Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Shadow Warrior

  • PC 85
Asie mě nikdy moc nebrala, ale raketomet, který má v sobě zabudovaný odpalovač atomové bomby, to už je jiná káva. Lo Wang si mě získal ihned po nainstalování do jednoho z mých prvních PC (byla to zřejmě 486 DX 45Mhz) v roce 1997. Pamatuji si, když jsem s katanou přepůlil prvního mutanta, to byla panečku podívaná! - do té doby pro mě nevídaná. Arzenál samozřejmě obsahoval klasické kousky, ale zůstal jsem věrný krájení zbraní na blízko pokaždé, když to šlo. Hlavní hrdina sypal hlášky jako na běžícím pásu, což bylo u DOOMovek v té době běžné a nikdo proti tomu nic nenamítal. Krvavější hra už byl snad jen Blood, který vyšel měsíc po vydání tohoto skvostu. Dodnes si k tomuto titulu rád sednu a zahraji si jej pro jeho výtečné kvality, skvělou hudební stránku, hlášky a výborný arzenál nepřátel, hlášek a zbraní. Dodnes si vzpomínám na souložící králíčky nebo nahé gejši, dokázali totiž okořenit hru na správných místech. Tento titulů nestárne, to vám povím, jediné, co zaostává, je engine, ale opět (podobně jako u her DOOM, Wolfenstein, Blood, atd) vyšla řada modifikací či naprostých předělávek, díky kterým se ke hraní vracejí pamětníci dodnes. Určitě vřele doporučím i Shadow Warrior 2013, ze kterého jsem měl původně docela obavy, ale ukázal mi, že se nebojí razit podobnou cestu jako předchůdce. Pokud jste nezkusily ani jedno, upalujte to dohnat.

Pro: Lo Wang - Arzenál zbraní - Zajímavé prostředí - Hlášky - Hra je zdarma

Proti: Opět platí to, co jsem psal u hry Blood, původní kód hry není pro slabé povahy, protože je skutečně HC, nedoporučuji moc zvedat obtížnost - Hráč se občas dokáže v levelu ztratit, ani neví jak

+18 +19 −1

Silent Hill 4: The Room

  • PC 75
Já mám čtyrku velice rád, (možná i proto že tento díl jsem ze série hrál první) příběh je opět velice silný a zajímavý. Monstra jsou opravdu originální a odporná. Atmosféra hry se povedla a soundtrack je stejně jako v předešlých dílech absolutně dokonalý.

Zklamali mě ale charaktery postav, které byli nezajímavé a nudné, dalším velikým nedostatkem je příšerné ovládání a poslední neduhu vidím v absenci baterky na kterou jsme byli v minulých dílech zvyklý. Což znamená že prostředí jsou světlá a to ubírá hře na atmosféře. I přesto ale považuji Silent Hill 4: The Room za povedenou hru a jeden z nejlepších dílů série.

Pro: Úžasná monstra, hudba, atmosféra, příběh, zvuky, zvraty, grafika.

Proti: Nezajímavé postavy, absence baterky, ovládání.

+18

Dark Sun: Shattered Lands

  • PC 70
Dark sun (DS) právě padl a já si tak mohu udělat další zářez na mé pařanské klávesnici.
Stálo to vůbec za to? Kolik jsem s ním strávil času? 15-20 hodin? Takže z tohoto úhlu pohledu to asi nebylo tak špatné, že?
Myslím si, že DS má co nabídnout, máme tady partu né až tak standardních hrdinů (vzhledem k universu, kam je DS umístěn), máme tady klasické AD&D elementy na které nahlížíme z ne až tak klasické perspektivy, pohled na všechno to dění je zde realizován pohledem z vrchu, nesmí chybět získávání zkušeností a tím následné levelování postav.
Samozřejmě nesmí chybět kvantum dialogů okolo, až si jeden připadá jako v nějaké adventuře, tomu nahrává i možnost více řešení dané situace (vykecat se vs. boj) a ano kromě hlavní dějové linky jsou zde i vedlejší úkoly, byť jich není zase až tak moc.

Vše to vypadá dobře, tak proč tak nízké hodnocení? Přišlo mi že DS trpí kolísavou kvalitou, začátek (útěk z "díry" pro gladiátory, stoky) byl super, následné lození po poušti a objevování nových lokací (kterých není zase až tak mnoho) byla docela nuda, otravné bylo náhodné generování skupinek nepřátel,následná část, kdy jsem se z vesnice přes jeskyně s pavouky dostal do hradu banditů byla zase naopak skvělá, ale pak zase přišla taková nijaká část s karavanou a výprava za Balkazarem.. a tak nějak dále a podobně.

