Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Photopia

  • PC 70
Unikátní, a doslova magická textová adventura, ukazující, proč se zabývat tímto, z komerčního pohledu již více než nezajímavým žánrem, i v dnešní době. Taková je Photopia, jejíž krátký, ale o to citlivěji napsaný příběh, dokáže rezonovat déle než by se po prvním dohrání mohlo zdát.

Šestice barev. Šest zdánlivě odlišných částí. Jedno zakončení. Ne, nejde o příběh, o kterém by šlo dlouze diskutovat. Pro potřeby interaktivní fikce jde však o prakticky ideální příklad, stavějící na jednotlivých momentech. Pomáhá i to, že nízká obtížnost, ač stále nastavena tak, aby měl čtenář pocit, že stále hraje, neklade bariéru mezi fragmenty rychle se střídajícího děje. Kvalitu psaného slova dokazuje profesionalita autora, i řada ocenění titulu, který právem patří mezi kanonické dílo žánru.

Photopii tak tedy mohu řadit do stejné kategorie jako například Silent Hill či Dear Esther. Tedy videoher, které ve svém zaměření dosahují dnešního vrcholu.

Pro: zdarma

Proti: -

+18

Europa 1400: The Guild

  • PC 90
Stane se to asi dvakrát do roka a je to skoro jako obřad. Mám volný večer a přemýšlím, jaký film si pustit, když v tom mě ovládne takový zvláštní pocit a já přesně vím, že nadcházející noc se příliš nevyspím. Zapínám Europu 1400, hru vydanou asi tak 3216581 let před Kristem, a na příštích 50 hodin naprosto ztrácím pojem o čase.

Na první pohled by člověk vůbec neřekl, jak je ta hra chytlavá. A to se, prosím, neřadím mezi ty, kteří každý den naříkají, že po Baldurs Gate II už to šlo všechno do kopru. Tohle je prostě tak dobré, že je mi úplně ukradená grafika, kde lidé vypadají jako vyrobení z kartonových krabic, a s klidem přehlížím také ohromnou hromadu bugů (zejména v datadiskových povoláních).

Europa 1400 je "simulátor" městského života v pozdním středověku - a to o ní vypovídá vše v dobrém i ve zlém. Tohle prostě není o příběhu ani o boji, je to o životním úspěchu, a to hlavně v oblasti sociální a ekonomické. Takový trenažér pro kapitalisty - opět, v dobrém i ve zlém.
Na počátku si vytvoříte postavu, vyberete si povolání a šup s jedním malinkým krámkem/kostelíčkem/zlodějským doupátkem/(...) do jednoho z velkých evropských měst tehdejší doby. Pro první hru se asi hodí Londýn, ale pro ty další bych doporučoval spíš malé Miláno - je tam sice obtížnost very hard, ale v těch rozlehlých mraveništích je děsný chaos.

Město funguje hezky samostatně a nezávisle na vás. Na trhu na náměstí prodává řezbář vycházkové hole, ale to víte, že v jeho vlastním krámku u hradeb to bude levnější. Stejně tak on radši kupuje dřevo na vzdálené pile za městem než u překupníka. Na náměstí si někdo právě otevřel hospodu a destilační přístroje ve sklepě jedou naplno, naproti si zase před nově opraveným kostelem připravuje kněz (já :D ) kázání na příští mši. Městská hlídka (ne)hlídá brány a zloději si mnou ruce, že než si našetříte na pořádné dveře od baráku, vykradou vás ještě několikrát.
A tak to pokračuje. Chcete se zalíbit dámě a začnete používat parfém. Jenže ouha - v knize zákonů na radnici se jasně píše, že to je zakázáno, a ten ničema, kterého jste minulý rok porazili v konkurzu na ponocného, vás kvůli tomu žene k soudu. Ale však vy mu ukážete, až se dostanete v politice výš a zjistíte, že ty zákony nejsou tak úplně neměnné...

Nejhorší na tom všem je, že většinou nevíte, kdy s tím přestat. Pokud jste řádně vychovali potomstvo, můžete po vlastní smrti přebrat kontrolu nad jedním ze svých dítek a dál budovat rodinný podnik. Ale to už nemáte malý kostelíček, ale dvě katedrály a tři opatství a pomalu pokukujete po postu arcibiskupa a už se to všechno nedá zvládat, kontrolu nad podniky předáváte neschopným NPC mistrům, město je zastavěno a všechno tak nějak šumí do prázdna...
No, na to mám dobrý lék. Nehrajte freeplay, ale vyberte si na začátku nějaký cíl - nejlépe v kolonkách hard/very hard, aby to přeci jen vydrželo na dvě a víc generací. Navíc, já se tomuhle chaosu několik posledních "obřadních nocí" bráním tím, že se nesnažím ovládnout celé město - mám 3-4 povolání (z toho jedno je lichvář) a v každém z nich se soustředím na jednu hlavní budovu - plus pak na politiku a na cíl, který jsem si zvolil. Nezkazí to pak celkový zážitek.

Jenže stejně si vždycky po těch 50 hodinách říkám, co jsem to zase provedl a kolikátého že to vlastně je (a taky jestli si nemám počkat, až se ceny rohlíků v Bille trochu propadnou, a pak si jej jít teprv koupit).
Ta hra fakt žere čas. To mají všichni lidičkové tady pravdu. Měla by se jmenovat Europa 1400: The Eater of the Time.

Skončím zmínkou o druhém dílu. Ten naopak dobře vypadá už na první pohled - má lepší grafiku, víc možností, kázání v kostele je přímo slyšet... Dodnes si říkám, co je na tom vlastně tak špatného, že jsem to nevydržel hrát ani dvě hodiny? No, příčina je asi takováhle: je to obtížnostně hrozně jednoduché (taky proto, že se to řídí přesnými pravidly) a v důsledku toho ohromně vyniká ta chaotičnost, která se zde rozrůstá do monstrózních rozměrů. Hledat si zaměstnance přímo mezi lidmi na ulici, no ok - ale na to teda potřebuju mnohem víc času, než kolik ho čítá jedno roční "kolo" - kor když se do toho všeho mám dvořit dámě tím způsobem, že jí vyberu ten správný koláč.
To fakt ne. Můj starý zlatý první díl je přes všechny svoje mouchy a brouky mnohem lepší. A to dokonce i přes to, že když se ho s vyplazeným jazykem budete pokoušet hrát po LANu, během pár minut hra spadne a už to znova nerozchodíte.

Pro: Zážitek, možnosti, fungování města, politika, soudy, hudba, hlas "vypravěče" + je to strašně chytlavé

Proti: Bugy (kor v datadiskových povoláních), všechno v souvislosti s venkovskými sídly, problémy s multiplayerem, občas kamera + "frustrace z delšího hraní" (lépe než Dromedovými slovy bych to prostě nevyjádřil :)

+18

Sid Meier's Civilization V

  • PC 85
Návrat k Civilizaci v plné polní. Průběžně se k téhle hře vracím, protože právě tahle hra mě uvedla do světa počítačových her. Slovo Civilization je první slovo, který mě na PC ve hře potkalo. Možná ještě předtím bylo Microprose, ale stejně. Užil jsem si s ní tuny hodin a nelituji toho.

