII
Aegis shield – FF série
Excalibur sword - Excalibur: Sword of Kings na ZX Spectrum
Grafický a funkční styl hry – Draqon quest


Občas se vynoří nějaká narážka na žánrová klišé, kterou rádi okomentují i ostatní účastníci v partě. Hráč může rovněž využít funkci chatu, kdy mezi sebou jednotlivé postavy něco požvaní. Mapka světa je pak hlavním pojítkem pro cestování. Na mapce se nacházejí různá města a dungeony, které jsou všelijak zakroucené a plné potvor, jež se dají do poslední vybít. Občas se najde i nějaká ta truhlička s pokladem. Velká města jsou v podstatě dungeonem sama o sobě, protože se jedná o lidské trosky, v nichž bují monstrozita. A samozřejmě, monstra se dají potkávat i na velké mapce světa.  

Souboje bývají ozvláštněné tím, že po každém souboji se všechna zranění nebo zbylí „mrtví“ společníci obnoví do plného stavu. Jediné, co se neobnoví, je hodnota MP, takže je třeba dávat si pozor a včas se dostat do bezpečí. Během soubojů se v každém kole zvyšuje síla protivníků, což přidává motivaci s nimi co nejrychleji zatočit. Taky se dají řetězit silnější comba, ale většinu hry jsem si stejně vystačil jenom s rychlým mačkáním jedné klávesy. Nicméně souboje bývají až příliš repetitivní, což se pozná zejména během delších dungeonů.  

Víc už asi psát netřeba - ostatně, hra toho o moc víc ani nenabídne. Je to příjemná jednohubka na pár hodin. Hru jsem končil na 11 hodinách včetně úspěšně poraženého protivníka ve „skrytém“ dungeonu v klikatých horách. Místy mě to bavilo a oceňuji invenci autora i jeho zálibu v JRPG. Vtípky ujdou a (snad) neurazí. 

Poznámky k osobním achievementům:
Herní doba: 11 hodin
"Superboss" poražen

Pro: Odkazy na jiné hry; vtípky; originální námět.

Proti: Občas hodně repetitivní.

+20

Redneck Rampage Rides Again: Arkansas

  • PC 60
Je celkem zajímavé, že v sérii Redneck Ramapage vyšel datadisk k prvnímu dílu dva měsíce po vydání druhého dílu. Zatímco ale Suckin' Grits on Route 66 dokázal posunout design úrovní novým a zábavnějším směrem. Redneck Rampage Rides Again: Arkansas se nese ve stejném duchu jako první díl. Náročná hratelnost plná hledání špatně viditelných klíčů, cest a spínačů. Kde je kladen větší důraz na prohledávání komplexních úrovní než na samotné střílení, které působí spíš jen jako povinná vata.

Díky nabitým zkušenostem z prvního dílu jsem se tentokrát nemusel ani jednou podívat na návod na Youtube. Už jsem věděl, že když klíčem otevřu zdánlivě prázdnou místnost, není tomu tak úplně. Často to chce jen důkladně prohledat každý roh nebo kout a ten spínač tam vždycky někde je. A není to bráno jako objevení tajné místnosti. Ve větších úrovních si stále musíte pamatovat, které dveře jdou odemknout klíčem a vracet se k nim. Často jsem měl v hlavě jen další cestu dál. Nějakou akci jsem kolikrát ani nevnímal. O to víc mě štvalo zjištění, že hra má v některých bodech tendence posílat teleportem do boje nové nepřátele.

Respawn je většinou jen taková berlička udělat neschopné nepřátele nebezpečnějšími. Vůbec to nevypadá dobře. Počítadlo nepřátel v tu chvíli vypadá nepřesně a zbytečně. Arkansas toho v době vydání Unrealu nepřinesl příliš nového. Pár druhů nových nepřátel a novou variaci na starou zbraň v podobě slepice na šipce s dynamitem, kterou pálíte kuší. Její vtip je v tom, že slouží jako naváděná střela. Tak "vtipné", až se člověk za břicho popadá. Stejně jako nový nepřítel v podobě dospívající roztleskávačky. S láskou a úlevou jsem zavzpomínal na dominy se samopaly v kozách při zjištění, že tady pořád v omezené míře jsou. Ty mají alespoň nějakou úroveň. Umí pěkně hláškovat v boji, nedají svou kůži lacino a ještě zahláškují i při smrti.
Možná, že už jsem na takový humor moc starej. Už si ani nepamatuji, jestli to bylo vtipné v devadesátkách.

Arkansas přinesl zásadní inovaci v podobě dopravních prostředků. Dokonce na to uzpůsobil i pár misí. Bohužel, motorka i člun se dají špatně ovládat a celkově to s nima není moc zábavné.