Osobně mi moc nesedlo ovládání a také jsem nepochopil význam peněz ve hře, srdnatě jsem sbíral všechny možné nesmysly abych si mohl koupit lepší zbraně a zbroj, ale hovno, těch pár obchodníků, co se tímto vyprahlým světem potuluje nabízejí bezcenné šunty, které se dají pobrat mrtvým.Nalezené předměty vykupují všichni za stejné ceny a tak jsem na konci měl přes 200 000 penízků na nic (a to jsem ještě mohl využit džinovy nabídky, aby mi dal mega).Všechny lepší zbraně a další předměty jsem si poctivě vybojoval či "našel".
Systém kouzlení a možnost použití telepatických/psionických kouzel mi taktéž moc nesedl, takže jsem hlavně používal léčení a nějaké ty obrané kouzla (ale zde je chyba i na mé straně, blbě jsem si namixoval partu a tak jsem měl klérika a druida tj.žádného mága..)
V boji se dá taktizovat jelikož je tahový, paráda, jinak by to ani nešlo, přesila je obrovská.
No a závěrečná bitva, to je maso, trvalo mi to více než hodinu než pouštní písek dostal tu správnou rudou barvu. Jo a přiznám se, při tomto souboji jsem si stáhl obtížnost na easy, jelikož jinak bych asi rozhryzal myš ..
Závěrem se dá říci že DS není špatný, je to trochu jiné RPG, není zase až tak těžký a zabloudit se nedá, jelikož danou lokaci vždy vidíme celou na,na ... asi kouzelném radaru? :)
O tom že to je jedno z nej RPG bych pochyboval, ale i tak se jedná o nadprůměr, budíž tedy DS země lehká.

Pro: Neokoukané universum, tahové souboje, klasický příběh o záchraně světa

Proti: Přestřelený finální souboj (alespoň tedy v mém případě)

+18

Silent Hill: Homecoming

  • PC 70
Silent Hill: Homecoming je v rámci série průměr. Největším plusem hry je absolutně dokonalý soundtrack a hutná hororová atmosféra. Monstra ve hře jsou velice povedená a bizarní. Příběh je opět velice silný a grafická stránka hry je na docela dobré úrovni.

Bohužel soubojový systém ve hře se moc nepovedl, je totiž příliš přetaktizovaný. Ve hře budete šetřit každý náboj a často vám nezbude nic jiného než využít souboje na blízko, které nejsou zrovna dvakrát příjemné. Charaktery postav jsou nevýrazné a zmatené (většina postav se prostě chová divně). Dalšími nedostatky jsou časté bugy a místy přehnaně tmavé lokace. I přes tuto kritiku hodnotím Silent Hill: Homecoming kladně. Pořád se totiž jedná o velice strašidelnou hru s několika povedenými zvraty.

Pro: Hudba, zvuky, atmosféra, příběh, monstra.

Proti: Systém soubojů, nudné charaktery postav, bugy.

+18

Enter The Matrix

  • PC 70
Vše začalo dobrým nápadem o výrobě video hry souběžně s filmovými sequely a propojit jejich dění tak, aby se navzájem doplňovalo, prolínalo, ale nikoli kopírovalo. Osobně jsem jeden ze zastánců názoru, že Matrix Reloaded je dokonalý film, rozšířil svět Matrixu do dříve nepředstavitelné šířky, proto je mi sympatická myšlenka, že počítačová hra bude tento svět nadále rozšiřovat o drobné odbočky místo toho, aby dění (s)prostě kopírovala. Bohužel již tato základní premisa nebyla uspokojivě naplněna. Hra sice představí vcelku zajímavé charaktery Niobe a Ghosta, vrhne nás do dějově vypjaté fáze „prostředního“ filmu, ale spousta detailů zcela nepochopitelně vykrádá z filmů. Opravdu nechápu, proč si Niobe i Ghost musí projít na chlup stejným seznámením se Seraphem jako Neo, identickým polibkem s Persephonou atd. V tento moment bych byl opravdu raději, aby se hra nepokoušela o přesah a místo toho nám umožnila projít si původním příběhem Matrixu v těle Nea. K dobrému ale musíme hře přičíst bezmála 40 minut kvalitních cut scén včetně chytlavé Seraphovy bitky jako z filmu.

Atmosféra hry je od počátku poměrně slušná a to doufám, že nejen pro fanoušky filmu. Neo tam někde daleko bojuje za záchranu světa a vy cítíte, že nesmíte zahálet ani na vteřinu, aby se něco neposralo. S trochou nadsázky lze boj za budoucnost lidské rasy přirovnat k pocitu Trinity, když v Reloaded zjistila, že musí do Matrixu, aby vypnula záložní generátory. Zkrátka jste sice vedlejší postava, ale víte, že bez vás ta hlavní nemůže uspět. Hratelnost se silně odvíjí od toho, zda se vám tento pocit dostaví, či nikoli. Musíte totiž hře vyjít vstříc a přistoupit na její trošku strnulé a nepřensé ovládání. Jednotlivé údery postav byly sice nasnímány přes motion capture samotnými kaskadéry, takže vypadají dobře a přirozeně, ale samotné ovládání z vaší pozice je jaksi podivné. Bitky většinou řešíte tak, že mačkáte všechno možné a doufáte v nejlepší, žadné komba z Mortal Kombatu se zde učit nebudete. Na střílení si pak necháte bullet time a to ani ne tak proto, že byste potřebovali zpomalit čas, jako proto, že v bullet timu máte větší přesnost. Pak je velice vhodné, že pro bullet time je zde třeba klávesu držet a ne jen zmáčknout jako v Max Payne, díky tomu si ho můžete dávkovat na jednotlivé výstřely.

