Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

428: Shibuya Scramble

  • PC 90
428: Shibuya Scramble je úspěšnou a hráči oceňovanou vizuální novelou, která staví na originalitě (jak formální, tak i obsahové), možnostech (časté volby a nespočet zakončení) a zvláště na dobře napsaném příběhu, který elegantně přechází mezi dramatickou zápletkou a humorným podáním. Tyto, a mnohé další, kvality dělají ze 428 ideální volbu pro ty, kteří od žánru vizuální novely očekávají kvalitní texty i dostatečné množství interaktivity.

Titul původně z roku 2008 se dočkal své mezinárodní (anglické) verze až o deset let později, ale jako artefakt z minulosti Shibuya Scramble nepůsobí. Svižná hratelnost a esteticky zajímavé zpracování jsou stále aktuální, a působí v rámci žánru moderně. Zvláště zpracování, které se sestává z mnoha a mnoha fotografií (a občas i videa) se povedlo. Podobně jako u předchůdce, na západě prakticky neznámého titulu Machi pro Segu Saturn, hráč většinu času tráví čtením dlouhých popisů, monologů a dialogů u doplňující fotky děje. A s pravidelnou přesností rozhoduje, co postava (postavy) udělá (udělají). Na pozadí obrovského stromu možností, který monitoruje jednotlivé minuty, hodiny dne D, v tomto případě 28. dubna, se toho děje opravdu dostatek. Pro představu, pro potřeby díla Spike Chunsoft bylo použito více jak 120 000 fotografií. Rozsah možností je až impozantní, a je to směr, který dokáže v rámci žánru zaujmout. I proto renomované médium Famitsu ohodnotilo 428: Shibuya Scramble absolutním číslem, tedy 40/40.

Příběh nás zavádí do tolik známé části Tokia, Šibuji, ovšem tentokrát v roli vícero charakterů. Detektiv Kano, mladý ekolog a aktivista Achi, virolog Osawa, roztržitý žurnalista Minoru a neznámá Tama, ti všichni, ačkoliv jejich den začíná úplně jinak, nečekaně spojí své síly a zabrání velké katastrofě. Tedy, pokud se hráč dostane přes desítky (87) špatných konců a zvládne nástrahy časových smyček a eventualit „co by kdyby“. Právě na hrátkách s časem Shibuya Scramble staví, a pokud se něco nepovede v jedné příběhové lince, obvykle jde o důsledek špatného rozhodnutí v jiné. Provázanost je prakticky vzato geniální, a jde o důvod, proč je právě 428 tak ceněné. Ke konci hry je ovšem někdy obtížnost nastavena až příliš vysoko, a hledání správného momentu v čase (který změnit) může být až kontraproduktivní vzhledem ke koherenci příběhových částí. Zvláště, když se otázky stupňují a jako v každé správné detektivce se začínáte propracovávat k finálnímu zúčtování (kdo za to může, jaký byl motiv).

Bohužel, poměrně náročná hratelnost a absence anime tropů, a naopak kvalitní příběh a tíživá témata dělají z 428 umělecky hodnotné dílo, ovšem komerčně neúspěšné. To je také důvod, proč původně zamýšlené pokračování nevyšlo a podobně laděné vizuální novely se budou objevovat na trhu méně a méně. Pokud vůbec. A je to škoda, protože královský žánr vizuálních novel dokáže, pokud je dobře zpracovaný, zprostředkovat unikátní zážitky na pomezí knih, videoher a mangy. A 428 to naplno dokazuje, společně například se sérii Zero Escape nebo Umineko.

A zde nějaké momentky (určité riziko spoilerů).

Pro: zpracování, příběh, humor, charaktery, hudba, délka

Proti: občas obtížné

+16

Falcon A.T.

  • PC 65
Letecké simulátory nikdy nebyly můj žánr a tohle je první hra do které jsem se mimo vesmírné lety ponořil. Vzhledem k obtížnosti a zastaralosti asi nešlo o nejšťastnější volbu, ale rozhodně nelituji času s Falconem stráveného. Hra má dostatek variant obtížnosti a první z dvanácti misí je o střelbě na cvičné cíle. Měl jsem tak možnost si na letadlo trochu zvyknout. Namapování a nastavení správné citlivosti joysticku v DosBoxu chce trochu laborování, ale poté se již hraje slušně. Zvládnout první dvě nejjednodušší mise mi trvalo více než dvě hodiny, ale stálo to za to. V dalších misích není při nižší obtížnosti nic záludného. Nejvíce jsem měl problémy s orientací. Grafika vypadá na začátku hezky, kokpit je na svou dobu pěkný, ale v letu je terén silně nepřehledný. I během soubojů jsem měl do konce problémy s orientací. Najít cíl mise by bez mapy nebylo možné.

Cíle jsou pěkně různorodé od ničení nepřátelských stíhaček po likvidaci letišť a mostů. Zkoušel jsem všech dvanáct misí, ale všechny jsem nezvládl dokončit. Celá hra se odehrává na jedné mapě a cíle jsou v různých sektorech. Mise také částečně navazují, nepřítel třeba opraví již zničený most. Pocit z živého bojiště tak není vůbec špatný. Ani teď nemám pocit, že bych se sžil s letovým modelem. Ať už je to stářím hry nebo její náročností, na mě je to zatím příliš. Překvapilo mě, že je jednodušší přistát než sestřelit nepřátelský MiG, ale v tom je Falcon asi výjimka. Na nejtěžší obtížnost by to asi bylo jiné, ale to je mimo mé schopnosti. Falcon nabízí atmosférické a poutavé létání, ovšem není to hra pro každého. Jsem rád, že jsem si na vlastní kůži zažil tuto legendární hru, ale k ještě starším leteckým simulátorům se už vracet neplánuji.
+16

Master of Magic

  • PC 95
Tato hra je pro mě jedna ze strategických perel, které u mnohých zavál čas, ale já se k ní neustále musím vracet. Dokonalá kombinace Kings Bounty, Civilizace a Heroes of Might and Magic v jednom jediném titulu. Tento rok se ke hře vracím v rámci Herní výzva 2020 - Ještě jeden tah...


Vždyť to vypadá jako Civilizace...

Master of Magic se řadí do tzv. 4X (explore, expand, exploit and exterminate) strategií a vypadá na první pohled jako Civilizace. Stejně koncipovaná mapa sestávajících z čtverců, stejné klávesové zkratky udávající co daná jednotka má dělat (Settlers - B - Build = postaví město), stejně řešený pohyb nejen myší, ale také numerickou klávesnicí do všech směrů.
Ve městě také stavíte budovy které tu zlepšují produkci, tu pomáhají s magií (ekvivalent pro vědu), zpřístupňují nové jednotky, můžete stavět cesty spojující města apod. Civka jak vyšitá.


Vždyť se to hraje jako Heores of Might and Magic

Na druhou stranu zde máte hrdiny, kteří mají různé vlastnosti od útoku na dálku, přes odolnost vůči magii, či obranu. Hrdinové mohou nosit různé artefakty, které jim vylepšují statistiky, či dodávají nové vlastnosti. Každý hrdina se po mapě může pohybovat s až 8 dalšími jednotkami a v případě bojů se hra přepne do izometrického okna, kde tahovým způsobem na čtvercovém poli všechny jednotlky hráč ovládá a střída se se soupeřem, dokud jedna strana není poražena. Heroes jak vyšitý


Magie, to je oč tu kráčí...

Zásadní rozdíl oproti Civilizaci i Heroes of Might and Magic je přítomnost magie. Ano, Heroes mají magii také. Ale ne na úrovni Master of Magic. Ne nadarmo se hra jmenuje tak jak se jmenuje. Každý hráč je mág, každý hráč si vybírá jakou školu magie bude preferovat. Je libo přírodní magii s léčivými kouzly, nebo schopností úpravy terénu? Jak je libo. Raději ohnivou magii? Rozsévejte smrt pomocí fireballů, přivolejte na zem ničivé meteority. Nebo co takhle temnou magii s nemrtvými jednotkami? Či magii vzduchu s elementály sestavených z větrů a schopností ignorovat spoustu útoků? Poslužte si. Taková různorodost kouzel ale i jednotek se jen tak nevidí. Každá kouzelná škola přináší obrovskou spoustu vlastních kouzel, každý druh národa (elfové, gnomové, trpaslíci...) má jiné jednotky, které zcela udávají jak budete bojovat.
Magie je na takové úrovni, že si budete užívat kouzla od běžného štítu pro vaše jednotky v bitvách, až po přeměnu terénu dle vašeho přání. Máte u města poušť? A nechcete jí tam? A jste mág ohně? Tak máte smůlu. Ale pokud disponujete magií přírody, tak můžete poušť přeměnit v úrodnou louku. Či v les. Doly na kámen v doly na vzácné kameny. Disponujete magií nemrtvých? Ne, louku z pouště neuděláte. Ale můžete zničit půdu kdekoliv na mapě. Zlikvidujte okolí soupeřova města a donuťte ho přesunout se do jiných měst. Jste mág ohně? Sešlete na své soupeře meteority. Ne ty malé v boji, ale na půl kontinentu a nechte mu hořet budovy, umírat jednotky.
Magie vládne celé hře. Dokážete si přivolávat jednotky, teleportovat hrdiny, vytvářet obranná kouzla, útočit pomocí blesků, vyvolávat nemrtvé, stavět hradby. Zde si jednoduše užijete kouzla od těch nejmenších, po ty globální ovlivňující herní mapu. Také zde místo vývojového stromu z Civilizace objevujete ve své věži kouzla. A postupně se prokousáváte k těm nejmocnějším na základě vaší magie. Tím nejsilnějším kouzlem v celé hře je Spell of Mastery, které zajistí instantní výhru. Ale také je k němu dlouhá cesta a vyžaduje opravdu obrovské množství many k seslání.


S láskou vytvořená, srdcem hraná

Master of Magic na první pohled nemůže obstát v zkoušce času. Grafická stránka jednoduše zestárla, přesto mám vizuál této hry velmi rád. Hudba je velmi dobrá, pro každý národ jiná, s jemným brnkáním při běžném pohybu po mapě a s důrazem na akci při boji. K hratelnosti velmi přispívá možnost dostat se do druhého světa, který je přístupný přes zelené kouzelné věže. Jedná se o nehostiný svět, který je pevně spojený s tím klasickým, ale disponuje podstatně těžšími podmínkami pro život, ale také zde naleznete silnější monstra, či odměny v různých zákoutích jeskyní. Do dnešních dní okolo Master of Magic, který byl původně vydán v roce 1994, žije komunita. Dokonce v únoru 2020, po 26 letech!! vzniklo oficiální DLC - Master of Magic: Caster of Magic, které přináší nové jednotky, nové kouzla, nové budovy, vylepšenou umělou inteligenci a spousty dalšího. Ale o tom snad jindy. Teď se musím vrátit na Arcanus. Mám tam nějakou práci...

