Nejlépe hodnocené komentáře
Shadow Warrior
Silent Hill 4: The Room
Zklamali mě ale charaktery postav, které byli nezajímavé a nudné, dalším velikým nedostatkem je příšerné ovládání a poslední neduhu vidím v absenci baterky na kterou jsme byli v minulých dílech zvyklý. Což znamená že prostředí jsou světlá a to ubírá hře na atmosféře. I přesto ale považuji Silent Hill 4: The Room za povedenou hru a jeden z nejlepších dílů série.
Pro: Úžasná monstra, hudba, atmosféra, příběh, zvuky, zvraty, grafika.
Proti: Nezajímavé postavy, absence baterky, ovládání.
Dark Sun: Shattered Lands
Stálo to vůbec za to? Kolik jsem s ním strávil času? 15-20 hodin? Takže z tohoto úhlu pohledu to asi nebylo tak špatné, že?
Myslím si, že DS má co nabídnout, máme tady partu né až tak standardních hrdinů (vzhledem k universu, kam je DS umístěn), máme tady klasické AD&D elementy na které nahlížíme z ne až tak klasické perspektivy, pohled na všechno to dění je zde realizován pohledem z vrchu, nesmí chybět získávání zkušeností a tím následné levelování postav.
Samozřejmě nesmí chybět kvantum dialogů okolo, až si jeden připadá jako v nějaké adventuře, tomu nahrává i možnost více řešení dané situace (vykecat se vs. boj) a ano kromě hlavní dějové linky jsou zde i vedlejší úkoly, byť jich není zase až tak moc.
Vše to vypadá dobře, tak proč tak nízké hodnocení? Přišlo mi že DS trpí kolísavou kvalitou, začátek (útěk z "díry" pro gladiátory, stoky) byl super, následné lození po poušti a objevování nových lokací (kterých není zase až tak mnoho) byla docela nuda, otravné bylo náhodné generování skupinek nepřátel,následná část, kdy jsem se z vesnice přes jeskyně s pavouky dostal do hradu banditů byla zase naopak skvělá, ale pak zase přišla taková nijaká část s karavanou a výprava za Balkazarem.. a tak nějak dále a podobně.
Osobně mi moc nesedlo ovládání a také jsem nepochopil význam peněz ve hře, srdnatě jsem sbíral všechny možné nesmysly abych si mohl koupit lepší zbraně a zbroj, ale hovno, těch pár obchodníků, co se tímto vyprahlým světem potuluje nabízejí bezcenné šunty, které se dají pobrat mrtvým.Nalezené předměty vykupují všichni za stejné ceny a tak jsem na konci měl přes 200 000 penízků na nic (a to jsem ještě mohl využit džinovy nabídky, aby mi dal mega).Všechny lepší zbraně a další předměty jsem si poctivě vybojoval či "našel".
Systém kouzlení a možnost použití telepatických/psionických kouzel mi taktéž moc nesedl, takže jsem hlavně používal léčení a nějaké ty obrané kouzla (ale zde je chyba i na mé straně, blbě jsem si namixoval partu a tak jsem měl klérika a druida tj.žádného mága..)
V boji se dá taktizovat jelikož je tahový, paráda, jinak by to ani nešlo, přesila je obrovská.
No a závěrečná bitva, to je maso, trvalo mi to více než hodinu než pouštní písek dostal tu správnou rudou barvu. Jo a přiznám se, při tomto souboji jsem si stáhl obtížnost na easy, jelikož jinak bych asi rozhryzal myš ..
Závěrem se dá říci že DS není špatný, je to trochu jiné RPG, není zase až tak těžký a zabloudit se nedá, jelikož danou lokaci vždy vidíme celou na,na ... asi kouzelném radaru? :)
O tom že to je jedno z nej RPG bych pochyboval, ale i tak se jedná o nadprůměr, budíž tedy DS země lehká.
Pro: Neokoukané universum, tahové souboje, klasický příběh o záchraně světa
Proti: Přestřelený finální souboj (alespoň tedy v mém případě)
Silent Hill: Homecoming
Bohužel soubojový systém ve hře se moc nepovedl, je totiž příliš přetaktizovaný. Ve hře budete šetřit každý náboj a často vám nezbude nic jiného než využít souboje na blízko, které nejsou zrovna dvakrát příjemné. Charaktery postav jsou nevýrazné a zmatené (většina postav se prostě chová divně). Dalšími nedostatky jsou časté bugy a místy přehnaně tmavé lokace. I přes tuto kritiku hodnotím Silent Hill: Homecoming kladně. Pořád se totiž jedná o velice strašidelnou hru s několika povedenými zvraty.