Musím přiznat, že ani já, jako velký fanoušek Matrixu, bych nedokázal hru dohrát na jeden-dva zátahy kvůli její monotónosti a stereotypu. Hratelnost je fajn tak na hoďku, během hry se nevyvíjí, akorát stoupá počet nepřátel. Hřebíček do rakve této hry však přiklepl grafický engine. Ne vždy byl špatný, např. akce v lobby vypadala pěkně, bullet time taky, ale byl šíleně nevyvážený a za to mohl i odfláknutý design prostředí. Některé prostory byly divně poloprázdné, příliš hranaté a exteriéry byly naprosto k zeblití, něco tak hnusného jako mise v autě jsem ještě nezažil.
+18

Dragon Age II

  • PS3 60
Je mi za těžko uvěřit, že BioWare od Baldurs Gate II nedokázalo vydat hru, která by se jí, byť alespoň minimálně, přiblížila v celkových kvalitách. Duchovní nástupce v podobě Dragon Age byla klišé nuda bez jediného pokusu o jakýkoli „rizikovější“ prvek. Do druhého dílu dračí ságy jsem tedy šel s velikou skepsí. Po dohrání ale uznávám, že mě po většinu času docela bavil.

Začnu věcmi znepříjemňujícími již první díl. Předně prachobyčejný, až hnusný, design úplně všeho. Lokace, brnění i obyčejné oblečení vypadají genericky a přírodní scenérie (celkem jsou asi dvě) patří k těm nejodpornějším v žánru. Dále je tu všemocný ledový mág, který strčí do kapsy vše, co se mu postaví do cesty. Spojit se ve světě DA čtyři takoví, tak hravě převálcují tisícové armády. Opětovně se vrací i vlny nepřátel. Díky menším dungeonům alespoň neotravují příliš dlouho. Za zmínku stojí kodex plný suchého textu, u jehož psaní, a hlavně čtení, musel usínat i samotný autor.

Nepřekvapí ani vedlejší questy. Způsob, jakým jsou nalepeny a uměle vloženy do hry je patrný takřka u každého. Úkoly plněné pro společníky již působí o něco lépe, protože obsahují alespoň minimální hloubku, vyplynu-vší z interakce s nimi. Samotní „kumpáni“ představují klasickou BioWare sebranku, takže není potřeba je nijak rozebírat. Lépe už je zpracován Hawke, obzvláště v porovnání s univerzálním géniem Shepardem. Není tak vtíravý a většinu dialogů je schopen rychle ukončit bez nějakého zbytečného protahování. Rýpnout bych si mohl do jejich obsahu, kde lze, vinou dialogového kola, vytvářet zcela nesourodé a nesmyslné rozhovory.

Jednoznačného zlepšení se dočkaly boje. Rychlostí i frekvencí střetů se dostaly na únosnou mez, doladit by potřebovala ještě poměrně nevyvážená obtížnost. Nějak nevím, co napsat k příběhu. Podobně jako u Mass Effectu 2 se v něm, krom tří míst, vlastně nic neděje a otevřený závěr také nepomáhá. Vyzdvihnout si zaslouží zvuková složka, konkrétně padnoucí dabing.

Dragon Age II dělá dost věcí špatně nebo polovičatě. Zaujmout jistě může fanoušky žánru. Ostatním doporučuji poohlédnout se jinde.
+18

The Swapper

  • PC 85
Premisa The Swapper se zdá zpočátku jednoduchá. Tvoříte své klony, které kopírují každý váš pohyb a musíte mezi nimi přepínat aby jste dosáhli předmětů, které jsou zdánlivě mimo váš dosah.
Každý jednotlivý puzzle je jen a jen o tom sebrat předmět na konci místnosti a o ničem jiném opravdu The Swapper není. Protože ani být nemusí. Jeho síla tkví v tom, že i přes (nebo právě pro) svou jednoduchou premisi dokáže hráče nejprve rychle seznámit a následně vyzývat systémem, jehož všechny možnosti si na začátku hráč třeba ani nedokáže představit.
Hra hraje na správné noty. Nové možnosti a překážky se objevují postupně a s nimi se i zcela plynule zvedá obtížnost. A to aniž by nějaké herní mechanismy byly pitomé.

Překonání každého puzzlu je odměnou samo o sobě a ač hra není nijak obtížná, každý splněný puzzle o něco zvýší vaše povědomí o tom, co je možné s herními mechanikami dělat a poučí vás.
Jedinou výtku, kterou bych k samotné hratelnosti měl je, že její potenciál přesahuje její rozsah. Zatímco třeba Braid nebo Vessel ze své hratelnosti ždímají maximum a proženou hráče takřka všemi situacemi, které herní mechaniky umožňují, The Swapper je poněkud šetřivý. Umožní vám sice se někdy pohybovat v nulové gravitaci, nijak ji však nezakomponuje do puzzlů. To samé probíhá s nabíráním rychlosti při pádech. To vše slouží jen k přesunu od jednoho puzzlu k druhému a to je škoda.

Nebylo by na škodu také občas potkat nepřátelé, nebo přepínat mezi jinými lidmi místo mezi klony. Nebo prostě jen ty puzzly v nulové gravitaci.

Krom kvalitní hratelnosti nabízí The Swapper i vcelku zajímavou omáčku kolem. Příběh je zajímavý a napínavý a ač je velice zvláštní a spekulativní, má své kouzlo. Vcelku minimalistická narace dokonale ladí s audiovizuálním zpracováním. Poněkud temný příběh, atmosféra samoty ve vesmíru, výborná melancholická ambientní hudba a místy podivuhodná mimozemská architektura vytváří dokonalou prezentaci, která mě naprosto pohltila. Zde snad není chyba.