Pro: Neuvěřitelná variabilita jednotek a kouzel, dvě roviny herní mapy (Arcanus, Myrror), absolutně rozdílné národy i jednotlivé školy kouzel,

Proti: Diplomacie je velmi jednoduchá

+16

Earth 2140

  • PC 85
Reviduji svůj komentář, jelikož ten původní byl fakt o ničem. A to si zrovna hra, na kterou mám skvělé vzpomínky nezaslouží. Earth 2140 se na dlouho dobu zasloužil o mojí velkou oblibu v real-time strategiích, spolu s Rytíři a kupci. Tyhle dvě strategie se mi totiž dostaly jako jedny z prvních do ruky u mého prvního Pentiového PC, navíc jsem je obdivoval na bráchově počítači už dřív. Hra byla dostupná v herním časopise komplet česky (i dabing, byť zrovna tady toho nebylo moc k nadabování). Tenkrát byl problém se spuštěním na hojně používaných grafikách S3, musel se k tomu používat speciální prográmek (naštěstí program i návod k použití byly tehdy připravené na CD).

Pokud jde o hru samotnou, je to úplně klasický příklad 2D RTS. Nebyla vlastně ničím extra zvláštní, že by přinesla úplně nové a neotřelé principy (to až 2150 přinesla ukázku toho, že 3D může fungovat i ve strategiích), ale dohromady to byla velmi zábavná hra s vyváženou obtížností. Velmi hezká grafika s isometrickým pohledem nebyla tak zářivě barevná, jako K&M, měla spíš seriózní tóny země zničené válkou. Obě soupeřící strany bojují pomocí robotů (pěší jednotky nepopiratelně inspirované Cameronovým Terminátorem) a strojů (pouze androidi měli nejblíže k lidem). Jako u každé běžné RTS tu máme klasickou čtyřčlenku – těžba materiálů/stavba/výroba/boj. Earth 2140 to přináší v poměrně jednoduché podobě, žádné velké plánování a budování ekonomiky se zde nekoná. Ani v případě soubojů není vyžadováno po hráči mít strategického génia. Většinou stačilo co nejrychleji postavit výrobny, rychle nasekat co největší vojsko a vtrhnout na nepřítele. Chápu, dneska to může působit nudně, ale tenkrát mne to bavilo o něco víc než Rytíři, protože ty díky složité ekonomice a v některých misích i velkému tlaku ze strany soupeře uměly být opravdu silně obtížné. Pro dítě byl Earth mnohem lépe stravitelný.

Postavit se můžete do čela obou soupeřících frakcí, která každá oplývá různými jednotkami, a obě ze stran mají různé přednosti i slabiny. Hra bohužel nenabídla zásadní variabilitu v úkolech, i přes relativně velký textový briefing před každou misí se vše točí okolo zničení budov a jednotek soupeře, nic světoborného. Aspoň myslím, je to už doba, co jsem to hrál, paměť může být zastřená.

Zvuky byly poměrně standardní, potěšil český dabing hlášek jednotek ve verzi z časopisu. Hudba nebyla vůbec špatná, nicméně se poměrně často opakovala. Hrála totiž klasicky přes analogový kabel z CD-Audio, takže spolu s herními daty nebylo místo na nějaké obsáhlé stopáže. Nicméně dvě skladby se mi líbily (a dodnes líbí) natolik, že jsem si je tenkrát vypálil na CD do přenosného přehrávače.

Kromě úvodního intra se občas objevovali videoanimace i mezi úkoly. Jak to u dobových průvodních videí u her bývá, tak to byly animace nijak extrémní kvality, „vylepšené“ velmi slabou úrovní tehdejší komprese, takže aby nezabraly na CD moc místa, byly ve velmi chabém rozlišení a doražené různým prokládáním a splýváním barev.

Celkově shrnuto, mám na tuto hru dodnes báječné vzpomínky, nicméně chápu, že pokud by si ji chtěl někdo zahrát dnes, tak mu nemá nic moc co extra nabídnout. Ale pokud by někdo hledal příjemnou klasickou strategii s rozumnou obtížností, i dnes se na Earth 2140 dá stále dobře koukat i zahrát.

Pro: Příjemná grafika, slušný soundtrack, rozumná obtížnost, klasická RTS

Proti: Velmi klasická RTS s žádnými nápaditými prvky

+16

Call of Duty: United Offensive

  • PC 95
Myslím že nebudu mluvit z cesty když řeknu, že toto je nejlepší díl série Call of Duty "Ever Made". Ač je to pouze datadisk k prvnímu dílu, tváří se jako samostatná hra a je dokonce obsáhlejší a přidává mnohem více věcí než nalezneme původním dílu, nemluvě o větší obtížnosti. Proto ho také nenazývám datadiskem, nýbrž dalším uceleným dílem. Byl to, pokud se nemýlím, poslední expansion pack v této sérii, kde potřebujete instalovat soubory do původní hry. Tato hra mě zasáhla u stejného kamaráda, který mi ukázal Gothic 2. Bylo to rok po vydání United Offensive a když jsem viděl epickou bitvu v Ardenách byl jsem omámen. Do té doby jsem neviděl dynamičtější hříčku. Ještě ten den jsem musel CoD mít i s prvním dílem doma. Okamžitě jsem však spustil UO a zahrál si ho jako první.

Hra je klasicky jako první díl rozdělena na tři kampaně. Americkou, britskou a sovětskou. Mně osobně bavila nejvíce americká část. Ve hře je oproti prvnímu dílu, více misí, zbraní, deployovatelný kulomet, možnost sprintovat a mnohem lepší a rozmanitější multiplayer ve stylu Battlefield. Do hry více hráčů přibyla možnost ovládat tanky, jeepy a jiná vozidla, včetně obsluhy děla. Hráč tak měl možnost zažít opravdu epickou bitvu když se sešel maximální počet hráčů (Někdy i 120 lidí). Diverzní jednotky jsou samozřejmostí. Nechápu ten nelogický krok zpět co se týče multiplayeru u Call of Duty 2, který se již soustředil i na konzole, stejně tak i pozdější díly. Co dosáhlo v UO vrcholu, bylo následně odstraněno a to je velká škoda. Příjemný překvapením a malou změnou byla mise v bombardéru B 17 v britské kampani, kde se účastníte vzdušné bitvy nad Holandskem coby kulometčík. Sovětská kampaň byla pro mne nejméně zábavná a možná to bylo kvůli tomu, že mi přišla nejtěžší a neměla tak zajímavé prostředí. Celkově mi rusáci nikde nepřišli sympatičtí (No one step backward comrades. If you know what i mean).

Call of Duty United Offensive je pro mě nejenom nejlepším dílem a vrcholem série, ale také jednou nejlepších FPS her, které jsem kdy hrál a to také díky vydařenému multiplayeru. Hře bych mohl maximálně vytknout jen již zmíněnou nezábavnou sovětskou kampaň a občasný spawn nepřátel do nekonečna, dokud nesplníte daný úkol. Skvělá věc, kterou si dávám s potěšením znovu a znovu.

A jedna skvělá hláška z druhé americké mise: Soldier: "Hey Sarge, we got us prisoner right here! Looks like an Officer." - Sgt. Moody: "What the hell...Salute him...I'll be right up."

Pro: Dynamika a akčnost, obsah misí, atmosféra, muzika, "PING" co dělá M1 Garand, Sgt. Moody, multiplayer.

Proti: Nezábavná sovětská kampaň, občasný spawn nepřátel do nekonečna.

+16

Grand Prix Circuit

  • PC 75
  • Amiga --
  • AmstCPC --
  • Apple II --
  • Spectrum --
  • C64 --
Tenhle kousek se na mém seznamu historicky zapsal jako druhá hra, která se ke mě po Wolfensteinu 3D dostala. Na stařičkém pc se sytémem Windows 3.1. a s černobílým monitorem bylo několik předinstalovaných her, jak jsem již zmiňoval v komentáři u Wolfa-3D. No a mezi nimi byla také tato hříčka, u které jsem proseděl desítky hodin.

Ihned ze začátku jsem si osvojil řízení a jezdil jeden závod za druhým až do zbláznění. Průjezdy tunelem byly legendární. Richmond ve svém komentáři zmiňuje velmi lehkou obtížnost a musím mu dát za pravdu. Také jsem prováděl bizarní taktiky, aby závod vypadal alespoň trochu zajímavě. Pokud se dobře pamatuji, dokonce jsem formuli otáčel a jel zpět, když jsem měl moc velký náskok. Vím že i u stejné hry akorát s motorkami jsem to praktikoval. Bohužel si nevzpomenu na jméno, ale zřejmě byla od stejného studia. Dále mi vadil malý výběr vozů. Byl zde na výběr Williams, McLaren a Ferrari což bylo vskutku málo. Hra po hodinách a hodinách hraní však postupně začala ztrácet na zábavnosti. Po přechodu na Need for Speed v té době, jsem se již nikdy ke Grand Prix Circuit nevrátil, ale přemýšlím že si jí z nostalgie někde pokusím stáhnout a znovu si zajet alespoň jeden závod.

Je vidět, že tuto hru považuje mnoho lidí za svou první hru a velkou klasiku, kterou v mládí hojně hráli. Jako za první kousek v tomto žánru jí vděčím za spoustu zábavy, ale bohužel už ve své době zřejmě nepatřila mezi top závodní hry a byla mnohými překonána. I tak se ale jedná o hru která nikterak neuráží.

Pro: Tunely, tratě, ovládání, zvuky.

Proti: Malý výběr aut, lehká obtížnost, rychle omrzí.

+16

The Dark Eye: Chains of Satinav

  • PC 80
Když jsem, během další z řady nekončících karantény, o hru náhodou zakopl ve Steam knihovně, okamžitě mě zaujal její název The Dark Eye: Chains of Satinav. Hlavně tedy ten pojem The Dark Eye. Že prý se jedná o německou odpověď na legendární Dungeons & Dragons. Dobře, kouknul jsem tedy, co všechno Němci z tohoto světa vypustili do světa počítačových her a co jsem neviděl - Stíny nad Rivou. Nevím, jak Vy, ale já na ně díky Gamestaru dodnes vzpomínám. Volba tedy byla jasná - pojď do mě Satinave.