Tak se také stalo s dalšími díly, až se udál rok 2013 a já měl tu čest se setkat s Civilizací, která má za sebou pořadové číslo pět. Není ani možný, jak ten čas utíká. Podstata je nicméně stejná. Je teda pravda, že od čtyřky se hra vyvinula trošičku slabším směrem, kdy vynechala pár vychytávek, ale na druhou stranu to je přesně ta Civilizace, co jsem od ní chtěl.

Ve výsledku musím říct, že grafika je překrásná. Super je i fakt, že se svojí zemi dá vypiplat na hned několik způsobů. Viděl jsem i takový hráče, kteří se rozhodli celou svojí hru odehrát mírumilovně a vědecky. Dá se to, to určitě, a pořád to dokáže hodně bavit.

Hlavní devizou podle mě je i to, že tento díl se neskládá jenom ze základních zemí, za které je možné hrát. Hned jako první hru jsem si hodil obří mapu a zjišťoval každý kout země, kde na mě vykukoval jeden městský národ za druhým. S těmi jsem pak spolupracoval, stavěl k ním cesty. Zapracovával naše vztahy na výrazných diplomatických vztazích. No super, co Vám mám povídat.

Civilizace je matička všech strategií, která nádherně nabízí otevřený prostor a řiká hráči: "Na, tady máš osadníka a dělej si s ním co chceš" po prakticky celou jednu dekádu, po které se na planetě Zemi objevil člověk. No skvělý a nejúžasnější na tom je, že se to dá hrát pořád a pořád dokola...

Pro: Stará dobrá Civilizace v novém balení, s lepší, ale náročnější grafikou a nutností hru stále dokola opakovat

Proti: Náročnost na grafiku je v některých ohledech opravdu extrémní, nutnost stále sledovat diplomatické vztahy se všemi a občas brutální nepřehlednost.

+18

Daemonica

  • PC 80
Daemonica je hodně příjemným překvapením. To, co se na první pohled tváří jako další RPG, je spíše akční adventura. Ano, nějaké souboje se tu taky objeví, ale těch je naštěstí minimum, což je dobře, protože mě ve většině případů svou odfláklostí akorát stihly rozčílit. Vše ostatní ovšem funguje velmi dobře – hlavní náplní jsou krom drobných adventurních úkonu dlouhé rozhovory připomínající spíše interaktivní knihu, než hru. A tedy ti z vás, kteří nemají rádi dlouhé kecání, ruce pryč – v Daemonice jsou rozhovory alfou a omegou hry. Ve hře se vtělíte do kůže Nicholase Farepoynta, který je podobně jako Geralt z Rivie lovcem bestií. Farepoynt ale narozdíl od Geralta není zaklínač, nýbrž Haresh Al-Dorem - tedy normální člověk lovící lidské bestie a jehož schopností je "pouze" to, že umí mluvit s mrtvými. Příběh hry začíná v okamžiku, kdy je Farepoynt pozván starostou malého městečka Cavorn řešit případ nedávných vražd. Zajímavý námět, že? A jsem rád, že se vydařilo i zpracování. Podíváme se sice jen do jedné, ale pěkně nadesignované lokace. Cavorn má parádní atmosféru a je hodně vidět, že na hře pracovalo studio evropského původu (pražský Cinemax). Prostředí bych přirovnal k mixu prvního Zaklínače a adventurní série Black Mirror. A ačkoli kvalit obou zmíněných her ani zdaleka nedosahuje, pořád jde o poctivou českou hru.

Nejvíce zamrzí viditelně hodně omezený rozpočet. Hra má skvěle napsané a namluvené dialogy, zajímavý scénář a dokonce se i velmi dobře hraje (pokud zrovna nemusím bojovat). Bohužel po stránce grafiky a animací působí Daemonica dost chudě, což někomu může vadit. Krom toho hra obsahuje i pár otravných nepříjemností – zejména nedostatek léčivých bylin vs. otravné souboje, které je dost náročně zvládnout bez ztráty života. V závěru hry tak nastala situace, kdy mi na mapě už nezbyly žádné další byliny použitelné pro léčivý lektvar, a já byl nucen se čtyřmi životy svést souboj s dvěma protivníky, což byl pro mě skoro nadlidský úkol (proto doporučuji si k závěru jeden lektvar šetřit, bude potřeba!). I zakončení trochu zklamalo, některé postavy mi přišly ve výsledku zbytečné a čekal bych mnohem větší propletenost. Hra je utnuta v tom nejlepším a je škoda, že se nedostalo na plánované pokračování. Rozhodně bych se do tohoto světa ještě rád několikrát vrátil.

Pro: temná atmosféra malého středověkého městečka, hodně dialogů a dabing příjemný na poslech, mytologie okolo Haresh Al-Dorem, komorní zpracování

Proti: pár nedoladěností a grafická osekanost - nejspíše dáno omezeným rozpočtem, vcelku krátké

+18

Call of Duty: Modern Warfare 3

  • PC 90
Singleplayerová část (Mulťák nehraju)

Příběh:
Nechci nijak spoilovat. Hra prostě pěkně navazuje na druhý díl, neobsahuje žádné velké složitosti, příběh je dán a razí si to kupředu velmi akčně, razantně.

Hratelnost:
Délka kampaně opět krátká, ale velmi intenzivní, já ji zblajznul na ex za nějakých 4 až 5 hodin hraní. Krom toho se ve hře objevují i různá zpestření, které přidávají na kladech kampaně.

Grafika a zvuky:
Hra běží na mírně vylepšeném enginu, takže žádné mílové skoky nečekejme oproti předchozímu dílu, ale rozhodně nechci grafiku kritizovat, ba naopak. Hra opět běží krásně plynule, na oko vše hraje jak má. Zvuky nejde taky nijak kritizovat, žádný průser, k atmosféře opět sedí výborně, zmínit musím i velmi příjemnou hudbu.

Od kampaň MW3 mi dala přesně to, co jsem chtěl. Úžasná porce akce s filmově herním zážitkem. Série Modern Warfare je prostě boží :)
+18 +19 −1

LEGO The Lord of the Rings

  • PC 80
Již nějakou dobu se s bratrem čas od času sejdem a hrajem všelijaké hry, LEGO hry jsou při našich "herních seancích" prakticky potřebné, přecijenom couch co-op her už se moc nedělá a tyhle lego hry jsou takové odreagovačky. Tím se dostávám k jednomu z hlavních updatů narozdíl od předešlých LEGO her - Trochu se nám tu začíná rýsovat takové RPG s velkým množstvím nepovinných questů, mapy do kterých se vám zakresluje vše co lze v dané lokaci nalézt a podobné hříčky, kterých se dočkáte v klasických RPG hrách.
Já osobně toto vylepšení uznávám, ale trochu jsem se v tom ztrácel, asi 3/4 hodiny jsme pobíhali v Roklince a snažili se zjistit co máme dělat, protože mapa se mi zdá tak nějak nepřehledná a hlavně jsem nikdy úplně nepochopil ovládání těchto LEGO her. Pak další problém s questy - vůbec nevím které jsou nepovinné a které naopak povinné jsou. Jednou musím udělat udělat polívku (nebo prostě něco na ten styl) a podruhé musím vytvořit kyblík. Problém je v tom, že kyblík je povinné vytvořit, kdežto polívka ne. Osobně mi toto příjde strašně nepromakané a možná by to chtělo trochu "zpochopitelnit".