The Swapper rozhodně stojí za vyzkoušení. Je to vybroušená, chytrá, dobře udělaná a působivá hra, která nabízí pro hráče výzvu a její herní mechaniky jsou hlubší než se na první pohled zdá. A to i když je trochu kratší. Ať už dáte více na estetický dojem nebo hratelnost a puzzly, s The Swapper nemůžete udělat chybu.

Pro: hratelnost, audiovizuál, atmosféra, příběh

Proti: poněkud kratší, nevyužitý potenciál

+18

Half-Life: Opposing Force

  • PC 80
Moc zábavný datadisk, v ktorom sa tentoraz ocitáte v koži Desátníka Adriana Sheparda. Spoločne s ostatnými mariňákmi sa vydávate do Black Mesa, ale znovu narážate na tvrdý odpor emzákov. Priznám sa že k tomuto datadisku sa vraciam po 8 rokoch. Vtedy som však hral len demoverziu z CD z časáku Score, takže som si toho moc nezahral. Teraz som sa k tejto hre vrátil naplno. Musím povedať že tento datadisk je snad až moc kvalitný a je vidieť že si tvorcovia dali záležať. Väčšinou sme u datadiskov zvyknutí na pár dietných levelov a nejakú tú novú zbraň či nového nepriateľa. Tu ale pribudlo mnoho nových zbraní napríklad: Desert Eagle s laserom, Gulomet SAW, Odstrelovačka M40, experimentami vyvyinutá zbraň pripomínajúca BFG, Hasák, Nôž či emzácke zbrane, z ktorých mňa najviac bavila prísavka ľahko použiteľná ako naviják. Dokonca ako emzáckú zbraň tu máte akéhosi mloka, ktorého kŕmite vajíčkami a on ich potom strieľa a vybuchujú. Namiesto baterky tu máte k dispozícii noktovizor a namiesto ochranného odevu máte nepriestreľnú vestu. Možno niekoho zarazí že pár zbraní z jedničky tu chýba ako treba kuša, revolver či chapadlo. No a samozrejme pribudli aj noví emzáci ako treba potvora, ktorá ako keby vypadla z filmu Men In Black a strieľa elektrické výboje či odporný kríženec pavúka a húsenky. Zo všetkých nepriateľov vám tu ale najviac zatopia Black Ops. Dlžka hry mi nepripadala krátka, zato mám ale výhrady k záverečnému záporákovi. Akonáhle prídete na to ako ho zraniť, tak potom už je to len brnkačka. Jednou s takých novších modifikácií je treba aj že tu môžete pracovať v tíme. Máte tu medica či ženistu, ktorý vám otvára dvere. V jednej miestnosti tu dokonca natrafíte aj na Gordona Freemana. Skrátka Opposing Force je kvalitná zábava, ktorá každého fandu série dozaista poteší.

Pro: Nové zbrane a nepriatelia, zaujímavé misie, celková atmosféra hry

Proti: záverečný boss, trochu mi vadí že si nemôžem jednotlivé kapitoly vyberať keď si chcem niektorú zahrať

+18

Aliens versus Predator

  • PC 90
Vzpomínky na tuto hru mám ještě dnes celkem jasné. Psal se rok 1999, já už měl za sebou první počítač a několik titulů a zrovna jsem v TV sledoval herní pořad GamePage. Tento legendární herní seriál mi jednoho dne představil AvP a od té doby jsem věděl, že musím sehnat lepší stroj a zahrát si to taky. Co na tom, že se mi to povedlo až pár let po této události, hlavní byl fakt, že jsem se královsky bavil. Filmy s vetřelčí tématikou, Predátora nevyjímaje, jsem jako kluk miloval a dnes je řadím mezi svoje nejoblíbenější snímky. Proto pro mě nebylo moc těžké propadnout kouzlu tohoto skvostu, kde se tyto dvě existence střetli v boji na život a na smrt. Jako třetí do pranice byl tým mariňáků, za které bylo též možné hrát - tuto kampaň jsem rozjel jako první, mám k těm slabším větší vztah. Musím uznat, že jsem měl slabé chvilky, kdy jsem musel naprosto vypnout zvuk při hraní, abych se posunul dál, nemluvě o zesílení kontrastu na monitoru téměř na max. Zmar, smrt a napětí, to jsou hlavní tři stěžejní body této skvělé pecky. Dodnes mám hru ve všech možných verzích včetně Steamové a jednou za čas ji znovu rozehraji a vzpomínám na léta školou povinná, kdy bylo základem hodit aktovku do kouta a jít se bavit do virtuálních světů. Závěrem bych dodal, že se jedná o z mého pohledu nejlepší hru ze série AvP titulů. Vzdávám jí tímto hold!