Výhodou pro hru v mém případě bylo určitě to, že se jedná o adventuru, navíc o fantasy adventuru a ještě k tomu od, dnes pro mě už v podstatě legendárních, Daedalic Entertainment, kteří adventurám v posledních letech navrátili duši. Neváhal jsem ani minutu, vstoupil jsem do světa Temného oka a jal se oddávat fantasy příběhu. Ten je jednoznačně krásný, řekl bych, že až epický. Může za to především nesmírně krásně nakreslené pozadí hry. Co obrázek, to absolutní umění, které hře dodává jedinečnou atmosféru. To se tvůrcům prostě nedá upřít. Stejně tak na tom je i soundtrack. Jemný, ale přesto nezapomenutelný. Titulní píseň ve mně evokuje přesně to, co si pod pojmem epická fantasy můžete, byť jen, představit.

Horší je to s našimi dvěmi hlavními postavami. Nakreslené jsou tak, jako kdyby zrovna vyskočili někde z pomocné školy a rozhodli se zachránit svět. Nevím, jestli jsem se někdy setkal s tak vydařenou adventurou a s tak ušmudlanými hlavními hrdiny. Připomenou Vám všechny ty pitomce, co jste za život potkali a budete mít co dělat, abyste se přes to přenesli. Pokud se to ale podaří, hra se Vám za to odvděčí překrásným příběhem. A to za to, věřte nevěřte, rozhodně stojí.

Co se týče samotného hraní a samotných adventurních prvků, tak ty jsou z těch, řekl bych, složitějších. Pár věcí nedává smysl, leč minihry jsou zrovna z těch lehčích. Nejnáročnější mi to přišlo v tom vílím světě. Musíte si chvíli zvykat na jiný svět, na jiný způsob jednání, chování, fungování věcí. Na druhou stranu hra samotné hraní usnadňuje už jenom tím, že v průběhu hry nechá aktivních jenom pár obrazovek, takže nakonec se k cestě stejně dopracujete. Když už ne logicky, tak určitě metodou pokus-omyl. Originální nicméně je, že po celou dobu hry máte aktivní dvě kouzla - rozbít předmět a opravit předmět. I to s postupem ve hře párkrát řádně zamíchá kartami.

Už jsem od Daedelicu pár adventur vyzkoušel, řekl bych ale, že tahle je, co se týče fantasy světů, jednoznačně ta nejpropracovanější. Ve studiu mají zřejmě regulérní umělce, protože si se samotným světem neskutečně vyhráli. I příběh a soundtrack je z těch, na které budu moc rád vzpomínat. Když překlenete vizualizaci hlavních hrdinů, užijete si bezesporu kvalitní ryzí fantasy, kterých, řekl bych, není nikdy dost. Musím říct, že ač jsem nenašel jedinou narážku na Stíny nad Rivou, zase jsem si tento svět opravdu užil. Určitě to nebude moje poslední zastávka u Temného oka!

Odkaz na soundtrack.

Pro: Epický fantasy příběh, nádherný soundtrack, pěkně nadabované postavy, překrásně nakreslené obrazovky, více ryzí fantasy, než středověké fantasy

Proti: Vizualizace hlavních hrdinů, občasné chování víly Amálky,

+16

Call of Cthulhu

  • PC 75
A já bych nebyl tak přísnej.
Vždyť si vezměte předlohu, kterou už "vykrádá" téměř každá hra s nádechem hororu. Chudák Lovecraft rotuje v hrobě, když vidí, co s jeho tématikou dělá převážně herní průmysl. Kdyby byl hlavní hrdina černoch, tak by vystřelil z hrobu.
To jsem vážně jediný, kterýho sere, že cokoliv, kde jsou chapadla, tak má automaticky nálepku "Lovecraft like"? Ne, předlohy pracují s naprosto jinou věcí. Tu záhy vysvětlím a tím pádem i poukážu na to, proč se v podstatě nedá udělat hra, který by dokázala uspokojit fanoušky Lovecrafta.
Vyberme libovolnou povídku. Nějakou totálně šílenou (vtipný,co? :) ). Mohli bychom vzít Putování k Neznámému Kadathu, ale nejlépší by byl profláknutý kousek - V horách šílenství. Proč je fanoušky tak milovaná a tolik oblíbená? Je totiž čistou esencí toho, co Lovecraft používá. Atmosféru a nepředstavitelný místa a příšery. Ono nepředstavitelný je hodně podstatný, protože pracuje především na základě představivosti čtenáře. Jak jistě vyvodíte, tak se může představivost velmi lišit. Základy máme všichni, ale přímý detaily monumentálních a "nepopsatelných" staveb se budou určitě rozdělovat. Vidíte na co se snažím poukázat? Lovecraft používal nekonkrétní hrozbu a něco nespecifikovatelnýho, aby vyvolal v čtenáři strach z neznámého. Do toho budou atmosféru, která se pojí právě se ztrátou příčetnosti. Co můžete čekat od něčeho, co si ani nedokážeme pořádně představit? Garantuji vám, že pokud budete chtít popisovat přímý nálezy z povídky V horách šílenství někomu, kdo povídku četl, tak oba budete v tom nejlepším případě rozděleni z představou, kterou vám autor představil. V tom klasickým případě nebudete mít ani páru, co jak vypadalo. A to je účel. Strach z neznámýho a nepředstavitelnýho. Právě proto nemůže herní průmysl (nebo libovolný zobrazovací médium) pořádně uspět a uspokojit fanoušky předloh. Jakmile totiž něčemu dáte podobu, tak se strach rázem pomalu vytrácí. Nevděční fanoušci, bijte mě!

Takže...snad jsem objasnil můj názor na to, proč nemůže být hra podle předlohy. Co si ale může vzít, tak si vzalo. Hutnou atmosféru a pozvolný rozkládání mysli hlavního protagonisty. Jsou volby zbytečný a rpg systém trapný? Jo, ALE tohle je hra, která se pokouší nějakým způsobem o přenesení atmosféry knih a to se podle mě podařilo. Ihned po prvních krocích na Darkwater na vás dýchne těžká a pochmurná atmosféra. Víte, že není něco v pořádku. Že je tu něco neznámýho, co točí celým děním. Za atmosféru tedy ode mě dostane hra +1. Nepamatuji si, která hra v blízký době dokázala něco takovýho vytvořit. A teď k tý hlavní srandě. Nechápu totiž několik stěžejních rozhodnutí vývojářů. Spoiler, jen tak mimochodem.

Proč "Ohýbač" dostal nějakou určitou podobu? Proč nefiguroval jen skrz neurčitý hlasy a obrazy?Zapadal by do atmosféry o dost líp. Nejde o to, jestli je nadesignovaný debilně (není), ale o tu přímou snahu. Tak trochu se teda upustilo od strachu z neznáma.
Schopnost rekonstrukce místa činu je sice cool, ale proč ji kurva může používat i Cat? To nedává smysl a bije to do očí i takovýho konzumenta, jakým jsem já.
Proč vedlejší postavy působí jako zbytečný kulisy? Proč nebyli líp vykresleny? Najednou je tam knihovník, který má zálibu v okultismu. Hotovo. Prostě tam je a má takovou zálibu. Jen tak si asi po nocích čte nekronomikon a sem tam mrkne na Netflix. Odkud toho tolik ví? Kde vzal všechny ty věci? To mu je Miskantonická universita jen tak dala? Skrz jeden kontakt? Vždyť jaký to byl problém v povídkách se dělit o neurčitý důkazy. Přeci třeba v Šepot v temnotách (bylo to v tom, ne?) se o podivný materiály dělili postavy hodně těžce skrz vlakový systémy. A to nemluvím o tom, že se důkazy ztrácely za podivných okolností. Nikdo na Miskantonický universitě by nepředal Nekronomikon nikomu. A vůbec. Ten taky existoval v universu jen neurčitě.
Všechny postavy se řídí podle nějakýho archetypu. Škoda. Působí to totiž nudně.


Ach jo, tak komu to doporučit? Fanouškům s otevřenou myslí asi jo. I tak budou sem tam nasraní, jako já. Hráčům hororovek spíš ne. Fandům walking simulátorů, kteří hledají hutnou a hororovou atmosféru? To by nejspíš byla má volba.

TL:DR: počkejte na brutální slevu, pokud máte rádi povídky od Lovecrafta. Jinak si můžete hru nechat v pohodě ujít.

Pro: atmosféra, hlavní hrdina, easter eggy pro fanoušky Lovecrafta, příčetnost, soundtrack, příběh je ok

Proti: "rpg" systém, nedostatek herních mechanik, nedotaženost, grafika zaspala dobu (dobrý den, roku 2010)

+16

Risen

  • PC 70
Len čo ma more vyplavilo na breh a trochu som sa spamätal už sa do mňa pustila nejaká ženská aby som tu nepostával ako nejaký tĺk a zohnal pre ňu jedlo a úkryt kde by si ona chudinka po tom desivom stroskotaní mohla oddýchnuť. No čo, nejaké veci sa nikdy nezmenia- povedal som si a začal som prehľadávať búrkou bičujúce pobrežie.Po pár minútach napchávania vrecák všetkým možným a niekoľkých mŕtvych agresívnych sliepkach som sa mojej milej priateľky zbavil v neďalekej chajde kde som ju hodil na krk jednému chudákovi. Áno Risen ma od prvej chvíle bavil, malý ostrov s premnoženou faunou sľuboval tuhý boj o prežitie a mocenské frakcie zasa zaujímavé questy a možno aj príbeh.A naozaj prvé dve tretiny moje očakávania nesklamali. Cez questy hráč postupne spoznáva vzťahy medzi NPC v rámci každej frakcie aj medzi frakciami samotnými. Spôsob vedenia súbojov mu pomáha rozhodnúť sa či sa vydá cestou bojovníka, mnícha alebo mága. Ani jedno zoskupenie totiž nie je jasne na strane dobra. Prišlo mi že všetci sú tak nejak zlí : ) Skrátka žiaden boj dobra so zlom, aj keď sa bojuje proti Titánom (pozdravujem Titan quest ) bojuje sa v prvom rade o prežitie a v tom druhom o moc. Svet Goth.. sorry Risen je skrátka drsný. Kedže mňa máchanie mečom veľmi nepresvedčilo , útočná mágia na diaľku bola jasná voľba.Lenže možno práve preto sa posledná tretina stale streotypnou a nudnou. Od polovice tretej kapitoly sa mág stáva extra silným, fireball má na maxime, vie si vyvolať kostlivca( skvelého na nabaľovanie nepriateľov) a spoločníkov mu môžu robiť NPC ktorým predtým pomohol.Štvrtá kapitola vás potom nemá čím prekvapiť.Nečaká vás žiadne nové kúzlo,nijakí noví nepriatelia ani nové zbrane, či nečakaný zvrat v príbehu.Celé je to iba o demonštrácii vašej sily v už raz , alebo viackrát prebádaných lokalitách.No a na úplný záver ma ešte znechutil quick time eventový boss fight.