Jsem ale rád, že narozdíl od Pirátů z Karibiku, se tento díl obešel bez bugů, kterých v PzK bylo opravdu hodně. Možná by to chtělo jen trochu víc té zábavy, protože mi tenhle díl příjde takový hrozně nudný oproti ostatním dílům - málo akce. Nejsme ale zas tak daleko od začátku, takže tento komentář berte s rezervou, až se propracujem někam dál, tak se vyjádřím znovu.

Všem vám přeji hezkou požitek ze hry!

Pro: Příběh (drží se filmu) , Grafika , Zvuková stopa (Soundtrack, hlasy - všechno originální)

Proti: Trochu zmatené ovládání

+18

Blair Witch Volume 1: Rustin Parr

  • PC 50
Budgetový spinoff Nocturne, z kterého přebírá jak bezproblémové ovládání (kdo někdy hrál Fear Effect, ví, že jde o velmi podstatnou složku u tohoto žánru), tak i vizuálně zdařilé lokace s atmosférou začátku 20. Století. Po prvních hodinách však začnou vyplývat jisté chyby a nedostatky, které jinak povedený titul znehodnocují. Výsledný zážitek však stále přetrvává ve více či méně pozitivním dojmu.

Bodem prvním je design, u kterého je přímo patrné, že „Rusin Parr“ bylo tvořeno během kratší doby. Samotné městečko Burkittsville dopadlo ještě dobře, s hlavním prostorem, a to lesem čarodějnice z Blair, je to však již horší. A to zvláště, když ho navštívíte vícekrát než by se dle designu mohlo zdát, a bude se třeba dostat až na jeho samotný konec. Během úkolů tu ještě bude třeba poslíčkovat z jednoho konce do druhého, a to i několikrát po sobě, což jako zábavu nevidím. Zvláště když se dostávám k druhému bodu, a to akční složce. Jedním slovem katastrofální. I když mi ovládání, kombinující klasicky myš a klávesnici, přijde jako pohodlné, tak samotný boj je zbytečný, a kdyby zde nebyl, ničemu by to neškodilo. Zde platí dané pravidlo, které u takto narychlo spíchnutých her z pohledu vývojářů funguje ideálně – není-li dostatek lokací a materiálu na hrací dobu okolo šesti až osmi hodin (v pomalém tempu), přidej kvanta nepřátel (tří až čtyř typů) a backtracking. A pokud, jak se na hororově laděnou hru sluší, je navíc minimum lékárniček a nábojů, pak většina situací, bez přehánění, vypadá takto.

Třetí a poslední bod, a to dějová stránka hry, je však tím, proč uvažovat o spuštění počinu Terminal Reality (známých podprůměrnou BloodRayne). Jak již bylo zmíněno, atmosféra drží dílo, podobně jako tomu bylo u filmu. Z podprůměru také Blair Witch Volume 1 táhne zdařilý dabing, scénář se zručně napsanými dialogy nebo jen různé menší detaily a easter eggy. Pokud však člověk srovná s vrcholy žánru, a to Silent Hill 2 a Resident Evil 2, i tyto přednosti dojem více nezmění.

Avšak při menší konkurenci v oblasti akčních adventur, kdy mimo několika významných sérii vznikaly spíše podprůměrné (Planet of the Apes) nebo zapomenuté (Martian Gothic: Unification) hry, lze tak sérii Blair Witch, nebo lépe její první a třetí část doporučit. Bude se však třeba obrnit trpělivostí a nelze čekat, jak by se dle některých dobových recenzí zdálo, že půjde o etalon kvality žánru.

Pro: dabing, vizuální stránka, krátké

Proti: design, akční část

+18

L.A. Noire

  • PC 80
Popravdě mě hra ze začátku ničím nelákala, ale jak jsem ji vyzkoušel musím říct, že mě chytla a nepustila. Může za to zajímavý příběh v roli detektiva Cola, který se postupně z obyčejného pochůzkáře dostává na vrchol své policejní kariéry.

Město je zasazeno do zajímavého poválečného období a působí autenticky, jenže až moc. Zbytečně je veliké a jako hráč se v něm nemáte šanci do konce hry řádně zorientovat. Chápu, že bylo vytvořeno jen jako kulisa, ale měli si s ním tvůrci více vyhrát.

Vyzdvihnout ze hry musím zajímavé detektivní prvky od prohledání místa činu, výslechu osob a hledání důkazů, které vás posunou v příběhu dále. Zhruba 1/3 hry se zdají případy nepropojené avšak později zjistíte, že něco nehraje a mají vzájemnou souvislost. Překvapí vás vedlejší úkoly, které vám poskytne vysílačka v autě, ale osobně mě přijdou zbytečné, jelikož se dají vyřešit do 5ti min. a ničím vás neoslní.

Herních prvků kromě jednotlivého řešení případů moc hra neobsahuje.
Dobová auta působí věrohodně, což v zápětí pokazí naprosto hrozný arkádový jizdní model. Akční pasáže hry jsou příjemné pokud jich není moc, což na konci hry neplatí a jsou delší. Tam teprve poznáte, že působí spíše rušivě než zábavně.
Hra dále obsahuje především skvělé sledovací pasáže buď v autech nebo přímé sledování postav. Nejvíce se mi líbily pouliční pěší honičky podezřelých, které pronásledujete až na samotné střechy budov. Občas se objeví i příjemné minihry, které hru zpestří.

Hudba ve hře působí autenticky, jenže se dost opakuje.
Co se týče zpracování, tak zmínit musím revoluční mimiku obličejů herců, která ale nefunguje ve všech situacích, tak dobře jak by mohla. Přesvědčivá je u hlavního hrdiny, kde nemám výtky. Zde chvály ve zpracování končí, protože grafika hry patří opravdu ktěm horším co je v Ačkových titulech k vidění.
Na to jak hra vypadá, tak její náročnost na pc je opravdu děsná. Optimalizace je tedy horší stránka hry a hodnocení neprospěje.

Pokud bych měl hru shrnout, měla veliký potenciál ovšem nedotažený do konce.
Jediné co hru táhne je příběh a detektivní případy. Ostatní složky ve hře působí nedotaženě. Nevidím žádný důvod ke znovuhratelnosti.

Pro: Autentičnost prostředí, příběh,délka hry, skvělý dabing ,uvěřitelnost a mimika postav.

Proti: Jízdní model, grafické zpracování, optimalizace, nepřehledné město.

+18

Deadlight

  • PC 70
Jakožto fanouška zombíků a plošinovek mě Deadlight samozřejmě zaujalo. Koho taky ne. Vždyť svým stylem musí přitahovat každého hráče jako magnet.

Sotva jsem hru zapnul, tak mě v menu překvapila nádherná hudba, která je líbivá i po zbytek hry a skvěle doplňuje atmosféru. Hned na to vás hra uvede do příběhu, jenž je vyprávěn pomocí jakéhosi namluveného komiksu. Vskutku zajímavě podané, ale bohužel nic víc na příběhu zajímavého není. I když se příběh snaží útočit na emoce, tak působí hrozně nedotaženě a ani se mnou to vůbec nepohlo. A to ani v diáři, kde si hlavní hrdina vylévá srdce. Vida, myslel jsem si, že ve hrách prožívám kdejakou blbost.