Pro: Hudba, zvuky, atmosféra, příběh, monstra.
Proti: Systém soubojů, nudné charaktery postav, bugy.
Enter The Matrix
Atmosféra hry je od počátku poměrně slušná a to doufám, že nejen pro fanoušky filmu. Neo tam někde daleko bojuje za záchranu světa a vy cítíte, že nesmíte zahálet ani na vteřinu, aby se něco neposralo. S trochou nadsázky lze boj za budoucnost lidské rasy přirovnat k pocitu Trinity, když v Reloaded zjistila, že musí do Matrixu, aby vypnula záložní generátory. Zkrátka jste sice vedlejší postava, ale víte, že bez vás ta hlavní nemůže uspět. Hratelnost se silně odvíjí od toho, zda se vám tento pocit dostaví, či nikoli. Musíte totiž hře vyjít vstříc a přistoupit na její trošku strnulé a nepřensé ovládání. Jednotlivé údery postav byly sice nasnímány přes motion capture samotnými kaskadéry, takže vypadají dobře a přirozeně, ale samotné ovládání z vaší pozice je jaksi podivné. Bitky většinou řešíte tak, že mačkáte všechno možné a doufáte v nejlepší, žadné komba z Mortal Kombatu se zde učit nebudete. Na střílení si pak necháte bullet time a to ani ne tak proto, že byste potřebovali zpomalit čas, jako proto, že v bullet timu máte větší přesnost. Pak je velice vhodné, že pro bullet time je zde třeba klávesu držet a ne jen zmáčknout jako v Max Payne, díky tomu si ho můžete dávkovat na jednotlivé výstřely.
Musím přiznat, že ani já, jako velký fanoušek Matrixu, bych nedokázal hru dohrát na jeden-dva zátahy kvůli její monotónosti a stereotypu. Hratelnost je fajn tak na hoďku, během hry se nevyvíjí, akorát stoupá počet nepřátel. Hřebíček do rakve této hry však přiklepl grafický engine. Ne vždy byl špatný, např. akce v lobby vypadala pěkně, bullet time taky, ale byl šíleně nevyvážený a za to mohl i odfláknutý design prostředí. Některé prostory byly divně poloprázdné, příliš hranaté a exteriéry byly naprosto k zeblití, něco tak hnusného jako mise v autě jsem ještě nezažil.
Dragon Age II
Začnu věcmi znepříjemňujícími již první díl. Předně prachobyčejný, až hnusný, design úplně všeho. Lokace, brnění i obyčejné oblečení vypadají genericky a přírodní scenérie (celkem jsou asi dvě) patří k těm nejodpornějším v žánru. Dále je tu všemocný ledový mág, který strčí do kapsy vše, co se mu postaví do cesty. Spojit se ve světě DA čtyři takoví, tak hravě převálcují tisícové armády. Opětovně se vrací i vlny nepřátel. Díky menším dungeonům alespoň neotravují příliš dlouho. Za zmínku stojí kodex plný suchého textu, u jehož psaní, a hlavně čtení, musel usínat i samotný autor.
Nepřekvapí ani vedlejší questy. Způsob, jakým jsou nalepeny a uměle vloženy do hry je patrný takřka u každého. Úkoly plněné pro společníky již působí o něco lépe, protože obsahují alespoň minimální hloubku, vyplynu-vší z interakce s nimi. Samotní „kumpáni“ představují klasickou BioWare sebranku, takže není potřeba je nijak rozebírat. Lépe už je zpracován Hawke, obzvláště v porovnání s univerzálním géniem Shepardem. Není tak vtíravý a většinu dialogů je schopen rychle ukončit bez nějakého zbytečného protahování. Rýpnout bych si mohl do jejich obsahu, kde lze, vinou dialogového kola, vytvářet zcela nesourodé a nesmyslné rozhovory.