Pro: frakcie, celkom pekný ostrov,

Proti: štvrtá kapitola

+16

Assassin's Creed: Syndicate

  • PS4 50
Se sérií Assassin's Creed mě pojí velký kus mé hráčské minulosti. Tehdy v pubertě, když jsem hrál druhý díl na Xboxu 360, začínal jsem si tu vskutku jedinečnou a rozmáchlou (tenkrát ale ještě ne) sérii zamilovávat. Ubisoft uhodili hřebíček přesně na hlavičku, když se rozhodli po zvláštním prvním dílu (působící spíš jak nějaké technické demo), posunout sérii do jiného časového období a do bot jiného asasína. Najednou jakoby se jim před očima otevřel svět plný možností, svět propojující fikci s historií, svět barev a lidských osudů. Nabídli nám nahlédnout na pravidla a historii vlastního fikčního světa jako do učebnice. Tenkrát mě to neskutečně chytlo. Eziova cesta životem. Práce s hráčovými emocemi, kterou nevidíme tak úplně každý den.

Nyní se nacházíme v roce 2020, pominula doba mého skalního fandovství, kterým jsem tady oplýval v mém komentáři na Syndicate, který jsem smazal. Teď jsem si šel zahrát hru jako někdo jiný. Můj pohled na umění se změnil, a s tím i pohled na herní umění. Před nějakou dobou mě zmlsala taková "maličká" hra zvaná The Last of Us Part II. Nějak záhadně na mě promluvila, a připomněla mi, jaké emoce a pocity ve mně dokáže videohra vyvolat, a že to jde. Vím že každý takovýto digitální počin je zcela jiný, jiný autorský, řemeslný a technický otisk, ale u hraní tohohle díla, již devátého hlavního chodu od gigantického Ubisoftu, vidím, jak dokážou být velké vysokorozpočtové produkce, u kterých vím že to umí i líp, stále pozadu, a zdržovat se jen toho povrchního.

V mnohém se bohužel nabízí srovnání s minulým dílem Unity, v něčem se bohužel rozchází. Tady mi to přijde bohužel jako výplňovka. Celá hra. Po ultra-mega očekávaném předchozím díle, tady tvůrci jakoby polevili. Nějak se stalo, že Ubisoft začal těžce flákat příběh, a to bych řekl, že už během tvorby Unity. Tady je vlastně vidět názorný příklad toho, že když tam není žádný drajv, žádný nápad, žádný hnací motor, je vám to celé tak nějak ukradené, pak to člověka nebaví. Tady pro mě moc neplatí, že aspoň hratelnost by mohla být zábavná, i když šlo vše v příběhu do kopru. To jde ruku v ruce. Ty mise v starších Eziových dílech, v Black Flag, nebo by se dokonce něco našlo i v díle třetím, nebyly bůhví jak oběvné. Samotné mise v hlavním příběhu vlastně nebyly nikdy v této dnes už legendární sérii ten hnací motor. To byl příběh, postavy a oběvování jejich příběhů, emoce. Tady to spadlo. Stejně jako v Unity.

Jak jsem psal, Unity bylo očekávané, a taky podle toho vypadalo. A nebylo to jen z grafického hlediska, kdy se tvůrci snažili vytřískat z tenkrát nové generace konzolí snad úplně vše. Kromě teda technického bordelu, hráči zároveň dostali opravdu pěknou hru. Které se možná ještě o rok novější Syndicate ne úplně vyrovnal. Oni se tvůrci rozhodli zprostředkovat hráčům exkurzi do tehdy revoluční Paříže a přijde mi, že tak stejně to je i tady. Možná o něco méně, ale je. Příběh samotné hry, válka asasínů a templářů, a všechny ty postavy, kterých se to týká, už hrají druhé housle. Ubisoft si čím dál více uvědomoval, že hráčům dají nejvíce právě té exkurze, té prohlídky historií. A zapomněl, že se tady vypráví příběh nějakých postav, které mají nějaký svůj vývoj a nějakou svoji historii. Postavy a jejich příběhy jsou tady na pozadí historických okolností. Ne naopak. Historie tehdejší doby není jenom pozadí podřízující se postavám a fiktivním příběhům. Což je nemilé. Unity se v rámci narativu ale přecejen snažil, nabídnul nám trochu ambicióznější příběh s ambivalentnějšími postavami. Vskutku osvěžující příběh, který svým velikášstvím pokračoval ve výpravných šlépějích, u čehož jsme byli zvyklí z minula. Klasicky to Ubisoft upekl jen způlky, a tak to celé působilo nedostatečně, nedodělaně. To stejné je ovšem tady, s tou vyjímkou, že už se ani nesnažili o žádné osvěžení. Postupné dobývání Londýna z područí templářů je ten nejobyčejnější příběh, který jsme v těch hlavních AC hrách dostali. Bez inovace, bez nápadu. Klasický černobílý pohled na všechny zúčastněné postavy. Plus ty historické tady plní opět účel jen jakéhosi drobného životopisného medailonku s žádnou skutečnou vahou pro příběh hlavních dvou postav. Celý děj působí jako jedna epizoda seriálu, ne celá série, nebo celovečerák. Žánrově je to k tomu ještě velmi odlehčené, postavy jsou archetypální a karikaturní a celé se to nebere vážně. Přitom na poli té základní dějové kostry se to tváří bůhvíjak velkolepě, kdy tady máme co dočinění s templářským vůdcem majícím obrovský vliv na celé město. V praxi to ale nevidíme. Jak jsem psal, minulé díly nebyli jednotlivými aktivitami kdovíjak objevné, ale jde o to, při jaké příležitosti to bylo, jestli jsme s Eziem navštěvovali jeho milou ve vedlejších misích v Brotherhoodu, nebo že jsme pomáhali Connorovi s jeho komunitou přátel v ACIII. Šlo o to jak nás to sblížilo s tím fiktivním životem na obrazovce před námi. Nic z toho tu nenajdete.

V jednom komentáři jsem psal o tom, jak je důležitý detail. Tady na něho není žádný důraz. Málo animací postav, příběhové cutscény tady jsou tipnuty vždycky velmi rychle, vedlejší úkoly mi přišli úplně zbytečné. Herní náplň v podobě obsazování jednotlivých čtvrtí je stereotypní a vlastně celá hra se skládá z více méně toho samého pořád dokola. Běž tam, ukradni tohle, zabij tyhle a uteč, hotovo. Takhle vypadá tzv. nastavovaná kaše přátelé. Nemluvě o tom, jak je to furt technicky nevyvážené, kdy se postavy divně hýbou, hlavní postavě všechno trvá, parkour je krkolomný a člověk u něho má někdy pocit, že pohyb protagonisty nemá pod kontrolou, nemluvě o odebrání tlačítka na skok.

Abych jen neházel hnojem, Syndicate je pořád celkem obstojná hra. Jako základní řemeslo to jakž takž funguje. Mě si hlavně hra obmotala na to na první pohled nejméně zajímavější a to sbírání předmětů. Jsem asi fakt celkem ujetý na to všechno posbírat. Jinak se tady daří to, na co byl očividně kladen důraz, vcítění se do historického města a období. Viktoriánský Londýn je fakt hezký a opět se Ubisoftu podařilo dosáhnou zcela jiného feelingu než v předešlých dílech, takže každý AC díl působí jinak, sálá z něho jiná atmosféra. Pak tady vlastně stále platí to, co jsem už zmiňoval na začátku, tvůrcům tady funguje pořád to nahlížení do jejich obsáhlé učebnice, a když už ne v praxi, tak aspoň prostřednictvím textů v databázi. Fakta i fikce jsou tady poutavě rozepsány a velmi dobře zkombinovány. Takže se musíme aspoň uspokojit z nějakého toho loru z textů a nahrávek ze současnosti. Kromě tohohle je tady příběh moderní doby vypravován v pár záběrech skrz nějaké drony či co, a opět se ukázalo, jak nedomyšlený celý tento narativ s linkou ze současnosti je. A to mě tato linka ve starších dílech nevadila, dokonce někdy i zajímala a bavila, záleží totiž na tom, v jaké formě se k nám dostane. Jestli se skutečně můžeme nějak pohybovat a objevovat okolí, nebo je to zpracováno jako tady, nebo jako v Unity, čili úplně zbytečně.
+16

Transport Fever 2

  • PC 90
Hry tohoto typu mám úplně nejraději a je čas napsat novou recenzi. Otázkou je, jestli je dvojka lepší než první díl. Jestli se vůbec vyplatí kupovat.

Úspěšně dohrána základní kampaň, která mile překvapila. Rozdělení na tři epochy je mnohem lepší, než rozdělení na státy, jak to bylo v prvním díle. "Příběh" kampaně je realistický podle skutečných událostí, namátkově například ekonomické krize, poválečný rozvoj Německa, Japonská snaha o rychlovlaky nebo Francouzko Britskou válku o létání. To můžu opravdu ocenit a hra si s tím poradila. Každá mise má i bonusové úkoly, které mnohdy ztrácí logiku. Například, když se po vás chce, ať prodáte všechny vlaky nebo zrušíte nějakou linku, která je potřebná pro hlavní úkol. Ale hra není krutá a po dohrání základní kampaně vás nechá dokončit i bonusové a získáte achivement i tak,
Mezi zajímavé bonusové mise patří i stavba pláže, turistické trasy v horách nebo kopání kostí dinosaura. Zní ro zvláštně ale fakt to tu je.

Nejdůležitější u hry je samozřejmě vozový park. Když budu sprostý, část je okopírována až z Train Fever. Ve hře jsou takřka stejné vozidla jako v předchozím dílu. Přibylo několik Asijských typů a nějaké, které byly vyrobeny mezi lety 2016 kdy vyšel první díl a 2019 kdy vyšel díl druhý. Jedná se spíše o elektrické silniční vozidla. Některé vozidla se s námi i rozloučili, například Concorde.

Grafika a zvuky hry mi sedly. Graficky je hra hezčí než první díl a hra nabízí i pěkné odlesky a osvětlení celé herní scény. Škoda, že ve hře není podpora střídání dne a noci, určitě by to vypadalo hezky. Zvuky jsou v pohodě a i hudba na pozadí sedí k tomuto žánru.