Pro: Atmosféra - Zvukový doprovod - Kvalitní kampaně

Proti: Místy přestřelená obtížnost - Hra není pro slabé nátury (to není ani tak mínus, jako spíše upozornění)

+18 +19 −1

Posel smrti

  • PC 100
Hlavním hrdinou hry je Šlechtic Samuel Gordon, který se kvůli tajemné smrti svého dědečka Williama vrací na panství Black Mirror, ve kterém prožil své dětství. Většina lidí si myslí že William spáchal sebevraždu, tomu ale náš hrdina nechce uvěřit a proto se rozhodne pátrat na vlastní pěst.
Posel smrti byla úplně první hrou, kterou jsem celou dokončil. Jedná se o velice zajímavou adventuru, která vyniká hlavně velkým množstvím logických úkolů a hádanek. Příběh hry je poutavý, velice propracovaný a je nejsilnější stránkou hry.
Hra se také může pochlubit hutnou hororovou atmosférou, (která je vytvářena hlavně povedenými lokacemi a depresivním soundtrackem) a spoustou zajímavých postav.
Trochu mě ale mrzí závěr hry (který se mi zdál příliš urychlený) a několik nelogičností ve hře.

Pro: Příběh, atmosféra, grafika, dabing, hratelnost.

Proti: Závěr hry, pár nelogičností.

+18 +23 −5

BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode One

  • PC --
Rapture si nechám líbit a zkousnu i bejkoidní příběh, který jsem prostě čekal.

Autoři trochu zatopili pod kotlem obtížnosti, což je znát z neustálého nedostatku léčiva a adama. Přeci jen nejsem zvyklý tak často chcípat v Bishock universu. Systém oživení pomocí Elizabeth se nedá vypnout a sebere vždy docela vysoké množství peněz, takže nebylo ani za co nakupovat. A aby to nestačilo, checkpointy byly vcelku nepříjemně rozestavěné, společnice se neustále plete do cesty a už není tou užitečnou zásobnicí munice, zdraví a adama.

Burial at Sea se skládá jen ze dvou větších lokacích, zbytek je jen takové ňahňáníčko kolem a kolem. Celý tenhle podmořský výlet zdál se být poněkud krátký, i když má vyjít ještě druhá část DLC. Uff, slyšíte to? Druhá část DLC! Už ani ty DLC nevycházejí jako jedno, ale je potřeba je rozdělovat.

Ani nevím, proč čekat na další díl, když ten příběh jsem klasicky vůbec nepobral (nebo byl nepobratelný?). Proč chodit s něčím uvěřitelným, když můžu vymyslet totální slátaninu a hrát to pak na časoprostorově paralelní promyšlenost. My ass.
+18

Amnesia: A Machine for Pigs

  • PC 75
Hra se může pochlubit hlavně hutnou hororovou atmosférou, která je vytvářena pomocí strašidelných zvuků a perfektního soundtracku. Příběh hry je velice zajímavý a způsob vyprávění rovněž. Grafická stránka hry je vydařená. Hra je ale strašně krátká, interakce je hodně omezená a hádanky jsou strašně primitivní. Dále mě naštvala absence inventáře a nízká inteligence nepřátel. Ale i přes tito nedostatky považuji hru Amnesia: A Machine for Pigs za velice kvalitní a strašidelnou.

Pro: Příběh, hudba, zvuky, atmosféra, grafika, lokace.

Proti: Krátká herní doba, absence inventáře, nízká inteligence nepřátel, málo nepřátel, omezená interakce.

+18

Medal of Honor: Pacific Assault

  • PC 55
Hra je to výborná, ale klasikou se nestane. Takto, nebo nějak podobně zněl verdik k Allied Assault od Tomáše Zvelebila s hodonocením 87 procent v dobové recenzi ve Score. V podstatě bych se pod to mohl podepsat. Ali se zmílil jen v tom, že AA se klasikou stal.

V podstatě jem očekával od pokračování stejnou, nebo alespoň téměř tak dobrou řežbu jak AA. Nestalo se. Bohužel.

PA začíná útokem na Pearl Harbor a ocitáte se v kůži hrdiného Amerického vojáka naprosto tuctového jména jehož příběh mě ani v nejmenším vůbec nezajímal, protože je ještě tuctovější než samotné jmeno výše zmíněného kokana. Tato mise je celkem zajímavá, ale naprosto neinteraktivní a jedná se v podstatě o Dear Ester říznoto Moorhuhnem, kde jen chodíte občas zatočíte ventilem a sestřelíte nekolik ledadel stacionárem, takže celkem slabota. Zapomenul jsem zmínit naprosto klasický tutorial, který byl šíleně nudný a natahovaný, a to ja tutorialy rád.

První ostrá mise, tma, žluťáci nejsou vůbec videt, gameplay hodně slabý, neustálé se zasekávání o smetí na zemi, neviditelné zdi, zvláštní pocit ze střelby, snaha o realismus se autorům povedla jen tak napůl. Kdybych měl hodnotit v této době nebránil bych se vůbec 20 procentům.

Poté následuje série nekolika průměrných až chvalitebných misí převážně typu search and destroy. Zbraně se střídají prostředí téměř na jedno brdo, grafika na svou dobu ujde, ikdyž Q3:A engine použitý v minulém díle by byl dostatečný , toto nijak neohromilo už ve své době.

Před poslední misí bych byl hře ochoten smrnout bez problemů kolem 70 procent. Ale autoři si nechali to nejlepší na konec. Frustrace která nastoupila v poslední misi jsem ještě jinde nazažil a to nejsem žádný zelenáč, začínal jsem na Wolfikoj, takže nahráno mám. Zhebnul jsem tolikrát, že Dark Souls hadr... Kecám, ale bylo to fakt mnohokrát, ale ne protože jsem lama, ale nevyditelné zdi zde nepřételé chrání až moc, dále bukry s kulometčíky se zorným úhlem 180°, není šance obcházení, čemuž brání nevyditelné zdi, žlutáci v techto bunkrech vám sežerou 100 procent zdraví během půl vteřiny, a jsou přesní jak Vinetou. Neuvěřitelný respawn nepřátel přímo před očima, netrefení cíle s křížem ostřelovačky mezi očima, atd. atd. A to jsem hrál na drouhou ze čtyř.