Jednoznačného zlepšení se dočkaly boje. Rychlostí i frekvencí střetů se dostaly na únosnou mez, doladit by potřebovala ještě poměrně nevyvážená obtížnost. Nějak nevím, co napsat k příběhu. Podobně jako u Mass Effectu 2 se v něm, krom tří míst, vlastně nic neděje a otevřený závěr také nepomáhá. Vyzdvihnout si zaslouží zvuková složka, konkrétně padnoucí dabing.
Dragon Age II dělá dost věcí špatně nebo polovičatě. Zaujmout jistě může fanoušky žánru. Ostatním doporučuji poohlédnout se jinde.
The Swapper
Každý jednotlivý puzzle je jen a jen o tom sebrat předmět na konci místnosti a o ničem jiném opravdu The Swapper není. Protože ani být nemusí. Jeho síla tkví v tom, že i přes (nebo právě pro) svou jednoduchou premisi dokáže hráče nejprve rychle seznámit a následně vyzývat systémem, jehož všechny možnosti si na začátku hráč třeba ani nedokáže představit.
Hra hraje na správné noty. Nové možnosti a překážky se objevují postupně a s nimi se i zcela plynule zvedá obtížnost. A to aniž by nějaké herní mechanismy byly pitomé.
Překonání každého puzzlu je odměnou samo o sobě a ač hra není nijak obtížná, každý splněný puzzle o něco zvýší vaše povědomí o tom, co je možné s herními mechanikami dělat a poučí vás.
Jedinou výtku, kterou bych k samotné hratelnosti měl je, že její potenciál přesahuje její rozsah. Zatímco třeba Braid nebo Vessel ze své hratelnosti ždímají maximum a proženou hráče takřka všemi situacemi, které herní mechaniky umožňují, The Swapper je poněkud šetřivý. Umožní vám sice se někdy pohybovat v nulové gravitaci, nijak ji však nezakomponuje do puzzlů. To samé probíhá s nabíráním rychlosti při pádech. To vše slouží jen k přesunu od jednoho puzzlu k druhému a to je škoda.
Nebylo by na škodu také občas potkat nepřátelé, nebo přepínat mezi jinými lidmi místo mezi klony. Nebo prostě jen ty puzzly v nulové gravitaci.
Krom kvalitní hratelnosti nabízí The Swapper i vcelku zajímavou omáčku kolem. Příběh je zajímavý a napínavý a ač je velice zvláštní a spekulativní, má své kouzlo. Vcelku minimalistická narace dokonale ladí s audiovizuálním zpracováním. Poněkud temný příběh, atmosféra samoty ve vesmíru, výborná melancholická ambientní hudba a místy podivuhodná mimozemská architektura vytváří dokonalou prezentaci, která mě naprosto pohltila. Zde snad není chyba.
The Swapper rozhodně stojí za vyzkoušení. Je to vybroušená, chytrá, dobře udělaná a působivá hra, která nabízí pro hráče výzvu a její herní mechaniky jsou hlubší než se na první pohled zdá. A to i když je trochu kratší. Ať už dáte více na estetický dojem nebo hratelnost a puzzly, s The Swapper nemůžete udělat chybu.
Pro: hratelnost, audiovizuál, atmosféra, příběh
Proti: poněkud kratší, nevyužitý potenciál
Half-Life: Opposing Force
Pro: Nové zbrane a nepriatelia, zaujímavé misie, celková atmosféra hry
Proti: záverečný boss, trochu mi vadí že si nemôžem jednotlivé kapitoly vyberať keď si chcem niektorú zahrať
Aliens versus Predator
Pro: Atmosféra - Zvukový doprovod - Kvalitní kampaně
Proti: Místy přestřelená obtížnost - Hra není pro slabé nátury (to není ani tak mínus, jako spíše upozornění)
Posel smrti
Posel smrti byla úplně první hrou, kterou jsem celou dokončil. Jedná se o velice zajímavou adventuru, která vyniká hlavně velkým množstvím logických úkolů a hádanek. Příběh hry je poutavý, velice propracovaný a je nejsilnější stránkou hry.
Hra se také může pochlubit hutnou hororovou atmosférou, (která je vytvářena hlavně povedenými lokacemi a depresivním soundtrackem) a spoustou zajímavých postav.
Trochu mě ale mrzí závěr hry (který se mi zdál příliš urychlený) a několik nelogičností ve hře.
Pro: Příběh, atmosféra, grafika, dabing, hratelnost.
Proti: Závěr hry, pár nelogičností.
BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode One
Autoři trochu zatopili pod kotlem obtížnosti, což je znát z neustálého nedostatku léčiva a adama. Přeci jen nejsem zvyklý tak často chcípat v Bishock universu. Systém oživení pomocí Elizabeth se nedá vypnout a sebere vždy docela vysoké množství peněz, takže nebylo ani za co nakupovat. A aby to nestačilo, checkpointy byly vcelku nepříjemně rozestavěné, společnice se neustále plete do cesty a už není tou užitečnou zásobnicí munice, zdraví a adama.
Burial at Sea se skládá jen ze dvou větších lokacích, zbytek je jen takové ňahňáníčko kolem a kolem. Celý tenhle podmořský výlet zdál se být poněkud krátký, i když má vyjít ještě druhá část DLC. Uff, slyšíte to? Druhá část DLC! Už ani ty DLC nevycházejí jako jedno, ale je potřeba je rozdělovat.
Ani nevím, proč čekat na další díl, když ten příběh jsem klasicky vůbec nepobral (nebo byl nepobratelný?). Proč chodit s něčím uvěřitelným, když můžu vymyslet totální slátaninu a hrát to pak na časoprostorově paralelní promyšlenost. My ass.
Amnesia: A Machine for Pigs
Pro: Příběh, hudba, zvuky, atmosféra, grafika, lokace.
Proti: Krátká herní doba, absence inventáře, nízká inteligence nepřátel, málo nepřátel, omezená interakce.
Medal of Honor: Pacific Assault
V podstatě jem očekával od pokračování stejnou, nebo alespoň téměř tak dobrou řežbu jak AA. Nestalo se. Bohužel.
PA začíná útokem na Pearl Harbor a ocitáte se v kůži hrdiného Amerického vojáka naprosto tuctového jména jehož příběh mě ani v nejmenším vůbec nezajímal, protože je ještě tuctovější než samotné jmeno výše zmíněného kokana. Tato mise je celkem zajímavá, ale naprosto neinteraktivní a jedná se v podstatě o Dear Ester říznoto Moorhuhnem, kde jen chodíte občas zatočíte ventilem a sestřelíte nekolik ledadel stacionárem, takže celkem slabota. Zapomenul jsem zmínit naprosto klasický tutorial, který byl šíleně nudný a natahovaný, a to ja tutorialy rád.
První ostrá mise, tma, žluťáci nejsou vůbec videt, gameplay hodně slabý, neustálé se zasekávání o smetí na zemi, neviditelné zdi, zvláštní pocit ze střelby, snaha o realismus se autorům povedla jen tak napůl. Kdybych měl hodnotit v této době nebránil bych se vůbec 20 procentům.
Poté následuje série nekolika průměrných až chvalitebných misí převážně typu search and destroy. Zbraně se střídají prostředí téměř na jedno brdo, grafika na svou dobu ujde, ikdyž Q3:A engine použitý v minulém díle by byl dostatečný , toto nijak neohromilo už ve své době.
Před poslední misí bych byl hře ochoten smrnout bez problemů kolem 70 procent. Ale autoři si nechali to nejlepší na konec. Frustrace která nastoupila v poslední misi jsem ještě jinde nazažil a to nejsem žádný zelenáč, začínal jsem na Wolfikoj, takže nahráno mám. Zhebnul jsem tolikrát, že Dark Souls hadr... Kecám, ale bylo to fakt mnohokrát, ale ne protože jsem lama, ale nevyditelné zdi zde nepřételé chrání až moc, dále bukry s kulometčíky se zorným úhlem 180°, není šance obcházení, čemuž brání nevyditelné zdi, žlutáci v techto bunkrech vám sežerou 100 procent zdraví během půl vteřiny, a jsou přesní jak Vinetou. Neuvěřitelný respawn nepřátel přímo před očima, netrefení cíle s křížem ostřelovačky mezi očima, atd. atd. A to jsem hrál na drouhou ze čtyř.
Uff, a mohlo to být fakt dobré, za mě tuctový průměr.