Zajímavou funkcí hry je zastavení času (u Sandbox), nebo úprava jeho plynutí. Hra totiž běží stejně rychle jako první díl a pokud hrajete od začátku doba páry rychle zmizí. Nově lze upravit délku jednoho roku, nebo chvíli postup let zastavit a hrát si v roce 1910 klidně pořád.

A co negativa? Bohužel je vidět, že autoři spoléhají na módy. Proto je výběr vozidel značně omezený. Nelibí se mi, že není větší výběr zejména nákladních vozidel a vagonů.
K tomu patří i jejich kapacita. Ta je ve hře opravdu směšná a hodně to kazí celkový dojem. Letadla se pomalu ani nevyplatí, když uvezou sotva 100 lidí nebo kusů zboží. I kapacita silničních vozidel je tragická. To samé platí i pro železniční vagony.
Zbytek negativ jsou spíše detaily - absence levostranného provozu, gumový povrch na železničních přejezdech už v 19. století, továrny nemění vzhled do nové podoby (já vím i v reálu, ale stejně - vlastně je problém, že hra nebuduje nové továrny).

Nově je možnost ve hře si postavit sídlo společnosti, které je ale úplně k ničemu (asi jako v Transport Tycoon Deluxe). Škoda, že zmizela možnost umístit logo na vozidlo, jako měl první díl. Druhý díl není tak komplexní, co se týče průmyslu. Je zde mnohem snadnější výroba a taky lépe optimalizována. Styl hraní nabídka-poptávka tady stále je (takže systém TTD bohužel nic) a nově je opravdu třeba zásobovat města i zbožím. Každé město má požadavky kolik čeho chce, chtělo by i silniční systém a nejlépe i linky. Když vše plníte na 100%, město roste jak houby po dešti. A vydělává neskutečné peníze.

Ještě je třeba zmínit, že i tady je problém s nádražími. Že vlaky mají určitou kolej a radši zasekají celou síť, místo aby jely na těch sedm volných kolejí hned vedle.

Celkově hru můžu doporučit. Moderská komunita jede doslova bomby, navíc ve hře fungují i vozidla z prvního dílu. Jen mě mrzí, že autoři nevyužili potenciál. Udělat hru kombinací Trains & Trucks Tycoon (TTT)+ Mashinky (M)+ Transport Fever (TF) by bylo naprosto dokonalé:
Systém průmyslu z TTT (luxusní komplexní průmysl), systém vylepšování továren a všeho možného z M a grafika z TF či M.

Pro: Grafika, vozidla, kampaň, zvuky i hudba, hratelnost, kochací kamera, živá mapa (zvěř, lidé, auta), dobře udělána voda, obrovské množství módů.

Proti: Nevyužitý potenciál, spousta detailů, které nemají vliv na hratelnost, ale spíše na to kochání a chill u takových her. Divné chování silničních vozidel na dálnicích (styl Transport Tycoon při změně pruhu).

+16

Sid Meier's Civilization

  • PC 100
Když byste si měli vybavit hru, u které jste za život strávili nejvíce času, mnohým se nejspíš vybaví hry jako Counter Strike, WoWko, Minecraft, apod. V mém případě je to ale právě první Civilizace, kterou jsem si poprvé zahrál někdy v první polovině devadesátých let minulého století a postupem času v ní utopil opravdu hodně hodin. I v dnešní době si čas od času párkrát jedničku s radostí zahraju. Přitom moje začátky s touto hrou byly opravdu krušné. Kromě toho, že to byla prakticky moje první strategie a faktu, že jsem neuměl ani slovo anglicky, tak jsme doma měli PC bez myši (ano, dnes je to nepředstavitelné, ale v té době prostě nebyla myš u počítače standardem) a navíc s černobílým monitorem.

Dodnes si vzpomínám, jak jsem se snažil rozeznávat jiné národy podle odstínů šedi (což např. u růžových Angličanů/Řeků šlo celkem snadno, horší to bylo mezi modrými Němci/Francouzi a zelenými Babyloňany/Zulu). Docela vtipné bylo i to, že díky tomu nebyla vidět v úvodním menu vybraná položka, takže jsem netušil, že si vůbec můžu vybrat i jiný národ, takže jsem ze začátku hrál jenom za Římany, kteří jsou v nabídce první. O nějakém Sound Blasteru tehdy taky nemohla být řeč, takže veškeré zvuky a hudba byla zprostředkována pomocí PC speakeru (na který mimochodem nedám dopustit a i dnes si nechávám DosBoxem emulovat právě tyto zvuky a hudbu).

Postupem času jsem se systémem pokus omyl naučil základní principy hry a následně jsem se (už s myší a barevným monitorem) začal dostávat i do hlubších mechanismů hry. Taky jsem si osvojil několik stylů hraní s tím, že můj nejoblíbenější je asi co nejrychlejší přechod na demokracii kvůli nulové korupci (ideálně pomocí pyramidy) a následný rychlý technologický pokrok a vítězství ve space race. Zajímavý je taky styl v podobě vydělávání spousty peněz a následného přebírání měst a armád pomocí diplomatů. Možností je prostě spousta a to se mi na této hře hodně líbí.

Časem jsem ve hře objevil cheat code umožňující zobrazovat celou mapu, sledovat vývoj ostatních civilizací a nahlížet do jejich měst. Tahy soupeřů tak byly docela zdlouhavé, ale mě to sem tam bavilo sledovat a hlavně jsem díky tomu ještě víc pochopil, jakým způsobem hraje počítač a že tak trochu podvádí. Má nepotopitelnou trireme, takže může libovolně do oceánu. Nemusí vůbec řešit korupci ve městech, neprojevuje se mu pollution, dokáže teleportovat diplomaty a karavany, divy světa staví náhodně a zdarma, mění režim během jednoho kola, atd. Na druhou stranu zase některé věci dělat neumí (např. kácení lesů a džunglí).

Bohužel nic není dokonalé a tak i zde je pár věcí, které mi ve hře chybí nebo mě štvou:
- Asi nejhorší věcí je omezení počtu jednotek (ve skutečnosti i měst, ale toho počtu lze dosáhnout opravdu jen zřídka), následně naskakuje hlášení o příliš velké armádě a nové jednotky se nevyrábějí.
- Není možné jednoduše vyvolat setkání s ostatními národy (pouze pomocí diplomata).
- Maximální množství peněz je 30000.
- Pokud počítačový protivník přijde o prvního Settlera (bez postavení města), zůstává hráč ve hře a není ho možné žádným způsobem eliminovat.
- Zaplacení výroby někdy postrádá smysl (např. u divu světa).
- Je možné přepínat výrobu s tím, že zůstává vynaložené množství produkce.
- Není možné upgradovat jednotky.

Co dodat? Vím, že mnoho hráčů tvrdí, že nejlepším dílem Civilizace je ten druhý, který je de facto dotaženější jedničkou s hezčí grafikou. V mém případě je ale na trůně jednička i s jejími nedokonalostmi. Je prostě nedílnou součástí mého herního života a asi na ní nikdy nedám dopustit.
+16

Drakensang: The Dark Eye

  • PC 75
Jeden čas se zdálo, že dojde k obnovení klasických erpégéček ve stylu Baldur's Gate, byť v novém kabátku. V rychlém sledu vyšly tři úspěšné pokusy, které jsou si v mnoha směrech podobné: Witcher (2007) , Drakensang: The Dark Eye (2008) a Dragon age: Origins (2009). Naděje staromilců však nebyly naplněny. Pokračování Witchera (W2) nebylo ani tak erpégéčkem, jako spíš akční adventurou, z dvojky Dragon age se stala tupá kdylička s hejny enemáků, kteří se vám v několika vlnách zhmotňovaly za zadkem. Drakensang se sice dočkal pokračování (či spíše předkračování) , které je v jistých směrech lepší než první hra, pak ale zmutoval v online click-festu. Časy klasických RPG her se tenkrát nevrátily - a nejspíš se nevrátí nikdy.

Ve srovnání se svými sourozenci (W1, DA:O) vypadá Drakensang: TDE jako chudý příbuzný. Což ale nemusí být na závadu, protože chudoba cti netratí , že ano. Kdybych měl D:TDE charakterizovat jediným slovem, řekl bych, že je... melancholický. Prostě melancholický. S partičkou archetypálních individuí se procházíte kvetoucími lučinami, stinnými lesy, výstavnými středověkými městy, zaprášenými pivovarskými sklepy, páchnoucími (ale malebnými) bažinami, do toho hraje melancholická hudba... a často se stane, že na vás minutu nebo dvě reálného času nezaútočí žádné potvory. Prostě jen chodíte sem a tam a kocháte se přírodou či architekturou. Grafika mi opravdu sedla (hrál jsem s high texture packem), je hodně stylizovaná, nadčasová a... melancholická. V exteriérech jako by pořád trvalo jedno a to samé odpoledne na konci léta, čemuž odpovídá i slavnost sklizně jablek ve městě Tallon, které navštívíte v pozdějších fázích hry. Pokud jste melancholicky založení, tak tohle je hra pro vás.

Nechme ale melancholie, věnujme se negativům. V názorech tady na DH jsem se dočetl, že hra je příliš těžká. S tím musím nesouhlasit. Hra je poměrně lehká, ale vší silou se vám to snaží pořádně ztížit. Bodíky zkušeností můžete investovat do vlastností (síla, odolnost a tak dále, je jich 8), schopností, ovládání zbraní, bojových komb a kouzel (pokud má postava magický talent). Tady je na místě obezřetnost, pořádně si rozmyslete, kam bodíky vrazíte, protože jich není nekonečné množství. Když jsem hrál D:TDE poprvé (dávno, dávno tomu) , udělal jsem z hlavní postavy všeuměla, který stahoval kůže, sbíral bobule, vařil léčivé čajíčky, fáčoval zranění, lockpickoval zámky, deaktivoval pasti, brilantně hovořil s enpécéčky... a v pozdějších fázích hry se věčně válel v kómatu, zatímco zbytek družiny s veselým smíchem kydlil potvory.