Uff, a mohlo to být fakt dobré, za mě tuctový průměr.

Metascore: 80

Pro: Prostředí, místo nácků japonci, tak napůl snaha o realismus

Proti: Neviditelné zdi, zasekáváni o bordel na zemi, jalové zbraně

+18

Mars: War Logs

  • PC 70
Srdcelivný příběh o tom, kterak dobrý nápad a talentovaný scénárista někdy prostě nestačí. Třeba právě ve chvíli, kdy se člověk rozhodne imitovat styl AAA her za málo peněz. Výsledkem totiž nemůže být nic jiného, než šíleně nevyvážený a omezený...něco.

To si totiž těžce protiřečí. Tvůrci si sice vcelku chytře vybrali za vzor skvělou hru, ale ten nedostatek financí z toho prostě páchne až za dveře. Každým cloumem je z toho cítit, o kolik lepší to s trochou $ navíc mohlo být. Takřka každá neviditelná stěna tam vůbec nemusela stát, level design nemusel být tak smutně jednotvárný, craftování - byť zábavné - nemuselo být tak trestuhodně základní (což je spojeno s akutně nízkým množstvím druhů materiálu), souboje mohly mít daleko víc do sebe (a s nimi spojená obtížnost se nemusela tak brutálně prudce zhoupnout dolů sotva se člověk naučil hokus pokus s elektrikou), etc.

Vizuální stránka je to samé. Upřímně řečeno to úplně klidně mohlo mít mnohem adventurnější říz, se kterým by se tvůrci nemuseli ostýchat dát tomu osobitější artstyle na úkor grafické kvality jako takové. Místo toho je hra vizuálně tak nějak nijaká, díky čemuž se nedá ani pořádně mluvit o jakékoliv funkční atmosféře.

Mars: War Logs je ve finále tedy kombinací dobrého příběhu a fajn premisy, která je ovšem nasoukaná do silně průměrného celku. Proč tedy to relativně vysoké hodnocení? Anžto se hře povedlo něco, co už dlouho žádné jiné - svým dějem mě posadila na prdel a hned ve dvou obzvláště vypjatých momentech jsem vyloženě musel hru vypnout a chvíli rozdýchávat, co se v tom právě stalo. Abych to tedy trochu přeformuloval, e ehm... Mars: War Logs je fantasticky napsaná kombinace dobrého příběhu a fajn premisy, přičemž všechno ostatní se topí ve vodách průměru. There.

Pro: Příběh, scénář, postavy, různá rozhodnutí vskutku mají různé následky, aspoň že nějaké to craftování

Proti: Samotné rozhodnutí udělat tu hru zrovna takhle, když měli zrovna takovej rozpočet - více méně všechno mohlo být daleko lepší

+18

Project: Snowblind

  • PC 80
To je přesně, co jsem potřeboval. Přímočarou střílečky, kde se můžu zvysoka vykašlat na přemýšlení. Prostě jenom vzít kvér a pořádně si zastřílet. Kde všechno pěkně odsýpá. Kde je design úrovní jenom čistý postup vpřed jen s pár odbočkami na stealth úlet.

Na stealth jsem se zvysoka vykašlal. Hra mě nedonutila. Proč bych se měl zdlouhavě vyhýbat skupince vojáků, když můžu do ruky vzít bouchačku, vykouzlit štít, naběhnout přímo doprostřed a pěkně je všechny zblízka postřílet. Jo, je to hodně jednoduchý. Dokonce tu nejde ani navolit obtížnost. Někdy jsem si fakt připadal jak nezničitelný bůh.

Zbraně jsou hodně vydařený. Pocit ze střelby výborný. Dokonce jsem i všechny zbraně využil. Hra mi hodně stylem připomněla Red Faction II. I délkou. Je to teda hodně krátký. Příběh o spáse lidstva plný patosu taky nestojí za nic. Mizernou AI tu alespoň zachraňuje počet nepřátel. Na odstřel je jich tu víc než dost.

Grafika teda nic moc. Je to rozmazaný a neostrý. Nejhůř dopadly animace, kde je těch šmouh opravdu moc. To nic nemění na tom, že mě hra za celou dobu hraní nepřestavila bavit. Naprosto ideální odreagovačka s dostatkem nábojů a tupých stojících cílů.

Jenom funkce nabití by nemusela být spojena s funkcí použít.

Pro: oddychová rubačka, pocit ze střelby, spousta nepřátel, zábavné zbraně

Proti: grafika, hnusný patos v příběhu, malá obtížnost, UI

+18

Dear Esther

  • PC --
Bylo to jako se přenést do knihy a postupně odkrývat příběh. Ze začátku jsem byl poměrně skeptický, ale po pár minutách procházení se po krajině, mě vše přešlo. Příjemný hlas vypráví zajímavý příběh a tak vás hra nenuceně drží a nechce vás pustit dokud nepřevypráví celý příběh. To celé se odehrává v opravdu krásně zpracovaném a velmi různorodém prostředí, které je velice věrohodně vyobrazeno. Procházíte se po pláži a kocháte se pohledem na moře nebo jdete kopcovitou krajinou, či procházíte opravdu nádhernou jeskyni plnou krápníků. Příběh hry je podáván tak, že dojdete k nějakému tajemnému místu o kterém vám vypravěč povypráví a je na každém člověku jak si to dá dohromady a jak vlastně celý příběh bude chápat.
+18

Unreal Mission Pack I: Return to Na Pali

  • PC --
Dlouho předlouho jsem čekal, než jsem si mohl RtNP zahrát.