Může se zdát, že na hru kydám jen kopu vidláckého hnoje. Ve skutečnosti to není tak špatné. S místními pravidly jsem byl už obeznámen v prvním díle a hledání cest nebyl tak velký problém. Místy jsem si to celkem i užíval. I když byl Build v roce 1998 už těžce neaktuální, pořád to člověk může vnímat jako o dva roky starší hru a posunout se do dob Duke Nukem 3D, kdy podobné fláky všichni velebili. Co jsou z dnešního pohledu dva roky? Skoro nic.

"Rodina nadevše"

Pro: staré "dobré" časy náročného a komplexního level designu, vidláctví je tady tak přestřelené, že se tomu člověk zasměje, i když nechce, hudba

Proti: respawn, mise s motorkou a člunem, konec mohl být teda rozvedenější

+20

Marvel's Guardians of the Galaxy

  • PS5 90
Nejsem zrovna velký příznivec Marvelu. Nic proti filmům podle komiksových předloh nemám, ale nějak mi není tenhle žánr blízký. Přesto jsem dal herním Strážcům Galaxie šanci. Hlavně kvůli hodně vysokým hodnocením. A musím říct, že toho vůbec nelituji, protože jsem se celou dobu hrání náramně bavil. Po celou dobu hraní se na obrazovce něco děje. Parta Strážců Galaxie chrlí jednu hlášku za druhou. Akční pasáže doplňuje velké množství skvělých cutscén, které by po sestřihání vydaly na kvalitní celovečerák. 

Trochu kontroverzně na mě působil soubojový systém, protože hra úplně rezignuje na zaměřování a umění ostré mušky. Jakéhokoliv nepřítele lze jednoduše jednou zaměřit a pak už to do něj pouze kropit hlava nehlava, aniž bych se musel dál starat o míření. Naštěstí hráč disponuje dalšími schopnostmi, které může během útoku používat a na pomoc může hojně povolávat svoje parťáky, takže ve výsledku to není taková nuda, jak by se mohlo na první pohled zdát. Souboje navíc netrvají nějak dlouho, není jich zase tolik a nepřátelé se poměrně plynule obměňují za nové druhy. 

Hra trpí ne úplně vzácným problémem, že se můžete při průzkumu poměrně snadno zaseknout v nějakém užším prostoru nebo méně obvyklém místě. Občas pomůže trocha trpělivosti pokusit se z místa nějak odskákat nebo vytrhnout. Ale asi dvakrát jsem musel sáhnout po přenačtení nahrané pozice. 

Za zmínku stojí rozhodně soundtrack s notoricky známými hity, který sám o sobě dělá pobyt ve vesmíru mnohem příjemnějším a o dost zvedá úroveň hry.
+20

Warcraft Adventures: Lord of the Clans

  • PC 80
Kupodivu dokončenější hra, než jsem čekal. V podstatě chybí pouze jeden filmeček v pozdější části, asi 3x za hru je nenadabovaných pár vět dialogů (které jsou, jak zde bylo mnohokrát zmiňováno, formou text-to-speech) a ve většině filmečcích není úplně ideální lipsync, popřípadě tam chybí několik zvuků. Co se týče samotného in-game obsahu, ten je v podstatě kompletní a dostatečně propracovaný, nadto neobsahuje ani příliš chybek, bugů či nedodělků. Mnoho vydaných adventur působí mnohem nedoladěnějším dojmem. 

 Příběh samotný je jinač vcelku jednoduchý, ale skvěle dokresluje background Thralla, o jehož historii a původu se toho konečně dozvíte trochu více. Hratelnost příjemně odsýpá, celé to působí vlastně dost ve stylu Full Throttle, jen je tu více itemů k použití. Ale je to podobně technicky kvalitní, podobně filmové, podobně lehké a podobně krátké.
Nadto je tam dost fajn parodických odkazů především na Warcraft 2, což rozhodně potěší fanoušky :). 

 Warcraftovská atmosféra (především prvních dvou dílů) nechybí. Technické zpracování (animace, zvuky) perfektní, stylizace dost sedne k Warcraft universu (po vzoru různých kreseb z manuálů či briefingu z jedničky), celkem mi to připomíná kreslené filmy z osmdesátek (viz. Oheň a led, Dungeons and Dragons atd. :)), docela by se to vlastně vyjímalo i jako kreslený seriál. Škoda, že tohle nikdy nevydali, jeden z největších Blizzardích hříchů!

Pro: Audiovizuál, technické zpracování, hratelnost, vtip, atmosféra.

Proti: Krátké, pár nedodělaností, jednoduchý příběh.

+20