Bez většiny schopností se prostě obejdete. Sice se ochudíte o "roleplay", ale tím, že body vrazíte do kydlicích schopností, si značně si usnadníte bojovou část. Například "etiketa" je očividně k ničemu. Zbytečné je i stahování zvířat nebo obchodní dovednosti, protože s financemi nikdy nebudete mít problém. U výroby zbraní a lektvarů se nevyhnete nízkým úrovním dovedností (vaření čajíčků, výroba šperháků a lepších šípů), ale rozmyslete si vyšší úrovně, protože investice bodíků roste exponenciálně. V pozdějších fázích hry, když z družiny vyhodíte zlodějku, se vyplatí lockpickování , ale deaktivace pastí je celkem k ničemu. Přes past pošlete Forgrima, pak mu pofoukáte bebí a je to. Bodíky raději vrážejte do vlastností (každé povolání má klíčové vlastnosti a ostatní, třeba charisma u bojovníka, jsou na nic), zbraňových dovedností (je záhodno rozvíjet jedinou zbraňovou dovednost), bojových komb a některých kouzel. Část kouzel je již tradičně k ničemu a jen menší část je užitečná. Důležité jsou (jak už tady padlo) "železné nervy" (wilpower) a pro dokončení některých qestů je nutné posílit "prohnaný jazyk".

Boje se dají vyhrát pomocí dvou jednoduchých taktik. Zprvé musíte důsledně uplatňovat taktiku "všichni na jednoho", což je využití (nebo možná zneužití) komplikovaného bojového systému s bonusy a penalizacemi, který tady nebudu rozebírat. Za druhé využívejte toho, že se družina pohybuje jako celek Pokud vaši svěřenci dostávají na budku, utíkejte s jednou postavou tak daleko, až o vás potvory ztratí zájem Zbytek zmlácené (a omráčené) družiny se přiteleportuje k přeživšímu. Zraněné obvážete a vyléčíte, vrátíte se na místo prohrané bitvy a ukážete nepříteli, zač je toho loket.


Teď něco k najímatelným postavám: po herním světě se pohybuje vaše alter ego a tři kompaňoni. Ostatní parťáci na vás čekají ve vaší rezidenci (až ji získáte). Postav zařaditelných do party je asi deset, nebo možná více. Potíž je v tom, že téměř polovinu hry odehrajete s družinou, kterou vám hra nadiriguje. Vytrénujete ji, vyzbrojíte, ošatíte , zvyknete si na ni a pak už ji nechcete měnit. Osobně jsem dohrál až do konce s Rhulanou a s Forgrimem. Někdy před polovinou hry jsem vyměnil zlodějku za Gwendalu, která střílí z luku, léčí, hází blesky, vyvolává zvířecího společníka a je na ni pěkný pohled. Její "speak, friend," se mi nikdy neomrzelo. Nečekejte ale žádné výrazné a propracované charaktery - ani u společníků, ani u NPC. Vše je zjednodušené až archetypální. Rhulana je napružená Amazonka chtivá boje a slávy, Forgrim je srandovní trpaslík se zálibou v pivu, Gwendala stále mluví o tom, jak jsou lesy pěkné a města smutná. Jediný, kdo trochu vyčnívá a koho si opravdu zapamatujete, je dementní mág Rakorium (NPC).

Nakonec k příběhu. Ten je značně zmatený. Nejprve vyšetřujete záhadné vraždy a pak, když se nachomýtnete někam, kde jste ani nemuseli být, jste poslání na "dračí výpravu", která se opakuje jednou za 87 let. Výprava probíhá ve stylu ruské pohádky "Jdi tam-nevím kam, přines to-nevím co", což v dialozích opakovaně komentuje i hlavní hrdina. Časem se ledacos vysvětlí, ale ve skutečnosti se jedná o dva navzájem nesouvisející příběhy. Když zapomenete splnit dlouhodobý úkol Pro hrst dukátů, tak se ani nedozvíte pointu.


Musím pochválit češtinu, která je, jak jsem slyšel, přeložená z ukecanější německé verze a nikoliv z osekané anglické. Autoři češtinu opravdu vymazlili a opatřili připomínkami a poznámkami ze světa Das Schwarze auge.

Doba hraní: teď jsem to prošel za nějakých 30 hodin (odhadem), ale jen proto, že jsem se vyvaroval zákysů, které mě potrápily minule. Není žádnou ostudou (domnívám se) podívat se do návodů. V češtině asi nic není, ale v angličtině toho najdete na internetu dostačující množství.
+16

Dragon Quest II: Luminaries of the Legendary Line

  • SNES 65
I přes své stáří mě první díl série Dragon Quest dost bavil a to především v modernější verzi pro SNES. O málo novější druhý díl jsem tak rozehrál rovnou na této platformě. Nejpřesnější popis dvojky je větší. Svět druhého dílu je bezmála desetkrát rozlehlejší, původní kontinent tvoří pouze malou část světa. S tím se pojí mnoho pozitiv i negativ. Oceňuji především delší příběh, mnoho zajímavých lokací a výrazné využití vodní plochy. Kam jít a co dělat není většinou problém zjistit z mnoha rozhovorů. V každém městě je dost postav a měst je vzhledem k rozloze světa celkem hodně. Zpočátku je množství cest a přístupných lokací nízký a později se už dá slušně zorientovat. Přesto jsou párkrát náznaky mlhavé a najít pokračování může trvat. Především hledání pokladu v moři bylo únavné.

Zpočátku se ovládá pouze jedna postava jako v prvním díle a hra tak vypadá téměř stejně, ale postupně se přidají další dva spolubojovníci. To je sice příjemné osvěžení a odlišná specializace každé postavy je fajn. Problémem je jejich výdrž. S vlastní postavou potkáváte nejdříve slabé nepřátele a není problém trochu zesílit, než se k vám připojí první společník. Ten ale začíná také na prvním levelu a jeho zlepšení je časově náročné a vyžaduje velkou opatrnost. Nepřátelé totiž již odpovídají úrovni hlavního hrdiny. To samé se opakuje při připojení třetí postavy, jen ještě horší. Nepřátelé v okolí jsou ještě obtížnější a postavou je čarodějka s nízkou výdrží. Časem se ale vše srovná a hra začne být zase zábavnější. Kombinace schopností tří postav a jejich vybavení je dobře udělaná a souboje jsou zábavné - obzvláště ty příběhové. Díky většímu zapojení magie jsou souboje zajímavější než v jedničce, ale je důležité hlídat si množství many, především v odlehlých oblastech. Skončit bez kouzel ve čtvrtém patře nebezpečné jeskyně je vážný problém.

Rozlehlost světa má ještě jednu výhodu. Tím neustálým překonáváním velkých vzdáleností není nijak strašný grind. Nutný je v podstatě pouze ze začátku při prvotní tréningu postav a před koncem. Možná by šla hra dokončit i na nižším levelu a nebylo by to třeba, ale osobně raději hraji na jistotu a závěrečná řada soubojů je dost náročná. Obtížnost je celkově dost vysoko, rozhodně výše než v prvním dílu. Vzhledem k obtížnosti jsem rád, že jsem tentokrát nehrál také NES verzi - pokud má tak pomalé levelování, musí to být opravdu na dlouho. Nalézt nebo koupit se dá velké množství předmětů a některé naleznou využití až později. Ale inventáře nejsou největší a tak najde uplatnění i depozit. Chce to ale používat s rozmyslem, vracení se pro vhodný klíč může být na dlouho. Podobnou práci s inventářem a předměty mám rád a zde je zpracována rozumě. Jen ty léčivé předměty se mohly štosovat.

Na SNESu vyšly oba první díly společně a tak je jejich technická stránka naprosto shodná. To je ale dobře, už první díl měl pěknou grafiku a některá monstra jsou doslova legendární. Opět existuje pouze japonská verze, ale anglický překlad funguje na výbornou. Navzdory obtížnosti jsem si hru užil, ale první díl je díky své kompaktnosti a ucelenosti lepší. Také práce s více postavami není nejpovedenější a jeden hrdina se ovládal příjemněji. Přesto to není špatná hra a těch odhadem slabých 50 hodin nelituji. Pokud ale netrváte na kompletní dohráním série, můžete po dohrání jedničky pokračovat rovnou trojkou. Tedy doufám, mě zatím teprve čeká.
+16

Yakuza 0

  • PC 80
Odpočívám takhle za tónů Jakuzi ve své jacuzzi s mafiány z Yakuzy, když se mě Yoshio nenuceně zeptá, co jsem naposled hrál. Na Yoshio hrudi se vyjímá, mimo mnoha jizev, které má dle svého vyprávění z neúspěšného pokusu o atentát, vytetovaná prostřelená hlava, která místo očí má jen prázdné důlky a na tváři mrtvolný škleb naznačující neskutečná muka. Pod ní se nachází krvavou barvou napsané písmeno C. Jeho dva bodyguardi si leští své Uzi. Naposled jsem hrál Yakuzu 0...

Nemusel jsem si ji vybavovat dlouho. Strávil jsem v ní téměř dvě stovky hodin, tak skvěle jsem se bavil. Ne, že by to byla nejdokonalejší hra světa, to zase prr, ale nesporné kvality má. Zaprvé sto postranních úkolů. Většina z nich je parodie na nějakou společenskou událost nebo osobu, můžu zmínit natáčení Stephena Spielberga, tanec Michaela Jacksona za nápadně podobné hudby z Thrilleru, koupě a následná krádež nové hry, kterou chce malý kluk, zaučování dominy, osvobození podpantofláka, a tak dále. Některé nebyly uplně super, třeba telefonáty, ale v množství těch kvalitních se lehce ztratily.

Vylepšování postav bylo něco, co mě táhlo celou hru vpřed. Majima i Kiryu mají tři styly a jeden bonusový, který můžete za peníze dále vylepšovat a odemykat si tak nové údery, zakončování, výdrž a tak dále. Přehledně, jednoduše, a hlavně s každou novou schopností se cítíte opravdu lepší. V soubojích je to znát (hrál jsem na druhou nejvyšší). Některé perky a cesty stromem schopností musíte odemykat za pomocí trenérů, kteří vás učí jednotlivé styly. Obrovské plus Yakuze.

Za další bych rád zmínil dvě "minihry" obou protagonistů. Je fakt, že Majimova je složitější na ovládání a vynese paradoxně méně peněz, ale zase je to větší zábava. Otevřete svůj bar a začnou k vám chodit lidi, které musíte obsluhovat pomocí vašich dívek, které na začátku nejsou zas tak efektivní, ale jejich používáním se jim vylepšují statistiky a navíc plněním právě zmíněných postranních úkolů můžete najmout ultimátní pomocnice. Sice na obrazovce pijí šampaňské a koketují, ale Vy víte, co se tam děje. Není to kostičkované, ale je to tam. No a Kiryu zase vydělává po čase majlant v realitkách. Jednoduché - vydělej, kup a profituj. Než se investice vrátí, chvíli to trvá, musíte pořád běhat do kanceláře a stavit ochranku a výběrčího výpalného, trochu opruz, ale po 100% vylepšení už jen občas dojdete vybrat penízky a radujete se.