První půlka je opravdu povedená a až do návštěvy Prometheuse a dějového zvratu s útokem humanoidů to byla paráda. Exteriéry musely ve své době shazovat spodní čelisti, úrovně jsou mírně nelineární a bez trochy explorace spousta zajímavých míst hráči unikne. Nepřátelé jsou výzvou, uskakují, ustupují a jsou schopni vyrazit přes půl mapy, pokud mě zmerčí. Do toho hraje famózní hudba...

Ad hudba - při poslechu si říkám, že mi to připomíná soundrack pro Jazz Jack Rabbita 2, koukám na Wiki a ejhle - on to skládal stejný člověk. Koukám na gameplay Jazze 2 na YT a ejhle, panáček se zmiňuje o tom, že mu to připomíná soundtrack Unreala. Spolu s Deus Ex mají tyhle tři hry stejného skladatele, který se možná až okatě vykrádá, ale zní to parádně atmosfericky a do všech zmiňovaných games se maximálně hodí, tak co.

Druhá polovina datadisku se bohužel přesune do lineárních, nepříliš nápaditých a některých dokonce vyložené hrozných úrovní. To je přesně ten moment, kde se mi začalo stýskat po otevřených prostranstvích, které Unrealu prostě sluší více.

Jako oldies opět bez hodnocení, ale bavilo mě to více, než jsem čekal.
+18

Dishonored: The Brigmore Witches

  • PC 100
Oba dva datadisky vnímám, hrál jsem a proto také i hodnotím jako jeden rozšiřující příběh.

Daud pro mne měl charisma už v původní hře a také jsem ho, na rozdíl od takového Slackjawa nechal pokaždé naživu. Za mistra cechu assassínů, hláškujícího hlasem Michaela Madsena se mi proto hrálo ještě líp, než za celkem bezcharakterního Corva. Popravdě, celé pátraní po Delilah a cesta k duševnímu vykoupení na mě jako dějová motivace působilo také líp. A pár nových vychytávek našlapávajících hratelnost pro hráče na obou frontách (Rambo style i Thief style) rozhodně naškodu nebylo.

Recyklace lokací je trochu pěst na oko, ale díky obohacení o nové zákoutí a sidequesty jsem si alespoň rozšířil vědomosti o světě Dunwall City, který stejně ve všech dílech hraje prim. Nové lokace, jsou pak absolutní herní nirvánou. Jednak luxusní jatka s dechberoucí velrybou a především pak moje asi vůbec nejoblíbenější mapa, Nábřeží Drapers Ward se dvěma válčícími klany. Jestli každá mise v Dishonored je jedním velkým hřištěm, u téhle to platí dvojnásob! Poslední úsek je už jen jedna velká rubačka, která bohužel nefandí tolik stealth postupu, za to mi však však nechala spadnout čelist svým nádherným provedením.

Jediné co bych hře vytkl je, že ačkoli opět nabízí možnost rozhodnutí a voleb, (a to mnoha voleb) už méně se hledí na následky. Maximálně ukončení má své odchylky, ale už tu není tak pružně reagující svět jak v originálním Dishonored.

Verdikt:
DLCéčko je prostě herní náser a vše co vás bavilo na původní hře máte tady v koncentrované dávce. Sice s jen asi poloviční dobou hratelnosti a rozdělení na dvě části je přečin proti lidskosti. Já si ale kulisy Dunwallu vyloženě zamiloval, takže jsem možnost návratu do jeho ulic uvítal s otevřenou náručí a celý dovětek s docela překvapivým vyústěním si užil na 200%!

Pro: Charismatický Daud, Rozšiřující a poutavý příběh, Nové zbraně a schopnosti, Nábřeží Drapers Ward!

Proti: Rozdělení na dvě části, Znovupoužití původních lokací, Minimální vliv vašich rozhodnutí

+18

Might & Magic X: Legacy

  • PC 90
66 herních dní uběhlo jako nic, zazvonil konec a pohádky je zvonec. A Jaryn zase jednou zachrochtal blahem nad dalším pokořeným dungeonem.

Předně nutno podotknout, že žádný z předchozích dílů mi nikdy harddisk nezdobil. Přistupoval jsem tedy k tuté hříčce jako čirý panic, očekávajíc všechno a nic. S potěšením musím vcelku blaženě zhlásat, Že již v prvních okamžicích mě hra posadila na prdel, na xicht nasadila půlmetrovou bagetu a světedifse, ona ta bageta až do konce neslezla. Jistě, tu a tam se ohýbala špatným směrem a místy to i dokonce směřovalo k rozpůlení, ale kolem a kolem je M&MX hrou fantastickou.