Metascore: 80
Pro: Prostředí, místo nácků japonci, tak napůl snaha o realismus
Proti: Neviditelné zdi, zasekáváni o bordel na zemi, jalové zbraně
Mars: War Logs
To si totiž těžce protiřečí. Tvůrci si sice vcelku chytře vybrali za vzor skvělou hru, ale ten nedostatek financí z toho prostě páchne až za dveře. Každým cloumem je z toho cítit, o kolik lepší to s trochou $ navíc mohlo být. Takřka každá neviditelná stěna tam vůbec nemusela stát, level design nemusel být tak smutně jednotvárný, craftování - byť zábavné - nemuselo být tak trestuhodně základní (což je spojeno s akutně nízkým množstvím druhů materiálu), souboje mohly mít daleko víc do sebe (a s nimi spojená obtížnost se nemusela tak brutálně prudce zhoupnout dolů sotva se člověk naučil hokus pokus s elektrikou), etc.
Vizuální stránka je to samé. Upřímně řečeno to úplně klidně mohlo mít mnohem adventurnější říz, se kterým by se tvůrci nemuseli ostýchat dát tomu osobitější artstyle na úkor grafické kvality jako takové. Místo toho je hra vizuálně tak nějak nijaká, díky čemuž se nedá ani pořádně mluvit o jakékoliv funkční atmosféře.
Mars: War Logs je ve finále tedy kombinací dobrého příběhu a fajn premisy, která je ovšem nasoukaná do silně průměrného celku. Proč tedy to relativně vysoké hodnocení? Anžto se hře povedlo něco, co už dlouho žádné jiné - svým dějem mě posadila na prdel a hned ve dvou obzvláště vypjatých momentech jsem vyloženě musel hru vypnout a chvíli rozdýchávat, co se v tom právě stalo. Abych to tedy trochu přeformuloval, e ehm... Mars: War Logs je fantasticky napsaná kombinace dobrého příběhu a fajn premisy, přičemž všechno ostatní se topí ve vodách průměru. There.
Pro: Příběh, scénář, postavy, různá rozhodnutí vskutku mají různé následky, aspoň že nějaké to craftování
Proti: Samotné rozhodnutí udělat tu hru zrovna takhle, když měli zrovna takovej rozpočet - více méně všechno mohlo být daleko lepší
Project: Snowblind
Na stealth jsem se zvysoka vykašlal. Hra mě nedonutila. Proč bych se měl zdlouhavě vyhýbat skupince vojáků, když můžu do ruky vzít bouchačku, vykouzlit štít, naběhnout přímo doprostřed a pěkně je všechny zblízka postřílet. Jo, je to hodně jednoduchý. Dokonce tu nejde ani navolit obtížnost. Někdy jsem si fakt připadal jak nezničitelný bůh.
Zbraně jsou hodně vydařený. Pocit ze střelby výborný. Dokonce jsem i všechny zbraně využil. Hra mi hodně stylem připomněla Red Faction II. I délkou. Je to teda hodně krátký. Příběh o spáse lidstva plný patosu taky nestojí za nic. Mizernou AI tu alespoň zachraňuje počet nepřátel. Na odstřel je jich tu víc než dost.
Grafika teda nic moc. Je to rozmazaný a neostrý. Nejhůř dopadly animace, kde je těch šmouh opravdu moc. To nic nemění na tom, že mě hra za celou dobu hraní nepřestavila bavit. Naprosto ideální odreagovačka s dostatkem nábojů a tupých stojících cílů.
Jenom funkce nabití by nemusela být spojena s funkcí použít.
Pro: oddychová rubačka, pocit ze střelby, spousta nepřátel, zábavné zbraně
Proti: grafika, hnusný patos v příběhu, malá obtížnost, UI
Dear Esther
Unreal Mission Pack I: Return to Na Pali
První půlka je opravdu povedená a až do návštěvy Prometheuse a dějového zvratu s útokem humanoidů to byla paráda. Exteriéry musely ve své době shazovat spodní čelisti, úrovně jsou mírně nelineární a bez trochy explorace spousta zajímavých míst hráči unikne. Nepřátelé jsou výzvou, uskakují, ustupují a jsou schopni vyrazit přes půl mapy, pokud mě zmerčí. Do toho hraje famózní hudba...
Ad hudba - při poslechu si říkám, že mi to připomíná soundrack pro Jazz Jack Rabbita 2, koukám na Wiki a ejhle - on to skládal stejný člověk. Koukám na gameplay Jazze 2 na YT a ejhle, panáček se zmiňuje o tom, že mu to připomíná soundtrack Unreala. Spolu s Deus Ex mají tyhle tři hry stejného skladatele, který se možná až okatě vykrádá, ale zní to parádně atmosfericky a do všech zmiňovaných games se maximálně hodí, tak co.