A v neposlední řadě se musím rozpovídat o příběhu a technické stránce. Ta je suprová, neměl jsem snad jediný problém, ozvučení naprosto perfektní, grafika jakbysmet. Příběh mě několikrát příjemně překvapil, nebyl úplně infantilní, jak to u některých japonských her bývá, naopak sem tam nečekaný twist nebo cliffhanger, protože se příběhy obou hrdinů střídají, až se nakonec ve velkolepém finále protnou.

Nakonec se mě Yoshio vyptává na zápory, co se mi nelíbilo? Nelíbilo se mi, že některé věci jsou hrozně zdlouhavé. Třeba když prohrajete souboj s bossem, musíte ho opakovat celý a ještě přitom sledovat filmeček. Souboje ke konci hry už byly celkem jednoduché a tím nudné a vyhýbal jsem se jim, jak jen to šlo. Taky mohlo být více bossů, než ten jeden, který mě v podstatě pronásledoval celou hru. Mise, kde jste museli někoho chránit, přenášet nebo jednoduše jen spolupracovat, byly občas kvůli jejich tupější AI napřestlamu.

Yakuza 0 je neuvěřitelně hluboká. Nezmínil jsem hromadu věcí - závody miniautíček, skvělé karaoke, bowling, šipky, kulečník, různé deskové hry, které jsem absolutně nepochopil, divné šachy, návštěva restaurací, zbraně, Mr. Shakedown a spousta dalších, kterým se můžete věnovat. Anebo taky nemusíte. Hloubka Yakuzy je jen na vás. A to je peckoš.

Netušil jsem, že když se mě Yoshio zeptal, co jsem hrál naposled, myslel opravdu naposled. Trhl jsem sebou ve vířivce, když mi jeden z jeho bodyguardů náhle prostřelil hrudník. Ještě jsem přerývaně dýchal, když se ke mně sklonil ten druhý, v ruce dlouhou sai a bodl mě do levého oka. Za šíleného řevu jsem tím pravým viděl zbytek svého zrakového nervu, jak se napíná za povytaženým okem z důlku. Když mi propíchl to zbývající, začal jsem ztrácet vědomí. Poslední, co si pamatuju, je, jak se ke mně Yoshio naklonil a zašeptal: "Ahoj, Claude, pozdravuje tě Kenji.." Kapka mé krve z očního důlku mu potřísnila tetování.

Pro: Příběh, grafika, zvuky, minihry, substories, Mr. Shakedown, tréninky, vylepšování postav, karaoke, autíčka, achievementy

Proti: Souboje (ke konci), občas divné checkpointy, žrout času, pro někoho může být až zahlcující

+16

Scarface: Money. Power. Respect.

  • PSP 50
V herních končinách roku 2006 vycházely takové pecky s dnes již legendárním statusem jako Hitman Blood Money, Company of Heroes, Bully, TES IV: Oblivion, Zoufalé manželky, Gears of War nebo Okami. Zároveň se rozmohl nešvar – hry podle starých kultovních trháků. Můžete mi oponovat, že předešlý rok vydalo Rockstar úspěšnou hru The Warriors podle filmu Waltera Hilla z konce 70. let, či že EA herně zadaptovala bondovku se Seanem Connerym From Russia with Love a dám vám za pravdu. Ovšem toho roku 2006 se toho nadělilo podstatně více – The Godfather, Reservoir Dogs nebo nejlepší hra na PS2 Beverly Hills Cop. Současně s těmito filmy tu je ještě jeden, který se tentýž rok dočkal dokonce dvou her! Řeč není o ničem jiném než o legendárním filmu Briana De Palmy Scarface. Onu první hru zná většina lidí jako klon GTA, která vyšla na počítač a konzole. O té druhé tahové strategii s podtitulem Money. Power. Respect. vydané pouze na PSP jako by se slehla zem. Našel jsem pouze pár gameplay videí a to je všechno.

Příběh hry je takřka nulový a skládá se pouze ze scén z filmu, které jsou složeny v pořadí, aby dávaly alespoň relativní smysl v závislosti na misích, které budete hrotit. Mise samotné jsou taky takové bez nápadu a všechny se stáčí k tomu, abyste něco obsadili, či vydělali x miliónů. Zároveň se celá hra, složená z 10 příběhových scénářů, odehrává na jedné stejné mapě, takže vlastně ani mise samotné nedávají moc smysl. Jednou musíte obsadit půlku města, přičemž zničíte konkurenční kartel, ale v následující misi máte za úkol ten kartel, který jste už zničili, zničit. No a na konci si můžete užít špatně střiženou pětisekundovou ukázku a titulky.

Hra je tahová strategie, kdy se jedno kolo dělí na tři fáze – budování, dealování a boj.
Při budování můžete stavět varny, které produkují fet nebo skladiště, kde si budete neprodané zboží odkládat. Zároveň můžete uzavřít spojenectví s konkurenčním kartelem nebo najímat vojáky, či dealery. Ovšem u těch spojenectví vzpomínejte na slova, která nepadla v remaku mafie „přátelství je srajda“. Nikdy totiž nemáte jistotu, že vás vaši „kamarádi“ nezradí a co si budeme, také jsem občas lišácky porušil nějakou domluvu.

Vedle kupování baráků a najímání pomocné síly si můžete kupovat tzv. výhody, které se dělí na tři kategorie:
> Bojové, které využijete zejména ve třetí fázi kola. Jedná se o bojové výhody, kdy například můžete dát svým pěšákům neprůstřelné vesty, či si můžete povolat snipera nebo lze podplatit nepřátelské pěšáky, aby se k vám přidali. Jen poznamenám, že když nebudete mít žádnou bojovou výhodu, tak vám pomáhej pánbůh.
> Drogové využijete zejména v dealovací části a většinou jde o to, že můžete zvýšit cenu nějaké drogy v určitém distriktu nebo dostanete varnu, či sklad zdarma.
> Zákonné můžete využít ve všech fázích. Například můžete uvalit embargo na určitou drogu, donutit konkurenční rodinu, aby na vás během třetí části nezaútočila, či vymáhat po sousedních kartelech daň.

Během dealování logicky dealujete drogy, kdy rozesíláte dealery s vaším zbožím po čtvrtích, které máte pod palcem. Můžete se však stát, že vás načape policie, čímž přijdete o všechny vaše drogy a budete muset v následujícím kole vykoupit i vaše dealery. No a na závěr během boje můžete buď útočit na jiné čtvrti nebo se bránit, čímž lze přemisťovat vaše vojáky.

Boje fungují tak, že můžete před vstupem do akce využít nějakou bojovou výhodu, čímž můžete zpočátku oslabit soupeře. Například jim můžete dát bombu do auta, či naspeedovat své pěšáky, aby dávali větší damage.
Samotný boj probíhají tak, že nějaký neurčitý časový úsek probíhá graficky moc nelíbezná přestřelka, po které nastává pauza a vy můžete využít bojovou výhodu, či si za příplatek s velkou přirážkou zaplatit posily. Náhody se dějí a tak se může stát, že se v jednom distriktu sejde více kartelů. Zde ale nějaké dohody nehrají sebemenší roli a prostě ten, čí vojáci zůstanou stát, dostane území.

Obtížnost, která je pro celou hru fixní, nebyla vůbec těžká. Jistě v pozdějších misích jste uvaleni do horších podmínek, ale jenom dvě mise jsem musel párkrát opakovat, jelikož se mi stal nějaký větší nešvar. Ovšem jak říkám, nejedná se o obtížnou hru a vždycky jsem končil s nesmyslným náskokem před ostatními kartely. Je tu ale jedna taktika, která se mi vždycky osvědčila a která může až nechutně zlehčit hru.
Když bylo na mapě více kartelů, tak jsem s někým uzavřel spojenectví a poté jsem za pomocí výhod znemožnil rodině druhé, aby na mě zaútočila. Když to potom bylo 1v1, tak jsem tuhle strategii spamoval každé kolo a měl jsem vyhráno. Tady ale také záleží na vašem štěstí, abyste tu konkrétní výhodu dostali.

Celou hru bych ohodnotil jako banální, přičemž ale neskrývám, že bych se zpočátku nebavil. Bavilo mě sledovat, jak se mi z prodávání drog mastí kapsy, jak drtím své nepřátelé a pomalu rozšiřuji své působení. Bohužel se ale po chvíli dostavil stereotyp. Svoji nemalou práci na tom má nedostatečně rozmanitá variace misí a fakt, že se všech 10 scénářů odehrává na jedná a té samé mapě s tím stejným rozložením území.
Udělám možná nesmyslné přirovnání, ale Age of Mythology, má v podstatě také stereotypní hratelnost. Vždyť furt do kola jenom těžíte suroviny, stavíte baráky a jednotky. Ale je to návykové a hodně tomu napomáhá rozmanitost jednotlivých národů a samotných scénářů. Samozřejmě AoM a Scarface Money. Power. Respect. nejsou ani zdaleka srovnatelné hry, ale myslím si, že Scarface by nemusela být tak průměrnou hrou. S trochou péče a lásky by se mohlo jednat o fajnovou strategii. Chápu ale, že se nepočítalo s tím, že by tahle hra měla mít nějaké větší ambice.
Pokud vás ale zajímají gangsterské strategie, tak tahle hra určitě stojí alespoň za vyzkoušení. Pokud se vám nechce sjíždět bazary, či ebay, tak na emulátor to (snad) lehko seženete.

[HERNÍ VÝZVA 2020 - 6. "Ještě jeden tah..."]
+16

South Park: The Stick of Truth

  • PC 95
Herní výzva 2020 - 8. Zimní radovánky (Hardcore)
Pro mě nejtěžší kategorie letošní výzvy, padla nakonec na kombinaci mého nejoblíbenějšího seriálu společně s mým největším koníčkem, s počítačovou hrou. Jak taková kombinace může dopadnout? Až překvapivě, neskutečně dobře. Narozdíl od dílu druhého: South Park: The Fractured But Whole.

Kdo by čekal detailní grafiku, ten bude zklamán. Hra velmi citlivě kopíruje grafickou předlohu seriálu. Stejně tak je to se všemi postavami a samozřejmě humorem, který až neskutečně dobře hra napodobuje. Zkrátka to, že se na příběhu skutečně podíleli sami autoři seriálového South Parku, je znatelné na první pohled. Děj zajímavě odsýpá a než se nadějete, koukají na vás závěrečné titulky. Vše je načasované tak akorát, aby vás nezačalo nudit. Opět, narozdíl od již zmíněného druhého dílu.