Největší problémy hry, jak už bývá smutnou zvyklostí, jsou technického rázu. Jedním za všechny je naprosto otřesná optimalizace. V interiérech si toho člověk ani nevšimne, ale ve městěch a obzlávště pak v tom masivním ostrovním exteriéru hra svým škubáním směle strká do kapsy i hry, které ještě nevyšly. A nebude to jen tou mou hérkou, na tohle prskaj všude všichni. Ruku v ruce s žůžovou optimalizací jdou bugy. Na nic postup rozbíjejícího jsem zaplaťsatan nenarazil, avšak výpadky zvukových efektů a vtipné chyby spojené s animacemi+clippingem jsem na stole měl za každý herní den minimálně dvakrát. Do třetice všeho blbýho má pak hra i tu roztomilou vlastnost, že člověka nechá rozehrát a téměř i dokončit quest, který ale člověk nejenže v logu nemá, ale ani se zvolenou družinou mít nemůže. Tím pádem kde se správným členem v družině bych v nějaký díře na nějakou sochu mohl kliknout, bez onoho člena prostě nemůžu, přestože mě k tomu hra vybízí. To si pak člověk říká, že asi konečně ten postup rozbíjející bug a vonohovno, jenom úžasná designerská volba. Na tohle jsem za celou hru narazil minimálně třikrát a pokud paměť nešálí, pokaždé se jednalo o povyšovací questy. Klidu na duši přispěl teprve až gůgl, ke kterému jsem při hraní nucen opravdu nerad. A je to prostě debilní a kdokoliv to takhle vymyslel by zasloužil trupový twister. A kdo to schválil jakbysmet.

Ale obraťme list a mluvme chvíli v superlativech. Jak už jsem v předchozím odstavci nakousl, ústřední venkovní lokace je OBROVSKÁ. Být pohyb volný, nijak oslňující by to zřejmě nebylo, ale na krokovačku tedy všechna čest. Nicméně vůbec bych se nezlobil, kdyby stejně byla rozdělena do menších úseků. By aspoň pořešilo to šílený trhání, třeba. Velikost téhle mapy v sobě ovšem taky skrývá menší neduh - nevím jak ostatním, ale na mě její design působil ve stylu "oká, máme tu krásně tři prdele čtverečků, 70% hráč ani neuvidí, dokud nezíská to správné požehnání (apropo, požehnání Shalassy...mein gott...ale k tomu se ještě dostanu), a i když už bude mít všechna požehnání a do konce hry mu bude zbývat posledních pár hodin, stejně bude cestování po týhle mapě zdlouhavý jak prase, protože my mu tam ten jeden čtvereček do tý mezery, po kterém by mohl přejít, prostě nedáme. A ne a ne a ne!" Umělé natahování herní doby jsem kolikrát cítil i v některých bitvách. Nikdo mi nevymluví, že v některých částech nebylo těch vln nepřátel fakt zbytečně, absurdně, nesmyslně moc.

Co se toho požehnání Shalassy týče...ty vole. Člověk dojde do jeskyně, pročistí jedno podlaží, vleze do dalšího podlaží, rovněž ho pročistí, v malém tunelu na zemi menší kaluž, na druhém konci tunelu nablýskaná truhla, člověk k ní chce jít - "K přechodu po této kyklopově slině budete potřebovat požehnání Shalassy" ...

Hm, teď si tak uvědomuju, že jsem se trochu vysral na ty superlativy. Tak to napravme: hra je brutálně návyková, opravdu rozsáhlá, poctivě těžká; zdejší příběh je víc než jen pouhou kulisou; druhů lektvarů je málo ale zato člověk všechny využije; žádný level scaling; většina hádanek, ať už fyzických nebo jen slovních, je parádní; většina soubojů je nesmírně výživná.

Tak. Dobrých padesát hodin mýho života zabito a já opět ničeho nelituju. A mám normálně nenormální chuť se do toho ihned pustit znovu (a snad i prubnout tu vyšší obtížnost? D: ), anžto přestože jsem opatrně prolejzal naprosto všechno a poctivě vlezl na každý čtvereček a oldskůlácky si dělal poznámky na papír, evidentně mi cosi málo uniklo. Jenom v logu mi na konci hry zůstaly viset hned tři nedodělané questy.

Ale ne. Budu se ovládat. Radši se teďka pustím do některého ze starších dílů. :)

Pro: Zase jednou hra, po jejímž dohrání jsem na sebe pyšný; zase jednou finální boss bitva, která je vskutku tou zdaleka nejobtížnější potyčkou ve hře, délka, hádanky, hudba

Proti: Technické prkotiny, místy uměle natahovaná herní doba, družině mohli chalani buďto napsat těch hlášek víc, nebo jim aspoň zamezit je omílat tak často

+18 +19 −1

Gothic

  • PC 100
Na této hře jsem vyrůstal. Díky ní se rozvinula má fantazie a zájem o vlastní tvorbu. Hra mě tehdy zaujala jak graficky, tak příběhem i všemi možnostmi. Stejně tak je to i dnes. Sice je grafika na dnešní dobu trochu zastaralá, ale to ji neubírá na kráse. Postavy si člověk zapamatuje, jelikož je každý jedinečný. Vtipné hlášky jsou již dnes klasikou. Ve světě je propracována každou oblast, snad žádné místo není prázdné.

Pro: Atmosféra, svět, příběh

Proti: lze si vypěstovat závislost, bugy

+18 +19 −1