Druhá polovina datadisku se bohužel přesune do lineárních, nepříliš nápaditých a některých dokonce vyložené hrozných úrovní. To je přesně ten moment, kde se mi začalo stýskat po otevřených prostranstvích, které Unrealu prostě sluší více.
Jako oldies opět bez hodnocení, ale bavilo mě to více, než jsem čekal.
Dishonored: The Brigmore Witches
Daud pro mne měl charisma už v původní hře a také jsem ho, na rozdíl od takového Slackjawa nechal pokaždé naživu. Za mistra cechu assassínů, hláškujícího hlasem Michaela Madsena se mi proto hrálo ještě líp, než za celkem bezcharakterního Corva. Popravdě, celé pátraní po Delilah a cesta k duševnímu vykoupení na mě jako dějová motivace působilo také líp. A pár nových vychytávek našlapávajících hratelnost pro hráče na obou frontách (Rambo style i Thief style) rozhodně naškodu nebylo.
Recyklace lokací je trochu pěst na oko, ale díky obohacení o nové zákoutí a sidequesty jsem si alespoň rozšířil vědomosti o světě Dunwall City, který stejně ve všech dílech hraje prim. Nové lokace, jsou pak absolutní herní nirvánou. Jednak luxusní jatka s dechberoucí velrybou a především pak moje asi vůbec nejoblíbenější mapa, Nábřeží Drapers Ward se dvěma válčícími klany. Jestli každá mise v Dishonored je jedním velkým hřištěm, u téhle to platí dvojnásob! Poslední úsek je už jen jedna velká rubačka, která bohužel nefandí tolik stealth postupu, za to mi však však nechala spadnout čelist svým nádherným provedením.
Jediné co bych hře vytkl je, že ačkoli opět nabízí možnost rozhodnutí a voleb, (a to mnoha voleb) už méně se hledí na následky. Maximálně ukončení má své odchylky, ale už tu není tak pružně reagující svět jak v originálním Dishonored.
Verdikt:
DLCéčko je prostě herní náser a vše co vás bavilo na původní hře máte tady v koncentrované dávce. Sice s jen asi poloviční dobou hratelnosti a rozdělení na dvě části je přečin proti lidskosti. Já si ale kulisy Dunwallu vyloženě zamiloval, takže jsem možnost návratu do jeho ulic uvítal s otevřenou náručí a celý dovětek s docela překvapivým vyústěním si užil na 200%!
Pro: Charismatický Daud, Rozšiřující a poutavý příběh, Nové zbraně a schopnosti, Nábřeží Drapers Ward!
Proti: Rozdělení na dvě části, Znovupoužití původních lokací, Minimální vliv vašich rozhodnutí
Might & Magic X: Legacy
Předně nutno podotknout, že žádný z předchozích dílů mi nikdy harddisk nezdobil. Přistupoval jsem tedy k tuté hříčce jako čirý panic, očekávajíc všechno a nic. S potěšením musím vcelku blaženě zhlásat, Že již v prvních okamžicích mě hra posadila na prdel, na xicht nasadila půlmetrovou bagetu a světedifse, ona ta bageta až do konce neslezla. Jistě, tu a tam se ohýbala špatným směrem a místy to i dokonce směřovalo k rozpůlení, ale kolem a kolem je M&MX hrou fantastickou.
Největší problémy hry, jak už bývá smutnou zvyklostí, jsou technického rázu. Jedním za všechny je naprosto otřesná optimalizace. V interiérech si toho člověk ani nevšimne, ale ve městěch a obzlávště pak v tom masivním ostrovním exteriéru hra svým škubáním směle strká do kapsy i hry, které ještě nevyšly. A nebude to jen tou mou hérkou, na tohle prskaj všude všichni. Ruku v ruce s žůžovou optimalizací jdou bugy. Na nic postup rozbíjejícího jsem zaplaťsatan nenarazil, avšak výpadky zvukových efektů a vtipné chyby spojené s animacemi+clippingem jsem na stole měl za každý herní den minimálně dvakrát. Do třetice všeho blbýho má pak hra i tu roztomilou vlastnost, že člověka nechá rozehrát a téměř i dokončit quest, který ale člověk nejenže v logu nemá, ale ani se zvolenou družinou mít nemůže. Tím pádem kde se správným členem v družině bych v nějaký díře na nějakou sochu mohl kliknout, bez onoho člena prostě nemůžu, přestože mě k tomu hra vybízí. To si pak člověk říká, že asi konečně ten postup rozbíjející bug a vonohovno, jenom úžasná designerská volba. Na tohle jsem za celou hru narazil minimálně třikrát a pokud paměť nešálí, pokaždé se jednalo o povyšovací questy. Klidu na duši přispěl teprve až gůgl, ke kterému jsem při hraní nucen opravdu nerad. A je to prostě debilní a kdokoliv to takhle vymyslel by zasloužil trupový twister. A kdo to schválil jakbysmet.