Hlavní hrdina Randall mi nebyl zrovna sympatický a může za to nejspíš i dabing, který je příliš chladný a bez emocí, tudíž jsem měl pocit, že tam prostě jen běhám s no-name chlápkem s čepicí na hlavě. Protože náš hrdina dříve pracoval jako správce lesa a je to chlápek pěkně urostlý, tak padá únavou po třech máchnutí sekerou. Takové chlapy les potřebuje, nemyslíte? Možná je to tím, že sekera má dvě tuny, jinak si nedokážu vysvětlit, kde pak bere síly na to, aby ze sebe udělal Ezia a dal si pěkný parkourek přes střechy domů. Ono to vypadá, že řeším blbosti, ale kazí to ten pocit ze survival akce, kde na kulky jen tak nenarazíte a a vše tak musíte řešit vychytrale a často bez zabití. Vedlejší postavy mi nestály ani za to, abych si zapamatoval jejich jména, takže asi chápete jejich kvality.

No a je tu spousta dalších prkotin, které kazí dojem ze hry. Samozřejmě všemi kritizované načasování a přesnost na milimetry je opravdu otravná a asi největší nepřítel v celé hře. Nezmáčknete klávesu na na milisekundu přesně a jste mrtví, a znovu a znovu a znovu a pro jistotu ještě jednou. Druhá věc je používání sekery. Pokud se napřáhnete a zombík je blíž u vás, tak ho prostě netrefíte a seknete přes něj aniž by jste ho zranili, což je vcelku otravná věc a několikrát jsem kvůli tomu umřel. A nejhorší je záhadná teleportace, kdy mě to z neznáme příčiny vracelo o nějaký ten kus zpět. Není to zas takový problém přeběhnout znova, ale to by se to nesmělo stávat v situacích, kdy se za mnou zavřely dveře a už nešly znovu otevřít.

Zatím to vypadá, že hru jen kritizuji, ale samozřejmě má i své kvality. Hlavně je to skvělá grafika, na kterou hra sází nejvíce. Je to opravdu pěkný pohled, když procházíte jednotlivými lokacemi. Ať už to jsou města nebo kanály. A i ten parkour je vcelku zábavný a celá hra je tak svižná a s ničím se nezdržujete. Snad jen se sbíráním různých předmětů, což je docela zajímavé, ale opravdu nepotřebuji vidět občanku mrtvého chlápka, který nikoho nezajímá. Ne milion takových chlápků. Díky své krátké herní době se tak nedostavuje ani stereotyp a autoři do hry necpali nic, co by hru zbytečně prodlužovalo a nudilo.

Bavil jsem se docela dost a nebýt slabšího příběhu, všech těch bugu a nelogických chyb, které tak trochu sráží prožitek, tak to mohla být naprosto úžasná plošinovka. Takhle je to zábavný nadprůměr.

Pro: Grafika, tempo hry, hudba, atmosféra, způsob vyprávění příběhu...

Proti: ...který je sám o sobě ale nezajímavý, postavy, bugy

+18

Condemned: Criminal Origins

  • PC 60
Celkem jsem byl natěšenej, když mi hru popisoval kamarád. Zklamala, ze začátku se to tvářilo, že to bude dobrá hororová detektivka, ale zmýlil jsem se.

Nelogičnosti v příběhu bych ještě překousl (u takovéto hry jde podle mne spíš o ten herní zážitek), ale systém zbraní mě vyloženě štval. Autoři nejspíše chtěli omezeností vašeho momentálního zbrojového arzenálu navodit lepší atmosféru, jenže se to jaksi nepovedlo. Vždy, když jsem musel zahodit pistolku, abych se mohl sekyrou probít přes dveře, tak mě v hlavě furt vrtala myšlenka, že jestli má ten maník tak plné kapsy, tak si jí mohl dát alespoň za kalhoty, vždyť mu jde o život, kdo by v takový situaci nechal ležet na zemi jednoruční zbraň? Navíc to, že chlápek od FBI zachází se střelnými zbraněmi, jako kdyby to byly jednorázové foťáky je k smíchu. Naopak taser mě mile překvapil a k souboji na blízko také nemám žádné výhrady, ten jsem shledal velice povedeným.

Vyšetřování je spíše takové, že žádné není, alespoň volba nástroje nemusela být automatická.

Za sebe můžu říct, že hra zase tak špatná nebyla, celkem jsem se i bavil a místy byla atmosféra hodně dobrá, ale díky těm zásadním nedostatkům nemám vůbec chuť ji hrát znova, a hře, kterou nechcete hrát znova, vysoké hodnocení dát nemůžete.

Pro: Místy atmosféra, souboje na blízko, vizuální stránka

Proti: Systém zbraní, vyšetřování

+18

Tomb Raider: The Last Revelation

  • PC 80
Zatímco druhý a třetí díl si jsou docela podobné, Last Revelation konečně přináší trochu víc osvěžujících změn. Chybí Lařin (fuj to skloňování) "skromný domeček", což mě trochu mrzí - asi vývojářům došly nápady. Místo toho slouží jako tutoriál první dva levely z Lařiny minulosti. Lara se taky naučila pár nových kousků jako ručkování "přes rohy", šplhání a bohužel taky houpání a skákání na laně / z lana. Proč bohužel? Protože nikdy není jasné, kam Lara přesně skočí a kamera tu vůbec nepomáhá, spíš naopak. Naštěstí tu míst, kde musíte z rozhoupaného lana někam přesně skočit ("ideálně" na další lano) není zas až tolik, takže se to dá přežít (teď mluvím o hráčových nervech, Lara v těchto místech samozřejmě párkrát zemře). :-)

Trochu taky ustoupila akce (nepřátel není tolik a jsou buď relativně slabí nebo naopak nesmrtelní a je potřeba si s nimi poradit jinak než poskakováním a střílením), zato je tu pár docela vypečených hádanek. TR4 se tak podobá spíš dílu prvnímu než dvojce a trojce. Taky příběh je o dost temnější a o trochu zajímavější než bývalo zvykem.

A teď už konečně k tomu hlavnímu - samotným levelům. Celá hra (s výjimkou úvodního tutoriálu) se odehrává v Egyptě. Rozhodně ale není třeba se bát nějakého stereotypu, je tu docela dost různých prostředí. Novinkou je to, že je často možné (a někdy dokonce nutné) se vracet do předchozích levelů a tam např. použít nově získaný předmět nebo výjimečně i najít předmět, který jsme předtím vynechali. Levely jsou menší (že by nedostatek paměti prvního PlayStationu?), ale zato je jich opravdu hodně (desítky).

Úroveň levelů z mého pohledu značně kolísá. Ze začátku jsou levely nadprůměrně dobré a přibližně celou druhou čtvrtinu (Alexandria) považuju za nejlepší část hry. Každý level je tu originální a některé jsou naprosto nezapomenutelné (konkrétně The Lost Library se skvělým level designem a hádankami, není divu, že právě tenhle level je v demu). Bohužel po nich následuje asi nejslabší část hry. Celá Káhira je strašně temná, tmavá, zmatená a celkově depresivní oblast. Moc bych se nedivil, kdyby s hrou někdo sekl právě tady. Naštěstí po této části až do konce nás už čekají zase jen nadprůměrné a zajímavé levely (s drobnými výjimkami typu The Mastabas).