Co se soubojů týče, ty jsou poměrně zajímavě vyvážené a nejednou se stane, že budete nuceni daný souboj i několikrát opakovat. Že? Pane Ale Gore... Myslím to vlážně... Zbraní je dostatek, stejně tak množství prvků, známých ze seriálů, se kterými je možné manipulovat. Samotné prohledání South Parku zabere několik hodin. Pokud připočteme podzemní stoky, lesy nebo dokonce Kanadu, herní čas se pomalu zdvojnásobí.

Co bych hře malinko vytkl, je tutoriál. V mnoha případech jste doslova vedeni za ručičku. Někdy, ale naopak tutoriál působí jako nauka nové dovednosti, ačkoliv se v samotné hře provozuje úplně jinak. Často se tedy stane, že ve skutečném souboji zkoušíte naučený postup z tutoriálu, ale najednou nic nefunguje. Naštěstí jsou zde stále psané poznámky, podle kterých se lze dobádat, jak vlastně dovednost funguje. Stejně tak jsou ve hře přítomny některé, až nechutné prvky. Avšak to patří i k samotému South Parku a nelze je tedy hře úplně tak vyčítat. Stejně ale sekvence alá: řiť pana Otroka nebo Středisko potrátů, je prostě trošku moc.

Komu hru doporučit? Nejraději bych napsal všem! To bych vám však upřímně lhal a to není v mém sebemenším zájmu. Zkrátka, pokud jste jen trošku fanoušky, doufejme nekonečného cyklu South Parku, neváhejte. Je to prostě povinnost. Pokud ale nejste přiznivci černého humoru, nebo vtipu více či méně za hranou, hře se raději vyhněte obloukem.

Hodnocení: 95%

Pro: Věrný herní průvodce seriálem, zajímavé souboje, originalita, otevřenost světa, humor

Proti: Občas nepřesný tutoriál, některé prvky zbytečně přehnané

+16

A Way Out

  • PC 85
Herní výzva 2020 - 1. Parťák

Tak tohle se povedlo. A Way Out se ukázalo jako parádní kooperační akce, ve které dva trestanci nejprve prchají z vězení, následně před regimenty policistů a nakonec vezmou spravedlnost do svých rukou. Během toho navíc jeden druhému odhalují svůj životní příběh a prohlubují tak své přátelství.

Akční a frenetické pasáže se střídají s poklidnými, kdy je zase na vše času dost, split-screen funguje na jedničku a ani příběhově hra neurazí (i když občas asi designér hodně přimhouřil oko). Pobavilo mě množství miniher, ve kterých lze mezi sebou soupeřit, od piškvorků, přes střelbu na keramické holuby, hod podkovou nebo šipky až po videohru na způsob Pongu nebo balancování na invalidním vozíku. Hratelnostně bylo zkrátka stále co dělat a hra se plynule posouvala dopředu. Menší výhrady bych měl ke konci, ale to je věc názoru.

Pokud máte vhodného kamaráda do dvojice, rozhodně tuto hru zkuste, je to jedna z nejlepších kooperací, jaké jsem kdy hrál. Navíc stačí, aby ji vlastnil pouze jeden z vás a druhého může zdarma pozvat.

Pro: Některé parádní pasáže; fungující split-screen; spousta miniher.

Proti: V příběhu by se našlo několik nelogických trhlinek; částečně konec.

+16

Batman: Arkham Knight

  • PC 100
5 rokov som trpezlivo čakal, kým si môžem zahrať posledný diel Arkhamskej série. S kúpou nového notebooku táto chvíľa nastala. Samozrejme, najprv som si zahral predchádzajúce diely, aby som si trochu oprášil Batmanov príbeh.

Po dlhej dobe sa na scéne objaví Scarecrow so svojím najväčším plánom, odhaliť Batmana. K tomu si do Gothamu, ktorý sa musel evakuovať kvôli nebezpečnému toxínu, zavolal takmer všetkých Batmanových nepriateľov. Avšak, ako aj názov napovedá, Batman bude čeliť aj novému a oveľa nebezpečnejšiemu protivníkovi. Všetko smeruje ku koncu a preto sa každí musí rozhodnúť, na koho stranu sa pridá.

Po prvýkrát sa hra odohráva v samotnom Gothame, po ktorom nám pohyb uľahčí novinka v podobe Batmobilu. Príbeh bol veľmi zaujímavý s nečakanými zvratmi. Vedľajšie misie Most Wanted boli fantastické. Pekne dopĺňali hlavný príbeh a predĺžili hernú dobu. Páčilo sa mi, že v nich boli takmer všetky postavy z predchádzajúcich dielov. Nesmeli chýbať ani Riddlerove hádanky a trofeje, ktoré vždy rád a poctivo zbieram, ale tentokrát ma to bavilo ešte viac, keďže pri skoro polovici z nich sa musel použiť aj Batmobil. WayneTech malo veľa možností ako si vylepšiť Batmana alebo Batmobil, a konečne nestálo všetko len jeden WaynePoint, ale dokonca aj osem, čo vás len nútilo dokončovať vedľajšie misie, ale dokonca ani to nestačí na odomknutie všetkých vylepšení, čiže je veľmi dôležité aký upgrade si zvolíte.

Ovládanie bolo úžasné. Batman vo fightoch mohol využívať veci v okolí ako napr. elektrickú skrinku, lampu, ba dokonca aj Batmobil, a mohol si zo zeme zdvihnúť basebalku alebo tyč. Originálne boli aj fighty so spoločníkmi, kde ste si mohli zahrať aj za nich. Trochu som sa obával ovládania Batmobilu, ale zbytočne. Jednoducho sa s ním jazdilo po Gothame a ešte jednoduchšie boli fighty proti Arkhamovym tankom. Grafika bola úchvatná. Od začiatku som mal otvorené ústa a triasol sa na stoličke. Soundtrack bol špičkový a dodával na celkovej atmosfére.

Možno som ovplyvnený tým, že Batman je jedna z mojich najobľúbenejších postáv, ale mne to je jedno. Hra bola fantastická a určite si ju zahrám viackrát.

TMI:Pred tým ako som hru hral, som videl let's play od jedného slovenského youtubera dokonca dvakrát, ale aj tak som bol pri hraní nadchnutý a napriek tomu som dostal jumpscare pri jednej misii.

Pro: Príbeh, Most Wanted, Riddlerove hádanky, WayneTech, Gotham, Batman, postavy, ovládanie, grafika, soundtrack,...

+16

Call of Cthulhu

  • PC 80
Call of Cthulhu mě nakonec zaujal mnohem víc, než jsem čekal. Já mám k Lovecraftovi takoví zvláštní vztah. Nikdy jsem od něj nic nečetl, ačkoliv to nyní plánuji definitivně napravit, ale hry jím inspirované byly vždy můj šálek kávy.
Nevím, kolik z vás zná či hrálo sérii flash her Arcane. Úžasné krátké adventury inspirované také tímto temným spisovatelem. Bohužel po druhé sérii byl tento online projekt ukončen, a v mém srdci tak zůstalo prázdno. Call of Cthulhu dokázal tuto díru zaplnit, protože jde přesně ve stejném duchu, což nesmírně oceňuji.

Vlastně se velmi ztotožňuji s komentářem Starletky. Já tak trochu nevěděl, do čeho jdu. Očekával jsem doplnění své sbírky walking simulátor horrorů, a to jsem také dostal. Okořeněné kapkou adventury a RPG. Hlavní důvod, proč to na mě tolik zapůsobilo od první chvíle, je úžasná old school atmosféra. Pamatujete na Alone in the Dark hry? Tak to je ono. Ale zatímco to má tu bezva atmosféru old school her, má to i mnoho jejich chyb, které se dnes neodpouštějí.

V první řade poměrně elementární grafika. Už se dlouho nestalo, abych nějakou moderní hru spustil na vysoké detaily a plynulou šedesátku. Skvělá optimalizace, to jistě, ale také grafika nehodna roku 2018. Já mám však nízké standarty, takže jsem byl spokojen.

Za druhé, hra vás prostě hodí do vody a musíte plavat. Vy skutečně nevíte co bude, co říkat a jaká cesta je ta správná. Pro mnohé, kteří prostě chtějí hru zahrát a jít dál to dovede být velmi frustrující. Ale pamatujete, jak jsme hráli staré hry furt a furt dokola? A čekali i na změnu, která zřejmě nepřijde? Call of Cthulhu toto splňuje, a nabízí nesmírnou znovu hratelnost.

Nesouhlasím s myšlenkou, že RPG systém je zbytečný. Ono je lepší říct, že není důležitý. Nelze říct, jaká schopnost je užitečná, a jaká není, protože hra se dá dohrát ať investujete do čehokoliv – pouze nebudete mít přístup k některým detailům či řešením situace. Ale tak to je i v životě. Nemůžeme investovat do všeho a vše vyřešit s naprostou dokonalostí. Já jsem na začátku hry investoval všechny body do okultismu, a poté jsem investoval do psychologie a vyšetřování. A byl jsem poměrně spokojen. Při replayi bych možná zkusil zase další kombinaci, a hra by se mi ukázala v trochu jiném úhlu.

Za to však souhlasím, že stealth ve hře byl trochu otravný. Moc nemusím, když se to hra snaží implantovat třeba jen do jedné kapitoly, pak je to totiž jasně nedotažené. Navíc to brání průzkumu, protože máte furt někoho za zadkem a neustále máte pocit, že vám něco protéká mezi prsty. Za blázinec zkrátka mínus.

Největší problém jsem měl s ukládáním. Obvykle mi pevné checkpointy nevadí, ale tady to bylo rušivé. Sakra, dejte mi šanci se vrátit aspoň o dvě scény zpět! :D Chápu jejich smysl, ale štvalo mě to.

Celkově vzato moc nerozumím zdejšímu hodnocení. Nejedná se o dokonalou hru, ale nemá ani hluchá místa, ani špatné technické zpracování, ani hloupý příběh, ani moc krátkou či přestřelenou délku. Dost možná je to jedna z nejlepších her, co hrál za posledních pět let, protože zkrátka neměla zásadní nedostatek. Poslední dobou mě však napadá, že nová generace adventur chytá tak nesmírně špatná hodnocení proto, že v době akčních AAA her působí příběhová hra za 30 euro jako vyložená provokace. Je to smutné, protože těchto her bude zřejmě ubývat, nebo se zcela přesunou do Indie prostoru.

Pro: Atmosféra, příběh,

Proti: Horší grafika, stealth pasáže, nemožnost ukládání

+16