Ale obraťme list a mluvme chvíli v superlativech. Jak už jsem v předchozím odstavci nakousl, ústřední venkovní lokace je OBROVSKÁ. Být pohyb volný, nijak oslňující by to zřejmě nebylo, ale na krokovačku tedy všechna čest. Nicméně vůbec bych se nezlobil, kdyby stejně byla rozdělena do menších úseků. By aspoň pořešilo to šílený trhání, třeba. Velikost téhle mapy v sobě ovšem taky skrývá menší neduh - nevím jak ostatním, ale na mě její design působil ve stylu "oká, máme tu krásně tři prdele čtverečků, 70% hráč ani neuvidí, dokud nezíská to správné požehnání (apropo, požehnání Shalassy...mein gott...ale k tomu se ještě dostanu), a i když už bude mít všechna požehnání a do konce hry mu bude zbývat posledních pár hodin, stejně bude cestování po týhle mapě zdlouhavý jak prase, protože my mu tam ten jeden čtvereček do tý mezery, po kterém by mohl přejít, prostě nedáme. A ne a ne a ne!" Umělé natahování herní doby jsem kolikrát cítil i v některých bitvách. Nikdo mi nevymluví, že v některých částech nebylo těch vln nepřátel fakt zbytečně, absurdně, nesmyslně moc.
Co se toho požehnání Shalassy týče...ty vole. Člověk dojde do jeskyně, pročistí jedno podlaží, vleze do dalšího podlaží, rovněž ho pročistí, v malém tunelu na zemi menší kaluž, na druhém konci tunelu nablýskaná truhla, člověk k ní chce jít - "K přechodu po této kyklopově slině budete potřebovat požehnání Shalassy" ...
Hm, teď si tak uvědomuju, že jsem se trochu vysral na ty superlativy. Tak to napravme: hra je brutálně návyková, opravdu rozsáhlá, poctivě těžká; zdejší příběh je víc než jen pouhou kulisou; druhů lektvarů je málo ale zato člověk všechny využije; žádný level scaling; většina hádanek, ať už fyzických nebo jen slovních, je parádní; většina soubojů je nesmírně výživná.
Tak. Dobrých padesát hodin mýho života zabito a já opět ničeho nelituju. A mám normálně nenormální chuť se do toho ihned pustit znovu (a snad i prubnout tu vyšší obtížnost? D: ), anžto přestože jsem opatrně prolejzal naprosto všechno a poctivě vlezl na každý čtvereček a oldskůlácky si dělal poznámky na papír, evidentně mi cosi málo uniklo. Jenom v logu mi na konci hry zůstaly viset hned tři nedodělané questy.
Ale ne. Budu se ovládat. Radši se teďka pustím do některého ze starších dílů. :)
Pro: Zase jednou hra, po jejímž dohrání jsem na sebe pyšný; zase jednou finální boss bitva, která je vskutku tou zdaleka nejobtížnější potyčkou ve hře, délka, hádanky, hudba
Proti: Technické prkotiny, místy uměle natahovaná herní doba, družině mohli chalani buďto napsat těch hlášek víc, nebo jim aspoň zamezit je omílat tak často
Gothic
Pro: Atmosféra, svět, příběh
Proti: lze si vypěstovat závislost, bugy
Pro: Lo Wang - Arzenál zbraní - Zajímavé prostředí - Hlášky - Hra je zdarma
Proti: Opět platí to, co jsem psal u hry Blood, původní kód hry není pro slabé povahy, protože je skutečně HC, nedoporučuji moc zvedat obtížnost - Hráč se občas dokáže v levelu ztratit, ani neví jak