Na co jsem ještě zapomněl? Trochu divný interface (když jsem TR4 hrál poprvé, tak jsem měl problém hru vůbec vypnout, je potřeba ji nejprv zapauzovat pomocí P), ale je tu aspoň jedna zajímavá novinka - kombinování předmětů. Theme song je pak absolutně nejlepší ze všech dílů, co jsem prozatím hrál (slyšel).

Abych to shrnul - Last Revelation rozhodně doporučuju, zvlášť oblasti jako Karnak a Alexandria stojí za to vidět a zažít. Těch 5 následujících levelů pak můžu s klidným svědomím doporučit přeskočit (ano, mluvím o cheatu). Pokud máte rádi jedničku, tak se vyplatí TR4 vyzkoušet, i když vám dvojka a/nebo trojka moc nesedly. No a kdo má (jako já) rád egyptské prostředí a mytologii, tak pro toho jde o příjemnou povinnost.

Pro: (některé) skvělé levely a hádanky, novinky oproti předchozím dílům, příběh, theme song

Proti: (některé) fuj levely, skákání z lana

+18

DmC: Devil May Cry

  • PC 75
Nech si hardcore DMC fanúšikovia čo chcú, DmC je vydarený reboot, a to napriek mnohým zjednodušeniam boja a zmene vzhľadu Danteho.

Takým hrám ako sú DmC sa hovorí "Spectacle Fighter", účelom hry nie je len sa vyblázniť a rozsekať všetko živé ale aj kochať sa originálnym prostredím. Boje sa odohrávajú na zvláštnom mieste zvanom Limbo, kde všetko levituje a ktoré doplňuje trochu od veci screamo/dubstep hudba.

Aj keď s touto sériou nemám skoro žiadne skúsenosti okrem nefunkčného DMC 3, hrateľnosť je výborná a sekanie nepriateľov a rôzne combo killy sú veľmi uspokojivé, aj keď kombinácie ako stlačiť myš 2-krát, potom 3-krát nie sú veľmi náročné. Ovládanie je tiež zvládnuteľné a na klávesnici sa to dá hrať dosť dobre. Po tom čo som skúsil nejaké iné bojové hry tak treba povedať že bojový systém je dosť jednoduchý a stačí mačkať pár tlačidiel aby ste vyhrali, nie je tu tak veľa combo možností.

V hre máte niekoľko zbraní, Pištole, ktoré nevyužijete skoro nikdy, Rebellion meč a ľahké anjelské a ťažké démonické zbrane. Naučiť sa s nimi pracovať nie je až tak jednoduché. Dosť otravné ale je, že skoro sa objavia nepriatelia, ktorí sa dajú zničiť len jedným typom zbrane, najviac bodov ale získate ak čo najviac meníte štýl boja a používate čo najviac zbraní, čo kazí ak niektorí nepriatelia sa dajú zničiť len jednou zbraňou. Veľmi som ale ocenil rôzne vylepšené platforming sekcie kde využívate hák ktoré dodávajú hre variabilitu. V hre navyše nie sú žiadne zbytočné hlavolamy.

V hre je 20 úrovní a všetky sa dajú znova navštíviť takže môžete zbierať rôzne uväznené duše, kľúče ktoré otvárajú výzvy a nejaké peniaze, za ktoré upgradujete zbrane. Takže hru si určite zahráte viac než raz.

Príbeh je ako zvyčajne tuctový, ale zábavný. Oproti predchádzajúcim dielom, ktoré boli o pomste pubertálneho spratka sa snaží sa byť sociálnym komentárom doby, kde veľké korporácie ovládajú démoni, ale nejde o nič originálne ani hlboké, ide o jasný odkaz na film "They Live".

Postava Danteho mi nie je o moc sympatickejšia ako predtým, bol to vždy fagan, ktorý chcel len zabíjať aj keď v novej hre sa snažia o jeho vývoj. Skôr ako emo mi príde ako rebel, ktorý che j**ať celý svet a chovať sa podľa pudov.

Hra je skvele optimalizovaná, grafických možností úprav je dosť veľa a na stredných/nižších detailoch dobre funguje aj na starších PC.

Pro: Dobre zvládnutý port, zábavnosť, vizuály

Proti: Príbeh, zjednodušený boj, Starí fanúšikovia budú hru nenávidieť

+18

Zeno Clash 2

  • PC 90
Za odhadem 11 hodin jsem pokořil Zeno Clash 2. První díl mě dostal díky jedinečnému designu světa a poutavému epicky pojatému příběhu, i navzdory nic moc soubojům a relativní krátkosti.

Svět dvojky neztrácí nic ze své jedinečnosti, přitom lokací je víc a dohromady tvoří otevřený svět, ve kerém se hráč volně pohybuje a kde se střídá den a noc. Hra už nicméně nevypadá tak kulervoucně, jako za prvního dílu - nejsem si teď jistý, jestli je to čistě stářím enginu, nebo jsou prostě textury meh, ale umělecká stránka věci tenhle nedostatek tak jako tak vyvažuje.

Souboje doznaly velkého zlepšení - ovládání je pohodlnější, střelné zbraně užitečnější. Na začátku jsem si musel zvykat - přece jen tenhle soubojový systm není zrovna běžný - ale po pár lokacích jsem neměl problém. V případě smrti se objevíte u posledního checkpointu s plným zdravím a připravenýma spojencema, takže na podruhé se dá překonat cokoliv. I tak jsem narazil na pár soubojů, kde jsem se musel snažít více/krát.

Větší herní plocha neznamená jen víc herního času - je tu několik na rozdíl od Rock of Ages slušně zpracovaných boss fightů, hrstka collectibles, upgrady, a hlavně se dozvíme leccos o podstatě Golema, Zenozoiku, o původu jeho obyvatel. A díky tomu, že tenhle svět je poměrně malý a jednoduchý, působí všechno to odhalování dost uvěřitelně.

Jasně, je tu pár bugů a herní design má pořád nějaké mezery, ale všechno, v čem exceloval první Zeno Clash, tady je ve větším množství a to ostatní bylo citelně vylepšeno.
+18

Slender: The Arrival

  • PC 30
Pro mě překvapivě negativně přijaté pokračování (i na prakticky nekritickém gogu) původního titulu, u kterého si pro změnu nedovedu vysvětlit více než kladné reakce. The Arrival nabízí to, co by šlo čekat od (pravděpodobně) narychlo stvořeného dezertu a přidává ještě přidanou hodnotu, díky které se stává zajímavým i pro ty ostatní.

Tísnivá stránka malých lokací vyniká až nezvykle zdařilým zpodobením amerického středozápadu, čemuž dodává unikátní atmosféru – která jako by vypadla z filmu Evidence – pohled přes digitální kameru. Pět lokací, kdy náznak hraní lze nalézt pouze u třech, je málo – v kontrastu toho je tu na minimální ploše vysoký počet jakýchsi bonusových materiálů. Druhým výrazným kladem, který podporuje atmosféru, je soundtrack, který jako by se sem zatoulal z projektu většího. Hororové, nebo lekací, momenty tu jsou, avšak příliš neruší od vychutnávání si prostředí. Tedy pokud nepočítám, jak je u Unity zvykem, více než nadsazené hw nároky.

Jako nefanoušek mystifikace a série her jsem byl tentokrát spokojen, a přibližných 40-50 minut bylo naplněno obsahem nadstandartních kvalit. Přesto. Příliš krátké, aby hlavní přednosti vynikly a příliš malá znovuhratelnost, aby k tomuto dílu přešli skalní příznivci. Podobně jako u Lone Survivor, více času, více nápadů, a mohlo jít o to lepší, co v žánru vzniklo.

Pro: hudba, vizuální kvality

Proti: hw nároky

+18

Orion Burger

  • PC 60
Nenápadná malá adventura, která měla tu smůlu, že vyšla prakticky ve stejný měsíc jako Discworld II a Toonstruck, tedy hry, které již patří mezi klasiky humorně laděných adventur. Což zvláště platí, když se kanadští tvůrci dokázali poučit z chyb u The Riddle of Master Lu (přehnaná obtížnost, pixel-hunting) a zachovali jen to dobré a přidali i na poměry adventurního žánru ceněný „real-time“ pocit, ač zdaleka ne tak funkční jako u The Last Express. Konkurence, a malý komerční potenciál, však znamenal, že toto byla poslední hra Sanctuary Woods, nepočítáme-li projekty zaměřené na dětské publikum.

Premisa, a to lidé použítí jako chutná náplň hamburgeru, mě zaujala již z recenze ve Score, a v samotné hře je to zpracováno stejně tak dobře, jak z popisu vyplývalo. Wilbur, mladý američan, je unesen mimozemskou rasou a je jen na něm, aby dokázal inteligenci a flexibilitu lidstva. K tomu je ale třeba překonat pět testů, zahrnujících interakci v malém rodném městě, stejně tak v uměle vytvořených scénářích mimozemšťanů (přežití v křečkově kleci, deratizace nižší formy inteligence ve vlastním domě a podobně). To vše v cartoonové vizuální stránce ala Day of the Tentacle a stejně tak kvalitním dabingem, který na rok (1996) až překvapivě kvalitně nahrán. Přesto se však vývoj slabě přesahující jediný rok promítl do obsahu. Technická, i vizuální stránka, je na jedničku – cenou se však stal rozsah a propracovanost, kdy hned na úvodní obrazovce je patrné nevyužití některých budov a dalších lokací. Celé to tak působí nedodělaným dojmem, a předně nevyužitým potenciálem. A to zvláště z hlediska akcí a jejich konsekvencí, plynoucích z možného „restartování“ testu a již provedených/neprovedených úkonů.

Velkým problémem se může zdát časový limit na jednotlivé úkoly, ale při jejich rozsahu (ne více jak pár velkých úkonů) to prakticky nepostřehnete. Horší je to s možnými dead-endy, ale při možném restartu, to tak nepříjemné, jako u jiných adventur, není. Nepotřebné předměty, red herringy, tu jsou, ale jistě ne v tak velké míře jak jsem se z různých zdrojů dočetl.

Orion Burger není zdaleka tak komplexní, jako tituly zmíněné v prvním odstavci, ale i tak si pozornost zaslouží. Už jen pro svůj humor a zdařilou vizuální stránku.

Pro: technické zpracování, humor

Proti: minimální rozsah, vyšší obtížnost (špatým způsobem)

+18

L.A. Noire

  • PC 85
Poutavá, dobře udělaná hra, kde filmový příběh hraje prim. Hratelnost je poznatelně přenesená z konzole, což PC hráči nemají moc rádi. O co je hra jednoduší na ovládání o to je složitější na přemýšlení. Hráč musí zvažovat každý krok, protože každá chyba se objeví v celkovém hodnocení hráče na konci této jinak velmi dlouhé hry. Systém výslechu mě ze začátku bavil, ale ke konci hry jsem uvítal raději akci. Hlavně střílení vždy nějak rychle skončilo. Naštěstí na tohle hra dobře reaguje, a čím dál se dostáváte, tím méně je keců a více akce a hlavně adventurních puzzlů. Celkově mě tento hybrid GTA (nebo spíš Mafie) a adventury hodně bavil.

Pro: Příběh

Proti: Konzolovitost

+18

Fable: The Lost Chapters

  • PC 90
Mě osobně tato hra velice bavila. Hrál jsem ji před X lety, ale dnes si klidně sednu k PC, nainstaluji ji a zahraji si ji znovu. Její úrověň obtížnosti je sice velice jednoduchá a dělaná pro nenáročné hráče menšího věku, ale to nijak kvalitu této hry nepoškozuje...
Je skvělá, zabaví na delší dobu, je zde mnoho questů, které můžete plnit dle libosti. Je zde mnoho možností, jak trávit volný čas ve hře, zlepšovat své tělesné i magické schopnosti a měnit průběh děje. Zda hrát za lumpa a vraha, či naopak za hrdinu a svatého bojovníka.
Za mě 90%, zbylých 10% jsem hře strhnul jen kvůli oné zmíněné jednoduchosti, občasným (ale téměř žádným) chybám v grafice a kratšího příběhu. I tak je to hra pro milovníky fantasy her jako stvořená! Nejlepší pohádková hra, kterou jsem kdy hrál.

Pro: Skvělý příběh, mnoho questů, mnoho možností vlastní zlepšení hrdiny, slušný počet nepřátel, pěkný design kouzel, brnění a zbraní.

Proti: Málo map, sem-tam chyby v grafice, až příliš malá obtížnost, příběh mohl být delší.

+18

Mass Effect 3

  • PC 90
Po více než roce jsem si podruhé střihl Mass Effect 3, již se všemi DLCčky a s vědomím, že už vím, do čeho jdu. Leč napodruhé jsem zažil docela odlišný zážitek. Před prvním dohráním jsem jako ME nedočkavec trpěl spoustou očekávání. Laťka, kterou nasadily předchozí dva díly, byla dost vysoko a já z ní nehodlal sejít ani o stupínek. To mělo za následek výrazněji kritický přístup a ač jsem hru shltnul během asi 5 dní a rozhodně jsem si ji užil, po konci ve mě zbyla určitá pachuť a červíček neustále říkající, sakra, mohlo to být ještě lepší. Po roce, x strávených hodinách v mp a po posledním vydaném obsahu do sp jsem už nevydržel a dal jsem si to znovu s jednou velkou výhodou, už mě nemělo co zklamat.

Začátek
Tehdy, když jsem se celý žhavý pustil do hraní, vzpomínám, že po rychlém začátku a okamžitém napadení Země jsem musel hru ještě jednou spustit znovu, zda jsem si nevybral omylem akční mód hraní a nepřišel jsem o nějakou úvodní animačku. Trochu mě hned zamrzelo, že tam nic takového nebylo, že jsme se přenesli od ME2 střihem o 6 měsíců, všichni přátelé se zase rozutekli a komandér se 6 měsíců kopal na Zemi do .., aby ho z nicnedělání vytrhl až přímo uvítací výbor Reaperů.
Po roce už mě něco podobného nemohlo překvapit a i když by mi stále krátké intro bodlo, potěšilo, že alespoň nutné tutoriálové zlo je rychle odbyto, bohužel stejně jako počáteční pobyt na Zemi. To čeho jsem si hodně všímal v počáteční misi, byla rozplizlá a nehezká textura Shepardova oblečení, která jen podtrhla, jak odbytý začátek ME3 je. Naštěstí pocit odbytosti byl po odlepení pat ze Země ta tam a hra vtáhla jako málokterá jiná.

Rozhovory
U rozhovorů jsem už před rokem věděl, že mi v tomto směru něco chybí. V ME1 i 2 byl zažitý způsob 3 možných odpovědí, dobré, neutrální a zlé, případně ještě speciální paragon/renegade. V ME3 zcela zmizela neutrální možnost, kterou jsem v minulých dílech často využíval a která zajišťovala, že mezi dobrem a zlem je ještě něco dalšího, ač to nemuselo ve výsledku danou situaci razantně změnit. ME3 je kvůli tomu jen černá/bílá a lze ho hrát jen dvěma způsoby. A to přesto, že nově obsahuje spojení paragon/renegade bodů v jakýsi respekt. Pořád to u mě vypadalo, že pokud hraju za správňáka, dávám automaticky možnost nahoře a najednou je možnost volby značně potlačena. Další věcí je košatost rozhovorů a prokecání postav, i v tomhle ohledu mi oproti předchůdcům přišel ME3 nejchudší. To souvisí i s dalším ulehčením práce vývojářů, tedy množství rozhovorů bez přepnutí kamery na snímání tváří. Příliš mi to nevadilo, rozhovor jsem si vždy vyslechl, ale možnost vedení rozhovoru je v takovém případě nulová.

Vedlejší úkoly, scanování planet
Při prvním dohrání jsem měl pocit, že žádné vedlejší úkoly nejsou a jediné, co je třeba udělat, je proskenovat všechny systémy a několikrát se projít po Citadele, aby bez většího snažení přibývaly body připravenosti.
S druhým dohráním musím ocenit výhody tohoto přístupu. V ME1, přestože MAKO je super věc, generické úkoly a interiéry na planetách brzy začnou nudit a rozmělňují jinak vynikající hlavní linku. V ME2 zase bylo obrovské množství systémů k proskenování, které samo o sobě zabralo dost času a u mě to klasicky vypadalo tak, že první dvě tři hodinky, co jsem se dostal na vesmírnou mapu, jsem jen obrážel planetu za planetou a rejdil po ní myší. Když se zadařilo, zahrál jsem si krátkou vedlejší misi. V ME3 mi i vzhledem k hrozbě smrťáků a poutavé hlavní dějové lince přijde průzkum vesmíru nejlepší. Nezabere mnoho času a je to spíš něco na způsob hledání veškeré pomoci, kterou dokáže vesmír nabídnout. Mezitím několikrát admirál Hackett nabídne krátkou odreagovávačku na některé mapě z multiplayeru a rychle zpátky k prioritním operacím. Prostě vedlejší činnosti nebrzdí a hlavní dějová linka je tak obsáhlá a strhující, že další nejsou třeba.

Příběh
Po roce jsem byl znovu ponořen do té bezvýchodné situace všech planet, na nichž jsou jen trochu znatelné stopy vyspělého života. Jak se s tím nemazali a doslova celé miliardy životů se stávají historií, jak je třeba obětovat celé planety a systémy, aby vůbec přetrvala nějaká naděje na přežití. A nakonec a především, jak je obrovsky důležitým jazýčkem na vahách komandér Shepard, skrze nějž lze uvést do pohybu události doslova galaktických rozměrů. Znovu jsem tak zažíval pocity spojené s rozhodováním, na němž závisí existence veškerého života a už, ačkoli ochuzen o momenty překvapení, se nedostavily žádné kritické pohledy třeba na některé přenesené volby z minulých dílů, které si občas vývojáři zjednodušili tak, aby jim vše splynulo a nemuseli se zabývat dalším větvením rozhovorů a děje. Za nejlepší části hry považuji dění na Tuchance a situaci okolo Kvarianů a gethů. Naopak moc rád bych navštívil třeba takový Palaven, nebo vícekrát Thesii, na které to bylo letem světem, a na konci, vlastně ke konci se snad ještě dostanu..

Citadela
Dostávám se k jediné veřejně přístupné oblasti v ME3. Při prvním hraní jsem ji příliš nedocenil, teď už ji považuji za nejživěji pojatou oblast v celé trilogii. Lokace jsou sice nevelké, ale jsou plné života spojeného s beznadějí a s množstvím uprchlíků, kteří na stanici míří. Navíc tu lze potkat staré známé, rozmlouvat pravidelně s posádkou, či sem tam někomu drobněji pomoci. Především se ale oproti předchozím dílům vyplatí na Citadelu nezapomínat a pravidelně ji navštěvovat. Vždy se na ní objeví někdo nový, případně společník, co si rád popovídá, nebo lze jen poslouchat rozhovory lidí, kteří často reflektují aktuální dění v galaxii. Nápomocnou je také mapa, která ukazuje, kde přesně se kdo důležitý právě nachází. Je to sice blbost, ale velmi užitečná. Oproti tomu pořádně zprasený je deník, který prošel nesmyslnou proměnou. Všechny úkoly zobrazuje dohromady, nelze je rozkliknout, rozsáhlejší se buď samy aktualizují a není už vidět historie, nebo se mění za nové. Je to dost nepřehledné a nedává to smysl.

Normandie a posádka
Oproti ME2 se loď poněkud vyprázdnila, což je dáno užším kruhem parťáků. Určitě ale šlo alespoň symbolicky využít některé prostory, které jsou jinak ve trojce klidně celou hru opuštěné. Co je ovšem plus, parťáci se sem tam na lodi přemisťují, mluví spolu a po každé důležité misi prohodí pár slov, takže jsem při opětovném hraní využíval každé příležitosti a běhal po lodi od jednoho k druhému a téměř vždy mi měli co říct. Škoda jen, že jde ve většině jen o poslouchání a pořádných rozhovorů tolik není. Líbilo se mi také operační centrum, kam se v souvislosti s hlavní dějovou linkou dostávali politici a staré známé tváře, aby zde všichni společně plánovali, co zrovna plánovat potřebovali. Přidávalo to tak Normandii ještě větší důležitosti (na závěr na ni vkročí i samotný vrchní velitel Hackett a to s velkou pompou).

Konec
S tím jsem měl tehdy, stejně jako mnozí další, velký problém. Nedokázal jsem přistoupit na to, že o všem nejzásadnějším se rozhoduje v posledních 5 minutách v nepříliš rozsáhlém rozhovoru s dosud nepoznanou postavou. Konec byl tak trochu jak z říše snů. Takových snů, po kterých se probudíte se šťastným zjištěním, že ležíte v pohodlí své postele a pro jistotu ještě rychle zatěkáte po okolí, zda se opravdu nic neděje. Konec byl asi také hlavní důvod, proč jsem ME3 rozehrál znovu až po roce, přitom předešlé díly jsem měl dohrané několikrát.
Druhé dohrání jsem měl okořeněné přídavkem Extended Cut, už jsem přesně věděl, co na konci nastane, a světe div se, bylo to v pohodě. Možná i DLC Citadela, které zahrálo na správnou nostalgickou strunu, v tom mělo prsty. Spokojený s koncem sice stále nejsem, ale podařilo se mi ho zkousnout, tedy věc před rokem netušená.

Další aspekty už jen prolétnu. Hratelnost víceméně od dvojky zůstala stejná, neměl jsem s ní problém. Grafická stránka, pokud mě zrovna něco nepraštilo do očí, byla pro mne zcela dostačující. No a dabing, zvuky i hudba, neříkám křivého slova.

Úplným závěrem, druhé dohrání bylo mnohem lepší než první, už jsem věděl, co mi na hře vadí a mnohem více jsem si všímal toho dobrého. Ještě mi pořád chybí průchod za renegáda, tak třeba zase za rok, třeba už se do toho nebudu muset tak nutit.

Pro: Atmosféra, příběh, oproti předchůdcům velký důraz na hlavní dějovou linku, parťáci, obrovská chytlavost

Proti: Viditelná nedokončenost, ukvapenost napříč hrou, bugy, ořezané rozhovory, ignorování některých rozhodnutí, odbytý závěr

+18 +19 −1

Remember Me

  • PC 60
Na začátek je potřeba říci, že jsem se na hru poměrně dost těšil. Jsem velkým fanouškem cyberpunku a unti-utopisktická Paříž vypadala prostě lákavě. Hra se navíc nesnaží jen uchopit klasickou šablonu, ale přichází s poměrně novým tématem úpravy lidských vzpomínek, které nabízí velkou řadu možností jak pro příběh, tak pro herní mechanismy. Problémem Remember Me je ovšem fakt, že tato šance zůstává promarněna. Viděli jste v traileru efektivní úpravu vzpomínky ? Zaujalo Vás to? Mě také! Ve hře se s tímto prvkem setkáte jen asi čtyřikrát. Váš mozkový implantát Vám kromě hrátkami se vzpomínkami umožňuje také jisté upravené vidění světa ve stylu "augmented reality". Poku jste hráli "nový" Sindicate (ano, tu střílečku, která se taky nijak zvlášť nepovedla), víte co Vás asi čeká. Prostě popisky na okolních věcech a dodatečné informace. Kromě těch několika málo momentů, kdy se hrabete někomu v hlavě prostě nic, co už by to nebylo a ani to není vytvořeno nijak skvěle. Občas pozlobí kamera, kdy prostě nevidíte nepřátele.

Stejně tak soubojový systém. Vytvoříte prostě několik komb (které se skládají buď z úderů pěstí, nebo kopů - nic víc, nic míň) a které jsou zamřeny na větší sílu úderu, léčení, nebo snížení času na opětovné použití jedné z pěti speciálních schopností. Zhruba v půlce hry začnou být boje neskutečně repetitivní a nudné. Prostě poskakujete kolem nepřátel a občas jim dáte pár kombo-pecek. Vyloženě nasírací mě pak přišli QTE, které zakončují KAŽDÝ boss fight.

Hra se tak časem smrskne jen na to, aby jste prošli několik málo minut v prostředí pak odnikud vyskočí parta nepřátel, ty musíte vyřídit abyjste se dostali dál. Pak zase kousek popojdete a situace se opakuje. A tak dokola až do konce hry.

Co se technického zpracování týče, nevypadá Remember Me špatně, ale rozhodně si z něj na zadek nesednete. Design hry je dobře vymyšlený, prostředí dokáže překvapit a je to rozhodně jedna z těch lepších věcí, co Vás ve hře zaujme. Hudební doprovod mě oproti tomu vyloženě zklamal. Ne že by Vás hudba otravovala, jen není prostě dobře spojená s prostředím jako třeba v Deus Ex 3.

Ale abych jen nekritizoval. Hra má své dobré momenty, které se především skývají v jejím příběhovém pozadí, respektive v pozadí světa, kde různé detaily sbíráte v průběhu hry a dozvídáte se tak něco o historii Neo-Paris, důležitých lidí , nebo technologií. Panoramata Neo-Paris vypadají taky leckdy docela podařeně a hlavně ze začátku se člověk rád podívá. Co je rozhodně výborný nápad, je ono výše zmíněné remixování vzpomínek, ale toho je holt moc málo.

Pokud vám nevadí, že je hra naprosto lineární mlátička (z cesty většinou neuhnete ani o metr), s průměrným příběhem, ALE odehrává se v nápaditém světě, běžte do toho. Pro ty, kteří hledají inteligentní cyberpunk u kterého musí zapojit to co mají v prostoru mezi ušima...ti ať se podívají jinde.

Pro: Design Neo-Paris, remixování vzpomínek, několik momentů příbehu

Proti: linearita, souboje, repetetivnost, kamera, QTE, chyby v ovládání

+18

Warcraft III: Reign of Chaos

  • PC 90
Warcraft je pojem! Blizzardu se podařil vytvořit obrovský kult, ze kterého poté vzešli snad ještě větší giganti Dota a WoW. Pamatuji si na své první setkání s touto hrou. Hned jsem si s ní padl do oka. A protože ji mám tak rád, tak jsem ji nemohl nedohrát na těžkou obtížnost pro větší výzvu

Celý úžasný svět Warcraftu na nás zde dýchá z každého kouta, každá postava, každá zbraň, každý kůň má svůj příběh (tento efekt je x-krát znásoben ve WoW). Doteďka mi nejde do hlavy, jak to vlastně dokázali. Ano, příběh o přicházejícím zlu je už trochu kýč, ale oni si vždycky poradí, aby tomu tak nebylo. Ve hře se seznámíme s Arthasem, Thrallem, Jainou, Furionem a mnoha dalšími v boji o osudu světa ve čtyřech kampaních z nichž jedna z nich je lepší než druhá.

Warcraft 3 je celkem tradiční RTS s lehkými prvky RPG-Hrdinou. Stavíte základnu, cvičíte jednotky, těžíte, ničíte a trénujete si svého hrdinu. Hrdinové jsou zde hlavní silou armády a víceméně se hraje na jeho zabití. Musím Vás ale zklamat, tady více než strategie vyhrává rychlost. Kdo má rychlejší prsty a umí vnímat více snímků za vteřinu než normální smrtelník, je potenciální šampión. Samozřejmě, až člověk dosáhne na úroveň těchto blesků, tak už rozhoduje strategie.

Obrovským zpestřením jsou zde krátké filmečky, které Blizzard vždycky uměl a podtrhují celou atmosféru díla. Zmínit musím i grafiku, která mi přišla na tu dobu celkem slušná. Až na OST u nemrtvých byla hudba ok a nezapomenu na památný track Doomhammer´s Legacy

W3 je taky nesmazatelně zapsán v obecném povědomí díky kultovním hláškám: "Zase práce?" "Za Hordu život položím" atd. Musím však zmínit i super hlášky jednotek po opakovaném klikání.

Velký problém je někdy ve velké nepřehlednosti a chaosu na bitevním poli. Když se sejdou velké armády, tak ani nevíte kdo je kdo. Ale to se spraví, až se vypracujete na ty již zmíněné blesky. Mně se to nepodařilo

Warcraft 3 je pro mě legendou, která mě jen tak neomrzí a i přes to, jak já každému tvrdím, že je to klikačka, tak ji musím každému doporučit! Už se nemůžu dočkat na 4.

Pro: Příběh, Svět, Epičnost, Multiplayer, Filmečky

Proti: Nepřehlednost boje

+18